NYRSDAG/JESU NAMNEDAGII

Matt. 1,20b-21

H¿gmesse

 

 

Hva skal jeg gj¿re med Jesus?


 

I

 

I Œret somer gŒtt d¿de en kj¾r kollega, sogneprest Stein Eirik Foss i Johanneskirken En avmange gode minner fra ham er dette ikonet jeg fikk til 50-Œrsdagen min. I enstudiepermisjon i 2001 hadde han reist Óover hele FrankrikeÓ for Œ fŒ tak inettopp dette motivet, som nŒ henger i vŒr stue.

 

Det har etlitt uvanlig motiv, idet det beskriver Josef og Jesusbarnet. Jeg mŒtte tenke pŒJosef, som fikk Jesusbarnet i fanget.

 

SŒ kom enŒndelig sang fra Sangboken til meg:

 


Hva skaljeg gi til min Frelser?

Hva kan jeggj¿re for ham?

R¿kelse,myrra, juveler.

Ei kanforslŒ til Guds Lam.

 

Kor: Jesus,meg selv jeg deg bringer.

Legger megned for din fot,

At du megevig skal eie,

Jeg er jokj¿pt med ditt blod.

SB 511.Lizzie de Armond 1884. Til dansk 1912


 

 

Og i mittsinn skapte Gud et dirrende sp¿rsmŒl, da jeg sto der med ikonet i hendene:

 

Hva skaljeg gj¿remed Jesus?

 

II

Laoss se pŒ teksten og tekstsammenhengen i dag.

 

Vier inne i en del av juleevangeliet etter Matteus. Og den stŒr i et avsnitt somi Bibelen har fŒtt overskriften: Jesu f¿dsel.

 

Avsnittetf¿r inneholder hele Jesu slektstavle, og den har allerede proklamert: ÇJakobvar far til Josef, Marias mann. Hun f¿dte Jesus, han som kalles Kristus.È(1,16)

 

EnpŒfallende utrykksmŒte, men sŒ var heller ikke Josef far til Jesus.

 

VŒrtavsnitt sier det rett ut:

 

ÇMedJesu Kristi f¿dsel gikk det slik til: Hans mor Maria var trolovet med Josef;men f¿r de var kommet sammen, viste det seg at hun var med barn, ved DenHellige ndÈ.(1,18)

 

PŒden tiden var en forlovelse like bindende som et ekteskap. Den kunne bareoppheves ved skilsmisse pŒ vanlig mŒte. Om mannen d¿de, ble kvinnen enke. Ogfor utroskap ble kvinnen straffet akkurat som om hun var gift. SŒ stŒr detaltsŒ: Ç...f¿r de var kommet sammen, viste det seg at hun var medbarn,...È(1,18)

 

UttrykketÇŒ komme sammenÈ som teksten bruker, er Œ komme sammen som ektefolk. Men i Galileafikk forlovede ikke engang v¾re alene sammen. SŒ her er en ytterligereforsikring i tillegg til det som stŒr i slektstavlen: Josef kan slett ikke v¾refar til Jesus.

 

III

 

Deter ogsŒ summen av neste vers: ÇJosef, hennes trolovede, som var enrettskaffen mann, og ikke ¿nsket Œ f¿re skam over henne, ville da skille segfra henne i stillhet.È(1,19)

 

AtJosef betegnes som rettskaffen, betyr ikke at han opptrer som en fariseer iJerusalem kanskje ville ha gjort. Vi kjenner jo Johannesevangeliets beretningom kvinnen som var grepet i hor, Joh.8. Der ligger det under og dirrer at hunrisikerer Œ bli steinet. Det svarte til Moselovens bestemmelse i 5.Mos.22,23f.

 

Formeltrisikerte Maria nŒ det samme. Men i tilfelle mŒtte man ha vitner, og dessutenlŒ det inne en tung prosedyre om advarsler og flere forseelser. Derfor vard¿dsdom noksŒ uaktuelt.

 

PŒden annen side innebar en slik situasjon at Josef hadde plikt til Œ skille segfra Maria. Etter Moseloven skulle mannen sende kvinnen bort i n¾rv¾r av tovitner, som skulle underskrive skilsmissebrevet, 5.Mos.24,1-4. Dette ville i seg selvv¾re sv¾rt van¾rende for Maria! Men i tillegg hadde Josef rett til Œ sette igang unders¿kelser for Œ finne ut hvem hun var gravid med.

 

Mariarisikerte virkelig Œ bli gjenstand for folks spott og forakt. At Josef Çvaren rettskaffen mann, og ikke ¿nsket Œ f¿re skam over henneÈ, betyr at han ville spareMaria for dette, ved Œ Ç... skille seg fra henne i stillhet,È(1,19)

 

IV

 

Josef. MatteusÕ juleevangeliumkonsentrerer sv¾rt mye om ham.

 

Mariaer vi vant til Œ h¿re om. Men vi h¿rer lite om hvordan hun tenker her iMatteusevangeliet. SŒ stŒr det desto mer i Lukas.

 

Hunfikk en noksŒ t¿ff start: ÇHun ble forskrekket over engelens ord og undretseg...È(1,29) Og: ÇHvordan skal dette gŒ til nŒr jeg ikke har v¾rt sammenmed noen mannÈ?

 

SŒkommer det: ÇJeg er Herrens tjenerinne. La det skje med meg som du harsagtÈ. (Luk.1, 34+38)

 

TenkogsŒ pŒ Marias veldige lovsang:

 

ÇHansmiskunn varer

fraslekt til slekt

forden som frykter ham.

Hangjorde storvverk

medsin sterke arm;

hanspredte dem som

gikkmed hovmodstanker,

ogst¿tte herskere ned

fratronen,

mende smŒ opph¿yet hamÈ.

 

Deter slik en veldig ro og fred over Mariaskikkelsen. Og den lar seg ogsŒ f¿lgevidere i evangelieberetningen. Tenk bare pŒ ordene som er sagt om Maria pŒslutten av juleevangeliet i Lukas!

 

ÇMenMaria gjemte alt dette i sitt hjerte og grunnet pŒ det.È(Luk.2,19)

 

V

 

Menhva med Josef? Vi kan rolig gŒ ut fra at han ikke hadde det godt i dennesituasjonen.

 

Detligger nok f.eks. mye sorg og smerte i ordene som er brukt om Josef i vers 20:

 

ÒMenshan nŒ tenkte pŒ dette,...È(1,20a)

 

Gladi Maria, gifte seg, stifte hjem og familie. SŒ skjer dette! Jeg mister henne!Hun gŒr til en annen. Hun har sveket meg!

 

Deter jo ikke det minste rart at Josef Çtenkte pŒ detteÈ,  at han hadde det vondt. Men sŒ handlerHerren ogsŒ med ham. Han sender englebudskapet. Og Josef m¿ter Gud og Hans Ordgjennom engelen:

 

ÒHerrensengel(viste seg) for Josef i en dr¿m, og sa: Josef, Davids s¿nn! V¾r ikke reddfor Œ f¿re Maria hjem som din hustru. For barnet som er unnfanget i henne, erav Den Hellige ndÈ.(1,20)

 

Akkuratsom Den Hellige nd var tilstede ved skapelsen, 1.Mos.1,2, vil Gud si til Josef,har nŒ nden v¾rt tilstede ved en ny skaperakt: Det er avlet et foster i JomfruMarias liv uten medvirkning av noen mann.

 

Mariahar ikke sviktet deg, hun har bare tatt pŒ seg en jobb for meg. Hun er fremdelesjomfru for deg, nŒ skal du gifte deg med henne, og nŒ skal du ogsŒ fŒ v¾re fartil barnet hun b¾rer.

 

Dettehar de lutherske fedrene samlet i disse ordene fra Konkordieformelen:

 

Ç...denh¿yt lovede jomfru Maria(har) ikke bare f¿dt et rent menneske, men et sliktmenneske som i sannhet er Guds, Den allerh¿yestes S¿nn, slik engelenbevitner(Luk.1,35) Han viste sin guddommelige majestet i mors liv, idet han blef¿dt av en jomfru uten Œ skade hennes jomfrudom. Hun er derfor i sannhet Gudsmor og likevel blitt v¾rende jomfru.È (Jfr. Konkordieformelen, Sol.Dec, VIII,506,24)

 

FornŒ er Jesu hellige unnfangelse slŒtt fast, og da kan Josef tre inn i farensrolle.

 

VI

 

ISlektstavlen benevnes Jesus nettopp som ÇDavids s¿nn og Abrahams s¿nnÈ,(1,1)

 

Daskj¿nner vi at beretningen om Isaks f¿dsel er et forbilde pŒ Jesu f¿dsel.

 

I1.Mos. 17,19 fortalte Gud Abraham at han og Sara skulle fŒ en s¿nn, og at hanskulle kalle ham for Isak. Det er fortalt at bŒde Abraham og Sara lo av dette, 1.Mos.17,17+18.18.

DetstŒr ikke noe om at Josef grŒt. Lo gjorde han nŒ ihvertfall ikke da Maria kom iomstendigheter.

 

MenbŒde Abrahams, Saras og Josefs reaksjoner viser tydelig det underfulle vedIsaks og Jesu f¿dsler. Det er Gud som griper inn. Der det ikke var mulig, deringen kunne tenke det. Der intet grunnlag var, der det ikke var noe hŒp.

 

VII

 

Mennettopp der det ser m¿rkest ut, har Gud en plan.

 

Abrahamsatte profetiske ord pŒ den da han var pŒ vei til Moria berg med Isak.

 

Jegvil advare mot at vi lar oss fange av en mekanisk betraktningsmŒte her. Abrahamvar av kj¿tt og blod som oss. Han hadde endelig fŒtt Isak. Farsf¿lelsen dirretog frykten red ham som en mare der han svarte s¿nnen:

 

ÇGudvil selv utse seg Lammet til brennofferet, gutten min.È(1.Mos.22,8)

 

SkullesŒ Gud virkelig ¿nske at han stakk kniven i s¿nnen? Menneskeofringer, det varjo slikt som avgudsdyrkerne drev med. Kanskje Jahve bare var som de andregudene likevel? ÇDet som skjer det skjer, jeg kan ikke si deg mer?È

 

Deter mye i ikke skj¿nner av Guds vei og plan. Men det stŒr: ÇGud vil selv utseseg Lammet til ...offeret...È

 

GjennomDagens Evangelium vil Herren vise at Han mŒtte selv ordne vŒr frelse ogforl¿sning:

 

ÇDuskal gi ham navnet Jesus; for han skal frelse sitt folk fra deres synder.È(1,21)

 

ÇDetsom var umulig for loven fordi den var maktesl¿s pŒ grunn av menneskets ondenatur, det gjorde Gud. For syndens skyld sendte han sin egen S¿nn i syndigemenneskers skikkelse og holdt dom over synden i vŒr natur.È(Rom.8,3) Her er vi ved tekstens og dagenssentrum:

 

JesuNavn.Navnet Jesus betyr rett oversatt: Herren er frelse. Jesu Navn betyr: Herrenfrelser!

 

Menhele slektstavlen rett f¿r viser at Jesus er Messias. Han er Konge. En konge somfrelser folket fra deres synder? Ja. Kongen Jesus er en annerledes Konge.  

 

DetmŒtte v¾re noe helt spesielt ved barnets fremtidsoppgave siden det er blitt tili mors liv, ved Den Hellige nd. Noe av poenget med jomfruf¿dselen er at det Œskulle frelse fra synd forutsetter syndfrihet. Derfor mŒ Jesus ha sitt opphav iDen Hellige nd. Frelseren fra synd mŒ v¾re guddommelig.

 

ÇSe,jomfruen skal bli med barn

ogf¿de en S¿nn,

ogde skal gi ham

navnetImmanuel

-detbetyr: Gud med ossÈ!(1,23)

 

Ogdenne kongen er ogsŒ prest, ¿versteprest, slik som Jesaja hadde profetert det:

 

ÇHanble sŒret

forvŒre overtredelser

ogknust for vŒre misgjerninger.

StraffenlŒ pŒ ham

forvi skulle ha fred,

vedhans sŒr har vi fŒtt legedomÈ.(Jes.53,5)

 

 

VIII

 

HerstŒr jeg med et stort og vakkert, men ogsŒ usigelig utfordrende ikon mellomhendene: Josef og Jesusbarnet.

 

Hva skaljeg gj¿remed Jesus?

 

BŒde iVerden, landet, bygda, kirken, og kyrkjelyden, vi er fortapt uten Ham! Han somfikk Navnet Jesus, Herren Frelser! For Han er Herren, Jahve, og har det navnetsom dirrer i luften nŒr Gud presenterer seg for Moses ved tornebusken:

 

JegER, og Jeg ER den jeg er! Her er det ikke diskusjon. Jesus sier jo om seg selv somvoksen: Jeg ER pŒny: Jeg er veien, Jeg er oppstandelsen og livet, Jeg er verdens lys!

 

MedPaulusÕ ord pŒ Areopagos kan vi si: ÇI Ham er det vi lever, beveger oss, oger til!È(Apg.17,28) Og legge til:

 

TilHam fŒr vi dette nyttŒr komme med glede og sorg, med synd og skyld.

 

PŒden kirkelige nyŒrsdagen, 1.s. i advent l¿d det I Evangelieteksten:

 

ÇHerrensnd er over meg,

forhan har salvet meg

tilŒ forkynne

etgledesbudskap for fattige.

Hanhar sendt meg

forŒ kunngj¿re

atfanger skal fŒ frihet

ogblinde fŒ synet igjen,

forŒ sette undertrykte fri

ogrope ut et nŒdens Œr

fraHerren.È(Luk.4,18)

 

Gudgi at 2004 mŒ bli et nŒdeŒr, som leder oss inn til Jesusbarnet, Han som ogsŒ erForsoneren pŒ Golgata, Seierherren pŒ Korset og PŒskemorgen, Han som troner vedFaderens h¿yre hŒnd, og som er ditt og mitt hŒp for all fremtid.

 

DetŒ leve som menneske blir helt nytt i Hans lys, Han som

 

FIKKNAVNET JESUS!

 

FIKKNAVNET JAHVE(HERREN) ER FRELSE.

 

TekstenpŒ denne Jesu Navnedag er et ord til deg som har det pŒ liknende mŒte somJosef.

 

Hva skaljeg gj¿re med Jesus?

 

Svar:

 

JesuNavn betyr:

Hanhar gjort alt for deg!

 

DetmŒ bety for deg og meg at enten det dreier seg om sorg eller glede ved detteŒrsskifte, om vi ser tilbake mot 2003 eller fremover i 2004, sŒ skal alt fŒ blipreget av, og fŒ retning og mening av dette enkle faktum: Jesu Navn. Herren erFrelse!

 


2. Hva skaljeg gi til min Frelser? Lepper som priser hans

navn,F¿tter som gŒr pŒ hans stier, Dyrtkj¿pte sjeler til

gavn.

 

3. Hva skaljeg gi til min Frelser? Evig jeg tjene ham vil,

Elske ham,f¿lge ham, leve, For hva han kaller meg til.

 

Kor: Jesus,meg selv jeg deg bringer. Legger meg ned for

din fot, Atdu meg evig skal eie, Jeg er jo kj¿pt med

ditt blod.

SB 511.Lizzie de Armond 1884. Til dansk 1912


 

Til ®RE FOR FADEREN, OGSONEN, OG DEN HEILAGE ANDE, SOM VAR, ER OG VERE SKAL, EIN SANN GUD, FR ®VE OGTIL ®VE!

 

svennam@hotmail.com