B¿nn: Ó I di hand er minetider.Ó(Sal.31,16)
Og no, sŒseier Herren,
GŒr du gjennom vatn, er eg med deg,
gjennom elvar, skal deiikkje riva deg bort.
GŒr du gjennom eld, skaldu ikkje svi deg,
og logen skal ikkjebrenna deg.
Dette er Gudsgode Ord til oss pŒ Jesu Navnedag-NyŒrsdagen!
La oss f¿rst selitt pŒ bakgrunnen for teksten. I 597 og 587 f.Kr. bortf¿rte babylonerne detmeste av Juda og Jerusalems befolkning til Babylon. I ca. 50 Œr var det av dengrunn en j¿disk koloni der inntil befrielsen kom, og turen hjem kunne ta til i538.
Situasjonen vardypt alvorlig. De var i fangenskap, templet var ¿delagt, konged¿mmet var falt igrus.
Men Herrenelsker sitt folk. Han glemmer ikke sine. Og gir dem tr¿st:
ÓTr¿ysta,tr¿ysta mitt folk,
Ryd veg forHerren!
Siste delen avJesajaboka kalles jo ofte for Tr¿steboka. I tr¿sten ligger det mye. Foreksempel b¾rer profeten budskapet til folket om at det bare er Žn Gud: Herren.Han som er bŒde Skaper og Frelser. Avgudene kan ikke hjelpe.
ÒMed skam mŒ dei vikaattende,
deisom lit pŒ gudebilete,
deisom seier til st¿ypte bilete:
ÇDeer vŒre gudar.È (Jes.42,17)
Og akkurat somHan reddet sitt kj¾re folk ut fra fangenskapet i Egypt, skal Han nŒ redde sinefra fangenskapet i det landet vi kjenner som Irak. Ja, det skal gŒ enseiersprosesjon fra ¿st, gjennom ¿rkenen, ledet av Herren:
ÒHerren sj¿lv gŒr f¿redykk,
ogsist i flokken er Israels Gud.Ó(Jes.52,12)
Ó Blinde vil eg f¿ra
pŒein veg dei ikkje kjenner,
pŒukjende stigar vil eg leia dei.
M¿rkretframf¿re dei vil eg gjera til ljos
ogulendt mark til slette.
Detteer det eg vil gjera,
ogingen ting skal vera ugjort.Ó(Jes.42,16)
ÒDei tyrstar ikkje
nŒrhan f¿rer dei i ¿ydemarka,
vatnor berget lt han sildra Œt dei;
hankl¿yver fjell, og vatnet renn.Ó (Jes.48,21, jfr.49.10)
MŒlet erJerusalem og templet pŒ Sion, som skal bli gjenoppbygget. Men viktigst er atmidt i alle forjettelsene stŒr det en som heter Herrens tjener. En som vi anerskal ta l¿ftene om Jerusalem og Sion opp i seg. En ny konge, som ogsŒ er kongeover folkene. Han er ogsŒ prest. Men en annerledes prest, for Han, Herrenstjener, som Han kalles, b¾rer ikke fram noe offer, Han er selv offeret.
ÓSanneleg,vŒre sjukdomar tok han pŒ seg,
Alt dette skalskje ved ÓOrdet fra Herrens munnÓ:
ÓLiksomregnet og sn¿en
Og Žn dag skalreisen begynne:
ÓJa, medglede skal de dra ut
SŒ til teksten. Det babylonske fangenskap er ennŒ enrealitet. Hva med l¿ftene? Det ser ut til at alt hŒp er ute.
Slik er det likevel ikke. For Herrens levende og sanne Ordkommer. Ikke bare kan Guds Folk stole pŒ Hans l¿fter, nei, nŒ gis nye. Og sŒsterkt skal Herrens verk vise seg ved at det Han gjorde f¿r skal settes tilside!
ÓTenk ikkje pŒ det somhende f¿r,
Dyra pŒ marka skal ¾rameg,
bŒdesjakalar og strutsar.
Foreg gjev vatn i ¿ydemarka,
ltelvar renna i den aude hei,
sŒmitt utvalde folk kan fŒ drikka.Ó (Jes.43,18-20)
Herrensutfrielse av sitt folk fra Egypt stŒr nok fast, men nŒ mŒ ingenting, absoluttingenting forhindre dem fra Œ se at Han er en levende Gud i nŒtiden, ja for Œv¾re i ordbruken fra flukten fra Farao: Beltet mŒ spennes om livet, skoene mŒpŒ f¿ttene og staven i hŒnden!(2.Mos.12) For nŒ vil Herren handle.
Teksten vŒr eren del av Herrens svar pŒ folkets klage. Jeg tror vi mŒ tenke oss at folket, idet minste en del av det, har steget fram for Herren i en gudstjeneste, ogut¿st sin n¿d og klage, men ogsŒ bekjent sin synd for Ham.
Folkets n¿d erskildret talende i kapitlet f¿r:
ÓMen folketer herja og plyndra,
ÓHerren villefor si rettferd skuld
ÓKven av dykkvil h¿yra pŒ dette,
Situasjonen harsin forklaring i folkets synd og oppr¿r mot Herren. Til tross for mangeadvarsler, til tross for kj¾rlige kall til Œ vende om gjennom tidligeresendebud, sŒ endte det til slutt med at Herren lot stormakten i ¿st komme ogdeportere folket. Uten tvil et gudsbilde som er vanskelig Œ godta for mange.Men f¿rst pŒ den bakgrunnen lyser Evangeliet sterkt og klart:
Frykt ikke
Og nŒ, sŒ sier Herren. NŒinntrer en ny situasjon! Noe helt annerledes enn det dere har opplevd f¿r. MenogsŒ er det noe helt nytt i forhold til det han har gjort f¿r!
Hvorfor? Jo, fordi folkethar med Óhan som skapteÓ seg og ÓformetÓ
ÓHerren Gud skapte mannenav mold frŒ marka og bles livsande inn i nasen hans, sŒ mannen vart til einlevande skapning.Ó (1.Mos.2,7)
Kj¾re venner! Vi har med HamŒ gj¿re som kan gj¿re det umulige med Ordet fra sin egen munn, og samtidig fŒrvi merke vi har med en mesterlig hŒndverker og kunstner Œ gj¿re, som kj¾rlighar tenkt pŒ hver stor og liten detalj i og hos mennesket.
NŒ mener Herren at du skalla din frykt fare, Israel! For her er Han i aksjon som har l¿st deg ut
Her kan vi i dag tenke pŒl¿sepengene ved en kidnapping eller en terroraksjon. Herren er den som kj¿perfri sitt folk nŒr andre herskere har tatt det til fange. Kanskje dere huskertilbake til prekenen ÓHan har satt meg friÓ ved en av gudstjenestene
Men her finnes et annetog sv¾rt forstŒelig bilde, som jeg st¿tte pŒ i forbindelse med lokaltkirkehistoriearbeid i min f¿rste prestetid i Bud i Romsdal.
En av mine forgjengere idet embetet var Niels Andersen Ring.
(prest i Bud 1669-1683)Han ble gift med prostens datter Lisbeth Ramus. Presteparet Ring fikk ingenbarn, og da Ring d¿de i Bud den 9.januar 1683, ble enken boende der alene til hun senere giftet seg med Ringsetterf¿lger Hans JochumsenPols(1684-1706). Her ser vi nok en kirkelig ridderlighet overfor presteenken,men midt imot vŒr tids tankegang virkelig kj¾rlighet!
I vŒr tid ville vel mangeha sagt: han tok henne fordi han mŒtte, og gyst litt. Men den blivende fru Pols ville nok sagt, og hr.Hansselv: Vi elsker hverandre! Og nypresten Pols bar da ogsŒ et synlig uttrykk fordette foran Herrens alter:
Mens de fremdeles varkj¾rester gav Elisabeth gav en ny messehakel til Bud kyrkje
Han tok henne fordihan ville! Det var nok hr.Hans PolsÕerkjennelse. Herren tok Israel bŒde fordi Han ville og fordi Han mŒtte! PŒgrunn av sin brennende kj¿rlighet til det folk Han hadde tatt seg ut. Og dehadde gitt Ham alt annet enn kj¾restegaver! Og likevel vil Han v¾re med folketpŒ vandringen hjem!
I 1981 arbeidet snekkerei Bud kyrkje. PŒ loftet fant de engammel r¿d messehakel, noksŒ skadet av tidens tann. Korset var bl.a. heltborte.
Vi satte oss i sving medŒ finne opplysninger om det fine funnet. Det gamle messeplagget var fra entidligere kirke i Bud, 300 Œr gamnelt og brukt helt til 1906, og ja, den varselveste Elisabeths kj¾restegave.
Kunstindustrimuseet iOslo restaurerte plagget, diverse sponsorer gav st¿tte, og 1. juledag 1986 barbiskop Ole Nordhaug den i messefeiringen etter at den var nyvigslet.
Det er sagt at gammelkj¾rlighet ruster ikke, og det er jamen sant i dette tilfellet, men endaviktigere er det at Gud ikke svikter sitt folk.
ÓGŒr du gjennomvatn, er eg meddeg,
gjennomelvar, skal deiikkje riva deg bort.
GŒr dugjennom eld,skal du ikkje svi deg,
og logen
Han som ved ferdengjennom det R¿de Havet og overgangen over Jordan var med sitt folk, vil ogsŒv¾re med nŒ. Og den brennende ilden viser til to forhold: For det f¿rste at Guder en hellig Gud, men ogsŒ at Han var en ildst¿tte i ¿rkenen og er med sitt ord
ÒÉei lykt for min fot
og eit ljos pŒ minstig.Ó(Sal.119,105)
I v.3 finner vi tekstensklimaks. For her er Guds Navn! For jeg er Herren din Gud
Slik presenterer ogsŒ Jesusseg for oss i Skriften.
For det f¿rste:
7 ganger iJohannesevangeliet bruker Jesus Gudsnavnet Jeg Er sammen med livets br¿d,verdens lys, den gode hyrde, d¿ren, oppstandelsen og livet, veien, sannheten oglivet, vintreet. Og i Johs.8 nŒrJesus sier at Han er ÓJeg er HanÓ er det en direkte henvisning tilJes.43,10-12:
ÓMen de er mine vitne,seier Herren,
ogmin tenar, som eg har valt ut,
sŒde skal kjenna meg og tru pŒ meg
ogskj¿na at eg er Gud.
F¿rmeg var ingen gud til,
ogetter meg skal det ingen koma.
Eg, jaeg er Herren,
ogutan meg finst det ingen frelsar.
Det ereg som har kunngjort dette,
eghar frelst og gjort det kjent;
ingenframand gud har gjort det.
Deer mine vitne, seier Herren.
Eger Gud.Ó
Men vi ser det ogsŒ i Jesuperson, Gud og menneske:
ÓSjŒ, m¿ya skal bli medbarn og f¿da ein son,
og dei skal gje hannamnet Immanuel
det tyder:
Og i Navnet Jesus. Detnavnet som betyr: Herren frelser!
ÓHo skal f¿da ein son, ogdu skal gje han namnet Jesus, for han skal frelsa folket sitt frŒ syndenedeira.È (Matt.1,21)
ÓDŒ Œtte dagar var gŒttog han skulle omskjerast, kalla dei han Jesus. Det var det namnet engelen haddegjeve han f¿r han var komen i mors liv. Ó(Luk.2,21)
I dag pŒ Jesu Navnedag harvi et herlig evangelium om betydningen av Navnet Jesus.
Han som fremdeles gjennomsine vitner taler sitt levende og sanne Ord. Det Ordet som ikke skal vendetilbake til Ham, men utf¿re det Han vil og fullf¿re det Han sender det til.
ÓEg har l¿ystdeg ut
Dette l¿ftet oppfylte Jesusdirekte overfor Lasarus, Maria Magdalena, og Peter. (Joh.11, 20, og 21.)
Jesus kaller ved Navn for Œvise at Han har seiret over d¿den, kommer med tr¿st og sittt n¾rv¾r til den soms¿rger, og, sender ut til tjeneste i sin Kirke.
Men Han kommer fremdeles tilsitt folk. Til det folk Han ved dŒpen og troen har tatt seg ut fra f¿r verdensgrunnvoll ble lagt. Til mennesker som mange ganger og pŒ mange mŒter har syndetmot Ham i tanker, ord og gjerning, ja, som av naturen stŒr med ryggen mot Gud.
Og Han kommer til deg ogmeg. Og kaller oss ved vŒrt Navn.
Men det mŒ bekjennes forHerren at vi mang en gang har trettet Ham med vŒre synder i det gamle Œr. MedvŒr manglende lojalitet og kj¾rlighet til Ham. Det at vi sŒ gjerne ville tasaken i vŒr egen hŒnd, la v¾re Œ ta Hans ord alvorlig.
Og likevel, pŒ grunn av Jesufullkomne verk for vŒre synders skyld elsker Han oss! OgsŒ denne f¿rste dagen i2007. Og Han er nŒ kommet for ved Navnet Jesus Œ frelse hver enkelt av oss.
ÒFor eg vil renna vatnover det tyrste
ogstraumar over det turre.
MinAnde vil eg renna ut over di ¾tt
ogmi velsigning over dine etterkomarar. Ó(Jes.44,3)
SŒ er nattverdbordet dekketi dag. Der kaller Jesus deg og meg ved Navn og gir oss det som f¿lger med HansNavn: ÓDu er min!Ó For: ÓJeghar l¿st deg ut!Ó Jesus har kj¿ptdeg fri ved sitt hellige legeme og blod, fra djevelens vrede, d¿dens tyranni,og syndens herred¿mme over deg! Han har vristet deg fra maktene og myndigheteneog gitt deg ved sin nd Œ kalle Ham din Herre.
SŒ gir Han deg i nattverdensbr¿d og vin sitt legeme og blod sŒ alle dine synder kan bli nŒdig forlattnettopp i Hans dyrebare Navn og for Hans Navns skyld!
ÓMi sjel, lov Herren!
Ja,alt som i meg er,
skallova hans heilage namn.
Mi sjel, lov Herren,
gl¿ymikkje alle hans velgjerningar!Ó(Sal.103,1-2)
Kom i Jesu Navn!
Til ®RE FOR FADEREN, OGSONEN, OG DEN HEILAGE ANDE, SOM VAR, ER OG VERE SKAL, EIN SANN GUD, FR ®VE OGTIL ®VE!
Den f¿rste utgaven avdenne prekenen ble holdt i Fjell Kyrkje pŒ Sotra 1.januar 1991. Nedenfor f¿lgerden opprinnelige innledningen, og
et avsnitt som ble tattut i 2.utgaven 2007:
[1]
ÓGamalMessehakel - gamal kj¾rleik av l¾rer Kjell Sigmund Vestavik, begge i:ÓKyrkjelydane ved HustadvikaÓ, s¾rnummer av Bud og Hustad Menighetsblad 1B,1989.