NyŒrsdag/Jesu Namnedag II

4 Mos 6,22–27

H¿gmesse

 

Lordens hytte.

 

I

 

Vi skalÓpŒ hyttenÓ!

 

Til Lordens hytte.

 

Vi mŒ etstykke av gŒrde. En tur til H¿vringen, 1000 moh nord i Gudbrandsdalen, selvesteporten til Rondane fra vest kan anbefales.

 

OmrŒdeter kjent for sitt stabile klima og flotte turterreng med fantastiskenaturopplevelser.

 

H¿vringenog Rondane har ogsŒ satt sine spor i norsk kulturhistorie. P. Chr. Asbj¿rnsenvar gjest her i 1842. Asbj¿rnsens eventyr "Reensdyrjagd ved Rondane"dannet 20 Œr senere grunnlaget for Henrik Ibsens drama "Peer Gynt",han som m¿tte b¿ygen og trollpakk i Rondane.

 

SigridUndsets Kristin Lavransdatter fŒr i "Kransen" v¾re med sin far tilfjells. H¿vringen blir her beskrevet med en eventyraktig stemning. A.O. Vinjehar gitt Rondane en viktig plass i "Ferdaminne". Senere satte EdvardGrieg tone til diktet hans "Ved Rondane".

 

ErikWerenskjold, Hans Gude og ikke minst Harald Sohlberg fant motiv til kjentemaleri her. Sohlbergs "Vinternatt i Rondane" er Norgesnasjonalmaleri.

 

H¿vringenvar opprinnelig en av Norges st¿rste setergrender med over 30 setrer i drift.Blant de f¿rste turistene som tok inn pŒ setrene var Lord Garvagh d.e. og hanss¿nn Lord Garvagh d.y fra London.[1] Lorden kom til Norge fra1860-Œrene for Œ drive jakt i fjellheimen, og bygget endel steinbuer somjakthytter i Norge. Den mest kjente er Lordehytta pŒ Hallingskarven, menGarvaghbue i Rondane ble bygget for Lorden av Tor ¯igarden fra Sel pŒ1860-tallet.

 

Garvaghbuaeksisterer stadig. Den stŒr Œpen men er sv¾rt spartansk utstyrt. Hit kommer manbare til fots etter et par timers vandring. f.eks. fra Smuksj¿seter Fjellstue,der grensen mot Rondane Nasjonalpark gŒr like ved.

 

II

 

ILordens hytte.

 

Her pŒSmuksj¿, 1130 moh, var det kona mi og jeg hadde tatt inn i august i fjor. TilGarvaghbue mŒ vi liksom, for Œ gŒ i sporene til min fjellvante far, som vandreti disse fjellene fra da han var gutt fra midt pŒ 20-tallet.

 

To spreketanter viste hanveien.

 

Det erregnbyger og litt vind, men vi er godt kledd. F¿rst langs H¿vringsvatnet og sŒoppover langs Kjondalsbekken. Etter vel 1 times marsj er vi pŒ Steinbuh¿, 1526oh. Langs stien over et platŒ skal Rondhaugen ligge pŒ venstre side og denber¿mte bua en avstikker til h¿yre.

 

F¿rstegangen vi var her fant vi ingenting. Og gikk oss bort. Vi visste atÓLordehyttaÓ ikke var lett Œ finne, sŒ etter litt leting var vi i ferd med Œ giopp.

 

SŒ vidtpŒ vei ned igjen m¿tte vi sŒ noen medvandrere. Hvor Garvaghbua var? Jo, viskulle gŒ til vi sŒ en bestemt fjellformasjon pŒ h¿yre side av stien. Denskulle vi ta peiling pŒ, for akkurat rundt den ¿verste knausen ligger hytta!

 

NŒr duhar v¾rt der en gang, kjenner du veien. NŒ satt vi i ly for regnet og kunnespise nisten vŒr, med et fantastisk utsyn mot Smuibelgen og Sagtindene.

 

IGarvaghbue.

 

III

 

I Lordens hytte.

 

NyttŒrsdagenstekst er fra 4.Mos. Israels folk er pŒ sin lange vandring gjennom ¿rkenen motl¿ftets land i Kanaan. Det er en tur med mange farer, pr¿velser, fristelser ogfall.

 

Hebreerbrevetsforfatter har ellers understreket den Œndelige betydningen av denne traumatiskeperioden i Israels historie:

 

ÓSjŒtil, sysken, at ikkje nokon av dykk blir vond og vantruande i hjartet og fellfrŒ den levande Gud.  Set hellermot i kvarandre kvar dag, sŒ lenge det heiter Çi dagÈ, sŒ ikkje nokon av dykkskal la seg forf¿ra av synda og bli forherda.  For vi har del i Kristus, sŒ sant vi heilt til det sisteheld fast pŒ det grunnlaget som vi hadde i den f¿rste tida.

 

NŒrdet heiter:

I dag,om de h¿yrer hans r¿yst, sŒ gjer ikkje hjartet dykkar hardt som den gongen deitrassa meg, kven var det dŒ som h¿yrde, men likevel var trassige? Var det ikkjealle dei som Moses hadde f¿rt ut or Egypt? Kven var det han  hadde uvilje mot i f¿rti Œr? Var detikkje dei som synda og vart liggjande som lik i ¿ydemarka? Og kven var deteiden gjaldt dŒ han  svor at deiikkje skulle koma inn til hans kvile? Var det ikkje dei ulydige? SŒ ser vi at det var vantru som f¿rtetil at dei ikkje kunne koma inn. Lat oss difor vera pŒ vakt sŒ ikkje det skalvisa seg at nokon av dykk blir liggjande etter, sidan lovnaden om Œ fŒ koma inntil Guds kvile enno gjeld.  For dengode bodskapen er forkynt bŒde for oss og for dei. Men ordet dei h¿yrde, varttil inga nytte, fordi dei ikkje vart eitt i trua saman med dei som h¿yrdedet.  Og det er vi som trur, somgŒr inn til kvila.Ó(Hebr.3,12-4,3)

 

TekstenvŒr i dag er ellers det vi kjenner fra slutten av mange gudstjenester: Herrensvelsignelse.

 

Tekstensbakgrunn er det vi kunne kalle ÓkyrkjelydsbyggingÓ, ogsŒ i bokstaveligforstand. Vi leser om levittenes arbeid med tabernaklet, med m¿teteltet ikapittel 4, og ferdigstillingen i kapittel 7, og at Israels folk sŒ b¾rer framgaver til helligdommen.

 

Men ivŒrt kapittel er det Ónasireerl¿ftetÓ det gŒr i. Et l¿fte som innbefattet enspesiell innvielse til Herren. I Dommertiden h¿rer vi senere at Samsonsforeldre fikk englebes¿k: ÓÉdu skal verta med barn og fŒ ein son. Det mŒaldri koma rakekniv pŒ hovudet hans; for guten skal vera ein Guds nasirear altfrŒ mors liv, og han skal gjera opptaket til Œ berga Israel frŒ filistarane.È

SŒgjekk kona til mannen sin og sa: ÇDet kom ein gudsmann til meg. Han var Œ sjŒtil som Guds engel, f¾lande ageleg. Eg spurde ikkje kvar han var ifrŒ, og ikkjesa han meg namnet sitt.   Han sa til meg: Du skal verta med barn og fŒ einson. Drikk no ikkje vin eller sterk drikk og et ikkje noko ureint! For gutenskal vera ein Guds nasirear frŒ mors liv og til sin d¿yande dag.È(Dom.13,4-7)

 

Samsonsforeldre lurer veldig pŒ det som skal skje, og sp¿r engelen igjen ved det nestesynet:

 

ÇKvaer namnet ditt, sŒ vi kan ¾ra deg nŒr det hender, det du har sagt?È DŒ saHerrens engel: ÇKvifor sp¿r du om namnet mitt? Det er eitunderfullt namn!È (Dom.13,17-18)

 

Senerehender dette: Ó...Kona fekk ein son og kalla han Samson. Guten voks opp, ogHerren velsigna han. Og Herrens Ande tok til Œ driva hanÉÓ(Dom.13,24-25)

 

Viskj¿nner da at det Œ Óbygge kirkeÓ, i egentlig. Œndelig forstand, det kreverinnvielse, avhold, og ikke minst en forstŒelse av at vi har med Ó eitunderfullt namnÓ Œ gj¿re! ÓHerrens Ande mŒ fŒ drivaÓ oss!

 

IV

 

ILordens hytte.

 

Spesieltom ordet Velsignelse som er sŒ sentralt i dag:

 

Formen vim¿ter i dagens tekst, ogsŒ kalt den aronittiske velsignelse, er den liturgiskeformen, altsŒ med r¿tter helt tilbake til Israels gudstjeenste i tabernaklet i¿rkenen. Den ble uttalt av prestene nŒr de kom ut av det hellige etter Œ habrakt r¿kofferet morgen og kveld. Presten stanset pŒ trappen og l¿ftet sinh¿yre hŒnd og uttalte velsignelsen over folket som hadde samlet seg forantemplet, og de svarte med: Amen.

 

Fortellingenom utvelgelsen av patriarken Abraham i GT, forteller om hvordan Israel blirutvalgt som folk og velsignet. En str¿m av kraft og lykke gŒr i arv i rekkenetter Abraham, til Isak, til Jakob, til far og s¿nn og den enkelte familie. Ogdet lille landet skal bli en kilde til velsignelse for alle folk i verden.

 

Det Œ eievelsignelsen er det samme som at Gud er med en: Her er det Isak fikk h¿re avHerren da han ÓovertokÓ.

 

ÓSlŒdeg til her i landet, sŒ skal eg vera med deg og velsigna deg! For deg og di¾tt vil eg gje alle desse landa. Eg skal halda den heilage lovnaden eg gavAbraham, far din.  Eg skal gjera¾tta di tallaus som stjernene pŒ himmelen og gje henne alle landa her. Og i di¾tt skal alle folk pŒ jorda velsignast, fordi Abraham lydde meg og heldt seg etter det eg har fastsett, boda ogf¿resegnene og lovene mine.È(1.Mos.26.3-5)

 

Og omMessias som skulle komme synger, og profeterer David i Sal.72.

 

Gjev kongen dine domar, Gud,

lat kongssonen fŒ rettferd frŒdeg!

SŒ skal han d¿ma ditt folk medrettferd

og dine armingar med lov ogrett.

DŒ skal fjella gje folket fred

og haugane rettferd.

Gjev kongen mŒ hjelpa deiverjelause i folket,

sŒ dei fŒr sin rett.

Han skal berga dei fattige

og knusa valdsmannen.

Lat han leva frŒ ¾tt til ¾tt

sŒ lenge sol og mŒne skin.

Han skal vera lik regnet

som fell pŒ nyslegen eng,

lik ei regnskur som v¾terjorda.

I hans dagar skal rettferd gro

og lukke og fred rŒda

sŒ lenge mŒnen er til.

Lat han styra frŒ hav til hav,

frŒ Storelva til heimsensendar.

Dei som bur i ¿ydemarka,

skal b¿ya seg for han,

hans fiendar skal slikkast¿vet.

Kongar frŒ Tarsis og fjernestrender

skal senda skatt til han.

Kongane i Saba og Seba

skal koma med sine gŒver.

Han skal alle kongar hylla,

han skal alle folkeslag tena.

For han bergar den fattige somropar,

armingen som ingen hjelpar har.

Han ynkast over smŒkŒrsfolk

og bergar livet Œt dei fattige.

Han l¿yser dei frŒ tvang ogvald,

deira liv er dyrt i hans augo.

Gjev kongen mŒ leva

og fŒ gullet frŒ Saba!

Folk skal alltid be for han

og velsigna han dagen lang.

Lat det vera slik mengd medkorn i landet

at det bylgjar over Œsane.

Lat gr¿da vera som skogen pŒLibanon,

lat byar bl¿ma og breia seg

som graset pŒ marka...

 

Det ermye samme sak i NT. Vi kjenner godt til hvordan Jesus velsigner de smŒ barnunder hŒndspŒleggelse: ÓSŒ tok han dei inn til seg, la hendene pŒ dei ogvelsigna dei.Ó (Mk.10,16). Likedan fisk og br¿d ved br¿dunderet: ÓSŒ tok han dei fem br¿da ogdei to fiskane, sŒg opp mot himmelen og velsigna dei. Og han braut dei og gavdei til disiplane, sŒ dei skulle by rundt til folket.Ó (Luk.9,16). Og etter oppstandelsen m¿ter Handisiplene med sin velsignelse:

 

ÓMedandei snakka om dette, stod Jesus sj¿lv midt imellom dei og sa: ÇFred vere meddykk!È ÓSŒ f¿rte han dei ut av byen mot Betania. Han lyfte hendene og velsignadei.Ó(Luk.24,36+50)

 

Jesus harogsŒ l¾rt oss Œ m¿te og overvinne forbannelse og fiendskap med velsignelse.Velsignelse er den sterkeste makt, for den lammer forbannelsen.

 

Det godelivet og velsignelse er samme sak. Den Œpner for gode forhold mellom mennesker,men har ogsŒ med rik innh¿stning i naturen Œ gj¿re. leve i velsignelse er Œtrives i livet sammen med Gud og mennesker! Det er Gud som velsigner ogmennesker som mottar hans velsignelse med Œ love og prise Ham.

 

V

 

I Lordens hytte- I Herrens hus!

 

Igjentilbake til Salme 72, slutten:

 

Lat namnet hans leva til evigtid,

skyta friske skot sŒ lenge solaskin.

Alle folk skal velsigna seg meddet

og prisa han s¾l.

Lova vere Herren, Israels Gud,

han som gjer under, einast han!

Hans herlege namn vere eviglova!

All jorda er full av hansherlegdom.

Amen, amen.

 

I dag erdet Jesu Navnedag. Julens oktav, Œtte dager etter jul:

 

ÒDŒŒtte dagar var gŒtt og han skulle omskjerast, kalla dei han Jesus. Det var detnamnet engelen hadde gjeve han f¿r han var komen i mors liv.Ó(Luk.2,21)

 

For Josefhadde fŒtt ordren av engelen slik dagens Evangelietekst sier:

 

ÒÉduskal gje han namnet Jesus, for han skal frelsa folket sitt frŒ syndene deira.ÈAlt dette hende sŒ det skulle oppfyllast, det Herren har tala gjennom profeten:

SjŒ,m¿ya skal bli med barn og f¿da ein son,

 ogdei skal gje han namnet Immanuel

            dettyder:  Gud med oss.(Matt.1,21b-23)

 

VI

 

TilLordens hytte- Til Herrens hus!

 

I dag harjeg tatt deg med pŒ tur til Rondane. Og en spesiell hytte. Men bare ifortellingens form. Men kanskje kan du fŒ ta turen i virkeligheten en dag? Deter vel verdt det.

 

Men jegville jo aller mest ta meg med til Herrens ÓHytteÓ. Og da ikke bare hit ikirkens hus, men ogsŒ inn dit hvor salmisten beskriver at vi:

 

Òsit ilivd hjŒ Den H¿gste

og buri skuggen av Den Allmektige,

(hvorvi) Òseier til Herren: ÇMi livd og borg,

minGud som eg set mi lit til!È(Sal.91,1)

 

Der dengode hyrde Jesus vil ha oss, for Œ

 

Ó...dukabord Œt meg

framforaugo pŒ mine fiendar.

(Hansom salvar mitt hovud med olje;

mittstaup fl¿der over.

Ogdette er det Han vil for oss alle:

ÒBerregodleik og miskunn

skalfylgja meg alle mine dagar,

og egskal bu i Herrens hus

ilange tider.Ó(Sal.23, 5-6)

 

Noenviste min far veien til Garvaghbue. Noen mŒtte vise oss veien dit. Og da fantvi fram. NŒ vet vi veien.

 

VII

 

TilLordens hytte- Til Herrens hus!

 

PŒ ikonerhar du gjerne sett Jesus stŒ og velsigne med h¿yre hŒnd, og de tre fingrene, enfor hver av personene i Gud, Fader, S¿nn og HelligŒnd.

 

Ikoneneer mer enn vakre malerier og bilder. Ikonet er en d¿r, en Œpning til evigheten,til Gud! Innenfor denne d¿ren er Han Œ finne!

 

Har dunoen ganger pŒ varme dager opplevet naturen sŒ n¾r, at du f¿lte det som omnaturen sto stille? Fugler, dyr, insekter, blomster og tr¾r.

 

Jeghusker en annen fjelltur pŒ ¯stre Hardangervidda i 1975. PŒ begynnelsen avturen kom vi ut i et forferdelig regnv¾r. En av dagsmarsjene var kanskje ogsŒfor lang i begynnelsen. Vi slet i allefall.

 

Da vardet godt Œ oppleve slutten av turen. Marsjen fra en hytte som heter Stordalsbuned til hytta Mogen ved M¿svann.

 

PŒfjellovergangen mellom dem et lite vannskille. Vannet begynner plutselig Œrenne andre veien. Et varsel om noe helt nytt som kommer lenger fram pŒ turen.Og i v¾ret v¾rer vi det samme: Tiden stŒr stille.

 

Men endamer slik da vi rett overfor Mogen fŒr skue utover det store M¿svatn, ogf¿lelsen og opplevelsen blir utrolig sterk:  Hvor vakkert vŒrt fedreland er. Nettopp dette erfarer vi:Tiden stŒr stille. Og vi stŒr ved ikonet, i litt utvidet betydning kanskje, menlikevel med bildet av porten til vŒrt store fedreland i himmelen for vŒre ¿yne.

 

Strabasenevar glemt, vi opplever Guds n¾rv¾r i nuet, Det som er blitt kalt det n¾rv¾rende¿yeblikkets sakrament, Guds mysterium: At Han, Den Mektige Gud, Skaper ogOppholder, Frelser og Forl¿ser, kommer oss n¾r i det skapte.

 

Men sŒ erdet viktig Œ legge til at det er i Kristus vi kan fŒ se det slik. I Han somheter: Herren er Frelse. Han som Faderen har gitt sitt Navn: Jeg ER.

 

VIII

 

LordensNavnÉ

 

I dettenye Œret vil jeg hŒpe for deg, enten du mŒtte v¾re pŒ fjelltur eller hjemme, iNorge eller i utlandet, i arbeid eller hvile, At du er hos Jesus! Frelseren!

 

At dukommer til Ham og blir  frelst.

 

At dublir hos Ham-i Frelsen.

 

Flellviddaspanorama varer ikke alltid. Heller ikke vŒre jordiske bilder og  f¿lelser.

 

Det Œfinne ly hos ÒLordenÓ, hos Herren, hos Jesus, skjule deg i Hans Navn, betyr alt:

 

ÓEgmeiner at det vi mŒ lida i den tida som no er, ikkje er nokon ting mot denherlegdomen som ein gong skal openberrast og bli vŒr. Det skapte lengtarinderleg etter at Guds born skal openberrast i herlegdom.  For det skapte vart lagt under forgjengelegdom,ikkje av eigen vilje, men etter hans vilje som gjorde det slik. Likevel var dethŒp, for ˜g skapningen sj¿lv skal bli frigjord frŒ slaveriet under detforgjengelege og fŒ den fridom som Guds born skal eiga i herlegdomen. Vi veitat heilt til denne dag sukkar og st¿nnar heile skapningen saman, som if¿dselsrier. Ja, endŒ meir: OgsŒ vi som har fŒtt Anden, den f¿rste frukta avhausten som kjem, sukkar med oss sj¿lve og lengtar etter Œ bli Guds born heiltog fullt nŒr kroppen vŒr blir sett fri. For i hŒpet er vi frelste. Men eit hŒpsom vi alt ser oppfylt, er ikkje noko hŒp. Korleis kan nokon hŒpa pŒ det deialt ser? Men hŒpar vi pŒ noko vi ikkje ser, dŒ ventar vi med tolmod. PŒ samemŒten kjem Anden oss til hjelp i vŒr maktesl¿yse. For vi veit ikkje kva vi skalbe om for Œ be rett, men Anden sj¿lv gŒr i forb¿n for oss med sukk utan ord. Oghan som ransakar hjarta, veit kva Anden vil, for han bed etter Guds vilje fordei heilage.[2]Ó(Rom.8,18-27)

 

ÒDerformŒ vi elske dette Navn og holde oss til det i alle slags anfektelser, nemlig atGuds S¿nn og vŒr Herre Kristus heter Jesus og er en Frelser.... MŒ Gud, allTr¿sts og Barmhjertighets Far, daglig styrke vŒr Tro og Tillit, og  stadig holde oss fast, ved Sin S¿nn,Jesus Kristus vŒr Frelser! Amen.Ó(M.Luther i utleggelsen av Evangelium paa Nytaarsdag,etter: Dr. Martin Luthers Pr¾dikener... , Ed.B. Giertsens og Johan R.NielsensForlag,Bergen 1858)

 

HERREN gŒ foran deg for Œ vise deg veien.

 

HERREN gŒ ved siden av deg for Œ st¿tte deg og omslutte deg isine armer.

 

HERREN  bak degfor Œ beskytte deg mot bakhold fra onde mennesker.

 

HERREN v¾re under deg for Œ fange deg oppnŒr du faller og rivedeg ut av snarene.

 

HERREN v¾re i deg for Œ tr¿ste deg nŒr du er bedr¿vet.

 

HERREN v¾re omkring deg for Œ forsvare deg mot Satans angrep.

 

HERREN v¾re over deg for Œ velsigne deg.

Slik velsigner den gode Gud. (VELSIGNELSESB¯NN FRA DET 4. RHUNDRE.)

 

ÓKomJesus! V¾r vŒr hyttes gjest

Holdselv i oss din julefest!

Daskal med Davidsharpens klang

degtakke h¿yt vŒr nyŒrs-sang!Ó(Nos 52, v.7)

 

Til®RE FOR FADEREN, OG SONEN, OG DEN HEILAGE ANDE, SOM VAR, ER OG VERE SKAL, EINSANN GUD, FR ®VE OG TIL ®VE!

 

svennam@hotmail.com

 

 

 



[1]Lord Garvagh: The Pilgrim of Scandinavia. London 1875

[2] Kilde: H.Ludin Jansen, HŒndbok forBibellesere, Oslo 1942, s.471-472.

Bibelsitatenei denne prekenen er ellers mer omfattende enn da den ble holdt.