Skj¾rtorsdag.

Joh.6,52-65

H¿gmesse

 

MirakelmŒltidet.

 

B¿nn: ÒAlle sammen venter pŒ deg, at du skal gi dem mat i rette tid. dustr¿r ut, og de kan sanke; du Œpner hŒnden og metter dem med gode gaver.Ó(Sal.104,27-28)

 

I

 

Kan det virkelig v¾re sant det Jesus sier i tekstene om nattverden?  ÇDette ER mitt legemeÈ, sier Han idethan tar br¿det. Og: ÇDenne kalk ER den nye pakt i mitt blodÈ, sier Han idet Hantar kalken. Vel, vi fŒr ta Skriften barnlig og bokstavelig, og l¾re i dag atdet virkelig er sant! Men vi skal ogsŒ se hvor viktig dette sakrament er forden enkelte kristne, og for menigheten.

 

Vi skal stoppe ved tre punkt:

 

ÓHva er nattverden?Ó

 

 Det leder oss over i:

 

ÒHva gis i nattverden?Ó

 

Og sΠtil sist:

 

ÒHva er rett bruk av Den hellige nattverd?Ó

 

Vi skal ta dem i tur og orden. Men f¿rst litt om bakgrunn for, oginnhold i Det Hellige Evangeliet i dag.

 

II

 

Det er dagen etter br¿dunderet. Jesus taler i synagogen i Kapernaum. Hvaer meningen med at den store mengden ble mettet?

 

Vel, dere husker at Jesus hadde tatt disiplene sine med seg bort tilandre siden av Galilea-sj¿en. Der setter Han seg ned for Œ v¾re alene med dem.

 

Men: ÇEn stor folkemengde fulgte etter ham,...(6,2) Det var  virkelig mange der. Med kvinnene ogbarna kunne det gjerne ha v¾rt 10000-15000 tilstede.

 

Jesus sp¿r da Filip: ÇHvor skal vi kj¿pe br¿d, sŒ alle disse kan fŒnoe Œ spise?È(6,5b) Han ser ingen l¿sning: ÇBr¿d for to hundre denarer er ikkenok...È(6,7a) Men Ç...(Jesus) visste selv hva han ville gj¿reÈ. (Joh.6, 6b)

 

SŒ dukker det opp en liten gutt, som har en merkelig matpakke med seg,noen pannekake-liknende br¿d og to karper. Andreas, Simon Peters bror sattesaken enda mer pŒ spissen: Hva kunne nŒ fem byggbr¿d og to fisker v¾re til sŒmange?(6,8)

 

Likevel ba Jesus folket sette seg ned. ÇDa tok Jesus br¿dene, bad takkeb¿nnenog delte ut til dem som satt der, likesŒ av fiskene, sŒ mye de ville haÈ.(6,11)Herhenspilles pŒ selve nattverdinnstiftelsen! ÇMens de holdt mŒltid, tok Jesuset br¿d, takket, br¿t det, gav disiplene og sa: Dette er mitt legeme, som erfor dereÈ.(Matt.26,26)

 

Etter mŒltidet, da disiplene ble bedt om Œ sanke sammen det som varblitt til overs, kunne tolv kurver fylles med stykker som var blitt igjen av defem byggbr¿dene- Çetter at alle hadde spistÈ, legger Evangelisten til.(6,10-13)

 

III

 

Men sΠtil dagens tekst.

 

De som pŒ slettene ved sj¿en satt stille og andektige og lot seg metteinvolverer seg nŒ dagen etter i Kapernaum i en samtale med Jesus, sometterhvert utvikler seg til en stor teologisk konflikt.

 

Jesus vil nemlig ha dem til Œ forstŒ at br¿dunderet hadde en mening.

 

Evangelisten har allerede sagt i begynnelsen av vŒrt kapittel, medtypisk johanneisk underfundighet: ÒPŒsken, j¿denes h¿ytid var n¾r.Ó(6,4) Her bryter Gudsegen tidsregning inn i historien. Fortid, nŒtid og framtid veves sammen i ett.

 

Den avgj¿rende pŒsken, da Jesus gav sitt liv for vŒre synder, er nŒ Çn¾rÈ.

 

PŒskelammets blod over d¿rkarmen peker fram mot Golgata. Og Golgataviser tilbake til den gamle frelseshistorien, da Israels folk gikk ut fra  Egypt med Faraos h¾r i h¾lene, og blereddet gjennom Det R¿de Hav. Men i ¿rkenen pŒ andre siden oppsto den enkrisesituasjon. Folket sultet, for der fantes ikke mat!

 

Da sendte Gud manna, br¿d fra himmelen til Israelsfolket i ¿rkenen. ÇMannaspiste de helt til de kom til grensen mot Kanaan.È (2.Mos.16,35b) Men dettehimmelbr¿det peker igjen fram mot Jesus selv:

 

ÇJeg er livets br¿d. Den som kommer til meg, skal ikke hungre, og densom tror pŒ meg, skal aldri t¿rste.È(6,35)

 

Han som gj¿r br¿dunderet er selv br¿dunderet. Mannaen er et forbilde pŒJesus selv, ja, den er egentlig Ham! NŒr Jesus metter folket, er det pŒnymannaen som faller, men det er Jesus som er Livets Br¿d.

 

IV

 

Vi vet godt fra f¿r at Jesus setter altsŒ mennesker i forhold til seg.Enten er man mot eller med Ham. Og i dag skj¿nner vel ogsŒ at dermed setterJesus mennesker i forhold til Livets Br¿d. Slik mŒ det jo v¾re nŒr Han har sagtHan ER Livets Br¿d! 

 

Men det som er spesielt ved akkurat vŒr tekst er nok at den sŒ klartsier at forholdet vŒrt til Jesus blir avgjort ved vŒrt forhold til br¿d som pŒhemmelighetsfull mŒte er knyttet sammen med Ham! For Han identifiserer seg med br¿det!

 

ÇJeg er det levende br¿d som er kommet ned fra himmelen. Den somspiser av dette br¿d, skal leve til evig tid. Og det br¿d jeg vil gi, er mittlegeme som jeg gir til liv for verdenÈ.(6,51)

 

Br¿det er altsŒ hans legeme.

 

Det ble intern strid mellom j¿dene. Allerede hadde de sagt: ÇHvordankan han si at han er kommet ned fra himmelenÈ?(6,42)

 

Men det ble verre enn som sŒ: PŒ dette punktet ble det virkelig enkjempekonflikt. Frontene ble knallharde. For Jesus sier det som er helt uforstŒeligfor fornuften. PŒ slutten av kapitlet vŒrt stŒr det til og med at mange av demsom var i hans f¿lge trakk seg tilbake og gikk ikke lenger omkring sammen medHam. (6,66)

 

Og Jesus gj¿r ikke akkurat noe for Œ moderere seg:

 

ÇHvis dere ikke spiser Menneskes¿nnens legeme og drikker hans blod,har dere ikke livet i dere. men den som spiser mitt legeme og drikker mittblod, har evig liv, og  jeg skalreise ham opp pŒ den siste dag.For mitt legeme er den sanne mat, og mitt bloder den sanne drikkÈ.(Joh.6,52-55)

 

Det kan ikke v¾re noen annen forklaring pŒ disse ordene enn at Jesussetter mennesker i forhold til Livets Br¿d i Den Hellige Nattverd. Om vi skalta Guds Ord bokstavelig. Og det skal vi. Mot eller med Ham i sakramentet!

 

ÇFor den som spiser dette br¿d, skal leve i all evighet.È(6,58b)

 

I det innviede br¿det og den innviede vinen m¿ter vi Ham som d¿de pŒGolgata for vŒre synders skyld. Og der rekker Han oss frukten av sitt offer!Verken mer eller mindre.

 

Han er Livets Br¿d, som vi fŒr leve vŒre liv pŒ, som vi skal fŒ d¿ pŒ engang, men ogsŒ ha liv av i all evighet!

 

Dette er sŒ stort at vi ikke mŒ tenke smŒtt, men stort om det smŒ nŒralterbordet dekkes.

 

Sp¿rsmŒlet reiser seg:

 

Vil vi stŒ sammen med Jesus-ogsŒ i det smŒ? NŒr de andre gŒr, nŒrnattverdens sannhet og evangelium blir angrepet?

 

Vi mŒ altsŒ ikke Œndeliggj¿re denne teksten. Vi fŒr ta Skriften megetbarnlig og bokstavelig, og sŒ fŒr vi ta Jesus, Livets br¿d knyttet sammen medog innvevet i Den Hellige Nattverd! Derfor er nattverden meget viktig for denenkelte kristne, og for menigheten. SŒ viktig er dette sakrament, at det nok mŒfŒ st¿rre plass i vŒrt gudstjenesteliv!

 

Den dagen den som bekjenner troen, ja, den dagen vŒr menighet tar inn isitt og vŒrt hjerte og sinn det Guds Ord tydelig vitner om Jesus, Livets Br¿dskomme i br¿det og vinen, det hellige nattverdsakramentet, da vil det bli det n¿dfor Œ fŒ gŒ til alters.

 

V

 

For hele den apostoliske og kristne kirke har nattverden alltid v¾rtmeget viktig. Slik var det ogsŒ for den lutherske reformasjonen.

 

Den Lille Katekismen sier:

 

ÇHvordan en familiefar pŒ enenkel mŒte skal undervise sine husfolk om

 

NATTVERDS-SAKRAMENTET

Hva er nattverden?

 

Det er vŒr Herre Jesus Kristisanne legeme og blod under br¿det og vinen, innstiftet av Kristus selv for osskristne for at vi skal ete og drikke det.

 

Hvor stŒr det skrevet?

SΠskriver de helligeevangelister Matteus, Markus, Lukas og apostelen Paulus:

 

ÇVŒr Herre Jesus Kristus, iden natt da han ble forrŒdt, tok han br¿det, takket og br¿t det, gav sine disiplerog sa: Ta dette og Žt det. Dette er mitt legeme som gis for dere. Gj¿r dettetil minne om meg. LikesŒ tok han og kalken etter aftensmŒltidet, takket og gavdem og sa: Ta denne og drikk alle av den. Denne kalk er den nye pakt i mittblod, som utgydes for dere til syndenes forlatelse. Gj¿r dette, sŒ ofte somdere drikker det, til minne om meg.È

 

Hva gagn er det i Œ ete ogdrikke pŒ denne mŒten?

 

Det viser disse ord oss: Çdetgis for dereÈ og Çdet utgydes for dere til syndenes forlatelseÈ. Ved disse ordblir det nemlig i sakramentet gitt oss syndenes forlatelse, liv og salighet.For der hvor syndenes forlatelse er, der er ogsŒ liv og salighet.

 

Hvordan kan det at vi eter ogdrikker gj¿re sŒ store ting?

 

Selve den ting at vi eter ogdrikker gj¿r det visselig ikke, men de ord som her stŒr: Çdet gis for dereÈ og Çdetutgydes for dere til syndenes forlatelse.È Disse ord er, ved siden av det Œ eteog drikke, hovedsaken i sakramentet. Og den som tror disse ord, han har det desier og som de lyder, nemlig syndenes forlatelse.

 

Hvem tar da verdig i motdette sakrament?

 

faste og berede seglegemlig er vel en vakker ytre skikk. Men verdig og vel beredt er den som hartroen pŒ disse ord: Çdet gis for dereÈ og Çdet utgydes for dere til syndenesforlatelse.È Den som ikke tror disse ord, men tviler, han er ikke verdig ogberedt, for det ordet Çfor dereÈ krever hjerter som tror helt og fullt.

(Luthers LK,i: Konkordieboken, Den evangelisk-lutherske kirkes bekjennelsesskrifter, Lundesforlag 1985, s. 290-291.)

 

VI

 

Jeg lovet til Œ begynne med at vi skulle svare pŒ tre sp¿rsmŒl. Desvarer nettopp til hovedstykkene i nattverdsakramentet. Det f¿rste var:

 

ÓHva er nattverden?Ó

 

Jo, rett og slett at Jesus tar usyret br¿d, og knytter sitt Ord til det.ÇDette er mitt legemeÈ, sier Han.

 

Dette ER, det inneb¾rer det som det sier: Br¿det som Jesus knytter sittOrd til, det er, det blir b¾rer av Hans legeme.

 

Men ikke bare dette. Nattverden er ogsŒ at Jesus tar kalken med vin ogknytter ved sitt Ord sitt blod til den. Dette ER mitt blod. ER altsŒ. Ikkesymbolsk. Men realistisk, virkelig, bokstavelig talt!

 

Ofte kaller vi dette for realpresensen. Kalken med vin inneholderaltsŒ Jesu Blod som ble ut¿st for mange pŒ korset. Ved Jesu innstiftelsesordoppstŒr en hemmelighetsfull forbindelse mellom Han selv der pŒ ¯vresalen, Hansverk pŒ Golgata og nattverdelementene br¿d og vin her pŒ alteret i Fjell i dag.Jesu offerlegeme som sonet all verdens synder b¾res ut i br¿det, og Jesuofferblod som dekker vŒre synder overfor Guds vrede over synden b¾res ut ikalken. ÇDen nye pakt i mitt blodÈ, sier Jesus ogsŒ i innstiftelsesordene.

 

Livets br¿d, Jesu legeme og blod i br¿d og vin. Vi forstŒr det ikke. IKapernaum spurte mengden: ÇHvordan kan Han gi oss sitt legeme Œ spise?È(6,52) Vi har ogsŒ letti vŒr snusfornuft Œ tenke slik: Og hvorfor kommer nŒ Jesus pŒ denne mŒten?

 

Hvem kan forstŒ at Han kommer til oss i usyret br¿d og vin av druer somer gj¾ret, og at Han er sant og virkelig tilstede i med og under disseelementene? Men dette er det Guds Ord sier! ÇDette er mitt legemeÈ.ÇDette ermitt blodÈ. 

 

Jeg er Livets br¿d, sier Jesus. Ved Hans merkelige, men sanne l¿fte.  Hans eget mysterium. Vi kan ikke forstŒdet, men kan fŒ tro det, klynge oss til det. Han er, Nattverden er vŒr manna,som vi skal ete helt til vi kommer til vŒrt Kanaan.

 

Biskop Bo Giertz forklarte isin konfirmantbok Grunden nattverden pŒ denne mŒten:

 

ÇOm vŒre ¿yne ble Œpnet vedalterringen, slik at vi kunne se det usynlige, skulle vi se Herren selv stŒ vedalteret, gjennomstrŒlt av Himmelsk klarhet, like virkelig som noen av oss, oglikevel fylt av en Herlighet som ingen av oss eier, akkurat slik Han viste segfor disiplene etter oppstandelsen. Vi skulle se Herren l¿fte hendene ogvelsigne br¿det og kalken, slik som Han gjorde den natten han innstiftetnattverden. Vi skulle se Ham gŒ langs alterringen og selv rekke oss sine gaver,og vi skulle fŒ se hvordan gavene, det hvite br¿det i hans hŒnd og den r¿devinen i kalken begynte Œ strŒle av samme himmelske klarhet, og formidler sammeoverjordiske liv som var i Ham selv.È(Bo Giertz, Grunden, 1942)

 

VII

 

Neste sp¿rsmŒl:

 

ÒHva gis i nattverden?Ó

 

PŒskelammets blod over d¿rkarmen peker altsŒ fram mot Golgata.  For Jesus selv er pŒskelammet: ÇSeder er Guds Lam, som b¾rer verdens syndÈ!(1,29)

 

I den gamle pakt skjedde offeret med blodet av lam og bukker, og det ¯verstepresteri ledd etter ledd bar det fram.

 

I den nye pakt skjer det endelige og store offer i ¯versteprest-en Jesusmed Hans, Lammets blod, Han som er bŒde Gud og menneske. Gud selv mŒ bringedette offeret, fordi alle andre er aldeles uverdige.

 

ÇHan ble sŒret for vŒre overtredelser og knust for vŒremisgjerninger. Straffen lŒ pŒ Ham for at vi skulle ha fred, og ved Hans sŒr harvi fŒtt legedomÈ.(Jes.53,5)

 

Dette profetordet forteller hvilken Gave over alle gaver som Han som erbŒde Prest og Konge formidler i det innviede br¿det og den innviede vinen.

 

VIII

 

Derfor er nattverden et offermŒltid, og det gŒr ogsŒ klart fram avinnstiftelsesordene: ÇDenne kalk er den nye pakt i mitt blod, som utgydes fordere til syndenes forlatelseÈ.

 

Her gis frukten av det offer Jesus brakte en gang for alle, og foreneross med den fullbrakte soningsd¿d som Jesus tok pŒ seg istedet for oss. SŒstifter Han en ny pakt i sakramentet for oss , og i sitt n¾rv¾r i br¿det ogvinen gir Han oss et nytt og oppgjort forhold til Den Hellige Gud, En penHimmel, Evig Liv, eller som Matteusevangeliets Skj¾rtorsdagsberetning sier det:ÇDette er mitt blod, paktens blod, som ut¿ses for mange til syndenes forlatelse.È(Matt.26,28)

 

NŒr vi slik forenes med Kristus, og Çsmaker Hans s¿te forening,È(NoS641, v.1,Allendorf, Hygom) kan du og jeg fŒ lov til Œ bli Çet levende og helligoffer som er til Guds behagÈ(Rom.12,1), i Liturgi, Lovsang og Tjeneste i vŒrMenighet, i Familie, blant Venner og pŒ Arbeid. I rett bruk av vŒre penger og vŒrelemmer.

 

IX

 

Men Nattverden er ogsŒ et ihukommelsesmŒltid. Med vilje bruker vi eteldre ord, og ikke ÒminnemŒltidÓ, fordi dette sŒ lett f¿rer tankene inn pŒ atdet er vi som skal minnes Jesus.

 

I innstiftelsesordene heter det jo i en tidligere form: ÇGj¿r dette tilmin ihukommelseÈ.

 

Det er jo fromt og  nyttigom vi kunne klare Œ feste vŒre tanker og sinn pŒ Jesus. Men i nattverden er detomvendt: Jesus virker for oss ved sitt n¾rv¾r i br¿d og vin. Sakramentet draross ikke bare inn til Ham, nei, vi blir ett med Ham.

 

Husker du gutten med br¿det og fiskene? La oss nŒ tenke oss at det er visom stŒr foran Jesus. I livet, og i denne gudstjenesten stŒr vi jo alle nŒforan den levende og oppstandne Jesus Kristus, VŒr Herre, med alt vi har ogikke har. Vi stŒr med lite i vŒre hender. Ja, endatil med skrap, med vŒresynder. Men Herren kan gj¿re mye av lite. Han fŒr alt vŒrt skrap og alle vŒresynder, og vi fŒr Hans soning av synden pŒ Golgata i vŒr organisme, vŒr kropp. ÇDetsalige bytteÈ kalte Luther dette. Herren kan ta alt vŒrt skrap, og gj¿re det omtil de kosteligste ting for Ham og for Guds Rike. Han kan tilgi syndene, storeog smŒ. Dine og  mine.

 

Han kan ta br¿d og vin, markens gr¿de, og pŒ hemmelighets-full, menlikevel virkelig vis gj¿re dem til b¾rere av hans Hellige Legeme og Dyre Blod,som formidlere av Gaven over alle gaver: Syndenes forlatelse ved Jesus Kristus,for Hans Navn og Blods skyld.

 

Men syndenes forlatelse er ikke syndenes tillatelse. Det Œ v¾re enkristen er Œ kjempe mot syndens slaveri. Likesom pŒskelammet minnet om Herrensforl¿sning fra Egypt, minner nattverden oss pŒ at Gud pŒ korset har forl¿st sinKirke pŒ jord fra synd, d¿d og djevelens verk, og f¿rt oss gjennom dŒpens hav,inn pŒ vandringen mot l¿ftets land, i Himmelen. For at vi virkelig skal nŒ mŒlet!

 

SŒ betyr ihukommelsen ogsŒ at vi fŒr Ham i sinn og tanker. At Han skalbo i oss med sin nd slik at vi stŒr synden imot!

 

X

 

Og sŒ:

 

ÒHva er rett bruk av Den hellige nattverd?Ó

 

Da mŒ vi sp¿rre: Hvem innstiftet Jesus nattverden for? Ja, det blir jotydelig i dagens tekst. Det er Hans disipler, Hans venner. De som stŒr igjen nŒrde andre gŒr. Men hvem er det?

 

I nattverden mottar vi Ham selv, og forenes med Ham.Vi blir Hans grenerpŒ det samme vintreet. ÇJeg er vintreet, dere er grenene,...uten meg kandere intet gj¿reÈ. (Joh, 15,5)

 

Men vi blir ogsŒ forenet med hverandre. Ç...utgydes for dereÈ stŒr det.Flertall! Vi er grener pŒ Hans vintre. Vi kan ha forskjellig plassering ogutseende, men sammen er vi ett i Ham. SŒ er nattverden ogsŒ et fellesskapsmŒltid.

 

Her blir vi ogsŒ forenet med alle de som er gŒtt foran i troen, og nŒ ersammen med Herren. Det kan vi si fordi nattverden ikke slutter her pŒ jorden,her i kirken. ÇSalige er de som er innbudt til Lammets bryllupsmŒltidÈ, sierJohs. penbaring(19,9) og peker fram mot den Store Nattverden i himmelen.

 

Av den grunn er ogsŒ alterringen her i kirken halv, for Œ minne oss pŒat fellesskapet med Kristus og Hans venner, ÇHans kirke i himmelen og pŒ jordenÈfortsetter pŒ den andre siden!

 

Men da er nattverden ogsŒ et gledesmŒltid. Den er Evcharisti=Takksigelse. Takksigelse til Herren! Han kom! Han kommer! Han skal komme! ÇJeg er livets br¿d!È(6.35) Han er i nattverden!Ordentlig! Virkelig! DET gir grunn til GLEDE! Jesus lever i dag!

 

Et annet sted sier Biskop Giertz: ÇEn Jesu disippel er den som brukerGuds Ord og b¿nnen for Œ komme til tro, eller for Œ bli bevart i troen.È

 

bruke Guds Ord, det er ogsŒ Œ tr¿ste seg til Jesu Innstiftelsesord: ÇDetteer!È Det er Œ klynge seg til Jesu L¿ftesord: Til syndenes forlatelse!

 

Dette er Guds visdom. Og Hans vei. Og selv vet jeg, at jeg aldri haddekunnet overlevet som kristen og som prest om det ikke var fordi jeg hadde fŒtttatt Hans Ord pŒ alvor, og fŒtt se det pŒ denne mŒten. At Han har kommet tilmeg uke etter uke, s¿ndag etter s¿ndag, Œr etter Œr etter Œr, i sitt Helligelegeme og dyre blod, og at Han ved dette har gitt,og gir meg alle mine syndersnŒdige forlatelse for alt som jeg har forbrutt, i tanker, ord og gjerninger.Fordi Guds Lam bar all verdens synder opp pŒ korset pŒ Golgata. Istedet foross! I mitt sted, men ogsŒ ditt!

 

SŒ skal vi fŒ gŒ til alters med Jesu Ord og L¿fte for vŒre ¿yne og i vŒretanker. Med Takk og Lov til Herren: Hans Ord skifter ikke, selv om f¿lelsenekan variere. SŒ stryker Han ut vŒr synd, selv om vi ikke f¿ler det slik.

 

Men vi skal ogsŒ gŒ med hjertets b¿nn om Œ virkelig bli befridd frasyndens slaveri.

 

XI

 

Til sist:

 

Jesus br¿t br¿det ved sj¿en mens disiplene sto rundt Ham. Ved alteret idag fŒr vi v¾re sammen med Ham nŒr br¿det brytes pŒny. Han kan fŒ fem smŒ br¿dtil Œ bli store mengder med br¿d til store mengder av mennesker. Men det er ogsŒet under at Han ser den enkelte som kommer til Ham: Br¿det som b¾rer Kristilegeme til oss legges i vŒr tomme hŒnd. Vinen som b¾rer Kristi blod til osshelles i vŒrt tomme beger.

 

Det betyr at Han vil m¿te deg som alt er gŒtt i stykker for, som er helttom, som ser verken hŒp eller utvei.

 

Og alle fŒr vi be: ÇLivets s¿nderbrutte deler, bringer vi deg nŒr vikneler!È(Svein Ellingsen, NoS 650,1)

 

Derfor utfordrer jeg deg nΠtil Πgi HAM ditt liv og la Hansrettferdighet dekke over alle dine synder.

ÇHerre, vi overgir vŒrt liv til deg. H¿r vŒre b¿nner idet vikommer fram til alterbordet. Vi kommer slik som vi er, Herre. Slik vi ikkeskulle v¾re. Noen av oss kommer for f¿rste gang, for Œ begynne et livslangtforhold til deg. I Jesu dyrebare navn ber vi til deg. Amen.È[1]

 

Til ®re for Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var er, ogvera skal, EIN Sann Gud,frŒ ®ve til ®ve!

 

 



[1] Charles(Chuck)R.Swindoll: The continuation of something great. 5B: The Miracle Meal. Radioprekenover Luk. 9,10-17. Insight for Living.(c) 1992. Overs. til norsk av Svenn Martinsen(c)1995under titelen: MirakelmŒltidet for programserien ÒVindu mot LivetÓ med pastorOla Bjorland, pŒ Euromedier/Pe7.