Joh 16,23-28
ÓKlippe, dusom brast for meg. La meg skjule meg i deg!Ó(NoS 124-125) Vi kjenner salmenalle sammen. Originalen er ÓRock of AgesÓ skrevet av Augustus
ÒRockof Ages, cleft for me,
Let mehide myself in Thee;
Letthe water and the blood,
FromThy wounded side which flowed,
Be ofsin the double cure;
Save from wrath and make me pure.Ó
Denne salmenble sunget ved statsminister William Gladstones begravelse i Westminster Abbey.Men mange vanlige troende har ogsŒ elsket Œ synge den, eller fŒtt den sungettil seg-pŒ d¿dsleiet. Og da ds ÒLondonÓ gikk med i Biscayabukta i januar 1866,h¿rtes det salmesang fra det hjelpel¿se skipet. Det var ÒRock of AgesÓ. ÒKlippedu som brast for meg.Ó
Evangelieti dag er hentet fra ÓJesu siste taleÓ. Den er uendelig innholdsrik, fortettetav det som ligger foran: m¿rke, lidelse og d¿d, men ogsŒ full av den triumf somGud hele tiden hadde planlagt, og som han lot bli virkelighet da Jesus f—r avgraven PŒskemorgen.
Men det er en utfordrende tekst. ÒDen dagen skal deikkje sp¿rja meg om nokoÓ. (16,23)Slik taler Jesus til sine venner denne Skj¾rtorsdagskvelden.
-Det kunnevel tvert imot hende at de hadde mye Œ sp¿rre om! Men pussig nok innbyr JesusogsŒ i dag sine venner nettopp til Œ Ósp¿rreÓ Ham, nemlig Œ be i hans Navn!Hvordan henger dette sammen? La oss ta med oss de foregŒendeversene. Der sier Jesus blant annet:
ÒOm ei lita stund ser de meg ikkje lenger, og om eilita stund att skal de fŒ sjŒ meg.ÓÉ No er de sorgfulle, men eg skal sjŒ dykkatt. DŒ vert de hjarteglade, og ingen tek gleda frŒ dykk.Ó(fra 16,16-22)
F¿r dettehadde Jesus hadde allerede sagt dem klart og tydelig at ÓtimenÓ var kommet daS¿nnen skulle herliggj¿res. Han skulle gŒ bort, men komme pŒ en ny mŒte, vedTalsmannen, Den Hellige nd.
Der vŒrtekst begynner er status omtrent slik: S¿nnen utgŒr fra Faderen og gŒr til Ham.HelligŒnden kommer da som Talsmannen. Men til trossfor l¿ftet om HelligŒnden er her mye som er vanskelig Œ svelge. Sorg og savn erikke lett for noen. Likevel: ÒOm ei lita stundÉÓ
For Kristi skyld, og ved ndens verkt¿y, b¿nnen, skalJesu venner fŒ v¾re sŒ n¾r Gud at deres b¿nner skal oppfylles.
Dette er dabakgrunnen for teksten.
ÒÉnŒr han kjem, Sanningsanden, skal han leia dykkfram til heile sanninga. For han skal ikkje tala av sitt eige, men tala det hanh¿yrer, og kunngjera for dykk det som skal koma.Ó
PŒ vŒr sideer det nok mange sp¿rsmŒl vi kan tenke oss Œ stille Jesus. Men her er enÓtankestŠllareÓ fra teksten:
ÒTil no har de ikkje bede om noko i mittnamn.Ó(16,24)
Hva vil detderfor si Œ be i Jesu Navn?
La megskjule meg i deg.
Uttrykketbe i Jesu Navn forekommer ofte i Bibelen. Men det gŒr dypt.
ÓPaulussier at alt, hva som helst vi gj¿r, skal vi gj¿re i Jesu navn. Hele vŒrt livskal v¾re et liv i Jesus.
Men det ervanskelig Œ forstŒ hva dette inneb¾rer, f¿r vi har forstŒtt hva Jesus har gjortfor oss og hva det betyr Œ tilh¿reHam. Den beste forklaringen pŒ uttrykket Ói Jesu NavnÓ er Œ si at det betyr Óitroen pŒ JesusÓ. Og troen pŒ Jesus er ikke bare sp¿rsmŒl om meninger og kunnskaper.Det er viktig nok pŒ Žn mŒte. Paulus kan ogsŒ si: ÓÉegveit kven eg trur pŒ.Ó(2.Tim.1,12) MenŒ tro pŒ Jesus er ogsŒ et sp¿rsmŒl om nytt liv, et livsfellesskap med Jesus.Man kan fors¿ke Œ forstŒ Gud eller Kristus med tanken. Men da blir Gud etsamtaleemne, og man er utenfor det hele.
PŒ denveien kan man aldri komme fram til Gud. Nei, det er helt omvendt. Gud er kommettil oss i Kristus. Han har overvunnet det som gjorde samfunnet mellom Gud ogoss umulig; vŒr skyld og synd. HelligŒnden mŒ derfor Œpne vŒr hjerted¿r oggj¿re det under at Kristus kommer inn og lever i oss. Han omslutter oss pŒ allesider, og gjennomtrenger vŒrt vesen. Han er som et hemmelighetsfullt n¾rv¾r, etmysterium, en forbarmende kj¾rlighet som gjennomlyser, og gjennomstr¿mmer oss,slik at vi blir gjennomelsket, som noen uttrykker det. Dette er Œ tro. Luthersier: Ótroen er en sky, der Kristus bor.Ó Denne skyensenker seg ned over oss, omslutter oss og fyller vŒre hjerter. Dette er Œ be iJesu Navn, i barnlig tillit med et inderlig ¿nske at Guds vilje skalvirkeliggj¿res, og i tillit til at han lytter til oss og h¿rer vŒre b¿nner
IV
La meg skjule meg i deg.
ÓTroen er en sky, der Kristus bor,Ó sa altsŒ Martin Luther.Her vi ved det faste punkt i tilv¾relsen, som stŒr om alt annet faller: JesusKristus. Den r¿de trŒd i disse kapitlene, ja, i hele Evangeliet er at du og jeginnbys kj¾rlig av Herren til Œ komme til nettopp Ham. Og nŒr vi tar imot deninnbydelsen skjer det noe: ÓÉ(dŒ skal du)Évita at (du)er av sanninga, og sŒ skal (du) roa (hjarta ditt) for hans Œsyn.Ó(
Det er aldeles samme sak nŒr Paulus i Ef. 3
ÒDiforb¿yer eg mine kne for Faderen, han som har gjeve namn til alt som heiter far ogborn i himmel og pŒ jord. Eg bed om at han som er sŒ rik pŒ herlegdom, mŒstyrkja dykkar indre menneske med si kraft og sin Ande, sŒ Kristus ved trua kanbu i hjarto dykkar, og de kan vera rotfeste og grunnfeste i kj¾rleik. DŒ skalde saman med alle dei heilage maktast Œ fatta breidd og lengd, h¿gd og djupn,ja, kjenna heile Kristi kj¾rleik som er st¿rre enn nokon kan skj¿na, og vertafylte med all Guds fullnad. Han som verkar i oss med si kraft og kan gjera sŒmykje meir enn alt det vi bed om og skj¿nar, han skal ha ¾re i kyrkjelyden og iKristus Jesus gjennom alle ¾tter og i alle ¾ver! Amen.Ó(3,14-21)
Ó...atKristus ved troen mŒ bo i vŒre hjerter!Ó OgsŒ dŽt er helt bokstavelig ment.
Vi har sŒ lett for Œ tenke at b¿nn er et surt arbeid, entung plikt. Vi kan tenke: NŒ har vi bedt i Œr etter Œr om vekkelse, men det serikke ut til at den kommer. De ufrelste ser ikke ut til Œ bli omvendt. Selvsagter det ogsŒ mange personlige b¿nneemner vi synes det gŒr trŒtt med.
Tankenekommer: det nytter sŒ lite Œ be! Det er sŒ lett Œ gŒ trett. B¿nnene minestopper ved taket! Jeg f¿ler det ofte slik. Og ¾rlighet og Œpenhet om dette erviktig, for f¿r Herren har f¿rt oss dit, kommer vi ikke videre. B¿nn gjennomarbeid, slik den benediktinske regelen minner oss pŒ,(Ora et Labora-Be ogArbeid, St Benedikt av Nursia) men det er Guds arbeid. B¿nn er Hans verk, vedHans gode Hellige nd, og for Kristi skyld: ÓVed hanhar vi begge tilgjenge til Faderen i ein Ande.Ó (
V
La meg skjule meg i deg.
Ó Bed, sŒ skal de fŒ, sŒ gledadykkar kan vera fullkomen.Ó(16,24b) Jesu venner, og da er du og jeg inkludert, skal virkelig fŒkjenne pŒ at Kristus er n¾rv¾rende i livet, ved den hellige nds gjerning.
Jesus vil virkelig v¾re i ditt liv! Leve i deg! Virke i degmed sin kraft, og gj¿re langt mer enn vi ber om eller forstŒr!
Det er dette Ole Hallesby kalte ÓB¿nnen i B¿nnenÓ i sin bokÓFra b¿nnens verden.Ó leve ditt liv slik at du virkelig finner roen hosJesus. Da har du Œpen vei like inn til Den hellige Gud. Og Hans rettferdighet iKristus blir deg til del: Du fŒr oppleve Œ v¾re inderlig elsket av Faderen pŒgrunn av Jesus!
Tilv¾relsens sentrum...Er du der? Er du hos Jesus? Jeg sp¿rdeg ikke bare om du har funnet Jesus som din Frelser og Herre. Men nŒr du nŒ eren av Jesu venner:
Er du hos Jesus, slik at du ER?
B¿nn er Œ v¾re og leve for Guds Œsyn, slik at han kan fŒelske deg, vise sin kj¾rlighet pŒ deg.
Vi vet det kanskje i teorien. Men er det ikke lett at vŒrb¿nn lett ble det vi skulle gj¿re? Vi innbiller oss at vi mŒ en masse ting. Vi har sŒ mangeoppgaver og plikter.
SŒ skulle vi liksom be, men tankene flyr... SŒ fŒr vioppleve sŒ lite velsignelse og dess mere ork ved Œ v¾re ved tilv¾relsenssentrum, ved Herrens f¿tter.
VI
La meg skjule meg i deg.
Her tror jeg det er pŒ sin plass med noen enkle anvisningerpŒ hvordan vi kan be.
Et generelt rŒd:
Sett av et sted og en tid for Herren(Asle Dingstad). En slikbeslutning gj¿r noe med sjelen vŒr.
Et praktisk rŒd:
Bygg deg et alter hjemme!(pen bibel, to lys, et krusifiks,et ikon)
FŒ deg en b¿nnestol!(Sverre Aalen)(Eller en b¿nneskammel)
En mŒte Œ gŒ fram pŒ, en enkel liturgi:
I Faderens, S¿nnens og den Hellige nds Navn. Amen.
Pust ut. Ro.
Bibelleseplanen.Trosbekjennelsen. Fader VŒr. Forb¿nn.Velsignelsen.
Et par rŒd fra andre:
Arnfinn Haram var tidligere prest for dere: Et reservehjul:Fader VŒr.
Frantz Ingebrigtsen kjente mange av dere: Nevn Jesu Navn!
VI
La meg skjule meg i deg.
SŒ litt om Jesusb¿nnen.
Mange harhatt hjelp av den enkle Jesusb¿nnen. Sentralt iÒvestlandskristendomÓ pŒ sin mate, men ogsŒ ¿kumenisk, for i boken ÇEn russiskpilegrims beretningÈ
Vi begynte idag med salmen
Klippedu som brast for meg
La megskjule meg i deg!
La detvann og blod som gŒr
fradin sides Œpne sŒr,
Blifor meg en helseflod
somgj¿r sjelen ren og god!
Den er altsŒskrevet av presten Toplady
I dag kallerFaderen oss til Œ s¿ke ly under Klippen, ÒRock of AgesÓ, S¿nnen Jesus Kristus.
Der gir Hanoss, som har dŒrlige kort pŒ hŒnden i oss selv esset,
ÒAlle somvert drivne av Guds Ande, dei er Guds born. Det var ikkje ei tr¾ldomsŒnd defekk, sŒ de atter skulle reddast. Nei, det var BarnekŒrsanden de fekk, som gjerat vi ropar: ÇAbba, Far!È Anden sj¿lv vitnar med vŒr Œnd at vi er Guds born.Men er vi born, dŒ er vi arvingar ˜g.Ó (Rom.8,14-17a)
ÒÉmenjamvel vi som har fŒtt Anden til fyrstegr¿de, vi ˜g sukkar med oss sj¿lve oglengtar etter den dagen dŒ lekamen vŒr skal friast ut, og vi fŒr det fullebarnekŒret. For i vona er vi frelste. Men ei von som ein alt ser oppfylt, erikkje noka von. Korleis kan nokon vona det han ser? Men vonar vi noko vi ikkjeser, dŒ ventar vi med tolmod. PŒ same mŒten kjem Anden oss til hjelp i vŒrvanmakt. For vi veit ikkje kva vi skal be om sŒ vi kan be rett, men Anden sj¿lvbed for oss med sukkar som det ikkje finst ord for.Ó(Rom.8,23-26)
Dennes¿ndagens navn er altsŒ ÒRogateÓ! Det betyr: La oss be!
Til ®refor Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, som var, er og vera skal, ein sannGud, frŒ ®ve og til ®ve!
Her er etutsnitt av ett av forarbeidene til denne prekenen, slik det var skrevet pŒprestekontoret i Bud Prestegard den 23.mai 1987: