ÒN LARHERREN ROPE UT sŒdet h¿res til verdens ende: Se, din frelse kommer!
Og pŒliknende mŒte hadde ogsŒ Sakarja profetert:ÓRop h¿yt av glede, Sions datter,bryt ut i jubel, Jerusalem! Se, din konge kommer til deg. Rettferdig er han, og seier er gitt ham; ydmyk er hanog rir pŒ et esel.Ó(Sak.9,9)
Evangelieti dag er n¿ye med Œ vise til disseto tekstene nŒr det gjenforteller beretningen om Jesu inntog i Jerusalem. NŒoppfylles Skriften! NŒ skjer det som Gud hadde lovet! NŒ kommer frelsen, forher er Jesus!
Men teksteni dag handler ogsŒ om mottakelsen av dette gledesbudet nŒr den forteller om mengdens reaksjon:For de synger den gamle liturgien fra Salme 118:Hosianna! Herre Frels!Velsignet v¾re Han som kommer i Herrens Navn!(118,25f)
Derfor skaldet i dag dreie seg om disse tosakene:
Jesuskommer!
Taimot Ham!
EvangelietER et Gledesbud. Selve bakgrunnen for ordet Evangelium finner vi i Jes..52: ÒHvorfagert det er nŒr den som bringer gledesbud, kommer l¿pende over fjell, melderfred og b¾rer godt budskap, forkynner frelse og sier til Sion: Din Gud erkonge!Ó(v.7)
Enhver prestog predikant skulle v¾re som en slik gledesbudbringer. I dag fŒr jeg v¾re det,og skal fŒ si deg:
Jesus ERKonge, og vil v¾re Konge ogsŒ her hos oss! Fottrinn som betyr glede!
Det er noensom kommer. Var det ikke nŒr vi var barn at vi var flinke til Œ akte pŒskrittene i huset? det der er far, det der er mor sine skritt. SŒ trygt det varnŒr liksom mors og fars skritt hadde holdt opp for kvelden. SŒ sov hele huset.SŒ kunne vi leve i den virkelighet som salmisten skildrer: ÒI fred vil jeglegge meg ned og sove , for du Herre, bare du lar meg hvile trygt.Ó
Gledensfottrinn, det er ogsŒ barnas f¿rste fottrinn. Stavrende f¿rst, sŒ ofte l¿pende-iglede, for det er noe de vil si oss.
Er det noenav dere som har husdyr, sŒ vet dere om det samme der. En katt, en hund, som h¿rersin herres fottrinn, blir lykkelig, reiser seg, for nŒ vanker det kanskje engodbit!
Fottrinnsom betyr glede. Vivoksne er liksom litt Òverdigere.Ó Vi har vanskeligere for Œ vise glede ved atnoen kommer.
Og sŒbaksiden av det hele. NŒr en blir syk og gammel, og det blir tyngre Œ gŒ.Forskjellige deler av kroppen kan svikte.
Til sluttstopper skrittene opp. I stedet kommer d¿dens skritt.
SŒ mŒ der gŒesandre tunge skritt.
Familie,prest eller andre mŒ gi den verste beskjed av alle. Som presten i NordahlGriegs ÒVŒr ¾re og vŒr maktÓ: ÒJeg kommer med en tung beskjed, den tyngste.Ó(GyldendalNorsk Forlag, Oslo 1963, s.58)
SŒ mŒ vi gŒflere tunge skritt. Skrittene til graven. Med hŒnden b¾rende en bŒre. Se vŒrekj¾re bli senket i jorden.
Du-hvor vitrenger: Fottrinn som betyr glede!
Disiplene,Herrens Apostler, de hadde vandret sammen med Jesus. V¾rt ¿yen-og ¿revitner tilHans Verk. SŒ hadde de ogsŒ sett hvor fagre budb¾rerens fotsteg var nŒr nettoppJesus
De haddesett en Sakkeus skynde seg ned av treet, og ta imot Jesus i sitt hus,i sitthjerte, med glede. De hadde fŒtt se Jesus Kristus som Menneskes¿nnen, som varkommet for Œ s¿ke og frelse det som var fortapt.(Siste to avsnitt delvis etterBo Giertz: tro pŒ Kristus, s.27-28, Oslo 1976)
NŒ sŒ deHam ride inn pŒ eselfolen, med profetiene i ¿ret. De sŒ det skje: Her er Hansom bringer Gledesbud, melder fred og b¾rer godt budskap! SŒ er det Jesus sombringer Frelse, sŒ er det Han som er Konge!
Kongen ririnn i Jerusalem.
Vi finnerbyens navn gjennom hele Bibelen. I 1. Mosebok h¿rer vi om Melkisedek, som var bŒdeprest og konge i Salem. Hebreerbrevet forteller oss at han var et forbilde pŒJesus.
Senere bleJerusalem erobret av Kong David, og sŒ ble Guds Helligdom opprettet pŒ Sion.Davids s¿nn Salomo bygget Tempelet der.
SŒ komandre tider. Israel ble ulydig mot Gud, landet ble delt, overfalt avstormakter, folket bortf¿rt. Kongekronen lŒ i st¿vet
Gjennomdette ser vi konturene av et nytt Rike: GUDS RIKE, og en ny, og st¿rre Konge:en evig MESSIAS.
ÒSe, enjomfru blir med barn, og hun skal gi Ham navnet Immanuel: Gud med Oss!Ó
Senere fŒrvi h¿re om at denne evige Kongen ogsŒ er prest: ÒHan ble sŒret for vŒreovertredelser og knust for vŒre misgjerninger.Straffen lŒ pŒ Ham for at viskulle ha fred, ved Hans sŒr har vi fŒtt legedom.Ó
Senere iJesajaboken fŒr vi se at denne nye prestekongen ikke bare skal herske overJerusalem og et lite folk i Midt-¯sten, men skape et nytt Rike, av allenasjoner og sprŒk: Det er dette Bibelen kaller Guds Rike.
En Kongesom hersker over sitt folk ved Œ sone dets skyld og synd! Slik er Han, slik erJesus, for det var Han, som rir inn til Hosianna-ropet som skulle komme!
Dette eradvent: At Jesus kommer! Vi tenker ofte at advent betyr Œ vente, og det er jo ikke sŒ dumt, forordene likner jo! Men advent betyr komme. Jesu komme. SŒ skal vi vente pŒ Hanskomme. Vente pŒ Ham!
Men adventbetyr ogsŒ: Guds Rikes krefter er kommet n¾r. Jesus Kristus kom til vŒr jord,ble vŒr bror,som din og min Frelser og Forsoner, fra den skyld vi alle haroverfor Gud pŒ grunn av vŒre synder. Han sonet alt! Bar Guds vrede over vŒresynders skyld pŒ sitt hellige og uskyldige legeme! Og Kristus gikk inn i allemenneskers grŒt, savn og sorg, da Han steg inn i vŒr verden, ogsŒ DIN n¿d gikkHan inn i. For Han bandt d¿denskrefter, sprengte dens rep og lenker. SŒ har Han ogsŒ seiret over den ondesmakt og vesen, ja hele Hans h¾r. Vi har med Seierherren Jesus Kristus Œ gj¿re!
Adventstidener den m¿rkeste tiden pŒ Œret. Jeg vet ikke n¿yaktig hvordan du har det i dag.Gud ser det. Men jeg vet at det stŒr dŒrlig til i vŒr verden. Jeg tenker pŒterrorismen, pŒ Ókrig, og rykter om krigÓ, som Skriften sier. PŒkonsentrasjonsleirer, kulde og sult. Og: rasismen og anti-semittismen ognazismen som l¿fter sitt hode. Vi mŒ ogsŒ innr¿mme at kirken er ille ute. Myekunne nevnes, men mon det ikke var typisk da en som sa seg Œ representere kirkensa at Guds ord. sannheten, ble til i m¿te mellom mennesker! Det er kanskje ikkesŒ helt rart da at bŒde prester og psykiatere mener Œ kunne registrere en understr¿m av hŒpl¿shet hosmennesker i dag; rett og slett fordi svikten nŒr det gjelder Œ formidleSannheten hos de som skulle gjelde for autoriteter har f¿rt til at en f¿ler detsom om det ikke finnes noe trygt Œ holde i lenger!
Og du selv?Vi sliter alle med vŒre synder. VŒre feil og vŒre fall. Du sliter kanskje iditt ekteskap. Med dine barn. PŒ arbeidsplassen. Kanskje stŒr du i fare for Œbli permittert eller oppsagt. Kanskje blir du mobbet av arbeidskolleger. Dereeldre har det vondt fordi dere sitter sŒ mye alene. De andre ser ut til Œ brukeall sin tid pŒ alt annet enn meg! Og dere som er unge, skoleelever ogkonfirmanter. Kanskje sliter noen av dere nettopp med mobbing? Og unge someldre, barn som voksne, tar jeg veldig feil nŒr jeg sier at jeg tror mange avdere f¿ler pŒ at dere stŒr egentlig alene med deres n¿d?
Sannhetener vel ogsŒ at det ER fŒ mennesker som bryr seg. Jesus sa ogsŒ at slik skulledet gŒ i den siste tid, f¿r Han kommer igjen: Kj¾rligheten skal bli kald hosde fleste. Dettefordi Òlovl¿sheten tar overhŒnd!Ó(Matt24,12)Jesus tenker pŒ at slik gŒr det nŒr Gud,Hans Bud og Ord ,og Hans kj¾rlighetsettes til side.
Hvem bryrseg om meg og mitt og mine?Slik er det lett Œ tenke.Men Jesus har ikkeglemt deg!
Adventbetyr: Jesus kommer, og tar hŒnd om dine vanskeligheter! Og, Han
Jesuskommer TIL DEG i dag. Han som ogsŒ heter IMMANUEL, Gud MED OSS, Gud MED DEG, og vil v¾reKonge og Herre i ditt liv,den som har sonet din skyld , Han som tilgir dinesynder. Han stiger inn til deg i dag: Fottrinn som betyr glede!
SŒ villeHerren i dag at du skulle fŒ sette all din lit og alt ditt hŒp til Jesus.
Men dagjelder det at du
SŒ skal du
ÒSe, hankommer, han som alle verdens floker l¿se kan. Fredens morgen uten skyer bryterinn! Ja, han kommer for Œ sette alle ting i rette stand! Jeg vil lytte etterlyden av hans trinn.
Kor: Se,han kommer! Jesus kommer! Fikentreet varsler sommer, vŒr forl¿snings timekommer! Jeg vil lytte etter lyden av hans trinn.Ó
Til ¾re for Faderen, og Sonen, og DenHeilage Ande, som var er, og vera skal, EIN Sann Gud, frŒ ®ve til ®ve!
svennam@hotmail.com