4 s e Kr Op I
Matt.8,23-27
Hgmesse
Kristi herlighet penbart
i menneskers svakhet.
Da D/S Trym
gikk ut fra lesund en januarnatt i 1937, var vret ganske bedagelig, og det
var ikke meldt om noen hissige lavtrykk i nrheten. Skipet kom fra Kirkenes med
kismalm, bound for Teesside. 2000-tonneren slo tungt i sjen, stiv var den med
sin malmlast, men ut p natten kunne vakthavende melde alt vel. Rent bortsett
fra at lesund radio meldte srost frisk bris til kuling var noen strre uvrsentra
ikke meldt.
Det vanlige
var at skipene plukket opp vrmeldingene fra kystradiostasjonene og fikk ta dem
for hva de var - gode rd mer enn varsler. Resten fikk godt sjmannskap og
erfaring greie. Men en storm kan starte opp brfort.
Det ingen
visste var at rossene fra Kattegat var overtyren til et av Nordsjens strste
dramaer. Radiotelegrafisten p
Trym flte seg heller ikke helt sikker. Det var begynt pipe iltert i riggen,
bevegelsene ble enda krappere, og det var tydelig at erfarne sjmannsneser
blant den nitten mann store besetningen luktet uvr.
Ut p natten
kom det - med et brak. Da det lysnet av dag, la Trym pdreid og duppet ganske
pent i sjene. Hyt opp og langt ned, hyere og dypere for hver time, men
kontakten med land var betryggende- vi rir av - alt vel.
Alt var ikke
vel. Like etter knakk en av rorboltene p styrbord side, og skipet ble slengt p
tvers i de svre sjene. En times tid etter kunne btsmannen melde lekkasje i
dekket forut. Det lot seg ikke reparere. Skipet var i nd.
Endelig fikk
telegrafisten ordre om kontakte land og skip i nrheten. Han slo inn p ndfrekvensen
500 kHz og fikk forbindelse med Utsira radio, som hrte meldingen og sendte den
videre. -Samtidig kontaktet Trym skip som hadde lyttet innp. Jo, Bergenskes Venus
var i nrheten. - Vi kommer, ld beskjeden fra kaptein Dreyer.
Hva som
videre hendte, husker mange. Venus kom opptil, la olje p sjen i lo, prvde
med en livbt, men det mislyktes, nok en, og det lyktes - nesten. Men sjen var
for hy, og stormen for sterk. Det var orkans styrke i bygene. Til slutt greide
man slenge en line over til havaristen, og en etter en ble de nitten mann
halt om bord i Venus.
Kaptein Dreyer
hadde tatt flere sjanser som ikke s ut til vre sjanser i det hele tatt.
Kloss opp til havaristen la han seg, gled tilbake p grunn av vinden i det hye
overbygget, og kom opptil igjen. Til slutt var alle mann om bord, og det bermte
skipet kunne fortsette sin redningsferd i Nordsjen. Ikke minst lettmatros
Perry Opsahls dd med redningslinen under Trym-affren er velkjent her hos oss.
Mons Toft, faren til Malvin Bjarne Toft som ble stedt til hvile her fra kirken
15.januar var forresten mannskap p Venus den gangen.[1][2]
II
Men
ogs en annen redningsdd fra de siste rene fr krigen husker mange.
Der kom en
melding fr Bjrnesund:
I natt var
der gtt et skip p grunn.
Skyter og
fiskerbter gikk ut.
Havet l som
et rykende grut.
Skipet sto p
ved Galleskjr.
Umulig
komme inntil der.
Blgene brt
over hele vraket.
Det spurtes
om der var liv tilbake.
---
Det var ikke
rd f gitt noe tegn.
Det var bare
sitte som daumannsbein
og vente,
vente for hvert minutt
p blgen som
skulle ta dem til slutt.
Det var
Arnulf verland som skrev diktet Redningsdden p Hustadvika som han
publiserte i BA i april 1938, etterat besetningen p redningsskyta Christian
Bugge sammen med fiskere fra Bjrnsund i Ytre Romsdal hadde utfrt en strlende
heltedd ved berge storparten av mannskapet p ystesedamperen Rokta, som under en meget sen vinterstorm mistet kursen og
forliste ved Gallerskjra.
Vraket
ble liggende p skjret i nesten to dager fr redningsskyta og lokale fiskere greide
berge vel halvparten av mannskapet.
En
av mannskapet, Vilhelm Mllerstrm, har senere fortalt:
Alle
var rolege heile tida. Det var hplaust mange gonger. Stkket med det same me
gjekk p, trur eg var verst. Alt blei mrkt og svart. Me sg ingen ting, berre
sntjukka rundt oss. Nr du str framfor dden slik, s kom tanken p evigheita
fram. Tankane krinsa om Gud, og det var d eg bestemte meg for at kom eg over
dette her, skulle eg bli ein personleg kristen. Og det heldt eg. Fr den tid,
hadde eg ikkje noko personleg forhold til Gud. Me gav oss i hendene p ei hgare
makt. Me strakk ikkje til sjlve lenger, og det vart heilt naturleg venda seg
mot Gud for oss alle[3]
I
dag vil vi formulere tekstens budskap slik:
III
Kristi herlighet penbart i menneskers svakhet.
La oss tenke oss
at vi reiser til Israel, Under oppholdet i Galilea bor vi i Tiberias. Fra
hotellvinduet har vi strlende utsikt over den vakre asurbl sjen, som vi
kaller Genesaret. Den ligger der som et ye mellom fjellene, dypt nedsunket i
Jordandalen.
Som ellers i
Galilea er her svrt varmt om sommeren, men behagelig om vinteren. Et ideelt
utgangspunkt for turer til historiske og bibelske steder som Kapernaum.
La oss ogs
tenke oss at vi reiser de 16 km opp dit. P veien passerer vi Migdal, der Maria Magdalena var fra, og krysser
den meget fruktbare Ginossar-dalen. Vi passerer ogs Tabgha, der brdunderet
trolig skjedde. Over oss har vi Saligprisningenes berg, hvor det i dag ligger
en stor kirke.
P Jesu tid hadde
Kapernaum en romersk militrforlegning. Vi kan godt si at dette var Jesu hjemby
i voksen alder. Her ble rett fr seilasen p sjen tjeneren til en romersk
offiser og Peters svigermor helbredet. Det var her og herfra Jesus forkynte
evangeliet om Guds Rike.
Kristi
herlighet penbart i menneskers svakhet.
Jeg var i
Galilea i 1973. Jeg s alle de nevnte stedene og var ogs p Golan, like til
den syriske byen Quneitra. Der var det stille fr stormen. Det var 5 mneder
igjen fr Yom Kippur-krigen brt ut.
Golan. Storm.
Selv om Galilea kan vre idyll, farger, blomster, varme, s hender det at
kastevind kan komme fra de kalde hydene og forvandle den speilblanke sjen,
som israelerne kaller Lake Kinnereth til en kokende gryte der det kan bli som p
havet hos oss i srst, i vestavr og nordvest, livsfarlig for den som mtte vre
utp.
Den lille
fiskebten s ut til vre redningslst fortapt: ... bten (ble) nestenborte
mellom blgene.(8,23)
Det er ingen
spk nr skaperverket kommer i opprr. Vi finner temaet i Bibelen flere ganger:
Havdyp
roper til havdyp,
og
dine fosser durer.
Alle
dine brenninger
og
blger
skyller
over meg.
(Sal.42,8)
Men
Herren har skapt alt:
Det
skal bli en hvelving i vannet, og den skal skille vann fra vann.(1.Mos.1,6)
Han
holder ogs alt oppe, og setter tingene p plass:
Hvem
stengte for havet
med
porter,
da
det brt skummende fram
fra
dypet,
den
gang jeg satte en grense for det
Hit
kommer du, sa jeg,
ikke
lenger,
Her
skal dine brautende blger stanse.
(Job.38,
8+10a-11)
Du
dempet opprrt hav,
du
stillet blgenes de ble forferdet ved dine tegn.
Du
skapte jubel fra st til vest.(Sal.65,8)
Jesus
gjr i dagens hellige evangelium akkurat det samme. Han stilte stormen ved sitt
Ord.
Men
om dt er merkelig, s er det enda mere rart det som evangelisten ogs
forteller: s reiste han seg og truet vindene og sjen.(8,26) Jesus taler til vret som
man taler til opprrske og ulydige tjenere. Av dette lrer vi at det er noe i
den skapte verden som ikke skjer etter Guds vilje.
Ved
skapelsen var alt sre godt, str det. Men s kom det store opprr og frafall,
ondskapen kom inn i bildet, harmonien ble brutt. Og dette skjer p nytt og p
nytt. Igjen og igjen skjer det ting som Gud ikke vil. Men det viktige for oss
som bekjenner troen er at midt i kampen str Jesus.[4]
Paulus
uttrykker med n setning det som her er den store sammenhengen, og hvem som er
kampens seierherre: Han avvpnet maktene og myndighetene og stilte dem fram
til spott og spe da han triumferte over dem p korset.(Kol.2,15)
V
Kristi
herlighet penbart i menneskers svakhet.
Men
kampen kan vre hard.
For
det onde har p en hemmelighetsfull mte gjennomtrengt skaperverket og kan ikke
skilles fra det fr ved forlsningen, i nyskapelsen.
Du
sitter kanskje i kirken i dag og kjenner p at uvret holder p f overtaket.
Du kjemper med synd og motgang. Du kjenner p den ondes og verdens makt, p ddens
realitet. Du sliter kanskje med sykdom, hos deg selv og hos dine nrmeste.
Du
tenker p dine i luften, p land, p veien, eller p havet, i oljen eller p
fiske.
Det
er lett la angsten og traumene f overtaket.
Og p
andre siden: Men Jesus selv sov.( 8,24b), str det. Hva for vits var det da ha Ham
med? Slik kan ogs vi sprre. Han som det skulle vre noe spesielt ved. Han som
hadde gjort under. Helbredet Peters svigermor. De spedalske, slik det str
foran i samme kapittel. Herre, vi er redde. Vi skjnner ikke.
Men
Jesus selv sov(8,24b)
S m
de vekke Ham.
Og
de roper i sin store nd:
Herre,
frels, vi gr under!(8,25)
S
er det at Han reiser seg og bent frem truer vinden og sjen. S det blir blikk
stille. Ikke rart de undrer seg.
Hva er
dette for en?(8,27)
Beretningen
om Jesus som stiller stormen er kanskje en av dem vi husker aller best fra
barnerene. Hjemmefra kanskje, fra sndagsskolen, eller kristendomsundervisningen
p skolen. Den er for kanskje mange av oss et vakkert bilde som gir oss gode
tanker og minner.
Men
i dag vil dette Ordet om, og fra Herren vre mere enn et minne, en tanke, et
bilde. For det er et levende Ord om en levende Frelser.
Det
vil nettopp vre Ordet fra Himmelen, Ordet om Jesus som oppsker den som er i nd
i stormen p livets ferd.
Men
det er ogs Ordet om Frelseren som kommer til deg som fler at n str du
overfor avgrunnen og det frdende havet i ditt liv. Du kjenner p at det
virkelig truer med oppsluke deg.
Vi
nyter se ut over det tindrende bl havet en sommerdag. Da elsker vi livet.
Men s kommer krisen. Dden rammer en som vi er glad i. Sorgen blir tung bre.
Det oppleves som om en str i fare for bli mast i stykker p undervannsskjrene.
Noen
ganger blir livet blodig alvor. Aller mest slik i ddens stund. Aller mest nr
en mister sine.[5]
Kanskje
ogs krisen for noen forsterkes ved flelsen av Guds fravr. Jesu fravr.
Eller, for noen kanskje ogs flelsen av Hans fravr i Hans nrvr.
Anklagen mot Gud
kan ligge nr. Hvorfor, Gud? Og s kan tanken p Hans fravr i vre problemer vre
nr.
Det
kan se ut som Jesus er borte mange ganger.
Men
vi synger med rette: Om Frelseren sover i bten i blant, Han er dog i bten
om bord.[6]
I
Jesu Namn me stemner fram til himmelhamn.[7]
Slik
gr to kjente sangstrofer.
I en
kritisk situasjon en gang gav en kollega meg en tredje strofe. Den er fra
salmen: Ein bt i stormen duva: Men Jesus var ombord, sa han[8].
Ja,
det er sant: Men Jesus var ombord.
Mange andre ganger har jeg klynget meg til det i mitt eget liv.
VI
Kristi
herlighet penbart i menneskers svakhet.
Vi
skal se teksten fra enda en synsvinkel.
-Det
gr en linje i Bibelen fra Noas Ark, til da Israel gikk gjennom Rdehavet, til
skipsforliset i Adriaterhavet under Paulus reise til Rom, da han ble reddet i
land p Malta. (Apg. 27-28)
Vi
str midt i kampen som menighet midt i en frafallen kirke og vestlig
kristenhet. Vi kjenner verdslighet og frafall trenge seg inn, ogs i kristne
kretser. Og i det kristelige arbeidet trenger mismot og resignasjon seg p.
Vi
kan ofte fle at vi er som mannskap p en gammel trampbt som ikke er utstyrt
for vret. Vi stamper opp og ned, kommer ikke av flekken, synes vi. Og vi fler
oss ribbet for bde mast og luke.
Men Guds Folk
har tross alt Jesus med i sin lille ark p det opprrte hav. Det seile i
arken, det er seile i dpen og troen, sammen med Jesus og alle dem som
bekjenner Jesu Navn.
VII
Kristi
herlighet penbart i menneskers svakhet.
Nr et skip
kommer i havsnd, settes det i gang en prosedyre som er innarbeidet og vel
kjent for alle sjfolk. I tilfelle kapteinen har gitt ordre om ndsignaler, vet
telegrafisten om bord hva han har gjre. Hvis han benytter seg av telegrafi,
morser han det internasjonale SOS ut i eteren - en ustanselig strm av tre
streker og tre prikker - --- - inntil han fr en reaksjon. I og med at han
sender ut dette signalet, slr det igjennom p en pen frekvens p skip og
radiostasjoner langs kysten; og all annen trafikk koples yeblikkelig ut;
Eteren blir stille; alle lytter p en venn i nd - hva har han si?
Jo, der
kommer skipets navn, kallesignal, posisjon, tilstand. Det kan vre en rorskade,
maskinstopp, lekkasje, slagside eller verre ting som kullseiling – hva som
helst. Men s lenge senderen er i arbeid, er det hp. Gnisten roper ut sitt Mayday ut i eteren: Mayday-mayday-mayday.
Dette ndropet ble vedtatt internasjonalt i 1948 etter at det ble utviklet
under krigen. Det er en forvrengning av det franske m'aidez
- hjelp meg, meget benyttet av engelske flygere skadeskutt p retur over
Kanalen etter bombetokter p kontinentet. [9]
Uvrsseilas
svarer til Kirkens kr i verden. Hvordan skal vi forholde oss i personlige
stormer? I stormer i kristenlivet? I Kirkens storm.? Jo, vi m flge
disiplenes, apostlenes eksempel!
Vekk
Jesus! Rop til Ham! Mayday-mayday-mayday.
M'aidez!
Hjelp meg, Jesus! De gikk bort og vekket ham og sa: Herre,
frels! Vi gr under!(8,25) Ellers som
Lukas gjengir hendelsen: Mester, mester, vi gr under!(Luk.8,24)
Han
fikk stormen til stilne,
havets
blger falt til ro.
Glade
ble de da det stilnet,
han
frte dem
til
den havn de nsket.
De
skal takke Herren
for
Hans miskunn,
at
han gjr under for menneskene.(Sal.107, 29-31)
Vr
lille bt er ikke kommet fram til mlet i himmelen. Vi str midt i kampen. Men
midt i bten, midt i kampen str Jesus med sitt Ord.
Han
er vrt eneste hp i alle stormer.
TIL RE FOR FADEREN, OG SONEN, OG DEN HEILAGE ANDE, SOM VAR, ER
OG VERE SKAL, EIN SANN GUD, FR VE OG TIL VE!
svennam@hotmail.com
[1]Fra De som alltid vker av Leif
B.Lillegaard. I NORWEGIAN PICTORIAL REVIEW Kv. 2, 1966, s.167-172 Faktum Forlag
AS Arne Skuseth, Oslo. Redaktr Javan Red.
[2] Se ogs Trym kaller Venus av Jostein
Akery - en novelle fra virkeligheten. http://home.online.no/~jos41/gnist3.html
[3] Fortalt til Samson Bjrke i:
Roktaforliset, Fjord forlag, Os 1988, s.143. Se ogs Arnfinn Hagas bok: Dramaet
p Hustadvika , som er publisert etter at prekenen ble til, p Cappelen, 2005.
[4] Etter Bp.Bo Giertz: Ӂ tro p
Kristus. s.103. Luther forlag, Oslo 1973
[5] Etter
St.Dubhan-beretningen: http://www.kyrkja.net/light.html
[6] Nils Frykman: Jeg skulle ei
srge, v.5, SB 350.
[7] Elias Blix: LR 203, v.1
[8] Elias Blix: NoS 470, v.1
[9] [9]Fra De som alltid vker av Leif B.Lillegaard. I NORWEGIAN PICTORIAL REVIEW Kv. 2, 1966, s.167-172 Faktum Forlag AS Arne Skuseth, Oslo. Redaktr Javan Red.