KristiForklaringsdag II
H¿gmesse/Landrokyrkje, Fjell prestegjeld
Tatt opp270200
RadiogudstjenesteNRK P1
030202
777 I ¯stenstiger
270 StoreGud
SANGBOKEN129 Vi priser deg Gud
104 Vi skalse deg
SANGBOKEN116 O Store Gud
(Messe etterat radiogudstjenesten er over kl.1159):
43
83, 64, 99
93, 6-7
"INamnet Œt Faderen, Sonen og Den Heilage Ande.
Velsignet s¿ndagog vel m¿tt til H¿gmesse bŒde store og smŒ pŒ Kristi Forklaringsdag. I dag skalvi fŒ se inn i Jesu storhet og herlighet, og h¿re at veien til Gud gŒr gjennomHam. Fra Landro kyrkje i havgapet helt nord pŒ ¿ya Sotra hilser vi samtidiglyttere i hele Norge, i vest, ¿st, s¿r og nord, og dere som f¿lger sendingentil sj¿s og i utlandet."
2.Mos.3,1-6
2.Pet.1,16-18
La oss be:
O Jesus Œpnedu mitt ¿ye,
sŒ jeg fŒrse hvor rik jeg er!
Jeg har enFader i det h¿ye,
/:somfaderomsorg for meg b¾r:/
(Sandell,1861, NoS 335 v.1)
Det HelligeEvangeliet pŒ Kristi Forklaringsdag leser vi etter Johannes i det 17.
Slik lyderHerrens Ord!
Herre, skrivdine Ord i vŒre hjerter! Amen!
Troensmysterium.
I
"Derskulle vi ha v¿ri, Ka'l!" Erik Byes "T¿mmerkoievise" f—r gjennomhodet i det jumbojeten pl¿yet seg gjennom den iskalde luften.
Kapteinenleste nemlig opp eksotiske stedsnavn vi skulle passere: Gr¿nland, Baffin¿ya,Hudsonbukta, Saskatoon, Salt Lake City, og Las Vegas. Og han la til: "NŒrvi lander i Los Angeles vil det v¾re tjuefem grader og fint v¾r!"
"I'd besafe and warm if I was in L.A., California Dreamin' on such a winterÕsday!"
Det var ikkemange timene siden jeg hadde forlatt det kalde og sure Norge pŒ vei til"den nye verden". Og gjett om familie og venner hadde fŒtt h¿reWenche Myhres gamle refreng om at "Postadressa blir Hollywood!"
Men selv omdet altsŒ sto "LA" pŒ billetten, og flycomputeren meldte at fartenvar ni hundre kilometer i timen, syntes "englebyen" med palmer igatene nŒ mer enn langt unna.
Det var ikkebare sju-fire-sjuens indiske navn: "Ganges" som opplevdesmalplassert. Selv de blŒkledte flyvertinnenes smil og servering kunne ikke tabort at jeg kjente meg inneklemt pŒ Boeingflyets annen klasse, og at 3 timersstillesitting allerede hadde gjort meg ¿m i baken og nummen i f¿ttene.
-I f¿lgevideoskjermen foran meg hadde vi sŒ meget som Œtte lange timers flytur igjen.Og fra min vindusplass var tŒken elleve kilometer over Danmarkstredet alt jegkunne se.
II
For noenhver av oss kan stundom livet bli sŒ komplisert at vi verken har rŒd eller vetnoen utvei. Hva er meningen med det hele? Kanskje kjenner vi pŒ at vi sittermed "Svarteper." Vi kan bli lŒst inne avsynd, sorg,savn, traumer, bindinger, egen dumhet og andres grep. tenke pŒ Gudi slike situasjoner er vanskelig. Selv om vi kanskje aner vi burde. NŒr krisenslŒr inn i vŒre liv orker vi kanskje ikke tanken pŒ Jesus i det hele.
Menheldigvis gŒr Evangeliet dypere ned og lenger inn enn vi kan ane.
III
Vi m¿terJesus i b¿nn sent pŒ Skj¾rtorsdag. PŒ forhŒnd har Han gjort det klart atviktige hendelser stŒr foran:
"Timener kommet da Menneskes¿nnen skal bli forherliget."(12,23;28; 13,1)
Dennekvelden har Han fortalt sine disipler at Han skal bli usynlig for dem.
Likevel harJesus sagt at Han skal komme til dem pŒ en ny mŒte. Ja, ogsŒ Faderen, ogTalsmannen, Den Hellige nd skal komme. (14,15-26.)
DisipleneforstŒr slett ingen ting av dette. Natten er tredobbel, for frykten og sorgen gj¿rdet ogsŒ m¿rkt innend¿rs og innvendig.
De har ensterk f¿lelse av en truende katastrofe. PŒ maktens trone ¿nsker man Œ bli kvittJesus. Disiplene, som Hans venner, er ogsŒ i fare. En av deres n¾rmeste, Judas,er blitt avsl¿rt som forr¾der, og har forlatt dem.
Og pŒ toppenav alt skal de nŒ altsŒ miste Jesus!
IV
Dagensevangelium har en r¿d trŒd. Det handler om
DenTre-Ene Gud, Kristus og Kirken.
Men mestav alt forteller det hvorledes vi kan fŒ komme til Gud ved Den Herre JesusKristus, og tro pŒ Ham selv om vi ikke forstŒr Ham.
Hvordandette kan skje gŒr over all vŒr forstand.
Derfor skalvŒrt tema i dag v¾re:
Troensmysterium.
V
La oss se pŒteksten:
For det f¿rste
fŒr vi i daget glimt inn i selve Treenigheten, idet vi blir tilh¿rere til en samtale mellomFaderen og S¿nnen, som med all tydelighet peker pŒ at HelligŒnden skal komme, iJesu Navn, med Jesu Ord,og kalle til tro pŒ Jesus. Her er det nyttig Œ ha i mentehva reformasjonens store trosbekjennelse Augustana sier:
"...deter ett guddommelig vesen, som bŒde kalles og er Gud, evig, ulegemlig, udelelig,med umŒtelig makt, visdom og godhet, skaper og opprettholder av alle ting, desynlige og de usynlige, og at det likevel er tre personer, av samme vesen ogmakt og like evige, Fader, S¿nn og Hellig nd."(CA I)
Kirkenbekjenner altsŒ at det er Žn Gud, og tre personer i Gud. Og vi leser Skriftenmed de briller som Kirkens tradisjon gir oss.
VI
Troensmysterium.
For detandre:
I daghandler det s¾rlig om den andre person i Gud: S¿nnen Jesus Kristus.
At Han erSann Gud av evighet bekrefter Jesus selv i teksten:
"...denherlighet som jeg hadde hos deg f¿r verden ble til."(17,5)
Men f¿rst iteksten ber Jesus: "La din S¿nn bliforherliget, sŒ S¿nnen kan forherlige Faderen."(12,23;28. 17,1)
Og lengernede sier Jesus til Faderen at Han "har
Uttrykketherlighet, forherlige peker pŒ det som er strŒlende klart, varmt og skj¿nt, somilden i tornebusken.(2.Mos.3.2)
Det ertypisk for Johannesevangeliet at et merkelig perspektiv males for oss. Fortid,nŒtid og fremtid sees under ett! Derfor m¿ter vi her Jesus utenfor bŒde tid ogrom.
Samtidigligger inkarnasjonens realitet bak:
"OgOrdet ble kj¿d og tok bolig blant oss, og vi sŒ hans herlighet, den herlighetsom den enbŒrne S¿nn har fra sin Far, full av nŒde og sannhet."(1,14)
Gud er blittmenneske i Kristus Jesus. Likevel er Kristi guddomsherlighet fra evighet tilevighet. Men Han gav avkall pŒ Œ bruke den "da han fullf¿rte dengjerning som Faderen gav ham Œ gj¿re."(17,4)
Og "dengjerning" Jesus tenker pŒ kjenner vi fra "Den Lille Bibel":"For sŒ h¿yt elsket Gud verden, at Han gav sin S¿nn den enbŒrne, slikat hver den som tror pŒ Ham ikke skal gŒ fortapt, men ha evig liv".(Joh.3,16)
VII
Troensmysterium.
For dettredje:
Hva skalJesu Ord "Timen er kommet"(12,23; 13,1; 17,1)
Et avgj¿rendevendepunkt i Jesu jordeliv er kommet. "Guds Lam, som b¾rer verdenssynd" (1,29;36), mŒ nŒ med sitt offer pŒ Golgatasone alle vŒre synder og all vŒr syndeskyld overfor Den Hellige Gud. Men detbetyr ogsŒ at Han skal seire over synden, verden og d¿den, binde den Onde, ogfare opp til Himmelen. Og det stopper ikke der! Nei, at "Timen erkommet" betyr at du og jeg skal fŒ ta imot frelsen, ta imot barnekŒr hos Gud vŒr Far, og bli bevart i troen like til vi er hjemme iHimmelen! Dette er HelligŒndens verk gjennom Kristi Hellige Kirke pŒ jorden.
VIII
Troensmysterium.
For detfjerde:
Vi sier ofteat Kristi embete er tre-delt: Han er prest, konge og profet.
Jesus sonetvŒre synder som vŒr ¿versteprest. Med rette kalles derfor dagens Evangelium forJesu ¿versteprestelige b¿nn. S¿nnen stŒr i Johannes sytten foran Faderen sliksom Hebreerbrevet sier det:
"...nŒskulle Han for vŒr skyld tre fram for Guds ansikt...Han trenger ikke, slik somandre ¿versteprester, Œ b¾re fram offer hver dag,...Offeret har han bŒret framen gang for alle da han ofret seg selv."(Hebr.9,24d; 7,27)
"Deter fullbrakt,"(19,30) n¾rmer seg.
Jesus seiretogsŒ over alle vonde makter, som vŒr konge.
Men Han harogsŒ en profetisk gjerning. Denne kan vi beskrive med tekstens ord i dag:
"Jeghar Œpenbart ditt navn for de mennesker du gav meg fra verden." (17,6)
IX
Troensmysterium.
For detfemte:
I JohannesevangelietsforegŒende kapitler har Jesus sju ganger brukt Guds Navn "Jeg ER" omseg selv:
"JegER Livets Br¿d,(6,35) ...Verdens Lys,(8,12) ...D¿ren,(10,7) ...Den GodeHyrde,(10,11) ...Oppstandelsen og Livet,(11,15) ...Veien, Sannheten og Livet,(14,6)...Vintreet.(15,5)"
Alle sjuviser tilbake til Guds proklamasjon av sitt Navn for Moses ved tornebusken: "JegER den Jeg ER."(2.Mos.3,14)
NŒr Jesus idag sier at Faderen "har gitt S¿nnen makt over alt som heter menneske,for at Han skal gi evig liv til alle som du har gitt ham,"(17,2)
Og herkommer da et av tekstens, og Bibelens aller mest sentrale vers:
"Detteer det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du harutsendt, Jesus Kristus."(17,3)
Det evigeliv er etter Jesu Ord i dag ikke noe som er skj¿vet ut i en fjern fremtid,eller noe som bare begynner etter d¿den. Her er ikke grunnlag for noenreinkarnasjonstanke, eller forestilling om at etter d¿den er alt slutt.
Nei, detevige liv bestŒr i Œ kjenne Gud gjennom Jesus! Og det er noe som kan begynneher og nŒ. I dag!
NŒr dukjenner Jesus, sŒ fŒr du ikke bare et evig liv, som holder i livet, d¿den ogevigheten, nei, du blir tatt inn blant Jesu venner, i Kristi Kirke, kalt ut "fraverden".(17,6)
X
Troensmysterium.
For detsjette:
Kirken mŒikke forveksles med noe bestemt kirkesamfunn, bygninger, organisasjoner ellerfellesskap. Vi snakker ikke om en kirke bygget pŒ teologiske systemer, f¿lelser,synsing, makt eller politikk.
Nei, Kirkener dem som kjenner Jesus! Vi snakker om et levende og personlig forhold til S¿nnenJesus Kristus!
Kirken erforsamlingen av mennesker som har fŒtt komme til Gud, komme inn til Faderen vedS¿nnen, fŒtt sine synder vasket rene, og blitt helliget ved Kristi, ¯versteprestensblod:
"Jeghar Œpenbart ditt navn for de mennesker du gav meg fra verden....du gav megdem, og de har holdt fast pŒ ditt ord."(17,6)
Slikbeskriver Jesus mŒten dette skjer pŒ:
"Forjeg har gitt dem de ord du gav meg, og de har tatt imot dem."(17,8)
Jesus visertil HelligŒndens gjerning. Det er bare Han som kan fŒ oss til Œ tro pŒ JesuNavn, og holde oss til Ordet.
XI
Troensmysterium.
Detsjuende punktet.
PŒ sluttenav dagens tekst ser vi igjen at det Œ tilh¿re Kristi Kirke, v¾re en kristen, hadet evige liv er Œ tro pŒ Jesus. Rett og slett: kjenne S¿nnen Jesus Kristussom sin Frelser! Han er den eneste veien til Gud!
"NŒvet de i sannhet at jeg er utgŒtt fra deg, og de har trodd at du har sendtmeg."(17,8b)
tro er ogsŒŒ vite! Selv om troen nok er "visshet om ting en ikke ser."(Hebr.11,1b)
Her er viinne pŒ det aller dypeste og innerste i det Œ v¾re Guds Barn, nemlig barnekŒrethos Gud vŒr Far, for S¿nnens, Jesu Kristi skyld. Han som er vŒr ¿versteprest!
"Derforkan han ogsŒ fullt og helt frelse dem som kommer til Gud ved ham, fordi hanalltid lever og gŒr i forb¿nn for dem."(Hebr.7,24)
Og somapostelen Paulus uttrykker det:
"Derehar fŒtt barnekŒrets nd som gj¿r at vi roper: "Abba, Far!" ndenselv vitner sammen med vŒr nd og sier at vi er Guds barn!"(Rom.8,15b-16)
Den Hellige ndsn¾rv¾r i vŒre liv gj¿r at vi i alle anfektelser og trengsler kan fŒ kalle Gud vŒrFar og Jesus vŒr Frelser!
XII
Troensmysterium.
Jeg haddesittet og d¿st i flysetet. Plutselig vŒknet jeg av at solen strŒlte inn gjennomflyvinduet. Jeg ble formelig blendet av den ufattelige skj¿nnheten i synet. Detsv¾re KLM-flyet lŒ og duvet i et strŒlende lys. SŒ ble jeg v‡r isflakene.Millioner av dem drev under oss, mast i sund av havstr¿mmene.
Men i detfjerne l¿ftet en hvit kyst seg i horisonten: Gr¿nlands dype fjorder og h¿yefjell.
"etglimt av Paradisets kyst..."(B.S. Ingemann, NoS 777, v.4)
"...slikskal ogsŒ Menneskes¿nnen l¿ftes opp, for at hver den som tror pŒ Ham skal haevig liv."(3,14b-15)
Snart varsynet av alt som var gŒtt i stykker helt forvandlet. For nŒ fl¿y jumbojetenover evig sn¿ som dekket landet fullstendig.
Den nyeverden ventet.
XIII
I dag, pŒKristi Forklarings Dag, tar Jesus og Ordet oss med pŒ en reise, hvor vi uten tŒkeleggingfŒr se inn i Guds vesen, og tilv¾relsen forklaret i Hans strŒlende lys!
NŒr vi er pŒkino, og teppet gŒr til side, skjer det en slags Œpenbaring. Vi fŒr se inn iregiss¿rens verk. Og er det en god film, kjenner vi oss dradd med i handlingen.Vi blir engasjerte, ler, blir sinte, kjenner medf¿lelse, vi grŒter. Altettersom.
I WoodyAllens film: "Kairos R¿de Rose" gŒr Cecilia pŒ kino i tredveŒrenesUSA. Kveld etter kveld sitter hun i benken og ser pŒ sin helt, arkeologen TomBaxter.
Plutselig enkveld snakker han til henne fra filmlerretet:
"Jeghar sett deg her flere ganger. Jeg ¿nsker Œ m¿te deg!"
SŒ stigerTom ut fra filmen og ned til Cecilia!
NŒr Jesus idag Œpenbarer Guds Navn, blir vi alle engasjert i "handlingen". Hanstiger ut av Evangelieordet, ut av prekenen, og inn til deg. Tenk om Jesu Ord idag kunne f¿re til at ogsŒ du ble en del av Hans Time: "...de har troddat du har sendt meg."(17,8)
"Herre,vi b¿yer oss for din trone. Dette er Din Time. Din "timing" erannerledes enn vŒr. Mange ganger kan vi i livet og i troen kjenne at vi reiseri tŒken. Ofte kjenner vi at sorgen fŒr overtaket. Men dine Ord gŒr dypere ogtrenger lenger inn enn vi kan ane. NŒ kommer vi til deg, Hellige Far, gjennomJesus, og ber deg om Den Hellige nd, slik at vi kan kjenne deg, og bli hos degselv om vi ikke forstŒr den reiseruten du har valgt for oss. La oss ha vŒrtreisemŒl hos Deg, i "den nye verden", i Din Hellige Kirke i himmel ogpŒ jord.
Jeg har enbror som ved Guds side
vet om minsak og ber for meg.
Jeg har en nŒdestr¿msŒ vide
/:somhimlens hvelving strekker seg.:/"
(Sandell,1861, NoS 335 v.2)
Dette er TroensMysterium: "Kristus blant dere! HŒpet omherlighet!" (Kol.1,27b)
Til ®refor Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, som var, er og vere skal, EIN SannGud, frŒ ®ve til ®ve. Amen.
svennam@hotmail.com