KristiForklaringsdag II
Høgmesse/Landrokyrkje, Fjell prestegjeld
Tatt opp270200
RadiogudstjenesteNRK P1
030202
777 I Østenstiger
270 StoreGud
SANGBOKEN129 Vi priser deg Gud
104 Vi skalse deg
SANGBOKEN116 O Store Gud
(Messe etterat radiogudstjenesten er over kl.1159):
43
83, 64, 99
93, 6-7
"INamnet åt Faderen, Sonen og Den Heilage Ande.
Velsignet søndagog vel møtt til Høgmesse både store og små på Kristi Forklaringsdag. I dag skalvi få se inn i Jesu storhet og herlighet, og høre at veien til Gud går gjennomHam. Fra Landro kyrkje i havgapet helt nord på øya Sotra hilser vi samtidiglyttere i hele Norge, i vest, øst, sør og nord, og dere som følger sendingentil sjøs og i utlandet."
2.Mos.3,1-6
2.Pet.1,16-18
La oss be:
O Jesus åpnedu mitt øye,
så jeg fårse hvor rik jeg er!
Jeg har enFader i det høye,
/:somfaderomsorg for meg bær:/
(Sandell,1861, NoS 335 v.1)
Det HelligeEvangeliet på Kristi Forklaringsdag leser vi etter Johannes i det 17.
Slik lyderHerrens Ord!
Herre, skrivdine Ord i våre hjerter! Amen!
Troensmysterium.
I
"Derskulle vi ha vøri, Ka'l!" Erik Byes "Tømmerkoievise" fór gjennomhodet i det jumbojeten pløyet seg gjennom den iskalde luften.
Kapteinenleste nemlig opp eksotiske stedsnavn vi skulle passere: Grønland, Baffinøya,Hudsonbukta, Saskatoon, Salt Lake City, og Las Vegas. Og han la til: "Nårvi lander i Los Angeles vil det være tjuefem grader og fint vær!"
"I'd besafe and warm if I was in L.A., California Dreamin' on such a winter’sday!"
Det var ikkemange timene siden jeg hadde forlatt det kalde og sure Norge på vei til"den nye verden". Og gjett om familie og venner hadde fått høreWenche Myhres gamle refreng om at "Postadressa blir Hollywood!"
Men selv omdet altså sto "LA" på billetten, og flycomputeren meldte at fartenvar ni hundre kilometer i timen, syntes "englebyen" med palmer igatene nå mer enn langt unna.
Det var ikkebare sju-fire-sjuens indiske navn: "Ganges" som opplevdesmalplassert. Selv de blåkledte flyvertinnenes smil og servering kunne ikke tabort at jeg kjente meg inneklemt på Boeingflyets annen klasse, og at 3 timersstillesitting allerede hadde gjort meg øm i baken og nummen i føttene.
-I følgevideoskjermen foran meg hadde vi så meget som åtte lange timers flytur igjen.Og fra min vindusplass var tåken elleve kilometer over Danmarkstredet alt jegkunne se.
II
For noenhver av oss kan stundom livet bli så komplisert at vi verken har råd eller vetnoen utvei. Hva er meningen med det hele? Kanskje kjenner vi på at vi sittermed "Svarteper." Vi kan bli låst inne avsynd, sorg,savn, traumer, bindinger, egen dumhet og andres grep. Å tenke på Gudi slike situasjoner er vanskelig. Selv om vi kanskje aner vi burde. Når krisenslår inn i våre liv orker vi kanskje ikke tanken på Jesus i det hele.
Menheldigvis går Evangeliet dypere ned og lenger inn enn vi kan ane.
III
Vi møterJesus i bønn sent på Skjærtorsdag. På forhånd har Han gjort det klart atviktige hendelser står foran:
"Timener kommet da Menneskesønnen skal bli forherliget."(12,23;28; 13,1)
Dennekvelden har Han fortalt sine disipler at Han skal bli usynlig for dem.
Likevel harJesus sagt at Han skal komme til dem på en ny måte. Ja, også Faderen, ogTalsmannen, Den Hellige Ånd skal komme. (14,15-26.)
Disipleneforstår slett ingen ting av dette. Natten er tredobbel, for frykten og sorgen gjørdet også mørkt innendørs og innvendig.
De har ensterk følelse av en truende katastrofe. På maktens trone ønsker man å bli kvittJesus. Disiplene, som Hans venner, er også i fare. En av deres nærmeste, Judas,er blitt avslørt som forræder, og har forlatt dem.
Og på toppenav alt skal de nå altså miste Jesus!
IV
Dagensevangelium har en rød tråd. Det handler om
DenTre-Ene Gud, Kristus og Kirken.
Men mestav alt forteller det hvorledes vi kan få komme til Gud ved Den Herre JesusKristus, og tro på Ham selv om vi ikke forstår Ham.
Hvordandette kan skje går over all vår forstand.
Derfor skalvårt tema i dag være:
Troensmysterium.
V
La oss se påteksten:
For det første
får vi i daget glimt inn i selve Treenigheten, idet vi blir tilhørere til en samtale mellomFaderen og Sønnen, som med all tydelighet peker på at Helligånden skal komme, iJesu Navn, med Jesu Ord,og kalle til tro på Jesus. Her er det nyttig å ha i mentehva reformasjonens store trosbekjennelse Augustana sier:
"...deter ett guddommelig vesen, som både kalles og er Gud, evig, ulegemlig, udelelig,med umåtelig makt, visdom og godhet, skaper og opprettholder av alle ting, desynlige og de usynlige, og at det likevel er tre personer, av samme vesen ogmakt og like evige, Fader, Sønn og Hellig Ånd."(CA I)
Kirkenbekjenner altså at det er én Gud, og tre personer i Gud. Og vi leser Skriftenmed de briller som Kirkens tradisjon gir oss.
VI
Troensmysterium.
For detandre:
I daghandler det særlig om den andre person i Gud: Sønnen Jesus Kristus.
At Han erSann Gud av evighet bekrefter Jesus selv i teksten:
"...denherlighet som jeg hadde hos deg før verden ble til."(17,5)
Men først iteksten ber Jesus: "La din Sønn bliforherliget, så Sønnen kan forherlige Faderen."(12,23;28. 17,1)
Og lengernede sier Jesus til Faderen at Han "har
Uttrykketherlighet, forherlige peker på det som er strålende klart, varmt og skjønt, somilden i tornebusken.(2.Mos.3.2)
Det ertypisk for Johannesevangeliet at et merkelig perspektiv males for oss. Fortid,nåtid og fremtid sees under ett! Derfor møter vi her Jesus utenfor både tid ogrom.
Samtidigligger inkarnasjonens realitet bak:
"OgOrdet ble kjød og tok bolig blant oss, og vi så hans herlighet, den herlighetsom den enbårne Sønn har fra sin Far, full av nåde og sannhet."(1,14)
Gud er blittmenneske i Kristus Jesus. Likevel er Kristi guddomsherlighet fra evighet tilevighet. Men Han gav avkall på å bruke den "da han fullførte dengjerning som Faderen gav ham å gjøre."(17,4)
Og "dengjerning" Jesus tenker på kjenner vi fra "Den Lille Bibel":"For så høyt elsket Gud verden, at Han gav sin Sønn den enbårne, slikat hver den som tror på Ham ikke skal gå fortapt, men ha evig liv".(Joh.3,16)
VII
Troensmysterium.
For dettredje:
Hva skalJesu Ord "Timen er kommet"(12,23; 13,1; 17,1)
Et avgjørendevendepunkt i Jesu jordeliv er kommet. "Guds Lam, som bærer verdenssynd" (1,29;36), må nå med sitt offer på Golgatasone alle våre synder og all vår syndeskyld overfor Den Hellige Gud. Men detbetyr også at Han skal seire over synden, verden og døden, binde den Onde, ogfare opp til Himmelen. Og det stopper ikke der! Nei, at "Timen erkommet" betyr at du og jeg skal få ta imot frelsen, ta imot barnekår hos Gud vår Far, og bli bevart i troen like til vi er hjemme iHimmelen! Dette er Helligåndens verk gjennom Kristi Hellige Kirke på jorden.
VIII
Troensmysterium.
For detfjerde:
Vi sier ofteat Kristi embete er tre-delt: Han er prest, konge og profet.
Jesus sonetvåre synder som vår øversteprest. Med rette kalles derfor dagens Evangelium forJesu øversteprestelige bønn. Sønnen står i Johannes sytten foran Faderen sliksom Hebreerbrevet sier det:
"...nåskulle Han for vår skyld tre fram for Guds ansikt...Han trenger ikke, slik somandre øversteprester, å bære fram offer hver dag,...Offeret har han båret framen gang for alle da han ofret seg selv."(Hebr.9,24d; 7,27)
"Deter fullbrakt,"(19,30) nærmer seg.
Jesus seiretogså over alle vonde makter, som vår konge.
Men Han harogså en profetisk gjerning. Denne kan vi beskrive med tekstens ord i dag:
"Jeghar åpenbart ditt navn for de mennesker du gav meg fra verden." (17,6)
IX
Troensmysterium.
For detfemte:
I Johannesevangelietsforegående kapitler har Jesus sju ganger brukt Guds Navn "Jeg ER" omseg selv:
"JegER Livets Brød,(6,35) ...Verdens Lys,(8,12) ...Døren,(10,7) ...Den GodeHyrde,(10,11) ...Oppstandelsen og Livet,(11,15) ...Veien, Sannheten og Livet,(14,6)...Vintreet.(15,5)"
Alle sjuviser tilbake til Guds proklamasjon av sitt Navn for Moses ved tornebusken: "JegER den Jeg ER."(2.Mos.3,14)
Når Jesus idag sier at Faderen "har gitt Sønnen makt over alt som heter menneske,for at Han skal gi evig liv til alle som du har gitt ham,"(17,2)
Og herkommer da et av tekstens, og Bibelens aller mest sentrale vers:
"Detteer det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du harutsendt, Jesus Kristus."(17,3)
Det evigeliv er etter Jesu Ord i dag ikke noe som er skjøvet ut i en fjern fremtid,eller noe som bare begynner etter døden. Her er ikke grunnlag for noenreinkarnasjonstanke, eller forestilling om at etter døden er alt slutt.
Nei, detevige liv består i å kjenne Gud gjennom Jesus! Og det er noe som kan begynneher og nå. I dag!
Når dukjenner Jesus, så får du ikke bare et evig liv, som holder i livet, døden ogevigheten, nei, du blir tatt inn blant Jesu venner, i Kristi Kirke, kalt ut "fraverden".(17,6)
X
Troensmysterium.
For detsjette:
Kirken måikke forveksles med noe bestemt kirkesamfunn, bygninger, organisasjoner ellerfellesskap. Vi snakker ikke om en kirke bygget på teologiske systemer, følelser,synsing, makt eller politikk.
Nei, Kirkener dem som kjenner Jesus! Vi snakker om et levende og personlig forhold til SønnenJesus Kristus!
Kirken erforsamlingen av mennesker som har fått komme til Gud, komme inn til Faderen vedSønnen, fått sine synder vasket rene, og blitt helliget ved Kristi, Øversteprestensblod:
"Jeghar åpenbart ditt navn for de mennesker du gav meg fra verden....du gav megdem, og de har holdt fast på ditt ord."(17,6)
Slikbeskriver Jesus måten dette skjer på:
"Forjeg har gitt dem de ord du gav meg, og de har tatt imot dem."(17,8)
Jesus visertil Helligåndens gjerning. Det er bare Han som kan få oss til å tro på JesuNavn, og holde oss til Ordet.
XI
Troensmysterium.
Detsjuende punktet.
På sluttenav dagens tekst ser vi igjen at det å tilhøre Kristi Kirke, være en kristen, hadet evige liv er å tro på Jesus. Rett og slett: Å kjenne Sønnen Jesus Kristussom sin Frelser! Han er den eneste veien til Gud!
"Nåvet de i sannhet at jeg er utgått fra deg, og de har trodd at du har sendtmeg."(17,8b)
Å tro er ogsåå vite! Selv om troen nok er "visshet om ting en ikke ser."(Hebr.11,1b)
Her er viinne på det aller dypeste og innerste i det å være Guds Barn, nemlig barnekårethos Gud vår Far, for Sønnens, Jesu Kristi skyld. Han som er vår øversteprest!
"Derforkan han også fullt og helt frelse dem som kommer til Gud ved ham, fordi hanalltid lever og går i forbønn for dem."(Hebr.7,24)
Og somapostelen Paulus uttrykker det:
"Derehar fått barnekårets Ånd som gjør at vi roper: "Abba, Far!" Åndenselv vitner sammen med vår Ånd og sier at vi er Guds barn!"(Rom.8,15b-16)
Den Hellige Åndsnærvær i våre liv gjør at vi i alle anfektelser og trengsler kan få kalle Gud vårFar og Jesus vår Frelser!
XII
Troensmysterium.
Jeg haddesittet og døst i flysetet. Plutselig våknet jeg av at solen strålte inn gjennomflyvinduet. Jeg ble formelig blendet av den ufattelige skjønnheten i synet. Detsvære KLM-flyet lå og duvet i et strålende lys. Så ble jeg vár isflakene.Millioner av dem drev under oss, mast i sund av havstrømmene.
Men i detfjerne løftet en hvit kyst seg i horisonten: Grønlands dype fjorder og høyefjell.
"etglimt av Paradisets kyst..."(B.S. Ingemann, NoS 777, v.4)
"...slikskal også Menneskesønnen løftes opp, for at hver den som tror på Ham skal haevig liv."(3,14b-15)
Snart varsynet av alt som var gått i stykker helt forvandlet. For nå fløy jumbojetenover evig snø som dekket landet fullstendig.
Den nyeverden ventet.
XIII
I dag, påKristi Forklarings Dag, tar Jesus og Ordet oss med på en reise, hvor vi uten tåkeleggingfår se inn i Guds vesen, og tilværelsen forklaret i Hans strålende lys!
Når vi er påkino, og teppet går til side, skjer det en slags åpenbaring. Vi får se inn iregissørens verk. Og er det en god film, kjenner vi oss dradd med i handlingen.Vi blir engasjerte, ler, blir sinte, kjenner medfølelse, vi gråter. Altettersom.
I WoodyAllens film: "Kairos Røde Rose" går Cecilia på kino i tredveårenesUSA. Kveld etter kveld sitter hun i benken og ser på sin helt, arkeologen TomBaxter.
Plutselig enkveld snakker han til henne fra filmlerretet:
"Jeghar sett deg her flere ganger. Jeg ønsker å møte deg!"
Så stigerTom ut fra filmen og ned til Cecilia!
Når Jesus idag åpenbarer Guds Navn, blir vi alle engasjert i "handlingen". Hanstiger ut av Evangelieordet, ut av prekenen, og inn til deg. Tenk om Jesu Ord idag kunne føre til at også du ble en del av Hans Time: "...de har troddat du har sendt meg."(17,8)
"Herre,vi bøyer oss for din trone. Dette er Din Time. Din "timing" erannerledes enn vår. Mange ganger kan vi i livet og i troen kjenne at vi reiseri tåken. Ofte kjenner vi at sorgen får overtaket. Men dine Ord går dypere ogtrenger lenger inn enn vi kan ane. Nå kommer vi til deg, Hellige Far, gjennomJesus, og ber deg om Den Hellige Ånd, slik at vi kan kjenne deg, og bli hos degselv om vi ikke forstår den reiseruten du har valgt for oss. La oss ha vårtreisemål hos Deg, i "den nye verden", i Din Hellige Kirke i himmel ogpå jord.
Jeg har enbror som ved Guds side
vet om minsak og ber for meg.
Jeg har en nådestrømså vide
/:somhimlens hvelving strekker seg.:/"
(Sandell,1861, NoS 335 v.2)
Dette er TroensMysterium: "Kristus blant dere! Håpet omherlighet!" (Kol.1,27b)
Til Ærefor Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, som var, er og vere skal, EIN SannGud, frå Æve til Æve. Amen.
svennam@hotmail.com