Pinsedag

Joh.14,15-21 II

H¯GTIDSMESSE

 

La oss be med

ST.BENEDICT AV NURSIA:

HERRE JESUS KRISTUS, DU SOM STR HER FORANMEG, DU ER OGS BAK MEG, DU ER P MIN H¯YRE SIDE, DU ER P MIN VENSTRE SIDE, DUER OVER MEG, DU ER UNDER MEG, DU OMGIR MEG P ALLE SIDER, DU BOR I MITT HJERTE,DU GJENNOMTRENGER MEG HELT, DU ELSKER MEG, HERRE JESUS! Amen!

 

Du er ikke alene!

 

I

 

IprestegŒrdshagen der jeg var sogneprest tidligere sto det mestedelen av tidenvi bodde der et lysthus. Det viste det seg at i fundamentet var det st¿pt innet kors. Byggherren, som nok var en forgjenger i tjenesten sist i det 19.Œrhundre, hadde kanskje villet si mer enn bare Œ tegne korsets tegn. I allefallkom ordet fra Ef.2 naturlig:

 

ÒGjennomham har vi begge i Žn nd adgang til Faderen. AltsŒ er dere ikke lengerfremmede og utlendinger, men dere er de helliges medborgere og tilh¿rer Gudsfamilie. Dere er bygd opp pŒ apostlenes og profetenes grunnvoll, menhj¿rnesteinen er Kristus Jesus selv. Han holder hele bygningen sammen, sŒ den iHerren vokser til et hellig tempel, og gjennom ham blir ogsŒ dere bygd opp tilen bolig for Gud i nden.Ó(Ef 2,18 - 22)

 

Menlysthuset, som forfalt etter hvert, gav flere tilknytninger til Guds Ord.

 

I1989 blŒste det i stykker i en 90 knops orkan.

 

ÒMenenhver mŒ se til hvordan han bygger. Ingen kan legge noen annen grunnvoll ennden som er lagt, Jesus Kristus. Om nŒ noen bygger pŒ grunnvollen med gull,s¿lv, edelstener, eller med tre, h¿y eller halm, sŒ skal det en gang vise seghva slags arbeid hver enkelt har gjort. Dommens dag skal gj¿re detklart...Ó(1.Kor.3,10b-13a)


Guds hus og kirke mŒ holdes oppe pŒ den rettegrunnvoll! Med kj¾rlighet og utholdenhet mŒ Guds hus vedlikeholdes nettopp somGuds hus.

 

MennŒr vi synes det blir vanskelig, er det lett Œ bli nedstemt, bŒde for lek ogprest.

 

Slikkan vi ligne pŒ disiplene der de satt pŒ ¯vresalen pŒ Skj¾rtorsdag. Vi kanstundom synes Jesus er sŒ langt borte, hvorfor griper Han ikke inn?

 

II

 

Detf¿rste vi skal huske i dag er:

 

Duer ikke alene!

 

Iteksten er vi sammen med Jesus og Hans disipler pŒ ¯vresalen i Jerusalem. Derlyder de ordene som h¿rer til Pinseevangeliet. Og Kirken har altsŒ etPinseevangelium, akkurat som vi har et til jul, og et til pŒske. Dessverre erdisse ordene fra Joh.14 langt mindre kjent og brukt enn tekstene til pŒske, ogs¾rlig jul. Men de er ikke mindre viktige. For var det ikke for det som siesher, sŒ hadde vi ikke hatt noe evangelium Œ ta fram verken til jul eller pŒske!

 

FlokkenpŒ ¯vresalen hadde et umiskjennelig preg av en kommende katastrofe. Jesus harallerede bekjentgjort at "Timen er kommet, da Menneskes¿nnen skal bliforherliget."(l2,23)Forr¾deren Judas hadde forlatt dem, og Peter, pŒ sin mŒte-hadde stŒtt imotJesus ved Œ nekte Ham Œ vaske sine f¿tter.

 

SŒsier Jesus i teksten vŒr i dag at Han skal gŒ bort fra dem. Alene i m¿rket,alene med fortvilelsen, alene med grŒten, med anfektelsen. Og utenfor en ikkeuvesentlig trussel fra j¿denes ledere. Kunne det bli verre?               

 

III

 

JesuOrd til oss stŒr i sterk kontrast til bŒde disiplenes og vŒr angst.

 

Underligog tr¿stefullt lyder det hos Jesus at nok skal Han gŒ bort! Men:

 

ÒLaikke hjertet bli grepet av angst. Tro pŒ Gud og tro pŒ meg!Ó (14,1) For: ÓJegskal ikke la dere bli igjen som foreldrel¿se barn, jeg kommer til dere.Ó(14,18)

 

Hanskal sende Talsmannen, HelligŒnden, for at du og  jeg skal fŒ holde fast ved Ham som er "Jeg er veien,sannheten og livet.Ó«(14,6)

 

Deter vondt Œ miste, og verst er det vel kanskje for et barn Œ miste far ellermor? La oss ta inn over oss den grusomme situasjonen for tusenvis av gatebarnrundt om i verden.  En n¿d som detikke finnes ord for, og som vi ikke har lov til Œ lukke vŒre ¿yne og ¿rer for.

 

PŒnetthinnen min stŒr brent inn en scene fra TV, det handlet om et gatebarn i RioDe Janeiro, som d¿dsskvadronene hadde oppsporet. En gutt pŒ ca. 10 Œr, lŒbl¿dende pŒ en st¿vete gate i sommernatten. D¿d, myrdet, trampet pŒ der detskulle v¾re en varm n¾rhet til en far, en varm morshŒnd som stryker en guttover hŒret pŒ terskelen til livet.

 

Dettekan v¾re et talende bilde pŒ ditt og mitt store problem: Av naturen stŒr viuten hŒp og uten Gud i verden, og for vŒre synders skyld stŒr vi i fare for ŒgŒ fortapt, og bli uten kj¾rligheten fra vŒr Himmelske Far, som elsker oss iJesu Navn!

 

Menat Jesus sier: ÒJeg vil ikke la dere bli igjen som foreldrel¿se barnÓ(14,18)mŒ bety at Pinsen inneb¾rer Œfinne fram til vŒr Himmelske Far, i Jesu Navn, for Hans skyld! For Jesu Kors ogblods skyld! nden kommer til oss i dag som Tr¿steren, som forteller Du haren.Far i Himmelen! Et hŒp i Himmelen! En Frelser som d¿de for dine synder, ogtok din skyld pŒ seg! En Frelser som gŒr foran deg, ved siden av deg, bak deg,er over deg, under deg, i deg, omgir deg pŒ alle sider, akkurat slik som vi bamed Benedikt av Nursia f¿rst i prekenen.

 

IV

 

Detandre vi skal ta med oss i dag er:

 

Jesuskommer likevel!

 

Etterat Jesus har talt om at Han skal gŒ bort, at en annen Talsmann skal komme, sierHan: JEG kommer til dere! For en tr¿st, for en glede! Derfor er pinse at Jesuskommer pŒ en ny mŒte, og annerledes mŒte enn da Han vandret her pŒ jorden. Menlike virkelig, like n¾r, like virksom kommer Han, ved HelligŒndens formidling.

 

Imin tid i mitt forrige embete i Bud i Romsdal var lysthuset i prestegŒrdshagenikke lenger til noen lyst akkurat. Om vinteren kunne det v¾re sv¾rt forblŒst iprestegardhagen, og huset kunne se enda verre ut enn ellers.

 

Menmidtvinters sto en dag solen slik til at solstrŒlene i solnedgangen akkuratdekket lysthuset. Fremdeles har jeg fra den dagen et vakkert og varig minne omGuds gjerning i naturen. Synet brant seg inn pŒ netthinnen.

 

Mensamtidig minnet Herren meg om den gjerning Han gj¿r i sin Kirke pŒ jord: Vedndens ild, i Jesu Navn, fyller Han sitt Hus og sin Kirke pŒ nytt, med sinherlighet, glede og tr¿st, ja, Han fyller ogsŒ hver enkelt kristen, som gŒrmotl¿s og redd, og f¿ler pŒ at Fars blide ansikt er langt borte, med lovsang ogtakk, med Jesu Navn i hjerte og munn!

 

Sp¿rsmŒletom det rette handlingsm¿nster i kirkesituasjonen er vanskelig Œ besvare fornoen hver. Men vi mŒ fors¿ke Œ gŒ sammen, i fellesskap som kristne og Guds Folkher i ¯ygarden. Jeg vil i alle fall gjerne fŒ gi videre til deg et ord jeg harfŒtt av Herren selv:

 

ÓHerrentr¿ster sitt folk

        ogviser barmhjertighet

        motde hjelpel¿se som h¿rer ham til.

 

Herren glemmer ikke Sion

Sionsier: ÇHerren har forlatt meg,

        minGud har glemt meg.È

Kanen kvinne glemme sitt diende barn

        ogikke ha ¿mhet for s¿nnen hun f¿dte?

        Ogselv om en mor kan glemme,

        sŒvil jeg aldri glemme deg.

Jeghar tegnet deg i mine hender,

        dinemurer stŒr alltid for mine ¿yne.Ó (Jes.49,13-16)

 

V

 

Dettredje vi skal huske i dag er:

 

HoldJesu Bud-Tro pŒ Ham!

 

Iteksten i dag stŒr det ogsŒ noe om Œ holde Jesu bud. Om du og jeg gj¿r det,elsker vi Jesus, stŒr det. Og omvendt: Elsker vi Jesus, holder vi Hans Bud. Meningenmed dette er ikke Œ ta seg i nakken, og gj¿re sŒ godt en kan i livet. Dettehandler ikke om menneskets egen religi¿sitet! Jesus appellerer ikke til vŒrmoralske standard. Enten vi har riper i lakken eller ei, sŒ duger ikke den tilat du og jeg kan bli frelst. Nei, ser vi pŒ l.Joh.3,23 ser vi hva det dreierseg om:

 

"Ogdette er hans bud: Vi skal tro pŒ hans S¿nn Jesu Kristi navn og elskehverandre..."

 

tro pŒ Jesus. Dette er saken. Dette er kallet til deg og meg. Ikke bare enforsandtholden, at dette med Jesus er OK, men rett og slett det Œ overgi segmed alt vi er og har til Jesus, holde Ham som vŒr personlige Frelser og Herre.

 

HarDU fŒtt se Ham som din Frelser? Som din Herre!

 

Herkommer ogsŒ pinsen inn. For det f¿rste blir det pinse ogsŒ ellers i Œret nŒr etmenneske omvender seg og tror pŒ Jesus, og.for det andre, og like viktig, deter bare Gud Den Hellige nds gjerning som kan fŒ et menneske til Œ tro.                                      

 

VI

 

Denvesle Katekismens forklaring av avsnittet om Den Hellige nd i den apostolisketrosbekjennelsen forklarer det hele:

 

 ÒJeg tror at jeg ikke av egen fornufteller kraft kan tro pŒ Jesus Kristus, min Herre, eller komme til Ham. Men DenHellige nd har kalt meg ved evangeliet, opplyst meg med sine gaver,helliggjort meg og holdt meg fast i den sanne tro. Pa samme mŒte kaller,samler, opplyser og helliggj¿r han hele den kristne kirke pŒ jorden og bevarerden hos Jesus Kristus i den felles rette tro. I denne kristne kirke tilgir handaglig meg og alle troende rikelig all synd. PŒ den ytterste dag skal han vekkeopp meg og alle d¿de og gi meg og alle troende i Kristus et evig liv. Det ervisst og sant.Ó

 

Viblir kalt ved Evangeliet, Guds Ord. nden er da som en kelner som gŒr rundt tilhver enkelt med det prekte evangeliet, og hvisker til hver enkelt: Dette sompresten sier i dag, vil du nŒ ta i mot det? V¾rsŒgod! Det er ditt!

 

Slikgj¿r Han det ogsŒ med DŒpen og Nattverden. De Hellige Sakramentene. Guds Ordsammen med vann, og Guds Ord i br¿ds og vins skikkelse.

 

Viblir tatt inn i Guds Rike ved dŒpen, for at vi skal leve med Kristus. Vednattverden fŒr vi mat pŒ Himmelveien, sammen med alle Guds venner, de som er pŒmarsj med kurs for det hjemland, som Herren har vunnet for oss. Slik at du ogjeg skal nŒ det.

 

Tilsammener Guds Ord og sakramentene Guds nŒdes midler. Det ligger i ordet hva dethandler om: Her gir Han oss sin nŒde! Vi h¿rte for litt siden at Œ holde JesuBud, det er Œ tro pŒ Ham. Gj¿r vi det, elsker vi Ham, sa Jesus ogsŒ. Til sist iteksten i dag stŒr dette: Den som elsker meg, altsŒ tror pŒ meg, holder seg tilmeg, kunne vi legge til, skal elskes av min Far. Og sŒ kommer det: OgsŒ jegskal elske Ham, og Œpenbare meg for Ham. SŒ er dette pinse: At Jesus elskerdeg, og kommer til deg. Derfor innbyr Han deg sŒ nŒdig til nattverdbordet. DerfŒr du ta i mot med din hŒnd, og smake med din munn det Jesus vant for deg, ogat Herren er inderlig god mot deg.

 

Tilsist vil jeg gjerne hilse deg med et tr¿steord og en b¿nn, det f¿rste harSt.Frans av Sales etterlatt seg, og det andre er fra Apostelen Paulus selv:

 

ÒSeikke framover pŒ hva som kan skje. Den samme evige Fader som har omsorg for Degi dag, vil ta hŒnd om Deg i morgen og hver dag. Enten vil Han beskytte Deg fralidelse eller Han vil gi deg usvikelig styrke Œ b¾re lidelsen. Still derforditt hjerte til ro, og skyv alle engstelige tanker og fantasier til side!Ó

(St.Frans av Sales)

 

ÒDerforb¿yer jeg mine kn¾r for Faderen, han som har gitt navn til alt som heter far ogbarn i himmel og pŒ jord. Jeg ber om at han som er sŒ rik pŒ herlighet, mŒstyrke dere i det indre menneske med sin kraft og med sin nd, sŒ Kristus vedtroen kan bo i deres hjerter, og dere kan stŒ rotfestet og grunnfestet ikj¾rlighet. Da kan dere sammen med alle de hellige bli i stand til Œ fattebredden og lengden, h¿yden og dybden, ja, kjenne hele Kristi kj¾rlighet, som ermer enn noen kan fatte, og bli fylt av hele Guds fylde. Han som virker i ossmed sin kraft, og kan gj¿re uendelig mye mer enn alt det vi ber om og forstŒr,ham v¾re ¾re i menigheten og i Kristus Jesus gjennom alle slekter og i alleevigheter! Amen.Ó (Ef 3,14 - 21)

 

Til®re for Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, som var, er og vere skal, EINSann Gud, frŒ ®ve til ®ve. Amen.

 

svennam@hotmail.com