HELGEMESSESUNDAG/ALLE HELGENS DAG
Matt.5, 1-12
H¿gmesse
I
Den 26.
august 1910 ble det f¿dt en kvinne i Skopje i Makedonia. Hun skulle fŒ stor
betydning i det kristne barmhjertighetsarbeidet. Gonxha Agnes Bojaxhiu var
hennes virkelige navn, men hun er kjent over hele verden som Mor Teresa[1].
Da Mor
Teresa var 12 Œr gammel fikk hun et kall til Œ hjelpe
fattige, og da hun var
18 Œr bestemte hun seg for Œ bli nonne, noe som ble virkelighet i Calcutta
1937.
Fattigdommen i India gjorde et voldsomt inntrykk pŒ
henne, og i september 1946 fikk hun et Çkall i kalletÈ til Œ Çtjene Gud blant
de fattigste av de fattigeÈ.
PŒ en
togtur i 1946 hadde hun nemlig en veldig KristusŒpenbaring. Lengselen etter Œ
mette Jesu t¿rst etter kj¾rlighet og for Œ vinne sjeler ble drivkraften i
hennes liv. I l¿pet av de neste ukene og mŒnedene kalte Jesus henne ogsŒ til Œ
gi seg selv som et Çkj¾rlighetsofferÈ som kunne ÇutstrŒle hans kj¾rlighet...È.
Hun vitner at Han ba henne: ÇKom og v¾r mitt lys, jeg kan ikke gŒ aleneÈ.
Dette
kallet ble bakgrunnen for Mor Teresas velkjente nonneorden ÇNestekj¾rlighetens
misjon¾rerÈ, som er viet til tjeneste for de aller fattigste. De har opprettet
en rekke hospitaler, skoler og barnehjem. I dag er 4000 s¿stre kledd i den
velkjente ordensdrakten: En hvit sari med blŒ kant og med et enkelt kors pŒ
venstre skulder.
I Norge har
vi et spesielt ÓeierforholdÓ til henne, idet den norske Nobelkomiteen i 1979
tildelte henne Fredsprisen. Men hun overtalte komiteen til Œ sl¿yfe den tradisjonelle
middagen til hennes ¾re og heller gi pengene til ÇŒ gi 400 fattige barn i India
mat i ett ŒrÈ.
Og hun
uttrykte sin misjon slik: Ç vise omsorg for de sultne, de nakne, de hjeml¿se,
de vanf¿re, de blinde, de spedalske, alle dem i samfunnet som f¿ler seg u¿nsket,
elsket eller uten noen som tar hŒnd om seg, mennesker som har blitt en byrde
for samfunnet og blir utst¿tt av alleÈ.
II
Nylig publiserte brev[2]
forteller en ny og annerledes historie om Mor Teresa, som d¿de tidlig i
september 1997. Brevene vitner om stor tvil og en f¿lelse av at hun var forlatt
av Gud[3].
Rett etter at hun fikk kallet om Œ arbeide blant de
aller fattigste i slummen ble hun plaget av en f¿lelse av gudsforlatthet, av
ensomhet og tvil. Hun f¿lte at Gud sluttet Œ snakke til henne!
Vi har en rekke sterke utsagn bevart etter henne som
sier hvordan det stŒr til:
Den sterke tvilen og ensomheten f¿rte til at Teresa
kjente en stadig dobbelhet i seg.
En sterk historie pŒ alle mŒter. Men jeg vil si til
deg i dag at om man tviler er ikke det noe som er ukjent i vŒr kristne tro.
Apostelen Thomas kalles jo ogsŒ ÇThomas tvilerenÈ, uten at det svekker hans
status som Jesu disippel og apostel. Snarere tvert imot!
III
Lenge f¿r bŒde
Teresa av Calcutta og Tomas Tvileren ser vi en av Asaf-salmene i det GT at
salmisten begynner med troen, men fortsetter med tvilen:
ÓEg
ropar til Gud,
ja, eg
ropar til Gud, og han h¿yrer meg.
Den
dagen eg er i naud, s¿kjer eg Herren.
Om natta
retter eg ut mi hand,
og ho tr¿ytnar
ikkje.
Mi sjel
lt seg ikkje tr¿ysta.
Eg
tenkjer pŒ Gud og sukkar;
eg
gruvlar og kjenner meg kraftlaus.
Heile
natta held du meg vaken;
eg er sŒ
uroleg, eg kan ikkje tala.
Eg
tenkjer pŒ gamle dagar
og
minnest framfarne Œr.
Om natta
strevar eg med tankar,
eg
gruvlar, mi Œnd granskar.
Vil
Herren st¿yta oss bort for alltid
og aldri
visa sin godvilje meir?
Er hans
truskap for evig slutt,
har
ordet hans stilna for alle ¾tter?
Kan Gud
ha gl¿ymt Œ vera nŒdig,
er han
vreid og held att si miskunn?
Eg
seier: ÇDet piner meg
at Den H¿gste
har drege til seg si hand.Ó(Sal.77,2-11)
Det er godt
at slike ord stŒr i vŒr Bibel! Og det er viktig at vi er Œpne og ¾rlige, og kan
bekjenne for hverandre at tvil pŒ Guds eksistens og kj¾rlighet er noe som kan
komme pŒ i vŒre liv. OgsŒ som kristne. Selvsagt er ikke Mor Teresas vitnesbyrd
hele sannheten om hvordan kristenlivet kan v¾re.
Men det er
ikke det minste rart at den som stŒr i f¿rste linje overfor den vanvittige n¿den
i slummen i en indisk storby og tar den inn over seg til og med kan f¿le at
troen pŒ Gud svikter. For hvor er Gud i verdens n¿d?
For min del
har jeg ikke latt dere i tvil om at jeg selv gjennom Œrene har v¾rt inne pŒ
liknende tankebaner som Mor Teresa nŒr jeg har m¿tt f.eks. mange pŒr¿rendes
sorg og savn der jeg er satt i f¿rstelinjen. Alle som er hjelpere vet det. Vi
overf¿rer det vi ser i felten pŒ oss selv og vŒre n¾rmeste.
IV
Evangeliet
i dag forteller med all ¿nskelig tydelighet at vi kan ikke bli eller v¾re
kristne av oss selv. Og ikke kan vi Óhoste oppÓ troen i vŒre liv.
ÓDŒ
Jesus sŒg folkemengda, gjekk han opp i fjellet. Han sette seg, og disiplane
samla seg om han.Ó(Matt.5,1)
Det er
Jesus det handler om. Om vi skal bli eller v¾re kristne mŒ vi f¿lge Jesus. Og,
samle oss om Ham.
Og sŒ er
det sŒ godt at Han ikke sp¿r om vŒr tvil eller tro. Han bare sp¿r om du og jeg
vil f¿lge Ham!
Og sŒ viser
Han oss at troen er nettopp dŽt, ja, vi kunne si: Det er Ham som er troen!
SŒ er
teksten vŒr Saligprisningene fra Jesu Bergpreken.
Der tilsier
Jesus troen til den lille flokken som f¿lger Ham. Det har absolutt ingen ting
med prektighet og vellykkethet Œ gj¿re!
Den f¿rste
av de ni Saligprisningene lyder:
ÇS¾le
dei som er fattige i si Œnd,
himmelriket
er deira.È(5,3)
Hva betyr
det Œ v¾re salig?
Ordet henspiller
pŒ den st¿rste glede som er mulig. Glad kan du v¾re som er fattig i deg selv,
for himmelriket er ditt!
Salme 24 stŒr
bak Jesu Ord i dagens Evangelium:
ÇKven
kan stiga opp til Herrens fjell,
kven fŒr
stŒ pŒ hans heilage stad?È
ÇDen som
har skuldfrie hender
og eit
reint hjarta,
den som
ikkje fer med svik
og ikkje
gjer rang eid,
han fŒr
velsigning frŒ Herren
og
rettferd frŒ Gud, sin frelsar.È
ÇHer er
det folk som sp¿r etter Herren,
som s¿kjer
ditt Œsyn, Jakobs Gud.È(Sal.24,3-6)
Denne
salmen tolker uttrykket Œndelig fattigdom for oss: ÇHer er det folk som sp¿r
etter Herren, som s¿kjer ditt Œsyn, Jakobs Gud.È ndelig fattigdom er Œ sp¿rre
etter Herren.
Eller vi
kan si det med Salme 51: Den som er Davids syndsbekjennelse etter han hadde v¾rt
utro:
ÇOffer
for Gud er ei sundbroten Œnd.
Eit
sundbrote og knust hjarta,
det vanv¿rder
du ikkje, Gud.È(51.19)
Vi sliter
alle med vŒre synder. I tanker, ord, gjerninger, og med fors¿mmelser. Med
nederlag av forskjellig art, med tabber, og utilstrekkelighet pŒ alle kanter.
Vi er
enkeltpersoner, enkelttroende og en menighet full av brist, av synd og
nederlag. Slik er det selvsagt ogsŒ for meg.
Den
situasjonen mŒ vi erkjenne og bekjenne.
Men
heldigvis stŒr det i denne f¿rste saligprisningen ikke Salige er de religi¿se,
eller: Salige er de som fŒr det til! Og heller ikke: Salige er de prektige.
Nei, det stŒr:
Salige er de som er fattige i sin Œnd, dvs. fattige i seg selv! For bare i vŒr Œnds
fattigdom kan Jesus fŒ tilsagt oss Himmelrikets gaver. Og bare da kan vi fŒ eie
den eneste rikdom som betyr noe:
Det Œ v¾re
rik i Gud!
V
Det neste
punktet i dag er den sjette saligprisningen av de ni :
ÇS¾le
dei reine i hjartet,
dei skal
sjŒ Gud.È(5,8)
Her blir vi
truffet pŒ spikerhodet. Hvem av oss kan si at vi er rene av hjertet, rene i vŒrt
hjerte?
Det er sŒ
mange vonde bilder i tiden, og kanskje for mange vonde bilder i sinnet.
Det er
lemlestede og d¿de pŒ de forskjellige terror-og krigsskueplasser.
Det er
fanger i konsentrasjonsleirene, pinte i torturkamrene. Det er volden og pornoen
i media, TV, video og pŒ internett. Det er mennesker som er blitt misbrukt,
utsatt for overgrep fra makt og myndighet.
Det er alt
kaoset i tiden, kaskadene av inntrykk fra reklame, og skjulte og Œpne
ideologiske budskap, som ikke gir oss ro i sinnet.
ÒDen tid de
ikkje kjende Gud, var de slavar under gudar som ikkje er verkelege gudar. Men no nŒr de kjenner Gud – nei,
meir enn det, nŒr de er kjende av Gud – korleis kan de no pŒ nytt venda
attende til desse veike og fattige grunnkreftene? Vil de pŒ nytt vera slavar
under dei?Ó(Gal.4,8-9)
Den gamle s¿ndagsskolesangen
er fremdeles aktuell:
ÒV¾r
forsiktig, lille ¿ye hva du ser.Ó
ÒV¾r
forsiktig, lille ¿re hva du h¿rer.Ó
ÒV¾r
forsiktig, lille fot hvor du gŒr.Ó
Hvordan
skal vi bli rene av hjertet?
La oss h¿re
hva en annen salmist sier i Salme 91:
ÒDen som
sit i livd hjŒ Den H¿gste
og bur i
skuggen av Den Allmektige,
han
seier til Herren: ÇMi livd og borg,
min Gud
som eg set mi lit til!È(Sal.91,1-2)
PŒ slutten
av salmen er det Gud selv som taler:
ÇEg
bergar han, for han held seg til meg;
eg gjev
han livd, for han kjenner mitt namn.
NŒr han
kallar pŒ meg, svarar eg;
eg er
med han i naud og trengsle,
eg friar
han ut og gjev han ¾re.È (91,14-15)
Det gjelder
altsŒ Œ kjenne Guds Navn!
Det gjelder
sŒ Œ kalle pŒ Ham med dette Navnet.
Og det er
Jesu Navn det handler om!
ÇS¾le
dei reine i hjartet,
dei skal
sjŒ Gud.È(5,8)
ÇFor det
vil Far min, at kvar den som ser Sonen og trur pŒ han, skal ha evig liv, og eg
skal reisa han opp pŒ den siste dagen.È(Joh.6,40)
se Jesus
er Œ tro pŒ Ham.
tro pŒ
Jesus er Œ se Ham.
se Ham er
Œ v¾re ren.
tro pŒ
Ham er Œ v¾re ren.
For kommer
vi til Ham, og nevner Hans navn, vil Han tilgi oss vŒre synder, og stryke ut vŒre
nederlag for sitt blods skyld.
ÇEg er
porten. Den som gŒr inn gjennom meg, skal bli frelst,...È(Joh. 10,9)
VI
Da Mor
Teresa var i Oslo, fikk hun hilse pŒ Kong Olav. Da sa hun:
ÇDette er
den norske kongen, men jeg har jo bundet meg til kongenes kongeÈ
binde seg
til kongenes konge kan koste.
Jeg er
opptatt av Œ si dette til deg i dag som en liten ÒforklaringÓ pŒ de
utfordringer og kanskje ogsŒ trengsler du mŒtte oppleve i ditt kristenliv og
ditt kall. Og som en liten hilsen og oppmuntring pŒ veien hjem til Himmelen.
NŒr vi
kanskje kjenner oss fjernt fra Gud forteller Evangeliet oss om Ham som steg inn
i vŒr verden og ned til den enkelte av oss.
Tvilstider
er smertefulle og vanskelige. Men kanskje kan slike stunder fŒ oss til Œ fatte
hvem Gud er, og hvor sterkt vi trenger Ham. Kanskje kan vi sŒ ane hvor dypt
Evangeliet gŒr, og hvor langt ned-og inn Jesus steg, for oss-og til oss.
Og som
Teresa av Calcutta kan vi fŒ lov til Œ gripe Jesu kj¾rlighet og leve i Hans
oppdrag.
Han kan
bruke vŒre fattige ord og gjerninger ogsŒ slik at vi kan bety noe for alle
fattige, ikke bare de som er fattige i sin Œnd, i seg selv, men ogsŒ de som er
fattige materielt.
For en tr¿st! Troen er Kristus selv. Han skal b¾re deg
og meg gjennom alt!
VII
Jesus
vil i dag vise oss at tr¿sten uten like er Œ finne hos Ham. Det er sant. Jeg er
selv en fattig prest som Herren har fŒtt tr¿ste, og som har fŒtt kjenne pŒ Hans
n¾rv¾r, tross tvil og anfektelse.
Han
kom meg til hjelp i min hjelpel¿shet, og gav meg hŒp da jeg syntes alt var hŒpl¿st.
Jeg
husker da jeg som ung prest ved Hustadvika f¿lte meg helt utkj¿rt og oppgitt bŒde
av strevet med tvillingene vŒre som babyer og en hard tjeneste i Herrens vingŒrd
som ogsŒ m¿tte motstand.
Vi
f¿lte oss alene og ante ingen utvei der vi satt en kveld i Bud prestegŒrd i
vinternattens m¿rke.
SŒ
skulle jeg pŒ loftet Œ henge opp kl¾r. Akkurat da jeg passerer loftsvinduet ser
jeg ut. Der spiller nordlyset, Aurora Borealis , over himmelen, slik
at jeg aldri har sett maken.
ÒH¿yt
oppe i nordvest ble et veldig teppe dradd opp for den arktiske verdens skj¿nneste
skuespill: det funklet, glitret og lyste i tusen perlemorglinsende orgelpiper
som kom og svant.Ó(¯vre Richter Frich. Nordlysets datter, ny utg. Helge
Erichsens forlag,s.136, Oslo 197?)
Jeg
mente Œ se en bevegelse fra ¿st til vest sŒ voldsom og sŒ vakker at jeg tenkte:
NŒ kommer Herren!
Og
jeg ropte pŒ min livsledsager: Hent barna! Jesus er kommet for Œ hente oss
hjem!
Der tok jeg
feil. Det var ikke hans time. Det
var bare et ¿rlite varsel om det veldige som skal skje en gang: ÒSom nŒr
lynet gŒr ut frŒ aust og lyser like til vest, slik skal det vera nŒr
Menneskesonen kjem.Ó(24,27)
Han
kommer for Œ fri oss ut fra tvilens og d¿dens verden, og for Œ gi oss den tr¿st
som aldri forgŒr.
Jeg
tror det ligger en dyp sannhet her. Det er pŒ den m¿rkeste bakgrunn at lyset
kan strŒle klarest. Det er i vŒre dypeste daler at vi rett kan se, og ta i mot
hjelpen fra det h¿ye, fra Den H¿yeste.
Og
i d¿dens daler skal vi fŒ v¾re fullt visse pŒ Hans n¾rv¾r, Hans seier over d¿den,
utfrielse fra d¿den, pŒ Hans tr¿st og hans n¾rv¾r.
Kj¾re
etterlatte av de som har gŒtt bort: Sett deres lit til Jesus!
VIII
Ved
nattverdbordet tilsier Herren sitt Rike, sin lekam og sitt blod i br¿ds og vins
skikkelse pŒ det aller mest konkrete og tydelige til de som er fattige i seg
selv. Her skjenker Han de som s¿rger den tr¿st som holder i all evighet:
Syndenes forlatelse, og hŒpet om full forl¿sning i Hans gjenkomst og i
Himmelens Land.
ÇDette
seier Den heilage og sannferdige, han som har Davids n¿kkel, som opnar sŒ ingen
kan stengja, og stengjer sŒ ingen kan opna: 8 Eg veit om gjerningane dine. SjŒ, eg har sett framfor deg
ei opna d¿r, som ingen kan stengja. For du har lita kraft, og du har halde fast
pŒ mitt ord og ikkje fornekta mitt namn.È(p.3,7b-8)
Til ®re
for Faderen, og Sonen, og Den
Heilage Ande, som var, er, og vere skal, EIN Sann Gud, h¿glova frŒ ®ve til ®ve!
Amen.
svennam@hotmail.com
[2] Fr. Brian Kolodiejchuk: Mother Theresa: Come Be My Light, 2007.
[3] http://www.dagbladet.no/magasinet/2007/08/28/510282.html Mina Hauge
N¾rland: Mor Teresa mistet Gud.