Epifania/Kristi
penbarings dag/I
H¿gmesse
BlomvŒg kyrkje, ¯ygarden prestegjeld
Radiogudstjeneste
NRK P1
050103
Mt.2,1-12
Salmer:
Inngangssalme:
94, 1-5
Hovedsalme:
04
Salme f¿r
preken: 777
Salme
etter preken: 72
Sluttsalme:
94,6-7
Nattverdgudstjeneste etter at radiogudstjenesten er over
kl.1159:
Offertoriesalme:
89
Kommunionssalmer:
63, 64
Sluttsalme:
43, 6-8
Intimasjon:
I Namnet
Œt Faderen, Sonen og Den Heilage Ande(+). Fra ¯ygarden prestegjeld nordvest for Bergen ¿nsker vi hjertelig
velkommen til radiogudstjeneste fra
BlomvŒg kyrkje. PŒ Epifaniadagen, Festen for Kristi penbaring, er det fremdeles jul.[1] Gud er blitt menneske i Jesus Kristus!
Men samtidig innledes kirkeŒrets penbaringstid. NŒ fŒr vi se mere av hvem barnet i
krybben er, og hva Han vil med oss. I
dagens hellige Evangelium blir vi med de vise menn kalt til Œ la Hans
lys skinne for oss. slik at Guds
Ord nŒ virkelig mŒ v¾re Óen lykt for vŒr fot og et lys pŒ vŒr sti.Ó(Sal.119,105)
Lesetekster:
Jes.60,1-6
Ef.3,1-6
La oss be:
Herre Gud,
himmelske Far, du som fra alle jordens riker kaller og samler et kongerike av prester og et hellig folk
som tjener deg, la ditt herred¿mme bli
stort og ditt lys skinne over alle som lever i d¿dens skygge. Du som lot
din herlighet gŒ opp over oss, led
oss i nŒde ved din Hellige nd, sŒ vi kan f¿lge deg pŒ din vei inntil vi ser deg i din
himmelske herlighet. Ved Jesus
Kristus, din kj¾re S¿nn, vŒr Herre. Amen.[2]
Det
Hellige Evangeliet pŒ Epifaniadagen, Den hellige fest for Kristi
penbaring leser vi etter Matteus i
det 2. kapittel.( 2,1-12) (VISMENNENE HYLLER JESUS)
1 Da Jesus
var f¿dt i Bethlehem i Judea, pŒ den tid Herodes[3] var konge, kom noen vismenn fra ¯sten
til Jerusalem
2 og
spurte: "Hvor er j¿denes konge som nŒ er f¿dt? Vi sŒ hans stjerne[4] da den gikk opp ved morgengry, og er
kommet for Œ hylle ham."
3 Da kong
Herodes h¿rte det, ble han meget urolig, og hele Jerusalem med ham.
4 Han kalte sammen alle overprestene og
folkets skriftl¾rde og spurte dem hvor
Messias skulle f¿des.
5 "I Bethlehem i Judea," svarte
de, "for slik er det skrevet hos
profeten:
6 Du Bethlehem i Juda land
er
slett ikke den ringeste av fyrstene i Juda.
For
fra deg skal det komme en h¿vding,
som
skal v¾re hyrde for Israel, mitt folk."
7 Da kalte Herodes vismennene til seg i all
stillhet og spurte dem ut om tiden da
stjernen hadde vist seg.
8 SŒ sendte han dem til Bethlehem og sa:
"Dra av sted og forh¿r dere n¿ye om
dette barnet! Og nŒr dere har funnet det, sŒ meld fra til meg, for at
ogsŒ jeg kan komme og hylle
det."
9 Da
de hadde h¿rt kongens ord, drog de
av sted. Stjernen som de hadde sett gŒ opp, gikk foran dem, inntil den ble stŒende
over stedet der barnet var.
10 Da de sŒ stjernen, ble de fylt av glede.
11 De gikk inn i huset og fikk se barnet hos
moren, Maria, og de falt pŒ kne og
hyllet det. SŒ Œpnet de sine skrin og bar fram gaver til barnet: gull,
r¿kelse og myrra.
12 Men i
en dr¿m ble de varslet om at de ikke mŒtte vende tilbake til Herodes, og de tok en annen vei hjem til sitt land.
Slik lyder
Herrens Ord. Herre, skriv dine Ord i vŒre hjerter! Amen.
Den crazy
reisen.
I
Ó I
¿rkenen finnes virkelige mysterier. I solens krig mot alt levende har
livet sine hemmeligheter som gj¿r
at det kan overleve. Noen planter drikker seg breddfulle pŒ vann nŒr det en sjelden
gang regner, og lagrer det til senere
bruk. Dyrene har hard hud eller et ytre skjelett for Œ trosse t¿rken.
Alt levende har utviklet metoder
til Œ finne skygge. Om dagen kan man speide forgjeves etter liv, men nŒr solen gŒr
ned, vŒkner en verden av skapninger.
-Det er
forfatteren John Steinbeck som sitter under nattehimmelen i Californias Mojave-¿rken:
ÓI ¿rkenen
lever historien om en gullgruve sŒ rik at verden ville gŒ av hengslene om den ble oppdagetÉ I slike
trakter utforsket oldkirkens
eremitter evigheten med ul¾rde sinn. De store syner om altets enhet er
alltid unnfanget i ¿demarken. Her
ble stjernene f¿rst talt og deres baner
observertÉ De kommer sŒ n¾r at man nesten kan nŒ dem med fingreneÉÓ
-I 1960
gav Steinbeck seg landeveien i vold med bobil og hunden Charley, for Œ gjenoppdage sitt hjemland. Men egentlig
aner vi i boken ÓTuren med CharleyÓ,[5] at hans vagabond-prosjekt handler om Œ
finne sine r¿tter. ÓSom ganske ung
fikk jeg en kriblende lyst til Œ gi meg i vei hvor som helst. En
brennende trang til Œ bryte opp.Ó
Steinbeck
mŒ innr¿mme at Ódet er ikke vi som tar en tur, det er turen som tar oss.Ó Det er egentlig ganske crazy det hele.
Her er
dagens tema:
Den crazy
reisen.
II
F¿rst
trenger vi Óen lykt for vŒr fot og et lys pŒ vŒr sti.Ó(Sal.119,105)
Dagens
tekst er den f¿rste av fire beretninger i Matteus 2, som alle foregŒr
mellom Jesu f¿dsel og D¿peren
JohannesÕ framtreden. Det dreier seg ogsŒ om Jesusbarnets flukt til Egypt,
barnemassakren i Bethlehem, og den hellige
families tilbakekomst til Nasaret.
Bakteppet
for dem alle likner begynnelsen av 2.Mosebok, der Farao blir stŒende
mot Moses slik som nŒ Herodes mot
Jesus. Men likheten er ogsŒ slŒende med penbaringen 12, der draken konfronterer Guds Mor
Maria og Kristus.
Det
sentrale i dagens Evangelium er de vise menns hylling av den nyf¿dte
Jesus Messias i Bethlehem.
-Det var
mye rart Œ se pŒ stjernehimmelen i de siste Œrene f¿r Kristi f¿dsel. NŒr det gjelder Bethlehemsstjernen
finnes flere teorier, men det kan se ut
til Œ handle om at to planeter tilsynelatende l¿per sammen til Žn
stjerne.[6] Det tradisjonelle standpunktet er kjent
fra astronomen Johannes Kepler, som
beskriver hendelser omkring Jupiter og Saturn i Œr 7. Senere utviklet
¿sterrikeren DÕOcchieppo teorien.
Men sŒ kom Ernest Martin i Oregon opp med en fascinerende vri. Flere sv¾rt merkelige
kosmiske fenomen inntraff nemlig
mellom 12.august og 17.juni henholdsvis Œr 3 og 2 f¿r Œr 0.
Planetene Jupiter og Venus
opptrŒdte pŒ denne tiden flere ganger pŒ en aldeles pŒfallende mŒte sammen med stjernen Regulus i
stjernebildet L¿ven. S¾rlig oppf¿rte
Jupiter seg rart, idet den sŒ ut til Œ bevege seg fram og tilbake,
og markere Regulus, L¿vens hjerte.
Alle disse
navnene signaliserer kongelighet. I tillegg er l¿ven det vi kunne kalle logoen til Judas stamme i Israel. (1.Mos.49.9) [7] [8]
Men slike
overveielser er mer krydder enn fast f¿de. Sann kristendom er ikke avhengig av hva naturvitenskapen mŒtte
finne ut, selv om troen i h¿yeste
grad bygger pŒ historiske hendelser.
Er vi
¾rlige mŒ likevel noen hver av oss innr¿mme at troen er et stort mysterium. Da har vi to alternativ:
Enten mŒ vi si at alt i kosmos er kaos.
Skjebnetroen ligger n¾r. Men dŽt er jo en uutholdelig tanke.
Heldigvis
finnes et alternativ: VŒr hellige kristne tro er bygget pŒ Guds sanne
og ufeilbarlige Ord om at Den
Tre-Ene Gud er Herre over hele universet, og holder alt oppe. Han har grepet inn i vŒr
verden, ved Œ Œpenbare seg i S¿nnen
Jesus Kristus. Og dagens hellige Evangelium l¾rer oss at Han er Herre
over alle mennesker, og griper inn
hvordan, hvor, og nŒr Han vil.
Kirkens
tradisjon[9] er derfor n¿ye med Œ understreke det
underfulle og overnaturlige med Bethlehemsstjernen.
Det stŒr jo at den gikk foran vismennene
Óinntil den ble stŒende over stedet der barnet varÓ.(2,9)
Kirkefedrene,
som Biskop Ireneus av Lyon, utla vismennenes vitnesbyrd om at de hadde
sett Óhans stjerne[10] da den gikk opp ved
morgengry,ÉÓ(2,2) som oppfyllelsen
av Bileams profeti: ÓEn stjerne
stiger opp fra Jakob, en kongsstav l¿fter seg fra Israel.Ó(4. Mos. 24,17)[11]
Dette er
ogsŒ i h¿yeste grad i harmoni med det apostoliske vitnesbyrd.
Apostelen
Peter beskriver Guds profetiske Ord som Ómorgenstjernen, som gŒr opp i deres
hjerter.Ó(2.Pet.2,19b)[12] Og juleevangeliet etter Johannes roper ut om Ordet som ble
kj¿d:Ó Évi sŒ hans herlighet, den
herlighet som den enbŒrne S¿nn har fra sin
Far, full av nŒde og sannhet.Ó(Joh.1,14b)
Vi kan
ellers sammenligne stjernen med lyset som stanset forf¿lgeren Saul fra Tarsus pŒ landeveien til Damaskus,
(Apg.9,3) eller med juleevangeliet etter Lukas: ÓMed
ett stod en Herrens engel foran
gjeterne, og Herrens herlighet lyste om demÉÓ (Luk. 2,9) Eller med ildst¿tten som ledet Israel ved utgangen fra Egypt[13].(2.Mos.13,21)
Den crazy
reisen.
III
For det
andre gjelder det pilgrimene, de vise menn.
PŒ
grunnteksten stŒr det at de var ÓmagereÓ, det er samme ordstammen som
vi har i ÓmagiÓ. Men ordet hentyder
ikke til noen slags Harry Potter-typer.
Det betyr rett og slett vise menn fra ¯st.
Hvor de
egentlig kom fra fŒr vi en ytterligere forstŒelse av idet de nŒr
Jerusalem:
"Hvor
er j¿denes konge som nŒ er f¿dt?É,Ó(2,2)sp¿r de. Dette forutsetter jo at de mŒtte kjenne til
Messiasforventningene i Israel.
Det kan godt
hende at det her er en forbindelse til j¿denes eksil i Babylonia(det
nŒv¾rende Irak), og til flere store
j¿diske kolonier ved Eufrat.
Her var pŒ
Jesu tid ogsŒ mange dyktige astronomer. Milj¿et hadde v¾rt tett pŒ avgudsdyrkelsen, men j¿denes tro pŒ Den
Ene Gud hadde gjort inntrykk. Det er
nok Œ vise til Daniels vitnesbyrd: ÓHan hadde Œpne vinduer som
vendte mot Jerusalem. Tre ganger om
dagen falt han pŒ kne for sin Gud med b¿nn og lovprisning.Ó(Dan.6,11b)
Salme 72 forutsier at ÓKongene av Saba og Seba skal komme
med sine gaver. Ham skal alle
konger hylle, og alle folkeslag skal tjene ham.Ó (72,10b-11)
Kong
Gaspar, Melchior og Balthasar, bŒde navn, antall, alder og hudfarge
varierer hos kirkefedrene, ble
akkurat som Paulus vel 50 Œr senere ÓikkeÉulydig mot det himmelske syn.Ó(Apg. 26,19)
Hvem i all verden ville gi seg ut pŒ
en 1100 km lang og strabasi¿s reise uten meget gode grunner? Men de ble
sŒ ÓhektetÓ at de br¿t opp og gav
seg ¿rkenen i vold, pŒ
Den crazy
reisen.
IV
For det
tredje litt om noen som ikke kunne lese veikartet.
Vismennene
skj¿nte fort at det ikke hadde gŒtt opp noe lys for noen i Jerusalem.
Aller minst i det kongelige palass.
Deres
sp¿rsmŒl om stjernen kom jo kongen for ¿ret. Forholdet mellom
Jesusbarnet og Herodes blir med en
gang satt pŒ spissen, for ogsŒ Herodes kjente til oppfatningen at store herskere har en
stjerne som lyser ved deres f¿dsel. Men
hvem kunne den nye kongen v¾re?
Herodes
blir enda mer forferdet da han gir Óoverprestene, og folkets
skriftl¾rdeÓ audiens, og de forteller
ham at profeten Mika nok hadde forutsagt
at en fyrste og en hyrde skulle komme fra Bethlehem. (Mika 5,1+4)
En ny konge f¿dt i kongens egen
bakgŒrd! Men uroen forplantet seg snart til Óhele JerusalemÓ,(2,3-4) som fikk bange
anelser.
Herodes
var nemlig en grusom konge. Ved statskupp, med romernes hjelp var den
popul¾re j¿diske kongelige familien
styrtet. Herodes ble derfor en upopul¾r ÓnikkedukkeÓ. Det hjalp ikke at han bygget opp og
forskj¿nnet templet. For han styrte ved
terror, og fikk henrettet bŒde politiske rivaler og flere i n¾r familie.
Han har nŒ
liknende planer med den nyf¿dte konkurrenten i Bethlehem. Listig forh¿rer han vismennene om hva de vet, og later
som han har samme agenda som dem. OgsŒ
han vil hylle barnet, pŒstŒr han, mens knivene slipes.(2,7-8)
Men Gud
kjenner hjertene. De vise menn skjermes fra HerodesÕ onde hensikter ved
at Gud varsler dem i en dr¿m.(2,12)
Gud har
kontrollen. Dagens evangelium lar tydelig bŒde diktatoren og hans
betrodde teologer uten Œ vite det
forkynne at Kristus er f¿dt i Bethlehem.
Og det er
Guds ironi at nettopp den urette kongen Herodes setter vismennene pŒ sporet til den rette kongen Jesus.
ÓDa de hadde h¿rt
kongens ord, dro de avsted.Ó(2,9)
Den crazy
reisen.
V
Hvor skal
vi egentlig hen i livet?
The Beach
Boys synger om da Steinbecks tur med Charley[14] fant fram til dikterens r¿tter[15]:
ÓHave you
ever been down Salinas way?
Where Steinbeck
found the valley
And he
wrote about it the way it was in his travelin's with CharleyÉÓ
Men
tingene var ikke som f¿r selv om dikteren fant igjen
Montereybukten, JohnnyÕs Bar, og i
en liten canyon familieranchen, og den store eiken hvor faren hadde brent inn sin
kj¾rlighetserkl¾ring til piken han var glad i. For fiestaen til tross, Óman kan ikke vende
hjem, for mitt hjem har opph¿rt Œ
eksistere unntagen i erindringens m¿llkuler.(Tom Wolfe)Ó
Steinbeck
innprenter barndommens gr¿nne dal for siste gang, sŒ skynder han seg
bort, og gir seg ¿rkenen i vold.
Den crazy
reisen.
VI
For det
fjerde. Reisens mŒl: Davids by.
Fra dagens
lektietekst: ÓMot ditt lys skal
folkeslag vandre, konger skal gŒ mot din solrenningsglans...De samler
seg alle og kommer til deg. Dine
s¿nner kommer langt bortefra,....Ó
(Jes.60,3+4bc)
Og fra
evangeliet: ÓDa Jesus var f¿dt i
Bethlehem, Ékom noen vismenn fra ¯stenÉfor Œ hylle ham." (Matt.2,1b+2b)
ÓNŒr de nŒ
har OrdetÉ, drar de villig Étil den ringe smŒbyen Bethlehem. ÉGud gir dem den tr¿sten at han lar
stjernen komme fram igjen. Den lyser
for dem like tilÉ det huset hvor barnet var,Ó sier Luther[16].
NŒ er de
kommet fram:
ÓKom, min sjel, lukk opp ditt ¿ye,
se hvor nŒderik han er,
b¿y deg ned, betrakt ham n¿ye,
at du rett kan fŒ ham kj¾r!
Salighetens Gud er her,
Kj¿d og blod med oss han b¾r,
vil med oss sin himmel dele-
Pris Guds
nŒde, alle sjele!Ó[17]
ÓÉkonger,Étjen
Herren med ¾refrykt og glede, kyss skjelvende jorden for hans
f¿tter.Ó(Sal.2,10)
ÓDeÉ fikk se barnet hos moren, Maria, É falt pŒ kne og
hyllet det. SŒ Œpnet de sine skrin og
bar fram gaver til barnet: gull, r¿kelse og myrra[18].Ó(2,11b)
Mika hadde
profetert at Messias skulle f¿des i Bethlehem. Men ogsŒ gavene fra de vise menn r¿per at vi har med den
salvede kongen Œ gj¿re. Gullet i dagens
tekst er forresten egentlig en skattkiste, skrin. Men hva er i skrinet?
Kirkens
tradisjon har tillagt gavene symbolsk betydning:
á Gullet
betyr at Jesus er Konge.
á R¿kelsen
betyr at Jesus er Gud.
á Myrra betyr
at Jesus er ¯verstepresten som selv bar fram offeret for folkets synder.
I Bibelen
ser vi at:
á Apostelen
Peter sammenlikner troen pŒ Jesus med gull. (1.Pet.1,7)
á R¿kelse
symboliserer de helliges b¿nner, og h¿rer kulten til, i f¿lge
penbaringen. (p.5,8; 8.3
flg.)
á Maria i
Betania og Nikodemus som tjente Jesus ved Œ salve Hans f¿tter med
myrra.(Joh.12,3; 19.39)
De vise
menn gir Jesus sin tro, sine b¿nner, og sin tjeneste!
¥
tro er Œ
komme til Jesus, med alt.
¥
be er Œ
lukke Jesus inn i sitt liv.
¥
tjene er
Œ tjene Jesus i stort som i smŒtt.
La oss
komme til Jesus med vŒre skrin. Om det er gull som ligger der, eller
skrap. Til og med tomme skrin skal
vi fŒ komme med. Til
¥
Ham som
allerede har gitt seg selv til oss!
¥
Ham som
steg inn i vŒr verden julenatt, for Œ dele vŒre kŒr helt og fullt.
¥
Ham som
sonet vŒre synder, og seiret over d¿den.
¥
Ham som
lever i dag.
¥
Han som
lar seg fremdeles finne for den som s¿ker Ham.
Men det
gjelder Œ lete rett. For det er
Den crazy reisen.
VII
For det
femte: OgsŒ vi kalles til oppbrudd. Til Œ begi oss avsted for Œ
finne Jesus.
ÓWeÕve
gotta get out of this place. If itÕs the last thing we ever do.Ó[19]
Jesaja
hadde profetert tr¿steord til et bortf¿rt folk i Babylon, og
forutsagt returen til Sion. Men han
forespeilet ogsŒ et nytt gudsfolk fra hele jorden, den hellige kristne kirken:
ÓJeg vil f¿re de
blinde pŒ en vei de ikke kjenner, lede dem pŒ ukjente stier. M¿rket
foran dem gj¿r jeg til lys og
ulendt mark til en sletteÉÓ (42,16)
ÓTenk ikke
pŒ det som hendte f¿r, akt ikke pŒ det som en gang var!
NŒ skaper
jeg noe nytt. Det spirer allerede fram. Merker dere det ikke? Jeg legger vei i ¿demarken og stier i
¿rkenen. Markens dyr skal ¾re megÉ For
jeg gir vann i ¿demarken og lar elver renne i ¿rkenen, sŒ mitt
utvalgte folk kan fŒ drikke. Det folket
jeg har dannet meg, skal forkynne min
pris.Ó(43,18-19)[20]
Ingen mŒ
v¾re i tvil om at her sier den levende Gud at veien til salighet vil
bli strabasi¿s. Det Œ nŒ mŒlet vil
ligge pŒ underets plan.
Men
hvorfor gŒr den Œndelige veien gjennom ¿rkenen? Kanskje fordi det her
vil vise seg hvor vi har vŒrt
hjerte? I ¿rkenen blir vi klar over faren for Œndelig t¿rke. Og vi mŒ kjempe for Œndelig
n¾ring. For, Ódet er ikke vi som tar
en tur, det er turen som tar oss.Ó
Men her
kan vi gripe det store mysteriet, det at den store stjernen kommer tett
pŒ oss. I dagens brevtekst
beskriver apostelen det som Óen hemmelighet. som ble kunngjort meg i en Œpenbaring.Ó(Ef.3,
2b-3)
ÓVi har —g
en ledestjerne
og nŒr vi
den f¿lger gjerne
kommer vi
til Jesus Krist!
Denne
stjerne lys og mild,
som kan
aldri lede vill,
er Hans
Guddoms Ord det klare
som Han
lot oss Œpenbare
Til Œ lyse
for vŒr fot!Ó[21]
De vise
fant ikke Óannet enn fattigdomÓ hos Jesusbarnet, sa ogsŒ Luther: ÓÉHvordan passer dette for en konge? Men
de fromme menn lar seg ikke lede
vill, men holder fast pŒ det de har h¿rt gjennom profeten Mika.Ó[22]
For Jesus
Messias har den st¿rste skatten av alle: Óen gullgruve sŒ rik at verden ville gŒ av hengslene om den ble
oppdaget.Ó
Hos Ham er
vŒrt rette hjem, vŒre r¿tter.
Kristenrockgruppen Petra synger: ÒJoy is not whereÕve
been, but joy is whoÕs waiting at
the end.Ó[23] Det er
Den crazy
reisen:
¥
Det
viktigste i livet er ikke det du fŒr, men det du nŒr.
¥
Det
viktigste i livet er Œ finne Jesus.
TIL ®RE
FOR FADEREN OG SONEN, OG DEN HEILAGE ANDE, SOM VAR, ER, OG VERA SKAL, EIN SANN GUD, FR ®VE TIL ®VE!
[1] Joleh¿gtidi h¿yrer ikkje til dei eldste
h¿gtider i den kristne kyrkja. Epifaniash¿gtidi
den 6.januar er eldre. Éh¿gtidi er no i vŒr kyrkja lagt til fyrste sundagen etter nyŒr, den
som er n¾rast 6.januarÉ.(Julen i
Austkyrkja) Minnet um at Jesus Kristus openberra Guds herlegdom, knytte den gamle kyrkja til 4 hendingar: Kristi
f¿dsel, vismennene frŒ Austerland. Kristi dŒp, Jesu under i brudlaupet i Kana.
DŒ f¿dselsfesten sidan vart sett
til 25.desember, vart det soga om vismennene som kom til Œ merkje epifaniash¿gtidi.(Bp.Peter
Hognestad, Kvila i Gud, s.12. Preiker til
kvar sunn-og helgedag i kyrkjeŒret, fyrste tekstrekkja. A.S. Lunde
& Cos forlag, Bergen 1933.)
[2] Etter Norsk Tideb¿nn, Kollektb¿nner for
Kristi penbaringsdag, s.163;166-7
[3] Herodes den store, som iflg. Josefus
under romersk overh¿yhet regjerte i
Palestina fra 37-4 f. Kr.
[4] Det var ikke uvanlig at stjernetydere
forbandt en stjerne med hŒpet om en
kommende frelserkonge. S¾rlig festet de seg ved en stjerne nŒr den gikk opp over horisonten like f¿r soloppgang
og i solens n¾rhet.
[5] Etter: Travels with Charley. In search
of America. ©John Steinbeck, 1962:
©The Curtis Publishing Co., Inc., 1961, 1962. Turen med Charley. Overs. Nils Lie. Gyldendal Norsk Forlag, 1963.
I paperback 1965 pŒ Pan Books Ltd.,
33 Tothill Street, London S.W.I.
http://ocean.st.usm.edu/~wsimkins/steinbecklinks.html
http://www.theatlantic.com/unbound/classrev/charley.htm
http://www.route99.org/books/travelswithcharlie.html
[6] Se f.eks. http://www.griffithobs.org/StarofBethlehem.html
http://sciastro.net/portia/articles/thestar.htm
http://askelm.com/video/real/xmas_star.swf
http://www.dbs.informatik.uni-muenchen.de/~krojer/bethle.html
[7] Ernest Martins teori bryter med den
tradisjonelle tidfestingen av Kong
HerodesÕ d¿d Œr 4, men han argumenterer overbevisende for at denne inntraff i Œr 1.
[8] OgsŒ hele Israel kan kalles en l¿ve.
(4.Mos.24,24a)
[9] http://www.newadvent.org/cathen/09527a.htm
[10] Det var ikke uvanlig at stjernetydere
forbandt en stjerne med hŒpet om en
kommende frelserkonge. S¾rlig festet de seg ved en stjerne nŒr den
gikk opp over horisonten like f¿r
soloppgang og i solens n¾rhet.
[11] Se ogsŒ Salomos Visdom 10,17: ÓVisdommen
gav de hellige l¿nn for deres m¿ye,
ledet dem pŒ en vidunderlig vei og var til ly for dem om dagen og til stjernelys for dem om natten.Ó
[12] http://www.northernstar.no/brand.htm
[13] Se ogsŒ om hendelsen da solen sto stille
i Gibeon. ÓFor Herren kjempet for
Israel.Ó Josva 10,12-14.
[14] Etter:
Travels with Charley. In search of America. ©John Steinbeck, 1962: ©The Curtis Publishing Co., Inc., 1961,
1962. Turen med Charley. Overs.
Nils Lie. Gyldendal Norsk Forlag, 1963.
[15] Fra California Saga/California, fra
albumet Holland, tekst/musikk Al
Jardine, ©Brother/Reprise records 1972.
[16] M.Luther, Gled deg Guds menighet,
husandaktsbok ved dr.Karl Witte, no. utg.
v. Rolf Lein og Ole Modalsli, Norsk luthersk forlag, Oslo 1948, s.12
[17] Ukj. dansk forfatter 1739, ved
M.B.Landstad, NoS 46, 3, oppr. V.7.
[18] Myrra kom fra S¿r-Arabia, dagens Jemen.
Se ogsŒ Sal 45, 9
[19] Fra WeÕve gotta get out of this place. Tekst:
Mann/Weil. Musikk The Animals, ©EMI
records 1965.
[20] Se ogsŒ 5.Mos.8, 2-3
[21] NoS 93, 6b-7
[22] M.Luther, Gled deg Guds menighet,
husandaktsbok ved dr.Karl Witte, no. utg.
v. Rolf Lein og Ole Modalsli, Norsk luthersk forlag, Oslo 1948, s.12
[23] Fra Road to Zion, fra More power to ya,
© Star Song Records, 1982.
355.000 lyttere pŒ radiogudsteneste 5.januar frŒ
¯ygarden!
FrŒ NRK P1:
Radiogudstenesta s¿ndag 5, januar
Takk for ei fin gudsteneste frŒ BlomvŒg kyrkje!
Det var ei gudsteneste eg trur mange sette pris
pŒ; og ho fungerte godt pŒ radioen.
Etter kvar gudsteneste plar vi gi ei kort
tilbakemelding i nokre punkt:
* Grei opning og god salmesang og god klang i
kyrkja,
* Inkludarende velkomst; der vi fikk h¿yre at
alle - bŒde i inn- og utland var velkomne,
* Grei tekstlesar - fin og tydeleg lesing!
* Preika var god med utgangspunkt i mysteriet i
¿ydemarka! Der plantar og dyr er skapte for Œ klare seg gjennom karrige tiden
Og kven kunne den nye kongen vere? Undra kong Herodes.
Og det munna blant anna ut i kvar vi skal hen
med vŒre liv! Ei utfordring til lydarane.
* Fin og aktuell kyrkjeb¿n,
* Det var vakker song Vik mannskor -to gonger.
* Alt i alt ei fin gudsteneste - med god
kvalitet og fint gjennomf¿rt
nokon vil h¿yre gudstenesta pŒ intemett, er det
mogeleg pŒ adressa:
http://www.nrk.no/gudstjenesten
NRK Pl seier tusen takk for innsatsen. Eg veit
det er mange andre enn sokneprest som ogsŒ har gjort ein god innsats frŒ
kyrkjelyden si side for Œ fŒ det heile til Œ lykkast. ring takken vidare til
dei.
For s¿ndag 5. januar i Œr var lytterprosenten pŒ
ca. 10, som i praksis betyr
ca. 40.000 fleire - altsŒ om lag 355.000
lyttere.
Norsk Gallup meiner at deira
lytterunders¿kjingar er gjort pŒ slike kritierier
at dei er til Œ stole pŒ. Det som elles kan
seiast, er at radiokyrkjelyden er noksŒ stabil (+/-) 10 prosent. NRK-ledelsen
seier at dette er gode lyttertall, og pŒ gode dagea kan vi mŒle oss med
9-timen, og det fins mange program som har langt f¾rre lyttere enn
gudstenestene. Dette som ei lita oppmuntring - til oss som steller med
radiogudstenesta.
Lykke til videre i kyrkjelyden!
Helge Helgheim
NRK P1 Tyholt/Trondheim