Itsthe pain inside, mister.
Kona mihadde tatt enda en tur inn i stormagasinet Macys p Manhattan. For meg var detnok butikker for en stund, og derfor stod jeg og ventet midt i folkevrimmelenved undergrunnsbanestasjonen p 34.gate.
En ungdomstr nr ved og intervjuer de som farer forbi om amerikanske reisevaner. Ogsjeg fr sprsml om vre med. Men som utlending kan jeg jo ikke hjelpe ham.
I stedetfikk jeg noen glimt av livet hans. Det viste seg at han var ansatt i et selskapsom drev med markedsunderskelser. Sammen med sin mor var han innvandrer fraden Dominikanske Republikk, og n bodde de i Brooklyn i fattige kr. Detaljenefr ellers ligge.
Lifeis hard, man.
Itsthe pain inside, mister.
Jegglemmer aldri det brede smilet han satte opp da presten fra Norge fortalte hamom Jesus som sier:
"Cometo me, all you who are weary and burdened, and I will give you rest.
Itsthe pain inside.
Vi haralt i den hellige inkarnasjonsfesten hrt og sunget om Jesusbarnet mangeganger, hjemme, i kirken, og p julefester.
I dag pEpifaniadagen, Kristi penbarings sndag fr vi svrt viktig merkunnskap omhvem barnet i krybben er, Han som englene hadde kalt Frelser, Messias,Herren(Luk.2,11).
Jesajahadde spdd om Hans komme lenge fr Jesus ble fdt. Vi kjenner nok profetordeneom Messias i Jes.7, 9 og 11:
...enjomfru skal bli med barn; hun skal fde en snn og gi ham navnetImmanuel.(Jes.7,14)
...etbarn er oss fdt,
en snn er oss gitt.
Herreveldet er lagt p hansskulder,
og hans navn skal vre:
Underfull Rdgiver, VeldigGud,
Evig Far og Fredsfyrste.(Jes.9,6)
Enkvist skal skyte fra Isais stubb,
et skudd renne opp fra hans rtter.(Jes.11,1)
MenJesaja har mer si om Han som skulle komme. Fra kap. 40 og utover hrer viflere ganger om han som teologene kaller Ebed Jahve, Herrens tjener. Noen avordene ser i utgangspunktet ut til handle om Israel(jfr. 41,8; 44,1). Men defire sangene om Herrens lidende tjener er annerledes. (42,1–4;49,1–6; 50,4–9 og 52,13–53,12. Jfr. ogs 61,1 og 66,2b) Herbeskrives en person som er kalt av Gud og utrustet til en srskilt tjeneste.Han er utvalgt til vre et vitne for folkeslagene.
Han erMessias, og derfor konge, men ogs prest for Israel. Han er Prestekongen. Detkommer tydelig fram i den siste sangen:
Hanble sret for vre overtredelser
og knust for vremisgjerninger.
Straffen l p ham for at vi skulle ha fred,
vedhans sr har vi ftt legedom.(Jes.53,5)
Itsthe pain inside.
Jesajafikk rett. Evangeliet i dag forteller at forjettelsene ble til virkelighet.
For deter Jesus som er Herrens Tjener.
Evangelistenhar alt sltt fast at nr Jesus helbreder Peters svigermor og driver ut ondender, gr Jesajas ord i oppfyllelse:
Hantok bort vre plager og bar vre sykdommer. (Matt. 8,17)
La oss selitt p teksten, som frst flger opp samme sak:
Storefolkemengder fulgte med ham, og han helbredet dem alle.(12,15)
Nr det idagens evangelium str at ...han pla dem strengt at de ikke mtte gjrekjent hvem han var.(12,16), svarer det til profetien som evangelisten gjengir:
Epifaniateksten-dengamle 3.rekketeksten i Dnk- vil rope ut at Jesu mte virke p ikke er somflommen av reklamebudskap i de forskjellige media. Han tvinger
seg ikke inn p noen! Han vil ikke noen sensasjon. Og nr vekkelsen kommereller helbredelser skjer skal aldri de redskaper Han bruker st i sentrum. SoliDeo Gloria!
Vi kantenke p beretningen om profeten Elia p Horeb. (1.Kong.19,1 flg.)
menHerren var ikke i stormen(1.Kong.19,11)
Hellerikke i ilden var Han. (Men)etter ilden kom lyden av en svak susing. (1.Kong.19,11)
Herren eri den linne susinga som Blix uttrykker det
Jesus erGuds utvalgte tjener som brer Guds nd i seg. Han skal forkynne retten forfolkeslagene.
Denrett
det er tale om, er det som er rett for Gud, nemlig Guds vilje, For Himmelriketer nr.
Herrenstjener skal s og si effektuere Guds dom og frelse. Nkkelordet er dethebraiske "misjpat" (Jes.42. 1.3.4), som kan bety lov, rettighet ogrettsavgjrelse. Tjeneren dmmer ved gripe inn med straff eller frelse. Pden ytterste dag vil Kristus dmme slik at Guds folk gr inn til evig liv, desom ikke tror vil skilles fra Guds kjrlighet for godt.
Itsthe pain inside.
I detkjente mtet mellom Filip og den etiopiske hoffmannen p strekningen mellomJerusalem og Gaza spiller en av Herrens Tjener-sangene en stor rolle. Sterktforkynner Guds Ord oss at den handler om Jesus. Bakgrunnen at en Herrens engelhar bedt apostelen mte opp p den de landeveien.
Nrmereinstruksjoner fr s Filip av Den Hellige nd: G bort til vognen(som kommerder) og hold deg tett opp til den.
Det ertydelig at det som flger er gitt der og da. For hoffmannen som sitter i denvognen som drar forbi leser fra profeten Jesaja!
Filiplper bort og spr: Forstr du det du leser?(Fra Apg.8,26-30)
S str detvidere:
Hvordanskal jeg kunne forst, sa han, nr ingen forklarer det for meg? S ba hanFilip komme opp i vognen og sette seg ved siden av ham. Det stykket i Skriftenhan holdt p lese, var dette:
Lik sauen som fres bort for slaktes,
lik lammet som tier nr det klippes, pnet han ikke sin munn. Dahan var fornedret,
ble dommen over ham opphevet. Hvem kan fortelle omhans tt?
For hans liv er tatt bort fra jorden.
Itsthe pain inside.
Folkhadde
ventet at Messias skulle opptre med makt. Vanlige folk hpet p et
voldsomtoppgjr med romerne p Guds vegne. Mens andre s fram mot en dom
over alle synderne i Israel.
Men daJesus kom var han helt annerledes. Han
var tolleres og synderes venn. Med uendelig kjrlighet tok Han seg av dem somalle andre regnet som fortapte.
Han skalikke bryte i stykker et knekket siv
og ikke slokke en rykende veke. Ogfolkeslagene skal sette sitt hp til hans navn.
Etknekket str og et brennende lys som er slukket og bare str og ryker, erbilder p mennesker som er snderknuste og nedbyde av synd eller sykdom, vedlovens anklage og ytre tukt. Du, for noen vakre uttrykk! Selv om hpet er ute,er ikke hpet ute.
Jesusmtte mange slike mennesker, som Sakkeus, og Bartimeus. Det kunne vre lett tenke at disse var hplse og uhelbredelige tilfeller.
Slik gikkdet ikke. Jesus tok inn hos tolleren og svindleren Sakkeus. ForMenneskesnnen er kommet for lete etter de bortkomne og berge dem. (Luk.19,1-10)
Og vedden blinde tiggeren Bartimeus stoppet Han opp og sa: Hva vil du jeg skalgjre for deg?(Luk.19,41)
Dette ikke knuse det brutte rret slik den gamle oversettelsen uttrykker det gjelderikke bare enkelte
mislykkede mennesker som er ille ute. Nei, det gjelder hele
menneskeheten og hele skapningen. Den er et brutt rr.
Det ernoe som er gtt i stykker, noe
som ikke lenger fungerer som det skal. Man kan aldri
skjnne helt det som foregr i verden uten lytte til hva
Jesus har sagt om det onde.
For Hantaler ikke bare om det onde,
men om den Onde. Det finnes en personlig maktsom vil
det onde. Det er ikke bare et sprsml om en mangel i
i det som er skapt, det er handler om et opprr.
Det er ensom har vendt seg mot Gud. Han har forskt at bli
Gud lik. Siden dette er skapelsen ikke bare Guds gode skapelse. Overalt finnesspor
av han som Jesus kaller Morder, Djevel, Satan. Men
selv om den onde er p ferde i verden vil Gud ikke knuse det knekkede stret.For Hans kjrlighet til oss i Jesus bryter igjennom Hans vrede over det onde.
Itsthe pain inside.
Vibegynte prekenen denne formiddagen p 34.gate i New York City. Nr Evangeliet idag sier om Jesus at ingen skal hre hans rst i gatene(12,19),
Tvertimot.
Og dennesndagen er fra gammelt av en stor misjonsdag i kirken.
hanskal forkynne retten for folkeslagene.(12,18)
Og Gud
...vilat alle mennesker skal bli frelst og lre sannheten kjenne. (1.Tim.2,4)
Tenk pEvangeliet etter 1.rekke om De Hellige Tre Konger(Matt.2,1-12)
Og altJesajas originalversjon av dagens tekst hadde dette uttrykket:
Fjernekyster venter p hans lre.(Jes.42,4)
La ossderfor be og arbeide fram oppfyllelsen av Jesu Ord:
dereskal f kraft nr Den hellige nd kommer over dere, og dere skal vre minevitner...helt til jordens ender.(Apg.1,8)
Ogdette evangeliet om riket skal forkynnes i hele verden til vitnesbyrd for allefolkeslag, og s skal enden komme. (Matt. 24,14)
Mye ergjort for misjonen for jder og hedninger. Men vi m enn gjre mye for at deikke skal bli uten Evangeliet! Utenom at det er lagt p meg at jeg er prest,blir jeg ikke ferdig med et kall om bringe Evangeliet ut i media.
Jeg vetikke hva Herren vil minne deg om. Kanskje Gud vil sende noen i kirken i dag ut pmisjonsmarken? Eller kanskje var det en i din familie eller i ditt nabolag dukunne invitere med deg til menighet og kirke?
Og s mvrt folk ikke miste Evangeliet! Vi lever i en voldsom avkristningstid bde ivrt land og i hele Vesten. Nye religioner og livsanskuelser banker voldsomt pi bde Norge og hos den enkelte av oss. Og mange som brer kristennavnet blirlett forlegne over vitne om at Han englene vitner om: Frelseren, Messias,Herren(Luk.2,11),er den eneste veien til Gud, den eneste Veien til Frelse.
Det erderfor vi fremdeles hver eneste sndag hele ret etter syndsbekjennelse ogKyrie synger julens sang:
Ӯrevre Gud i det hyeste! Og Fred p jorden blant mennesker som har Gudsvelbehag!(Etter Luk.2,14)
Tilhans navn skal folkeslagene sette sitt hp.(12,21)
Akkuratsom GT handler om Kristus, handler det ogs om oss. Herrens Tjener Kristus hargrunnlagt et nytt Gudsfolk, Den Hellige Kristne Kirken som Han vil skal omfattealle folk.
Her skalvi f lov til hre til alle sammen. For hit inn har Gud ogs kalt oss
da vi ble dpt til Hans Navn. Enkeltvis og som Norges folk. For at vi skullef leve med Kristus og eie troen p Ham, og for at vi skulle bli frelst og nHimmelen.
Kjrevenn! Hva du enn mtte komme til g igjennom, s er Jesus der for deg.
Ssier han som er hyt opphyet,som troner evig og heter Den Hellige:
I dethye og hellige bor jeg
og hos den som er knust og nedbyd inden. Jeg vil vekke de nedbydes nd til liv og gjre de knusteshjerter levende. (Jes. 57,15)
WithJesus inside.
Settditt hp til Jesu Navn!
TILRE FOR FADEREN OG SNNEN, OG DEN HELLIGE ND, SOM VAR, ER, OG BLIR, N SANNGUD, FRA EVIGHET TIL EVIGHET!
svennam@hotmail.com
SokneprestRagnar Andersen, tekstgjennomgelse 1997.
Biskop BoGiertz: A tro p Kristus, Luther forlag, 1977, s.13-15.
BiskopOlav Hagesther: Sndagens Evangelium, Tredje rekkes tekster,Andaktsbokselskapet, 1967.
ToraHelland: Sndags-ord for barn, III, Nomi forlag, 1966.