H¿gmesse/Hj
Luk.7,36-50
2. s. ifaste
Intimasjon:
Velkommen til H¿gmesse pŒ denne 2.s. i faste, som fra gammeltav i kirken har bŒret navnet Re-mini-scere etter Sal. 25,6: ÒKom i hu Herre,din barmhjertighet.Ó
Dagen er ogsŒ kalt de utst¿ttes dag, deutenforstŒendes s¿ndag. SŒ m¿ter vi i dagens hellige evangelium etter Lukasnettopp en av de utst¿tte: Synderinnen i Simons hus. Men vi m¿ter ogsŒ Herrenskj¾rlige mottakelse av denne kvinnen. Og vi ser hos henne hva det er Œ tro pŒJesus.
Hva erdet egentlig Œ tro pŒ Jesus?
I
HVA ER DET EGENTLIG TRO P JESUS?Ó Ja, dettesp¿rsmŒlet stiller evangeliet i dag. Og teksten svarer samtidig pŒ det. Jegundres pŒ hvor mange mennesker som kan svare. Kan du svare?
ÒJeg tror bussen gŒr kl. 1130. ÒJeg tror det blir enfin sommer.Ó Slik sier vi ofte. Mon tro om ikke ogsŒ noen hver kjenner igjendisse nŒ sŒ vanlige utsagnene: Jegf¿ler vel, jeg tror vel, jeg synes vel. Blir ikke det vi sier ofte
I dag handler teksten vŒr altsŒ om hva det er Œ tro pŒJesus. Men ogsŒ om konsekvensen av dette: Livet som en kristen. Omhelliggj¿relsen. Men tro oghellighet er alt annet enn noe vi f¿ler, alt annet enn noe vi synes, alt annetenn synsing! Det Œ tro pŒ Jesus helt annerledes enn det vi ofte ÒtrorÓ.Troen-er ingen antakelser om Gud!
II
Derfor: For det f¿rste:
Troen- stŒr ikke og faller ikke med oss! For Jesus harsagt:ÒIngen kan komme til meg uten at Faderen som har sendt meg, drarHam...Ó (Joh 6,44a.)
Barnel¾rdommen og det vi l¾rte som konfirmanter viserdet samme: ÓJeg tror at jeg ikke av egen fornuft eller kraft kan tro pŒJesus Kristus min Herre, eller komme til Ham. Men Den Hellige nd har kalt megved evangeliet, opplyst meg med sine gaver, helliggjort og bevart meg i denrette tro...Ó (Forkl. til 3.art. LK)
III
For det andre:
Troen- er ikke fromme f¿lelser og religi¿sitet.
Kanskje noen husker en kjent norske sangerinne l¿ftesine hender pŒ slutten av det som er blitt kalt ÒZevs-hymnenÓ under Œpningen avOL pŒ Lillehammer en vinterl¿rdag for 10 Œr siden.
Her ble en som skulle v¾re den Ò¾rverdige antikkensŒndÓ, og Òolympiske skaperÓ tiltalt i du-form, som en som skulle kunne verne deolympiske leker, som en som skulle kunne stige ned og vise seg, og velsigne. OgOL-hymnen forsikret sŒ til slutt at Òhele vŒr jordÓ ville hilse denne ¾rverdigeŒnd. Hvem det nŒ kunne v¾re som var ment fra LOOC ÒLillehammer Olympisek KomitŽog IOC ved Juan Antonio Samarranch sin side.
Vi ble forsikret om at dette bare dreide seg om enhyllest til de olympiske idealer. Og det er jo virkelig, selv i etverdsliggjort folk, og det avkristnede Vesten nesten utrolig Œ tenke seg at manskulle kunne og ville dyrke en gresk gud i hjertet av Norge. SŒ dŽt kan vi velikke tro.
Det er nok lett Œ bli oppfattet som en gledesdrepernŒr en taler slik. Selv en prest mŒ skj¿nne at OL-hymnen var noe vi mŒtte ta pŒkj¿pet for Œ fŒ lekene! Tenk pŒ reklamen for landet vŒrt! PŒ arbeidsplasser, pŒsamhold og glede i en traurig tid!
Men nŒr en som i OL-hymnen tiltaler noen i du-formbetyr det da vanligvis en person! Og dessuten: Dansende vetter og jotner ÒpŒslettaÓ i beste Margit Sandemo-stil talte sitt tydelige sprŒk om et hedenskappŒ vei tilbake. Bare man lyttet, og sŒ godt nok etter skulle nok dettesmŒfolket kunne observeres, sa den verdenskjente skuespilleren
Det betyr vel at man ikke vil tro pŒ verken Zevs ellervetter-egentlig. Men er ikke problemet her at ordenes betydning er gŒtt tapt?Er ikke problemet her at tilbedelsesdimensjonen i livet er mistet? At man ikkevet hva det er? Og s¾rlig dette som er viktigst av alt i livet: tilbe DenTre-Ene Gud, Gud Faderen, ved Gud S¿nnen, i Jesu Navn, i Gud Den Hellige nd?Ja, at man ikke vet hvem Gud ER?
Her skal vi som kristne og kirke ikke v¾re snare til Œsnakke om andre. For, har vi orden i eget hus, og egne liv?
Det er da meget merkelig at mange av oss ser ut til Œsvelge idretts-religi¿siteten, om enn sukret med norske gull, fine ungdommer ogflotte idrettsprestasjoner. GŒr vi pŒ hjemmekamp pŒ Brann stadion eller etannet sted i tippeligaen kommer lagene pŒ banen med Norsk Tippings fanfare medmye mer ÒliturgiskÓ pomp og prakt enn det meste tilsvarende i Den Norske Kirke.
Mens det liksom ikke er sŒ lett for verken prestereller enkeltkirkegjengere Œ b¿ye seg for alteret eller i kirkebenken i tilbedelseav Den Eneste Sanne Gud!
Er ikke det som har skjedd i landet vŒrt, men ogsŒkanskje i kirken, at gudsfrykten er borte? At vi lett glemmer at vi har med DenHellige Gud Œ gj¿re? At ogsŒ vi som vil v¾re kristne er smittet av denalmenreligi¿se tanken om at enhver blir salig i sin tro? At alle mennesker utenvidere skulle v¾re Guds barn? Eller i allefall at alle mennesker mŒ fŒ tro detde vil? Eller for Œ si det med noe som hadde sitt Ò10-ŒrsjubileumÓ i fjor:nemlig kirkeministerens ord ved en fam¿s utnevnelse til Hamar bispestol:ÒTroens grunn er ikke lagt en gang for alle!Ó
IV
For det tredje da:
Hva er troens grunn?
La oss se pŒ teksten: Her ser vi faktisk det heltmotsatte av almenreligi¿sitet og idretts-religi¿sitet! tro er nemlig Œ komme tilJesus! Han og ingen annen!
Ò...En kvinne der i byen...levde et syndefullt liv.Ó Hun kommer dit ÒJesus var gjest hos fariseeren...Ó
Troen-er altsŒ ingen prestasjon! Tenk pŒ den blindetigger Bartimeus, som vi m¿ter senere i Evangeliet: ÒJesus, du Davids S¿nn,miskunn deg over meg!Ó (Luk. 18,38-39) Til trossfor kritikk ropte han bare enda h¿yere! Og tenk pŒ r¿veren pŒ korset: ÒJesus,husk pŒ meg nŒr du kommer i ditt rike!Ó (Luk.23,42)
Her er troens grunn: Jesus! Han er vŒrt eneste hŒp iliv og d¿d, og all evighet! Den saken mŒ vi snakke endel om i dag.
V
Vi vender tilbake til teksten. Saken blir nŒ endasterkere understreket i og med fariseerens reaksjon: ÒVar denne mannen enprofet, ville han vite hva slags kvinne det er som r¿rer ved ham, at hun f¿reret syndefullt liv.(7,39)
Men Jesus vet hva Simon tenker. ÒSimon, jeg har noeŒ si deg.Ó SŒ kommer liknelsen om de to menn som hadde gjeld,men som fikk ettergitt det de skyldte.
Kanskje husker du tilbake til 5. s. pinse. Da h¿rte viom at vi ikke skal d¿mme vŒr neste, fordi dommen h¿rer Gud alene til.
Jesus stiller mennesket, deg og meg, overfor Gudsransakende dom. Vi kan sammenlikne med et sterkt, s¿kende lys, som nŒr denm¿rkeste krok, og gjennomlyser alt!
Det finnes et Bergpreken-ord om samme sak:
ÒSkynd deg Œ komme overens med din motpart mens duennŒ er med ham pŒ veien. Ellers vil han overgi deg til dommeren,...og du blirkastet i fengsel. Sannelig, jeg sier deg: Du slipper ikke ut derfra f¿r du harbetalt til siste ¿re.Ó (Matt. 5,25)
Her er gjeldsfengslet bilde pŒ fortapelsen og denevige dom. Det dreier seg virkelig om alvorlige saker!
Og likevel blir Simon spurt meget varsomt av Jesushvem av de to som hadde mest grunn til Œ holde av pengeutlŒneren. Det er den somfikk mest ettergitt, mŒ naturligvis Simon innr¿mme! (7,40-43)
SŒ blir liknelsen aktualisert der og da.
Inn i Simons situasjon. Inn i kvinnens situasjon.(7,44-46)
Som Simon er vi raske med Œ si at andre har feil og harsyndet, raske med dommen av andre. Det er splinten og bjelken igjen!
Men hva er synd? Ò...det er deres misgjerninger somskiller mellom dere og deres Gud. Deres synder skjuler hans ansikt, sŒ han ikkeh¿rer dere.Ó (Jes. 59,2.)
ÒDen som synder, bryter loven, for synd erlovbrudd.Ó(1.Joh. 3,4.) Her er ment at synd stengerkommunikasjonen til Gud. At synd er brudd pŒ Guds lov. Men sŒ mŒ vi ogsŒ huske hva Guds Ord ellers sier: ÒDensom har kj¾rlighet, gj¿r ikke noe vondt mot sin neste. Derfor er kj¾rlighetenoppfyllelsen av loven.Ó (Rom 13,10)
VI
For noen Œr siden falt det en talende bemerkning pŒ etsosialkontor i Oslo:
En dame i 60-Œrene skulle fylle ut et skjema, men fikkdet ikke til. SŒ hjalp kuratoren henne. Hun skrev de n¿dvendige opplysningenedirekte inn pŒ data, slik at damen slapp Œ fylle ut det skjemaet hun ikkeforsto.
ÒJeg ser dere er snille her,Ó sa hun. ÒJeg har aldrim¿tt vennlige mennesker pŒ et offentlig kontor f¿r!Ó
Jeg ser dere er snille her. Vi skal ikke tenke pŒandre i dag. Ikke pŒ sosialkontorers og offentlige kontorers eventuellebegrensninger.
VII
Simons prektighet trenger Jesus ikke. Men bŒde kvinnenmed krukken og Simon trenger Jesu godhet og kj¾rlighet. Jesu sinnelag, Jesusnillhet.
Du hvor du og jeg ogsŒ trenger denne Jesu snillhet oggodhet! Og: kan det sies om oss som tror pŒ Herren at vi er snille-her?
I ¯ygarden prestegjeld finnes allerede innenfor det etablertekirke-og kristenlivet en sterk lengsel etter mer ekte kristent fellesskap. Menvi mŒ heller ikke glemme nye, usikre, og ensomme mennesker som lengter etter Œfinne Jesus!
Biskop St¿ylen d.e. synger: Guds munn me skulde vera,Hans hand og hjartelag! (NoS 706)
VIII
Men til tross for all synd og svikt, alle nederlag ogall manglende kj¾rlighet skal vi fŒ lov til Œ komme likevel! ÒAlle de somFaderen gir meg, kommer til meg, og den som kommer til meg, vil jeg sŒ visstikke st¿te bort.Ó (Joh.6,37)
Dette fordi Jesus viser i teksten i dag at Hanvurderer annerledes enn oss! Han tar i mot
den som virkelig kommer til Ham. For Han tar i mot densom andre har vurdert, satt utenfor og d¿mt nord og ned i kjelleren. Han tarimot alle som har kj¿rt seg helt pŒ felgen, og som kommer tomhendte til Ham.
Du hvor glade vi kan v¾re for at Evangeliet talerslik! For kanskje vi ikke har trukket pŒ gaten, men du verden hvor vi kanpreges av kj¾rlighetsl¿s fariseisme!
Troens grunn ligger utenfor oss! Den grunnen har Jesuslagt for oss med sin soning av all synd og ukj¾rlighet. PŒ Golgata har Handekket til alle vŒre misgjerninger med sitt eget blod!
Den Hellige Apostel vitner slik: ÒAnnerledes er detmed den som ikke har gjerninger. men som tror pŒ Ham som erkl¾rer den ugudeligerettferdig. han fŒr rettferdigheten tilregnet fordi han tror... Salige er desom har fŒtt sine overtredelser tilgitt og sine synder skjult. Salig er detmenneske som Herren ikke tilregner synd.Ó (Rom. 4, 5; 7-8.)
Til ®re for Faderen, ved S¿nnen, i Den Hellige nd,som var, er, og blir, EN Sann Gud, fra Evighet til Evighet! Amen.
svennam@hotmail.com