SŒmannssundagen
II
Mk.4, 26-32
H¿gmesse
Fjell kyrkje
080204
Avskilsgudsteneste
Salmar:
546, 1-2
567
546, 3-4
-----
554
320
635, 641
606
Irregular but regular.
I
Jeg var i Anaheim,
Orange County, California pŒ en kristen radiokonferanse. Det var s¿ndag 5.
Februar 2000. Turbudsjettet var stramt, sŒ det var ikke bare knapp frokost som
gjorde at sulten gnaget i tarmene. Men pŒ motellet i South Harbor Boulevard
serverte den kinesiske eieren bare en smultring og en kaffekopp pŒ denne tiden
av d¿gnet, ja, det var faktisk alt han serverte, selv om lukten av kinamat fra hans eget
kj¿kken formelig lŒ over hele ÓHacienda InnÓ.
Sulten
understreket min Œndelige situasjon. Hjemme i Norge hadde L¾renemnda votert mot
en av mine prestevenner i Tunsberg-saken. Jeg kjente meg nedstemt og bekymret
for fremtiden bŒde pŒ kirkens og egne vegne.
SŒ ble jeg
minnet pŒ et ord fra Bibelen:
18ÓTenk
ikke pŒ det som hendte f¿r, akt ikke pŒ det som en gang var! 19 NŒ skaper jeg
noe nytt. Det spirer allerede fram. Merker dere det ikke? Ja, jeg legger vei i
¿demarken og stier i ¿rkenen. 20 Markens dyr skal ¾re meg, bŒde sjakaler og
strutser. For jeg gir vann i ¿demarken og lar elver renne i ¿rkenen, sŒ mitt utvalgte
folk kan fŒ drikke. (Jes.43,18-20)
Jeg var
ikke i tvil om meningen med pŒminnelsen. ÓDu trenger Œ gŒ til alters!Ó Derfor
gikk jeg ut til kineseren og spurte etter kirker i n¾rheten hvor det kunne
tenkes Œ v¾re nattverd. PŒ kartet sŒ det ut som den katolske kirken St Boniface
var den n¾rmeste. Det blir en halvtime Œ gŒ, mente verten.
Hele 35
grader viste termometeret, sŒ det var heller hett Œ ta seg fram-ikke i 30, men
90 minutter.
Da jeg kom
fram til kirken sto presten i vŒpenhuset og takket av etter en tidligere
gudstjeneste.
Andpusten
og svett spurte jeg: ÓFather, may I have the Holy Sacrament?Ó
Han kikket
litt pŒ meg som sto der med presteskjorte, og svarte: ÓIkke bare skal du fŒ gŒ til
alters, du er velkommen til Œ lede gudstjenesten sammen med meg!Ó
Selvsagt
tenkte jeg pŒ de tradisjonelle skillene mellom kirkene. Men sulten og den
Œndelige lengselen var for sterk. Jeg fikk bare stammet at jeg ikke hadde med
prestekl¾r, men han sa: ÓVi finner nok messekl¾r til deg i sakristiet!Ó
Dermed tok
det ene det andre. Plutselig gikk jeg i inngangsprosesjonen, og b¿yde meg for
alteret, ble mottatt med applaus av 500 stykker som ÓFather Svenn from NorwayÓ,
og da nattverdliturgien n¾rmet seg, ble jeg vinket fram til alteret.
Der ble jeg
bokstavelig talt tatt inn i det helligste i liturgien. For midt under
nattverdb¿nnen pekte irsk-amerikanske Father Eamon pŒ et avsnitt. Denne b¿nnen
skal du be, sa han til meg. Med ¾refrykt for Herren l¿ftet jeg hendene og ba:
Jeg
mŒtte tenke pŒ Salme 78:
ÇKan
Gud dekke bord i ¿demarken? 20 Ékan hanÉgiÉbr¿dÉ til sitt folk?È 24 han lot det regne
manna til f¿de for dem, gav dem korn fra himmelen.25 Englebr¿d fikk mennesker
spise, Gud sendte dem mat sŒ de ble mette.(78,19b-20; 24-25)
SŒ ba den
andre presten:
ÓHerre, jeg er ikke verdig at du gŒr inn under mitt tak, men si bare et ord, sŒ blir min sjel helbredet.Ó
Utdelingen
av sakramentet kunne begynne.
Herre,
si bare et ord.
Denne
b¿nnen skal v¾re temaet vŒrt i dag.
(Fra ÓIrregular but regular at Sth.Harbor Bld.Ó Til Fr. Eamon.)
II
La oss se
pŒ tekstsammenhengen:
Bakgrunnen
for teksten er Jesu forkynnelse om Guds Rike: Jeg viser f¿rst til Markus 1: ÇLa
oss gŒ videre til smŒbyene her omkring, sŒ jeg kan forkynne der ogsŒ. Det er
derfor jeg er kommet.È 39 SŒ drog han omkring i hele Galilea, forkynte i
synagogene deres og drev ut de onde Œnder.(Mark.1,38-39) SŒ litt fra Markus 3: 7
Jesus drog ned til sj¿en med disiplene, og en mengde mennesker fra hele Galilea
fulgte etter. 8 OgsŒ fra Judea, Jerusalem og Idumea, fra landet pŒ ¿stsiden av
Jordan og fra omrŒdene rundt Tyrus og Sidon kom de til ham i store mengder,
fordi de h¿rte om alt det han gjorde. 9 Da bad han disiplene holde en bŒt
klar for ham, dersom folkemengden skulle trenge hardt inn pŒ ham. 10 For han
helbredet mange, sŒ alle som hadde plager, trengte seg fram for Œ fŒ r¿re ved
ham. 11 NŒr de urene Œnder sŒ ham, kastet de seg ned for ham og ropte: ÇDu er
Guds S¿nn!È 12 Men han b¿d dem strengt at de ikke mŒtte gj¿re ham
kjent.(3,7-10)
Endelig fra f¿rst i vŒrt kapittel: ÓHan begynte igjen Œ l¾re folket nede ved
sj¿en. Det samlet seg en veldig folkemengde omkring ham. Derfor mŒtte han gŒ ut
i en bŒt og sitte i den ute pŒ sj¿en, mens mengden stod inne pŒ stranden.
2 Han underviste dem lenge ved hjelp av lignelser og l¾rte dem.Ó(4,1-2) Men nŒr Jesus er alene med displene
10 Éspurte de ham om lignelsene. 11 Han svarte: ÇTil dere er hemmeligheten om
Guds rike gitt! Men til dem som er utenfor, blir alt sagt i lignelser –
12 for at de skal se og se, men ikke skjelne, h¿re og h¿re, men ikke forstŒ,
slik at de kunne vende om og fŒ tilgivelse.È
VŒr tekst
er fra de f¿lgende versene her, og handler om Jesu forkynnelse av Óhemmeligheten
om Guds rikeÓ til
sine disipler.
Umiddelbart foran teksten blir vi minnet
pŒ at:
Lyset skal
settes i staken: Ó6 Slik skal ogsŒ deres lys skinne for menneskene, sŒ de
kan se de gode gjerninger dere gj¿r, og prise deres Far i himmelen!Ó (4,25-25,
Mt.5,16) Og: Vi
blir d¿mt med samme dom som vi selv bruker pŒ andre:
ÓMed det
mŒl dere selv bruker, skal det mŒles opp for dereÉÓ(4,24) Men det er mer alvorlig enn som sŒ:
Ó og enda mer skal gis dere.Ó
SŒ-umiddelbart
etter teksten fŒr vi en understrekning av at evangeliet i dag er
disippelundervisning:
ÓÉnŒr han var alene med disiplene, forklarte han alt for dem.Ó(4,34b)
III
Herre,
si bare et ord.
La oss se
pŒ teksten:
Vi skj¿nner
at disiplene mŒtte ha mange sp¿rsmŒl til Jesus. Kanskje ett av dem var dette:
Dersom Guds rike er kommet n¾r, hvorfor ser vi sŒ lite til det?
Jesus
kaller disiplene i begge lignelsene som utgj¿r dagens evangelium til Œ se
underet i skaperverket. SŒkornet gir gr¿de Óav seg selvÓ, ÓautomatiskÓ. stŒr det egentlig i
den f¿rste av dem. (4,28). Men sŒ skal underet i skaperverket fŒ Jesu venner til Œ
forstŒ hvordan Gud gŒr frem. NŒr Ordet sŒs, vokser Guds Rike. Guds folk vokser
frem.
I
jordbruket pŒ Jesu tid vokste kornet f¿rst som strŒ, sŒ aks, sŒ moden frukt.
Men det var mange farer i prosessen:
De varme, intense ¿rkenvindene og de kraftige regnbygene kunne fŒ
katastrofale f¿lger og ¿delegge h¿sten. Likevel: PŒ tross av de ytre trusler
lover Jesus en sikker vekst og en stor h¿st.
Her er det
fint Œ sitere Jesaja-bokens 55.kapittel:
Ó10 Likesom regnet og sn¿en faller ned fra himmelen og ikke vender tilbake dit f¿r det har vannet jorden, gjort den fruktbar og latt det spire og gro pŒ den, gitt sŒkorn til den som skal sŒ, og br¿d til den som skal spise, 11 slik er det ogsŒ med mitt ord, det som gŒr ut av min munn. Det vender ikke tomt tilbake til meg, men utf¿rer det jeg vil, og fullf¿rer det jeg sender det til.Ó (Jesaja 55.10-11)
IV
Herre,
si bare et ord.
Sennepskornet
var velkjent blant de j¿diske lovl¾rerne og i folkelivet: Det er det minst
tenkelige fr¿. Samtidig blir det den st¿rste hageplanten. (4,30-32) Her utvider
Jesus sitt svar til disiplene. Han gir en ytterligere forsikring om Guds Rikes
sikre vekst gjennom alle farer ved Œ tegne bildet av Guds rike som et slikt
korn: "NŒr det legges i jorden, er det mindre enn noe annet fr¿ i
verdenÓ.(4,31)
Men Jesus
vil her ogsŒ ha oss til Œ tenke pŒ forsoningen.
I det
apokryfe skriftet 4.Esra finner vi bakgrunnen for et velkjent Jesus-ord:
"For se, jeg sŒr min lov i dere, og den skal b¾re frukt i dere, og dere skal bli evig herliggjort ved den. Men vŒre fedre som fikk loven, Égikk til grunne fordi de ikke bevarte det som var sŒdd i dem.Ó (4. Esra 9,31flg.)
Jesus
brukte dette ordet da han sa om soningen av vŒre synder pŒ Golgata:
Ó24
Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og
d¿r, blir det bare det ene korn. Men hvis det d¿r, b¾rer det rik frukt.Ó (Joh.
12.24)
V
Herre,
si bare et ord.
Jeg vil
ogsŒ vise til PaulusÕundervisning om Ordet om korset, som pŒ sin mŒte forteller
hvordan Guds Rike gŒr frem.
20 Hva
da med den som er vis eller skriftl¾rd eller er en forsker i denne verden? Har
ikke Gud vist at verdens visdom er uforstand? 21 For da verden ikke brukte
visdommen til Œ kjenne Gud gjennom Guds visdom, besluttet Gud Œ frelse dem som
tror, ved den dŒrskap vi forkynner. 22 For j¿der sp¿r etter tegn, og grekere
s¿ker visdom, 23 men vi forkynner en korsfestet Kristus. For j¿der er dette
anst¿telig og for hedninger uforstand, 24 men for dem som er kalt, bŒde j¿der
og grekere, er Kristus Guds kraft og Guds visdom. 25 For Guds uforstand er
forstandigere enn menneskers visdom, og Guds svakhet er sterkere enn menneskers
styrke. (1.Kor 1,20-25)
Gud har
tenkt helt annerledes enn oss. Hos Ham blir det minste korn til den st¿rste
hagevekst.
22 SŒ
sier Herren Gud: Jeg tar selv en kvist av toppen pŒ en h¿y seder,
fra de
¿verste grenene river jeg et fint skudd og planter det pŒ et fjell som rager h¿yt;
23 jeg planter det pŒ Israels h¿ye fjell. Det skal fŒ grener og b¾re frukt og
bli til en prektig seder. Alle slags fugler skal bo i den, alt som har vinger,
skal holde til i skyggen av grenene pŒ den. 24 Da skal alle tr¾rne pŒ marken
sanne at jeg er Herren. Det h¿ye tre gj¿r jeg lavt, og det lave gj¿r jeg h¿yt.
Jeg lar det friske tre t¿rke, og det t¿rre lar jeg spire. Jeg, Herren, har talt
og vil la det skje.
(Esekiel
17,22-24)
Dette ordet
fra Esekiel stŒr bak Jesu Ord i slutten av teksten om fuglene som bygger rede i
street. Det viser at Guds rike skal nŒ til jordens ender og huse folkeslagene.
Men en viktig forskjell er det her: Treet er et sennepstre-det st¿rste av
hagevekstene, og ikke det vanlige sedertreet, somer et kongesymbol. Gudsriket
er annerledes- den sanne Messias, Jesus Kristus har et Rike som ikker er
"av denne verden".
VI
Herre,
si bare et ord.
SŒ
anvendelsen av teksten:
Det vi skal
ta med oss hjem og ut i hverdagen etter denne s¿ndagens gudstjeneste er
For det
f¿rste:
Kornunderne
i teksten minner oss pŒ Gud som Skaper og Oppholder. Det er en enorm
forvandling fra sŒkornet og sennepskorrnet er lagt i gul, livl¿s ¿rkensand til
h¿sten, med gr¿nne og bugnende marker.
For det
andre:
Kornunderne
minner oss pŒ at Guds Rike er kommet n¾r i et levende Bibelord som ser
fattigslig ut, men det er Guds skjulte kraft – som skaper et nytt
Gudsfolk-et annerledes folk i Israel og blant alle folkeslag.
For det
tredje:
Kornunderne
minner oss pŒ at nŒr vi lever i dŒpen og troen befinner vi oss midt i
Gudsrikets vekst ogsŒ i oss, og kan derfor fŒ v¾re inderlig glade:
1
Den som sitter i Den H¿yestes ly og bor i Den Allmektiges skygge, 2 han sier til Herren:
ÇMin tilflukt og borg, min Gud som jeg setter min lit til!È(Sal.91,1-2)
For det
fjerde:
Kornunderne
minner oss pŒ at vi skal ha tŒlmodighet i vŒrt sŒmannsarbeid med bibelordet, og
gi rom og tid for Ordets virkekraft, for kornet skal b¾re frukt, og veksten har et mŒl:ÓÉjeg
sier dere: L¿ft blikket og se pŒ markene, de stŒr alt hvite mot h¿st.Ó (Joh.4,35) Dette var Jesu Ord til sine
disipler ved Sykars br¿nn som vi h¿rte for 14 dager siden.
(Etter Ole Christian M.Kvarme: TEKSTBETRAKTNING TIL BIBELDAGEN 1996)
Kornunderne
minner oss
For det
femte:
pŒ at vi
skal fŒ ha frimodighet - i det Œndelige liv i vŒre hjem, pŒ arbeidsplassen, I
menighet, kirke og misjon.
12 For Guds ord er levende og virkekraftig og skarpere enn noe tveegget sverd. Det trenger igjennom til det kl¿ver sjel og Œnd, marg og ben, og d¿mmer hjertets tanker og planer. 13 Ingen skapning er skjult for ham. Alt ligger nakent og bart for ham som vi skal stŒ til regnskap for. (Heb 4.12-13)
VII
Herre,
si bare et ord.
Kj¾re
menighet, familien min og jeg vil gjerne varmt fŒ takke dere som sokner til
Fjell kyrkje for fellesskapet omkring Ord og Sakrament-Jesus Kristus selv her
gjennom 13 Œr.
Vi opplever
at det jamen er merkelig at det ble sŒ lenge. Jeg hadde selv bare tenkt et par
Œr, for Œ fŒ litt hvile fra 11 krevende Œr som sokneprest i Ytre Romsdal. SŒ
ble det helt annerledes, og ingen hvile.
Herre,
si bare et ord.
Hva var det
som skjedde? Gud er merkelig Œ ha med Œ gj¿re. Kanskje kan jeg vŒge Œ gj¿re
JeremiasÕ b¿nn fra dagens egentlige GT-tekst til min:
7 Du lokket meg, Herre, og jeg lot meg lokke, du ble for sterk for meg og vantÉFor Herrens ord er dagen lang blitt til spott og skam for meg. 9 Men nŒr jeg tenkte: ÇJeg vil glemme ham og ikke lenger tale i hans navnÈ, da ble det som flammende ild i mitt indre,... Jeg strevde for Œ holde det tilbake, men jeg greide det ikke. (Jeremia 20,7+9)
Herre,
si bare et ord.
I Anaheim
denne s¿ndagen for 4 Œr siden hadde jeg helt glemt hvor sulten jeg var. SŒ
merkelig og inntrykksfullt var det som skjedde. Ikke bare hadde jeg fŒtt motta nattverden,
nei, etter messen spurte Father Eamon om jeg var sulten. -Jeg trengte ikke Œ
svare en gang, for han la straks til: ÓBli med til prestegŒrden, forÓ, Ówe've
got some stuff in the fridge."
Da merket jeg hvor sulten jeg var.
Fremdeles mŒ jeg mŒ klype meg i armen nŒr jeg tar frem denne hendelsen. Har jeg
virkelig opplevet dette?
Men det skjedde jo. Og jeg tror det var et tegn fra Gud, til tr¿st og oppmuntring, til meg og alle som vil h¿re for:
ÇMed den kj¾rlighet som bandt oss
til ditt liv er du iblant oss.
Ja, ditt n¾rv¾r gjennombever
dypet i oss, og vi lever.
Vi skal seire ved Œ tape,
vi skal d¿, og du skal skape
i vŒrt liv ditt eget bilde,
Jesus, livets grunn og kilde!È(NoS 650, v.3)
ÓHerre,
jeg er ikke verdig at du gŒr inn under mitt tak, men si bare et ord,...Ó
OgsŒ pŒ
denne avskjedsgudstjenesten er nattverdbordet dekket. Jeg vil invitere deg som
sulter etter Kristus til Œ komme. SŒ vil han nŒdig gi deg sitt hellige legeme
og blod i br¿ds og vins skikkelse, til alle dine synders nŒdige forlatelse, med
kraft til nytt liv og tjeneste for Ham.
ÓÉ
han som begynte en god gjerning i deg, skal fullf¿re den – helt til Jesu
Kristi dag.Ó(Fil.1,6)
Husk
til sist:
Guds
Ord vender ikke tomt tilbake!
Til ®re
for Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, som var, er og vere skal, EIN Sann
Gud, frŒ ®ve til ®ve.
svennam@hotmail.com