Skj¾rtorsdagII

Joh.13,1-15

Messe

 

Menneskes¿nnenstime og herliggj¿relse.

 

I

 

I teksten pŒ Palmes¿ndag fra Johs.12. h¿rte vi: ÒTimen erkommet da Menneskes¿nnen skal bli forherliget.Ó(Joh.12,23)

 

Senere i det samme kapitlet ber Jesus: ÒFar, la ditt navn bliforherliget!Ó(Joh.12,28)

 

SŒ lyder en r¿st fra himmelen: ÒJeg har forherliget det, ogskal igjen forherlige det.Ó(Joh.12,23)

 

Etter dette sier Jesus: ÒNŒr jeg blir l¿ftet opp fra jorden,skal jeg dra alle til meg. Dette sa Han for Œ gi til kjenne hva slags d¿d Hanskulle fŒ.Ó(Joh.12,32-33)

 

Jesu herliggj¿relse. Det er et viktig tema i Johannes-evangeliet.Det handler om Jesu korsd¿d pŒ Golgata, Hans fullbrakte forsoningsverk. Ogf¿lgen av det: pen adgang til Faderen, en Œpen Himmel for deg og meg!

 

II

 

Teksten vŒr pŒ denne Skj¾rtorsdagen innleder et nytt og avgj¿rendeavsnitt i Johannesevangeliet: Nettopp Herlighetens Bok har noenkalt delen fra kapitel 13 og ut Evangeliet.

 

Og det f¿rste verset lyder: ÒJesus visste at hans time var kommetda Han skulle gŒ bort fra denne verden til Faderen.Ó(Joh.13,1a)

 

ÒTimenÓ er ogsŒ somdere vet meget viktig uttrykk i Johannes-evangeliet. Ordet henspiller pŒ sammesak som Jesu herliggj¿relse: PŒ at avgj¿rende begivenheter som Jesu lidelse,d¿d og oppstandelse er n¾r forestŒende. Men ordet henviser ogsŒ til Den Helligends komme, og pŒ at mennesker kan fŒ Œpen adgang til Faderen ved S¿nnens verk.

 

For: NŒ skal det skje som Den Lille Bibel sier- at Gud gav sinS¿nn den enbŒrne, slik at hver den som tror pŒ Ham ikke skal gŒ fortapt, menha evig liv.(Joh.3,16)

 

Fordi Han elsket verden!

 

Og nettopp Guds kj¾rlighet i Jesus Kristus er etgrunnmotiv i teksten i dag: Jesu Kristi fullbrakteforsoningsverk for vŒre synders skyld.

 

Dette er ikke noe selvsagt. JudasÕ forr¾deri i dag viser klart nokat ogsŒ en Jesu disippel kan spore av, og gŒ fortapt.

 

, hvor vi trenger Guds NŒde i Kristus!

 

Velkommen med pŒ en vandring i Skriften der vi f¿rst fors¿ker Œmale forsoningen for vŒre ¿yne, og sŒ ser pŒ tre andre tema fra teksten ogdagen.

 

II

 

For det f¿rste: Det stŒr videre i teksten at ÒHan hadde elsketsine egne som var i verden, og Han elsket dem helt til det siste.Ó(Joh.13,1b)

 

Ordet henspiller pŒ Jesu siste ord pŒ korset:

 

ÒDet er fullbrakt.Ó(Joh.19,30b)

 

Men dette er ikke noen ideell handling fra Jesus.

 

Dette er et drama der Gud stŒr mot Gud, der Gud Faderen ofrer GudS¿nnen i vŒrt sted.

 

Vi ser det i verset:ÒJesus visste at Faderen hadde lagt alt iHans hŒnd.Ó(Joh.13,3a)

 

Og lenger ute i pasjonsberetningen, under tilfangetagelsen iGetsemane, sier Ordet: ÒJesus visste om alt som skulle skje medHam.(Joh.18,4)

 

NŒ mŒ Guds skyldfrie Lam b¾re verdens synd, slikD¿peren Johannes hadde sagt da han pekte pŒ Jesus.(Joh.1,29)

 

III

 

Jesu fotvasking er for det f¿rste et sterktuttrykk for alt dette.

 

Om dette gis et signal allerede i verset om Judas forr¾deri. Detteverset innledes jo: ÒDe holdt mŒltid.Ó(Joh.13,2)

 

Men lenger nede stŒr det om Jesus: ÒDa reiser Han seg fra mŒltidet, leggerav seg kappen, tar et linklede og binder det om seg.Ó(Joh.13,4)

 

Vi forstŒr, slik at det ikke er tvil:

 

Fotvaskingen og Jesu d¿d h¿rer sammen.

 

SŒ blir enda et tema brakt inn. Et m¿rkt og alvorlig tema.

 

For det stŒr: ÒDjevelen hadde alt gitt Judas... den tanken athan skulle forrŒde ham.Ó(Joh.13,2b)

 

Lenger ute i kapitlet blir dette ytterligere skjerpet: ÒDaJudas hadde fŒtt stykket(som Jesus hadde dyppet i fatet) for Satan iham.Ó(Joh.13,27a)

 

Men i det foregŒende kapitlet hadde Jesus sagt at ÒNŒ fellesdommen over denne verden, nŒ skal denne verdens fyrste kastes ut.Ó(Joh.12,31)

 

Tanken er at bak Jesu fryktelige lidelse og d¿d ligger pŒ den enesiden ogsŒ den ondes fors¿k pŒ Œ bli kvitt Han som kom for Œ kj¿pe oss fri medsitt eget blod fra syndens fangenskap.

 

Men her ligger ogsŒ for all del Hans seier: Vi kunne sagt medfariseerne i Palmes¿ndagsevangeliet: ÒDer ser dere at ingen ting nytter. Allverden renner etter Ham.Ó(Joh.12,19)

 

Og vi ser det i pasjonsberetningen i Johannes kap.18-19 der detustanselig blir fremhevet at Kristus er Konge tross alt.

 

IV

 

Det h¿rte til sann gjestfrihet i Israel at man s¿rget for vann ihusene, slik at en gjest som kom kunne vaske f¿tter som var blitt st¿vete ogvarme under vandringen pŒ veien.

 

J¿diske forskrifter tilsa at man ikke kunne kreve av en slave athan vasket sin herres f¿tter.

 

Som et tegn pŒ respekt kunne likevel disipler av j¿diske l¾rereunntaksvis fŒ vaske rabbiens f¿tter.

 

Men her er det helt omvendt. Jesu fotvasking av sine disipler erderfor noe helt spesielt.

 

Her er det en som er mer enn l¾rer, som bare noen dager pŒ forhŒndhar brukt Guds Navn Jeg ER i forbindelse med oppvekkelsen av Lasarus fra ded¿de, som trer helt ned, ydmyker seg selv, og som begynner Œ vaske disiplenesf¿tter!

 

V

 

Men ogsŒ dialogen mellom Jesus og Peter forklarer det hele. Detvil si: Jesus forklarer. Men Peter blir sŒ merkbart brydd nŒr det blir hans turtil Œ bli vasket: ÒHerre, vasker du mine f¿tter?Ó(Joh.13,6)

 

Jesus svarer at Peter skal forstŒ meningen med fotvaskingensenere. UnderforstŒtt etter Jesu herliggj¿relse og time. NŒrTalsmannen, HelligŒnden kommer.

 

Peter protesterer videre. Da mŒ Jesus svare at dersom Han ikke fŒrvaske Peter, har de ikke lenger noe sammen. Her er det ogsŒ et sv¾rt viktiguttrykk. Den gamle oversettelsen er bedre her: Ò...har du ikke lenger delmed meg.Ó(Joh.13,8b)

 

Del. Arv. Dette ordetviser tilbake pŒ den del Gud hadde tiltenkt Israels stammer i L¿ftetsland.(5.Mos.14,27) Men det viser ogsŒ fremover til fullendelsen i Det NyeJerusalem:ÓSalig og hellig er den som har del i den f¿rste oppstandelse.Over dem har den annen d¿d ingen makt. De skal v¾re Guds og Kristi prester ogherske med ham i tusen Œr.Ó(Joh.p.20,6)

 

ÒJeg er alfa og omega, begynnelsen og enden. Den som t¿rster,vil jeg la drikke av kilden med livets vann for intet. Den som seirer, skal fŒdette i arv, og jeg skal v¾re hans Gud, og han skal v¾re mins¿nn.(Joh.p.21,6-7)

 

Men dette har ogsŒ med nŒtiden Œ gj¿re: ÒBli i meg, sŒ blir jeg idere.Ó(Joh.15,4) Slik heter det nŒr Jesus noen kapitler senere legger ut om vintreetog grenene.

 

VI

 

Peter misforstŒr altsŒ det hele. F¿rst skulle ikkeJesus vaske ham. mŒ han gjerne vaske hendene og hodet ogsŒ!

 

Men her er mer enn Œ vaske av st¿vet fra landeveien. Og her er merenn vann. For fotvaskingen henspiller pŒ hva Jesu tjenergjerning betyr: AtJesus kom for Œ kj¿pe bŒde Peter og oss fri fra syndens, d¿dens og djevelensmakt.

 

ÒMenneskes¿nnen er ikke kommet for Œ la seg tjene, men for selvŒ tjene, og gi sitt liv til l¿sepenge for mange.Ó (Matt.20,28)

 

VII

 

For det andre: Vi kommer ikke utenom dŒpenshellige sakrament i dag. Jesus bruker nŒ nemlig f¿lgende uttrykk om det Hangj¿r for disiplene:

 

ÒDen som er badet, er helt ren, og trenger bare Œ vaskef¿ttene...Ó(Joh.13,10)

 

Johannesevangeliet har slik en underfundig mŒte Œ si tingene pŒ.Vi mŒ lete litt f¿r vi finner selve saken.

 

I Jesu samtale med Nikodemus i kap.3 ser vi noe av det Evangelietl¾rer oss om dŒpen. Nemlig at den er nye f¿dsel ved vann og nd. Uten den kanvi ikke komme inn i Guds Rike. sier Jesus.

 

I dagens tekst ser vi mer. Her ser vi at Jesus steller til et bad  hvor en blir helt ren, selv om baref¿ttene vaskes!

 

Det er tre viktige steder Œ vise til her.

 

F¿rst PaulusÕ egen beretning om sin omvendelse og dŒp. Ananias fraDamaskus helbreder f¿rst Paulus fra hans blindhet etter m¿tet med denoppstandne. SŒ sier han: ÒKom og la deg d¿pe og fŒ dine synder vasket bort,idet du pŒkaller Hans Navn!Ó (Apg. 22,16)

 

SŒ skriver Paulus selv senere til korintierne etter at han haradvart mot hedningenes livsf¿rsel: ÒSlik var noen av dere en gang. men nŒ erdere blitt vasket rene, dere er blitt helliget, ja, rettferdige for Gud iHerren Jesu Kristi Navn, og ved vŒr Guds nd.Ó (1.Kor.6,11)

 

Endelig skriver Paulus til sin disippel Titus: Ò(Gud) erbarmhjertig; han frelste oss ved det bad som gjenf¿der og fornyer ved DenHellige nd, som han sŒ rikelig har ut¿st over oss ved Jesus Kristus, vŒrFrelser.Ó(Tit.3,5b-6)

 

Jesu fotvasking viser altsŒ til det Œ ha del, arv i Jesus. Den eret bilde pŒ forsoningen.

 

Men sŒ er den ogsŒ et bilde pŒ Œ bli badet, bli vasket ren frasyndene, ved den nye f¿dsel i dŒpen.

 

 

VIII

 

Men fotvaskingen har enda mer Œ si oss.

 

For det tredje l¾rer den oss at Jesus er den f¿rste og st¿rstediakon. Han viser oss hva kristen tjeneste er:

 

ÒNŒr jeg som er Herren og Mesteren, har vasket deres f¿tter, sŒmŒ ogsŒ dere vaske hverandres f¿tter. Jeg har gitt dere et forbilde: Slik jeghar gjort mot dere, skal ogsŒ dere gj¿re.Ó (Joh. 13,14-15)

 

Fra Jesu forsoningsverk, Hans seier over synd, d¿d og djevel, gŒrlinjen gjennom vŒr tilegnelse av dette gjennom rettferdiggj¿relsen ved troen,dŒpen, med dens bortvasking av syndene, og sŒ et liv i fornyelse ved DenHellige nd, til kj¾rligheten. Til menighetens, Jesu venners innbyrdes diakoni.

 

Alt henger pŒ det aller n¾rmeste sammen med Ham. Det er Kristusfor oss, og Kristus i oss igjen.

 

IX

 

For det fjerde: Alt peker frem mot nattverdbordet i dag:

 

At Jesus Òbinder opp om segÓ ved fotvaskingen henspiller pŒ HansOrd om sin gjenkomst i Lukas 12: ÒLykkelig er de tjenere som Herren finnervŒkne nŒr han kommer! Sannelig, jeg sier dere: Han skal spenne beltet om livet,la dem gŒ til bords og selv gŒ fram og tjene dem.Ó(Luk.12,37)

 

Men Œ Òspenne beltet om livet,Ó eller Ò Œ binde opp om segÓ viserogsŒ tilbake til det gamle j¿diske pŒskemŒltidet: ÒNŒr dere spiserpŒskelammet, mŒ dere ha belte om livet, sko pŒ f¿ttene og stav i hŒnden, ogdere skal spise det i hast! Det er pŒskehelg for Herren.Ó(2.Mos. 12,11)

 

I nattverden foregripes Jesu gjenkomst: Der kommer Den Herresom en gang skal komme igjen i herlighet til hver av oss i br¿d og vinsskikkelse, idet disse elementene etter Hans Ord og l¿fte b¾rer til oss Hanslegeme som ble ofret under Guds vrede for vŒre synders skyld pŒ Golgataog Hans sonende blod som rant fra korset ned pŒ forsoningsklippen,og som dekket til vŒre synder sŒ de ikke lenger sees.

 

I nattverden blir du og jeg tilegnet at Gud nŒ bare ser  Kristus, ikke din og min synd og skam.Vi fŒr del, arv i Ham! Vi fŒr fornyet vŒr dŒpspakt, og blir vasket ren fra vŒresynder! Og ved alteret stŒr den Kristus som er usynlig for ¿yet, men synlig fortroen, som vŒr store diakon. Han betjener oss, for at du og jeg skal tjenehverandre, og andre. Det er forsoningens frukt.

 

Kan du gŒ til alters?

 

Det er alvorlig Œ tenke pŒ Judas i teksten i dag. PŒ forr¾deri ogbesettelse. Judas satt ogsŒ ved bordet.

 

X

 

Den Jesus som vi i dag har m¿tt i Ordet og snart vil m¿te somtjener ved Nattverdbordet har altsŒ f¿rst i teksten i dag annonsert at Hans time er kommet.Vi h¿rte ogsŒ at den henger tett sammen med Hans herliggj¿relse.

 

Men der ligger ogsŒ Jesu seier over den onde, som bare vil skadeog ¿delegge vŒr del og arv med Kristus. Men igjen; Ò...nŒ skal denne verdensfyrste kastes ut.Ó(Joh.12,31b)

 

Han er jo den som ble l¿ftet opp som kobberslangen i ¿rkenen! Oghver den som sŒ pŒ slangen ble frisk! 

 

Det sto: ÒNŒr jeg blir l¿ftet opp fra jorden, skal jeg dra alletil meg...Ó(Joh.12,32)

 

Det stŒr at det gjelder alle! Du som lar deg dra til Jesus er ogsŒregnet med! Du som lar deg dra, lokke til og av Jesus ved Ordet ogNattverdbordet er ogsŒ regnet med!

 

Du som tar i mot Han som l¿ftes opp i det innviede br¿det ogvinen, du som tror pŒ Ham, skal ikke gŒ fortapt, men ha evig liv.

 

 Ò...Hosianna!(Herre, frels!) Velsignet v¾re Han som kommer, i Herrens navn...!Ó (Joh,12,13)

 

®re v¾re Faderen, og S¿nnen, og Den Hellige nd, som var, er,og blir, ƒN Sann Gud, fra Evighet til Evighet! Amen.

 

svennam@hotmail.com