2.PŒskedag
Luk.24,13-35
Messe/BlomvŒg
090407
(Etter idŽ fra H/040483/080485.)
ÓOm ÓŒ
fŒ tak pŒÓ Jesus.
Brev til
en EmmausvandrerÓ.
I
Vi m¿ter 2 mennesker pŒskedags ettermiddag. De er pŒ vei
tilbake til jobben sin i Emmaus, en liten by ca. 11,5 km fra Jerusalem. Men de
er ogsŒ pŒ vei tilbake til hverdagen. Til blŒmandag...ÇVi som hadde vona at han var den som skulle setja Israel fri! È
(Luk.24,21) Det hadde gŒtt galt til pŒske. Riktig, riktig galt. Ja, helt
ille hadde ÇDet med Jesus frŒ NasaretÈ gŒtt.(24,18)
Det finnes ÓEmmausvandrereÓ i dag ogsŒ. Kanskje du er Žn. Du sŒ
hvordan en av dine kj¾re stred med d¿den, eller d¿de brŒtt. Du hadde i ditt
indre bedt Gud om Œ fŒ slippe noe som var vondt. Og sŒ slapp du ikke likevel.
SŒ har du l¾rt at Gud svarer pŒ b¿nn. Men tenker at nŒ er visst hŒpet ute.
Eller kanskje du vandrer til Emmaus pŒ en annen mŒte. Du har gŒtt
endel til kirke og bedehus. H¿rt om frelse og evig liv. Presten, predikanten,
en lek kristen har vitnet om at Jesus lever. Men du selv f¿ler at du ikke fŒr
riktig Ótak pŒ detÓ. Ikke riktig tak pŒ-Jesus. Han blir ikke en virkelighet inn
i hverdagens slit og strev, pŒ skole, jobb, i nabolag, familie og hjem. Aller
minst i ditt hjerte.
II
I disse dager har vi h¿rt mye om pŒskens begivenheter. Og betydningen
av dem: At Gud gŒr forbi med sin vrede for Kristi blods skyld. Og at graven er
tom, akkurat som Kleopas og kameraten hans pŒ veien hadde h¿rt om det fra
englesynet ved graven, kvinnene, og ÓkontrolldelegasjonenÓ som reiste til
graven etterpŒ. Uten Œ ha ÓfŒtt takÓ pŒ noe.(24,21-24) Kanskje du ogsŒ har det
slik.
Kj¾re deg som er Ó
Emmausvandrer i dag!
GŒr det an Œ ÓfŒ tak
pŒÓ Jesus? Kan Han bli en realitet i livet vŒrt?
Ja, Jesus er Œ ÓfŒ tak
pŒÓ. OgsŒ for deg! Han er Œ finne-for Han lever!
III
Den f¿rste forutsetningen er at du, som Kleopas og den andre karen
samtaler og dr¿fter ÇDet med
JesusÈ.(24,18)
ÓDei som har age for Herren,
tala dŒ saman,
og Herren lydde etter og h¿yrde kva dei sa.
HjŒ han vart det skrive ei minnebok
om dei som ottast Herren og ¾rar hans namn.Ó(Mal.3,16)[1]
Det har du sikkert alt gjort mange ganger. Men husk at det er ikke
din egen opptatthet av saken som er det avgj¿rende, men at Han er opptatt av
deg. Og sŒ er neste forutsetning at du s¿ker Ham!
For Han kommer til deg, akkurat som Han kom til Emmausvandrerne.
Han er faktisk kommet mange ganger allerede.
Men kanskje du ikke har gjenkjent Ham? Kan det ha noe Œ
gj¿re med at du ville ha det pŒ din egen mŒte? Kanskje Han ogsŒ mŒ si deg: ÇKor lite de skj¿nar, og kor seine de er
til Œ truÉ!È(24,25)
Se pŒ hva vandrerne lot den ukjente f¿lgesvennen gj¿re:
ÇSŒ tok
han til Œ leggja ut for dei det som stŒr om han i alle skriftene.È(24,27)
Han fikk tale Ordet til dem! Og de lot Ham fŒ lov. Dette er den
tredje forutsetningen! SŒ skaptes den svake tro: Se hva Emmausvandrerne nŒ
gj¿r. Da Jesus later som om Han drar videre pŒ veien, n¿der de ham:
ÇVer hos
oss! Det kveldar, og dagen er pŒ hell.È (24,29)
Du har h¿rt det f¿r!
ÓO bli hos meg! NŒ er det aftentid,
og m¿rket stiger - dvel, o Herre blid!
NŒr annen hjelp blir st¿v og duger ei,
du, hjelpel¿ses hjelper, bli hos meg![2]Ó
De skj¿nte ikke mye. Men dŽt skj¿nte de, at de mŒtte h¿re mer. De
kjente de trengte ham, ja pŒ gresk stŒr det egentlig at de truet ham til
Œ bli, de Ótok-bokstavelig talt-tak i HamÓ!
Det gjelder at du som Ó EmmausvandrerÓ i dag lar Ham fŒ tale til
deg. Ikke slik at du trenger Œ forstŒ sŒ mye. Det gjorde altsŒ heller ikke de
to.
Men de visste at de trengte dette som Han sa. SŒ skaptes
der b¿nn: ÇVer hos oss! Det kveldar, og
dagen er pŒ hell.È (24,29)
NŒr Gud fŒr f¿re et menneske slik, da er det noe uendelig
velsignelsesrikt som holder pŒ Œ skje. For da er det mennesket ikke bare ÓpŒ
veienÓ, ja, Ón¾r mŒletÓ. Men det er altsŒ et kritisk punkt her.
Ç(han) gjorde som han ville gŒ videre.È (24,28)
Her er punktet da Jesus drar videre om han ikke blir Óbedt innÓ i
huset, i hjertet, i livet vŒrt!
Kj¾re deg som er Ó
Emmausvandrer!
Her er den fjerde forutsetningen!
Du har kanskje h¿rt mye om Jesus. Men har du bedt Ham om Œ komme
inn i ditt eget liv? Dersom du har tolket det du har h¿rt i egen retning, har
Jesus gŒtt videre om Han ikke er blitt bedt om Œ stoppe igjen.
De to vi h¿rte om lot Han tale til seg, og sŒ bad de ham komme. Og
da kom Han! Fremdeles forsto de lite. Og ber du, sŒ kommer Han.
Ikke gjennom f¿lelser og stemning. Men gjennom sitt Ord. Og sŒ gav
han dem sine gaver i den hellige nattverd, i eukaristien. Da kjente de Ham
igjen! De fikk gripe om Hans synlige og konkrete gaver. De som Han hadde
knyttet sitt l¿fte til under nattverdinnstiftelsen bare noen dager pŒ forhŒnd.
Han visste godt at de skj¿nte lite og var trege til Œ tro. Men Han
lot den ikke i stikken. De fikk ¿ynene Œpnet ved nattverdbordet! Der var Han
til ÓŒ fŒ tak pŒÓ!
F¿rst nŒr Han bryter br¿det Œpnes deres ¿yne, kjenner de Ham!
IV
Kj¾re deg som er Ó
Emmausvandrer!
I dag har du latt Jesus vandre sŒ lenge med deg at du har kommet
til kirken, og h¿rt pŒ denne lille prekenen helt til nŒ.
Senere i messen skjer hendelsen i hjemmet i Emmaus pŒ nytt her i
vŒr lokale kirke. Presten tar br¿d og vin og velsigner elementene og bryter
br¿det pŒ Jesu ordre.
Det er bra med f¿lelser rundt eukaristien, det store
takksigelsesmŒltidet. Og i kristenlivet. Men ditt forhold til Jesus er ikke
avhengig av f¿lelser! Ditt forhold til Jesus er avhengig av hva Han har gjort,
hva Han har lovet, og hva Han gj¿r.
SŒ at en Emmausvandrer sine ¿yne blir Œpnet har Œ gj¿re
med at Jesus bryter br¿det. At du og jeg fŒr det brutte br¿det lagt i vŒr tomme
og svake hŒnd. Det er det som menes i Hebreerbrevet 11 nŒr det stŒr: ÇTrua er eit pant pŒ det vi vonar, eit prov
pŒ det vi ikkje ser.È(Hebr.11,1)
Jesus forstŒr at vi f¿ler at Óvi ikke fŒr tak pŒ Ham.Ó Men sŒ tar
Jesus br¿d og vin og velsigner dem. Det betyr at Han for Œ frelse oss knytter
seg til alminnelige og vanlige saker. Men dermed viser Han ogsŒ at Han vil ha Œ
gj¿re med hverdagens slit og strev, pŒ skole, jobb, i nabolag, familie og hjem.
Og deg.
Ikke ved at du fŒr Ham til Œ passe i ditt system. Men ved at Han
fŒr innpasse deg hos seg! At Han fŒr rŒ med deg, stelle med deg, og velsigne
deg. Det gj¿r Han i br¿det og vinen som b¾rer Hans fullbrakte offer til
Emmausvandrere nŒ som da. Til deg og meg.
PŒ den mŒten gir Han nytt hŒp og tr¿st-i og overfor d¿den til alle
som Óvandrer til EmmausÓ og kjenner de har mistet hŒp og tro.
Kanskje kommer ikke Jeus slik du trodde. Men Han kommer, v¾r
sikker. Bare du n¿der Ham til Œ bli.
ÇDe. sa til kvarandre: ÇBrann ikkje hjartet i oss dŒ han tala til oss
pŒ vegen og opna skriftene for oss?È(24,32)
Brenner ditt hjerte? Be om at Han mŒ bli hos deg! Ved bordet!
Der fŒr du Ótak pŒ
HamÓ!
Til ®re for Faderen,
og Sonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vere skal, EIN Sann Gud, frŒ ®ve
til ®ve!
F¿rste
utgave av denne prekenen ble til pŒ ÓbisperommetÓ(der soknepresten hadde
kontor) i Bud PrestegŒrd, Karlsvik, utenfor det vakre fiskev¾ret Bud i Romsdal,
der jeg fikk v¾re prest helt fra 1979-1990. Den ble holdt i annekskirken i
Hustad sokn som trolig ligger like ved gŒrden der kong ¯ystein d¿de.