L.f. 1. s. e Kr.Op.
Rom8,12-17
Vesper meddŒpspŒminnelse
HelligŒndenbestemmer!
I de foregŒende versene i Rom.8 har Denhellige apostel gjort det klart at HelligŒnden bor i de troende. For JesuKristi skyld, og ved dŒpen og troen, har Gud skapt en ny agenda hos oss-sinegen.
Paulus bruker uttrykket ÓskyldeÓ ibegynnelsen av teksten. Det gjelder nemlig for oss som troende Œ ikke lengerstŒ i gjeld til vŒr onde natur. Paulus har jo allerede brukt mye tid iRomerbrevet pŒ Œ vise at
ÓSŒ lenge vi var i vŒr syndige natur,ble syndene og lidenskapene vakt til live av loven og virket i lemmene vŒre, sŒvi gjorde det som f¿rer til d¿d.Ó(7,5)
I dette Galaterbrevsordet ser vi konkretat:
ÓDet er klart hva det er som kommer fravŒr onde natur: hor, umoral, utskeielser, 20 avgudsdyrkelse og trolldom,fiendskap, strid, rivalisering, sinne, selvhevdelse, stridigheter, partier 21og misunnelse, fyll, festing og mer av samme slag. Som jeg har sagt f¿r: De somgj¿r slikt, skal ikke arve Guds rike.Ó(Gal.5,19-21)
Men nŒr vi har fŒtt del i Det HelligeDŒpsakramentet er vi d¿de for synden og skal leve troens liv:
ÓSkal vi fortsette Œ synde, for atnŒden kan bli enda st¿rre? 2
Hver dag blir vi likevel stilt pŒ valg:
ÓGjennom denne dagens timer er det noensom vil merke om jeg f¿lger Kristus efter eller s¿ker egne veier, om jeg er minegen herre eller lever som en kristen.Ó(Svein Ellingsen, NoS 787, 1)
Apostelen sier nok hva det gjelder pŒ enmye t¿ffere mŒte enn den vakre salmen, for teksten vil rett og slett si oss atom vi etablerer et livsm¿nster der vŒrt syndige kj¿d
Ikke noen gjeld til den gamle Adam,altsŒ!
Men en gjeld har du og jeg likevel:
ÓHar vi fŒtt livet ved nden, sŒ la oss ogsŒ leveved nden.Ó (Gal.5,25) Ja, medkveldens tekst: ÓÉved nden skal kroppens onde gjerninger drepesÉÓ(8,13)
Her presenterer apostelen nden som etredskap, som skal herske over vŒr-redskap, nemlig vŒrt legeme.
Ó12 La altsŒ ikke synden herske i deresd¿delige legeme, sŒ dere f¿lger dets lyster. 13
Dette greier du og jeg ikke i egen kraft,det er bare mulig nŒr HelligŒnden tar kommandoen pŒ broen og setter rett kurs:
Ó3Det som var umulig for loven fordi den var maktesl¿s pŒ grunn av mennesketsonde natur, det gjorde Gud. For syndens skyld sendte han sin egen S¿nn isyndige menneskers skikkelse og holdt dom over synden i vŒr natur.Ó(8,3)
Ved at Gud ble kj¿d i Jesus Kristus, og iHam betalte vŒr synd og skyld hvisker HelligŒnden i vŒrt hjerte, og lar oss skj¿nneen sannhet fra en annen verden: Guds Barn, du og jeg, fŒr for Jesu skyld fŒrkalle Gud ÇAbba, Far!-pappa!È For vi har fŒttdel i barnekŒret!
Ó14 Alle som drives av Guds nd, de er Guds barn. 15Dere har ikke fŒtt trelldommens Œnd, sŒ dere igjen skulle v¾re redde. Dere harfŒtt barnekŒrets nd som gj¿r at vi roper: ÇAbba, Far!È 16 nden selv vitnersammen med vŒr Œnd og sier at vi er Guds barn.Ó(8,14-16)
Er det noe annet Œ gj¿re enn Œ stille etsp¿rsmŒl og avlegge en bekjennelse? Nei, for:
Hva skal jeg gi til min Frelser?
Hva kan jeg gj¿re for ham?
R¿kelse, myrra, juveler.
Ei kan forslŒ til Guds Lam.
2. Hva skal jeg gi til min Frelser?
Lepper som priser hans
navn,
F¿tter som gŒr pŒ hans stier,
Dyrtkj¿pte sjeler til gavn.
3. Hva skal jeg gi til min Frelser?
Evig jeg tjene ham vil,
Elske ham, f¿lge ham, leve,
For hva han kaller meg til.
Kor: Jesus, meg selv jeg deg bringer.
Legger meg ned for din fot,
At du meg evig skal eie,
Jeg er jo kj¿pt med ditt blod.
SB 511. Lizzie de Armond 1884. Til dansk 1912
Til ®RE FOR FADEREN, OG S¯NNEN, OG HELLIGNDEN, SOMVAR, ER OG BLIR, EN SANN GUD, FRA EVIGHET OG TIL EVIGHET!
svennam@hotmail.com