Pen stvete landevei inn mot Jerusalem kommer en kamelkortesje med varer frasten. ǯrkenens skip er p vei mot havn. Kamelene duver sakte inn motbyporten. Majestetisk og verdig. Det er varmt. Heten er brennende.
Mensannelig er ikke porten liten og smal!
Fordiden er mindre enn de andre portene til byen, kaller jdene den for nlyet.Hvordan skal kamelen komme igjennom? Det ser umulig ut.
Kameldrivernestiger av, og fr kamelene til legge seg ned p marken. Varene lesses av. Merenn nok frivillige strmmer til for ta et tak og f en ekstra slant. De brervarene innenfor bymuren.
Ser det kamelenes tur. Driverne m g frst, med kamelene p slep. Kamelene mbye seg dypt. Det gr nesten ikke. De skraper puklene mot steinene i muren.Rifter og sr er uunngelig. Men til slutt er de inne. Det kunne bare g ved nesten legge seg langflat!
Vimennesker likner ofte lastede kameler. Vi brer p s mye, som gjr at vi fleross store og overlegne. Men samtidig tynger lasten oss og gjr oss trette.Det er ikke bare materialismen, men ogs egoismen det handler om. Pengekjrhetog egenkjrlighet er ogs synd, og er dette uoppgjorte ting hos oss, hengerGuds brennende vrede over oss, akkurat som Midt-stens sol over karavanen.
Deter heller ikke sikkert at det bare er rikdommen som er problemet. Jesus sier iteksten i dag: Du kjenner budene: Du skal ikke sl i hjel, du skal ikkebryte ekteskapet, du skal ikke stjele, du skal ikke vitne falskt, du skal ikkebedra noen, du skal hedre din far og mor.(10,19)
Portentil Guds Rike er trang, og vil vi gjennom der, m vi bare lesse av, og bye ossdypt ned, slik som kamelen mtte, fr han kunne g gjennom den porten som hettenlyet.
(Etterbetraktning for 1.november i: Barnas morgenandakt, av A.G.Joelsson, norsk utg.v.H.Heg, Lutherstiftelsen 1927)
Jesusvar kommet til Judea og til landet p stsiden av Jordan.(10,1b)
Detneste som skjer er mtet mellom Jesus og de sm barn, nemlig den kjenteforlperen til dpssakramentet: De bar sm barn til ham for at han skullerre ved dem, men disiplene ville vise dem bort. (10,13)
Menslutten av beretningen om Jesus og de sm barn er nesten det viktigste: ForGuds Rike hrer slike til, sier han, Ikke:slike hrer Guds Rike til! Ogs kommer det: Sannelig, jeg sier dere: Den som ikke tar imot Guds Rikelikesom et lite barn, skal ikke komme inn i det. Og han tok dem inn til seg, lahendene p dem og velsignet dem.(10,15)
Jesusskal n egentlig dra videre, men s blir han avbrutt.
Detkom en mann lpende nedover veien i full fart. Det var en rik mann, med fineklr. Hjemme hadde han et flott hus og mange tjenere. Men det hadde han lpt ifra. Han banet seg n vei i mengden av mennesker som sto nr Jesus, kastet segp kne og sa andpustent: Godemester, hva skal jeg gjre for f det evige liv?(10,17)
Vikan tenke oss at mannen hadde vokst opp i et godt hjem, der det var respekt forGuds Ord og Bud. At han hadde vrt en god snn og kamerat. Til stole p varhan ogs. Respektert av alle. Men s flte han at dette ikke var nok. Hanlengtet etter det evige liv!
Menhvordan skulle han f det?
Detvar nrmere enn han kunne tro! For Guds Ord sier:
Detteer det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du harutsendt, Jesus Kristus.(Johs. 17,3)
Derforer temaet vrt i dag:
HANER NRMERE ENN DU TROR!
KANSKJEDU ER NRMERE ENN DU TROR!
Denrike unge mann ble nedsltt og gikk bedrvet bort(10,22)
Deter virkelig ganske tragisk. Det var s mye som kunne peke i retning av etlykkelig utfall av mtet med Herren. Han spr etter det evige liv, han vilgjre Guds vilje.
MenJesus stiller den rike unge mann et testsprsml. Han skulle selge alt haneide, og gi det til de fattige.
Dethjalp ikke at han hadde holdt budene, til og med fra sin ungdom av. Han svarerogs litt i det kvikkeste og kjekkeste laget.
Forn ting manglet. Men vent litt: Her er enda n ting vi m ha med oss!
Koms og flg meg!(10,21) Kom og flg Jesus! Her er nkkelordet i teksten.
Detvar nok litt av en karamell Jesus gav mannen. Selv om det aldri s mye str: Jesuss p ham og fikk ham kjr.(10,21)
Gbort og selg alt! Tenk om vi fikk et slikt direkte kall?! Sjansene er gode forat vi ogs ville blitt minst like bedrvet som mannen, selv om vi ikketilnrmelsesvis kan kalle oss rike!
Mendet er tragisk at mannen gr bedrvet bort.
Fordet evige liv og Jesus var alts nrmere enn den rike unge mann trodde!
HANER NRMERE ENN DU TROR!
KANSKJEDU ER NRMERE ENN DU TROR!
Hvaer kristendom? P dette sprsmlet er det mange svar. Fr kunne man regne medat mange ville svare: holde de 10 Bud. Ikke noe dumt svar, egentlig, om ennikke tilstrekkelig.
Idag kan en frykte at mange vil svare med Kardemommesangen: Ikke plage andre,vre grei og snill, og forvrig kan man gjre som man vil. Den rike unge mannvar nok mer p linje med det frste svaret. Han spr jo etter hvordan han kanf det evige liv.
Mangehar i vrt land regnet p samme mte: Gud er en levende Gud, og vi m forholdeoss til Ham. Her l ogs muligheten til se lenger: Til finne Jesus Kristussom Lovens ende, for dem som tror.(Rom.10,4)
Menhvordan er det n med deg?
HANER NRMERE ENN DU TROR!
KANSKJEDU ER NRMERE ENN DU TROR!
Ikristne kretser er det er mye tale om komme til Jesus. Du hrer det iforkynnelsen, i vitnesbyrd, i kontakt med kristne. Likevel finnes det nok mangesom lurer p hvordan dette gr for seg. Srlig dersom en ikke er kjent medkristen sprkbruk og omgangsform.
SokneprestGeorge Johnsen, som fikk ha sin prestetid bde i Skolelaget, og i Lund ogVgsbygd i Kristiansand, forteller om en kamerat som sto foran den storeavgjrelsen.
Vennenvar blitt vakt, for bruke vekkelsessprket, men s var det et stortsprsml:
Du, ska gjrr?
Haddedet dreid seg om finesser i mekanikk, eller fotball, hadde han ikke sttt fastet yeblikk. Men det var dette- nj komme til Jesus. S kom sprsmlet:
Du, ska gjrr?
Jegvet ikke om her er noen fra Lundsida eller Srlandet her i dag, men det kanvel hende andre, for eksempel under mteserien vi har hatt har vist deg viktighetenav komme, og du selv n virkelig har stilt sprsmlet om hvordan du skalkomme til Jesus.
Derfor:Hva vil det egentlig si komme til Jesus?
HANER NRMERE ENN DU TROR!
KANSKJEDU ER NRMERE ENN DU TROR!
Fordet frste:
Det komme til Jesus er virkelig en klar Bibelsk sak. Det er derfor en viktig sak,ja, det er viktigere enn alt annet.
Ogdet var det alts ogs for den rike unge mann.
OgJesus selv er inne p dette mange ganger:
Komtil meg, alle dere som strever og brer tunge byrder, s vil jeg gi derehvile.(Matt.11,28)
Jesussvarte: jeg er livets brd. Den som kommer til meg, skal ikke hungre, og densom tror p meg, skal aldri trste...Alle de som Faderen gir meg, kommer tilmeg, og den som kommer til meg, vil jeg s visst ikke sttebort.(Johs.6,35-37)
Menda legger vi merke til at for Herren er nj komme til Jesus, og nj tro pJesus akkurat det samme.
Derforer det slik at
komme til Jesus er tro p Jesus.
Menhva er det s tro?
Vikan godt si at den rike unge mann p n mte trodde p Jesus. Han kom jo tilHam, ikke sant? Men vi skjnner nok at noe mtte mangle.
Herkommer den gamle haugianske trosdefinisjonen oss til hjelp:
ǁtro p Jesus er komme til Ham med sine synder.
Mendette har Gud vist gjennom hele Skriften, og gjennom hele Kirkens tradisjon. OgHan tar det opp med oss helt i begynnelsen av Messen og andre gudstjenester ikirken:
Latoss bya oss for Gud og sanna syndene vre!
bekjenne sin synd. Det er ikke lett for noen hver. Men dersom vi nettoppspeiler oss i De 10 Bud slik som den rike unge mann fikk det hos Jesus, da mspeilbildet av oss selv og vre synder i tanker ord og gjerninger, og iforsmmelser gjre at vi nettopp byer oss slik som kamelen i nlyet.
Frhar vi kanskje ikke tatt det s nye med vr synd i det hele, eller kanskjeikke vrt spesielt opptatt av den og den synd, eller endatil unnskyldt oss ogsagt at det der er da ikke s farlig.
Denrike unge mann sa som kjent:
Jeghar holdt budene!
Mendet er jo det bde han og vi ikke har gjort!
NrJesus holder opp Guds Lov for ogs oss i dag er det for at Jesus ogs har osskjr.
Lovenkom til for at hver munn skulle lukkes, og hele verden st skyldig forGud(Rom. 3,19)
Vedloven lrer vi synden kjenne.(Rom.3,20)
HANER NRMERE ENN DU TROR!
KANSKJEDU ER NRMERE ENN DU TROR!
Jeghusker godt en scene fra da jeg var gutt og elev p Fridalen skole i Bergen. Jeggikk i det som da het 2.klasse. Noen kamerater og jeg hadde funnet p sprrelreren vr, som var liten av vekst: Ka ska du bli nr du blir stor, lerar?For det kom vi p overlrerens kontor. Der skal jeg si vi skalv i buksene!
Manger senere gikk jeg p R realskole i Fana. Der var det sport stue s mangesom mulig inn p gutte-WCet. Dette skjedde ikke s sjelden. Fast takst var daat etter en stund kom inspiserende lrer, tok anfreren i nakken, og frte hamtil rektors kontor. Der ventet reaksjoner av forskjellig slag, alt fraformaninger og skjenneprekener til utvisning.(Fra Hilsen til konfirmantene, kblfor Fjell 3/97)
Slikvar loven en vokter(pedagog) for oss helt fram til Kristus, for at vi kunneerklres rettferdige ved troen.(Gal.3,24)
Dethender at Gud ogs m ta tak i oss fordi vi er p ville veier.
Denrike unge mann fikk alts litt av en karamell. Selg alt du har!
Andrekan oppleve det som at en kirurg begynner skjre i et verkende sr.
Deter hatet ditt, omgangsformen din. Det er det seksuelle livet ditt. Du har tattnoe som ikke var ditt. Du har avlagt falsk vitnesbyrd om din neste. Du har vrtuetterettelig i konomiske forhold. Du glemmer familien din. Eller altsnettopp: Materialismen og egoismen din.
Idag stillerJesus DEG nrgende sprsml. Men husk da: Han har deg kjr!
HANER NRMERE ENN DU TROR!
KANSKJEDU ER NRMERE ENN DU TROR!
Pen mte trodde den rike unge mann p Jesus alts. Men det holdt bare et stykkep vei. Fordi han ville ikke la Jesus f bestemme over den delen av livet sombetydde mest for ham.
Denlevende tro m helt fram til Jesus. Og der m alt fram i et personlig ogforpliktende oppgjr. Ikke bare noe, men alt. Ikke andres synder, men mine.Ikke tabber, men synder.
Detsom skjer i en slik prosess kan vi si mye om, men hvorfor ikke la kong David,Guds tjener beskrive det etter at han var arrestert i sitt fall med Batseba?
Slenge jeg tidde,
trtesjeg bort,
jegstnnet dagen lang,
Fordin hnd l tungt p meg
dagog natt.
Minlivskraft svant
somi sommerens hete.
Dabekjente jeg min synd
fordeg
ogdekket ikke over min skyld.
Jegsa: N vil jeg bekjenne
minesynder for Herren.
Ogdu tok bort
minsyndeskyld.
Saliger den som har ftt sine overtredelser tilgitt
ogsine synder skjult.
Saliger det menneske
somHerren ikke tilregner
skyld,
ogsom er uten svik i sin nd!
(Salme32, 3-5+1-2)
IDavids, i den rike unge manns, og kanskje heller ikke i din holdning manglerdet p kjennskap og kunnskap om Gud.
Omhvor Hellig Han er, og hvor alvorlig Han tar det med synd.
Davidomvendte seg. Den rike unge mann ikke. Hva med deg?
Hvorer din bekjennelse, betroelse, tilstelse, ja, selve kapitulasjonen overforGud?
HrDavids ord igjen:
Ogdu tok bort
minsyndeskyld.
(Salme32, 5)
HANER NRMERE ENN DU TROR!
KANSKJEDU ER NRMERE ENN DU TROR!
Hvavil det egentlig si komme til Jesus?
Deter tro p Jesus.
Deter komme til Jesus med sine synder.
Deter bekjenne sin synd for Ham.
Dakomemr Han med Ordet til oss:
Derevar dde p grunn av deres synder...Men han gjorde dere levende sammen medKristus, idet han tilgav oss alle vre synder. Gjeldsbrevet som gikk imot ossp grunn av lovens bud, strk han ut og tok det bort ved nagle det tilkorset.(Kol.2,13-14)
Tarvi Gud og hans Bud alvorlig, fr vi bruk for Jesus.
Duer ikke langt borte fra Guds Rike, sa Jesus til mannen. Det var s sant somdet var sagt. For Herren sto like ved siden av ham!
Jesuser ogs nr nr vi erkjenner vr egen synd og svikt overfor Gud og hans Bud. Dastr Han klar og lengter etter f gi oss alt Han vant for oss p korset:Soning av synden, seier over dden, og den ondes makt.
ForGud har steget inn i verden. Blitt n av oss! For frelse oss fra synden,redde oss fra djevelen, og gi oss et evig liv, som holder i dd og evighet!
Deter s viktig for Gud gi oss det evige liv at vi gjerne kan oppleve det som atHan tar oss i nakken og bringer oss til rektor. Foran Guds ansikt str vi smed alle vre mangler overfor mennesker og Gud, det Bibelen kaller synd. Mentil forskjell fra rektors kontor p R og andre steder, str der en som hartatt straffen p seg. Det er Jesus, vr Frelser og vr Herre.
Historienom Den rike unge mann forteller oss nettopp om Ham som lar nde g for rett, ogtilgir oss det gale vi gjr, i tanker, ord, og handlinger. Alt p grunn avJesus.
Derforvil sndagsteksten lede oss til Jesus.
Komtil Ham du ogs!
Hardu vendt om til Ham?
HANER NRMERE ENN DU TROR!
KANSKJEDU ER NRMERE ENN DU TROR!
Tilsist et lite praktisk ord om mten Han kommer p.
Deter ikke s lett si kort og godt. For det har skjedd og skjer p utrolig mangeforskjellige mter. I alle grader av sinnsstemninger, i de mest varierteutgaver.
Detkan skje i din egen stue. Du folder dine hender, og i oppriktig, enkel bnnkommer du, med alle dine byrder og alle dine evner, til din Frelser, han vilbde frelse deg og bruke deg.
(Detkan vre du vil komme fram til alterringen i dag nr vi innbyr til forbnn, forat vi skal be med deg.)
Kanskjedu allerede har stanset igjen etter et mte, som de som vi har hatt i kirkenn, eller p bedehuset. Kanskje du vil stanse igjen i dag?
Detkan ogs hende du sitter i benken n, en alminnelig sndag formiddag. Forrestenikke s helt alminnelig. Du har allerede betrodd deg med alt du er og har tilHam.
Menda sier Han:
Koms og flg meg!
Ogs inviterer Han deg til komme til nettopp seg, nr Han i dag kommer inattverdens sakrament, i eukaristien, i gledesmltidet.
Dergir Han deg i brdets og vinens skikkelse sitt hellige legeme og dyre blod somHan gav til soning for alle dine synder, og all din syndeskyld.
Vednattverdbordet byer vi oss langflate for Ham som kamelen i nlyet. Og viber med offiseren i Kapernaum slik som vi gjr det i messen:
Herre,jeg er ikke verdig til at du kommer inn i mitt hus. Men si bare et ord, s blirmin sjel helbredet.
Ssier Han til oss gjennom Messens gamle ledd Agnus Dei:
Se,der Guds Lam som brer verdens synder.
HANER NR DEG SOM TROR!
Tilre for Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vera skal, EINSann Gud, fr ve til ve!
svennam@hotmail.com