PŒskedag II

Joh.20,1-10

H¿gtidsmesse

 

Dette er dagen som Herren hargjort.

 

I

 

Skj¾rtorsdags kveld spiste Jesus pŒskemŒltidet med sinedisipler, og innstiftet den f¿rste nattverd.

 

I liturgien Han brukte leses Salmene 113-118. Mot  slutten av det avsnittet ba Herrenderfor disse ordene:

 

ÇPris Herren, for Han er god, evig varer hansmiskunn!...De st¿tte meg hardt sŒ jeg holdt pŒ Œ falle, men Herren kom meg tilhjelp. Herren er min kraft og min styrke, og han er blitt min redning. Jeg skalikke d¿, men leve og fortelle om Herrens gjerninger...Jeg takker deg fordi duhar svart meg, fordi du ble min redning. Den steinen bygningsmennene vraket erblitt hj¿rnestein. Dette er Herrens eget verk, underfullt er det i vŒre ¿yne.Dette er dagen som Herren har gjort; la oss juble og glede oss pŒdenÈ!(Sal.118, 1+13-14+17+21-24)

 

II

 

Dette er dagen som Herren hargjort.

 

Det kan v¾re vanskelig Œ forstŒ at Gud hadde ÇgjortÈhendelsene fram til natt til langfredag, og utover til Jesu smerteskrik: ÇDeter fullbraktÈ.(Joh.19,30)

 

Men  likevelsang Jesus ÇlovsangenÈ som Skriften kaller disse ordene. For: ÇSe der GudsLam, som b¾rer verdens syndÈ.(Joh.1,29)

 

Det var Gud selv som hadde kontrollen gjennom alt. Uten Gudsfinger var dramaet pŒ Golgata umulig:

 

ÇHan ble sŒret for vŒre overtredelser og knust for vŒremisgjerninger. Straffen lŒ pŒ Ham for at vi skulle ha fred, og ved Hans sŒr harvi fŒtt legedom. Vi for alle vill som sauer, vi vendte oss hver sin vei. Menskylden som vi alle hadde, lot Herren ramme ham! Han ble mishandlet, men bardet ydmykt; han Œpnet ikke sin munn, lik lammet som f¿res bort for Œ slaktes,lik lammet som tier nŒr den klippes...È(Jes.53,5-7)

 

 III

 

Dette er dagen som Herren har gjort.

 

Slik var det hele veien. PŒ Skj¾rtorsdag. Da mŒltidet somgir del i Kristi soning av alle vŒre synder ble innstiftet. PŒ Langfredag, daJesus d¿de pŒ korset istedet for deg og meg.

 

Men Gud hadde mer Œ si:

 

ÇSe, min tjener skal ha fremgang, han skal stige, l¿ftesog opph¿yesÈ.(Jes.52,13)

 

ÇEtter all sin m¿ye og sjelen¿d skal han se lys ogmettes. Min rettferdige tjener skal gj¿re de mange rettferdige nŒr de kjennerHam, for Han har bŒret deres synderÈ.(Jes.53,11)

 

Og sŒ kom PŒskedag!

 

ÇHan skal oppsluke d¿den for evig. Herren vŒr Gud skalt¿rke tŒrene bort fra hvert ansikt. Fra hele jorden skal Han ta bort denskjensel Hans folk lider. For Herren har taltÈ.(Jes. 25,8)

 

Kristus f—r av graven! Kristus er ikke d¿d, Han eroppstanden!

 

IV

 

Dette er dagen som Herren har gjort.

 

Det var tidlig om morgenen pŒskedag! Stille i Jerusalemetter alt det veldige som hadde hendt de siste dagene.

 

Jesus hadde vekket opp Lasarus fra de d¿de i Betania! Hangikk inn i de s¿rgendes opptog og forandret alt. For Lasarus hadde kommet ut av graven sinlys levende! Og Jesus hadde sagt:

 

ÇEg ER oppstoda og livet, ...den som trur pŒ meg skalleva om han sŒ d¿yr, og den som lever og trur pŒ meg skal i alle ¾ve ikkjed¿y!È(Joh. 11,25-26a)

 

PŒ Palmesundag ble det et nytt stort opptog  i Jerusalem. For nŒ kom den Jesus ridende pŒ et esel inn ibyen, akkurat som profeten Sakarja hadde sagt mange Œr pŒ forhŒnd. Og sŒ stŒrdet videre at ÇDa tok de palmegrener og gikk ham i m¿te!ÈJoh,12,13a) SŒ ropte de:

 

ÇHosianna!È ÇHerre, frels!È ÇVelsignet v¾re Han som kommer, iHerrens navn, han som er Israels konge!È (Joh,12,12b-13)

 

V

 

Men sŒ ble kontrasten voldsom pŒ Langfredag. Det hadde gŒttet opptog fra¯verstepresten til Getsemane. Der hadde Jesus blitt fanget. Men det hadde v¾rtet opptog nr.2fra ¯verstepresten til Pilatus. Der hadde Jesus blitt d¿mt. Og selvsagt haddedet v¾rt et uforglemmelig og uhyggelig opptog langsetter Via Dolorosa,lidelsesveien, til Golgata, der Jesus hadde d¿dd pŒ korset.

 

Det gŒr et stille opptog pŒ pŒskemorgen ogsŒ[1].Rett etter daggry. Kvinner, med knytter pŒ hodet. Kvinner fra Jesu f¿lge. Deter Maria, Jakobs mor, det er Salome. Det er Maria Magdalena.

 

Jesus skal legges i en skikkelig grav. Dessuten vil destelle den d¿de kroppen hans.

 

Hva tenker de? Kanskje omtrent slik: Det var kjekt sŒ lengedet varte. Det gikk galt, men de vil gj¿re det beste ut av det. Og: Klarer de Œvelte bort steinen?

 

Som vanlig er i Midt-¯sten: Dagslyset ¿ker nŒ hurtig istyrke. Stjernene blekner, og lyset skyter opp over Oljeberget. Det blir blŒttog klart. Det skinner i de hvite husene, i templet. Jerusalem av gull, ser deforan seg.

 

VI

 

Fuglene begynner Œ synge, og i tr¾rne foran dem stiger enstadig voksende jubel mot den nye dagen. Og blomstene strekker segforventningsfullt oppover. De blodr¿de anemonene har fŒtt fargen tilbake ogstrekker seg forventningsfullt mot Himmelen.

 

Kvinnene gŒr videre. Plutselig lyder et skrik! MariaMagdalena har gŒtt litt i forveien. Og hun ser det f¿rst! Der, hvor Jesu graver, i den store klippen ved hagen. Der er noe som ikke stemmer. Den store,flate d¿rsteinen er veltet!  I gŒrhadde de sv¿pt Jesus. PŒ det jevne steingulvet som liksom var entrŽen i graven.SŒ var steinen blitt veltet foran.

 

NŒ gaper gravporten, svart og tom mot Maria. Hun speider inni m¿rket. Hun kjenner en tung duft av myrrasalve. Og hva i all verden: Derligger likkledet til Jesus, men selv er Han borte! Hvor er Han blitt av?

 

Hun blir redd, forvirret. Det samme blir de andre, somkommer til. Hva skal de gj¿re? Kunne ikke Jesus fŒtt ligge i fred her sŒ lengei allefall? Naturlig nok blir konklusjonen: ÇDe har tatt Herren bort fragraven, og vi vet ikke hvor de har lagt hamÈ.(20,2b) Full av sp¿rsmŒl beretter hun dettil Peter etter Œ ha l¿pt i full fart tilbake til byen.

 

VII

 

NŒ er det ikke lenge til solen kommer fram. Fuglesangensmelter sammen til et brus, og overd¿ver hanegalene.

 

Peter hadde ogsŒ h¿rt hanen gale. Lyden hadde fŒtt det til ŒgŒ kaldt nedover ryggen pŒ ham. Han hadde v¾rt pŒ vei ut av huset, pŒ vei til Œm¿te de andre, pŒ vei bort fra Jerusalem da Maria kom.

 

Andpusten og usammenhengende sier hun det: Bli med tilgraven! Steinen er borte! Gravkammeret er tomt! FŒ med Johannes!

 

Og sŒ avsted pŒ nytt. Et nytt, halvt l¿pende opptog dennegangen. Johannes er f¿rst, han er tenŒring og lett pŒ foten.

 

VIII

 

SolstrŒlene nŒr nŒ Oljeberget. Fikentr¾rne lyser, medfl¿yelsmyke gr¿nne blad, en gul sommerfugl flagrer over stien. Det anger avblomster i luften, og, for en vakker fuglesang!

 

Da er Johannes framme: ÇHan b¿yde seg inn og sŒ link¾rneligge der, men han gikk ikke inn i graven. Simon Peter kom nŒ etter, og hangikk inn. Han sŒ linkl¾rne..., og kledet som Jesus hadde hatt over hodet. DetlŒ ikke sammen med linkl¾rne, men sammenrullet pŒ et sted for seg selv. Da gikkogsŒ(Johannes) inn, han som var kommet f¿rst til graven. Han sŒ og troddeÈ. (20,5-8)

 

Peter snakker fort og stakkato: Jeg skj¿nner det ikke!Begriper ikke noe? Tomt! Jesus er borte! Kan virkelig noen ha tatt Ham herfra?

 

Maria er nŒ kommet til. Hun grŒter. BŒde av situasjonen. menogsŒ utmattelsen.

 

Johannes stŒr ettertenksomt inne i graven. Ser pŒ linkl¾rnesom ligger pŒ benken. Hodekledet er det rareste. Tenk, det ligger sammenrulletfor seg selv!

 

IX

 

Ute er dagen kommet. M¿rket er borte. Blomster og fuglerjubler over solens skarpe og varme lys.

 

Johannes tenker: Han fingrer med likkledet.

 

SŒ tenker han pŒ det som hadde skjedd like f¿r dennemerkelige pŒsken. Han sŒ det selv. Og h¿rte. I Betania, bare noen kilometer ¿stfor Jerusalem hadde det ogsŒ v¾rt en grav, Çog en stein var lagt forandenÈ.(Joh.11,38b)Jesus hadde bedt om at steinen skulle tas bort. Og sŒ hadde Han bedt den d¿deLasarus om Œ komme ut. Og det gjorde han.

 

SŒ husker Johannes det Jesus hadde sagt i Betania: ÇEg ERoppstoda og livet, ...den som trur pŒ meg skal leva om han sŒ d¿yr, og den somlever og trur pŒ meg skal i alle ¾ve ikkje d¿y!È(Joh. 11,25-26a)

 

SŒ str¿mmer minnene pŒ, og den unge Johannes begynner Œ sesammenhengen. TŒrene presser nok pŒ, men det er gledestŒrer. Kan det virkeligv¾re mulig? Ja, det er! Jesus hadde jo sagt at nŒ var Timen kommet, da Menneskes¿nnenskulle bli forherliget! (Joh.12,23)

 

Jesus hadde stŒtt opp fra de d¿de! Jesus lever!

 

X

 

Dette er dagen som Herren har gjort.

 

NŒr vi kommer til det punktet der det stŒr at Johannes ÇsŒog troddeÈ, er viinne i en m¿rk grav. Den er tom. Det ligger likkl¾r der. Det er alt. Det erflere sp¿rsmŒlstegn enn svar. Mnage sp¿rsmŒlstegn. Og likevel: Det er Jesusherlighet i en m¿rk grav.

 

Hva er grunnen til at Johannes ÇsŒ og troddeÈ?

 

Det kan ikke v¾re noe annet enn at han fikk se den tommegraven bokstavelig talt i lyset fra Jesu Ord og gjerning, som i Betania ogmange andre steder.

 

Johannes hadde gŒtt sammen med Jesus i tre Œr. Sett og h¿rtHam. I Betania hadde Lasarus kommet ut av graven med likkl¾rne pŒ. Johannes sŒat her lŒ likkl¾rne igjen. Jesus mŒtte ha gŒtt ut av, ja, gjennom kl¾rne! Menikke som et sp¿kelse, for hodekledet var endatil rullet pent sammen!  Her hadde det umulige og ufatteligeskjedd! Jesus sto opp! Jesus lever! ÇEg ER oppstoda og livetÈ!

 

XI

 

Du og jeg beveger oss ofte i m¿rke. ÇHer m¿tes alleveier, pŒ gravens bratte rand,È synger vi av og til i gravferd. Vi grŒter med rette overvŒre kj¾re og elskede.

 

Kvinnenes og displenes kŒr, ja ogsŒ vŒr situasjon er Œ gŒmed grŒt til graven. Med mange sp¿rsmŒlstegn.

 

En dag lukker gravm¿rket seg ogsŒ om oss, og vŒre etterlattemŒ gŒ med grŒt til graven.

 

Men dette er ikke alt. Dette er ikke det siste.

 

Vi har med Ham Œ gj¿re som har gŒtt gjennom d¿den! VedLasarusÕ grav stŒr det at Han ble oppr¿rt og rystet av medf¿lelse. det stŒr tilog med at ÇJesus grŒtÈ!(11,35)

 

Han er i m¿rket med sitt n¾rv¾r. Han er pr¿vet i alt ilikhet med oss.(Hebr.4,15)

 

ÇSiden barna er mennesker av kj¿tt og blod, mŒtte ogsŒHan bli menneske som de. Slik skulle Han ved sin d¿d gj¿re ende pŒ ham somhersker ved d¿den,det er djevelen, og befri alle dem som av frykt for d¿den vari trelldom hele sitt livÈ.(Hebr.2,14-15)

 

XII

 

Den dagen gravf¿lget gŒr med din og min bŒre skal Herrenm¿te oss i den tomme graven. Med sitt Ord:

 

ÇEg ER oppstoda og livetÈ!

 

Mye kan v¾re m¿rkt i livet. Vi ser ofte ingen utvei. Frad¿dens fangenskap, djevelens listige angrep, verdens press, syndens makt,anfektelsens m¿rke.

 

Men Kristus kommer. Han som ikke er d¿d, men lever, og girsin kommando: ÇTa steinen bort!È(11,39) Og lyset flommer inn i graven, Inn i m¿rket.

 

Og sŒ fŒr du og jeg som h¿rer Hans Ord, gŒ ut i lyset medHam, pŒ Hans l¿fte:

 

ÇEg ER oppstoda og livetÈ!

 

XIII

 

I graven i hagen lŒ det synlige tegn igjen etter Jesus. Tegnsom Johannes fikk forbinde med Jesu eget Ord og L¿fte. Derfor ÇsŒ han ogtroddeÈ.

 

I vŒrt m¿rke, i anfektelse, i synden¿d, i f¿lelsen av Œ v¾realene i kampen, i oppgitthet over harde fristelser, i redsel for d¿d og grav:Det er bare en ting som hjelper, som holder: Det er Jesu Ord og l¿fte holdtsammen med synlige tegn:

 

Det er det forkynte og leste Bibelordet.

Det er vannet i dŒpen.

Det er br¿det og vinen i nattverden.

Det er hŒndspŒleggelsen i skriftemŒlet.

Det er oljen ved sykesalvingen.

Det er foldede hender i b¿nn.

 

Ingenting av dette kan pŒ den ene siden romme den store ogveldige Gud og Herre Jesus Kristus. Og likevel har Han ordnet det slik at Hanhar knyttet seg til disse

synlige tegn, akkurat som Han lot seg knytte inn i likkl¾rpŒskeaften.

 

NŒr vi med Johannes fŒr holde det sammen med det Han sa oglovet, da er det at bŒde du og jeg kan Çse og tro.È

 

Dette er dagen som Herren har gjort.

 

XIV

 

MŒ det ogsŒ bli

 

Dagen som Herren har gjort for deg!

 

I prekenteksten i dag stŒr det:

 

ÇDa sŒ hun at steinen foran graven var tatt bortÈ.(20,1c)

 

PŒ en prikk beskriver disse korte setningene vŒr situasjonetter langfredag og pŒskedag.

 

Han har Œpnet Himmelen for oss. pnet Veien Hjem!

 

Fordi:

 

Han har sonet vŒre synder.

 

Derfor har vi i Ham Çadgang til Faderen i ŽnndÈ.(Ef.2,18)

 

Han har seiret over d¿den.

 

ÇD¿den er oppslukt, seieren vunnet. D¿d, hvor er dinbrodd, d¿d hvor er din seier?... Men Gud v¾re takk, som gir oss seier ved vŒrHerre Jesus Kristus!È (1.Kor. 15,55+57)

 

Derfor har vi en levende Frelser og Forsoner!

 

ÇMen Jesus har et prested¿mme som ikke tar slutt, fordihan er og blir til evig tid. Derfor kan han ogsŒ fullt og helt frelse dem somkommer til Gud ved ham, fordi Han lever alltid, og gŒr i forb¿nn fordemÈ.(Hebr.7,25c)

 

Jesus er her hos oss i dag! Han lever. Og kaller deg til Œleve med Ham. SŒ vil han stelle med alle som s¿rger. Gi HP OG TR¯ST i sorgen.Og la oss fŒ nŒ mŒlet i Himmelen. MŒ Han fŒ f¿re oss alle fram dit!

 

Til ®re for Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande,som var er, og vera skal, EIN Sann Gud,frŒ ®ve til ®ve!

 

svennam@hotmail.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] (BoGiertz, ÒMed egna ¿gon,Ó(Sth.1947), norsk utg.Gimnes forlag, Oslo 1948, s.260flg. i utdrag,og redigert, overs. Stephan Tschudi.)