Intimasjon:
S¿ndageni dag har fra gammelt av navnet Quasi modo geniti, etter 1.Pet.2,2: ÒSom nyf¿dte(barn skal dere lengte etter den ekte, Œndelige melk) Dette svarer ogsŒ til etannet navn pŒ dagen: Hvites¿ndagen, Dominica in albis, som egentlig betyr dehvite kl¾rs s¿ndag.
Nyf¿dti hvite kl¾r. Begge navnene har pŒsken som bakgrunn, og s¾rlig pŒsken som denstore dŒpstid i kirken.Men dermed er dette ogsŒ en misjonsdag. I teksten i dagfikk disiplene samle 153 fisk. SŒ mange fiskeslag var nemlig kjente pŒ Jesutid.Dette er et bilde pŒ at vi som kristne skal v¾re menneskefiskere, men latoss f¿rst b¿ya oss for Gud....
Det er pŒskefremdeles! PŒ 5 forskjellige mŒter!
ÒEllervet dere ikke at alle vi som ble d¿pt til Kristus Jesus, ble d¿pt til Hans d¿d?Vi ble altsŒ begravet med Ham da vi ble d¿pt med denne dŒp til d¿den, for at viskal leve det nye livet, liksom Kristus ble reist opp fra de d¿de ved Faderensveldige kraft.Ó(Rom. 6,3-4)
F¿dt pŒny til et nytt liv ved Guds rettferdighet og renhet i Kristus Jesus! Til innsamling av ikke 153 fiskeslag, menalle folkeslag!
Vi fŒr h¿reom da Jesus m¿tte sine disipler for 3.gang etter oppstandelsen. (Uten at vi mŒglemme Maria Magdalena! Joh.20,11-18)
Det somer karakteristisk for disse m¿tene mellom Jesus og Hans venner og disipleretter pŒske, det er: Han gir segtil kjenne ved Œ tiltale dem med sitt Ord. Og sŒ bruker Hantegn som Han knytter sammen med sitt Navn, sitt Ord , og sitt handlingsm¿nster.Slik s¿rger Han for at de kjenner Ham igjen.
La oss f¿rstse litt tilbake. For f¿rste gangen var pŒskedags kveld, da de var samlet pŒsitt vanlige m¿tested i Jerusalem.
Da haddeHan plutselig stŒtt midt i blant dem og sagt: ÒFred v¾re med dere!Ó(Joh.20,19b,21)
Det nestem¿tet mellom Jesus og Hansdisipler, skjedde 8 dager etter, nemlig pŒ akkurat den s¿ndagen vi har i dag.Da hadde ogsŒ Tomas Tvileren v¾rt sammen med dem. Tomas hadde fŒtt se og kjenneJesus og Hans sŒr fra Langfredag og Korset. Jesus hadde ogsŒ da talt til dem: ÒFredv¾re med dere.!Ó(Joh.20,26b) og Tomas hadde blitt overbevist: ÒMin Herre og min Gud!Ó(Joh.20,28)
Men dettesier Jesus ikke bare til sine venner etter pŒske. Disiplene hadde h¿rt det barenoen dager f¿r, da de satt sammen med Jesus pŒ m¿testedet sitt kvelden f¿r Hanble arrestert. ÒMin fred gir jeg dere,Ó(Joh.14,27)
Ellers
ÒOg nŒ,sŒ sier Herren, Han som skapte deg, Jakob, og formet deg, Israel: Frykt ikke,jeg har l¿st deg ut; jeg har kalt deg ved navn, du er min.Ó(Jes.43,1)
OgJohannes, som skriver ned alt dette, hadde pŒskedags morgen v¾rt i den tommegraven Jesus hadde etterlatt seg, og sett linkl¾rne og hodekledet som lŒ igjenetter Han som hadde gŒtt rett igjennom dem. Han satte dette i forbindelse meddet Jesus hadde gjort bare noen dager f¿r dette igjen, da Han vekket oppLasarus fra de d¿de i Betania, og hadde sagt:
ÒJegER oppstandelsen og livet, den som tror pŒ meg, skal leve om han enn d¿r. Oghver den som lever og tror pŒ meg, skal aldri i evighet d¿.Ó(Joh. 11,25-26)
III
Vi serdet samme m¿nsteret i dagens tekst.
Peter ogJohannes og noen av de andre er altsŒ sammen ved Tiberias-sj¿en. Etter initativav Peter drar de ut og fisker. Men fisket ble helt mislykket.
Da detlysner, ser de en mann pŒ stranden. Det er Jesus, men det skj¿nner de ikke. Forde tror det er en fremmed som nŒ sp¿r om de har fŒtt fisk.
SŒ bermannen dem om Œ kaste garnet ut pŒ den h¿yre siden av bŒten. Gj¿r de det, skalde fŒ fisk! De retter seg etter det Han har sagt, og nŒ blir garnet sŒ fullt avfisk, at de greide ikke Œ dra det inn i bŒten!
Her mŒjeg tenke pŒ de gamle og trauste fiskerne, jeg har h¿rt om, som vet omfiskeplassene, og kjenner fiskens gang. Men Herren overgŒr ogsŒ dissehederskarene. For Han kjenner ogsŒ vŒr gang.
Og nŒbegynner Johannes Œ skj¿nne bŒde det ene og det andre. Han sier til Peter: ÒDeter Herren!Ó(Joh.21,7)
Peterblir sŒ ivrig at han hopper ut i sj¿en og legger pŒ sv¿m for Œ komme inn tilJesus med en eneste gang.
De andrekommer etter med bŒten. Noten med fisken blir dradd etter bŒten.
Vel pŒland fŒr de se et bŒl med fisk og br¿d pŒ gl¿rne. ÒKom og fŒ mat.Ó(Joh.21,12)
Der jegfikk v¾re prest i sŒ mange Œr, hadde de et uttrykk som het: ÒI kjentÕn pŒganglaget.Ó Slik er det her ogsŒ. Jesus har sitt m¿nster: Han gir seg tilkjenne ved Œ tiltale dem med sitt Ord. Han bruker synlige tegn som Han knyttersammen med sitt Navn, sitt Ord, og sitt handlingsm¿nster. PŒ denne mŒtenkjenner de Ham. F¿rst Johannes, sŒ Peter, og sŒ de andre.
Dagenstekst og vŒrt kapitel rommer pŒ en s¾rlig mŒte m¿tet mellom Peter og den oppstandne.
Det helei en setting hvor vi ser at Jesus kommer midt i dagliglivets strev, ja, tilmennesker som jobber nattskift! Til et menneske som har forr¾deri, svik, nattog d¿d som bakgrunn og horisont.
Peterhadde jo bannet pŒ at han ikke kjente Jesus. Han er nŒ pŒ en mŒte Òtilbake pŒbrakkaÓ igjen. Det er mandag morra blues! NŒ er det over dette med Jesus. Det han hadde v¾rt med pŒ gjennom 3 Œr.
SŒ kan visp¿rre: Burde ikke Peter tatt pŒ alvor den hilsen som engelen hadde s¾rskilttil ham ved Jesu grav, slik som Markusevangeliet forteller om? ÒMen gŒ avsted og si til Hans disipler og til Peter: Han gŒr i forveien for dere til Galilea.Der skal dere fŒ se ham, slik som Han sa dere.Ó(Mk.16,7)
Burdeikke Peter ha l¾rt av den tomme grav Han ogsŒ? Burde ikke JohannesÕvitnesbyrdha talt? Om han stŒr det jo: ÒHan sŒ og trodde.Ó(Joh.20,8)
Vi mŒ velinnr¿mme at det kan v¾re lett Œ stille etterpŒkloke sp¿rsmŒl fra sofakroken.Det b¿r vi ikke gj¿re. For ingen av oss kan tro av oss selv. Og ofte er detmeget vanskelig Œ tro for noen hver.
Men erdet ikke da godt at vi m¿ter Peters manglende tro i Guds Ord! For da skj¿nnervi at Herren har visst at du og jeg ogsŒ ville oppleve sviket og natten i vŒrteget liv. At din og min tilv¾relse ville romme bŒde forr¾deri, og d¿d.
Men midtder natten er m¿rkest, er morgenen og redningen n¾rmest. For da kommer Han tiloss.
Jesajahadde profetert: ÒJeg vil f¿re de blinde pŒ en vei de ikke kjenner, lede dempŒ ukjente stier. M¿rket foran dem gj¿r jeg til lys, og ulendt mark til enslette....Ó(42,16)
Dette eren mye enklere metode enn Œ s¿ke Gud bortenfor berg og blŒne. Eller Œ s¿ke Hami vŒrt eget indre. I vŒre egne f¿lelser eller i det mŒl av tro som vi mŒtteprestere i oss selv. Guds Ordkaller intet av dette tro. Og det f¿rer heller ikke frem. For bare det menneskesom lar seg finne av Herren Jesus, lar seg tiltale av Hans ord, og lar Hanstelle med seg, er en som tror.
Og det erikke noe som er sŒ vanskelig og innfl¿kt at ikke Gud Herren Jesus Kristus forstŒrseg pŒ det!
I dag vilda Herren ogsŒ ha oss til Œ forstŒ at du og jeg skal fŒ h¿re med i Jesu f¿lgelikevel. Til tross for sviket. Og sammen med Jesus fŒr vi sŒ se hva detvirkelig er Œ tro. Hva Evangeliet virkelig er.
Jesusbruker altsŒ ord og handlinger som Peter og de andre kunne gjenkjenne. Han gŒrforsiktig frem: ÒHar dere ikke fisk, barn?Ó(Joh.21,5)
PŒstranden, bruker Jesus ogsŒ gjenkjennelsens metode. Det blir ikke sagt noe, forde kjenner m¿nsteret Hans. Ett Œr f¿r hadde Jesus nettopp ved denne sj¿en, vedbr¿d og fisk, mettet 5000 mennesker pŒ underfull mŒte. Han bruker samme slagsmidler denne gangen ogsŒ. Br¿d og fisk!
Den syndog skyld som ogsŒ du og jeg har overfor Gud pŒ grunn av vŒrt forr¾deri overforJesus. For bŒde du og jeg har mange ganger og pŒ mange mŒter sviktet Ham, itanker, ord og gjerninger.
Hanglemmer oss ikke. Jesus har ikke glemt deg! Fordi Han elsker deg! OgsŒ i daggir Han seg til kjenne ved Œ tiltale oss med sitt Ord. Han bruker fremdelessynlige tegn som Han knytter sammen med sitt Navn, sitt Ord, og sitt handlingsm¿nster.PŒ denne mŒten kan vi ogsŒ kjenne Ham.
Kjennerdu den engelske forfatteren Clive Staples Lewis? Han er mest ber¿mt for sinserie om eventyrlandet Narnia og engelske barns m¿ter med det. B¿kene harfabelens form, men i denne er kristne motiver sentralt plassert. Noen ganger m¿tervi her gedigen kristen preken. Det ser vi ofte i det at Kristus blir fremstiltsom L¿ven Aslan .
Et av desterkeste og vakreste eksemplene pŒ kristen forkynnelse har vi i bok nr .4: ÒReisentil det ytterste hav,Ó der barna Lucy . Edmund, og Eustace reiser pŒ skipetDawn Treader.(ÓMorgenr¿dens vind.Ó)
ÒBarnakom seg ut av bŒten og vasset- ikke mot b¿lgen -men sydover langs vannmuren pŒderes venstre side. De kunne ikke ha fortalt deg hvorfor de gjorde dette . Detvar deres bestemmelse. Selv om de hadde f¿lt seg- og pŒ et vis ogsŒ v¾rt-voksneombord pŒ Morgenr¿dens vind, f¿lte de seg nŒ akkurat som det motsatte og holdthverandre i hendene mens de vasset gjennom liljene. Ikke en eneste gang merketde tretthet. Vannet var varmt, og hele tiden ble det grunnere. Til slutt sto depŒ t¿rr sand, og like etter pŒ gras-en enorm slette med fint kort gras, den lŒnesten like lavt som S¿lvsj¿en, og den strakte seg ut i alle retninger uten sŒmye som en muldvarpshaug en gang.
Naturligvisvirket det som om himmelen senket seg ned for Œ m¿te graset foran dem, slik detgj¿r pŒ flate steder. men etter hvert som de fortsatte Œ gŒ, fikk de detunderligste inntrykk av at her kom virkelig himmelen ned for Œ m¿te jorda-detvar en blŒ, strŒlende vegg, men den var virkelig og fast og minnet mest omglass. Ganske snart var de helt sikre. De var like ved den nŒ.
Menmellom dem og foten av himmelen var det noe som var sŒ hvitt at de knapt klarteŒ se pŒ det selv om de ennŒ hadde ¿rnens ¿yne. De gikk videre og oppdaget atdet var et Lam.
ÒKomog spis frokost,Ó sa Lammet med silkemyk stemme.
SŒ lade omsider merke til at det brant et bŒl pŒ bakken, og i en panne ble det stektfisk. De satte seg ned og spiste fisken. For f¿rste gang pŒ mange dager var desultne, og det var det mest velsmakende mŒltidet de noen gang hadde spist.
ÒUnnskyld,Lam,Ó sa Lucy, Òmen er dette veien til Aslans land?Ó
ÒIkkefor dere,Ó svarte Lammet. For dere er d¿ra til Aslans land Œ finne i deres egenverden.Ó
ÒHva!Ósa Edmund. ÒGŒr det en vei fra Aslans land til vŒr verden ogsŒ?Ó
ÒDet gŒren vei til mitt land fra alle verdener,Ó sa Lammet, men etter som han snakket,begynte den sn¿hvite fellen hans Œ skinne i dyp gullglans, og Lammet vokste ogble selveste Aslan som tŒrnet seg over dem mens lyset strŒlte fra manen.
Ò,Aslan, sa Lucy, vil du fortelle oss hvordan vi kommer til landet ditt fra vŒrverden?Ó
ÒJegskal fortelle dere det hele tiden,Ó sa Aslan. ÒMen jeg vil ikke fortelle derehvor lang eller kort veien kommer til Œ v¾re, bare at den f¿rer over en elv.Men ha ingen frykt for det, for jeg er den store brobyggeren. Kom nŒ, jeg skal Œpned¿ra i himmelen og sende dere tilbake til deres eget land.Ó
ÒV¾r sŒsnill, Aslan,Ó sa Lucy, Òf¿r vi reiser, kan du fortelle oss nŒr vi kommertilbake til Narnia igjen? V¾r sŒ snill. Og la det ikke bli altfor lenge til.
ÒKj¾redere,Ó sa Aslan mildt, Òdu og broren din skal aldri komme tilbake til Narnia.Ó
Ò,Aslan!!Ó sa Edmund og Lucy fortvilet i munnen pŒ hverandre.ÒDere er for gamle,barn,Ó sa Aslan, Òog dere mŒ begynne Œ komme n¾rmere deres egen verden nŒ.Ó
ÒDeter ikke akkurat Narnia,Ó hikstet Lucy. ÒDet er du.Ó Vi kommer ikke til Œ m¿tedeg der. Og hvordan kan vi leve nŒr vi ikke fŒr m¿te deg igjen?
ÒMendu kommer til Œ m¿te meg, kj¾re deg,Ó sa Aslan.
ÒEr-dud-d-der ogsŒ?Ó sa Edmund.
ÒDeter jeg,Ó sa Aslan, Òmen der har jeg et annet navn. Dere mŒ l¾re Œ kjenne megved det navnet.Ó
ÒDere mŒl¾re Œ kjenne meg ved det navnet,Ó sier Aslan til barna. Det gjelder ogsŒ foross. Det betyr Œ l¾re Gud Œ kjennegjennom Jesus. Han som er L¿ven og Lammet:
Jesus erLammet, som bar all verdens synder. Han tok dine og mine synder med opp pŒGolgata! PŒ offerstedet, der Guds Lam ble slaktet, og hvor Hans blod rant tilsoning for alle dine og mine synder.
Men Jesuser ogsŒ L¿ven. Som seiret! PŒskedag f—r Herren av graven. Ingen kunne stanseHam. Soningens kalk var t¿mt. Tornekronen var kongekronen!
Det er pŒskefremdeles! Det er Jesu Navn det handler om! Ved sj¿en den morgenen vi h¿rer omi dag brukte Jesus br¿d og fisk. Og slik gj¿r Herren det pŒ en mŒte fremdeles.For br¿det og fisken betyr bŒde Hans Ord i Bibelen, og Ordet hans i br¿det og ivinen ved nattverden. Der hvor Jesus blir forkynt fra prekestolen og utdelt vednattverdbordet, der lyder det et: Det er Herren!
Dette erHans ÓganglagÓ! Dette er Hans m¿nster. Dette er mŒten vi finner Jesus pŒ!
I Ordetog Sakramentet blir alt Han vant for deg pŒ Golgata utdelt. Ingen forstŒr det.Men det har behaget Herren Œ ordne det pŒ denne mŒten.
Hanglemmer oss ikke. Fordi Han elsker oss. Han bruker fremdeles synlige tegn somHan knytter sammen med sitt Navn, sitt Ord, og sitt handlingsm¿nster. PŒ dennemŒten kan vi ogsŒ kjenne Ham.
Derforgjelder det Œ leve med Jesu hilsen i Ordet i ¿ret, med Jesu Navn pŒ tungen, ogmed Jesu verk ved nattverdbordet i hŒnd og munn.
Dette erogsŒ mŒten Œ finne hjem til Gud pŒ! For deg som ikke synes du ser verken Jesuseller Himmelveien. For deg som er kommet pŒ villstrŒ, og er borte fra Herren.
SŒ slitervi alle med vŒre synder. VŒrt svik, forr¾deri, og vŒr natt og vŒr d¿d. Men Œtro er Œ se etter Jesu m¿nster! klynge seg til Hans Ord og knele ved HansBord! Der Jesus kommer og vilkomme TIL DEG i dag. S¿k Ham da der! Han sier:ÒKom og fŒ mat.Ó (Joh.21,12)
Og sŒ utpŒ fiske! Menneskefiske!
For: Deter pŒske fremdeles!
Til ®refor Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var, er, og vera skal, EIN SannGud,frŒ ®ve til ®ve!
svennam