Treeiningssundagen
Matt.28,16-20
H¿gmesse
Den rette drakten.
Fotball-VM iTyskland er begynt, men uten norsk deltakelse. Men mange nordmenn sŒ atTyskland fikk en god start mot Costa Rica i forgŒrs, og at Sverige bare klarte1-1 mot Trinidad og Tobago i gŒr. Selv om ge Hareide ikke fikk vŒrt landslagav gŒrde, samler vi oss ivrig foran TV-skjermene, for fotballen griper mange.
Mange i¯ygarden har engelske klubblag som favoritter i tilllegg til lokale Brann.
I forrigemŒned var jeg i London, og benyttet anledningen til Œ bes¿ke favorittlagetmitt, Arsenal FC sin hjemmebane i Nord-London. Jeg har Òholdt medÓ dem siden1957, da jeg var 6 Œr gammel.
NŒ sto jeg iArsenal-land for f¿rste gang.
Like vedArsenal undergrunnsbanestasjon pŒ Piccadilly Line ligger klubbens tradisjonsrikebane Highbury, og et par steinkast unna den nye Emirates Stadium som skal tas ibruk i h¿st.
Om str¿mmenav fotballfans til Arsenal-land ikke kunne mŒle seg med skaren av pilegrimertil store London-kirker som St.Pauls eller Westminster Cathedral, var detturister fra flere land i gatene, noen ogsŒ kledd i den r¿de Arsenaldrakten. Ogmange hadde kurs for Arsenals butikk for klubbeffekter.
Det gjaldt ŒfŒ tak i et minne, et merke, et skjerf eller en drakt som kunne minne oss alle pŒat vi heier pŒ Manager Arsene Wengers gutter med Thierry Henry i spissen!
I daghandler det Hellige evangeliet om Œ bli kledt i en annen slags drakt. Om Œ bliidentifisert med et annet slags lag. Om Œ b¾re korsmerket. Det kan v¾reutfordrende. For mange ganger ser laget ut til Œ bli slŒtt ut. Men det er etlag som skal vinne til slutt.
Det skalhandle om dŒpen og den hellige kristne kirken.
I
Jesus lever!Han stod opp fra graven. Han seiret over d¿den, han overvant den onde, og Hansonet alle dine og mine synder. SŒ hadde Han m¿tt kvinnene ved graven,disiplene, ja til og med, som apostelen Paulus vitner om, viste Han seg "former enn fem hundre br¿dre pŒ en gang."(1.Kor.15,6)
Ved et av dissem¿tene "kom Jesus mot dem og sa: "V¾r hilset!" De gikk framog omfavnet hans f¿tter og tilbad ham. Jesus sa til dem: "Frykt ikke! GŒog si til mine br¿dre at de skal dra til Galilea. Der skal de semeg."(Matt.28, 9-10)
NŒ var deelleve gjenv¾rende disiplene samlet pŒ et fjell i Galilea. For Jesus "haddesatt dem stevne der."(28,16)
Da de fŒr seHam, faller de ned og tilber Ham. Men noen tvilte, stŒr det.
Jesus vet nokom deres tvil. Men Han diskuterer ikke med dem. Han har en ordre Œ gi:
"Meg ergitt all makt i himmel og pŒ jord. GŒ derfor ut og gj¿r alle folkeslag tildisipler, idet dere d¿per dem til Faderens, og S¿nnens og den Hellige ndsNavn, og l¾rer dem Œ holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med derealle dager inntil verdens ende."(28,18-20)
"Misjonsbefalingen"kaller vi ofte disse ber¿mte ordene. En befaling, en ordre om at alle folkeslagskal gj¿res til disipler, l¾resveinar av Jesus.
MŒten detskal skje pŒ er ved den kristne dŒpen. Men gaven dŒpen gir mŒ holdes fast itroen. Da vil Jesus v¾re med oss.
II
Derfor mŒ vif¿rst stoppe ved forholdet mellom dŒpen og troen.
Forholdetmellom dŒp og tro, tro og dŒp har alltid v¾rt et vanskelig og omdiskutertsp¿rsmŒl innen kristenheten. For eksempel sier noen at det ikke gŒr an Œ d¿pesmŒ barn,Ó for de kan ikke troÓ.
Andre sier noe liknende:De smŒ barn trenger ikke dŒp,Ó for barna tror likevel.Ó
Uansett harresultatet gjerne blitt en nedvurdering av barnedŒpen.
Og ombarned¿pte som falt fra troen senere ble omvendt, ble konsekvensen gjerne ennedskrivning av den dŒpen som skjedde som barn. All vekt ble lagt pŒ det at enomvendte seg, eller noen gikk til og med sŒ langt som Œ ta en ny dŒp.
Men Guds Ordholder dŒpen og troen sammen: Herren vil at den som er d¿pt skal tro pŒ Ham,hvert sekund, minutt, 24 timer i d¿gnet, helt til mŒlet i Himmelen er nŒdd.
III
En annen tinger at Kirken anerkjenner ikke bare barnedŒpen, den anerkjenner ogsŒ i h¿yestegrad dŒp av voksne som ikke er d¿pt f¿r. Rett og slett fordi at Bibelenegentlig ikke taler om barne-eller-voksendŒp, men om DP som basis for det Œv¾re en kristen.
Men det handleraltsŒ ikke bare om dŒp! OgsŒ tro h¿rer med.DŒpen og troen h¿rer sammen, ja, erto sider av samme sak.
Men omforholdet mellom dŒp og tro har v¾rt et vanskelig tema innen kristenheten,gjelder nok det samme ogsŒ her pŒ berget. Kanskje fordi dŒpen og troen hos ossofte er blitt revet fra hverandre?
Noen har ipraksis tenkt at det bare var troen som betydde noe, i allefall nŒr det kom tilstykket, men minst like mye har en i andre tradisjoner kommet i skade for Œtenke at bare en var d¿pt, var alt greit. Men da glemte en troen! Ogomvendelsen!
"Densom tror og blir d¿pt, skal bli frelst," sier Jesus i Mk.16,16!
Guds Ordholder dŒpen og troen sammen: Dethandler om Œ komme til Jesus, og bli hos Ham! Blir en d¿pt, sŒ mŒ en ogsŒ tro!Kommer en til tro, mŒ en ogsŒ bli d¿pt!
IV
Mange gangerhar vi mint om at HelligŒnden har flere hjelpemidler til Œ formidle Guds NŒdetil oss. Ofte kaller vi dem nŒdemidler av den grunn. Vi regner gjerne med GudsOrd, Nattverden og DŒpen som nŒdemidler.
DŒpensnŒdemiddel er bŒde gave og forpliktelse.
Vi kaller dŒpenen gave, bl.a. fordi den i Galaterbrevets 3.kapittel blir sammenliknet med etplagg, en hvit drakt, som en blir kledd i.
Men dŒpen formidlerderfor ogsŒ troen. For det Œ tro pŒ Jesus, det Œ v¾re en kristen, det er Œ v¾rekledd i Hans rettferdighetsdrakt, og Œ regne Ham som sin Frelser i liv og i d¿dog i all evighet. Derfor kunne vi godt si at troen er det redskap som mottardŒpens gave: v¾re Guds barn!
NŒr vi d¿persmŒ barn, b¾res de til fonten pŒ foreldrenes tro, altsŒ deres ¿nske om atbarnet skal komme til Jesus og h¿re Ham til. Det er sv¾rt tvilsomt av kirken Œforutsette at de som b¾rer barn til dŒpen egentlig ikke er kristne. De kan haen svak tro, men ikke v¾re uten tro! SŒ gir Herren selv ved sin nd i dŒpenTroen med stor T til barnet. For at det skal leve i Troen hele livet. PŒ denandre siden er det ogsŒ sv¾rt tvilsomt av kirken Œ la barna d¿pe uten at en idŒpsforberedelsen pr¿ver nettopp foreldrenes tro. Den mŒ gjerne v¾re svak, forsvak i troen kan vi v¾re alle. Men det gjelder Œ regne med Jesus!
Og: NŒr vid¿per voksne som ikke er d¿pt, sŒ er det samme sak, men i motsatt rekkef¿lge.De er kommet til tro pŒ pŒ Den Tre-Ene Gud, Faderen, S¿nnen og Den Hellige nd,for Kristi Skyld. Da skal de nettopp d¿pes i Den Treenige Guds Navn, For Jesuskyld!
Og i beggetilfeller er poenget Œ tilh¿re Ham, med hele seg, med alt vŒrt, hele livet! Viskal fŒ v¾re Hans disipler og tjenere, fŒ gi vŒrt liv til Ham, Han, som har gitt alt til oss , i dŒpenshellige bad! Og legg merke til: Bare dŒpen og troen, troen og dŒpenfrelser.Begge deler! Se opp for utelatelser! De f¿rer bare til etterligninger!
Det erforpliktende Œ v¾re d¿pt. For oss alle. Om vi er d¿pt som barn, eller somvoksne. Men i forpliktelsen ligger ogsŒ l¿ftet og hŒpet! Og tr¿sten ved det Œv¾re d¿pt. Dette er ikke en falsk tr¿st til den som IKKE lever i troen, men sŒtil gjengjeld en virkelig tr¿st til den som er d¿pt og tror, en tr¿st om detevige liv, om livets oppstandelse pŒ den siste dagen! OG EN TR¯ST FOR LIVETOGS. HVA SOM SKJER, SKAL DU F TILH¯RE JESUS!
V
Men sŒ vardet forpliktelsen:
Vi mŒ ha medoss et annet sentralt dŒpsord fra Bibelen.
"Men vŒrGud og Frelsers godhet og kj¾rlighet til menneskene ble Œpenbart. Og hanfrelste oss, ikke pŒ grunn av vŒre rettferdige gjerninger, men fordi han erbarmhjertig, han frelste oss ved det bad som gjenf¿der og fornyer ved DenHellige nd, som han sŒ rikelig har ut¿st over oss ved Jesu Kristus vŒrFrelser. Slik skulle vi stŒ rettferdige for Gud ved Hans nŒde og bli arvingertil det evige liv, som er vŒrt hŒp."(Tit.3,4-7)
I dŒpens badgir Han oss Evig liv, for at vi skal vinne Evig Liv i Himmelen! Men dette livetmŒ n¾res! Troen mŒ n¾res. Ja, for betydningen, meningen med det Œ bli d¿pt, erŒ vandre sammen med Jesus hver dag, for Œ nŒ Himmelen!
Gaven dŒpengir mŒ holdes fast i troen. Da vil Jesus v¾re med oss.
Derfor mŒ vi lavŒrt dŒpsbarn, oss selv og vŒr menighet preges av den Kristus som lever i dag,av Hans nŒdemidler, og Hans hellige kristne kirke.
Her mŒ vi rettog slett ha et praktisk program til hjelp for oss. For dette krever konkretisering.Det Œndelige livet krever et sted. Et sted Œ leve det hele ut. Kirkens rom.Alter. Bibel, lys, krusifiks. Bilder. Andaktsbokens plass. B¿nnestol.Kneleskammel.
VI
Men vi mŒ brytedette enda mere opp. Og derfor f¿rst litt til dere voksne, om dere somforeldre, om det Œndelige livet i hjemmet. Tenk at dere, voksne som barn, er pŒHimmelveien. Der er det veimerker: Som Guds Ord. Bruk det hjemme!
Kanskje derekunne ta dere tid til Œ ha husandakt? Kanskje ved frokostbordet ellermiddagsbordet? Dere kunne lese et lite stykke fra Bibel og andaktsbok,og besammen, fritt, eller med fast formulerte b¿nner. Her er ingen motsetning.
N¾rt forbundetmed dette er samtalen med Barnet om Jesus. Men husk ogsŒ da at denne stunden mŒv¾re preget av trygghet, varme og ro. Bildene.
SŒ har viBordb¿nn, og Aftenb¿nn.
Vi harfeiringen av de Kristne h¿ytidene: Jul, PŒske og Pinse; og dŒpsdagen!
Og ikke minsthar vi S¿ndagen. Herrens Dag, Gudstjenesten i Herrens Hus for smŒ og store!
Ved disseveimerkene n¾rer Herren Det Evige Livet som formidles ved den nye f¿dsel, idŒpen og ved Troen.ÓDette er det evige liv at de kjenner deg, den enestesanne Gud, og Ham du har utsendt, Jesus Kristus.Ó(Joh.17,3)
VII
Norge eraltsŒ ikke kvalifisert til fotball-VM. Men TV2 fortalte sist Norge spilte iturneringen at mange identifiserer seg slik med ÒDrillosÓ som laget kaltes atman kj¿pte landslagsdrakt som de kledde seg i nŒr Norge spilte. Ja, folk var sŒivrige at butikkene gikk tomme. Mange ventet mirakler av ÒDrillosÓ, og det bleantydet at vi kunne vinne hele VM.
Slik gikkdet jo slett ikke.
Menuavhengig av alle VM tap eller seier i fotballen er du kalt til spiller pŒJesus sitt lag.
I dŒpen bledu kledt i Kristi rene drakt , for Œ h¿re til der. Men det hender dey er lett Œville melde overgang til andre klubber. For av og til kan det kan se ut som oml¿nnen er bedre og seirene flere der.
Men f¿lgerdu Jesus med alle dine er du og derepŒ det laget som skal vinne til slutt. Den hellige kristne kirken.
Der lyderl¿ftet:
"Ogse, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende." (Matt.28.20b)
Til ®re forFaderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vere skal, EIN Sann Gud,h¿glova frŒ ®ve til ®ve!