SKG
Veileder, Region Vest
FR.SVENN MARTINSEN PE,
SKGs vei videre
innledning til samtale St.J¿rgens
kirke, Bergen den 111098
Bearbeidet den 220199
Innledning.
Som nyvalgt Veileder for
SKG Region Vest vil jeg f¿rst hilse dere med den Apostoliske hilsen: NŒde v¾re
med dere, og fred, fra Gud VŒr Far, og Herren Jesus Kristus!(+)
Dessuten vil jeg ogsŒ
hilse dere med det som har blitt mitt program-ord i denne etablerings-fasen:
2,Kor.1,3-7.
En turbulent tid
ligger bak oss.
Jeg ble fung.veileder
etter nominasjon i SKG Region Vest RegionalrŒdsm¿te 170398, vedtak i SKG AU
23/98, og personlig kall vinteren 1998. Tidligere Veileder Arnfinn Haram, trŒdte
som kjent ut av Dnk 260398, og ble pŒskenatt opptatt i RCC. Regionen har v¾rt
tydelig preget av at Arnfinn la ned sitt verv og senere konverterte, sammen med
flere andre medlemmer.
Jeg vil si tydelig og
offentlig at Arnfinn Haram fortjener stor takk for mange Œrs trofast
prestetjeneste i DNK, og mange Œrs innsats for bekjennelsesbevegelsen, SKG
sentralt, og SKG Region Vest.
Arnfinn la i praksis ned
sitt verv allerede senh¿stes 1997. Som en interimsordning fungerte derfor
nestformann Otto Odland inntil RegionalrŒdsm¿tet 110598. Han mŒ takkes for Œ ha
tatt ansvar i en vanskelig tid.
Det ligger meg ogsŒ pŒ hjerte Œ takke vŒrt gode
RegionalrŒd i Region Vest, og andre som har v¾rt med i b¿nn og arbeid for fin
innsats.
De to siste Œrsrapportene
fra Veileder her vest ble sterkt preget av brytninger nŒr det gjelder kirkelig
veivalg.
Jeg vil tro at de
sterkeste brytningene nŒ er et tilbakelagt stadium. Folk har gitt meg signaler
om at de har opplevet vŒr, sommer og h¿st 1998 som god i SKG, og nŒ vil leve
troens liv i vŒr ramme.
Veileder har observert
en god Œnd og positiv trend i SKG pŒ alle RegionalrŒdsm¿tene, og pŒ
Arbeidsdagene som Regionen arrangerte ogsŒ i 1998.
Det samme gjelder
Veilederkollegiet, LandsrŒdet og ikke minst stevnet pŒ Bygd¿y i midten av
august 1998, med god oppslutning, en positiv Œnd og et sterkt og historisk
foredrag av Veilederkollegiets formann, Asle Dingstad.
VŒr Region har omfattet
Stavanger, Bj¿rgvin og M¿re bisped¿mmer i DNK, men vi regner fra h¿sten 1998 M¿re
som egen enhet, etter SKG AU vedtak 23/98b.
8 Utmeldinger er
registrert siden august 1997, og det ser ut som tallet flater ut. Dette skulle
inneb¾re at SKG Region Vest , inkl. Stavanger har ca. 70 medlemmer.
Utblikk mot
fremtiden.
Re-lansering av SKG
Region Vest.
Veileder mener at en
Re-lansering av SKG Region Vest er n¿dvendig. Den kan bl.a. inneb¾re:
a. Konsolidering: Vi mŒ nŒ ut
til SKGs medlemmer i regionen pŒ nytt.
b. Markering: Jeg viser
til nytrykk av SKG-brosjyre, nytt semesterprogram. SKG-messer: For ¿yeblikket
ser det ikke ut til Œ v¾re tilstrekkelig grunnlag for Œ opprettholde
formiddagsmessene, foredragskvelder og sosiale samv¾r. B¿nne-omsorgsfellesskap.
PŒ Tomas-messer, m.v. Oppfordre til oppslutning om St.Jakobs-og Marias vespere,
og gudstjenestene pŒ Scta.Sunnivae studenthjem.
c.Brobygging, med klar
"SKG-linje."
d. Mulig og l¿nnet heltidstjeneste for
Veileder?
Sv¾rt mange og store
utfordringer. Veileder, RR og hele Regionen trenger mye forb¿nn!
Hva er egentlig SKG?
Det er mange som vil
mene noe om dette.
Vi mŒ fastholde SKGs
lover og l¾regrunnlag:
NŒv¾rende lover: ¤2. Basis for
SKG er Guds Ord slik det er gitt oss i Den Hellige Skrift og som vŒr kirke
vitner om det i sine oldkirkelige og reformatoriske bekjennelsesskrifter og
dokumentet ÇKirkens Grunn.È
ForeslŒtte lover: ¤2. Basis for
SKG er Den Hellige Skrift og de oldkirkelige og reformatoriske
bekjennelsesskrifter samt dokumentet ÇKirkens Grunn.È
Til grunn for ¿nsket om
endring av formŒls-og basispragagrafen ligger en erkjennelse av at utviklingen
i Dnk har gjort det pŒkrevet for SKG Œ v¾re noe mer enn et supplement. SKGs
lover mŒ derfor formuleres slik at vi ikke er eksklusivt knyttet opp mot DnK.
SKG mŒ v¾re et hjem ogsŒ for dem som mŒ evakuere kirken. Det skal v¾re Œpent
for valg av kirkelige tilknytninger for SKG!
SKG ser fremover.
De siste Œrene har v¾rt
turbulente for SKG. Det sŒ vi bŒde i 1996 og 1997. Roligere ble 1998. Det sp¿rs om ikke vi nŒ med frimodighet
kan fŒ si: NŒ ser vi fremover!
Det har stŒtt strid i bŒde
om synet pŒ SKGs ¿kumeniske linje, om bispeembetet, og om SKGs messeordning.
Men jeg tror ikke disse
sp¿rsmŒl vil bli splittende i det f¿lgende.
Det vil jeg begrunne
slik:
1. Vi har hatt en klassisk
evangelisk-luthersk arv Œ forvalte fra reformasjonen av. Det er vŒr bakgrunn,
og det er fremdeles vŒrt kall. Men vi ¿nsker da samtidig Œ si at vi ¿nsker ikke
Œ lese "evangelisk-luthersk" gjennom "statskirkens" og
"folkekirkens" briller.
2. Som
Veilederkollegiets leder Asle Dingstad sa i sitt historiske foredrag pŒ SKGs
landsstevne i august 1998 fordrer vŒrt kall Œ skape et nytt kirkerettslig rom
utenfor Den norske kirke. Dette f¿rer igjen til at vi mŒ ha ¿kumeniske
kontakter. Til dem tar vi med vŒr bakgrunn, Skriften, og de lutherske
bekjennelsesskriftene. Og bŒde Skriften og Bekjennelsen er faktisk ¿kumenisk!
Jeg tror erfaringen sŒ langt f¿rer til at vŒre venner i andre kirker
respekterer oss, som det vi er men ogsŒ at vi finner at vi har felles
utfordringer, og ikke minst har mye mere felles enn vi kanskje har trodd. Vi
gjenkjenner Jesu Kristi Hellige, Almenne og Apostoliske Kirke ogsŒ hos dem. Det
som kan v¾re annerledes hos SKG i forhold til andre arbeidslag i DnK tror jeg
kan v¾re kriseforstŒelsen og analysen av denne kirkens situasjon. Derfor er kirkesp¿rsmŒlet reist hos
oss.
Bispeembedet.
NŒr det gjelder
Bispeembedet, sŒ skulle bare det usmakelige og politiske maktspill omkring bispevalg
i Dnk, og hele situasjonen rundt bispekollegiets stillingtagen i bekjennelsessp¿rsmŒlene
f¿re til at alle troende, lav-som h¿ykirkelige, sŒ det som et kall Œ sette
bispeembedet i rett skikk. Til dette h¿rer ogsŒ at vi b¿r nyorientere oss ut
fra Skriften selv om hva apostolisk sendelse og tilsyn egentlig er. Kanskje er
det ogsŒ andre sider ved saken som ikke nok er pŒaktet. Jeg viser her til min
kollega i RegionalrŒdet, sokneprest Otto Odland, som i Festskriftet til Odd
Sverre Hove(1997) hadde en interessant artikkel om denne saken: Har Augustana
et "luthersk" embetssyn? Han mener nemlig at nŒr vŒrt viktigste
bekjennelsesskrift, artikkel 28 taler om det kirkelige embede, taler det om
Bispeembedet.
SKG-liturgien.
Veilederkollegiet har
gjort en stor innsats med Œ revidere SKG-liturgien, bŒde i sprŒk og innhold.
Her er kommet flere alternativ, bedre formuleringer, den b¾rer lutherske
anliggender videre og samtidig tror vi at den fremtrer slik at vŒre ¿kumeniske
kontakter gjenkjenner sin tro i den. Sp¿rsmŒlet om nattverdteologien b¿r ellers
nŒ v¾re avklart hos oss, idet vi tydelig avgrenser oss mot den middelalderske
romerske messeofferteologi og den senere romerske
"gjenfremstillingen" av Golgata. Ellers har igjen Asle Dingstad
behandlet disse sp¿rsmŒl pŒ en glimrende mŒte i sitt foredrag:
"Nattverden-offer eller gave?"(Holdt flere ganger i
FBB-sammenhenger.)
Det katolske sp¿rsmŒl.
Det Çromersk-katolskeÈ
sp¿rsmŒl har v¾rt temmelig dominerende i debatten rundt SKG. Men egentlig tror
jeg at en ved n¾rmere ettersyn ikke vil finne noen i SKG som er Çkrypto-romerskeÈ.
NŒr det gjelder de som har forlatt oss, tror jeg ogsŒ at kun et fŒtall av dem
egentlig var romersk-katolske i teologi.
Men i vekkelsestider der
sp¿rsmŒlet om 3.trosartkkel i det hele og Kirken spesielt blir et brennende sp¿rsmŒl,
har jeg i min lange tjeneste som menighetsprest, sett at konversjoner lett
skjer, og da gjerne da pŒ litt irrasjonelt, og personlig-psykologisk grunnlag.
Jeg vil gjerne i dag
uttrykke all mulig respekt og kj¾rlighet for gode venner, medarbeidere og
medlemmer som har valgt Œ forlate oss til fordel for Œ ÇgŒ til RomÈ. Men
samtidig advare mot den veien. Saken er jo at dette bare kan bli en personlig
og privat l¿sning. Dessuten, har man planer om noe slikt, b¿r man nok ogsŒ v¾re
noenlunde konform med romerkirkens teologi. praksis og kirkerett. Jeg tror ogsŒ
at en evangelisk kristen i den sammenhengen lett vil bli skuffet. Det er
selvsagt meget lett Œ bli betatt overfor en kirke som i mange str¿k av verden
er langt mer tydelig som Kirke enn vŒr. Det er ogsŒ meget lett Œ bli betatt av
en konservativ pave som Johannes Paul II. Men vi mŒ v¾re klare over at det er
store hindere Œ overvinne den veien bl.a. nŒr det gjelder messeofferet,
paveembedet og flere sider ved mariologien. Og til tross for ordene i Joint Declaration
er jeg ikke trygg pŒ at vŒre respektive kirker har nŒdd fram til tilstrekkelig
enighet om rettferdiggj¿relsesl¾ren.
Nei, SKGs grunnlag er
klart. Senere skal jeg komme tilbake til vŒre ¿kumeniske kontakter og bakgrunnen
for at vi pleier forbindelser med dem.
NŒr vi sp¿r hva SKG er
vil jeg kort og klart vise dere til Luthers preken pŒ 13.s. e. trinitatis: Der
taler han om et "herberge", et "hjem" med "olje og
vin"(Luk.10,34). Hit vil Den barmhjertige samaritan Jesus redde sine, og
gi hŒp og tr¿st for livet og evigheten. (Sal.23,5-6; 84,4-8) Herberget, sier
Luther, er kristenheten her i verden! SKG vil rett og slett v¾re et Œndelig
hjem for alle som er Œndelig Çhjeml¿seÈ i dag, og vi vil ogsŒ hŒpe at nye kan
la seg redde av Den barmhjertige samaritan Jesus og vinnes for Guds Rike
gjennom oss.
Evangelisk-katolsk.
SKG er ikke
romersk-katolsk. Men samtidig mŒ vi med frimodighet og glede kunne vedkjenne
oss ordet "katolsk". Det betyr jo ikke noe annet enn
"almenn"! Og vi bekjenner i trosbekjennelsen hver s¿ndag at Kristi
Kirke nettopp er almenn!
I en tid med mange
brytninger rundt SKG og med mange sp¿rsmŒl, er det godt Œ ha en identitet. Det
gir trygghet og tr¿st i tro og tjeneste. I daglig kall og kristenliv. Derfor vil
jeg altsŒ lansere begrepet hos oss:
ÇEvangelisk-katolsk!È
Ikke bare er vi
evangeliske, slik vi gjerne sier det med f.eks. Rom, 4, 5-8, og Augustana,
artikkel 4:
"rettferdiggjort
uten vederlag for Kristi skyld ved troen,..."(CA IV) "
Men ogsŒ er vi
katolske!
Her vil jeg vise dere
til nylig avd¿de Biskop Bo Giertz' glimrende utlegning i sin bok "Kristi
Kyrka"(1939, s.88-106), som vi forresten hŒper snart skal foreligge pŒ
norsk.
Giertz viser til
kirkefaren Cyrill av Jerusalems katekisme, som har denne definisjonen pŒ at
Kristi Kirke er katolsk:
1. Kirken er utbredt
over hele jorden. Rastl¿st utvider hun sine grenser, drevet av Herrens
befaling.(Matt.28,18-20) Kirkesak er misjonssak! Gud vil at alle mennesker skal
bli frelst, og nŒ frem til Œ kjenne sannheten!(1.Tim. 2,4-7)
2. Kirken b¾rer hele
den Sannhet som er n¿dvendig til frelse. (Joh.14,6) Den er "Guds
hus,...den levende Guds menighet, sannhetens st¿tte og
grunnvoll."(1.Tim.3,15) Den b¾rer mysteriet, Guds hemmelighet,
"Kristus blant dere, hŒpet om herlighet" i sin midte, (Kol.1,24-29)
og den har sannhetens nd, som gir oss del i "bredden, lengden, h¿yden og
dybden."(Joh. 14,15-18; Ef.3,14-21)
3. Kirken er alle
troendes mor. Hun overbygger alle forskjeller i skikker og kultur. Mennesker
med forskjellig sprŒk, hudfarge og levekŒr forenes foran Kristi kors! Kirkens
katolske vesen har forstŒelse og gaver for hver natur og hvert temperament.
Ingen har monopol pŒ henne, verken de f¿lelsesladede, de kj¿lige, de estetiske
eller de ekstatiske. Kirken er til Moder kŒret(LR 276), med rom og kj¾rlighet
for alle Kristi venner. Hun rommer hele brudeskaren, som er sŒ stor at
"ingen kunne telle den."(Joh. p. 7,9-17)
4. Kirken formidler
Guds nŒde i Jesus Kristus, vŒr Herre og Frelser. Gud har bygget sin Kirke i en
verden, der vi daglig, og pŒ alle punkt ser sporene av en vilje som har gjort
oppr¿r mot Gud. Med full rett Œpenbarer derfor "Guds vredesdom (seg) fra
himmelen over all ugudelighet og urett over mennesker som holder sannheten nede
i urett."(Rom.1, 18, flg.)
NŒr Gud kaller til sin
kirke(Kirke=ekklesia=de utkalte) er det derfor bare uverdige Han kaller:
Rom.3,22 flg. Men pŒ toppen av kirketŒrnet lyser korset. Fremme pŒ alteret
vitner et kors eller et krusifiks om at Guds nŒde baner seg vei til
menneskehjertene til tross for vŒr synd og skyld, og lyser over alle botferdige
hjerter. Det er ingen som har falt sŒ dypt at ikke Kristus kan nŒ dem. Det
finnes ingen anfektelse som ikke kan finne ro i Frelserens armer. Ingen er i en
situasjon hvor de ikke kan m¿te Guds forlatelse og fŒ ny frimodighet. Kirken
har i sin favn det klassisk evangeliske budskapet om rettferdiggj¿relsen ved
troen alene for Kristi skyld.
5. Kirken rommer ogsŒ
de Hellige nŒdens midler, Ordet og Sakramentene. Ridderen, tiggermunken,
eremitten og den kristne keiseren var alle i sin tid Kirkens s¿nner ved dŒpen
og troen. Og i dag h¿rer bŒde akademikeren, arbeideren, voksne og barn med i
det store katolske fellesskap, der vi fŒr stamme vŒrt "Abba, Far!",
og stemme i med barnekŒrets nd, men ogsŒ la messeliturgiens vekslende ledd, b¿nn,
lovsang og den hellige eukjaristien gripe oss, og ta hŒnd om vŒre liv.
Her er ogsŒ Den
Hellige nds gaver, 1.Kor.12,7, til herliggj¿relse av Kristus, og oppbyggelse
av menigheten.
6. Biskop Giertz tar
ogsŒ med et siste punkt til forstŒelse av kirkens katolske vesen. Den favner Œrhundrene
og alle tider, sier han, og peker pŒ rikdommen i Kirkens tradisjon, like fra
urkirken, gjennom oldkirken, og til reformasjonen. Den evangeliske innstilling til tradisjonen er at intet er n¿dvendig
til salighet utenom det som kan belegges i selve Evangeliet. Skriften er
tradisjonens herre. Men samtidig vil vi som kristne med takknemlighet ta imot
troserfaringene fra dem som har forlatt dette liv og nŒ er hjemme hos Herren!
Plassen tillater ikke mere gjengivelse av denne gedigne utleggelse. Jeg fŒr
henvise til Giertz' bok, som ogsŒ understreker at uttrykket
"evangelisk-katolsk" kan belegges hos reformatorene.
Katolsk: Jeg viser til
den mesterlige framstilling Biskop Bo Giertz gj¿r av et evangelisk-katolsk
standpunkt i boka ÇKristi KyrkaÈ: s.88-106.
Historien-SKGs f¿rste
Œr.
SKGs formann, sokneprest
Ottar S. Myrseth, har sagt at ÇDet kan ikkje vere tvil om at SKG hadde ein
trong f¿dsel, men barnet vart levande f¿dt.È
Siden det er gŒtt noen Œr
siden SKG ble stiftet, skal jeg bruke noen minutter pŒ Œ gŒ opp historien.
Dannelsen av SKG
foregikk i Santalmisjonens lokaler i ¯vre Korskirkealmenning 5 i september
1991. Og litt senere pŒ h¿sten tok den Bergens-baserte ledelsen i Kontaktnett
for Kirkelig Samhold initiativ til dannelsen av en Region Vest. Den ble stiftet
i desember samme Œr.
Det faktiske vedtaket om
at man ville gŒ for en synode-modell er nok likevel eldre: NŒv¾rende leder av
SKGs veilederkollegium, prost Asle Dingstad, fikk loset denne saken igjennom
debatten pŒ Bekjennelsesm¿tet i Uranienborg i desember 1990. Han var ordstyrer,
og fikk saken i mŒl.
Kirkedepartementet var
representert pŒ dette m¿tet, men representantene derfra fikk virkelig fart pŒ
seg da de oppdaget at kimen til en norsk bekjennelses-synode holdt pŒ Œ bli
lagt!
Kravet om en synodel¿sning
for bekjennelsesbevegelsen hadde forresten blitt reist pŒ Kontaktnett for
Kirkelig Samholds m¿te pŒ Norr¿na i Oslo h¿sten 1987, og pŒ Kirkelig Fornyelses
Arbeidsdager pŒ Vats 1989.
I et utblikk i januar
1997 sier SKGs formann at ÇEitt og eit halvt Œr(til mars 1993)gjekk med til Œ
etablere og fŒ igang arbeidet i dei 5 fyrste regionane og konstituere landsrŒdet.
Dei neste 3 1/2 Œra gjekk
med til Œ respondere pŒ ei tildels dramatisk utvikling innan Dnk (kvinneleg
bispeutnemning, bispem¿tet splitta i ei l¾resak, prestar og kyrkjelydar bryt
med sin biskop) og til Œ avklare SKG sin identitet i den nye kyrkjelege
situasjonen. Det er lett i ettertid Œ sjŒ at vi har blitt tvungne til Œ bruke
sv¾rt mykje tid og ressursar til Œ orientere oss i eit dramatisk kyrkjebilete.
Og vi skulle frŒ starten av hatt mykje st¿rre h¿ve til Œ bruke krefter pŒ den
indre konsolidering av SKG.È
SKG-ledelsen erkjente
derfor etterhvert at det var umulig Œ overleve alene. Gode relasjoner har v¾rt
opprettholdt med FBB, Kirkelig Fornyelse og med ÇStrandebarm prostiÈ her i
Norge. Men vi har dessuten hentet gledelig, men kanskje ogsŒ noe overraskende st¿tte
og inspirasjon utenfor landegrensene og har opplevet at i rammen av ÇWestminsterÈ-erkl¾ringen
av 1994 er det i ferd med Œ vokse fram et internasjonalt kirkelig fellesskap av
frie synoder som hver for seg utfordrer de nasjonale protestantiske
statskirkene.
Det ¿kumeniske sp¿rsmŒl:
Porvoo og Westminster.
Det finnes et
kirkerettslig dokument som gir oss en viss basis for dette samarbeidet. Jeg
tenker pŒ ÇPorvoo-dokumentetÈ som ogsŒ Den norske kirke har undertegnet og er
bundet av.
I SKG-kretser er vi
faktisk noe skeptisk til selve Porvoo-teologien, men mener altsŒ at vi her har
fŒtt et redskap som vi kan gj¿re oss nytte av.
Her handler det nemlig
om en utvidet kirkerettslig horisont, og Œ hente inspirasjon fra vŒre trosbr¿dre
i de anglikanske kirkene, s¾rlig bekjennelsesbevegelsene i England(Forward in
Faith), Wales og Skottland. Det er fint Œ registrere bŒde ÇgutsÈ, offensiv
holdning og fryktl¿shet fra den andre siden av Nordsj¿en, og at vi trenger ikke
v¾re slike i Dnk som passivt jenker oss til etterhvert som utviklingen f¿rer
Dnk lenger og lenger bort fra-i rett forstand-den hellige og katolske kirken.
Det er interessant at i deres sammenheng gjelder ikke bare ordninger for at
bekjennelsestro prester kan knytte seg til Çflying bishopsÈ, slik som nŒ ogsŒ
snakkes om her hjemme, men ogsŒ at
menigheter kan knytte seg til slike biskoper, som det nŒ i realiteten er 5 av
der borte, selv om ordningen anfektes fra den liberale siden.
De som utredet SKG ville
for enhver pris unngŒ at vi skulle bli en sekt. Og det unngŒr vi ved bl.a. Œ ha
fellesskap med de store klassiske kirkesamfunn.
VŒr
evangelisk-lutherske arv.
Dette f¿rer ikke til at
vi vil utviske vŒr evangelisk-lutherske arv. Den er vi altsŒ meget glade i. Men
vi skal v¾re klare over at lutherdommen rett forstŒtt er ¿kumenisk. Klassisk er
formuleringen i CA VII: "Like ens l¾rer de(evangeliske) at det alltid vil
forbli Žn hellig kirke. Men kirken er forsamlingen av de hellige, der
evangeliet blir l¾rt rent og sakramentene forvaltet rett."
I ¿kumenisk sammenheng
blir vi da ogsŒ respektert som det vi er, akkurat som folk fra anglikansk
bakgrunn vil ta vare pŒ sin arv.
Polish National
Catholic Church.
Etter en sv¾rt positiv
prosess opp mot en ordning med den "gammelkatolske" Polish National
Catholic Church i USA, ble vi skuffet da vi pŒ ettersommeren 1998 fikk et
utkast til ¿kumenisk avtale med dem som var helt uantagelig for bŒde
Veilederkollegium og LandsrŒd. Istedetfor Œ ta med oss vŒr lutherske arv til
dem, skulle vi nŒ i realiteten forkaste alt som ikke harmonerte med deres l¾regrunnlag.
Dette kunne vi jo ikke
godta. Vi ¿nsker ikke "konversjon", men om mulig
"konvergens".
Dette har vi meldt
tilbake til USA, og hŒper at samarbeidsprosessen med PNCC kan finne en mer
positiv lei.
Andre anglokatolske
og lutherske samtalepartnere.
Senere har vi ogsŒ fŒtt
kontakt med to andre ÇanglokatolskeÈ grupperinger i USA. Og samarbeidet med
svenske, danske og tyske lutheranere, gŒr videre gjennom ÇBremenÈ-konferansene.
Nr. 2 ble holdt i Danmark i november, der Roald Flemestad, Ottar S.Myrseth og
undertegnede deltok fra norsk side.
Det vi ¿nsker er Œ finne
ut om det kan bli et fellesskap som kan knytte oss til et st¿rre ¿kumenisk
kirkefellesskap. Forel¿pig er det likevel smŒtt med konkrete resultat pŒ dette
feltet.
Det er virkelig talende
hvor mange felles problemstillinger som finnes innenfor Westminster-synoden.
Alle opplever vi nŒ store problem i Œ forene vŒr kirkelige arv med en
kirke-ordning der statsstyret er overbygningen, nasjonalstaten er horisonten,
og l¾repluralismen er innholdet. Derfor mŒ vi ha mer enn supplement til Dnk, vi
mŒ ogsŒ ha alternativer. Her vil jeg gjerne pŒnytt vise til Veiledernes preses
Asle Dingstad som sa dette i sitt historiske foredrag: ÇTid for oppbruddÈ pŒ
SKG-stevnet 17.august i Oslo. Jeg siterer:
ÇTid for oppbrudd.È
Ç...Jeg sp¿r om det er
mulig Œ arbeide videre med en ¿kumenisk modell som kan etablere et
kirkefellesskap med personer og menigheter bŒde innenfor og utenfor Den norske
kirke. Da tenker vi ikke SKG som et kirkelig fellesskap innenfor statskirkens
ramme, men som et fellesskap mellom personer og menigheter som er etablert
utenfor vŒr kirkes rettsordning med egen kallsrett og eget tilsyn og med
personer og menigheter som fortsatt formelt er tilsluttet Den norske kirke, men
som er i kommunion med hverandre. Det er viktig nettopp Œ etablere en ny
rettslig ordning bŒde for kallsretten og tilsynsretten. Vi trenger alternative
biskoper. Vi trenger menigheter som kan kalle og ta imot prester som enten
avsettes eller som s¿ker inn i prestetjenesten etter endt utdannelse og som
ikke ser noen fremtid i Den norske kirke. Men da er mitt poeng at disse
menighetene mŒ bryte med statskirken og etablere seg utenfor dens rettslige omrŒde.
Bare slik kan en unngŒ en livs¿dende rettsforf¿lgelse. De som velger denne
veien, mŒ mao melde seg ut av Den norske kirke som rettsordning. Det trenger i
f¿rste omgang ikke Œ v¾re sŒ mange, men det mŒ v¾re en eller noen prester og
noen troende som er villige til Œ ta dette skrittet og pŒ en mŒte bli et
brohode og en Œpning til friheten for dem som f¿lger etter. I en overskuelig
fremtid vil nok hovedtyngden av SKG-arbeidet skje innenfor rammen av norske
menigheter og i supplerende evkjaristiske fellesskap innenfor en st¿rre region.
Men det prinsipielt viktige og betydningsfulle er at det er etablert en eller
flere menigheter i en statskirkefri sone og at det samtidig er fullt
kirkefellesskap mellom dem som alt er gŒtt ut og dem som forel¿pig blir.
Dersom dette skal lykkes,
trenger vi kirkelig n¿dhjelp utenfra. Vi trenger en eller flere biskoper som er
villig til Œ f¿re tilsyn med disse menighetene og som vil bekrefte allerede utf¿rte
ordinasjoner og ordinere nye prester ut ifra kanonisk rett. PŒ den mŒten vil
SKG bli Œpningen mot et nytt ¿kumenisk fellesskap som ikke kan r¿res av
statskirkejusen. Det er som kjent mulig Œ v¾re medlem av Den norske kirke og
f.eks. Misjonsforbundet samtidig. Og ingen prest vil kunne rettsforf¿lges om
han pleier fullt ¿kumenisk fellesskap med andre kirker.È
Rette ord i rett tid!
Denne linjen vil ogsŒ
jeg f¿lge som Veileder.
Avslutning: Gud mŒ
gripe inn!
Det er n¿dvendig Œ f¿lge
Guds kall og s¿ke Herren pŒ nytt. Innvie seg til Ham. Anerkjenne at Han er vŒr
Gud og Far. At Jesus er d¿d og oppstanden for vŒr skyld. At Han alene kan
frelse. At Han er vŒr brudgom, vi Hans brud. At HelligŒnden er kommet. At det
er gjort i stand "et sted" for Jesu venner. At Han alene kan tr¿ste.
Og nettopp at Gud
gjennom Den Hellige nd har lovet Œ utruste og fornye sitt folk mŒ v¾re en stor
tr¿st i vŒr tid. At Han vil samle sine over hele jorden i pŒvente av den store
h¿st. SŒ: Selv om vi alle vet om utvekster ved vekkelser f¿r i historien. Ved vŒr
tids karismatiske vekkelse ogsŒ.
Det sp¿rs om vi ikke i
den grad nŒ er f¿rt til nullpunktet at vŒrt eneste hŒp er at Gud HelligŒnden
griper inn nettopp til "karismatisk" vekkelse, og at Gud f¿rer sitt
folk ut, og "hjem".
Heldigvis stŒr det
avgj¿rende fast:
"Jeg skal ikke
la dere bli igjen som foreldrel¿se barn, jeg kommer til dere".
"Den som elsker
meg, vil holde fast pŒ mitt ord, og min Far skal elske Ham, og vi skal komme
til ham og ta bolig hos ham".(Pinseevangeliet, Johs. 14, 18+23)
I Jesus Kristus
Fr.Svenn(+)