Laoss be:
Herre,Jesus Kristus. Du som veien er og livet, deg vi har vŒrt hŒndslag givet. Degdet er pŒ hvem vi tror! Mellom alle verdens r¿ster, bare din er den somtr¿ster. Led oss i ditt hyrdespor!
Den gode hyrdingen. Jesus. Husker du de vakre bildene der Herren stŒr med et lite lampŒ skulderen? Noen hver av oss har vel hatt et slikt over barnesengen, ellerkjenner det fra s¿ndagsskole eller skole. Eller barnebibelen.
Jegtenkte vi i kveld kunne meditere litt over dette vakre og viktige bibelskemotivet, og kanskje etter talen dele troserfaringer, men gjerne ogsŒanfektelser i troen i m¿tet med Bibelens tale om Dengode hyrdingen.
Vi skalse pŒ flere tekster, og f¿rst ut er denne:
ÓHerrener min hyrding,
detvantar meg ingen ting.
Hanlt meg liggja i gr¿ne enger;
hanf¿rer meg til vatn der eg finn kvile,
oggjev meg ny kraft.
Hanleier meg pŒ dei rette stigar
forsitt namn skuld.
Om egsŒ gŒr i d¿dsskuggens dal,
ottasteg ikkje for noko vondt.
Fordu er med meg.
Dinkjepp og din stav,
deitr¿ystar meg.
Dudukar bord Œt meg
framforaugo pŒ mine fiendar.
Dusalvar mitt hovud med olje;
mittstaup fl¿der over.
Berregodleik og miskunn
skalfylgja meg alle mine dagar,
og egskal bu i Herrens hus
ilange tider.Ó (Sal.23)
Salmenbeskriver livet for hyrden og fŒrene hans. Det kunne jamen v¾re hardt og farlignŒr man skulle skifte beitemarker. Det var lange vandringer, langs bratteskrenter, i ¿rkensand, med piskende regn om vinteren, og kvelende hete omsommeren. BŒde r¿vere og farlige villdyr kunne lure langs veien.
Likevelh¿rer vi at nŒr Herren er vŒr hyrde, sŒ fŒr vi den omsorg vi trenger av Ham.
I detandre verset h¿rer vi at Han leder sine. Han gŒr foran fŒrene, og de fŒr f¿lgeHam ved Œ h¿re hans r¿st, Hans Ord. Og Han leder godt. Gr¿nne enger, det er denideelle beitemarken, og Óvatn der eg finn kvileÓ betyr oasen, med vann oghvile, for t¿rste og trette vandrere.
I versetderetter gjelder det fremdeles vŒrt forhold til Herren. Men vinklingen ers¾rlig interessant, og kan innby oss inn til dyp sjelesorg.
Herrener den som leder pŒ rette stier, heter det. Egentlig stŒr her at Han lederlangsetter hjulspor. Samme uttrykk som i vŒrt traume. Det har gŒtt noen herf¿r! Ja, Han, Herren, har gŒtt veien vi skal gŒ, allerede. Med alle densmotbakker og svinger. Der vi ikke orker Œ gŒ. Der du og jeg ikke vet hva somkommer bak neste sving. Der har Han gŒtt foran! Og sŒ er det rettferdighetensstier det er tale om. De rette stier i forhold til Guds gode vilje med vŒrtliv. Av oss selv klarer vi ikke Œfinne veien. Men Gud v¾re lovet i Jesus Kristus! I sin elskede S¿nn har Hankalt oss til et evig liv i samfunn med seg, og nŒr vi er hos Ham, er vi pŒ veien.
NŒr vih¿rer Hans r¿st, skal vi derfor fŒ v¾re trygge pŒ at han bŒde vil passe pŒ osspŒ veien, og se til at vi nŒr mŒlet, i Himmelen.
I det4.verset er vi tilbake til bildet om hyrden og sauene.
Vi h¿rerom d¿dsskyggens dal. Dette uttrykket betyr der det er sŒ m¿rkt at en ikke serhvor en skal sette foten, og naturligvis at neste skritt kan bety d¿den.
Mentr¿sten er: Med sin kjepp verner han mot farene, og med sin stav leder hanfŒrene, og henter inn de som er pŒ avveie.
Jesusser etter deg! Og vil gjerne ha fatt i deg. For Œ ta vare pŒ deg.
I detnest siste verset n¾rmer vi oss mŒlet for vandringen. Herren vil dekke bord forsine, og det attpŒtil Óframfor augo pŒ mine fiendar.Ó
Og sŒdekker seierherren Kristus bord for oss, salver vŒrt hode med olje, slik atvŒrt beger flyter over. Det er vakre bilder.
Herm¿ter vi bildet om verten og gjesten. Vi ser beskrevet vakkertgjestevennskapet, den som var innenfor vertens hus var trygg. NŒr vi ser pŒsalmens siste vers ser vi ogsŒ konturene av Guds menighet pŒ jord, Hans n¾rv¾ri de helliges samfunn pŒ hvert et sted, i kirke og bedehus.
Herrener der hvor Hans Ord fŒr lyde i sin fylde. Der fŒr vi stille vŒre hjerter tilro for Hans ansikt. Der steller Den gode hyrde Jesus Kristus med oss med Óoljeog vinÓ, og gir oss sin tilgivelse og sin seier, liv og samfunn med seg pŒ nyttog pŒ nytt pŒ vandringen hjem til mŒlet.
Siden David sang denne salmen for f¿rste gang for 3000 Œrsiden har den tr¿stet uttallige syke, d¿ende, og s¿rgende.
I dag ville jeg ogsŒ peke pŒ sammenhengen mellom dennesalmen og en ikke ukjent liknelse:
Luther har sagt: ÓVi har ikke forstŒtt denne liknelsenfullt og helt f¿r vi skj¿nner at den barmhjertige Samaritan er Jesus selv.Ó
Det var Han som d¿de pŒ korset for vŒre synder! For allvŒr misunnelse og grŒdighet, stygge tanker og ord, manglende omtanke ogkj¾rlighet.
Og hvem var det som egentlig falt blant r¿vere?
Det var jo du og jeg!
Mannen reiste fra Jerusalem til Jeriko.
Og hvor er Han pŒ vei? Jo, Òopp til Jerusalem.Ó
Gal vei, ja. Og sŒ ligger r¿verne pŒ lur. Og du og jegkan nok ha mange r¿vere som vil ta makt over oss:
Det er f.eks. materialismen som vil ha folk til Œ tro atdet gode liv er et liv i materiell rikdom og velstand. Den som biter pŒ dette,ender ofte i gr¿ften. En annen landeveisr¿ver er relativismen som forteller ossat alle ÒsannheterÓ er like gode. Den som lar seg lokke her ender ogsŒ lett somoffer.
Andre r¿vere er misunnelse, vonde tanker og ord, usunnmŒte Œ bruke tiden pŒ, og dŒrlig bruk av media.
Men Jesus stoppet opp ved mannen i gr¿ften, og i dagstopper Han opp ved hver enkelt av oss, og vil stelle med oss med olje og vin.Og Han vil ha oss til Œ bo i herberget med stadig pleie og omsorg.
NŒr Jesus snakker om olje og vin, og om herberget trorjeg nettopp Han tenker pŒ Salme 23 igjen:
Dudukar bord Œt meg
framforaugo pŒ mine fiendar.
Dusalvar mitt hovud med olje;
mittstaup fl¿der over.
Berregodleik og miskunn
skalfylgja meg alle mine dagar,
og egskal bu i Herrens hus
ilange tider.Ó (Sal. 23 ,5-6)
Jesuspleier oss med olje og vin. Vin? Husker du da Jesus red inn i Jerusalem mensfolket ropte:
ÒHosianna!
Velsignavere han som kjem
iHerrens namn,
Israelskonge!Ó(Joh.12,13)
Detroper ogsŒ, vi rett f¿r vi har nattverd. NŒr alle som vil tro pŒ Jesus kommerfram til alterbordet, for Œ fŒ br¿d og vin, Jesu Lekam og Blod, da gŒr Jesusrundt som en barmhjertig samaritan, og stopper opp nettopp hos oss med sinegaver.
Men olje da? Ja, I Bibelen blir det at HelligŒnden er n¾rgjerne beskrevet med salve, med olje. Og nŒr vi ber for syke her i kirken,eller i hjemmet, da vet vi fra Bibelen at vi kan bruke olje nŒr vi ber for densom er syk. Da er det ogsŒ den barmhjertige samaritan som er pŒ ferde.
Men oljen kan ogsŒ fŒ oss til Œ tenke pŒ konfirmasjonen.Og at Gud vil noe med konfirmasjonen. Kanskje vi skulle begynne Œ salvekonfirmantene med olje til vitnesbyrd om at Den Hellige nd styrker i troen ogvil sende ungdom ut i kampen for Guds Rike, til tjeneste i Jesu h¾r.
Vi kan ogsŒ tenke oss at oljen stŒr for b¿nn i det heletatt. For eksempel nŒr smŒ barn bringes fram til alteret for forb¿nn nŒr det ernattverd.
Til sistlitt fra Johannesevangeliets ogsŒ velkjente tekst i kap.10:
ÓEger den gode gjetaren. Den gode gjetaren set livet til for sauene. Menleigekaren, som ikkje er gjetar og ikkje eig sauene, han lt sauene vera ogr¿mmer nŒr han ser ulven koma. Og ulven herjar mellom dei og jagar dei frŒkvarandre. For han er leigekar og har ikkje omsorg for sauene. Eg er den godegjetaren. Eg kjenner mine, og mine kjenner meg, slik som Far kjenner meg, og eg kjenner Far. Eg set livettil for sauene. Eg har ˜g andre sauer, som ikkje h¿yrer til denne flokken. Dei˜g mŒ eg leia; dei skal h¿yra mi r¿yst, og det skal bli Žin flokk og Žingjetar.Ó(Joh.10,11-16)
Han kansi at Han kjenner sine,(10,14) fordi Faderen har gitt Jesu venner til Ham: ÇEghar openberra ditt namn for dei menneske du gav meg frŒ verda. Dei var dine, ogdu gav dei til meg, og dei har halde fast pŒ ordet ditt.È(17,6)(Jfr. ogsŒ 6,37;44; 65.)
Pauluser ogsŒ inne pŒ dette i litt av et n¿kkelord i Efeserbrevet: ÇVed han harbŒde de og vi tilgang til Far i Žin Ande.È(2,18)
Dettegir veldige dimensjoner over Jesu hyrdegjerning. Den handler om Œ sette oss
#irett forbindelse med Gud Faderen,
#gjennomGud S¿nnens, Den Gode Hyrdes verk, men
#vedGud Den Hellige nds formidling.
Ç Eghar kunngjort namnet ditt for dei og skal kunngjera det, sŒ den kj¾rleiken duhar hatt til meg, kan vera i dei, og eg sj¿lv kan vera i dei.È(17,26)
At Jesusgir sitt liv for sauene, for oss,(10,15) betyr ogsŒ at Han er
Lammetfor villfarne Lam.
ProfetenJesaja sier:
ÇVif—r alle vilt som sauer,
vivende oss kvar til sinveg.
MenHerren lŽt rŒka han
detvi alle var skuld i.
Illemedfaren vart han,
menbar det audmjukt;
hanlŽt ikkje opp sin munn,
somlammet dei f¿rer til slakting,
ogsauen som teier nŒr han vert klypt;
hanlŽt ikkje opp sin munn....È(Jes.53,6-7)
OgD¿peren Johannes vitner: ÇSjŒ, Guds lam, som ber bort synda iverda!È(Joh,1,29)
Dennedynamikken har apostelen Peter tatt opp i sitt 1.brev:
ÇDevar som bortkomne sauer,
menno har de vendt om til han
somer hyrding og tilsynsmann for sjelene dykkar..È( 1.Pet.2,25)
ÇHangjorde inga synd,
ogdet fanst ikkje svik i hans munn.
Hansvara ikkje med hŒn nŒr han vart hŒnt,
hantruga ikkje nŒr han leid,
menoverlŽt si sak til han som d¿mmer rettferdig.
PŒsin eigen kropp bar han
syndenevŒre opp pŒ treet,
sŒ viskulle d¿y bort frŒ syndene
og leva for rettferda,
ogved hans sŒr har de fŒtt l¾kjedom.È(1.Pet.2,22-24)
Den gode hyrdingen. Jesus.
Detbetyr:
Hanvil aldri svikte deg.
Hanvil aldri la deg i stikken.
Hanvil verne deg mot alt ondt.
Hanvil v¾re hos deg i nederlag, sorg og m¿rke.
Hanvil tilgi all din synd og skyld.
FordiKristus, Den Gode Hyrde gav sitt liv for oss, ja, reddet oss fra d¿den pŒutrolig og underfull vis.
ÇDetvar dette de vart kalla til.
ForKristus leid for dykk
oggav dykk eit f¿rebilete,
sŒ deskulle f¿lgja i hans fotspor..È(1.Pet.2,21)
Til®re for Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vere skal, EINSann Gud,frŒ ®ve til ®ve!