Pr¿vet i alt, i likhet medoss!
I
For endel Œr siden kunne vi se TV-serien ÒMuldvarpenÓ, pŒ TV, byggetover John Le CarrŽs roman med samme tittel. En mesterlig dramatisering av enikke mindre mesterlig bok, hvor den pensjonerte engelske spionen George SmileyfŒr i oppdrag Œ finne en sovjetisk agent som befinner seg h¿yt oppe i denbritiske etterretningstjenesten.
Det er spennende, men langt mer enn som sŒ. Fordi det handler omsviket bak en maske av lojalitetog vennskap.
I bokens siste del blir Bill Haydon avsl¿rt som Muldvarpen under et m¿temed sin sovjetiske f¿ringsoffiser. SŒ viser det seg ogsŒ pŒ de siste sidene ather er mer falskspill: Mens Haydon direkte forrŒdte en britisk agent iTsjekkoslovakia, hadde han ogsŒ et forhold til Smileys kone.
Sviket bak masken. ¯deleggeren med smilet. Muldvarpen.
Et godt bilde pŒ djevelen og hans onde gjerninger, som vi m¿ter iteksten vŒr i dag.
Men mest av alt m¿ter vi Jesus! Han er den som Òavv¾pnet maktene ogmyndighetene og stilte dem fram til spott og spe da Han triumferte over dem pŒkorset.Ó(Kol.2,15)
Jesus er seierherren over den onde og alt hans vesen! DŽt skal vi l¿ftefram bŒde f¿rst og sist!
II
Kapitlet f¿r vŒrt forteller om D¿peren Johannes som stŒr i ¿rkenen ogforkynner: ÒVend om, for himmelriket er n¾r!Ó(Matt. 3,2)
Senere i kapittel 3 har vi beretningen om Jesu DŒp. D¿peren d¿per Jesusi Jordan,og Faderens r¿st lyder fra himmelen: ÒDette er min S¿nn, denelskede, som jeg har behag i.Ó(3,17b)
Ved dette uttrykket viser Guds Ord oss at Jesus er bŒde den sanneMessias, Herrens lidende tjener, og ikke minst Guds S¿nn. Alle disse tretitlene h¿rer til det aller viktigste i profetiene om Han som skulle komme.
S¾rlig er det viktig med tanke pŒ dagens tekst at Jesus er Guds S¿nn.
Vi vil sette denne overskriften over teksten:
Pr¿vet i alt, i likhet med oss!
III
v.1-2 i teksten begynner med at ÒJesus av nden blir f¿rt ut i¿demarken for Œ fristes av djevelen.Ó
Faste inneb¾rer konsenstrasjon om b¿nn, fra soloppgang til solnedgang,men man kunne spise igjen om kvelden. Det stŒr at Jesus fastet bŒde dag og nattganger 40! Jesus mŒtte ha blitt fysisk svak som f¿lge av sulten. Fristelsenmeget t¿ff bare pŒ grunn av dette.
Selve fristelsen skjer i tre runder, som hver omfatter en innledning. SŒkommer fristerens ord, men sŒ ikke minst Jesu avvisende ord av den onde med etord fra Skriften!
Hva betyrÒfristeÓ? Ordet har her den bakgrunn at djevelen ¿nsker Œbringe mennesket til fall.
Grunnbetydningen er at den som er rettferdig ved ytre omstendigheter,ved andre mennesker, eller direkte av Satan selv blir fristet til Œ falle fratroen og lydigheten. Satt pŒ pr¿ve kunne vi ogsŒ si.
Hebreerbrevet 4 forteller oss at Jesus Òer pr¿vet i alt pŒ samme mŒtesom vi, men uten synd.Ó(4,15)
IV
Ved Jesu DŒp stŒr dŽt at Jesus er Guds S¿nn i fokus.
Det mŒ vi hente fram igjen nŒ.
Saken kommer ogsŒ igjensenere, men det vi nŒ skal ha med oss, er at denne titelen er ogsŒ brukt pŒGuds Folk!
Hoseaboken sier i kap.11: ÒDa Israel var ung, fikk jeg ham kj¾r, jegkalte min S¿nn fra Egypt.Ó(11,1)
At Guds S¿nn som bŒde Jesus og Guds Folk mŒ gjennomgŒ fristelser og pr¿ver er det derfor tekstenforteller oss i dag.
Teksten vŒr henspiller pŒ pr¿velsen av Israel i ¿rkenen, men ogsŒ pŒdine og mine fristelser i verdens ¿rken.
Det veldige bibelske materialet om vandringen hjem til Kanaan, tilHimmelen, om fristelser-og fall, men ogsŒ Guds n¾rv¾r, mŒ vi for det meste laligge her.
Det fŒr v¾re nok Œ minne om 2.Mos.16+17, der Israels folk bŒde iSin-¿rkenen og i Refidim knurrer mot Herren. Han har imidlertid begge steder enutgang fra pr¿ven: Mannaen pŒ marken og vannet fra klippen. I Hebr. 3+4 ser viogsŒ hvordan man i den f¿rste kristne tid prekte og utla Israels ¿rkenvandring.Stadig aktuelt. Les selv!
Men vi har et viktig ord i 5.Mos. 8, som samler det hele opp, og som gŒrrett inn i dagens tekst: ÒKom i hu hvordan Herren din Gud f¿rte deg heleveien disse f¿rti Œr i ¿rkenen, fordi Han ville ydmyke deg og pr¿ve deg for ŒfŒ vite hva som bodde i ditt hjerte, om du ville holde Hans bud eller ikke. Hanydmyket deg og lot deg sulte. SŒ gav Han deg manna, en mat som verken du ellerdine fedre kjente til. Slik ville Han la deg forstŒ at mennesket ikke leverbare av br¿d, men av hvert ord som kommer fra Herrens munn.Ó (2-3.)
V
Jesus m¿ter altsŒ tre fristelser. De ber¿rer alle det budet vi kjennersom det Store Budet fra Katekismen. Jesus fristes nemlig til Œ fornekte Gud medsitt hjerte, sin sjel og sin makt.
Dette gjaldt ogsŒ i h¿y grad Israel i ¿rkenen. SŒ mŒtte Moses la folketkalle sammen for Œ minne dem pŒ Herrens vilje. Vi kan ta med et viktig avsnittfra det vi kan kalle Israels konfirmasjon i 5.Mos. 6, 4-5: ÒH¿r, Israel! Herren er vŒr Gud, Herren er Žn. Du skal elske Herren dinGud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din makt.Ó
VI
v.3-4: 1.fristelse. Den onde sier bŒde her og ved fristelse nr.2:Er du Guds S¿nn? v.3+6. Den onde diskuterer derfor ikke det som stŒr fast ogsom han vet godt: At Jesus er Guds S¿nn! Det er ikke Jesu Guddommelighet denonde angriper, men han vil ha inn en kile mellom Faderen og S¿nnen, han vil hasplid og oppr¿r i Guds eget vesen, som om det var mulig. Jesus fristes derforikke til tross for at Han er Guds S¿nn, men fordi Han er det! Men han fristerJesus til Œ til Œ bruke sin Guddommelighet pŒ seg selv.
Den delen av det store budet det gjaldt her var: Du skal elske Herren avhele ditt hjerte. Hvor er med andre ord Jesu lojalitet? Han ble til sistsulten, stŒr det. Akkurat som Israels folk i Sin-¿rkenen. De falt i synd.
Sulten inneb¾rer at Jesus ogsŒ fristes som menneske. Men Han fallerikke. Han svarer djevelen ved Œ sitere ordet Israel fikk i ¿rkenen:ÒMennesket lever ikke bare av br¿d, men av hvert ord som kommer fra Guds munn.Ó(5.Mos.8,3.)
VII
v.5-7: Vi har sagt litt om Œ bli fristet, men ikke sŒ mye om den onde. Vib¿r ogsŒ egentlig si minst mulig om ham, gi ham minst mulig oppmerksomhet, mennoe mŒ vi ha med fordi Guds Ord taler om ham:
Djevelen, diabolos, fristeren. satan: Baktaler, en som gŒr i veien.Motstander i rettssak: En som anklager menneskene overfor Gud. Job 2.
J¿dene: En som anklager Israel, frister mennesket,
I trafikken: fareskilt. For den onde gjelder disse skiltene:
1.Mos.3,1 flg.: Syndefallsberetningen: Har Gud virkelig sagt.
1.Kr¿n. 21,1: Den som egger (David) til synd:
2.Kor 11+12: F¿re pŒ avveie. Lysengel. Tornen i kj¿det.
p.2+12: En fallen engel, som gjorde oppr¿r mot Gud.
Dette herred¿mme kommer Jesus for Œ stanse. Jesus er djevelens overmann!
VIII
2.fristelse gŒr i samme spor som den f¿rste: Djevelen gir segikke. Ordbruken viser at vi nŒ er utenfor historien, i den Œndelige verden.Hendelsen fant sted i et hj¿rne av telmpelomrŒdet h¿yt hevet over Kedron-dalen.Jesus blir stilt formelig pŒ stupets kant. ÒHan skal gi sine engler befalingom deg; de skal b¾re deg pŒ hendene sŒ du ikke st¿ter foten mot noenstein.Ó(4,6b) Jesus blir fristet til Œ s¿ke bekreftelse pŒ at Han er Guds S¿nn.
Det verste er jo her at det er sant det som den onde sier. Vi skal fŒregne med Guds omsorg. I farer, og ellers. Men Žn ting er at Gud vil s¿rge formenneskene, en annen at Han lar seg ikke kommandere.
Her er neste del av det store budet bakgrunnen: Du skal elske Herren dinGud av hele din sjel. Det betyr at det er forbudt Œ sette sin sjel, sitt liv pŒspill, utsette det for fare. springe ut fra tempelets kant er Œ setteGud pŒ pr¿ve. Det ville v¾re detsamme som Œ avtvinge Ham et under for Œ se om Han holdt ord.
F¿rst av alt i livet kommer lydigheten mot Gud: Og det kan v¾re litt avet apropos at iflg.den f¿rste kristne tradisjonen led Herrens bror Jakobmartyrd¿den ved Œ bli kastet utfor tempelkanten nettopp herfra. Samme poeng medmotsatt fortegn.
At Jesus stŒr imot viser igjen at Han er Guds S¿nn. Men Han er ogsŒ santmenneske:
Jesus viser som en ny Adam Guds Folk veien ut av fristelsen ved Œ visetil Ordet.
Jesus svarer djevelen med Œ sitere 5.Mos.6,16: Dere skal ikke setteHerren deres Gud pŒ pr¿ve. Her ser vi tydelig at dette ogsŒ handler om GudsFolk. For dette ordet er en advarsel til Israel om ikke Œ friste Herren.
Jesus er den nye Adam, som begynnelsen pŒ et nytt Guds Folk, som ikkefaller i synd. Han er kommet for Œ gŒ lidelsens vei like til sist. Han skal hengespŒ Golgata-korset for Œ sone verdens synd, din og min. Jesus er kommet for Œseire over den onde, ikke for Œ adlyde ham. Det viser seg at Jesus virkelig erFrelseren, og ikke en blek etterlikning, en falskspiller, slik som den onde.
VIII
v.8. Den 3.fristelsen foregŒr pŒ et h¿yt fjell. Igjen er det sommenneske og Guds S¿nn Jesus blir fristet.Fristelsen bestŒr nŒ i Œ falle ut avdet rette forholdet til Gud.
Men til forskjell fra de to f¿rste fristelser skjer her noe mer:Djevelen kaster masken.
Tidligere siterte han Guds ord i egen hensikt. NŒ gj¿r han ikke detlenger. Han ber om at Jesus vil tilbe ham, men den onde avvises med 5.Mos.6,13:ÒHerren din Gud skal du tilbe, og bare Ham skal du tjene.Ó(4,10b)
Han tiltaler ikke lenger Jesus som Guds S¿nn, men hŒper at Jesus glemmerhva Han er slik at Han kan tjene djevelen i stedet for Œ bli verdens frelser.Dette er en fristelse til Œ tilrive seg makt og eiendom, til Œ tilrive segverdens makt og herlighet.
Her er neste del av det store budet bakgrunnen: Du skal elske Herren dinGud av hele din makt.
Det at Satans navn er nevnt sŒ tydelig her, skal ikke skremme oss, menminne oss pŒ at han er avsl¿rt, hans svik er avdekket!
Vi ser det igjen: Guds S¿nn er lydig mot Faderen. I motsetning tilIsrael som i ¿rkenen knurret for Œ fŒ mat, stŒr Jesus, Guds S¿nn fast i de trepr¿vene, og stoler tillitsfullt pŒ at Gud vil s¿rge for Ham.
Men Han er ogsŒ den andre Adam som ikke faller i pr¿vens stund.
IX
Djevel betyr altsŒ egentlig baktaler, anklager. Det er han som anklagermenneskene for Gud sier GT. Skulle Jesus hjelpe ham? Skulle Jesus gŒ inn pŒfeil side? Skulle Jesus v¾re den som plaget, og minte menneskene med deressynder?
Djevelen satte inn st¿tet overfor Jesus. ÓTar jeg ham tar jeg alle denandre ogsŒ!Ó Og han setter inn st¿tet i trosbekjennelsen. I hjertet, i sentrumav Guds Folks tro. I ¿rkenen. PŒ veien til Kanaan.
Han synes ikke det er noe stas at Jesus skal d¿ pŒ korset og Ò...dra alle til seg.Ó Han synes ikkedet er noe kjekt i det hele med forsoningen. Da kan jo menneskene bli frelst,det er djevelen ikke interessert i. Han vil rett og slett ¿delegge, og bareulykke for oss mennesker.
Han smisker og skremmer. Det er ikke sŒ farlig, f¿lg meg istedet!
Men Jesus sto i mot ham. Han sto i mot med Guds Ord. Han ble fristet sommenneske og Guds S¿nn- Som Žn av oss. I likhet med oss. Men Han falt ikke. Haner Seierherren.
Vi har med Ham Œ gj¿re som sa nei for Œ si ja til oss, bli og v¾re vŒrFrelser og Herre, i liv og d¿d og foran Guds dom.
Det er godt Œ tenke pŒ nŒr anklageren kommer. For vitsen for ham er Œgj¿re det vondt for oss, ikke gi oss fred, hindre oss i Œ nŒ mŒlet i himmelen.
X
Pr¿vet i alt, i likhet med oss!
ÒOg Gud er trofast, Han vil ikke la dere bli fristet over evne, mengj¿re bŒde fristelsen og utgangen pŒ den slik at dere kan klaredet.Ó(1.Kor.10,13b)
Teksten vŒr handler altsŒ ogsŒ om Guds Folk i ¿rkenen. Om deg og meg pŒvandring hjem til Himmelen.
Derfor mŒ vi spisse det hele til til slutt:
Sp¿rsmŒlet er enkelt, men over all mŒte viktig: Hvordan skal vi kunnestŒ i mot, seire, nŒ mŒlet?
Det f¿rste er Œ holde fast pŒ Jesus som vŒr Frelser og Forsoner, pŒ JesuNavn og blod som rant for alle vŒre synder, pŒ seierskraften som ligger i JesuNavn og SŒr!
ÒMen om noen synder, har vi en som taler vŒr sak hos Faderen, JesusKristus den rettferdige.Ó(1.Johs.2,1b) (La oss be med M.B.Schlink:Seierslitani over Jesu Navn og Hans sŒr, Min b¿nn i hverdagen, Nomi 1972,s.59-61).
Det andre er skriftemŒlet, det Œ bekjenne sine synder for en skriftefar,og sŒ fŒ tilsagt syndenes forlatelse med hŒndspŒleggelse:
ÒMen dersom vi bekjenner vŒre synder, er han trofast og rettferdig,sŒ han tilgir oss syndene og renser oss for all urett.Ó(1.Johs.1,9)
Det tredje er FadervŒr som svar pŒ det store budets krav:
ÓH¿r, Israel! Herren er vŒr Gud, Herren er Žn. Du skal elske Herrendin Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din makt.Ó( 5.Mos.6,5.)
Hvordan skal vŒr menighet, du og jeg kunne h¿re, ta pŒ alvor atHerren er vŒr Gud, Herren er Žn?
Jo, ved Œ be: Fader VŒr, du som er i Himmelen! Helliget vorde dittNavn! Lat Namnet ditt helgast!
Hvordan skal vŒr menighet, du og jeg kunne m¿te djevelske fristelsersom den f¿rste, slike som gŒr pŒ bekymring for det daglige?
Be: Gjev oss i dag vŒrt daglege br¿d!
Hvordan skal vŒr menighet, du og jeg kunne m¿te djevelske fristelser somden andre, slike som gŒr pŒ Œ ville kontrollere, styre Gud?
Be: Skje din vilje! Lat viljen din rŒda, pŒ jorda sŒ som i himmelen!Kjennetegnet pŒ kristen b¿nn.
Hvordan skal vŒr menighet, du og jeg kunne m¿te djevelske fristelser somden tredje: vinne makt, ¾re og ber¿mmelse pŒ bekostning av det Œ setteGud, Hans vilje og ord f¿rst i alt?
Be:Led oss ikke inn i fristelse! Frels oss fra det onde. F¿r ossikkje ut i freisting, men frels oss frŒ det vonde! Forl¿s oss, redd oss!
XI
Tr¿sten i dag er: Jesus holdt ut i fristelsen. Han er pr¿vet i alt ilikhet med oss, men uten synd. (Hebr. 4,15.)
ÒSiden barna er mennesker av kj¿tt og blod, mŒtte ogsŒ han blimenneske som de. Slik skulle Han ved sin d¿d gj¿re ende pŒ ham som hersker vedd¿den, det er djevelen, og befri alle dem som av frykt for d¿den var I trelldomhele sitt liv.Ó (Hebr. 2, 14-15.)
Nattverdbordet er dekket i dag. Vi har h¿rt om mannaen pŒ marken. ÒMannaspiste de helt til de kom til grensen mot Kanaan.Ó(2.Mos.16,35b)
SŒ gŒr Jesus foran oss! Han er med i ¿rkenen. Han gikk med Israels folksom en skyst¿tte om dagen og ildst¿tte om natten. Oss sender Han som godeHelligŒnd, med Ordet og Sakramentene.
Jesus er med deg i all smerte, all grŒt, alt m¿rke! Han har bŒret alledine og mine synder pŒ sitt hellige og uskyldige legeme! Han tilgir oss armesyndere som gav etter for fristelsen. Han gir oss sin nd sŒ vi kan stŒ i motden. Den onde er avsl¿rt! Muldvarpen er funnet!
Jesus er seierherren over den onde og alt hans vesen!
Et Guds Ord kan ham binde!
Til ®re for Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var, er, ogvera skal, EIN Sann Gud, frŒ ®ve og til ®ve! Amen.