Gjennom bomberegnet kommergrŒtende barn l¿pende. En storebror b¾rer en lillebror pŒ skulderen. Det kunne hav¾rt i Libanon eller i Israel. Men kanskje flere enn meg husker det sterkebildet fra Vietnam-krigen? Det er sagt at scenen dannet inspirasjonen tilsangsmedene Scott og Russell da de skrev en av de mest kjente sangene fra sistpŒ 60-tallet. F¿rst spilt inn av The Everly Brothers, og senere gjort til enstorslager av The Hollies: "He ain't heavy, he's my brother."
"The road is long
With many a winding turn
....
But I'm strong
Strong enough to carry him
He ain't heavy, he's mybrother."
(Written by B. Scott and B.Russell)[1]
"Veien er lang
Med mange skarpe svinger
...
Men jeg er sterk
Sterk nok til Œ b¾re ham
Han er ikke tung, han er minbror."
II
Etinnsteg nr.2 til teksten:
Rettf¿r ferien ble jeg tilkalt til et sykeleie pŒ Tednebakkane. Det er bra at noenfremdeles husker den spesielle tjenesten som presten kan gj¿re for syke ogd¿ende. OgsŒ sykesalvingen. Og jeg vet fra n¾rt kjennskap de siste Œrene atnettopp personen det gjaldt var sterkt interessert i at presten skulle komme.SŒ noen hadde hjulpet til med Œ ta kontakt, og jeg n¿lte ikke da meldingen kom.
JegsŒ da jeg kom at han var dŒrligere enn jeg hadde sett ham f¿r. Men han kjentemeg, og vi fikk en god stund sammen. Selvsagt sier jeg ikke noe om hva som blesagt mellom oss. Prestens tjeneste er noe alle skal v¾re trygge pŒ. Den erunderlagt taushetsplikt.
Jegvil bare si, som jeg alt har fortalt de n¾rmeste at jeg leste ÓHyrdesalmenÓ,Salme 23, som Annlaug har lest til oss i kveld.
Siden David sang den for f¿rste gang for 3000Œr siden har den tr¿stet uttallige syke og d¿ende, og den er ogsŒ velkjent formange av dere.
I dag ville jeg gjerne peke pŒ sammenhengenmellom denne salmen og den liknelsen som er teksten vŒr i kveldensgudstjeneste.
En mann var altsŒ pŒ reise fraJerusalem til Jeriko, men ble angrepet av r¿vere, og nesten drept. Mens han lŒder i veikanten, kom bŒde en prest og en levitt(en ÒkirketjenerÓ) forbi, menunnlot Œ hjelpe. Til slutt kom en mann fra Samaria. Til forskjell fra de f¿rstesyntes han inderlig synd pŒ den forulykkede, stoppet, stelte med sŒrene, og fikk ham med seg til et hotell. Derbetalte samaritanen for at mannen kunne fŒ god pleie, og komme seg igjen.
Det kan nok dessverre gŒ sŒ galtfor bŒde prester og andre som arbeider i kirken at en ikke gidder Œ bry seg omdem som har det vondt! Men Jesus har likevel oss alle i tankene. Det er ikkelov for en kristen Œ lukke ¿yne og ¿rer, hjerte og sinn, nŒr noen har detvondt!
For Herren vil at du og jeg skalgj¿re som samaritanen: Vise barmhjertighet og godhet mot den som har det vondt!Stelle og s¿rge for! Det sier Jesus tydelig: ÒGŒ du bort og gj¿r likesŒ,Ó(10,37) sierhan jo. En neste er rett og slett en som stŒr oss n¾r. AltsŒ er nesten den ogde vi bor, lever og arbeider sammen med, men ogsŒ alle vi m¿ter pŒ der viferdes. Jesus vil at vi skal v¾re gode nester overfor hverandre.
Er vi sŒ snille og gode som viskulle?
Hjemme? Overfor naboen? PŒ skolen,pŒ arbeidsplassen? I menigheten? Overfor n¿den i verden?
Nei, barmhjertighet og godhet ernok ikke sŒ lett Œ fŒ til for noen. Men Jesus vil vise oss i dag at om vi harfors¿mt oss med kj¾rlighet bŒde pŒ det ene og det andre feltet, sŒ bryter vimed Hans vilje, vi synder.
Apostelen Jakob sier: ÒDen somvet hva godt han burde gj¿re, men ikke gj¿r det, han synder.Ó(4,17)
Synd er derfor ikke bare Œ gj¿redet gale mot Gud og mennesker, men ogsŒ Œ la v¾re Œ gj¿re det gode!
Luther har understreket fra denne liknelsen:ÓVi har ikke forstŒtt den fullt og helt f¿r vi skj¿nner at den barmhjertigeSamaritan er Jesus selv.Ó
Han d¿de pŒ korset for vŒresynder! For all vŒr misunnelse og grŒdighet, stygge tanker og ord, manglendeomtanke og kj¾rlighet.
Og hvem var det som egentligfalt blant r¿vere?
Det var vi!
Du og jeg!
Mannen reiste fra Jerusalem tilJeriko.Det er gal vei! For senere i Lukasevangeliet kommer jo Jesus nettopp gjennomJeriko. Der tar Han med seg Bartimeus og Sakkeus i sitt f¿lge.
Og hvor er Han pŒ vei? Jo, Òopptil Jerusalem.Ó (Luk.18)
Gal vei, ja. Og sŒ ligger r¿vernepŒ lur. Og du og jeg kan nok ha mange r¿vere som vil ta makt over oss:
Det er f.eks. materialismen somvil ha folk til Œ tro at det gode liv er et liv i materiell rikdom og velstand.Den som biter pŒ dette, ender ofte i gr¿ften. En annen landeveisr¿ver errelativismen som forteller oss at alle ÒsannheterÓ er like gode. Den som larseg lokke her ender ogsŒ lett som offer.
Andre r¿vere er misunnelse, vondetanker og ord, usunn mŒte Œ bruke tiden pŒ, og dŒrlig bruk av media.
Men Jesus stoppet opp ved mannen igr¿ften, og i dag stopper Han opp ved hver enkelt av oss, og vil stelle med ossmed olje og vin. Og Han vil ha oss til Œ bo i herberget med stadig pleie ogomsorg.
NŒr Jesus snakker om olje og vin,og om herberget tror jeg Han tenker pŒ Salme 23:
ÒDu dekker bord for meg likefor ¿ynene pŒ mine fiender. Du salver mitt hode med olje, mitt beger flyterover. Bare godhet og miskunn skal f¿lge meg alle mine dager, og jeg fŒr bo iHerrens hus gjennom lange tider.Ó(Sal. 23 ,5-6)
Herberget er Herrens Hus.Menigheten, Jesu Kristi kirke, sŒ det Œ v¾re prest er Œ v¾re hotelldirekt¿r ogta imot samaritaner som kommer med de forslŒtte og lar dem v¾re der til Jesuskommer og henter dem. Men alle vi som tror pŒ Jesus er egentlig ansatt pŒhotellet, og har ansvaret for stellet av de som er falt blant r¿vere.
Jesus pleier oss med olje og vin.Vin? Husker du Palmes¿ndag? Da red Jesus inn i Jerusalem mens folket ropte: ÒHosianna!Velsignet v¾re han som kommer, i Herrens navn!Ó(Joh.11,13)
Det roper ogsŒ, vi rett f¿r vi harnattverd. NŒr alle som vil tro pŒ Jesus kommer fram til alterbordet, for Œ fŒbr¿d og vin, Jesu Lekam og Blod, da gŒr Jesus rundt som en barmhjertigsamaritan, og stopper opp nettopp hos oss med sine gaver.
Men olje da? Ja, I Bibelen blirdet at HelligŒnden er n¾r gjerne beskrevet med salve, med olje. Og nŒr vi berfor syke her i kirken, eller i hjemmet, da vet vi fra Bibelen at vi kan brukeolje nŒr vi ber for den som er syk. Da er det ogsŒ den barmhjertige samaritansom er pŒ ferde.
Men oljen kan ogsŒ fŒ oss til Œtenke pŒ konfirmasjonen. Og at Gud vil noe med konfirmasjonen. Kanskje viskulle begynne Œ salve konfirmantene med olje til vitnesbyrd om at Den Helligend styrker i troen og vil sende ungdom ut i kampen for Guds Rike, til tjenestei Jesu h¾r.
Vi kan ogsŒ tenke oss at oljenstŒr for b¿nn i det hele tatt. For eksempel nŒr smŒ barn bringes fram tilalteret for forb¿nn nŒr det er nattverd.
SŒ kommer vi til et veldig viktigsp¿rsmŒl:
Hvor er du? Er du
1. ÒI
Storebroren i Vietnam er et bildepŒ hvordan den barmhjertige Samaritan Jesus tenker om oss som falt blantr¿vere:
"He ain't heavy, he's mybrother."
"Men jeg er sterk
Sterk nok til Œ b¾re ham
Han er ikke tung, han er minbror."
Men Jesus kaller oss alle i dagtil:
Ò elske Gud av hele vŒrthjerte, hele vŒr sjel, og hele vŒr kraft, og vŒr forstand, og vŒr neste som ossselv.Ó(11,27)
Et alvorlig sp¿rsmŒl for kirken,til oss i dag er om menighetene-vŒrt prestegjeld- er et hotell hvor deforslŒtte fŒr den omsorgen de trenger. Og: har vi et herberge Œ ta de forslŒttemed til? Og: Er Den norske kirke ennŒ et herberge, eller lekker den nŒ slik itak og vegger-pŒ grunn av "r¿vere" som relativismen-slik at det mŒbygges nytt?
Ò...fŒr bo i Herrens husgjennom lange tider.Ó
(Sal.23,6)
svennam@hotmail.com
[1]
TheHollies
(Writtenby B. Scott and B. Russell)
Theroad is long
Withmany a winding turn
Thatleads us to who knows where
Whoknows when
ButI'm strong
Strongenough to carry him
Heain't heavy, he's my brother
Soon we go
Hiswelfare is of my concern
Noburden is he to bear
We'llget there
ForI know
Hewould not encumber me
Heain't heavy, he's my brother
IfI'm laden at all
I'mladen with sadness
Thateveryone's heart
Isn'tfilled with the gladness
Oflove for one another
It'sa long, long road
Fromwhich there is no return
Whilewe're on the way to there
Whynot share
Andthe load
Doesn'tweigh me down at all
Heain't heavy, he's my brother
He'smy brother
Heain't heavy, he's my brother...