Messe ved Prostisamling

p. 3,1-6

 

Sardes.

 

I

 

Den kirkelige tradisjonenforteller at Apostelen Johannes pŒ sine gamle dager var Biskop i Efesos, og tokansvar for Guds Mor Maria pŒ hennes eldre dager. Men det var t¿ffe omgivelser:Her ble det gŒtt hŒndfast til verks mot dem som ikke ville vise ¾rb¿dighet foravgudsbildet, og blant dem var de kristne.

 

Johannes ble deportert tilslavearbeid pŒ Patmos som straff. Han kunne ikke b¿ye seg! Han hadde jo v¾rtinne i den tomme graven pŒ PŒskemorgen, og sett Çlinkl¾rne som lŒ der, ogkledet som Jesus hadde hatt over hodet, (ligge)...sammenrullet pŒ et sted forseg selv,È(Joh.20, 6c+7ac)

 

SŒ viste det seg at Jesusikke hadde glemt Johannes. En s¿ndag morgen kom Herren til ham:

 

ÇJeg vendte meg for Œ seham som talte til meg. Da sŒ jeg sju lysestaker av gull, og midt mellomlysestakene en som var lik en menneskes¿nn, kledd i fotsid kjortel og med etbelte av gull om brystet. Hans hode og hŒr var hvitt som hvit ull eller somsn¿, og ¿ynene som flammende ild; f¿ttene var som bronse gl¿det i en ovn, ogr¿sten l¿d som bruset av veldige vannmasser.I sin h¿yre hŒnd holdt han sjustjerner, og fra hans munn gikk det ut et skarpt, tveegget sverd. Ansiktet varsom solen, nŒr den skinner i all sin kraft.È(1,12-16)

 

SŒ gav Jesus BiskopenJohannes penbaring,  med sjusendebrev.

 

De sju lysestakene som JesusstŒr midt i blant, var de menighetene i Lille-Asia  som sendebreveneer skrevet til, men ogsŒ Guds apostoliske Kirke til alle tider, for 7 erfullkommenhetens tall, sammensatt av Guds tall, 3, og verdens tall, 4.(1,20)

 

II

 

Dagens brev er altsŒ skrevettil menigheten i Sardes.

 

Dere har vel h¿rt om kongKr¿sus! AltsŒ den kongen som var sŒ fryktelig rik! Sardes var hovedstaden inettopp Kr¿sus sitt rike, som het Lydia.

 

Sardes er en ruinby i dag.Men byen lŒ ¿st for Smyrna, dagens Izmir ved Egeerhavskysten, i n¾rheten avbyen Salihili.

 

La oss se pŒ teksten.

 

Det stŒr:

 

ÇDette sier han som harde sju Guds Œnder og de sju stjerner:È(3,1)

 

Jesus har de sju Guds Œnder.Merkelig uttrykk. Hva skal det bety?

 

Jo, vi mŒ til begynnelsen avJohannes penbaring:

 

ÇNŒde v¾re med dere ogfred fra ham som er og som var og som kommer, og fra de sju Œnder som stŒr forhans trone,...È(1,4b)

 

PŒ slutten av hvert brev finnesdessuten en alvorlig oppfordring fra Jesus til Œ lytte til ndens tale tilmenigheten:

 

ÇDen som har ¿rer, h¿rhva nden sier til menigheten!È(p.2,7a)

 

Meningen er:

 

Den Hellige nd er JesuhŒndlanger. Han garanterer for at brevets innhold er sant, og at det virkelighar Jesus som avsender.

 

Hva sŒ med sjustjernen?

 

Jesus viser  igjen tilbake til synet Johannes fikkav Ham den merkelige s¿ndagsmorgenen pŒ Patmos. Vi husker at nŒr Jesus holdersju stjerner i sin hŒnd, betydde dette englene for menighetene, eller deresprester.

 

Da jeg var prest i Bud, fantjeg en dag pŒ prestegŒrdsloftet et nesten tre hundre Œr gammelt brev frasoknepresten i Ve¿y, Tomas von Westen, til presten ute i Bud, Peder Str¿m.

 

Disse to var med i en gruppepŒ sju prester i Romsdal og pŒ Nordm¿re som gikk sammen om Œ be og arbeide forat Kirken mŒtte fornyes.  DeHenvendte seg bl.a. til Kongen i K¿benhavn. Sjustjernen het den, og hentetnavnet sitt fra dette stedet i Bibelen. PŒ 80-tallet fors¿kte noen av presteneI M¿re Œ fornye visjonen, med presteordenen Stella Maris: ÓHavets stjerne.Ó

 

En rett prest mŒ holdes fasthos Jesus, Hans Ord, det Han har bestemt, og apostlene vitner om. Og en rettprest skal fŒ v¾re trygg pŒ Œ fŒ v¾re i Hans hŒnd.

 

III

 

Teksten fortsetter i sterke ordelag:

 

Han sier: ÇJeg vet omdine gjerninger..È(3,1)

 

Hva skal det bety?

 

I sendebrevene begynneralltid det egentlige brevinnholdet med et slikt ÇJeg vetÈ(3,1).Det som Jesus vet om hos mottakerne, kan f¿re til at de som fŒr brevet skj¿nnerat de mŒ ordne opp i ting som ikke er som de skulle v¾re. Det er veldig klart idagens brev. Men ogsŒ i dag vet Jesus at noen er i stor n¿d og trenger tr¿st.

 

For teksten vil v¾re enlyskaster. Jeg ser for meg en m¿rk vei uten veilys og lavt skydekke. Du skutterdeg, og l¿per helst for Œ se utelyset pŒ huset eller pŒ garasjen fortest mulig,og for Œ komme raskt inn i lys og varme.

 

Men det ser ut sommenigheten i Sardes likte m¿rket.

 

I navnet var det en kristenmenighet, den hadde til og med navn av Œ v¾re en levende menighet. Men detstemte ikke.

 

Byen Sardes hadde enskytsgudinne. Kybele, eller Óden store morÓ. Presset for Œ delta i densex-fikserte dyrkelsen av henne var sterkt.

 

Den kristne menigheten ibyen var bare en liten gruppe, og det var t¿ft Œ  bekjenne at en trodde pŒ Jesus. SŒ det var lett Œ gi etter.

 

Klart det ogsŒ var fristendeŒ tenke at det Œ v¾re kristen mŒtte kunne kombineres med en fri holdning tilsex.

 

IV

 

Men slik vil Jesus ikke hadet.

 

Vi kan sammenlikne med en bilsom er n¾r ved Œ bli sendt til RŒdalen, defekt klutsj, toppakning, n¾rgjennomrustet i alle skjermer, men likevel er den nylakkert, og ser ut som etglis.

 

Men en gjennomgŒenderestaurering ved hjelp av fagkunnskap, omsorgsfullt hŒndverk, og nye deler kanredde den fra vrakhaugen.

 

Slik var det ogsŒ i Sardes.

 

ÇHusk hvordan du tok imot og h¿rte! Hold derfor fast, og vend om!È(3,3a)

 

NŒr jeg leser denne tekstenmŒ jeg ogsŒ tenke pŒ det Œ v¾re i livsfare pŒ sj¿en.

 

En bŒt er i havsn¿d. Detsendes ut SOS i morse, gjerne, eller pŒ telefoni: Mayday, Mayday, Mayday.

 

Kanskje mannskapet ligger pŒredningsflŒter eller til og med i sj¿en.

 

SŒ kommerredningshelikopteret, Sea KingÕen. En kraftig lyskaster sveiper overulykkesstedet. Heisen senkes fra helikopteret, og en dyktig redningsmann gripertak, fester selen, heisen gŒr opp igjen. Reddet!

 

Slik er brevet til Sardesment. Jesus stŒr som redningsmannen I helikopterd¿ren, eller en omsorgsfullmekaniker, som vil bringe mennesker inn pŒ fast grunn, og som vil sette alt irett stand.

 

V

 

SŒ om hvite kl¾r:

 

Ç...i Sardes(var det)noen fŒ som ikke har s¿lt til kl¾rne sine,È sier Jesus i teksten, Çog de skal f¿lge med meg i hvite kl¾r, for deer verdige til det.È(3,4)

 

Bildet som ligger bak her errikt, med mange sider.

 

Romerne hadde et festantrekksom hette toga.

 

Det var hvitt, og dekketpersonen helt. Dette bar en om en virkelig skulle v¾re fin, som pŒh¿ytidsdager, og nŒr en gikk en i triumftog etter en milit¾r seier.

 

Men i Johannes penbaring erdet f¿rst og fremst Himmelens farge.

 

Vi har allerede h¿rt omJesus at da Han m¿tte Johannes, var ÇHans hode og hŒr (var) hvitt som hvitull eller som sn¿,...È(1,14)

 

I Narnia-boken:ÇReisen tildet ytterste hav,È av C.S.Lewis, fŒr barna Lucy, Edmund, og Eustace se et synsom ligner pŒ det Johannes fikk se pŒ Patmos:

 

Ç...(det) var noe som varsŒ hvitt at de knapt klarte Œ se pŒ det .... De gikk videre og oppdaget at detvar et Lam.

 

PŒ slutten av penbaringenstŒr det om at Johannes ogsŒ fikk se synet av en rytter pŒ en hvit hest:

 

ÇHans ¿yne er somflammende ild, og pŒ hodet har han mange kroner, og han b¾rer en innskrift medet navn som bare han selv kjenner....og hans navn er ÇGuds Ord.È(19,12+13b)

 

Men det som nok mest av altskal fŒ oss til Œ forstŒ hva det handler om, mŒ vi til kap.7 i penbaringen forŒ finne:

 

ÇDeretter sŒ jeg en skaresŒ stor at ingen kunne telle den, av alle nasjoner og stammer, av alle folk ogtungemŒl. De stod foran tronen og Lammet, kledd i hvite kapper og medpalmegrener i hendene... En av de eldste tok da ordet og spurte meg: ÇDisse somer kledd i hvite kapper, hvem er de, og hvor kommer de fra?È ÇHerre,È svartejeg, Du vet det.È Da sa Jesus til meg: ÇDette er de som er kommet ut av denstore trengsel, og som har vasket sine kl¾r og gjort dem hvite i Lammetsblod.È(p.7,9+13-14)

 

 

VI

 

Presten gŒr kledd i hvitt.DŒpsbarna gŒr kledd i hvitt. Konfirmantene gŒr kledd i hvitt. Ikke sjelden gŒrbŒde brud og brudgom kledd i hvitt. Ofte kles de d¿de i hvite kl¾r.

 

Meningen bak forklarer Paulus:

 

ÇAlle dere som er d¿pttil Kristus, har kledd dere i Kristus.È (Gal.3,27)

 

Jesu hvite og rene draktvant Han for oss pŒ korset, da Han d¿de for vŒre synder. Det Œ Çvaske. sinekl¾r og (fŒ) gjort dem hvite iLammets blod,È(p.7,14) betyr Œ taimot Jesus som sin Frelser.

 

NŒr Jesus kommer inn i livetvŒrt skjer det at tilgivelsen for alle vŒre synder blir kledd utenpŒ vŒresynder mot Gud og mennesker, slik at Gud ikke ser det vi har tenkt, sagt oggjort galt.

 

Istedet ser Han pŒ Jesu fullkomneverk pŒ Golgata.

 

Det er meningen med denprestekjolen som presten b¾rer, enten det er alba eller messeskjorte. Men deter ogsŒ Guds mening med livet vŒrt Œ Çkle segÈ slik. For oss alle.

 

VII

 

Den siste delen avbrevet,  har et l¿fte til ÇDen som seirerÈ...(3,5a) Det stŒr nemlig at ÇDen som seirer, skal blikledd i hvitt.È(3,5a) Her vrir Jesusbildet.  Vi skal leve i Jesu hvitedrakt. I syndenes forlatelse. Men, Ç...den som seirer,È skal ogsŒ fŒ en seiersdrakt i Himmelen.

 

Men disse to draktene avhvite kl¾r er av samme stoff!  DenJesus som tok imot oss i dŒpens sakrament, og som her i dag kaller oss til Œ Çvaskedine kl¾r og gj¿re dem hvite i Lammets blod,È(p.7,14) stŒr ogsŒ klar til Œ ta imot oss med seiersdrakten,med laurb¾rkransen nŒr du krysser mŒlstreken.

 

For Han vil ha deg og meghjem til Himmelen! La oss derfor be om og arbeide for at vi mŒ bli bevart hosJesus. At vi ikke bare b¾rer den hvite drakten i dag, men i hele livet, og iall evighet. Det er ikke selvsagt.

 

For som de kristne i SardesstŒr vi under et veldig press fra en verden som vil ha kristendom pŒbilligsalg, og tror det gŒr an Œ putte Gud i lommen.

 

Men nŒr vi ber Jesus om atvi mŒ bli bevart hos Ham gjelder l¿ftet ogsŒ oss:

 

Jesus Ç (vil) aldristryke vŒre navn ut av livets bok, men kjennes ved vŒre navn for sin Far oghans engler.È(3,5)

 

Til ®re for Faderen, vedSonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vera skal, EIN Sann Gud, frŒ ®ve til®ve!

 

svennam@hotmail.com