Det varD¿peren Johannes som sa dette om Jesus. D¿peren Johannes hadde vakt veldigoppsikt. Han levde i Jordan¿rkenen av gresshopper og honning og gikk kledd i enkappe av kamelhŒr. Han hadde et enkelt og tydelig budskap:Messias-kongen-kommer!
SŒ kom Jesus til ham for Œbli d¿pt.
Da sa Johannes:
ÇSjŒ, Guds lam, somber bort synda i verda!...Ó(Joh.1,29)
La oss selitt mer pŒ hva dette skal bety:
SjŒ, Guds lam!
Bakgrunnen mŒ vitil 2.Mos. og sŒ til Josvas Bok for Œ finne.
Det stŒr ominnstiftelsen av pŒskemŒltidet i 2. Mos. 12:
ÇDen tiande dagen i dennemŒnaden skal kvar husfar ta seg ut eit lam, eitt til kvar huslyd!È(12,3)
ÇDe skal ta vare pŒ dettil den fjortande dagen i denne mŒnaden. DŒ skal heile Israels-lyden slakta detstraks sola er gladd.È(12,6)
I Josva 3-5 fortelles det om hvordan Israelsfolket etterden lange ¿rkenvandringen gikk over Jordan og inn i l¿ftets land.
La oss ta medoss to steder som forteller hva som hendte i den
ÇDet var den tiande dageni den fyrste mŒnaden at folket steig opp or Jordan. Dei slo leir attmed Gilgal,lengst aust i Jeriko-bygda. È Josva 4,19)
ÇMedan israelittane lŒg ileir attmed Gilgal, heldt dei pŒske der pŒ Jeriko-moane, om kvelden denfjortande dagen i mŒnaden. È Josva 5,10)
PŒskelammet, somer sŒ avgj¿rende i 2.Mos., nevnes ikke i det hele tatt!
Hva erforklaringen?
Selvsagt feiretman hvert Œr pŒske i Israel. Men de skriftl¾rde forklarte det slik at akkuratdenne pŒsken ble feiret uten pŒskelam. Siden pŒskelammet manglet da folket gikkinn i landet, begynte det etter hvert Œ gŒ opp et lys for de som vi ofte kallerfor Óde stille i landet.Ó: Israels folk har v¾rt ulydige mot Gud. Det trengs noemer Œ m¿te Ham med enn blod av vanlige lam! Skal det bli ÓordentligÓ pŒske mŒGud selv sende et bedre lam!
La oss se littmer pŒ Josva-boken.
Lammet mangler, men det stŒrnoe i stedet:
For nŒ m¿ter Josva
ÒDŒ fall Josva pŒ kne,b¿ygde seg til jorda og sa: ÇKva har herren min Œ seia tenaren sin?È Hovdingenover Herrens h¾r svara: ÇTa av deg skorne! For staden du stŒr pŒ, er heilag.ÈOg Josva gjorde sŒ.È(Josva 5,13-15)
I evangeliet idag er vi igjen ved Jordan. D¿peren Johannes arbeider i det samme omrŒdet, pŒdet hellige stedet hvor Josva manglet pŒskelam, men hvor Çmannen med sverdetÈkom istedet, og vitner:
ÇSjŒ,Guds lam, som ber bort synda i verda!...Ó(Joh.1,29)
Meningen er:
DetpŒskemŒltidet som var innstiftet i Egypt, ropte pŒ en frelser, og et ordentlig pŒskelam.
Men det var detbare Gud selv som kunne fŒ til. Derfor sendte Han Jesus!
Han er Çmannenmed sverdetÈ, men ogsŒ Lammet. Guds Hellighet og NŒde pŒ Žn gang! I Ham!
ÇSjŒ,Guds lam, som ber bort synda i verda!...Ó(Joh.1,29)
Han som verkenJohannes, og langt mindre en av oss Çer verdige til
NŒr Jesus bled¿pt av D¿peren Johannes, betyr at Han er det rette pŒskelammet. IJohannesdŒpen mŒtte man stige ned i Jordanelven. Han skal stige opp pŒ korsetpŒ Golgata, for Œ sone det gale vi har fors¿mt, tenkt, sagt og gjort. Sonebetyr egentlig Œ dekke til.
Hendelsen vedJordan betyr: Han, den uskyldige, mŒtte b¾re din og min skyld og straff.
Derfor oppfyllesnŒ ordet fra beretningen om Abraham og Isak pŒ Moria-fjellet, (1.Mos.22.) at
Men Jesus komogsŒ for Œ seire over synden, d¿den og den onde. Av de kristne symbolene er dets¾rlig krusifikset som l¾rer oss at korset er bŒde soningssted og seierstrone.
ÇSjŒ, Guds lam, somber bort synda i verda!...Ó(Joh.1,29)
Det er GudFaderen selv som taler gjennom D¿peren ut over Jordan, om Gud S¿nnen, ompŒskelammet Jesus Kristus som har steget inn i vŒr tid, inn i vŒr verden, for Œb¾re bort verdens synd, din og min, b¾re den pŒ sitt hellige legeme:
Her er ogsŒoppfyllelsen av Jesajaordet:
ÇMen han vart sŒra forvŒre brot
og sundbroten for vŒresynder.
Straffa lŒg pŒ han, sŒ viskulle ha fred,
og ved hans sŒr har vifŒtt l¾kjedom.
Vi f—r alle vilt somsauer,
vi vende oss kvar til sinveg.
Men Herren lŽt rŒka han
det vi alle var skuld i.
men bar det audmjukt;
han lŽt ikkje opp sinmunn,
som lammet dei f¿rer tilslakting,
og sauen som teier nŒrhan vert klypt;
han lŽt ikkje opp sinmunn.È (Jes.53, 5-7)
NŒr Jesus tarJohannesdŒpen, som var synderes dŒp, betyr det at nŒ gŒr Han inn til Faderenstrone for vŒr skyld, inn for Œ b¾re den straff som du og jeg skulle hatt, innfor Œ bli forkastet av Gud, inn i smerteropet pŒ Golgata: Min Gud, Min Gud,hvorfor har du forlatt meg. Guds rettferdige vrede over synden mŒtte sones helt og fullt.
SjŒ, Guds lam!
Mens Jesus slettikke trengte noen synderdŒp ved Jordan, var det helt annerledes med oss.
Siden vi dagligsynder mot Gud i tanker, ord og gjerninger, kommer vi alle s¿rgelig til kortbŒde overfor Gud og mennesker, men ogsŒ dŒpens kall: Det Œ leve i omvendelse ogtro pŒ Herren.
ÒFor i dŒpen,Ó
Og Paulus skriver ogsŒ tilsin l¾resvein Titus:
ÒMen det vart openberra
kor god vŒr Gud ogFrelsar er,
og kor han elskarmenneska:
Han frelste oss,
ikkje fordi vi haddegjort rettferdige gjerningar,
men fordi han ermiskunnsam.
Han frelste oss
ved det badet somgjenf¿der
og fornyar ved Denheilage ande,
som han sŒ rikeleg haraust ut over oss
ved Jesus Kristus, vŒrfrelsar,
sŒ vi ved hans nŒdeskulle stŒ rettferdige for Gud
og bli arvingar til detevige livet, det som er vŒr von.
Dette er eit truverdig ord...Ó(Tit.3,4-8a)
Og i Den VesleKatekismen ser vi at dŒpen betyr at Òden gamle Adam i oss skal druknast veddagleg anger og bot, og d¿y med alle synder og vonde lyster. I staden skal eitnytt menneske koma fram og stŒ opp kvar dag. Dette nye mennesket skal leva evigfor Gud i rettferd og reinleik.Ó(L.Kat. DŒpssakramentet, del 4)
Jesus steg ned iJordan, steg opp pŒ korset, for at vi skulle fŒ stige ned i dŒpen, for der Œstige opp med Ham og Hans oppstandelse, til et nytt liv i hellighet og glede,bort fra synd og urett.
Har du kommetbort fra Jesus, sŒ omvend deg, og kom til Herren pŒ nytt. Da frelser igjendŒpen, den som er vannet og Kristi l¿fte i Ordet holdt sammen.
SjŒ, Guds lam!
Vi har etuttrykk som ÓoversetterÓ D¿perens vitnesbyrd om Jesus til moderne norsk:ÓSyndebukkÓ. Siden dette ordet ogsŒ kommer fra Bibelen(Bl.a 3.Mos.16), kan visi: ÓSe ÇsyndebukkenÈ JesusÓ! Det betyr at Han som svinger Ordets sverd, ogsŒble vŒr ÇsyndebukkÈ. Jesus tok pŒ seg skylden for alle. Han fikk skylden for detgale vi har gjort.
Ç
Ja, det er sant.Men Jesus vil i dag ikke Ób¾re deg bortÓ, men tvert i mot Ób¾re deg hjemÓ tilseg. For:
Han er Den GodeHyrdingen(Joh.10).
Men dŽt er en annen historievi skal komme tilbake til. I dag har vi stoppet med Œ ÇSjŒ, Guds Lam, somber bort synda i verda.Ó(Joh.1,29)
ÒEn underfull Frelser jegeier
Men lenge forstod jeg detei
NŒ synger jeg glad omHans seier
At alle mŒ se Ham som jeg
Refr.
:/: Alle alle skal se:/:
den herlige Frelser jegeier
Ham alle, alle skal se
Den skj¿nneste er Han avalle
Guds herlighets bilde pŒjord
og dog vil sin broder Hankalle
meg fattige synder somtror.Ó(Breck/Mollerup,SB 71, 1-2)
SŒ steg Jesus ned
I ordet som blirforkynt. I Den Hellige dŒpen, og i den Hellige nattverd der Han tar br¿d ogvin, sammen med sitt skaperord, og b¾rer nattverdelementene til oss medGolgatas frukt til syndenes forlatelse og det evige liv.
Til ®RE forFADEREN, OG SONEN, OG DEN HEILAGE ANDE, SOM VAR, ER OG VERE SKAL, EIN SANN GUD,FR ®VE OG TIL ®VE!