Mt. 6,6-13
H¿gmesse
Cyprian-en
Ógod biskopÓ utlegger Fader VŒr.
I
S¿ndagen i dag har fra gammelt av navnet Rogate,
ÇLa oss be,È betyr det, og dŽt passer godt
med Jesu Ord f¿r dagens Evangelietekst: ÇSlik skal dere... be,È sier
Han,(Mt.6.9) og sŒ gir Han oss Fader VŒr.
Utenfor hovedstaden i dagens Tunis lŒ Kartago. En viktig
handelsby, men ogsŒ flere av kirkefedrene har tilknytning hit: F.eks.
Tertullian, den store kateket og lekmann med sin ber¿mte dŒpsskole. Det gjelder
ogsŒ velkjente Augustin, og Cyprian. Thascius Cyprianus var f¿dt i 200 av hedenske foreldre, og
vokste opp i luksus. Men etter
grundig overveielse bestemte han seg til Œ bli kristen, og ca. Œr 245
ble han d¿pt. Sakramentets virkning opplevde han sv¾rt sterkt: ÓForurensningen
i mitt gamle liv ble t¿rket av i gjenf¿delsens vann, mitt hjerte ble befridd
fra synd, og et klart og rent lys begynte Œ skinne ovenfra. nden fra himmelen
ble ut¿st over mig, og jeg ble ved gjenf¿delsen omskapt til et nytt
menneskeÉdet liv som var f¿dt av kj¿d som jeg hittil hadde tilbrakt i syndens
tjeneste, hadde v¾rt jordisk, og det liv som var f¿dt av nden, hadde begynt Œ
tilh¿re Gud.È
Da Cyprian ble d¿pt, solgte han
all sin eiendom, og gav nesten alt til de fattige, selv beholdt han bare nok
til Œ leve et sv¾rt enkelt liv. FŒ mŒneder etter dŒpen ble han presteviet. En
stund etter d¿de biskopen i Kartago, og menigheten valgte Cyprian
til hans etterf¿lger. Men han nektet Œ motta valget og holdt seg skjult.
Likevel fant menigheten ut hvor han holdt til, og presset ham sŒ hardt at han
til slutt mŒtte gi etter og bli biskop.
Cyprian
er en av kirkens mest ansette l¾rere. Han har et noksŒ h¿ykirkelig syn pŒ
kirken: Der hvor det er en rett biskop, der er kirken, og uten ham finnes ingen
kirke. Men dette stŒr likevel ikke i motsetning til kirken som de helliges
samfunn. Og for alle kristne er han et ideal. Ikke bare var han en god biskop,
men ogsŒ en god menighetshyrde og en sjeles¿rger.
Det som gj¿r at vi starter dagens preken med Cyprians historie, er hans ber¿mte forklaring av Fader VŒr.
Den er blitt flittig brukt til fornyelse og til rettesnor for kristen
forkynnelse gjennom hele kirkehistorien. Mye av Luthers forklaring til FadervŒr
i Katekismen er hentet fra Cyprian. La oss gj¿re det samme
siden Herrens B¿nn er vŒr tekst i dag. (Etter
Ivar Welle: Hovedverker av den kristne litteratur,
s.83 f, Lutherstiftelsen, Oslo 1930)
II
Cyprian
sier f¿rst en del om b¿nn i tilknytning til fortalen i Herrens B¿nn: Fader
VŒr, du som er i himmelen.
Gud har sagt oss mye ved profetene sier han, men st¿rst er
det han har sagt oss ved S¿nnen. Han er Guds Ord, og han har vitnet for oss med
sin egen munn. Og mange formaninger og bud har han gitt oss til vŒr frelse,
ikke minst hvordan vi skal be, og han har l¾rt oss hva vi skal be om. Han vil
ogsŒ vise oss veien til Œ bli b¿nnh¿rt.
Stor er Herrens miskunnhet, rik er hans nŒde og godhet, han
som har tillatt oss Œ be slik og kalle Ham Far! Ingen av oss kunne jo vŒge Œ nevne fars-navnet i b¿nnen, hvis han ikke selv hadde gitt
oss lov til Œ be slik! Rett b¿nn er det derfor nŒr vi ber til Gud med den b¿nn
som S¿nnen har l¾rt oss. For nŒr Kristi b¿nn stiger opp til Faderens ¿rer,
kjenner Han sin S¿nns ord. Han er jo hos Faderen som vŒr talsmann. La oss
derfor bruke hans egen b¿nn, nŒr vi s¿ker tilgivelse for vŒre synder: ÓDet
de bed om i mitt namn, vil eg
gjera, sŒ Faderen skal verta
herleggjord gjennom Sonen. Bed de meg om noko i mitt namn, sŒ skal eg gjera det.Ó(Joh.14,13-14)
Videre: NŒr vi skal be, Ia det
skje i stillhet og renhet! Vi skal huske pŒ at vi stŒr for Guds ansikt.
Skriften forteller om Hanna, som et forbilde for kirken. (1.Sam. 1&2) Hun
b¿nnfalt Herren ikke med rop og skrik, men stille og ydmykt i sitt hjertes
innerste. Hun visste at Gud h¿rte henne, og hun fikk det hun bad om, fordi hun
bad med tro.
SŒ har b¿nnen det
kristne fellesskapet for ¿ye. Vi sier ikke: Fader min, du som er i
himmelen, heller ikke: Gi mig idag mitt br¿d. B¿nnen
er en samfunnsb¿nn, den gjelder alle troende. NŒr vi ber, da ber vi for hele
Guds folk. Gud er fredens og enhetens l¾rer, han har selv gjort oss til ett,
derfor vil han at den ene skal be for alle. OG nŒr Kirken ber, ber hun ogsŒ for
den enkelte.
Det er det nye menneske, som er gjenf¿dt og gitt tilbake til
Gud ved hans nŒde. som sier ÇFarÈ, fordi det allerede er begynt Œ v¾re Guds
barn: ÓMen alle som tok imot han, dei gav han rett til Œ verta Guds
born, dei som trur pŒ namnet hans.Ó(Joh.1,12)
Men da mŒ vi ogsŒ huske, at nŒr vi som Guds barn kaller Gud
Far, mŒ vi ogsŒ oppf¿re oss som Guds barn. NŒr vi gleder oss over at Gud er vŒr
Far, da mŒ han kunne glede seg ved sine barn.
La oss vise oss som Guds tempel, sŒ alle kan se at Gud bor i
oss! La oss ikke komme bort fra nden! Den salige apostel har skrevet: ÓVeit de ikkje at lekamen dykkar er eit tempel for Den Heilage Ande,
som bur i dykk, han som de har frŒ Gud? De er ikkje lenger dykkar eigne: De er
kj¿pte, og prisen er betalt. Bruk dŒ lekamen til ¾re
for Gud!Ó (1. Kor. 6.19-20).
III
F¿rste og andre b¿na.
Lat Namnet ditt helgast! Dette sier vi ikke fordi vi ¿nsker
eller tenker at Gud skal bli
helliget ved vŒre b¿nner, men fordi vi ber om at hans navn mŒ helliges i oss.
Han har selv sagt: V¾r hellige likesom jeg er hellig! Derfor ber vi om at vi
som er helliggjort i dŒpen, mŒ bli i det som vi er begynt Œ v¾re. Vi trenger en
daglig helliggj¿relse; for siden vi
daglig synder, mŒ vi stadig bli renset fra synden: ÓÉMen de har late dykk
vaska, de er helga, ja, rettferdige for Gud i Herren Jesu Kristi namn og ved vŒr Guds Ande.Ó(1.Kor.6,9-11)
VŒr Herre
formaner den som er rettferdiggjort, at han ikke mŒ synde mere, for ikke
Œ falle fra. Derfor fremf¿rer vi denne b¿nn til stadighet, ja, dag og natt ber
vi at Gud mŒ oppholde oss i den helliggj¿relse som han har gitt oss av sin
nŒde.
Lat riket ditt koma! Her ber vi at Guds
rike mŒ bli Œpenbart for oss.
Guds rike bestŒr alltid, hans herrevelde oph¿rer
aldri. Han har v¾rt, er og blir. I Himmelriket skal vi som f¿r var slaver under
verden, regjere under Kristi herred¿mme, slik som han selv sier:
ÇKom hit, de velsigna borna Œt Far
min, og ta i eige det riket som er etla Œt dykk frŒ
verda vart grunnlagd.Ó(Matt.25,34)
Men dette Guds rike som vi lengter etter hver dag, og som vi
¿nsker skal komme snart, det er jo Kristus selv. Her trengs stadig b¿nn og
pŒkallelse, forat vi ikke skal komme bort fra Ham.
IV
Tredje og fjerde b¿na.
Lat viljen din rŒda, pŒ jorda sŒ som i himmelen!
Her ber vi ikke bare om at Guds vilje mŒ skje, men at vi kan
gj¿re hva Gud vil. Ingen kan stŒ imot Gud og Hans verk, men Djevelen stŒr imot
oss, slik at vŒr tanke og gjerning ikke retter seg etter Gud. Derfor ber og
b¿nnfaller vi om at Guds vilje mŒ skje i oss. Til dette trengs Guds nŒdige
hjelp og varetekt, for ingen er sterk i seg selv, men ved Guds nŒde og
barmhjertighet kan vi v¾re trygge.
Gud selv visste at han hadde tatt pŒ seg menneskelige
skr¿pelighet i sin kj¾re S¿nn da Herren bad: ÇFar, er det rŒd, sŒ lat denne skŒla
gŒ meg forbi! Men ikkje som eg
vil, berre som du vil.È(Matt.26,39) Og et annet
sted sier han: Ó38 For eg er ikkje
komen ned frŒ himmelen for
Œ gjera det eg sj¿lv vil, men det han vil, som sende meg.Ó(Joh.6,38)
S¿nnen adl¿d, og han gjorde Faderens vilje. Desto mer b¿r en tjener adlyde,
slik at han gj¿r sin herres vilje.
Vi ber ogsŒ om at Guds vilje mŒ skje bŒde i legemet og i
Œnden. De er innbyrdes uenige, der er daglig krig. nden s¿ker det himmelske og
guddommelige, men kj¿det s¿ker det jordiske og verdslige. Apostelen Paulus
formaner tydelig med disse ord: ÓEg seier dykk:
Lev eit liv i Anden! DŒ gjer
de ikkje det som den syndige naturen trŒr etter. For
det vŒr vonde natur trŒr etter, er Anden imot, og det Anden trŒr etter, er vŒr
vonde natur imot. Dei to ligg i strid, sŒ de ikkje er
i stand til Œ gjera det de vil. Men vert de drivne av Anden, dŒ er de ikkje
under lova. Det er klŒrt kva som kjem frŒ vŒr vonde natur: hor, umoral, sedl¿yse,
avgudsdyrking, trolldom, fiendskap, strid, avund, sinne, sj¿lvhevding,
usemje, partistrid, misunning, drikk, svir og meir av det slaget. Som eg f¿r
har sagt: Dei som fer med slikt, skal ikkje arva Guds
rike. Men Andens frukt er kj¾rleik, glede, fred, langmod,
mildskap, godleik, truskap, spaklynde
og sj¿lvt¿yming. Mot slike ting er ikkje lova. Dei som h¿yrer Kristus til, har krossfest den vonde naturen med lidenskapane
og lystene. Har vi fŒtt livet ved Anden, sŒ lat oss ˜g ferdast
i Anden.Ó
Gjev oss idag vŒrt daglege br¿d!
Dette kan forstŒs bŒde Œndelig og bokstavelig.
Begge oppfatninger er nyttige og tjener til vŒr frelse.
For det f¿rste sier vi vŒrt br¿d, fordi Kristus
er livets br¿d for oss som har del i hans legeme. Han sier jo, at den som eter
av hans br¿d skal leve i evighet.
Av dette forstŒr vi at de som fŒr del i hans legeme og mottar
nattverden, de lever. Derfor ber vi
at Kristus, vŒrt br¿d mŒ gis oss daglig, forat vi mŒ
bli og leve i Kristus og ikke miste kontakten med hans hellige legeme.
Men den fjerde b¿nn kan ogsŒ forstŒs slik at vi
ber om n¿dvendig n¾ring til livets
opphold for oss. Vi har jo frasagt oss verden og trodd pŒ ndens nŒde og kastet
verdens rikdom og herlighet fra oss. Og Herren har sagt: ÓSŒ syt ikkje for morgondagen; lat morgondagen syta for seg. Kvar dag har nok med si
m¿de.Ó(Mt.6,34)
Det er forbudt for Kristi disipler Œ tenke pŒ
morgendagen, og med rette ber vi om livets opphold bare for dagen. Det ville jo
v¾re umulig og selvmotsigende, at vi skulle b¾re omsorg for et langt liv i
verden, pŒ samme tid som vi ber om at Guds rike snart mŒ komme! Apostelen
styrker oss i hŒp og tro med disse ord:For
vi har ikkje hatt noko med
oss til verda, og vi kan heller ikkje ta noko med oss herifrŒ. Har
vi mat og klede, skal vi vera n¿gde med det. Dei som
vil verta rike, fell i freistingar
og snarer og vert gripne av mange slag tŒpelege og skadelege lyster som
st¿yter menneske ned i undergang og fortaping. For kj¾rleik til pengar er ei rot til alt vondt.Ó(1.Tim.6,7-10)
Herren selv gir sine disse l¿fter: Ó SŒ mŒ de
ikkje syta og seia: Kva
skal vi eta? eller: Kva skal vi drikka? eller: Kva
skal vi kle oss med? For alt det sp¿r heidningane
etter; men Far dykkar i himmelen veit at de treng alt
dette. S¿k fyrst Guds rike og hans rettferd, sŒ skal de fŒ alt det andre
attŒt.Ó(Mt.6,31-33)
V
Femte b¿na.
Forlat oss vŒr skuld som og vi forlŽt
vŒre skuldmenn!
Like etter b¿nnen om den n¿dvendige n¾ring ber vi om
syndenes forlatelse. Til det evige liv kan vi bare nŒ nŒr vŒre synder blir
forlatt. Herren kaller vŒre synder skyld eller gjeld, slik som han sier i
evangeliet: ÓHeile skulda ettergav eg deg, fordi
du bad meg om detÓ.(Matt.18,32). Derfor undervises vi om at vi synder
daglig, og daglig l¾rer Œ be om syndenes forlatelse. ÓSeier vi at vi ikkje har synd, dŒrar vi oss sj¿lve, og sanninga er ikkje
i oss. Men dersom vi sannar syndene vŒre, er han
trufast og rettferdig, sŒ han tilgjev oss syndene og reinsar oss for all urettferd. (1. Joh. 1, 8-9). I
dette ordet sammenfatter apostelen de to deler av syndenes forlatelse, bŒde at
vi ber om forlatelse og at vi fŒr tilgivelse. Herren er trofast til Œ forlate
syndene, og han har lovet oss at barmhjertighet og forlatelse skal gis oss pŒ
vŒr b¿nn.
Men Herren har uttrykkelig tilf¿yd en betingelse som binder
oss fast: Vi skal be om at vŒr skyld mŒ forlates, sŒledes som vi forlater vŒre
skyldnere. Av dette vet vi at vi ikke kan fŒ det vi ber om med hensyn til vŒre
synder, om vi ikke gj¿r det samme med hensyn til vŒre skyldnere. Derfor sier
Herren: ÓÉdet skal m¾last opp til dykk med det
mŒlet de sj¿lve m¾ler med.Ó (Matt. 7,2). Og den ubarmhjertige medtjener som
hadde fŒtt all sin gjeld ettergitt(Matt.18), men selv ikke ville ettergi sin
medtjener noe, ble kastet i fengsel. Fordi han ikke ville vise mildhet mot sin
medtjener, mistet han den nŒde Herren hadde vist ham.
Slik som han skapte oss ved gjenf¿delsen, slik vil han at vi
gjenf¿dte skal leve. Vi som har begynt Œ v¾re Guds barn, mŒ forbli i Guds fred.
Et rett offer for Gud er fred og broderlig enighet og et folk som er forenet
til ett, akkurat som Faderen og S¿nnen og den HelligŒnd er ett. Den som lever i
kiv og uenighet og ikke holder fred med br¿drene, kan ikke bli frikjent for sin
synd.
VI
Sjette og Sjuande b¿na.
Og led oss ikkje ut i freisting!
Her viser Gud oss at den onde ikke klarer Œ fŒ til noe ugreie hvis ikke Gud
tillater det. Derfor skal vŒr frykt og tillit og lydighet v¾re vendt til Gud
alene, den onde kan ikke utrette noe mot oss, selv i fristelsens stund, hvis
ikke makten gis ham ovenfra.
B¿nnen om at vi ikke mŒ komme i fristelse, minner oss pŒ vŒr
skr¿pelighet og avmakt. Slik skal vi be. For at ikke noen skal oph¿ye sig, at ingen skal tilta sig noe i overmot, at ikke
noen skal gj¿re seg til av at han har bekjent Kristus, eller er blitt pint for
troens skyld. Nei, Herren selv formaner
oss til ydmykhet og sier: ÓVak og bed at de ikkje mŒ koma i freisting! nda er viljug,
men menneskenaturen er veik.È(Matt.26,41)
Frels oss fra det onde! Denne b¿nn sammenfatter alt vi kan
begj¾re. I den samler vi alt som er imot oss, som fienden vil skade oss med i
denne verden. Og mot alt dette finner vi trygg varetekt, nŒr Gud frelser oss
etter vŒr b¿nn. NŒr vi sier: Frels oss fra det onde! da er det ikke mer Œ be
om. Hvis vi har oppnŒdd Guds beskyttelse mot det onde, da stŒr vi trygge og
sikre, hvad enn Djevelen og verden finner pŒ. Den som
her i verden har Gud til sin beskytter, frykter ikke for denne verden.
VII
Cyprian
slutter sin utleggelse av Fader VŒr pŒ denne mŒten:
NŒr vi stŒr opp og ber, kj¾re br¿dre, mŒ vi v¾re vŒkne og
legge hele vŒrt hjerte i b¿nnen. Enhver kj¿delig og verdslig tanke mŒ bort.
Derfor er det at presten f¿r nattverdb¿nnen sier : Lyft
dykkar hjarto til Herren!
Og folket svarer: Vi lyfter vŒre hjarto
til Herren, og minner dermed seg selv om at de ikke skal ha tanke for annet enn
ham.
La hjertet v¾re lukket for den onde og Œpent for Gud alene!
La ikke Guds fiende fŒ adgang dit i b¿nnens stund! Ofte kommer han med skjult
agenda og trenger seg inn, ved sin list vender han vŒre b¿nner bort fra Gud, sŒ
vi har ett i hjertet og noe annet i munnen. Men vi b¿r be til Gud i andakt, med
Œnd og hjerte.
nŒr du kallar pŒ han,
nŒr du ropar om hjelp,
skal han seia: ÇHer er eg!È (Jes. 58,9).
Og det er mitt personlige vitnesbyrd ogsŒ: Det er virkelig
slik:
NŒr vi kaller pŒ Herren, svarer Han: ÓHer er jeg!Ó
La ikke treghet eller dovenskap holde oss borte fra b¿nn! Vi
er gjenf¿dte og nyskapte ved Guds nŒde, la oss nŒ se til Œ ¿ve oss i det vi
skal bli!
Ja,
Til ®re for Faderen, Sonen og Heilaganden,
som var, er og vere skal ein
sann Gud, riket er ditt, og makta og ¾ra i all ¾ve!
svennam@hotmail.com