23.s.e.pinse I

Matt.18,21-35

H¿gmesse

 

Gud tenkte det tildet gode.

 

I

 

Deter det Œ be om tilgivelse Jesus vil snakke med oss om nŒr han forteller ossliknelsen om den ubarmhjertige tjeneren.

 

ForJesus vil redde den som er kommet bort fra Ham, tilgi vŒre synder, men Han vilogsŒ at vi skal tilgi.

 

Deter det samme det handler om i 5.b¿nnen i Fader VŒr: ÒForlat oss vŒr skyld, somvi —g forlater vŒre skyldnere.Ó

 

II

 

Laoss se pŒ selve teksten:

 

Kandet virkelig v¾re slik med Himmelriket som vi h¿rer her? AltsŒ slik som Jesusforteller om i liknelsen: ÒnŒr en konge vil gj¿re opp regnskapet medtjenerene sineÓ?(18,23)

 

Jesusbruker bildet om regnskapet for Œ fŒ fram at Gud er kongen. I Hans rike ergrensel¿s tilgivelse som utsletter en grensel¿s skyld.

 

Mendette forutsetter at vi er klar over hva vi skylder-ti tusen talenter! Dette erdet samme som mange millioner kroner, men Jesu mening er at gjelden er h¿yereenn noe menneske kan betale.

 

Menhvordan regningen ha blitt sŒ stor? Jo, ved vŒre synder, i tanker, ord,gjerninger, og fors¿mmelser. Vi skulle levd i fullkommen kj¾rlighet til vŒrhimmelske Far, og de vi lever sammen med. Men ingen av oss har fŒtt dette til ivŒre liv.

 

Deto store bud lyder:

 

 ÒDu skal elske Herren din Gud av hele ditthjerte og av hele din sjel og av all din forstand.Dette er det st¿rste ogf¿rste bud. Men et annet er like stort. Du skal elske din neste som degselv.Ó(22,37-40)

 

Herer det bare en l¿sning:

 

Deter Jesus.Han bringer bŒde ufortjent og fullkommen tilgivelse. I Ham sletter Gudmilliongjelden. Det betyr at nŒr du og jeg tar i mot Jesus,  gŒr vi fri Guds Dom. Har du tatt i motJesus, har du tilgivelsen. Noen tilgivelse uten Ham finnes ikke.

 

III

 

Mendet er mer Œ si om liknelsen. For nŒ kommer Jesus med en tilleggsopplysning.Den lykkelige og gjeldfrie mannen, treffer en kamerat, som pŒ sin side skylderham en helt bagatellmessig sum. Og nŒ viser det seg at han fremdeles tenker oghandler pŒ verdens vis. Det gjaldt visst Œ passe pŒ sine krav med alle lovligemidler. Men da er han tilbake under Guds krav. Han stŒr der med sinmillionskyld, som Gud nŒ krever oppgjort uten Œ legge fingrene i mellom.

 

Forholder man seg til Jesus, kan man ikke gripe sin bror i strupen og la hamstraffes for det han har gjort. elske Jesus, betyr Œ tilgi. ikke villetilgi betyr Œ ikke elske Jesus, ikke v¾re hos Ham og ikke ha Hans tilgivelse.Gud har i sin grensel¿se barmhjertighet gjort tilgivelsen mulig ved Œ gi sinegen kj¾re S¿nn gŒ i d¿den for vŒr skyld, og dermed betalt all vŒr skyld.

Derforblir det Jesus og tilgivelsen eller ingen av delene.

 

IV

 

 ÒHerre, hvor mange ganger skal minbror kunne forgŒ seg mot meg, og jeg likevel tilgi ham? SŒ mange som sju?ÓÒIkkesju ganger, svarte Jesus, men jeg sier deg: Òsytti ganger sju!Ó(Matt. 18,21-22)

 

Petervisste naturligvis hvor vanskelig det kan v¾re Œ tilgi. De fleste av oss synesvel-i allefall f¿r vi fŒr tenkt oss om-at to eller tre ganger fŒr sannelig v¾renok!

 

DamŒ Jesus  si: Slutt med alleregnestykkene, Peter. Du kan aldri tilgi sŒ mange ganger at det er nok. Ikkesju, men 70*7! Jesus vil l¾re oss at vi skal tilgi uendelig mange ganger!

 

Forslik er Gud. Kristus tilgir oss sju ganger om dagen og mer enn det. Han blirikke lei av Œ tilgi. Han sier ikke: NŒ fŒr det v¾re nok. Om vi lever i hanstilgivelse, vil vi handle pŒ samme mŒten.

 

Viskal ikke gŒ og vente pŒ at vŒr bror skal erkjenne at han har handlet galt ogkommer og ber om tilgivelse. Selv den som fortsetter med Œ handle galt, skal vitilgi. Vi skal elske ham og be for ham og gj¿re godt mot Ham dersom vi fŒranledning til det.

 

V

 

GudsOrd i dag handler om hvordan Jesus vil at mennesker i det hele tatt, og s¾rligkristne br¿dre ikke skal  ha det, oghvordan en skal ha  det med hverandre, entendet handler om livet i familien eller i menigheten.

 

Disseordene treffer oss sŒ absolutt pŒ hjemmebane, enten vi er hjemme, pŒ skolen,arbeidsplassen eller i vŒr menighet.

 

Hyklerikalles det nŒr vi veldig gjerne ser andres feil, og veldig lite gjerne vilinnr¿mme vŒre egne.

 

Hyklerietsproblem er at en bare anvender kritikk pŒ andre. Ditt og mitt store problem ernemlig at vi selv er syndere mot Gud og mennesker i tanker, ord, og gjerning.Det er stor fare pŒ ferde for oss om vi ikke selv  kjenner vŒr egen uendelige skyld forGud og ikke har s¿kt hjelp for vŒre egne feil.

 

Kanskjevi i dag kunne l¾re noe om hvordan vi kan gj¿re opp konflikter med hverandre.

 

VI

 

F¿rstmŒ vi erkjenne konfliktene. SŒ mŒ vi ta dem fram i lyset og gj¿re opp. Hvisikke kommer vi ikke videre bŒde som mennesker og kristne.

 

Enkonflikt oppstŒr i det ¿yeblikk jeg gj¿r noe galt mot noen. Eller at andre gj¿rnoe galt mot meg. Da er vi i en krisesituasjon, som ligner pŒ forholdet mellomGud og meg.(Detf¿lgende etter Harald Kaasa Hammer, FBB-nytt 1/93, s.2)

 

Vi viser omvi er rette kristne, ja, om jeg har det rett med Gud, i den mŒten jeg taklerkonflikten. Kan jeg selv bli sŒ liten at jeg ber om tilgivelse, og sŒ stor atjeg kan tilgi andre, som ber meg om tilgivelse?

 

Ien slik situasjon er det behov for godhet, medf¿lelse og tilgivelse: Paulussier: ÒV¾r gode mot hverandre, og vis medf¿lelse, sŒ dere tilgir hverandreslik Gud har tilgitt dere i Kristus!Ó(Ef.4,32)

 

Hvordantilgav Gud? Han sa ikke bare: Jeg glemmer det du har gjort! Nei, han tok syndensŒ alvorlig at Han lot Kristus bli korsfestet for vŒre synder!

 

HvisGud bare skulle glemme syndene mine og bare si: Det der var da ikke sŒ farlig,da ville vi stadig leve i utrygghet: Tenk om Gud kommer pŒ det jeg gjorde?!

 

Nei,du skal fŒ v¾re trygg nŒr du har fŒtt tilgivelse. Gud straffet din synd pŒkorset. Regningen er ikke glemt, den er betalt. ÒGjeldsbrevet somgikk imot oss...str¿k Han ut og tok det bort ved Œ nagle det tilkorset.Ó(Kol.2,14)

 

Guder en forsonet Gud i Jesus Kristus! Han har betalt regningen!

 

Herer modellen for menneskelige oppgj¿r ogsŒ. Synden skal festes pŒ korset. Den mŒgis over til vŒr Frelser og Forsoner, Jesus Kristus! F¿rst da kan begge parteri en konflikt v¾re ferdig med den. late som ingenting er skjedd ved Œ feiedet under teppet, er uekte og for lettvint.

 

VII

 

Herer sŒ en liten f¿rstehjelp i konfliktl¿sning:

 

A.Skalvi be om Unnskyldning eller om Tilgivelse?

 

Duber om unnskyldning nŒr du har skadet noen uten Œ ville det.

 

Duber om tilgivelse nŒr du har skadet noen med vilje.

 

Dersomdu mŒ bruke mange ord for Œ forklare noe du har gjort, er det stor sjanse forat du egentlig gjorde det med vilje, men pr¿ver Œ bortforklare det medunnskyldninger.

 

B.SŒser vi det fra motpartens side:

 

Omnoen ber deg om tilgivelse, skal du ikke bagatellisere saken, men uten omsv¿psi: Det er greit. Du er tilgitt.

 

ÒJegoppfattet faktisk ikke noe vondt i det du sa. men jeg er glad for at du bryrdeg om forholdet mellom oss, og vil rydde opp. Jeg forstŒr at du er lei deg fordet du sa. Du er tilgitt!:Ó

 

ÒJa,jeg ble lei meg. Jeg kjente at det ble vanskeligere Œ snakke med deg etterpŒ.Takk for at du kom og ville gj¿re opp. Du er tilgitt!Ó

 

ÒJegble virkelig sŒret av det du sa. Jeg synes ikke du var snill mot meg. Men nŒrdu kommer og ber om tilgivelse, er det lettere Œ l¿fte det som skjedde opp pŒkorset, og la Jesus b¾re sŒrene jeg fikk. Takk for at du kom. Du er tilgitt!Ó

 

C.Menhva hvis den andre ikke ber om tilgivelse?

 

Entilgivelse er ikke fullf¿rt, hvis ikke begge parter er med pŒ den.

 

Gudtilgir bare nŒr vi bekjenner syndene, men da tilgir han bŒde de syndene som vihusker og de vi ikke husker.

 

Gudhar gjort tilgivelsen ferdig pŒ forhŒnd. Det er godt for fred i sjelen Œ gj¿re tilgivelsenferdig for den som ikke ber deg om tilgivelse.

 

D.MŒjeg alltid tilgi?

 

Iutgangspunktet: Ja! Det har Jesus l¾rt oss. Gud kaller oss til det!

 

Mendukker det opp et vanskelig sp¿rsmŒl:

 

ÒSkaljeg tilgi-alt?Ó

 

GŒrdet an Œ tilgi noen som har gjort overgrep?

 

GŒrdet an Œ tilgi noen som har ikke tŒlt det en stŒr for, latt en i stikken,mishandlet, l¿yet pŒ en?

 

Ja,det gŒr an, i Evangeliets lys. Men dette betyr ikke at en skal glatte overhva det gjelder, og aller minst fors¿ker Œ fordele ansvaret i enovergrepssituasjon  og f.eks. sierat en som er misbrukt skulle ha invitert til det som er stygt.

 

Dersomdu har v¾rt utsatt for grove overgrep, kan du fŒ be Gud om hjelp til Œ tilgi.Men handlingen mŒ du ikke tilgi, ellers Œpner du for at den andre kan gj¿re segskyldig i nye overgrep mot deg. Kjenner du deg igjen, s¿k hjelp! Husk atpresten har taushetsplikt. Og aller mest trenger dem som har handlet stygthjelp. Det inneb¾rer et oppgj¿r og i noen tilfeller mŒ ogsŒ retten inn I bildet.

 

Idet hele tatt: Den som vet at en har gjort noen vondt vil jeg gi det rŒd at ensnarest gŒr og ber om unnskyldning eller tilgivelse avhengig av om det somskjedde var med forsett eller ikke.

 

GŒsŒ til skrifte: Dette at en opps¿ker en prest som en har tillit til. En rettprest vil gjerne stŒ til rŒdighet for den som kommer til skrifte. I dittskriftemŒl taler man sŒ ut i sjelesorg om det som ligger en pŒ hjertet, og sinesynder, og sŒ fŒr man dem tilgitt ved Jesu eget Ord og L¿fte, og skriftefarenshŒndspŒleggelse.

 

Jegtror det kan merkes pŒ oss om vi gŒr til skrifte. Har vi hatt bruk for, ogopplevd tilgivelsen sŒ konkret, vil vi ogsŒ ha et tilgivende sinn overforandre.

 

VIII

 

Densom har lidt urett har det ofte veldig vondt.

NoenfŒ kan kanskje fŒ media til Œ ordne opp med avgj¿relser og vedtak som er gale.Noen fŒ andre kanskje ved rettsvesenet. Hvis en har penger til advokatsal¾rene.Men de fleste mŒ regne med at fŒ ser eller vil se deres sak, og at sakeneetterhvert glemmes.

 

Menalt hŒp er ikke ute for det.

 

I1.Mosebok stŒr det om Josef som fikk oppreisning fra br¿drenes urett da han blehersker i Egypt.

 

Menden aller st¿rste vinning fikk han i Kristus, i det han tilgav sine br¿drederes sv¾re synd:

 

V¾rikke redde! Er jeg i Guds sted? Dere tenkte Œ gj¿re ondt mot meg. Men Gudtenkte det til det gode. (1.Mos.50,19-21)

 

ÒKristusled for dere og etterlot dere et eksempel for at dere skulle f¿lge i hans spor.Han gjorde ingen synd, og det fantes ikke svik i hans munn. Han skjelte ikkeigjen nŒr han ble utskjelt, han truet ikke nŒr han led, men overlot sin sak tilhan som d¿mmer rettferdig.Ó (1.Pet. 2, 21b-23)

 

Derforer Jesus den beste advokat for den som har lidt urett.

 

ÒDensom sitter

iDen H¿yestes ly

ogbor

iDen Allmektiges skygge,

hansier til herren:

ÒMintilflukt og borg,

minGud

somjeg setter min lit til.Ó(Sal.91,1-2)

 

Til®re for Faderen, ved Sonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vere skal, EINSann Gud, h¿glova frŒ ®ve til ®ve!

 

svennam@hotmail.com