2.s.e.PŒske I.
Joh.10,11-16
H¿gmesse
Misericordias Domini-
The Good Shepherd!
I
Ç-CharlieDelta-du kan lette. Flygelederens stemme rev meg ut av dr¿mmeriene. Ihodetelefonene l¿d den sŒ h¿yt som om han satt ved siden av meg i den lillecockpiten og ropte rett inn i ¿rene mine.
Medvenstre hŒnd skj¿v jeg gassen langsomt fremover. Bak meg steg motorens dempedehvin til et hyl. Da enden av rullebanen f¿k bort under meg, trakk jegVampire-jageren oppover i en slak venstresving.
Underog bak meg h¿rte jeg den dumpe lyden av hjulene som ble trukket opp og merkethvordan farten ¿kte da luftmotstanden fra understellet ble borte. Jeg fortsattei en stigende sving og trykket samtidig pŒ radioknappen.
-CharlieDelta er klar av flyplassen, hjulene oppe og lŒst, sa jeg inn i oksygenmasken.
-Oppfattet,Charlie Delta. Skift til Kanal D, svarte flygelederen.
-Godtur!È La han til.È (Etter Frederick Forsyth, ÇThe ShepherdÈ)
II
Deter den engelske spenningsforfatteren Frederick Forsyth som Œpner sin novelleÇHyrdenÈ pŒ denne mŒten.
Detsom sŒ ut til Œ bli en temmelig rutinepreget tur fra flybasen Celle iNord-Tyskland til RAF Merriam St.George i n¾rheten av Norwich holdt pŒ Œ endemed forferdelse. Forsyth beretter om at etter vel 20 minutters flytid, og i8500 meters h¿yde lot kursen seg ikke lenger kontrollere av kompasset. Radioenvar ogsŒ d¿d. Og den normalt sŒ vakre kystbuen av East Anglia lŒ forutinnhyllet i tŒke. Og under lŒ den tunge, glupske Nordsj¿en.
Denunge flygeren gikk gjennom alternativene mens ensomheten og panikken grep omseg:
-Duhar ikke nok drivstoff til Œ vende tilbake til basen.
-Deter nesten umulig Œ hoppe ut av Vampire-flyet.
-Entenfinner du mŒlet, eller sŒ styrter du pŒ en eller annen myr i Norfolk.
-Deter en siste utvei, mine herrer, og den tyr man til bare i ytterste n¿dsfall.
Ordenefra flygerutdannelsen satt i hos f¿reren av Charlie Delta:
ÇAllefly som n¾rmer seg den engelske kysten, blir observert pŒ radar. Om radioen erute av funksjon, pr¿ver vi Œ fŒ kontakt med radarfolkene. Vi svinger ut overhavet hvor vi flyr i et trekantm¿nster-hver side i to minutter. PŒ den mŒtenhŒper vi Œ bli oppdaget. SŒ sender de et fly for Œ finne oss.
Denunge flygeren sukket lettet: ÇJa, det var min eneste sjanse til Œ redde livet.Redningsflyet som ville legge seg ved siden av meg og lose meg inn til ensikker landing-det ble kalt Çhyrden.È Ç The Shepherd.
III
Jeg¿nsker alle sammen fortsatt God PŒske! For fremdeles lever vi i pŒsketiden, ogfŒr lov til pŒ nytt Œ hente styrke fra begivenhetene i Jerusalem den avgj¿rendepŒsken,og f¿lgen av dem.
I dagpŒ 2. s. e.pŒske har vi Hyrdes¿ndagen. Det handler om at Jesus er Den GodeHyrde. Husker du de vakre bildene der Jesus stŒr med et lite lam pŒ skulderen?Noen hver av oss har vel hatt et slikt over barnesengen.
Ioldkirken kaltes dagen for Misericordias Domini, etter den gamle inngangssalmenfra Sal.89,2: Çde gjerninger som Herren i sin nŒde har gjortÈ
SŒblir vŒrt tema i dag Herrens nŒdegjerninger ved Hyrden Jesus Kristus.
Laoss nŒ se litt pŒ Evangelieteksten i dag.
F¿rststopper vi ved at Jesus er Den Gode Hyrde.(10,11)
Detgreske ordet for godbetyr ÇvakkerÈ, og henspiller pŒ et ideal, en modell. Det h¿rer ogsŒ med atdette ordet er brukt i beretningen om Bryllupet i Kana. (2,1-11)
Ogfra flere ord med gtil et annet:
SŒgir den Gode Hyrde sitt liv for sauene. ÇHva kj¾rlighet er, har vi l¾rt avat Jesus gav sitt liv for oss.È (1.Joh.3,16)
DettestŒr i motsetning til leiekaren som ikke en gang eier sauene.
Engod venn av meg forteller fra Sola i Rogaland at han en dag ble utfordret av ensauebonde.
Hanskulle gi bondens sauer mat. Men sŒ Œt de ikke av koppen som ble holdt frem.Istedet studerte de den fremmede. Min venn sier: ÇJa, du vet, jeg skulle halevet sammen med dem hver dag. For dyrene husker.È
ÇJegkjenner mine, og mine kjenner meg.È(10,14b)
Menbonden hadde enda en utfordring: ÇNŒ kan du gŒ foran og fŒ sauene til Œ gŒ!È
Mensauene ville ikke gŒ. De sto helt i ro, for de kjente ikke hyrder¿sten.
Heltannerledes ble det da bonden selv tiltalte ledersauen:
ÇNomŒ du koma, Emma!È
Dasatte bŒde Emma og flokken seg i bevegelse.(Nils J.Pettersen,Ebbesvik, i samtale 150499)
Detvar hyrdens r¿st som talte.
bortkomne.
IV
Jesussier i dag at det kan forekomme at en leiekar opptrer i rollen som hyrde. Mendet kan ikke v¾re mye til hyrde, for han forlater flokken og flykter. Til ogmed f¿r ulven er framme ved flokken. SŒ fŒr ulven lett spill. Han kaster segover sauene. Noen vil vel bli drept, men de fleste blir spredt pŒ grunn av denfalske hyrdes manglende omsorg.(10,12-13)
Detvil finnes dŒrlige og falske hyrder i kirken, vil Jesus si. Men Jesus har hergitt oss kjennetegn pŒ en rett hyrde. Og ser vi pŒ et ord rett f¿r teksten idag, det om at Jesus er D¿ren til sauene,(10,7) ser vi enda mer: Hyrden skal gŒ gjennomden d¿r som heter Jesus. Han skal v¾re sendt av Ham, ha Hans oppdrag og v¾reinnvidd av Kristus selv. Han skal komme slik Jesus gjorde; for Œ s¿ke og frelsedet som var fortapt. Han skal kjenne sitt ansvar for sauene, elske dem, kjennetil dem, nevne dem ved navn, v¾re beredt til Œ arbeide dag og natt for deresskyld, og om sŒ mŒtte v¾re; gi sitt liv i Tjenesten. Og fŒrene skal f¿lge ham.En slik hyrdes forsamling blir ikke sulteforet, men den Çskal gŒ inn og utog finne beite.È(10,8)(
NŒrJesus sier at Han ER den Gode Hyrde, slik 10,14 sier, har vi Œ gj¿re med ett av de sjuJeg ER-ordene som finnes i Johannes-Evangeliet: ÇJeg ER Livets Br¿d,(6,35)Jeg ER Verdens Lys,(8,12) Jeg ER D¿ren,(10,7) Jeg ER Den Gode Hyrde,(10,11)JegER Oppstandelsen og Livet,(11,15) Jeg ER Veien, Sannheten og Livet,(14,6)Jeg ERVintreet.(15,5)È
Allesju viser tilbake til Herrens proklamasjon av sitt Navn for Moses vedtornebusken: ÇJeg ER den Jeg ER.È(2.Mos.3,14)
AtJesus tar Guds Navn i sin munn, viser at Jesus den Gode Hyrde er Gud selv.
V
Hankan si at Han kjenner sine,(10,14) fordi Faderen har gitt Jesu venner tilHam: ÇDu gav meg dem, og de har holdt fast pŒ ditt ord.È(17,6a)(Jfr. ogsŒ6,37; 44; 65.)
Pauluser ogsŒ inne pŒ dette i litt av et n¿kkelord i Efeser-brevet: ÇGjennom Hamhar vi adgang til Faderen i en nd.È(2,18)
Dettegir veldige dimensjoner over Jesu hyrdegjerning. Den handler om Œ sette oss
#irett forbindelse med Gud Faderen,
#gjennomGud S¿nnens, Den Gode Hyrdes verk, men
#vedGud Den Hellige nds formidling.
ÇJeghar kunngjort dem ditt navn og skal gj¿re det igjen, for at den kj¾rlighet du har hatt i meg, kan v¾re idem, og jeg selv kan v¾re i dem.È(17,26)
HerfŒr vi ogsŒ et glimt inn i forholdet mellom personene i Gud, i Tre-enigheten.Det er et n¾rt og ubrytelig forhold mellom Faderen og S¿nnen. NŒr vi blir Jesuvenner, kommer vi i n¾rkontakt med Faderens kj¾rlighet gjennom S¿nnen, og deninnbyrdes kj¾rlighet mellom De Hellige Tre Personer, vil ogsŒ fylle, ikke bareden enkelte kristne, men ogsŒ Hans venner, selve menighetens forsamling, ja,Kristi hellige Kirke over hele jorden.
VII
AtJesus gir sitt liv for sauene, for oss,(10,15) betyr ogsŒ at Han er
Lammetfor villfarne Lam.
ProfetenJesaja sier:
ÇVifor alle vill som sauer, vi vendte oss hver sin vei. Men skylden som vi allehadde, lot Herren ramme ham! Han ble mishandlet, men bar det ydmykt; han Œpnetikke sin munn, lik lammet som f¿res bort for Œ slaktes, lik sauen som tier nŒrden klippes...È(Jes.53,6-7)
OgD¿peren Johannes vitner: ÇSe der er Guds Lam, som b¾rer verdenssynd.È(Joh,1,29)
Dennedynamikken har apostelen Peter tatt opp i brevteksten for i dag:
ÇDerevar som bortkomne sauer, men har nŒ vendt om til ham som er hyrde ogtilsynsmann for deres sjeler.È(2,25)
ÇHangjorde ingen synd, og det fantes ikke svik i hans munn. Han skjelte ikke igjennŒr han ble utskjelt, han truet ikke nŒr han led, men overlot sin sak til hansom d¿mmer rettferdig. Han bar vŒre synder pŒ sitt legeme opp pŒ korstreet, sŒvi skulle d¿ bort fra synden og leve for rettferdigheten. ved hans sŒr har derefŒtt legedom!È(1.Pet.2,22-24)
Ialle disse tekstene er vi dypt inne i Skriftens tankegang om offeret. Etter at¿verstepresten Œr etter Œr bar fram Israels offer foran Herren, kommer Jesussom den siste, st¿rste, og avgj¿rende ¯versteprest, og blir selv offeret, Žngang for alle:
ÇJa,en slik ¯versteprest var det vi mŒtte ha:Hellig, god og ren, skilt ut frasyndere og opph¿yd over himlene. Han trenger ikke, slik som andre¯versteprester, Œ b¾re fram offer hver dag, f¿rst for sine egne, og dernest forhele folkets synder. Offeret har Han bŒret fram en gang for alle da han ofretseg selv.È(Hebr.7,26-27)
VI
Herrenkaller deg i dag til virkelig Œ f¿lge Ham. Jesus vil at vi skal ta Ham pŒalvor!
Er dupŒ vidvanke i dag? Bryr du deg om det Herren har sagt? Det hyrder¿sten sier?Eller, sier du at det ikke er sŒ farlig? Det er sikkert ikke bokstavelig ment,og sŒ kan det v¾re forskjellige tolkninger!?
Vihar et uttrykk blant oss. Dum som en sau. Ganske dekkende egentlig. Ja, det gŒrikke pŒ hva du og jeg kan, mye eller lite. Men det handler om dette: Hva harsauer Œ gj¿re pŒ villstrŒ mens de kunne v¾rt sett etter pŒ de lekreste gr¿nnemarker?
ÇDeter ett av Hans fŒr som er kommet bort. Det hender sŒ lett med sauer. Hyrdenh¿rer hvordan de breker engstelig og han leter seg fram langs stupene.Til sluttnŒr Han fram, kanskje med sin krokete hyrdestav, og kan legge det pŒ sineskuldre og b¾re det hjem.
Sliker Jesus, Den Gode Hyrde. Hver og en av oss vil vandre sin egen vei, der vi kangŒ og sysle med vŒre egne saker, s¿rge for inntekt og tro at vi vet best selvhvordan vi skal klare oss. PŒ den mŒten er det lett Œ komme bort frahjorden Det gŒr kanskje bra enstund. FŒret ser ikke riskoen. Hva med ulven som lusker omkring og leter etterfangst?È
Minvenns m¿te med sauebonden fra Sola hadde mer l¾rdom til oss. Til hverdags haddebonden en hyrdestav med spiss, et sverdlignende spyd pŒ toppen til vern mot deville dyr. Men han hadde ogsŒ et ÇembetstegnÈ, en hyrdestav, med svingethŒndtak pŒ toppen. Den var personlig, med innskj¾rte initialer for eieren. MeninnskŒret sto ogsŒ Kristi kors og krone, til vitnesbyrd om Kristi soning ogseier.
Jesus,Den Gode Hyrde leter etter fŒr som er kommet bort.
ÇKanskjekjenner man ber¿ringen av hans hŒnd. Kanskje er det noe som kjenneshardere-staven som pr¿ver Œ fŒ et fast godt grep, for Œ kunne l¿fte fŒret. Detfins bŒde sauer og mennesker, som i en slik situasjon bare har en tanke: Œkomme seg l¿s. De vil ikke la seg gripe og l¿fte. de gj¿r et kast, vrir seg utav grepet, og rutsjer enda lenger ned i dypet. Det er hyrdens st¿rste sorg.Jesus har kjent den sorgen. ÇHvor ofte ville jeg ikke samle dere, men dereville ikke.ÈÈ
Menalle sauene han fŒr samlet, vil Han passe, la dem fŒ roe seg, og gi dem fetebeiter. De skadde og syke skal heller ikke glemmes: De skal bli forbundet oghjulpet.
ÇDinkjepp og din stav de tr¿ster meg.È (Sal.23,4b)
VII
FrederickForsyth forteller mesterlig i novellen ÇHyrdenÈ om den underfulle redningen avVampire-jageren over Norfolk.
Ç...Nestento av trekantene var fl¿yet. Jeg hadde ikke bedt til Gud pŒ mange Œr, ikke pŒalvor, og nŒ hadde jeg vondt for Œ finne de rette ordene.
-Kj¾reGud, hjelp meg ut av denne...knipen...Nei, slik snakket man ikke til Gud! FaderVŒr, du som er i himmelen!
...Jegsvingte flyet inn pŒ den siste siden av trekanten. Bensin for ti minutterigjen. Under vingespissen gled en sort skygge bortover tŒkedekkets hvite flate.I f¿rste sekund trodde jeg det var min egen skygge, men det var virkelig etannet fly!(ÈEtterFrederick Forsyth, ÇThe ShepherdÈ)
Jegskal ikke avsl¿re hvordan Forsyth forteller om en helt overraskende redning ogen helt uventet hyrde: ÇThe ShepherdÈ. Bare si at fortellingen ender ioffisersmessen foran en varm kaminild, med fresende bacon og speilegg pŒtallerkenen og et glass med r¿dvin pŒ bordet.
Holy,Holy is His Sacrament!(Paul Simon, ÒBleecker StreetÓ fra albumetÒWednesday Morning, 3AMÓ, CBS/Sony 1964)
Kanskje er her noen som ikke har Çbedt til Gud pŒ mange Œr, ikke pŒ alvor, ogsom nŒ har vondt for Œ finne de rette ordene.È
VIII
Sauer,fŒr pŒ villstrŒ.
Jeghar bare en liten hyrdestav som embetstegn. Herren er min hyrde stŒr det pŒden. Utropstegn. NŒ holder jeg den opp mens jeg sier pŒ Kristi, Den Gode Hyrdesvegne:
-Deter en siste utvei, mine damer og herrer, og den tyr man gjerne bare dessverretil i ytterste n¿dsfall.
Hardu lagt ferden slik at du s¿ker Hyrden, roper pŒ Ham?
Duhvor godt det er Œ bli funnet av Hyrden. Du hvor godt det er Œ v¾re hos Ham. Duhvor godt det er Œ bli stelt med av Ham.
Mendet er forferdelig Œ falle bort fra Ham. crashlande i hengemyren.
Dengode hyrde vil passe pŒ deg, v¾re hos deg med sin omsorg, slik at du skal hadet godt hos Ham. Han vil gi deg mat fra sitt Ord, dekke sitt bord for deg,stelle med deg som sin egen, og la deg bo hos seg i all evighet!
Kanskjevi sees i messen, nattverdgudstjenesten, der Han gir oss sitt fullbrakte offer,sitt hellige legeme og blod pŒ bordet i br¿d og vins skikkelse til alle vŒresynders nŒdige forlatelse?
Hanvil aldri svikte deg.
Hanvil aldri la deg i stikken.
Hanvil verne deg mot alt ondt.
Hanvil v¾re hos deg i nederlag, sorg og m¿rke.
Hanvil tilgi all din synd og skyld.
Kristus,Den Gode Hyrde gav sitt liv for oss, ja, reddet oss fra d¿den pŒ utrolig ogunderfull vis.
MisericordiasDomini!
HerrensnŒdegjerninger ved Hyrden Jesus Kristus.
TheGood Shepherd!
ÇDetvar jo dette dere ble kalt til, for Kristus led for dere og etterlot dere eteksempel for at dere skulle f¿lge i Hans spor.È(1.Pet.2,21)
Til¾re for Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vere skal, EINSann Gud,frŒ ®ve til ®ve!
svennam@hotmail.com