Palmes¿ndag I

Joh.12,1-13

H¿gmesse

 

Mariaplassen.

 

I

 

6 km ¿stfor Jerusalem ligger Betania. I dag stŒr det El-Azariye pŒ kartet etterLasarusÕ arabiske navn: El Azar. For det var her Lasarus ble vekket opp fra ded¿de, det underet som peker fram mot Jesu egen oppstandelse, ja, det evige liv,som hver den som tror pŒ Jesus fŒr del i.

 

Da Jesushadde kalt Lasarus til live igjen provoserte det overprestene og fariseerneslik at Det H¿ye RŒd samlet seg.

 

Men detvar tydeligvis mange av j¿denes ledere som var rŒdville i forhold til hva somskulle gj¿res med Jesus. Unntatt ¿verstepresten Kaifas da. Onde planer ogord...Han sa til de andre: ÇDe skj¿nar ingen ting. De tenkjer ikkje pŒ atdet er betre for dykk at eitt menneske d¿yr for folket enn at heile folket gŒrtil grunne.È (49b-50). Men evangelisten legger megetsigende til: Ó... Det sa han ikkjeav seg sj¿lv. Men av di han var ¿vsteprest det Œret, tala han profetisk om atJesus skulle d¿y for folket. Ja, han skulle ikkje berre d¿y for folket; men hanskulle ˜g samla til eitt dei Guds born som er spreidde ikring. (51-52.)

 

Men midti menneskelig ondskap og renkespill f¿rer Gud likevel sitt frelsesverk gjennom.Det som skulle skje mŒtte skje, men Jesu time var ennŒ ikke kommet. To tingmanglet: Inntoget i Jerusalem-og salvingen i Betania. Gud styrer det hele: ÓDiforgjekk ikkje Jesus fritt ikring mellom j¿dane lenger, men tok ut derifrŒ og f—rtil landet bortmed ¿ydemarka, til ein by som heiter Efraim. Der var han ei tidsaman med l¾resveinane sine.Ó(11,54)

 

Gud haddekontrollen tvers gjennom alt som skulle skje. Tross det m¿rkeste m¿rke, sŒ vilHan v¾re der med sin tr¿st og sitt hŒp.

 

II

 

Detskulle skje mer i Betania, som pekte fram mot pŒskens begivenheter, denavgj¿rende pŒsken.

 

ÓNoleid det til pŒskehelga Œt j¿dane,...Ó(11,55a).

 

ÓSeksdagar f¿r pŒske kom Jesus til Betania, der Lasarus budde, han som Jesus haddevekt opp frŒ dei d¿de.Ó (12.1)

 

Jesushadde gŒtt pŒ st¿vete og steinete landeveier. Flater. Bakker. Svinger. Varme.Svette. SŒr.

 

Det varnok godt Œ v¾re blant venner igjen. ÓDer heldt dei eit gjestebod for han.Marta stelte for dei, og Lasarus var ein av dei som sat til bords med han.Ó(12,2)

 

Og detvar nok godt Œ bli stelt med for Jesus. Maria, LasarusÕ s¿ster salver Jesuf¿tter. I slutten av kap.11 etterlater Jesus oss ikke i tvil om hva som liggerbak:

 

ÓHohar g¿ymt salven til gravferdsdagen min.Ó (12,7b)

 

MenJesus er ikke bare blant venner. Akkurat som Lasarus-underet provosertefariseerne og overprestene, provoserer salvingen Judas: ÇKvifor vart ikkjedenne salven seld for tre hundre denarar og pengane gjevne til deifattige?È(12,5)

 

Evangelistenlegger til, noksŒ megetsigende igjen: ÓDette sa han ikkje fordi han haddeomsut for dei fattige, men fordi han var ein tjuv. Det var han som hadde pengepungen,og han tok av det som vart lagt der.Ó(12,6)

 

Vi anerat det er selve Jesu person og herlighet som provoserer. Men vi ser ogsŒ iteksten hvordan Jesus triumferer, til tross for ondskapen. ÇLat henne vera!(12,7a).

 

DetfremgŒr ikke av teksten at det var slik Judas tenkte. I allefall er det enÓfornuftigÓ tanke bak: hva skal den store l¾rer og undergj¿rer med salve? Hanburde jo straks ha gitt beskjed om at den skulle selges slik at pengene kunnefrigj¿res, offisielt til beste for de fattige, uoffisielt til beste for Judasselv. Han bare tenker pŒ Œ utnytte salven til egen fordel. En ÓfornuftigÓ bruksom at Han, Judas kunne fŒ litt ekstra. Han hadde jo tross alt forlatt alt forJesu skyld, ikke sant, da mŒtte vel Gud unnskylde, for Jesus trengte nok ikkesalve. Her vekker Han opp Lasarus. Her gir han 5000 mat i ¿rkenen, nei, detMaria gj¿r er helt bortkastet.

 

Slik kanvi tenke oss JudasÕ bilde av situasjonen.

 

III

 

Er visom Judas? StŒr vi imot Ham?

 

Eller:Er du og jeg som Maria? Som tilber Ham?

 

Noen avoss har sprukne fingre og hender, og har glede av ÓVitapanÓ, mens ÓFucidinÓeffektivt kurerer byller. For oss betyr salven godgj¿relse og helbredelse.

 

Dettetreffer ikke nŒr det gjelder Jesus. Akkurat som Israels konger ble salvet tilMessias, ble innviet, blir Jesus her ved Marias gjerning innviet som den sanneog store kongen.

 

Men foren konge. En som skal d¿. Det er jo Jesu gravferd Han salves til. Bare noendager senere skulle Nikodemus gjenta det hele, da pŒ Jesu d¿de legeme.

 

Du ogjeg er ikke tyver som Judas, men likevel kan vi sp¿rre? Hva skal Jesus medsalve?

Hva skalJesus med oss? Hva skal han med at vi tilber, lovpriser, h¿rer Hans Ord, vŒraltergang?

 

Beretningenom Marias salving av Jesus er aldeles motsatt JudasÕ agenda. Det stŒr i dobbeltforstand en vidunderlig ange av Marias gjerning.

 

Og Jesusgodkjenner det: Den som i livet kommer til Ham med alt det en har, eller det enikke har, skal fŒ bli tatt imot av Ham.

 

Mariavar ikke noen rik dame. Men hun tok det hun hadde og viste Jesus ¾re som denHan er. Kongen som seirer midt gjennom d¿d og grav. Presten som soner din ogmin synd pŒ korset-frelseren i liv og d¿d for hver den som tror pŒ ahm.

 

La ossgi oss selv til Jesus slik som Maria gjorde. Ikke fordi det er mye Œ gi Ham.Men fordi han vil det. Til Judas sa han om Maria: La henne v¾re! Til synden,d¿den og djevelen sier han om oss som kommer til ham: La ham, la henne v¾re.Jeg har frelst dem, jeg har gitt dem rett til Œ v¾re Guds barn!

 

Mariaplassener et begrep i Bibelen.

 

Den er deteneste punkt i hele universet der det gŒr an Œ stŒ trygt, for det er plassensammen med Jesus.

 

Vi sa atJudas forsto ingenting. Det er sant. Men det er ikke sikkert Maria skj¿nte sŒmye med sin fornuft heller.

 

Men detviktige er dette: Hun kommer til Jesus. Med det hun eier, og seg selv. Det stŒrjo at hun t¿rket Jesu f¿tter med sitt hŒr.

 

Og Jesusgodtar det, og oppmuntrer til det.

 

SŒ mŒJesus fŒ l¾re oss i dag Œ komme til Ham. La Han fŒ bli din og min frelser. Ogat vi mŒ finne ro hos Ham. PŒ Mariaplassen. Den stŒr i liv og d¿d. I tid ogevighet. Blir du med?

 

Du harogsŒ en salvekrukke. Bruk den pŒ Jesus.

 

Til®re for Faderen og Sonen og den Heilage Ande, som var, er og vere skal, einsann Gud, frŒ ®ve og til ®ve.

svennam@hotmail.com

 

Herf¿lger et avtrykk av begynnelsen av denne prekenen i original: