4.s.e.pŒskeII

 

(Cantate)

 

H¿gmesse/Fjellkyrkje, Fjell prestegjeld

 

RadiogudstjenesteNRK P1

 

210500

 

Joh.15,9-17

 

 

Salmer:

 

931 Idag om de fŒr h¿yra Guds r¿yst

 

706 Tilkj¾rleik Gud oss skapte

 

395 Jesus Krist, eg kjem til deg

 

418 MedJesus vil eg fara

 

717Herre, jeg vil gjerne takke

 

 

 

 

"INamnet Œt Faderen, Sonen og Den Heilage Ande.

 

Gods¿ndag og velkommen til H¿gmesse pŒ 4.s.e. pŒske, eller "Cantate".Dagen henter sitt navn fra Salme 98: "Syng en ny sang for Herren, for Han har gjortunder."(Sal.98,1) Og Guds under er stort! Jesuslever! Fra Fjell kyrkje midt pŒ ¿ya Sotra vest for Bergen hilser vi lyttere ihele Norge, i s¿r, ¿st, nord og vest, og dere som f¿lger sendingen til sj¿s ogi utlandet, med budskapet om at Jesus Kristus kaller oss til Œ komme til Ham,og bli hos Ham."

 

Lesetekster:

 

Jes.1,18-20

 

1.Joh.4,10-16

 

La ossbe med Salme 40:

 

"Jegventet og hŒpet pŒ Herren,

 

Hanb¿yde seg til meg

 

Ogh¿rte mitt rop.

 

Handrog meg opp av fordervelsens grav,

 

...

 

Hansatte mine f¿tter pŒ fjell

 

Oglot meg gŒ med faste skritt.

 

Hanla i min munn en ny sang,

 

Enlovsang for vŒr Gud.

 

Mangeskal se det og frykte

 

Ogsette sin lit til Herren."

 

 

(Sal.40,2-4)

 

 

 

 

DetHellige Evangeliet pŒ 4.s. etter pŒske leser vi etter Johannesi det 15. kapittel.

 

 

JOH.15,9 - JOH. 15,17 {FORTSETTELSE AV "DET SANNE VINTRE"}

 

9Jesus sier: Likesom Faderen har elsket meg, har jeg elsket dere. Bli i minkj¾rlighet!

 

10Hvis dere holder mine bud, blir dere i min kj¾rlighet, likesom jeg har holdtmin Fars bud og blir i hans kj¾rlighet.

 

11Dette har jeg sagt dere, for at dere kan eie min glede, og deres glede kan v¾refullkommen.

 

12Og dette er mitt bud: Dere skal elske hverandre som jeg har elsket dere.

 

13Ingen har st¿rre kj¾rlighet enn den som gir sitt liv for sine venner.

 

14Dere er mine venner hvis dere gj¿r det jeg befaler dere.

 

15Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, for tjeneren vet ikke hva hans herre gj¿r.Jeg kaller dere venner, for jeg har sagt dere alt jeg har h¿rt av min Far.

 

16Dere har ikke utvalgt meg, men jeg har utvalgt dere og satt dere til Œ gŒ ut ogb¾re frukt, frukt som varer. Da skal Faderen gi dere alt det dere ber om i mittnavn.

 

17Dette er mitt bud til dere: Elsk hverandre!

 

 

 

 

Sliklyder Herrens Ord!

 

Herre,skriv dine Ord i vŒre hjerter! Amen!

 

 

"Kom n¾rmere!"

 

 

I

 

"VilDe v¾re sŒ snill Œ komme litt n¾rmere mikrofonen?"

 

 

Mange avoss husker Rolf Kirkvaags kjente invitasjon fra "Det Sp¿rs", i50-tallets NRK.

 

Jeg ersikker pŒ at edle og gode minner str¿mmer pŒ for flere enn meg.

 

Det varde store radiopersonligheters tid. Det var ogsŒ Erik Diesen, Leif Rustad,Halvdan Hegtun, Arthur Kl¾bo. Og Erik Bye, med "Vi gŒr om bord".Mange flere enn vi fŒr nevnt her.

 

Det var"V¾rvarslinga", og "Dagsnytt, i hovudsaka frŒ NorskTelegrambyrŒ, og andre kjelder."

 

Det varsporten. "Kuppern". 15,46, 6. OL-Gull. Squaw Valley 1960. Bj¿rnsen.Jorsett. Bj¿rge Lillelien.

 

Det var"5 minutter for husm¿dre". Etterfulgt av "Ole Aleksander",eller Pr¿ysens "Sparegris." "Barnetimen for de minste."

 

Det var"¯nskekonserten." Med "barneplate" og "Det lysnet iskogen".

 

Det varRadioteateret, med "God aften, mitt navn er Cox.". Og hvor vi sŒ fremtil "Stompa" og lektor T¿rrdal i h¿respillet i L¿rdagsbarnetimen!

 

Medstore ¿yne ble vi dradd mot den lysende radioskalaen, pŒ vŒr"Tandberg" eller "Radionette", der navnene pŒ lang-ogmellomb¿lgesenderne gl¿det mot oss: Troms¿, Oslo, Vigra, Bod¿, Finmark, Bergen,Kristiansand, Tr¿ndelag, Stavanger, Fredrikstad.

 

-Medenda st¿rre ¿rer adl¿d vi da Kirkvaag sa:

 

"Kom n¾rmere!"

 

 

(Se RolfKirkvaag: Bak mikrofonen, H. Aschehoug&Co(W.Nygaard) Oslo 1953. RolfKirkvaag: Kom n¾rmere, Gyldendal Norsk Forlag AS, Oslo 1980. ISBN82-05-12397-7, Eit mirakel av lyd, Lars Nyre, BT 290400, Legendarisk radio, DN290400, "Kom n¾rmere", Dagbladet 290400)

 

 

II

 

Bakgrunnenfor dagens Hellige Evangelium er Jesu Ord om vintreet og grenene:

 

"Jeger vintreet, dere er grenene. Den som blir i meg, og jeg i ham, han b¾rer myefrukt, men uten meg kan dere intet gj¿re."(Joh.15,5.)

 

 

NŒrJesus sier at Han er vintreet, tar Han frem et gammelt bibelsk bilde pŒ Gudsfolk: "Et vintre rykket du opp i Egypt," sier Salme 80.(80,9).

 

Etterhvertutover i det Gamle Testamente blir bildet beskŒret. Treet blir en stubbe pŒgrunn av Guds folks ulydighet. Men fra Isais stubbe, fra Davids ¾tt, skulle enkvist skyte opp: Frelseren, Messias. (Jes.11,1flg.)(Luk.2,11)

 

 

Noe nyttmŒtte skje! For Israel var ofte et vintre uten frukt. Like frem til D¿perenJohannes f¿res tanken:

 

¯ksenligger allerede ved foten av treet. (Mt.3,10) Det eneste som nytter er hjertets overgivelse til Herren. Og Œ b¾refrukt. Ytre tilh¿righet til folket holder ikke.

 

Et tremed levende grener, et nytt Israel avtegner seg. Et nytt Guds Folk, der Jesuser sentrum!

 

Paulussier derfor at vi mŒ bli innpodet pŒ treet.Ved dŒpen til Den Treenige Guds Navn. (Rom.11,17)

 

 

Men detgjelder ogsŒ for oss Œ ha liv i Ham:

 

"...huskat det ikke er du som b¾rer roten, men roten som b¾rer deg!" (Rom.11,18flg.)

 

 

GudsFolk mŒ v¾re rotfestet i Ham, "det sanne vintre", Jesus Kristus, vŒrHerre!

 

Derforskal vŒrt tema i dag v¾re nettopp:

 

"Kom n¾rmere!"

 

 

III

 

OgsŒ idagens Evangelium sammenligner Jesus det Œ v¾re Hans disippel med Œ v¾re gren pŒet vintre:

 

"...jeg...harsatt dere til Œ gŒ ut Œ b¾re frukt, frukt som varer."

 

(Joh.15,16b)

 

 

Jeg vari Temecula, USA. PŒ Callaways vinranch. Tusenvis av vintr¾r sŒ langt ¿yet kunnese. Det gikk ikke an Œ ta feil av hva det dreide seg om i dalen: Frukt. Saftigedruer skulle modnes, h¿stes, presses, og gj¾res til ren, klaret vin.

 

Men dethender at grener ikke b¾rer frukt under Californias brennende sol. De t¿rker,brekkes av, og kastes.

 

"Densom ikke blir i meg, blir kastet utenfor som en gren og visner. Og grenenesamles sammen og kastes pŒ ilden, og de brenner.(15,6)

 

 

Detgjelder Œ bli holdt fast i det dŒpen, innpodingen i vintreet betyr: Virkeligv¾re en gren pŒ vintreet Jesus! Grener pŒ vintreet mŒ v¾re i livsstr¿mmen fraHan som er treet. Uten blir der ikke frukt:

 

"Blii meg, sŒ blir jeg i dere. Likesom grenen ikke kan b¾re frukt av seg selv, menbare hvis den blir pŒ vintreet, slik kan heller ikke dere b¾re frukt hvis dereikke blir i meg."(Joh.15,4-5.)

 

"Kom n¾rmere!"

 

 

IV

 

Laoss se pŒ teksten. Den samles som i en hŒnd:

 

 

"Faderenelsker S¿nnen, og alt har han gitt i hans hŒnd."(Joh. 3,35)

 

 

SŒer der fem fingre:

 

 

Finger Nr. 1: "Bli i(Hans) kj¾rlighet!"(15,9)

 

 

Guds Ordtil oss i dag Œpner med at Jesus sier:"Likesom Faderen har elsket meg, har jeg elsket dere...."(15,9)

 

 

Ser vin¿ye etter viser det seg at i nesten alle dagens vers forekommer ord somuttrykker kj¾rlighet. Det er ord om Gud Faderens kj¾rlighet til Gud S¿nnen, ogom S¿nnens kj¾rlighet til sine venner. Og det er ord om den innbyrdeskj¾rlighet i vennesamfunnet, altsŒ i Kristi Hellige Kirke pŒ jord.

 

Vi fŒrmer lys over saken om vi henter inn tre andre vers fra Johannes-evangeliet,kapitlene 3, 10 og 17:

 

Jesussier: "Faderen elsker meg fordi jeg gir mitt liv for siden Œ ta dettilbake. (10,17)

 

"ForsŒ h¿yt har Gud elsket verden at han gav sin S¿nn, den enbŒrne, for at hver densom tror pŒ ham, ikke skal gŒ fortapt, men ha evig liv." (3,16)

 

"Jeghar kunngjort dem ditt navn og skal gj¿re det igjen, for at den kj¾rlighet duhar hatt til meg, kan v¾re i dem, og jeg selv kan v¾re i dem."

 

(17,26)

 

 

Vi erved en realitet som er umulig Œ gripe for vŒr forstand: Forsoningen. At GudmŒtte gj¿re sin kj¾re S¿nn til offer for vŒre synders skyld, slik at du og jegskulle slippe Œ gŒ fortapt i evighet. Og fordi Jesus var villig til dette, erHan elsket av sin Far. Alt uttrykkes ved en tidsbruk som betegner at vi har Œgj¿re med en enestŒende og avsluttet handling i fortiden, en sak som er avgjortŽn gang for alle: Jesus har steget inn i historien, d¿de pŒ Golgata, sto opp igjen fra graven, ja,Han lever i dag!

 

Og likeufattelig er det jo at vi er elsket av Jesus! For ved Ham har Gud elsket ogsŒoss, med en brennende kj¾rlighet, som overgŒr Hans brennende vrede over grenersom er brukket av vintreet.

 

 

SŒskifter tidsbruken til bydeform. PŒ grunn av Guds store, store kj¾rlighet tiloss blir vi i dag formant til Œ "Bli i (Hans)kj¾rlighet!"(15,9) Her ligger det virkelig dybder.For det er sagt om dette ordet at

 

detrommer en fullstendig og uadskillelig kj¾rlighetens forening mellom Jesus ogoss.

 

Verkenmer eller mindre.

 

"Kom n¾rmere!"

 

 

V

 

Finger Nr.2: Konsekvensene.

 

 

"bli i Jesu kj¾rlighet" harvirkelig store konsekvenser.

 

For dethandler om Œ "holde Jesu bud", (10;12;17) og Œgj¿re "det jeg befaler dere." (10;14)

 

 

holdeFaderens Bud. Jesu Bud. BŒde entall og flertall brukes. Her gŒr det ikke om ent¿rr og abstrakt morall¾re. Nei, Jesus vil involvere oss i et nytt livsm¿nster,at vi skal v¾re i levende enhet med Ham og leve vŒre liv i Ham.

 

Hvaligger det i uttrykket "bud" slik Jesus og apostlene tenker det?

 

Vi larf¿rst 1.Johannnesbrev svare:

 

"Ogdet vi ber om, fŒr vi av ham, fordi vi holder hans bud og gj¿r det som er etterhans gode vilje. Og dette er hans bud: Vi skal tro pŒ hans S¿nn Jesu Kristi navn og elske hverandre, slik som han b¿d oss. Den som holder hans bud, blir i Gud og Gud iham. Og at han er i oss, det vet vi fordi han har gitt oss sin nd."(1Joh. 3,22-24)

 

 

Mendette sier ogsŒ Jesus selv i kapitlet f¿r vŒrt:

 

"...Ogjeg vil be Faderen, og Han skal gi dere en annen talsmann, som skal bli hosdere for alltid: sannhetens nd." (14,15b-17b)

 

 

Og:

 

"Densom har mine bud og holder dem, han er det som elsker meg. Og den som elskermeg, skal elskes av min Far. OgsŒ jeg skal elske ham og Œpenbare meg forham." (14,21)

 

 

Lengernede i Johannes 14 ser vi sŒ at Œ holde Jesu Bud er det samme som"Œ holde Jesu Ord." (14,23-24)

 

 

Viskj¿nner at Œ holde Jesu bud og ord er Œ tro pŒ Jesus og elske hverandre. Mendette er ogsŒ n¿ye knyttet sammen med HelligŒnden som Gud vil gi sine venner:

 

Herforegripes Guds pinsegave:

 

"Kom,Hellignd med skapermakt,

 

opprettdet synd har ¿delagt,

 

ogglede i hvert hjerte giv

 

somdu har f¿dt til evig liv!"

 

 

(Venicreator spiritus, Hrabanus Maurus/Luther/Landstad, NoS 208, 1)

 

 

"Kom n¾rmere!"

 

 

VI

 

Finger Nr. 3: Sann glede-tross alt.

 

 

Om duhar tenkt at "Œ holde Jesu Bud" har noe negativt ved seg, sŒ la tanken fare:

 

1Joh.5,3 sier: " elske Gud er Œ holde hans bud. Oghans bud er ikke tunge."

 

 

Og iteksten henger "bud" og "glede" sammen:

 

"Dettehar jeg sagt dere, for at dere kan eie min glede, og deres glede kan v¾re fullkommen."(15,11)

 

 

NŒrJesus sa dette, mŒtte det virke sterkt og uvirkelig for disiplene. Det er jokvelden f¿r Jesus skal d¿ pŒ korset. Jesu venner kan ogsŒ v¾re i stor fare.Ikke akkurat en situasjon som kaller frem gleden, skulle vi tro. Trykket stemning.Snarere burde den truende virkeligheten kalle frem bŒde angst og depresjon.

 

Kanskjekan vi ikke si oss fri fra slike reaksjoner vi heller?

 

Det erda det er viktig Œ huske pŒ utgangspunktet slik brevteksten i dag beskriverdet:

 

"Kj¾rlighetener ikke det at vi har elsket Gud, men at han har elsket oss og sendt sin S¿nntil soning for vŒre synder." (1. Joh. 4,10)

 

"Atvi blir i ham og han i oss, det vet vi fordi han har gitt oss av sin nd."(1. Joh. 4,13)

 

 

Derer den sanne gleden!

 

"Kom n¾rmere!"

 

 

VII

 

Finger Nr. 4: Troens lydighet.

 

 

blihos Jesus. V¾re i Faderens og S¿nnens kj¾rlighet. Adlyde Guds bud og ord tiloss. Motta HelligŒnden. Det f¿rer oss inn i Jesu glede. Det Œ v¾re Jesu venn.Hans glede blir vŒr glede.

 

Vi ermidt inne i en beskrivelse av det kristne livet. Livet i vennesamfunnet. IKristi Kirke pŒ jord, og der vi bor.

 

Av detsom vi kan kalle:

 

"Troenslydighet."

 

Vi mŒtilbake til 1.Johannes. For der ser vi at Œ holde det Jesus har sagt ogsŒrommer en tydelig avgrensning av hvem som h¿rer til Hans folk, og hvem som ikkegj¿r det:

 

"Detsom viser oss om vi har l¾rt Gud Œ kjenne, er om vi holder hans bud. Den somsier at han kjenner ham, men ikke holder hans bud, er en l¿gner, og sannhetener ikke i ham." (1Joh. 2,3-4)

 

 

All sanntale om kristen kj¾rlighet i kirken forutsetter lydigheten mot Jesu bud. Enkj¾rlighet til Gud som ikke underordner seg hans bud, er en selvmotsigelse.Dette har Herren selv gjort helt klart for sine venner: "Dersom dere elsker meg, holder dere mine bud." (Joh.14,15a). Og i sin misjonsbefaling forplikter Kristus Kirkentil Œ l¾re alle som vil v¾re hans disipler, "Œholde alt det jeg har befalt dere." (Matt 28,20). Her er heller ikke de 10 Bud unntatt. Troens lydighet betyr derforsann omvendelse og et hellig liv.(fra Veilederuttalelse SKG, mars2000)

 

 

PŒ dennebakgrunnen er det ikke vanskelig Œ forstŒ at det er sagt at vi i dagens tekstvirkelig

 

kallestil Œ adlyde Jesus. Hans Bud. Hans Ord.

 

 

For vikunne ogsŒ si det slik:

 

Denkristne kj¾rligheten kommer av troens lydighet.

 

Men detmotsatte er ogsŒ rett Œ si: Troens lydighet kommer av kj¾rligheten. Av Kristikj¾rlighet til oss!

 

Lydighetog kj¾rlighet h¿rer sammen.

 

Jesusselv er det beste eksempel pŒ denne sammenhengen:

 

"Jegelsker Faderen og gj¿r som Han har befalt meg." (14,31)

 

 

Derforkan 1.Johannesbrev si:

 

"Ogdette er det bud vi har fra ham: Den som elsker Gud, mŒ ogsŒ elske sinbror."(1.Joh.4,21)

 

 

DettegŒr og mŒ gŒ dypt i oss. For er det noe som er sikkert, er at du og jegavsl¿rer gang pŒ gang at vi mangler masse av bŒde kj¾rlighet til Gud og vŒrbror og s¿ster. At vi som tror pŒ Jesus skal elske hverandre er vel heller ikkeet fremtredende trekk ved norsk kristenliv.

 

"Kom n¾rmere!"

 

 

VIII

 

Finger Nr.5: Utvalgt til et hellig liv i Jesu Navn.

 

 

Huskerdu et av ordene fra tidligere i prekenen?

 

"Ogdette er hans bud: Vi skal tro pŒhans S¿nn Jesu Kristi navn og elskehverandre..."(1.Joh.3,23)

 

 

Jegregner med at noen av de ¾rede lyttere ikke er interessert i fotball.

 

Likeveler det nok mange som har et fotballag de holder med.

 

I vinterh¿rte vi om en rumener som skiftet navn til Manchester United. Ingen tvil omhans favorittlag! Dette f¿rte til mange vittigheter i media i dagene somfulgte. PŒ NRKs Alltid Nyheter begynte Žn reporter Œ titulere seg Odd Grenland!

 

Arsenalfra Highbury i London er mitt favorittlag siden jeg var ganske liten gutt. Jegtror det var det spennende navnet som hektet meg. Om jeg har tenkt Œ skifte navn? Nei, men en Svenn med et Arsenal-en tjener(15,15) ladet med Guds Ord kunne kanskjev¾re et fint valgsprŒk for bŒde en prest og en kristen?

 

Da jegvar tenŒring og kristen ungdomsleder hendte det at onde tunger gav meg et nyttnavn. Jeg ble "Reserve-Jesus'en". Jeg var utrolig flau over dette.Inntil Herren l¾rte meg at det jo var et hedersnavn jeg hadde fŒtt.

 

-Detviktigste laget Œ holde med, er det hvor Jesus er manager. ha Hans hvitedrakt pŒ. ha korsmerket pŒ brystet. nevne Jesu Navn inn over, inn i sittliv!

 

Det erikke dere som har tatt ut laget mitt, vil Jesus si.

 

Nei,Jesus sier:

 

"Jeghar utvalgt dere, og satt dere til Œ gŒ ut og b¾re frukt, frukt som varer. Daskal Faderen gi dere alt dere ber om i mitt navn."(15,16)

 

 

Det er kanskjeen stund siden du har v¾rt pŒ laget Hans nŒ.

 

Kanskjedenne dagen kunne bety din overgang til Ham? At du ble "signet" forHam?

 

Femfingre betyr Œ overgi seg i Jesu hŒnd.

 

 

"...utenmeg kan dere intet gj¿re..."(15,5b)

 

"Kom n¾rmere!"

 

 

IX

 

Det var1954 og det var "Det Sp¿rs" pŒ Norsk Rikskringkasting.Riksprogrammet. Der vi er nŒ.

 

Kringkastingssjefenhadde fnyst med tanken pŒ pengepremier.

 

Etterharde forhandlinger ble toppremien 80 kroner. Om da noen klarte de 4 sp¿rsmŒl.

 

Kandidatenvar fra Nesbru. Da det 4.sp¿rsmŒlet kom sŒ hun kvasst pŒ programlederen, ogskuet ut over publikum:

 

"Derr¿yk pokkalen!"

 

 

(Se RolfKirkvaag: Kom n¾rmere, s.24, Gyldendal Norsk Forlag AS, Oslo 1980. ISBN82-05-12397-7)

 

 

-Det erikke alltid sŒ lett Œ vinne i radio. Heller ikke Œ "bli million¾r".Vinne i tipping, eller det store loddet.

 

Men deter viktig Œ vinne "pokalen!" vinne kampen pŒ Jesu lag, ogherligheten hos Ham.

 

Matchenkan v¾re hard, men seieren er sikker!

 

DerformŒ du Œpne dine ¿rer.

 

DerformŒ du "komme n¾rmere".

 

"Komn¾rmere"

 

-Jesus!

 

Ja, blii Ham. Bli hos Ham.

 

La ossbe:

 

"Duvintre i Guds hage,

 

minkj¾re Herre Krist,

 

unnogsŒ meg den lage

 

Œveksa som din kvist!" (Blix, NoS 418, v.4)

 

 

Til®re for Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, som var, er og vere skal, EINSann Gud, frŒ ®ve til ®ve. Amen.

 

(c)Svenn Martinsen

 

svennam@hotmail.com