Siste sn. i Kirkeret/DOMSSUND. II

Matt. 25,1-13

Hgmesse

 

Mind the Gap

 

I

 

Under enferietur til England ble det anledning til ta mange av Londonsundergrunnsbaner.

 

Etter ha beskt Sherlock Holmes og Dr.Watson i Baker Street, og forsert billettsperre,rulletrapper og fotgjengertunneler, entret vi endelig perrongen dypt nede underjorden.

 

Folkelivetp The tube er noe for seg selv. All verdens sprk og hudfarger, yrker oglivsskjebner ristes sammen p ferden forbi Bond Street, Green Park,og  Westminster. Det er sommer, det ervarmt.

 

Vi boddei Greenwich, s vrt vertskap hadde en dag anbefalt den nyeste banen hjem igjenistedetfor toget, nemlig Jubilee-Line.

 

Og fortog greit fraktet de nye slvgr vognene oss stover, under Themsen, forbisentrale bydeler som Waterloo, Southwark, og London Bridge.

 

Men denmest fascinerende delen av turen ble den nyeste delen av linjen, gjennom EastEnd, gjennom Docklands til Canary Wharf.

 

stasiadamperne,sjauerne og kineserkvarterene var borte for lenge siden, avlst av dyre boligerog business.

 

Og sammehvilken stasjon vi stoppet p: Hver gang ld kommandoen fra frersetet frdrene pnet seg og folk fikk stige ut og inn:

 

Mind theGap.

 

Pass oppfor avstanden

 

S en segikke for, kunne en falle ned i pningen mellom banen og perrongen.

 

II

 

Sporvognerog skinnegende trafikk kan vre fascinerende, synes jeg. Jeg har rett nok ikkenoe greie p sporvidder, motorer eller antall sitteplasser. Slikt vet f.eks.medlemmene av Norsk Jernbaneklubb mye om.

 

Men deter morsomt g opp bde nye og gamle spor. Som i London. Men ogs studerehistorien om Bergens trikker eller Nesttun-Osbanen. f.eks. tenke tilbake ptrikketurer med mor og far fra Fridalen(30res rd barnebillett) til Bergensgamle Posthus. Og videre med Sandvikstrikken til morfar og mormor.

 

Der varvi den gangen. De og de var med. Ved den linjen, nr den stasjonen bodde vi da.Og s kan gode minner dukke opp. Eller: Slik var det den gangen, da trikkeneller toget gikk der. Jeg har oppdaget at slike erfaringer sitter dypere i folkenn en ofte tror. Og for en prest er kjennskap til historien, og nrmerebestemt folks historie av uvurderlig verdi. For en kan f stor inngang om enkan ha noe av den egenskapen at en kjenner eller vil sette seg inn i personerseller sakers bakgrunn.

 

III

 

I dag vilJesus fortelle oss at det gjelder vre vken nr Han kommer igjen! En svrtviktig sak! Derfor forteller Han oss en lignelse om ti brudepiker, jomfruer somventet p at brudgommen skulle komme.

 

Littfrst om bakgrunnen for Bibelordet til oss i dag.

 

Evangelietekstenp Siste sndag i kirkeret er hentet fra et strre avsnitt iMatteusevangeliets kap. 24-25, som handler om Jesu gjenkomst og de siste ting.Mens kap. 24 frst og fremst taler om tegn som skal skje fr Jesus kommer, ogmed advarsler knyttet til dette, gir kap. 25 oss tre lignelser som p hver sinmte taler om ndvendigheten av vke for vre klar nr Herren kommer. Vrlignelse er n av disse.

 

Da skalhimmelriket vre likt ti brudepiker som tok lampene sine og gikk ut for mtebrudgommen.(25,1)

 

Himmelriketer et uttrykk som brukes svrt ofte hos Matteus. Det str for det samme som"Guds rike" hos de andre evangelistene.Himmelriket er nr der hvorGud er, der Frelsen i Jesus Kristus er: Kristi Menighet og Kirke.

 

Her blirMenigheten sammenlignet med en prosesjon av brudepiker som gr brudgommen imte.

 

IV

 

Det erfest nr det er bryllup!

 

Menhvordan skjer det nr noen skal gifte seg?

To som erglade i hverandre finner ut at de vil dele livet sammen. De tar kontakt medpresten, ordner med papirer, avtaler dag og tid i kirken, leier kanskje et sted ha selskap, bestiller mat, invitere gjester, finner forlovere.

 

Og s:Den store dagen!

 

Det er noket stort alvor, men ogs ofte en sitrende glede og forventning nr brud ogbrudgom blir stilt hver sine to sprsml, de svarer to ganger to JA, girhverandre hnden, og presten proklamerer dem til rette ektefolk:

 

For Gudssyn og i nrvere av desse vitna har de no lova kvarandre at de vil leva samani ekteskap og har gjeve kvarandre handa p det. Difor gjer eg kunnig at de errette ektefolk I Namnet t Faderen, Sonen, og Den HeilageAnde.(Vigselsritualet, s.98flg. i:Gudstenesteboka I/II, (Verbum forlag, Oslo1991/1996.))

 

Men deter to andre framme i koret i kirken nr noen gifter seg. Det er naturligvisforloverne, de som skal vre vitner om at brudeparet er gift.

 

Vi kunnegodt si at de ti brudepikene vi hrer om i dag, er en slags forlovere.

 

Men egentlighar de en enda viktigere rolle i teksten.

 

V

 

Forbrudepikene har her nrmest tatt brudens plass!

 

Skikkenvar at brudepikene i teksten skulle fre bruden til brudgommens hjem. N var deblitt sendt ut for gjenta operasjonen. Han skulle fres til henne.

 

Men hennehrer vi ikke noe om.

 

Istedetlegges all vekt p deres venting p brudgommen.

 

Men detvar mrkt ute, og derfor hadde de brennende oljelamper med seg.

 

De gledetseg alle: Bare han kom, s skulle festen ta til, og den pleide p de trakter vare opp mot en hel uke! Det var ikke rart om de var forventningsfulle, det erjo vi ogs om vi blir bedt til bryllup!

 

Det vente p at Herren kommer igjen, hrer med som en grunnleggende side ved troen:

 

Men vihar vr borgerrett i himmelen, og derfra venter vi Herre, Jesus Kristus, somfrelser.(Fil. 3,20; jfr. ogs 1.Tess 1,10f.)

 

Ventendebrudepiker er et bilde p kirken.

 

Og blantdisse alts fem kloke, og fem uforstandige.

Det er jodypt alvorlig at Jesus sier fem, og ikke bare n eller to.

 

Med dettegjr Han det klart at mange av dem som hrer med til den ytre kristenheten,egentlig kan vise seg leve i selvbedrag.

                       

VI

 

Da skalhimmelriket vre likt ti brudepiker...(25,1)

 

Jesussier "da" og mener nr Han kommer igjen.

 

Den sistetid, alts.

 

Detteblir en svnens tid i kirken. Det var nemlig ikke bare de uforstandige somsovnet, men ogs de kloke.

 

Da det trakkut fr brudgommen kom, ble de svnige og sovnet alle sammen.(25,5)

 

Det ersvrt menneskelig at nr det blir lenge vente, gr en trtt. Og havner idrmmeland.

 

Men atdet er svnens tid, betyr at menigheten ikke lenger skjnner hva som virkelig skjer.

 

Fred ogingen fare, (1Tess 5,3) blir melodien. I forkynnelse, i kirkedebatt, ifromhetsliv.

 

VII

 

Det m havrt litt av et syn med de 10 brudepikene, som sto der i mrket, med tentelamper. Da tiden gikk, kom ogs nok irritasjonen hos noen: Dette var da svrt!Han sa at han skulle komme! Vi kan ikke st her p denne mten! Men etter at dehar sovnet lyder ropet:

 

Brudgommenkommer! G og mt ham! Da vknet alle brudepikene og gjorde lampene sine istand.(25,7)

 

Det varnoe som skilte de kloke fra de uforstandige: Oljen p lampen.

 

At de varspente, og ventet p brudgommen, ser vi av at alle hadde olje p lampene sine.

 

Men bare5 hadde vrt s fornuftige ta med reservekanne, i tilfelle av at det skulledra ut fr brudgommen kom.

 

Davknet alle brudepikene og gjorde lampene sine i stand. Men de uforstandige satil de kloke: La oss f litt av oljen deres, for lampene vre slokner! Nei,svarte de kloke,  det blir ikkebli nok bde til oss og til dere. G heller til kjpmannen og kjp selv! Mensde var borte for kjpe, kom brudgommen,...(25,7-10)

 

De 5 somer borte er for sent ute, Han kommer mens de er vekke!

 

Idetbrudgommen kommer, og de uforstandige blir klar over at de ikke er forberedt ogderfor prver f seg olje fra sine venninner, fr de hre at det blir ikkenok bde til oss og til dere.(25,9) Dette betyr i klartekst at ingen kan blifrelst p en annens kristentro. En m selv leve for Guds ansikt i sannhet. Deter ikke nok vre med i et kristent milj, et kristent arbeid, et kristentforsamlingsliv.

 

Hverenkelt m selv srge for ha olje p lampen.

 

Dette erfrste hoveddel av det lignelsen vil si.

 

VIII

 

Den andrehoveddel av budskapet er:

 

Det erfor sent begynne tenke p dette nr Herren kommer.

 

Den retteklokskap bestr i ha forberedt seg i god tid. Da er det ikke farlig entenHerren kommer tidlig eller sent. Denne klokskap kaller Jesus for nj vke,(25,13).

 

vke erhelt ndvendig, fordi ingen vet dagen eller timen:

 

S vkda! For dere vet ikke hva dag deres Herre kommer. Men det skal dere vite:dersom husbonden visste nr p natten tyven kommer, ville han vke og ikke laham bryte inn i huset sitt.

 

Vrderfor ogs dere beredt! For Menneskesnnen kommer i den time dere ikke venterdet.(Matt 24,42-44) (Jfr. Mark 13,36; 1.Pet 2,1; p 2,5)

 

Dette erp den ene siden pussig, for Jesus taler mye om tegnene forut for sitt komme.Likevel ser det ut til at de fleste ikke oppfatter hva som skjer, og derfor altfor lett blir "tatt p sengen" nr Han kommer.

                       

Jesuskritiserer ikke  at de sovnet. Detsom var feil hos de 5 som ikke hadde olje nok, var at de ikke hadde tenkt p atdet kunne dra ut. De hadde ikke olje nok, fordi de ikke hadde mer enn det somvar p lampen. Ingen reservekanne. Derfor fr de ikke vre med i selskapet!Selv om de banket p dren til festhuset alt de kunne. De hadde kommet forsent, fordi de ikke hadde nok brennstoff. S begynte festen uten dem.

 

EtHerre, herre, lukk opp for oss! nyttet ikke.

 

VIII

 

Vibegynte i dag p Londons T-Bane.

 

Mind theGap.

 

Pass oppfor avstanden

 

S en segikke for, kunne en falle ned i pningen mellom banen og perrongen.

 

Men OsloSporveier har en liknende melding:

 

Pass fordrene, drene lukkes.

 

I manger var de stlige bydelene rundt Groruddalen forbeholdt denne meldingen hvergang de rde T-banevognene skulle sette seg i bevegelse fra en stasjon, entendet var p Grorud-, Furuset-, stensj- eller Lambertseterbanen.

 

Ettersammenkoblingen mellom T-banen og de vestlige banene til Brum, Holmenkollen ogSognsvatn for noen r siden lyder n ogs budskapet

 

Pass fordrene, drene lukkes.

 

helt tilKolss og Frognerseteren.

 

Det erlite kjekt vre for sent ute til T-banen. bli klemt i dren aller minst.Likevel hender det. Men hver dag m aller mest mange st igjen p perrongene ihovedstaden.

 

Pass fordrene, drene lukkes.

 

S bledrene lukket, banen gikk. Man var for sent ute.

 

Irriterende.Men det er enda dummere ikke vre

 

ferdige,og i tide g sammen med Ham inn til bryllupet fr dren ble stengt.(25,10)

 

Det ikke vre en klok brudepike, jomfru, vre klar nr Jesus kommer igjen!

 

Det Jesusaller mest vil legge oss p hjertet i dag er dette:

 

Vk derfor;for dere kjenner ikke dagen eller timen!(25,11b-13)

 

Du ser,Han vil ikke at du skal vre for sent ute! Han vil at du skal f vre med nr

 

drenelukkes og festen i Himmelen begynner!

 

Derforgjelder det vre klok,

Mind theGap

 

slik somde 5 forstandige brudepikene. Hva var det de srget for? Nok olje til lampenesine, slik at de klarte vre p post nr ropet ld: Han kommer!

 

Hvordanskal vi vre klare til ta imot Jesus nr Han kommer! Ja, vi m ha olje plampene vre. Nok olje! Men hva mener Jesus nr Han snakker om olje?

 

X

 

Denbrennende oljen, lampen, og det brennende lyset er i Bibelen et bilde p atJesus er nr.

 

I det GTbeskrives Guds nrvr i templet i Jerusalem p denne mten:

 

En lampesom lyser for mitt syn i Jerusalem, den byen jeg har utvalgt til bolig formitt navn.(1.Kong.11,36b)

 

Og lengerframme i Matteusevangeliet skildres Guds nrvr i menigheten slik:

 

Dere erverdens lys! En by som ligger p et fjell, kan ikke skjules.(Matt.5,14)

 

IJohannesevangeliet er bildet speilvendt. Der sier Jesus:

 

Jeg erverdens lys. Den som flger meg, skal ikke vandre i mrket, men ha livetslys!(Joh.8,12)

 

hatente lamper er vre nr Jesus!

 

...desom var ferdige, gikk sammen med ham inn til bryllupet...(25,10b)

 

X

 

S skjerdet at drene lukkes, og brudgommen sier: Sannelig, jeg sier dere: Jeg kjennerdere ikke!

 

kjenneJesus og vre kjent av ham, er to sider av samme sak. kjenne Faderen ogSnnen er uttrykk for et sant forhold til Gud:

 

Og detteer det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og Ham du harutsendt, Jesus Kristus. (Joh. 17,3) (Jfr. Joh. 10,14.27; Gal 4,9.)

 

Kjennebrukes i Skriften for betegne det dypeste personlige fellesskap, f.eks.nettopp fellesskapet mellom mann og hustru, brudgom og brud.

 

Nettopppersons- og livsfellesskapet som ordet kjenne peker p, er poenget ilignelsen.

 

Han erbrudgommen!

 

Vi skullevre Kristi brud!

 

Medbrennende lamper!

 

Og oljenok!

 

Dettebetyr at du og jeg m holde oss nr til Guds Ord! Til Jesus! La Han f vre vrFrelser, og vr Herre i liv og i dd. Da er Han nr hos oss, og da har vi oljep lampene vre, olje nok. Det betyr ogs at Han vil hjelpe oss vente p Ham.Selv om vi blir trette, selv om vi blir mismodige. Han er med oss bare vi vilholde oss nr til Ham!

 

XI

 

I dagsitter en trikkefrer i setet som vil holde ruten. Men Han vil ogs at ingenskal komme for sent, og finne drene lukket.

 

Og Han erselv dren.

 

Og Han erogs linjen, sporet til himmelen. Som fremdeles str p perrongen. Klar tilavgang. Jeg er dren. Den som gr inn gjennom meg skal blifrelst,...(Joh.10,9) Se, jeg har satt foran deg en pnet dr, som ingen kanstenge.(p.3,8)

 

Pass fordrene, drene lukkes.

 

Mind theGap

 

Olje plampen!

 

For Jesuskommer igjen!

 

Detgjelder vente p at Han kommer!

 

Drene mikke bli stengt for noen av oss!

 

Nravgangstiden kommer helt nr p en flyplass str det p skjermen: Gateclosing! Dren er i ferd med stenges!

 

Det mikke skje at du kommer for sent!

 

Den rettemten vente p, er leve livet sitt som Hans venn, la Han f vre dinFrelser og din Herre!

 

Daslukker ikke lampen. Da venter du rett! 

 

Tilre for Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, som var, er og vere skal, EINSann Gud, fr ve til ve.

 

svennam@hotmail.com