Joh 16,5-15
Biskop JiWon Sang fra S¿r-Korea deltok pŒ et kirkem¿te i India. Han og en kollegabestemte seg for Œ reise pŒ en liten pilgrimsreise til et gammelt kloster hvorlitt av levningene av apostelen Thomas er oppbevart. For han som vi kjenner somTvileren Thomas, eller Tvillingen, ble nemlig i f¿lge tradisjonen misjon¾r i India.
Dabiskopene kom til klosteret, overtalte de abbeden til Œ vise dem St.ThomasÕsiste hvilested. En munk fulgte dem sŒ til et lite kapell. Her la de spesieltmerke til ThomasÕ finger, som var bevart pŒ mirakul¿s mŒte.
Det ble etf¿lelsesladet m¿te ved graven idet begge biskopene ble mint pŒJohannesevangeliets beretning i det 20.kapittel om Tvileren Thomas, som pŒ den8.dagen etter Jesu oppstandelse ikke bare m¿tte den levende Herren, men somogsŒ fikk h¿re dette:
ÓKom medfingeren din, og se mine hender, og kom med hŒnden og stikk den i min side. V¾rikke vantro, men troende!Ó(20,27) Det var da Tvileren Thomas bleBekjenneren Thomas. ÓMinHerre og min Gud!Ó var alt han fikk sagt. (20,28) Men det var ikke lite: Han er den f¿rste disippel sombekjenner Kristus som Sann Gud. Og Jesus hadde ogsŒ noe Œ legge til:
TŒrene kom,og Biskop Ji og hans venn ble sŒ oppr¿mte at de benyttet anledningen til Œ tapŒ relikvien mens munken sŒ en annen vei. For denne fingeren hadde tatt pŒJesus, tenkte de!
-Naturligviskunne Biskop Ji aldri glemme hva han hadde opplevet i klosteret.
PŒ mangevisitaser senere var det selvsagt mange hender Œ trykke. Ofte mŒtte han derforsi: ÓNŒ har du tatt i en hŒnd som har ber¿rt apostelen ThomasÕ fingre. De somhar ber¿rt Jesus!Ó
ÓDet somvar fra begynnelsen, det vi har h¿rt, det vi har sett med vŒre ¿yne, det vi sŒog vŒre hender tok pŒ. Om det b¾rer vi bud, om livets ord.Ó(1.Joh.1,1)
Blant demange Biskop Ji traff f¿r han d¿de i 1998, var Oberst Fr. Rob Stroud, enamerikansk prestevenn jeg har. Han er nŒ prest ved en flybase pŒ Vestkysten avUSA, men var tidligere feltprest ved de amerikanske styrkene i S¿r-Korea.
Vi m¿ttesunder en kristen mediekonferanse i Nashville, TN for 6 Œr siden, og slik fikkjeg vite historien. Og jeg liker Œ tenke at jeg fŒr v¾re 5.leddet pŒforbindelsen tilbake til Jesus!
Han erbare et hŒndtrykk unna! (Etter Col.Fr.Rob Stroud)
Vi erikke avhengige av relikvier for vŒr tro. De fleste av oss fŒr aldri med slikt Œgj¿re. Ofte er tradisjonen bak ogsŒ usikker. Men den ivrige koreanske biskopensom ikke kunne dy seg gir oss likevel noe Œ tenke pŒ.
SŒn¾r Jesus som bare mulig!
DŽt erdagens tema. For i dagens evangelium holder Jesus sterkt og klart fram for ossden avgj¿rende betydning det har for en kristen Œ v¾re n¾r Ham. La oss forklaredette n¾rmere.
TekstenvŒr i dag er fra Jesu avskjedstale til disiplene. De sitter samlet ompŒskemŒltidet. Det er kvelden f¿r Jesus d¿r pŒ korset pŒ Golgata.
F¿rst
DetgŒr direkte tilbake pŒ at Han har sagt rett f¿r:
ÒJeger Veien, Sannheten og Livet. Ingen kommer til Faderen uten ved meg.Ó (Joh.14,6)
Guder blitt menneske i Jesus. Han er Gud, og kan bare finnes i Ham.
Detbetyr at du og jeg er helt ut avhengige av Jesus. Vi kommer ikke utenom Ham omvi skal bli frelst og nŒ Himmelen!
SŒn¾r Jesus som bare mulig!
Detneste vi skal huske er at vi er helt avhengige av HelligŒndens gjerning.
Jesushar allerede snakket lenge til dem nŒr teksten vŒr Œpner: Han skal bli usynligfor disiplenes ¿yne. Men Han skal ogsŒ komme til dem! PŒ en helt ny mŒte.Ja, ikke bare Han, men Faderen, og Han som kalles Talsmannen, Den Hellige nd. (14,15-26.)
Nettoppom det HelligŒnden skal gj¿re handler teksten om.
Jesusvil sŒ ha frem to ting om ndens oppgave:
F¿rstskal Han overbevise om synd, rett og dom.
SŒn¾r Jesus som bare mulig!
Overbeviseom synd, dŽt var et vanskelig uttrykk:
Detbetyr at Den Hellige nd skal demonstrere at nŒr mennesker nekter Œ ha noe medJesus Œ gj¿re, tar de helt feil.
BŒdedu og jeg har syndet mot Gud. Og vi gj¿r det stadig ogsŒ, dessverre.
MenDen Lille Bibel sier jo: ÒFor sŒ h¿yt elsket Gud verden, at Han gav sin S¿nnden enbŒrne, slik at hver den som tror pŒ Ham ikke skal gŒ fortapt, men ha evigliv. (Joh.3,16)
Herer jo Han som kom for Œ frelse oss fra synden! Som kom for Œ f¿re oss tilHimmelen!
Deter derfor en forferdelig tabbe Œ la v¾re Œ satse livet sitt pŒ Ham.
Overbeviseom rett, er ogsŒ vanskelig Œ forstŒ.
Menfortvil ikke. Det betyr at nden har som oppgave Œ vise oss at Gud har rett,nŒr Han ved sine Bud liksom viser muskler, og sier: Hold dem, sŒ skal du leve!Og holder du dem ikke, sŒ slŒr Han i bordet, og sier: Jeg er Gud, sŒ jeg godtarikke dette, jeg kj¿per det ikke, jeg tŒler det ikke: Du kan ikke v¾re hos meg.
MenDen Hellige nd vil ogsŒ fortelle oss om en annen rett, en som heter: NŒde forrett. Gud lar nŒde gŒ for rett, og tilgir oss det gale vi gj¿r, i tanker, ord,og handlinger, og fors¿mmelser, igjen pŒ grunn av Jesus.
Overbeviseom dom, da, hva betyr det?
HelligŒndenskal vise oss at Jesus virkelig har seiret over d¿den, verden og den onde, ogat disse Guds fiender allerede er under Guds Dom.
Menom du og jeg vil holde oss til Jesus som vŒr Frelser i liv og d¿d, skal vi gŒfri dommen, ja, leve frelst og fri i tid og evighet!
SŒn¾r Jesus som bare mulig!
HelligŒndens oppgave er Œ herliggj¿re Jesus.
Etvanskelig uttrykk kanskje, dette herliggj¿re. men det har med det som lyser Œgj¿re, er sterkt, skj¾rende klart og varmt og skj¿nt pŒ den andre siden.
HelligŒndenskal vise oss at vi trenger Jesus som den som gir oss
Frelsefra synden!
penadgang til Gud!
Befrielsefra dommen over d¿den, verden og den onde.
SŒn¾r Jesus som bare mulig!
Det er barei Johannesevangeliet vi fŒr et klart bilde av apostelen Thomas. Han var med daJesus oppvakte Lasarus fra de d¿de, og at han var villig til Œ d¿ for sin Mester,utfyller det vanlige bildet vi har av Tvileren Thomas: ÓVi blir med Jesustil Betania, sŒ vi kan d¿ sammen med ham.Ó (Joh 11,16).
Og Thomaser ogsŒ med da Jesus taler det som er dagens tekst til disiplene.
Urkirkenskirkehistoriker Eusebius sier at ThomasÕ misjonstjeneste var i Partia, blantÇmedere, persere, karmanere, hyrkanere, baktrere og andre folkeslag derÈ.
Densterkeste r¿sten fra urkirken forteller likevel at St.Thomas ble misjon¾r iIndia. Men f¿rst i 1972 utropte Pave Paul VI ham til Indias apostel. I skriftet ÇThomas' gjerningerÈ, fraf¿rste del av 200-tallet, fortelles det:
Daapostlene i Jerusalem fordelte mellom seg landene hvor de skulle arbeide, fikkThomas tildelt India. Men han var uvillig til Œ reise dit, skyldte pŒ manglendestyrke og at en j¿de ikke kunne undervise indere. Men etter mangeviderverdigheter, blant annet som slave, og et nytt kall fra Kristus selv, komThomas til det som i dag er kjent som delstaten Kerala. Her er det en storbefolkning av innf¿dte som kaller seg Thomas-kristne, fordi de sier at deopprinnelig fikk evangeliet av apostelen Thomas personlig. Etter at hanetablerte sju kirker i Malabar, dro han ¿stover til en forstad til dagensstorby Madras i India, hvor han led martyrd¿den, den 3. juli 72, ved Œ blistukket ned med et spyd fra bakhold. PŒ dette stedet finnes en Thomas-kirke,med et Thomas-kors av stein pŒ alteret som markerte hans grav.
NŒr detgjelder levningene etter Thomas ble de allerede i oldkirken fraktet til Europa.En del av dem er i Rom, noen i Prato i Toscana, men kardinalen av Bombay braktei 1952, ved 1900-Œrsjubileet for Thomas' ankomst til Malabarkysten, noen avapostelens levninger tilbake som gave fra paven. Og her er tilknytningen tilBiskop Ji fra Korea. Men nŒr det gjelder Bekjenneren ThomasÕ fingre er det nokflere steder i verden som vil kappes om Œ v¾re i den hellige stafetten fraKristi sŒrmerker over ThomasÕ fingre og ut i misjonen.
Vi fŒr ikkevite hvordan dette egentlig henger sammen f¿r hjemme i Himmelen. Men historienom den koreanske biskopen som i sin enfoldighet Óbare mŒtteÓ ta i noe som haddetatt i Jesus, blir jo ikke dŒrligere av det.
SŒn¾r Jesus som bare mulig!
ÒNŒrHan kommer, sannhetens nd, skal han veilede dere til den fulle sannhet.(16,13a)
Jesuser Sannheten. Han gj¿r krav pŒ det. Og Han gj¿r ogsŒ krav pŒ Œ v¾re Veien. Ogden som vil ha oss til Œ godta dŽt, er HelligŒnden. Dette er summen av teksten.Men da blir det mer enn teori.
EtterpŒske, kort tid etter ordvekslingen mellom Jesus og Tomas om Veien, og dagenstekst ble gitt disiplene ble den Tvilende Tomas hentet inn igjen til Jesus.
Prosessener megetsigende, sŒ vi fŒr ta den saken i st¿rre sammenheng nŒr vi h¿rer fraJohs.20.
Mendet er HelligŒnden som er pŒ ferde. For i dagens tekst lover Jesus at ndenskal komme, og rett f¿r PŒskeevangeliet forteller om Tvileren Tomas og hans veitil tro sender Jesus nden: ÓSŒ Œndet han pŒ dem og sa: ÇTa imot Den Helligend.Ó(Joh.20,22)
DenHellige nd er guiden pŒ Veien. For Tomas, og oss. Og han sier fra om vi er pŒfeil vei, og setter oss pŒ rett kurs.
MŒ det v¾reslik at vi lever vŒrt liv i Jesu sannhet, gŒr pŒ hans vei, og bekjenner HansGuddom:
ÓMinHerre og min Gud.Ó(20,28)
Dette er Œv¾re
SŒn¾r Jesus som bare mulig!
Idag skal vi fŒ gŒ til alters og ta i mot syndenes forlatelse i Jesu lekam ogblod i br¿d og vin.
Han erbare et hŒndtrykk unna!
Til®re for Faderen, Sonen og Den Heilage Ande, som var, er og vere skal, EIN SannGud, frŒ ¾ve og til ¾ve!
svennam@hotmail.com