21 s e pinse II
Ef.5,25(21)-32
Messe
Dette er et stortmysterium!
Det er brevteksten for dagensom er prekentekst i den f¿rste gudstjenesten i kirken vŒr i dag.
Teksten kan i utgangspunktetoppleves som meget kontroversiell.
F¿lgen kan lett bli at denblir hoppet over i forkynnelsen, avskrevet, omtolket, misforstŒtt. Noen sierogsŒ: Paulus, han visste jo ikke bedre, han var jo ikke gift!
Teksten har v¾rt brukt bŒdesom argument for Œ gj¿re det Apostelen Paulus sier tidsbestemt, men ogsŒ pdastil Œ begrunne et kvinnesyn vi ikke kan forsvare ut fra Guds Ord. Men dette erhelt misforstŒtt.
Men fordi teksten ofte blirmisforstŒtt, mŒ vi sp¿rre: Hva betyr den ikke? Vel, den betyr f.eks. ikke atkvinnen skal v¾re mannen underdanig. Ekteskapet skal ikke v¾re et ibsensk"dukkehjem", med kona gŒende som en Nora pŒ Helmers premisser.
Den betyr heller ikke atmannen skal undertrykke kona, eller for den saks skyld:omvendt. Alt som smakerav fysisk eller psykisk vold er utenkelig i bibelsk forstŒelse av ekteskapet.
Ordene har heller ikke brodd mot den somav en eller annen grunn er enslig. Det stŒr ogsŒ om verdien av Œ leve i denstanden i Bibelen.
Avgj¿rende for Œ forstŒ den er tre moment:
1. Kristi Kirke hviler pŒ apostlenesvitnesbyrd. Paulus er apostel, sendebud, ¿yenvitne om Kristusmysteriet. Og Hansord er forpliktende for oss nŒr Han taler pŒ Guds vegne.
2. Efeserbrevet er et av to brev somPaulus skrev i fangenskap i Roma. Det bestŒr av 2 Deler: F¿rste 3 kapitler:Forkynnende del, med s¾rlig vektpŒ Kristus og Hans verk.
De siste 3 kapitler: ApostoliskeFormaninger: Meningen med det som stŒr her er: Slik skal kristne mennesker levei en hedensk verden, blant omgivelser som ikke kjenner Jesus. Vi kunne sagt:Slik skal du som h¿rer Jesus til leve i en vantro verden. H¿r bare her:
SŒ legg eg dykk pŒ hjarta, eg som erfange for Herrens skuld, at de mŒ leva eit liv som er verdig det kallet de harfŒtt. (4,1)
Ha Gud til f¿rebilete, de som er hanskj¾re born. Lev i kj¾rleik, liksom Kristus elska oss og gav seg sj¿lv for osssom ei gŒve og eit offer, Gud til ein hugnadleg ange. (5,1-2)
Dette gŒr ikke pŒ moralske oppfordringer,men pŒ forholdet til Gud selv:
Eg bed om at han som er sŒ rik pŒ herlegdom,mŒ styrkja dykkar indre menneske med si kraft og sin Ande, sŒ Kristus ved trua kan bu i hjartodykkar, og de kan vera rotfeste og grunnfeste i kj¾rleik. DŒ skal de saman med alle dei heilagemaktast Œ fatta breidd og lengd, h¿gd og djupn, ja, kjenna heile Kristikj¾rleik som er st¿rre enn nokon kan skj¿na, og verta fylte med all Gudsfullnad.(3,16-19)
-Formaningene: Eg seier dykk: Lev eit liv i Anden! DŒgjer de ikkje det som den syndige naturen trŒr etter....Har vi fŒtt livet vedAnden, sŒ lat oss ˜g ferdast i Anden. (Gal.5,16+25)
SŒ legg eg dykk pŒ hjarta, br¿r, vedGuds miskunn, at de mŒ bera fram lekamen dykkar til eit levande og heilagtoffer som er til hugnad for Gud. Det skal vera dykkar Œndelege gudsteneste. Ogskikka dykk ikkje likt med denne verda, men lat dykk omskapa ved at de fŒr eitnytt sinn og kan d¿ma om kva som er Guds vilje: det gode, det hugnadlege, detfullkomne. (Rom.12,1-2)
3. Formaning: Bli det du er i Kristus!Bruk det du har pŒ konto! Men bakteppet ogsŒ viktig: Livet som kristen harKristi Kirke som bakteppe.
Litt sŒ om selve teksten:
Underordne seg og Œ gi seg selv
-Ordet underordne, hva betyr det? Det ermeget vanskelig Œ tolke, men vi kommer pŒ sporet nŒr vi unders¿kerskapelsesteologien i GT. Vi finner saken i Job 38 og i Salme 104. Som vi skallese litt fra:
Du grunnla jorda pŒ hennar s¿yler,
aldrii ¾ve skal ho rikkast.
Havdjupet g¿ymde henne som ei kappe,
vatnetstod over fjella.
Men det flydde for ditt trugsmŒl,
lautr¿ma for ditt toremŒl.
Det steig over fjell og seig ned idalar,
tilstaden du hadde fastsett for det.
Du sette ei grense det ikkje gŒr over,
detskal ikkje g¿yma jorda meir. (104,5-9)
-Ordene Œ grunnlegge, og s¾rlig grense stŒr n¾r ordet underordne.
Det handler om en gudvillet ordning, enbestemmelse av Gud, om plassering i Guds skapte helhet. Underordning henspillerpŒ Œ leve sitt liv underordnet Kristus.
-Og hvis noen skulle st¿te seg pŒ densterke formaningen som apostelenpŒ Jesu vegne gir kvinnene, sŒ skal de lese ordet fra teksten om Han som elsketKirken og gav seg selv for den: "De menn skal elska konene dykkar,liksom Kristus elska kyrkja og gav seg sj¿lv for henne, sŒ han kunne helga henne og reinsahenne med vassbadet i kraft av eit ord.(5,25-26) En minst like sterk formaning. Men det er samme sak,selv om ordene er ulike.
-Det handler om Œ leve sitt liv i Gudsplan, som kvinne, som mann. Og ordene er altsŒ formaning=ord til kristne om Œbli det de er i Kristus, for Hans skyld. I Hans Navn skal vi som tror pŒ Hanleve, i Hans kraft.
Det sier noe om at disse ordene bare kanforstŒs i troens, og ndens rike, ja, at de bare kan leves pŒ helliggj¿relsensvei, det er ikke tale om vŒre gjerninger, men Kristi gjerning i oss, og gjennomoss.
Skal dette derfor bli virkelighet, sŒ mŒvi komme til Ham som er vŒr Herre og vŒr Frelser. Han som gav sitt liv for oss.Han som elsket kirken og gav seg selv for den.
Dette er et stort mysterium
Ekteskapet skal likne forholdet mellomKristus og KIrken. Mellom Jesus og den troende menighet. Mellom Brudgommen ogbruden. Et bilde: Dette er to forskjellige skuffer i Guds store reol, somsitter like inntil hverandre!
Det er vanskelige ting, men heller ikkeord som kan forstŒs med fornuften. Men de kan leves, deles og oppleves der hvorekteskapet fŒr sin fulle bestemmelse, som en sammensmeltning i Herren. I Gud.Han som elsker oss inderlig, og som i Skapelsen laget mennesket i to versjoner,men av samme materiale. Ulike, men i likeverd skulle mannen og hans medhjelpbli ett kj¿d.
Dette er et stort mysterium, sier Paulus idet siste verset av teksten. Ikke et kriminalmysterium! Ordet mysterium betyrpŒ gresk n¾rv¾r. Det er det samme ord som pŒ latin heter sakrament. Det betyrGuds hemmelighetsfulle n¾rv¾r i sin skapte verden. I Guds folk, i Kirken. Derer mysteriet tilstede, nŒr Han kommer til oss i det forkynte Ordet, i dŒpens ognattverdens sakrament. men ogsŒ nŒr vi fra samlingen i Guds hus gŒr ut ihverdagen. Da hviler Hans usynlige og hemmelighetsfulle n¾rv¾r over oss." salige stund uten like. han lever, Han lever ennu!"
Men som vi sa i sted: Ekteskapet ernaboskuffen til Kirken. Slik mŒ det v¾re ment av Gud selv, nŒr Paulus, fra Œtale om ekteskapet, plutselig kan tale om Kirken, om Guds menighet.
Difor skal mannen skiljast frŒ far sinog mor si og halda seg til kona si, og dei to skal vera eitt. Dette er eitstort mysterium; no tenkjer eg pŒ Kristus og kyrkja. (5,31-32)
Det betyr nok at ekteskapet ogsŒ har ensakramental dimensjon.
SŒ er det helheten, ja, den helligeforening av de to som er ulike det er tale om.
Mann og kvinne skal i ekteskapet leve idette merkelige mysterium: Guds n¾rv¾r, ved Œ v¾re n¾r hverandre. med alt hvadet inneb¾rer i lyst, i glede, i n¿d og sorg.
Dette er et stort mysterium. Hvem kanforstŒ Gud? Men samtidig: Hvem kan forstŒ kj¾rligheten? Hvem kan forstŒdynamikken mellom kvinne og mann? Og hvem kan forstŒ vŒrt n¾rv¾r hos hverandre?
Nei, ingen kan det. men vi kan fŒ opplevedet, oppleve hverandres n¾rv¾r. Og, ved herligheten i det, smake pŒ denhimmelske herlighet som Gud har kalt oss til i Jesus Kristus.
Dette er livets og tilv¾relsene sentrum.Her stŒr tiden stille. Her er vi ved den dimensjon som er ukjent for forstandog vitenskap, her er det vi fŒr se inn i evigheten.
Det er ogsŒ dette som ligger bak ordene islutten av 1.Kor.14, og i 1.Tim.2.
I eukaristien, den hellige nattverd fŒr vioppleve det som Paulus sier i det andre brevet Paulus skrev i fangenskap i Rom,Kolosserbrevet:
(Kyrkja si) tenar har eg vorte fordiGud har sett meg til Œ gjera ein hushaldars gjerning hjŒ dykk: Œ fullf¿ratenesta med Guds ord, denl¿yndomen som har vore duld i alle tider og for alle ¾tter, men som no eropenberra for hans heilage. Gudville kunngjera for dei kor rik og herleg denne l¿yndomen er for folkeslaga:Kristus mellom dykk, von om herlegdom! (Kol.1,25-27)
MŒ Gud signe oss til Œ leve i mysteriet. Ikirken her vi bor, og i ekteskap og enslig stand i troskap og glede.
Til ®re for Faderen, ogSonen og Den Heilage Ande, som var, er, og vera skal, ein sann Gud, frŒ ®ve ogtil ®ve!
svennam@hotmail.com