Helgetorsdag
Apg.1,1-11
Messe
ÓMen nŒr Den Heilage Ande kjem
over dykk...Ó
I
La oss
be:
Kom,
Hellig nd med skapermakt.
opprett
hva synd har ¿delagt,
og
glede i hvert hjerte giv
som du
har f¿dt til evig liv!
(NoS
208, v.1)
Hvor mange
b¿ker er det i Bibelen? Riktig, 66! Hvor mange av dem er i GT? Riktig, 39! SŒ
NT bestŒr av 27
b¿ker.
La oss
se om vi kan dem!
Evangeliet
etter Markus
Evangeliet
etter Lukas
Evangeliet
etter Johannes
Apostlenes
gjerninger
Paulus'
brev til romerne
Paulus'
f¿rste brev til korinterne
Paulus'
andre brev til korinterne
Paulus'
brev til galaterne
Paulus'
brev til efeserne
Paulus'
brev til filipperne
Paulus'
brev til kolosserne
Paulus'
f¿rste brev til tessalonikerne
Paulus'
andre brev til tessalonikerne
Paulus'
f¿rste brev til Timoteus
Paulus'
andre brev til Timoteus
Paulus'
brev til Titus
Paulus'
brev til Filemon
Brevet
til hebreerne
Jakobs
brev
Peters
f¿rste brev
Peters
andre brev
Johannes'
f¿rste brev
Johannes'
andre brev
Johannes'
tredje brev
Judas'
brev
Johannes'
Œpenbaring
13 av
skriftene er skrevet av Paulus, 5 av Johannes, 2 av Peter og-2 av Lukas!
Lukas er
legen som skrev Lukasevangeliet, og var en n¾r medarbeider til Apostelen
Paulus. Han var derfor tett pŒ hendelsene i den f¿rste kristne kirken, og
dagens tekst er begynnelsen av det vi kan kalle bind 2 i ÓLukasÕ samlede
verker!Ó
En sv¾rt
spennende bok! Denne f¿rste delen av kirkehistorien er skrevet ned av en mann
som gledet seg over Œ fortelle og vitne om de store tingene Gud gjorde etter at
den oppstandne Kristus hadde tatt avskjed med sine venner.
Guds
l¿fter om HelligŒnden gikk i oppfyllelse, og det gjorde hele forskjellen for de
f¿rste kristne, akkurat som vi skal l¾re av ÓLukas, bind 2Ó at HelligŒnden gj¿r
hele forskjellen for Kirken og enkeltkristne, oss iberegnet, til alle tider.
SŒ er det
ndens tid vi lever i inntil Jesu gjenkomst. Og vi mŒ l¾re at et liv i nden er
et liv i troskap mot det profetiske og apostoliske vitnesbyrdet i Skriften. Det
er grunnvollen som den kristne kirke ble grunnlagt pŒ og alltid mŒ stŒ pŒ om
den vil v¾re sann Kirke og b¾re rik frukt.
Men
Apostelgjerningene l¾rer oss ogsŒ at det koster Œ v¾re sann Kirke. Lukas lar
oss ikke i tvil om motstand, og forf¿lgelse, ja, endatil martyrium.
II
En
grensesprengende hendelse-men...
La oss se pŒ teksten:
Jesus er
stŒtt opp fra de d¿de! Han lever! Det var den grensesprengende hendelsen
disiplene og Jesu venner i det hele hadde fŒtt oppleve i dagene og ukene siden
pŒske. Et salig budskap!
ÓEtter
at han hadde lide og d¿ytt, steig han fram for dei og gav dei mange klŒre prov
pŒ at han levde. I f¿rti dagar synte han seg for dei og tala om det som har med
Guds rike Œ gjera.Ó(1,3)
Vi vet
ogsŒ noe om anledningene da Han viste seg. Det var selvsagt PŒskemorgen, det
var pŒ ¯vresalen gjennom stengte d¿rer. (Joh.20)Det var til
Emmausvandrerne.(Luk.24) Og sŒ igjen til ¯vresalen:
ÓTomas,
ein av dei tolv, han som vart kalla Tvillingen, var ikkje i lag med dei andre
l¾resveinane dŒ Jesus kom. ÇVi har sett Herren!È sa dei til han. Men han svara:
ÇDet trur eg ikkje f¿r eg fŒr sjŒ naglemerket i hendene hans og leggja fingeren
i det og stikka handa i sida hans.È tte dagar etter var l¾resveinane hans
atter samla, og Tomas var med dei. DŒ kom Jesus medan d¿rene var stengde; han
stod midt imellom dei og sa: ÇFred vere med dykk!È SŒ seier han til Tomas: ÇKom
med fingeren din, og sjŒ hendene mine. Kom med handa di og stikk henne i sida
mi. Og ver ikkje vantruen, men truande!È(Joh.20,19-27)
Og i
Galilea: ÓDŒ det tok til Œ dagast, stod Jesus pŒ stranda, men l¾resveinane
visste ikkje at det var han. Jesus sa til dei: ÇDe har vel ikkje noko
fisk, born?È ÇNei,È svara dei. ÇKast nota pŒ h¿gre sida av bŒten, sŒ fŒr
de fisk,È sa han. Dei kasta nota, og dŒ greidde dei ikkje Œ dra henne opp, sŒ
mykje fisk hadde dei fŒtt. Den l¾resveinen som Jesus hadde kj¾r, sa til
Peter: ÇDet er Herren.È(Joh.21,4-7)
Senere
br¿d og fisk. Det store mysteriet.(Joh.21)
Fra
Paulus vet vi at Kefas, altsŒ Peter-og Jakob fikk m¿te den oppstandne spesielt,
vi h¿rer om at Ó500 br¿dreÓ pŒ en gang fikk se Ham.(1.Kor.15)
Den
Œpenbaringen som disiplene nŒ fŒr del i, har mange vitner.
De er ÓPeter
og Johannes, Jakob og Andreas, Filip og Tomas, Bartolomeus og Matteus, Jakob,
son til Alfeus, Simon seloten og Judas, son til Jakob, i lag med nokre kvinner
og Maria, mor til Jesus, og syskena hans.Ó(1,13-14)
Oljeberget
er omtrent 850 meter over havet i h¿yde, sŒ de har en flott utsikt utover den
hellige byen, slik alle husker det for alltid som har v¾rt der. I dag stŒr
Himmelfartskirken, Church of the Ascension her.
Nede i
byen lyser det fra templet, men glansen derfra var ingenting i forhold til
synet av Den Oppstandne.
Men mer
verdslige inntrykk trengte seg pŒ. Landet var okkupert av romerne, de var
presset av sine egne landsmenn:
Ó...nŒr
vil du atterreisa riket for Israel?È(1,6)
De r¿per
at ennŒ er det mye de ikke forstŒr. Kanskje kjenner vi oss selv igjen? De s¿ker
egen ¾re og oppreisning. Her er det store ¿yeblikk, og sŒ holder det pŒ Œ gŒ forbi
dem. De fristes til Œ la v¾re Œ v¾re i Jesu n¾rv¾r. ja, vi kjenner oss igjen
alle sammen. Alt for godt.
Vi sp¿r
kanskje ikke Jesus etter bel¿nning for arbeidet i Guds Rike. Men kanskje vi
venter av Herren at Han skal gi oss rett, vise for all verden at det var Hans
folk som gikk den rette vei. Men vi mŒ ikke tro at Gud gir oss noe feiende og
flott bevis. NŒ har du lidd nok, Jesus, det har vi ogsŒ kan vi bli fristet til
Œ legge til.
Jesus kommenterer
ikke deres ¿nske om makt og herlighet for Israel. Han er mild og sv¾rt h¿flig over disiplenes villfarelse:
ÇDet
er ikkje dykkar sak Œ kjenna tider og stunder som Faderen har fastsett i si
eiga makt. Ó(1,7)
Men Han er
opptatt av en eneste ting:
Ó...de
skal d¿ypast med Den Heilage Ande om nokre fŒ dagar.ÈÓ ... nŒr Den Heilage Ande
kjem over dykk, fŒr de kraft, og de skal vera mine vitne i Jerusalem og heile
Judea, i Samaria og alt til heimsens endar.È(1,5+1,8)
HelligŒnden
er svaret Jesus gir disiplene, og oss, i all vŒr manglende forstand. I all vŒr
maktesl¿shet, all vŒr manglende tro, alt det vi mangler av kraft i vŒre liv som
kristne.
III
ÓMen
nŒr Den Heilage Ande kjem over dykk, ...Ó
Kristi
l¿fte til apostlene var et l¿fte som de virkelig trengte. De skulle gŒ ut og
forkynne evangeliet. Selv hadde de ingen ressurser for en sŒ umulig oppgave. De
var et lite mindretall i sitt folk. De hadde ingen politisk innflytelse og
ingen mektige velgj¿rere. Av sine landsmenn var de hatet, romerne foraktet dem,
og for grekerne var de noe latterlig. Hvordan skulle de kunne fŒ geh¿r for det
urimelige budskapet som de nŒ skulle forkynne?
Men det
er alltid noe urimelig i Œ v¾re en kristen ogsŒ i dag. Vi er utsendte til Œ
forkynne om en virkelighet som vi aldri kan bevise at eksisterer pŒ samme mŒte
som en beviser matematikk og fysikk. Vi skal forkynne hendelser som aldri
tidligere eller senere har skjedd pŒ jorden, noe absolutt enestŒende, som gŒr
ut over all hverdagslig erfaring. Vi kan ikke gj¿re det mer sant gjennom appell
til forstand eller erfaring. Det kan synes noksŒ vŒgalt Œ si sŒ veldige ting og
komme med et budskap som krever Œ bli h¿rt og mottatt ogsŒ av andre som kanskje
har langt st¿rre kunnskaper og mer erfaring pŒ andre omrŒder. Vi mŒ vel si at
oppgaven menneskelig talt er umulig.
Ingen
visste bedre enn Jesus hvilken vanskelig oppgave han la pŒ apostlene sine. Han
gjorde aldri noen hemmelighet av at de skulle m¿te vantro, fiendskap og
motstand. Men likevel befalte han dem Œ gŒ av sted og lovet dem kraft til Œ
v¾re hans vitner. For Han skulle sende dem det som Faderen hadde lovet.
Jesus
tenker pŒ Den Hellige nd. Det er Hans eget l¿fte. For apostlene betydde det at
Kristus med nd skulle lede dem fram til hele sannheten, minne dem om hva han
hadde sagt, l¾re dem Œ forstŒ Ordet rett og forkynne det rett, gi dem de rette
tankene og de rette ordene, sŒ budskapet ikke ble forvansket, men nŒdde
menneskene som et ord fra Kristi egne lepper.
For oss
betyr det at vi eier dette ordet og dette budskapet i de apostoliske skriftene.
Vi er befridd fra all tvil og hva vi egentlig skal vitne om, hva som er
sannhet, hva som virkelig har hendt, hvem Kristus var, og hva hans liv, d¿d og
oppstandelse betyr for oss i dag.
Men det
betyr ogsŒ at vi har l¿fte om Guds hjelp til Œ forstŒ dette rett, Œ anvende det
rett pŒ oss selv og vitne rett om det
for andre.
Vi
trenger Kristi l¿fte om nden! Ingen ting kan gi oss mer tr¿st og frimodighet.
Og nŒr Kristus lover oss dette, da kan vi vŒge Œ si ja til det kall Han legger pŒ
den enkelte av oss. I den andre teksten for dagen, den fra Luk. 24 er uttrykket
ÓEg sender over dykk det som Far min har lova.Ó(24,49) Men det som i vŒr
oversettelse gjengis med ordene Çdet som Far min har lovaÈ, heter pŒ gresk
egentlig Çmin Fars l¿fteÈ. Faderens l¿fte - det er altsŒ et navn pŒ Den Hellige
nd. Det er et underfullt navn pŒ Ham som ogsŒ kalles Tr¿steren og Talsmannen.
Han er
ikke bare kraften, men den kraften som vi har l¿fte om. Han er ikke bare
sannhetens nd, men den nd som if¿lge Guds l¿fte skal lede oss til hele
sannheten. Han er ikke bare Talsmannen, men min Talsmann, den som jeg har fŒtt
l¿fte om. Han som er Faderens
l¿fte,
gitt av vŒr Herres Jesu Kristi Gud og Fader, han er min trygghet. Fordi jeg har
dette l¿ftet, kan jeg v¾re en kristen og lille meg skal fŒ v¾re et lite vitne
om den H¿yeste!
Vi kan
derfor alle fŒ be b¿nnen biskopen ber ved en klassisk presteordinasjon:
ÓKom,
hellige nd, Herre Gud! Gyd dine nŒdegaver ut!Ó
Den b¿nnen
mŒ forbli i vŒrt hjerte om vi rett skal kunne fullf¿re vŒr tjeneste. For dette
menneskelig talt umulige oppdraget kan jo bare fullf¿res i ndens kraft. (Bo Giertz: Da falt ilden fra
Herren, s.90-93)
IV
ÓDenne
Jesus, ... skal koma att pŒ same mŒten.Ó (1,11)
NŒ skulle
Jesus bli usynlig pŒ en slik mŒte at de visste at nŒ hadde de sett ham for
siste gang. Det kom en sky og tok ham bort fra deres ansikt. Dette betyr
selvsagt ikke at Guds rike ligger et eller annet sted ovenfor oss i rom. Men da
Gud skapte himmelen som hvelver seg over oss; ga han den noe av det veldige og
majestetiske som minner oss om hans rike; om lyset og
klarheten
Çder oppeÈ. Det er derfor naturlig for oss Œ rette blikket oppover nŒr vi
l¿fter vŒre hjerter til Gud. Gud er jo opph¿yd. Han troner ÇoverÈ oss. Alt
dette er bilder men det er bilder som sier sannheten; bilder som Gud har risset
inn i skaperverket med egen hŒnd. Derfor valgte ogsŒ Kristus; nŒr han nŒ siste
gang forsvant fra disiplene; Œ gj¿re det pŒ en slik mŒte at alle kunne forstŒ
at han hadde vendt tilbake til sin Far i himmelen.
Himmelfarten
er en milepel i verdenshistorien. Kristus setter seg ved Faderens h¿yre side,
slik profetien hadde sagt:
ÓHerren
seier til min herre:
ÇSet
deg ved mi h¿gre hand
til eg
fŒr lagt dine fiendar
til
skammel for dine f¿ter!È(Sal.110,1)
Han fŒr
igjen sin fulle bruk av sine guddommelige egenskaper. Han er nŒ den
alle-steds-n¾rv¾rende Frelseren, som kan gripe inn overalt gjennom sitt
frelsende n¾rv¾r. Han leder sin kirke pŒ jorden og har gitt sine vitner kraft
til Œ vitne ÇbŒde i Jerusalem og i hele Judea og Samaria og like til ¯ygardenÈ.
Det som skjedde denne dagen pŒ Oljeberget mellom Betania og Jerusalem er
Œrsaken til at vi nŒ i dag kjenner vŒr Frelser Jesus Kristus og kan tilbe ham
og tilh¿re ham. (Bo
Giertz, tro pŒ Kristus, s.279-280)
V
HelligŒnden
gir oss vissheten: Vi har Œ gj¿re med Den seirende Menneskes¿nnen!
Hvem er
Jesus? Den seirende Menneskes¿nnen! Vi har l¾rt f¿r at Menneskes¿nnsnavnet til
Jesus forteller bŒde om den ringe, om forsoneren, men ogsŒ om Seierherren! Jeg
vil ta med to steder til slutt som forteller om den tr¿st du kan ha du som tror
pŒ Jesus, i tid og evighet. F¿rst fra profeten Daniel og sŒ fra penbaringen:
SŒ sŒg
eg i nattsynene mine:
SjŒ, med
himmelens skyer
kom
det ein som var lik ein menneskeson.
Han
gjekk bort mot den gamle av dagar
og
vart f¿rt fram for han.
Han
fekk herred¿me, ¾re og rike;
folk
og ¾tter med ulike sprŒk,
alle
folkeslag skal tena han.
Hans
velde er eit evig velde,
det skal
ikkje forgŒ;
hans
rike gŒr aldri til grunne. (Dan.7,13-14)
Johannes
helsar dei sju kyrkjelydane i provinsen Asia: NŒde vere med dykk og fred frŒ
han som er og som var og som kjem, og frŒ dei sju Œndene som stŒr framfor hans
kongsstol, og frŒ Jesus Kristus, det truverdige vitnet, den fyrstef¿dde
av dei d¿de og herren over kongane pŒ jorda. Han som elskar oss og har fria oss
frŒ syndene vŒre med sitt blod, og har gjort oss til eit kongerike, til prestar
for Gud, sin Far, han skal ha ¾ra og makta i all ¾ve. Amen.
SjŒ, han kjem med
skyene! Kvart auga skal sjŒ han, ogsŒ dei som har gjennomstunge han, og alle
folk pŒ jorda skal grŒta sŒrt over han. Ja, sanneleg, amen! Eg er Alfa og
Omega, seier Gud Herren, han som er og som var og som kjem, Den Allmektige.(p.1,4-8)
La oss
be:
SŒ hyller
jeg deg; Herre; himmelske konge; du som troner over oss alle; du som hersker i
ditt rike; du som prises av alle himmelens h¾rskarer - og som samtidig senker
deg ned og vandrer iblant oss for Œ s¿ke opp detsom er fortapt. Jeg takker deg
for din makt og din herlighet; den som bare er et stykke av din store
kj¾rlighet; den som du ikke beholder for deg selv; men deler ut i overflod. Det
gj¿r du for at ogsŒ vi skal fŒ glede oss med deg og fŒ del i den gleden Œ leve
i din Fars n¾rhet. Amen.
(Bo Giertz, tro pŒ Kristus, s.280)
Til
®re for Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, som var, er og vere skal, EIN
Sann Gud, frŒ ®ve til ®ve.
svennam@hotmail.com