Juledagane
Joh.1,
1-14
Hgmesse/Blomvg
og Hjelme kyrkjer
251207 og
261207
Men eg kan ta henne, eg![1]
I
Mamma, elskar du han pappa?
Kanskje var eg seks r gammal. I s fall var rstalet
1955. Eg hadde oppdaga at det var noko som heitte elske, og eg tenkte p kva
det kunne vera. Nr eg endeleg vga fritte ut mor, var eg spent, for eg
visste ikkje om ho ville bli sint. Men eg ville vite kva som lg i eit s rart
ord, og eg ville sj p ansiktet hennar nr eg spurde.
Eg stilte sprsmlet om kjrleiken til mor med eit flautt
smil, og eg var budd p at svaret ville bli knapt. Nr kveldsstellet var over,
tenkte ho berre p stupe i seng, for ho sto grytidleg opp kvar morgon. Eg var
ikke ute etter f eit endeleg svar, eg ville sj korleis mor tok det.[2]
Disse vakre ordene fra forfatteren Edvard
Hoems bok: Mors og fars historie fr pne juleprekenen i r.
Edvards far, emissren Knut Hoem hadde
odelsrett til grden Bakken p Hoem i Ytre Romsdal. Den upraktiske mannen var
ikke glad for dette, for odelen var som en vond skjebne for ham. Det var nemlig
forkynner han ville vre. Til denne tjenesten fikk han tidlig kall, og drog
hsten 1941 ut p sin frste reise som emissr for Indremisjonsselskapet med
Gudbrandsdalen som arbeidsomrde, 24 r gammel.
Edvards mor, Kristine f.Nylund mtte i 1944
som 19-rig kokke p et aldershjem p Lillehammer kjrligheten for frste gang.
Han var tysk offiser og forsvant s fort han hrte at Kristine var blitt
gravid. Med tre brdre i hjemmefronten og sm forhold i hjembygda skulle det
sterk rygg til for komme hjem med en tyskerunge. Men Kristine hadde sterk
rygg, det s den unge Knut frste gang han traff henne i januar 1945. Nr han
blir fortalt om ulykken som hadde rammet henne, utbryter han:
II
Men eg kan ta henne, eg![3] [4]
Edvard Hoems bok har berrt mange sterkt siden
den kom i 2005, ikke minst meg selv.
Da han var med i motstandskampen fikk min far
og kameratene et fristed p Bibelskolen i Staffeldtsgate. Her var Knut i 1941
en av flere som hjalp med mat og hvile. Og grden Hoem ligger i
naboprestegjeldet til der jeg selv var prest(Bud og Hustad, 1979-1990) de
frste rene av tjenesten. Jeg vikarierte alltid i Frna prestegjeld i ferier
og p fridager for presten der, og nr det var gudstjeneste i den store
Vgykirken var Knut og Kristine Hoem alltid p plass i benk og ved
nattverdbord, akkurat som jeg ogs fikk treffe p dem p samlinger i prostiet
og p forskjellige bedehus i glanstiden da Hkon Fred.Breen var Domprost p
80-tallet.
Hoemene var milde mennesker, men med sterke
erfaringer, det kunne man se.
III
Men eg kan ta henne, eg![5]
Jeg ble frst provosert av Knuts bemerkning om
Kristine, som skulle ha barn med en tysker.
Ogs jeg er p vakt mot at noen blir
diskriminert. For bruke et bilde fra travsporten er jeg opptatt av at ingen
skal starte i noe felt med handicap.
I forholdet mellom kjnnene er det i bde
samfunn og kirke et kristent kall holde fram bde mannens og kvinnens verdi.
Det skal f.eks. vre lik lnn for likt arbeid. Og like muligheter.
N er det forskjell p kjnnene. S stor at vi
stundom m tale om tverrkulturell kommunikasjon. Men p mange felt er det nok
kvinnene som er best.
Tenk p den ufattelig harde, og avgjrende
tjenesten Kystkvinna gjorde her hos oss i Herdla og Hjelma nr mennene var
p fiske, p kvalfangst og til sjs, slik Arne Mlands skulptur minner oss om
p Tednebakkane.
S Knut Hoems bemerkning frasttte meg frst.
Men i likhet med mye annet i Edvard Hoems fascinerende bok gikk ordene
etterhvert under huden p meg:
IV
Men eg kan ta henne, eg![6]
Det er Juleevangeliet etter Johannes vi
mediterer over de to Juledagene i r.
Jesus har mange navn og benevnelser i Bibelen. Noen husker
vi fra Lukasevangeliets juleberetning:
Det(er)
fdd dykk ein frelsar i Davids by.
Han er Messias, Herren.(Luk.2,11)
Et annet kjent bibelord gir oss en annen:
Menneskesonen er ikkje komen for la
seg tena, men for sjlv tena og gje livet sitt til lysepenge for
mange.(Matt.20,28)
(En kjent gammeltestamentlig profeti gir oss en tredje, Herrens tjener, prestekongen. Teksten
profeterer kanskje ogs om at Evangeliet bl.a. skulle komme til ygarden! Hr
bare:)
Sj, min tenar som eg str,
min utvalde
som eg har hugnad i!
Eg har lagt min Ande p han,
retten skal han
fra ut til folka.
Han skal ikkje skrika og ikkje ropa
og ikkje
bruka mlet p gata. Han skal ikkje bryta eit broste sev
og ikkje slkkja
ein rykande veik.
Med truskap skal han fra retten ut.
Han skal
ikkje trytna
og ikkje bryta saman
fr han har breitt ut retten p
jorda. yar og strender ventar p hans
lre.(Jes.42,1-4)
Vi kan tenke oss at Johannes i hy alder ble kalt til
biskop over de 7 menighetene som fikk sendebrevene i begynnelsen av
penbaringen. Vi blir ved hans preken en eller annen gang mellom r 95 og 103
deltakere ikke bare i vr egen julefeiring, men ogs i feiringen av Jesu fdsel
i Johannes domkirke i Efesos. Her preker Kjrlighetens Apostel nylig
hjemkommet fra kristenforflgelse og slavearbeid p Patmos om at Gud er blitt menneske
i Jesus Kristus i det vi ofte kaller for Johannesprologen.
La oss se p hva Han har si, den gang, som i
dag, konsentrert om det frste, det 12. og det 14.verset i teksten.
Nr Johannes under Helligndens inspirasjon
kaller Jesus for Ordet vil han si at det er Jesus som er Guds
kommunikasjonsmiddel til oss mennesker. Gjennom ham taler Gud til oss. Bde
gjennom det Jesus har sagt, og ikke mindre gjennom sitt frelsesverk.
Paralellteksten i Hebreerbrevet utdyper saken:
Mange
gonger og p mange mtar har Gud i tidlegare tider tala til fedrane gjennom
profetane. Men no, i desse siste dagar, har han tala til oss gjennom Sonen. Han
har Gud sett til arving over alle ting, for ved han skapte han verda. Han er
utstrlinga av Guds
herlegdom
og biletet av hans vesen, og han ber alt med sitt mektige ord. D han hadde
fullfrt reinsinga for syndene vre, sette han seg ved hgre handa t
Majesteten i det hge. (Hebr.1,1-3)
Verden er full av ord. Ogs ord, tanker,
meninger, forestillinger om Gud, Jesus og kirken. Slik er det i de forskjellige
media, i samfunnet. Ogs i kirken er det slik. Hvordan skal vi finne fram i
denne vrimmelen av ord og meninger? Og det er kanskje for mange ord. Hva er
sant? Hva er rett?
Det er Jesus som er Ordet roper den store apostel; yenvitne og sendebud som ordet betyr!
Han mener ikke bare et ord blant mange. Men Ordet. I bestemt form. Det autoritative,
det avgjrende, det eneste helt riktige ord om Gud-hvem Han er, og hvordan Han
er.
Derfor er det-kanskje er det Barnabas ord-Hebreerbrevet
kaller Jesus bildet av Guds vesen.
Ikke ett blant mange, ikke et utilstrekkelig et, men det virkelige, det sanne
bildet av Gud.
Det er som om Gud selv sier til oss:
-Ikke la alle ordene i verden om meg f all
din oppmerksomhet. Lytt frst og fremst til Ordet Jesus. Det er Han og bare Han
som viser hvem jeg er. Ordet var Gud!
Og nr ditt sinn formrkes og du ikke klarer tro p meg, da fest blikket ditt
p Jesus.
Her ligger det en stor trst for alle trette
vandrere p Himmelveien: Jesu tale til oss er fullt ut plitelig. Og Hans
gjerning for oss, Hans menneskevorden og soningsverk er fullt ut tilstrekkelig[7].
Alt fortalt i Evangeliet, foregrepet av profetene, og bevitnet av de hellige
apostler, ogs av ham som var bare en ungdom p Jesu tid, han som med sin bror
Jakob ble kalt for Tordensnnene.
V
Men eg kan ta henne, eg![8]
Men alle
som tok imot han, dei gav han rett til bli Guds born, dei som trur p namnet
hans. (Joh.1,12)
I det stille gr det ikke s rent f mellom
oss som strever med dette sprsmlet: Hva skal det til for at jeg tr kalle
meg en kristen? Hva m til for at jeg skal kunne regne meg som Guds barn?
Det er edle mennesker som spr slik. Ofte stiller
de hye krav bde til seg selv og andre. Og tenker kanskje at da m Gud stille
enda hyere krav. Men saken blir ikke enklere av den grunn.
Dersom du sliter i dette terrenget vil jeg
be deg hre godt etter:
Her str jo det helt tydelig, i selveste Juleevangeliet
i hundre at Han, Ordet Jesus gir alle som tar imot Ham rett til bli Guds
barn. Det ordet som her er gjengitt med rett kan ogs bety myndighet,
autoritet, fullmakt.
Meningen er denne: Nr Jesus gir et menneske
rett til bli et Guds barn, skjer det med fullmakt av selveste Guds Snn. Han
som bde er barnet i krybben, Frelseren p korset, og seierherren over dden og
djevelen.
ta imot betyr bare det: ta imot. Her er ingen ytelser, prestasjoner og kvalifikasjoner
mulige.
Et hjelpelst barn kan ta imot. Den uverdigste
kan ta imot. Hva kreves? En tom, pen hnd!
Rekk ut din tomme hnd mot Jesus-nettopp det
er tro p Ham. Og s gir Han deg den strste av alle gaver, seg selv.
Tar du imot Jesus, er det absolutt ingen som
kan ta fra deg retten til vre Guds barn, vre en kristen[9]!
VI
Men eg kan ta henne, eg![10]
Og Ordet
vart menneske
og tok bustad mellom oss.(Joh.1,14a)
Det er inkarnasjonen, i-kjtinga som det treffende heter
p nynorsk det handler om. Den gode biskop
Bjarne Skard(1896-1941), (han som som skrev den gedigne populrteologiske boken
Inkarnasjonen) var smkirkeprest i St.Jakob i Bergen, og senere biskop av
Tunsberg 1948-1961, la ikke skjul p at han hadde vrt liberalteolog. Han
innrmmet at han da hadde fornektet de fleste ledd i den kristne tro.
Det eneste vantroen ikke fikk tatt fra meg,
var at jeg var en synder! Det stod alltid fast, sa Skard under et nordisk
student-og gymnasiastmte i Danmark. S skildret han den lange og gripende
veien tilbake til troen p den inkarnerte, korsfestede og oppstandne Kristus.
Han hadde ikke kunnet tro p Jesu under, men,
det som avgjr saken, blir vr holdning til selve sentral-underet: at den sanne Gud blir et sant menneske! Tror man
frst det og byer seg for dette strste av alle mysterier, ja, da blir det
nrmest en selvflge at Jesus kunne g p vannet eller gjre et brdunder. Men
byer man seg ikke for sentral-underet, godtar
man naturligvis heller ikke andre undere.
En liten
snn av Davids rot, som og er Gud til like,
For vre
synders skyld forlot sitt hye himmerike.
Det var
ham tungt tenke p at verden skulle under g,
Det skar
ham i hans hjerte; i slik en hjertens kjrlighet
Han kom
til oss p jorden ned lindre all vr smerte.
(I denne
ste juletid, Biskop Hans Adolph Brorson, 1732)[11]
VII
Men eg kan ta henne, eg![12]
Og vi
sg hans herlegdom,
ein herlegdom som den einborne Sonen
har fr
Far sin, full av nde og sanning. (Joh.1,14b)
I en annen preken av Johannes, gjengitt i hans
1.brev uttrykker han det slik:
Det som
var fr opphavet, det vi har hyrt, det vi har sett med vre eigne auge, det vi
sg og det hendene vre rrte ved, sjlve livsens ord, det forkynner vi. Og
livet vart openberra, vi har sett det og vitnar om det og forkynner for dykk
det evige livet. Det var hos Far og vart openberra for oss. Det vi har sett og
hyrt, forkynner vi g for dykk, s de skal ha fellesskap med oss, vi som har
fellesskap med Far og med hans Son, Jesus Kristus. Og dette skriv vi s gleda vr skal vera
fullkomen.(1.Joh.1,1-4)
Vi s. Vi hrte. Vi rrte ved. Det
apostoliske vitnesbyrd str Biskopen i Efesos ikke alene om. Han str sammen om
saken med de andre 11 i Jesu flge, og en ikke ukjent Paulus, tidligere nidkjr
forflger av de kristne.
Det greske ordet som brukes for se, betyr egentlig dvele ved, se nye p. Apostlene har sett Jesu herlighet! Visst
har de sett Hans jordiske ringhet. De s nr Han var trett, trstet og led. Men
over alt annet str at de har sett Faderens herlighet gjennom Snnen, ved
nden.
Vantroen ser bare en kontroversiell snn av en
snekker fra Nasaret. Men apostlene og hele kirkens tradisjon brer med seg
vitnesbyrdet om, ja, jubelen over Han som kom, og kommer med nde og sannhet.
Med nde-ikke straff, men tilgivelse-for alle slags synder og alle slags
syndere! For de fineste og de sjofleste, for de syndige og for de skjulte
synder. For Han er full av nde. Hans ndekar blir aldri tomt! Han har et
uutmmelig hav av nde ta av!
Men Han er ogs full av sannhet. Det Han
sier, kan du stole p. Bibelen er en troverdig og forpliktende penbaring.
Det var ikke s rart at de frste kristne
satte alt til side for flge den inkarnerte og oppstadne Kristus.
Og takket vre deres kallstroskap har vi ogs
ftt evangeliet til vre kyster. Og skal f sende Evangeliet videre ut i Kirke
og misjon.
VIII
Men eg kan ta henne, eg![13]
Emissr Knut Hoems bemerkning p en
predikantreise i Gudbrandsdalsbygda Nordre l tidlig i 1945 griper oss. Frst
ryster den. For det handler om s vanvittig srbare saker. S kjenner vi den
milde tonen som ligger under:
D han t kveldsmat med vertsfolket, spurde han kvifor
den unge kvinna som budde hos dei, var s ulykkeleg, og dei sg p kvarandre og
sa det var meir enn ulykke. Ho skulle ha barn med ein tysk soldat som var
forsvunnen same hausten.
Jas?
Ja, slik hang det alts saman.
Da sa han:
Men eg kan ta henne, eg![14]
Vi treffes av de 5 ordene, med et ekstra eg
til slutt. Det er slikt et vakkert bilde p Det Hellige Evangeliet i en sum
dette. Det er juleevangeliet, men ogs pske og pinse p n gang!
Gud
sende ikkje Son sin til verda for at han skulle dmma verda, men for at verda
skulle bli frelst ved han. (Joh.3,17)
IX
Men eg kan ta henne, eg![15]
Den 18. oktober 1947 sto et ungt brudepar
foran sokneprest Ingvaldstad i den store hvitmalte kirken p srsiden av
Frnafjorden. Ikke av forelskelse, mer av gjensidig behov. Men fra fattige kr
vokste kjrligheten langsomt fram.
Da Edvard Hoem som barn hadde tatt mot til seg
og spurt moren Kristine om foreldrenes forhold, svarer hun:
... med ei ryst som var ukjenneleg, det som skulle ligge
p meg i femti r:
Eg var ikkje s glad i far din da eg kom saman med han,
men eg vart glad i han, for han var trufast, og truskap er like viktig som
kjrleik.[16]
Ogs Kristine vitner om det dypeste i
Evangeliet:
For hans
miskunn mot oss er stor. Herrens truskap varer evig. Halleluja! (Sal.117,2)
X
Men eg kan ta henne, eg![17]
Edvard Hoems harde historie skildrer
hverdagsliv og kristenliv blant smkrsfolk.[18] Og tilgivelsens makt i menneskelivet blir skildret med svrt
smertefulle erfaringer som bakteppe. Jeg synes det passer godt bde p en
Juledag og p Kirkens minnedager for St.Stefanus og smbarna i
Bethlehem(28.desember)[19]
holde frem at inkarnasjonen og vrt kristenkall, ja, endatil martyra som levd kristent liv hrer
sammen:
Hvordan kunne Knut og Kristines prosjekt g?
Hvordan kunne de holde ut?
For si det med min forgjenger Arnfinn Haram
i en bokanmeldelse i Dag og Tid: For Knut Hoem var den egentlige odelen ikke
jorda og tta, men Guds Ord og Guds vener....Mennesket skal vere Guds ven og
like, koste kva det koste vil. Sterkast kjem kanskje dette til uttrykk... - nr
Hoemen vert pkyrd av ein trikk i Trondheim og vert liggjande p sjukehuset;
halvt i uvit og rske, ropande p Gud med dei einaste orda som held: Fadervr..,
gjenteke og gjenteke som eit litani av fortviling og von p same tid. Nr s
nokre indremisjonsvener kjem p vitjing og ser den sjuke, fell dei straks p
kne i rommet - og vi er nesten inne i Bibelen eller i alle hve i
eit...landskap det ikkje er lett finne att i dagens Noreg.
Det er kanskjedenne hendinga som fr Kristine, til skjne
korleis ho hadde kome til elske denne mannen. dei be hadde overvunne skam
og fordming og vendt veikskapen og det srbare til styrke, ...ein styrke som
toler vere veik og avkledd.
...(Hoem-) histori(a) er ein traktat om det
menneskelege,...(men nett)der hyrer det kontemplative heime: dei lange synene,
fordjupinga, det uforklrlege, tolmodet. Og der har askesen sin plass: Dei
strenge kra, disiplinen, det harde arbeidet. Berre slik blir mennesket til. Og
Kristine hata alltid "den ustanselege vinden"...p Hoem. Men
(der)...laga (ho)seg ein heim.[20].
Etter mer enn 40 r som omreisende predikant
sluttet Knut Hoem reise.
Han fryda seg over vera heime, vera der mor var. Ho var
gladare enn eg nokon gong hadde sett henne. Eg sg at ho strauk han kjrleg
over nakken medan ho skjenkte kaffe i koppen hans. Det kjrteiknet eg hadde
sett etter i min barndom sg eg da eg hadde fylt tretti r.[21]
Hvordan kunne det g? Hvordan kunne de holde
ut? Og, hvordan kan vi n mlet
hjemme hos Jesus?
Edvard Hoem sier om faren at
Han hadde oppdaga at andre menneske tok den milde og
veike veremten han som ei oppmoding til legge press p han.[22]
Det m ha vrt tft for Knut.
I en telefonandakt fra 1970 sier han:
Om det kjennest som om Gud er borte for deg, s hyr kva
han seier, din far i himmelen. Eg kan ikkje glyme deg, sj i begge mine hender
har eg teikna deg.[23]
Og p Knut og Kristines graver p Vgy
kyrkjegard ved Julsundet str siden Kristines gravferd i januar 2001 et
gravmotto hun valgte:
Ave crux, spes unica.
(Ver helsa, kross, vr einaste von).[24]
Til re for Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, som var og er, og
vera skal, ein Sann Gud, fr ve og til ve!
[1] Edvard
Hoem: Mors og fars historie, s.5-6. Forlaget Oktober, 2005. ISBN
82-495-0365-1
[2] Edvard
Hoem: Mors og fars historie, s.138. Forlaget Oktober, 2005. ISBN
82-495-0365-1
[3] Rune Larsstuvold 25.09.2006 p
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1641507
[4] Edvard
Hoem: Mors og fars historie, s.138. Forlaget Oktober, 2005. ISBN 82-495-0365-1
[5] Edvard
Hoem: Mors og fars historie, s.138. Forlaget Oktober, 2005. ISBN
82-495-0365-1
[6] Edvard
Hoem: Mors og fars historie, s.138. Forlaget Oktober, 2005. ISBN
82-495-0365-1
[7] Etter
Sokneprest George Johnsen, Vgsbygd: Veien, sannheten og livet. Luther
forlag, 1976, s.9-10. ISBN 82-531-7167-6.
[8] Edvard
Hoem: Mors og fars historie, s.138. Forlaget Oktober, 2005. ISBN
82-495-0365-1
[9] Etter
Sokneprest George Johnsen, Vgsbygd: Veien, sannheten og livet. Luther
forlag, 1976, s.13-14. ISBN 82-531-7167-6.
[10] Edvard
Hoem: Mors og fars historie, s.138. Forlaget Oktober, 2005. ISBN
82-495-0365-1
[11] Etter
Sokneprest George Johnsen, Vgsbygd: Veien, sannheten og livet. Luther
forlag, 1976, s.16-17. ISBN 82-531-7167-6.
[12] Edvard
Hoem: Mors og fars historie, s.138. Forlaget Oktober, 2005. ISBN
82-495-0365-1
[13] Edvard
Hoem: Mors og fars historie, s.138. Forlaget Oktober, 2005. ISBN
82-495-0365-1
[14] Edvard
Hoem: Mors og fars historie, s.138. Forlaget Oktober, 2005. ISBN
82-495-0365-1
[15] Edvard
Hoem: Mors og fars historie, s.138. Forlaget Oktober, 2005. ISBN
82-495-0365-1
[16] Edvard
Hoem: Mors og fars historie, s.6. Forlaget Oktober, 2005. ISBN 82-495-0365-1
[17] Edvard
Hoem: Mors og fars historie, s.138. Forlaget Oktober, 2005. ISBN
82-495-0365-1
[18] Rune Larsstuvold 25.09.2006 p
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1641507
[19]
Juletiden: 24. desember (ettermiddag)
til og med 12. januar. Det er 3 hytidsdager og 7 festdager i juletiden:
Herrens Fdsel (hytid, 25. desember)
Den hellige Stefanus, Kirkens frste martyr (fest, 26. desember)
Apostelen og evangelisten Johannes (fest, 27. desember)
De uskyldige barn i Bethlehem (fest, 28. desember)
Den hellige familie - Jesus,
Maria og Josef (fest,
29. desember)
6. dag i juleoktaven (fest, 30. desember)
7. dag i juleoktaven (fest, 31. desember)
Guds Hellige Mor Maria (hytid, 1. januar)
Herrens penbaring, Epifania (hytid, 5. januar)
Herrens Dp (fest, 12. januar)
(kilde: www.katolsk.no )
[20]
Bokanmeldelse av Pater Arnfinn Haram O.P. 10.12.05 i
Dag og Tid. Edvard Hoem: Mors og fars historie, s.198. Forlaget
Oktober, 2005. ISBN 82-495-0365-1
[21] Edvard
Hoem: Mors og fars historie, s.203-204. Forlaget Oktober, 2005. ISBN 82-495-0365-1
[22] Edvard
Hoem: Mors og fars historie, s.170. Forlaget Oktober, 2005. ISBN
82-495-0365-1
[23] Edvard
Hoem: Mors og fars historie, s.197. Forlaget Oktober, 2005. ISBN
82-495-0365-1
[24] [24] Edvard
Hoem: Mors og fars historie, s.207. Forlaget Oktober, 2005. ISBN
82-495-0365-1