ÇHan kan altsŒ meeget vaaarmt anbefales.È
Den inderlige bergensdialekten i den andre siden av trŒden understrekteordet varmt.
Et brenselsfirma var blitt spurt om de visste noen som kunne seover oljeovnen f¿r den ble tent i h¿st. Joda, noen dager etter stoservicemannen i stuen. Noen minutter, og sŒ var kjelen ute.
ÇSe her, her hadde du fŒtt problemer.È
Han holder opp en finger med svart sot. ÇDet e bek, dette her.Oljen kommer ikkje frem nŒr det ser sŒnn ut! Og se her, det e nesten ikkjepassasje i hollet.È
Frem kom hammer og jern for Œ gj¿re sin jobb.
Jeg betrakter fingrene og hendene til mannen. De blir svartere ogsvartere. En medbrakt st¿vsuger suger opp etter hvert. Til slutt er han ferdig.Hullet fra tanken §er Œpnet, og st¿pegodset i kjelen er blitt helt rent.
ÇSe her, sŒnn ska det se ut.È
SŒ setter han ny veke i, f¿r kjelen kommer pŒ plass. Ny oljepumpes opp, og sŒ tenner han. Etter et par fors¿k, ÇVent no, der mŒ komme nokolje,È tennes flammen.
En vidunderlig blŒ flamme.
ÇNo brenner han pŒ det varmeste.È
I dag vil Jesus fortelle oss at Han skal komme igjen! En sv¾rtviktig sak! Derfor forteller Han oss en lignelse om ti brudepiker som ventet pŒat brudgommen skulle komme.
Litt f¿rst om bakgrunnen for Bibelordet til oss i dag.
Evangelieteksten pŒ Siste s¿ndag i kirkeŒret er hentet fra etst¿rre avsnitt i Matteusevangeliets kap. 24-25, som handler om Jesu gjenkomstog de siste ting. Mens kap. 24 f¿rst og fremst taler om tegn som skal skje f¿rJesus kommer, og med advarsler knyttet til dette, gir kap. 25 tre lignelser sompŒ hver sin mŒte taler om n¿dvendigheten av Œ vŒke for Œ v¾re klar nŒr Herrenkommer. VŒr lignelse er Žn av disse.
ÇDa skal himmelriket v¾re likt ti brudepiker som tok lampenesine og gikk ut for Œ m¿te brudgommen.È(25,1)
ÇHimmelriketÈ er et uttrykk som brukes sv¾rt ofte hos Matteus. DetstŒr for det samme som "Guds rike" hos de andre evangelistene.ÇHimmelriketÈer n¾r der hvor Gud er, der Frelsen i Jesus Kristus er: I Kristi Menighet ogKirke.
Her blir Menigheten sammenlignet med en prosesjon av brudepikersom gŒr brudgommen i m¿te.
Det er fest nŒr det er bryllup!
Men hvordan skjer det nŒr noen skal gifte seg?
To som er glade i hverandre finner ut at de vil dele livet sammen.De tar kontakt med presten, ordner med papirer, avtaler dag og tid i kirken,leier kanskje et sted Œ ha selskap, bestiller mat, invitere gjester, finnerforlovere.
Og sŒ: Den store dagen!
Det er nok et stort alvor, men ogsŒ ofte en sitrende glede ogforventning nŒr brud og brudgom blir stilt hver sine to sp¿rsmŒl, de svarer toganger to ÇJAÈ, gir hverandre hŒnden, og presten proklamerer dem til retteektefolk:
ÇFor Guds Œsyn og i n¾rvere av desse vitna har de no lovakvarandre at de vil leva saman i ekteskap og har gjeve kvarandre handa pŒ det.Difor gjer eg kunnig at de er rette ektefolk I Namnet Œt Faderen, Sonen, og DenHeilage Ande.È(Vigselsritualet, s.98flg. i:Gudstenesteboka I/II, (Verbumforlag, Oslo 1991/1996.))
Men det er to andre framme i koret i kirken nŒr noen gifter seg.Det er naturligvis forloverne, de som skal v¾re vitner om at brudeparet ergift.
Vi kunne godt si at de ti brudepikene vi h¿rer om i dag, er enslags forlovere.
Men egentlig har de en enda viktigere rolle.
For brudepikene har her n¾rmest tatt brudens plass!
Skikken var at brudepikene i teksten skulle f¿re bruden tilbrudgommens hjem. NŒ var de blitt sendt ut for Œ gjenta operasjonen. Han skullef¿res til henne.
Men henne h¿rer vi ikke noe om.
Istedet legges all vekt pŒ deres venting pŒ brudgommen.
Men det var m¿rkt ute, og derfor hadde de brennende oljelamper medseg.
De gledet seg alle: Bare han kom, sŒ skulle festen ta til, og denpleide pŒ de trakter Œ vare opp mot en hel uke! Det var ikke rart om de varforventningsfulle, det er jo vi ogsŒ om vi blir bedt til bryllup!
Det Œ vente pŒ at Herren kommer igjen, h¿rer med som engrunnleggende side ved troen:
ÇMen vi har vŒr borgerrett i himmelen, og derfra venter viHerre, Jesus Kristus, som frelser.È(Fil. 3,20; jfr. ogsŒ 1.Tess 1,10f.)
Ventende brudepiker: Et bilde pŒ menigheten.
Og blant disse altsŒ fem kloke, og fem uforstandige.
Det er jo dypt alvorlig at Jesus sier fem, og ikke bare Žn ellerto. Med dette gj¿r Han det klartat mange av dem som h¿rer med til den ytre kristenheten, egentlig kan vise segŒ leve i selvbedrag.
ÇDa skal himmelriket v¾re likt ti brudepiker...È(25,1)
Jesus sier "da" og mener nŒr Han kommer igjen.
Den siste tid, altsŒ.
Dette blir en s¿vnens tid i kirken. Det var nemlig ikke bare deuforstandige som sovnet, men ogsŒ de kloke.
ÇDa det trakk ut f¿r brudgommen kom, ble de s¿vnige og sovnetalle sammen.È(25,5)
Det er sv¾rt menneskelig at nŒr det blir lenge Œ vente, gŒr entr¿tt. Og havner i dr¿mmeland.
At det er s¿vnens tid, betyr at menigheten ikke lenger skj¿nnerhva som virkelig skjer.
ÇFred og ingen fareÈ, (1Tess 5,3)
Det mŒ ha v¾rt litt av et syn med de 10 brudepikene, som sto der im¿rket, med tente lamper. Da tiden gikk, kom ogsŒ nok irritasjonen hos noen:Dette var da sv¾rt! Han sa at han skulle komme! Vi kan ikke stŒ her pŒ dennemŒten! Men etter at de har sovnet lyder ropet:
ÇBrudgommen kommer! GŒ og m¿t ham!È Da vŒknet alle brudepikeneog gjorde lampene sine i stand.È(25,7)
Det var noe som skilte de kloke fra de uforstandige: Oljen pŒlampen.
At de var spente, og ventet pŒ brudgommen, ser vi av at alle haddeolje pŒ lampene sine.
Bare 5 hadde v¾rt sŒ fornuftige Œ ta med reservekanne, i tilfelleav at det skulle dra ut f¿r brudgommen kom.
ÇDa vŒknet alle brudepikene og gjorde lampene sine i stand. Mende uforstandige sa til de kloke: ÇLa oss fŒ litt av oljen deres, for lampenevŒre slokner!È ÇNei,È svarte de kloke, Çdet blir ikke bli nok bŒde til oss og til dere. GŒ heller tilkj¿pmannen og kj¿p selv!È Mens de var borte for Œ kj¿pe, kombrudgommen,...È(25,7-10)
De 5 som er borte er for sent ute, Han kommer mens de er vekke!
Idet brudgommen kommer, og de uforstandige blir klar over at deikke er forberedt og derfor pr¿ver Œ fŒ seg olje fra sine venninner, fŒr deh¿re at Çdet blir ikke nok bŒde til oss og til dere,È(25,9)
Hver enkelt mŒ selv s¿rge for Œ ha olje pŒ lampen.
Dette er f¿rste hoveddel av det lignelsen vil si.
Den andre hoveddel av budskapet er:
Det er for sent Œ begynne Œ tenke pŒ dette nŒr Herrenkommer.
Den rette klokskap bestŒr i Œ ha forberedt seg i god tid. Da erdet ikke farlig enten Herren kommer tidlig eller sent. Denne klokskap kallerJesus for ÇŒ vŒkeÈ, (25,13).
vŒke er helt n¿dvendig, fordi ingen vet dagen eller timen:
ÇSŒ vŒk da! For dere vet ikke hva dag deres Herre kommer. Mendet skal dere vite: dersom husbonden visste nŒr pŒ natten tyven kommer, villehan vŒke og ikke la ham bryte inn i huset sitt.
V¾r derfor ogsŒ dere beredt! For Menneskes¿nnen kommer i dentime dere ikke venter det.È(Matt 24,42-44) (Jfr. Mark 13,36; 1.Pet 2,1; p 2,5)
Dette er pŒ den ene siden pussig, for Jesus taler mye om tegneneforut for sitt komme. Likevel ser det ut til at de fleste ikke oppfatter hvasom skjer, og derfor alt for lett blir "tatt pŒ sengen"nŒr Hankommer.
Jesus kritiserer ikke at de sovnet. Det som var feil hos de 5 som ikke hadde olje nok, var atde ikke hadde tenkt pŒ at det kunne dra ut. De hadde ikke olje nok, fordi deikke hadde mer enn det som var pŒ lampen. Ingen reservekanne. Derfor fŒr deikke v¾re med i selskapet! Selv om de banket pŒ d¿ren til festhuset alt dekunne. De hadde kommet for sent, fordi de ikke hadde nok brennstoff. SŒ begyntefesten uten dem.
Et ÇHerre, herre, lukk opp for oss!È
Noen hver av oss har vel kommet for sent en gang? Kanskje for senttil flyet pŒ Flesland? Eller for sent til toget pŒ jernbanen i Bergen? Det erikke g¿y Œ se flyet lette uten oss, eller toget forsvinne ut av perrongen utenat vi er om bord!
Eller for sent pŒ jobb, pŒ skolen. Arbeidet eller oppgaven du tokpŒ deg kom inn etter deadline.
Det er lite kjekt Œ v¾re for sent ute. Men det er i allefallveldig, veldig dumt Œ ikke v¾re klar nŒr Jesus kommer igjen!
Det Jesus aller mest vil legge oss pŒ hjertet i dag er dette:
ÇVŒk derfor; for dere kjenner ikke dagen ellertimen!È(25,11b-13)
Du ser, Han vil ikke at du skal v¾re for sent ute! Han vil at duskal fŒ v¾re med nŒr festen i Himmelen begynner!
Derfor gjelder det Œ v¾re klok, slik som de 5 forstandigebrudepikene. Hva var det de s¿rget for? Nok olje til lampene sine, slik at deklarte Œ v¾re pŒ post nŒr ropet l¿d: Han kommer!
Hvordan skal vi v¾re klare til Œ ta imot Jesus nŒr Han kommer! Ja,vi mŒ ha olje pŒ lampene vŒre. Nok olje! Men hva mener Jesus nŒr Han snakker omolje?
Den brennende oljen, lampen, og det brennende lyset er i Bibelenet bilde pŒ at Jesus er n¾r.
I det GT beskrives Guds n¾rv¾r i templet i Jerusalem pŒ dennemŒten:
ÇEn lampe som lyser for mitt Œsyn i Jerusalem, den byen jeg harutvalgt til bolig for mitt navn.È(1.Kong.11,36b)
Og lenger framme i Matteusevangeliet skildres Guds n¾rv¾r imenigheten slik:
ÇDere er verdens lys! En by som ligger pŒ et fjell, kan ikkeskjules.È(Matt.5,14)
I Johannesevangeliet er bildet speilvendt. Der sier Jesus:
ÇJeg er verdens lys. Den som f¿lger meg, skal ikke vandre im¿rket, men ha livets lys!È(Joh.8,12)
ha tente lamper er Œ v¾re n¾r Jesus!
Ç...de som var ferdige, gikk sammen med ham inn tilbryllupet...È(25,10b)
SŒ skjer det at d¿ren blir stengt, og brudgommen sier: ÇSannelig,jeg sier dere: Jeg kjenner dere ikke!
kjenne Jesus og Œ v¾re kjent av ham, er to sider av samme sak. kjenne Faderen og S¿nnen er uttrykk for et sant forhold til Gud:
ÇOg dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanneGud, og Ham du har utsendt, Jesus Kristus.È (Joh. 17,3) (Jfr. Joh. 10,14.27;Gal 4,9.)
ÇKjenneÈ brukes i Skriften for Œ betegne det dypeste personligefellesskap, f.eks. nettopp fellesskapet mellom mann og hustru, brudgom og brud.
Nettopp persons- og livsfellesskapet som ordet ÇkjenneÈ peker pŒ,er poenget i lignelsen.
Han er brudgommen!
Vi skulle v¾re Kristi brud!
Med brennende lamper!
Og olje nok!
Dette betyr at du og jeg mŒ holde oss n¾r til Guds Ord! Til Jesus!La Han fŒ v¾re vŒr Frelser, og vŒr Herre i liv og i d¿d. Da er Han n¾r hos oss,og da har vi olje pŒ lampene vŒre, olje nok. Det betyr ogsŒ at Han vil hjelpeoss Œ vente pŒ Ham. Selv om vi blir trette, selv om vi blir mismodige. Han ermed oss bare vi vil holde oss n¾r til Ham!
I dag stŒr en servicemann som forstŒr seg pŒ oljeovner, oljelamperog olje i kirken. Men aller mest forstŒr Han seg pŒ deg.
Det er Jesus.
ÇHan kan altsŒ meeget vaaarmt anbefales.È
Kanskje Han mŒ si til deg i dag:
ÇSe her, her hadde du fŒtt problemer.È
ÇOljen kommer ikkje frem nŒr det ser sŒnn ut! Og se her, det enesten ikkje passasje i hollet.È
Tilf¿rselen fra tanken er gŒtt tett. Ikke nok olje. SŒ mŒ hankanskje holde opp en finger for Œ vise deg hva som er blitt galt i ditt liv.
Til og med sette ned foten. For du mŒ gj¿res ren.
Guds hammer, Ordet, mŒ gj¿re sin jobb.
Jesu utstrakte hender armer og naglemerkede hender pŒ korset blesvarte av sot fra Guds brennende vrede for at du skulle bli ren.
Og i Forsoningen suger Guds st¿vsuger opp alle dine synder.
Alt har Han gjort ferdig! Alt er blitt helt rent.
ÇSe her, sŒnn ska det se ut.È
Tilf¿rselen av olje er Œpnet, ny olje pumpes opp.
ÇVent no, der mŒ komme nok olje.È
SŒ tenner han deg pŒny. En vidunderlig blŒ flamme tennes.
ÇNo brenner han pŒ det varmeste.È
Guds brennende kj¾rlighet i Jesus Kristus kan fylle selv de mestinngrodde ovner. Guds brennende kj¾rlighet i Jesus Kristus kan varme opp bŒdekalde hjerter og kalde stuer, kalde menigheter, en kald kirke.
Olje pŒ lampen! For Jesus kommer igjen!
Det gjelder Œ vente pŒ at Han kommer!
Det mŒ ikke skje at Han mŒ konstatere: Jeg kjenner deg ikke! Denrette mŒten Œ vente pŒ, er Œ leve livet sitt som Hans venn, la Han fŒ v¾re dinFrelser og din Herre!
Da venter du rett!
Til ®re for Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, som var, erog vere skal, EIN Sann Gud, frŒ ®ve til ®ve.