4.s.e.pinse II

Luk.15,11-32

H¿gmesse

 

Heim vil Han henta den bortkomne Son!

 

I

 

Det stŒr ingensteder i Bibelen at Gud er bekymret hvis en stjerne eksploderer. Kanskje han hellerikke setter s¾rlig mye inn pŒ Œ hindre l¿pske kometer eller kokende vulkaner.Men Bibelen sier mange steder at Gud bryr seg hvis et menneske kommer ut avkurs.

 

Gud er den Jesussom tilgir kvinnen som var falt i synd, til og med f¿r hun fŒr sagt at hun erlei seg. Gud er kvinnen som mistet Žn av ti s¿lvmynter, og som feide og lettehuset rundt for Œ finne den ene. Gud er hyrden som kan tenke seg Œ forlate denittini sauene han har - for Œ finne den ene som har gŒtt seg bort. Og, Gud ernettopp som faren i dagens evangelium, som hiver all verdighet over bord ogl¿per av sted for Œ kaste seg om halsen pŒ den bortkomne s¿nnen, til og med f¿rgutten fŒr sagt at han angrer. Han godtar ingen tapsprosent!È(Fra andaktsboka"N¾rmere" av Asbj¿rn Kvalbein.)

 

II

 

Bakgrunnen fordagens evangelium er fariseernes og de skriftl¾rdes misn¿ye med at ÇTollerneog synderne holdt seg n¾r til Jesus for Œ h¿re HamÈ.(Luk. 15,1)

 

Vi glemmer lettat liknelsen om den fortapte s¿nn egentlig er en liknelse om to s¿nner. Dethandler om to mennesker som begge er skapt av Gud og elsket av Gud. Den enekommer bort, men blir funnet igjen. Den andre er hjemme, men vi mŒ forstŒ detslik at han likevel er borte.

 

Men mer om hanom en liten stund.

 

NŒr vi leserJesu ord i dag til oss, blir vi slŒtt av storheten i deres enkelhet.

 

Den bortkomnesonen var pŒ seks stasjoner:

 

1. Hjemme hosGud.

2. PŒ veibort fra Gud.

3. Helt bortefra Gud.

4. I ferd medŒ komme til seg selv.

5. PŒ veihjem.

6. Hjemmeigjen hos Gud.

 

Hvor er du? NŒ skalvi gŒ gjennom liknelsen. Og sŒ fŒr vi svare selv. Hvor er du og jeg i forholdtil de seks stasjoner i liknelsen?

 

Er vi:

 

Hjemme ellerborte fra Gud?

 

III

 

Lignelsenforteller altsŒ om hvordan et menneske kan komme bort. Den yngste s¿nnen pŒ etgŒrdsbruk ber om Œ fŒ den del av arven som tilkommer ham, for Œ reise til etfremmed land.

 

Det er, pentsagt, et uttrykk for at han ¿nsker faren d¿d. Men det handler om mer: Han¿nsker Gud d¿d og ute av sin tilv¾relse.

 

Og ¿nsket blirfaktisk innvilget! Arven blir innl¿st i penger. Masse penger. ÒJeg vil nŒ levelivet, ogsŒ! Jeg vil gj¿re som jeg vil! Med kroppen, ungdommen, helsen,pengene, kj¾rligheten. Gud kan jeg tenke pŒ senere.Ó Og alt dette er nok til Œskaffe seg glade dager og nyte livet-for en stund. I det fremmede landet blirdet visst nok av bŒde piker, vin og sang. Men det varer bare en stund.

 

Inntil det erskuslet bort alt sammen. Da finnes det ikke lenger noen venner.

 

Ikke barevenne-og pengemangel, men ogsŒ matmangel kommer over ham. Det blir  hungersn¿d i landet.

 

SŒ ender han igrisebingen. Det laveste sted man kunne tenke seg.

 

Lenger ned vardet ikke mulig Œ komme.

 

IV

 

Det er ikke noemŒl for Gud Œ trykke oss sŒ langt ned som mulig. Men det gjelder ogsŒ Œ oppdagehvor fattig og elendig man egentlig er. For da kan det skje man minnes den Farman engang sŒ tankel¿st forlot. Og: At man minnes ham, betyr at man hele tidenhar v¾rt i Hans tanker.

 

Han har ikkeglemt sitt barn! Det er det merkelige og fantastiske!

 

ÇHan kom tilseg selvÈ,(Luk.15,17)stŒr det. Her handler det ikke om psykologi, men om Guds gjerning, Den Helligends gjerning. Det mŒ vi slutte ut fra hele Skriftens samlende vitnesbyrd.

 

For Jesus harogsŒ sagt: ÇIngen kan komme til meg uten at Faderen som har sendt meg, drarhamÈ. (Joh.6,44.)

 

SŒ begynnervandringen hjemover. Gutten gruer seg. Han har van¾ret seg selv. Han har voldtGud van¾re og sorg.

 

NŒ skulle vivente at faren ville avvist gutten, eller i allefall stilt betingelser nŒr hankom.

 

Hvordan ville visom foreldre klare Œ ta det om vŒr barn oppf¿rte seg slik?

 

Neppe bra. Vikunne lett ha sagt: ÒHar han stelt seg sŒ dumt, fŒr det bare v¾re.Ó

 

Men her aner vien far som hver dag stŒr ved gŒrdsporten og ser. Speider. Kommer han ikkesnart? Skal ikke s¿nnen min komme?

 

Men legg nŒ n¿yemerke til hva det stŒr:

 

ÇDa han ennŒvar langt borte, fikk faren se ham, og han syntes inderlig synd pŒ ham. Han l¿ps¿nnen i m¿te, kastet seg om halsen pŒ ham og kysset hamÈ. (Luk.15,20b)

 

ÇDa han ennŒvar langt borte, fikk faren se hamÈ.

 

V

 

StiftsprostGustav Jensen skrev en gang: ÇNŒr jeg skal d¿, vil jeg gjerne ha disse ordenelest:

 

ÇDa han ennŒvar langt borte, fikk faren se hamÈ.

 

Vi husker setningenfra lignelsen om Çden fortapte s¿nnÈ. Han som hadde rotet seg bort og s¿lt segtil i elendigheten i det fremmede, blir altsŒ gjenkjent og tatt imot av Far.Det var sikkert ikke sŒ enkelt for de andre Œ dra kjensel pŒ ham. Han var joikke slik da han dro. Velutdannet og med en naturlig utferdstrang begav han segav sted, for litt etter hvert Œ bli trukket lenger og lenger ned ielendigheten. Hvem kunne sŒ kjenne igjen den skitne og utlevde lassisen som nŒhadde begitt seg pŒ hjemvei? Neppe broren. Han var jo skikkelig og trofast somansvarsbevisst hjemmearbeidende. Og tjenerne kjente vel bare til han som ikkevendte tilbake, men som ryktene visste Œ fortelle hadde s¿lt seg sŒforskrekkelig til.

 

Men Far speiderog lengter. Han kan ikke annet. For han er jo Far! Og kan Far annet enn ta imots¿nnen som har begitt seg pŒ hjemvei?

 

ÇDa han ennŒvar langt borte, fikk faren se hamÈ.

 

Jeg vil gjerneholde dette bildet frem for meg lenge. For jeg trenger det f¿rst og fremstselv. Fordi jeg trenger sŒ mye tilgivelse. Gud ser. Gud gjennomskuer. Gudtilgir. Gud elsker. Slik er han.

 

Jeg ¿nsker atbildet skal feste seg ogsŒ hos deg. (Etter sogneprest em. Magne C. Krohn i:VLtorsdag 27/6-96) Slik at vialdri mister det noen av oss!

 

VI

 

SŒ bekjennergutten den synd han allerede hadde bekjent, og som Gud allerede hadde h¿rt f¿rham begav seg hjem.

 

Og sŒ kommer hanhjem-og ser at faren har stŒtt og ventet! Ikke et eneste Òtakk for sistÓ,verken i ord eller i handling kommer fra faren.

 

Nei, han blirmottatt med glede! Det blir jubel og fest hjemme hos Gud. Han fŒr byttet utsine skitne filler med den herligste drakt.

 

Fine kl¾r, ringpŒ fingeren, sko pŒ f¿ttene.

 

Hva betyr dette?

 

De finekl¾rne  er et bilde pŒ Kristi rettferdighet,den som Han har vunnet, og som strekker til ogsŒ for oss. Den skjuler oggjemmer alle vŒre synder, og lar dem forsvinne for alltid.

 

Hva betyrringen? Det Œ v¾reKristi brud.

 

Men skoeneda?

 

Her kan vi tenkepŒ det kjente ordet hos Paulus:

 

Ç...og ha somsko pŒ f¿ttene den beredskap som Fredens evangelium girÈ.(Ef.6,15)

 

I Ef.6 handlerdet om den kristnes utrustning til tjeneste. Da er fott¿yet viktig. F¿ttene mŒkles med sandaler. Det handler om beredskap til bŒde Œ stŒ, gŒ og kjempe uten Œbli trett.

 

Hel og fullrestaurering med tanke pŒ tjeneste!

 

VII

 

Man sŒ har viogsŒ den andre s¿nnen! Situasjonen i det tilfellet er til Œ grŒte over.  For det gŒr an Œ v¾re borte selv om ener hjemme. Han hadde alltid skikket seg vel og gjort sin plikt. Men det var enfeil med ham som kom fram da broren kom tilbake. Han hadde aldri elsket sinfar, heller ikke sin bror. Han hadde sett pŒ sitt eget beste, pŒ arven som engang ventet, og pŒ det gode han allerede nŒ kunne fŒ-og som han attpŒtil syntesvar gjerrig tilmŒlt.

 

Dette er tilfariseere den gang som nŒ. Denne s¿nnen mener seg Œ vite at han b¿r regnesblant de bedre folk i Guds ¿yne. OgsŒ det er en mŒte Œ v¾re fortapt pŒ!  Det stŒr jo at han holder seg borte frafesten! Men dette er en farligere mŒte Œ v¾re borte pŒ som er vanskeligere Œlege.

 

Legg n¿ye merketil Evangeliet i dag:

 

Begge s¿nnene var like elsket.  Begge gjorde de sin far sorg. Men den ene gjorde Ham ogsŒ glad!Slik er det med oss alle. Vi er alle syndere. Vi har alle gjort Gud sorg! Men vi kan gj¿re Ham og Himmelens englerden store glede Œ vende om, bekjenne og be om tilgivelse. SŒ  ¿nskes vi velkommen inn i den storeglede.(BoGiertz, leve med Kristus, s.37-38,Luther-SambŒndet, Oslo 1977)

 

Som det stŒr isalmen:

 

ÒHEIM VILDU HENTA DEN BORTKOMNE SON.Ó

 

Liknelsenhandler om Guds frelsesvilje. Om Guds store, store kj¾rlighet overfor syndere.Og at Han tilgir hver den synder som vender om til Ham. OgsŒ du og jeg. Slik erHan!

 

VIII

 

Hvor er du? Slik spurte vi f¿rst i prekenen.

 

Kanskje du sitterher i kirken i dag og har kommet bort fra Ham?

 

Himmelen har enforpost i denne verden. I denne verden som i seg selv er som Òlandet langtborte.Ó Ved Evangeliet og Prekenen av sitt Ord roper Gud ved sin nd pŒmennesker som vil h¿re, og ta i mot.

 

Kom hjem, sierHan Òsom vil henta den bortkomne son!Ó

 

Bortkomne s¿nnerog d¿tre. For Han vil ikke at noen skal mistes og gŒ fortapt.

 

Dersom du nŒ eri ferd med Œ Òkomme til deg selv:Ó

 

Se da atomvendelsen ikke bare er syndsbekjennelsen:

 

Nei, det Œ bli omvendter Œ virkelig komme til Gud. Helt fram til Ham. Helt fram til festen.

 

Det nytter ikkebare Œ si: Ò , jeg er en slik synder.Ó AltsŒ erkjenne synden.

 

Nei, her gjelderdet ogsŒ Œ fŒ synden tilgitt!

 

Og Gud bŒde vilog kan tilgi.

 

For liknelsen eret brennende uttrykk for Guds brennende kj¾rlighet, som bryter igjennom Gudsbrennende vrede over synden.

 

ÓDersom vibekjenner vŒre synder, er han trofast og rettferdig, sŒ Han tilgir oss syndeneog renser oss for all urett.Ó (1.Joh.1,9.)

 

Og sŒ gjelder detŒ tro pŒ Ham!

 

ÒBoten eregentlig sammensatt av to deler. den f¿rste er angeren eller redselen som jagesinn i samvittigheten nŒr synden blir erkjent. Den andre delen er troen, somkommer av evangeliet eller avl¿sningen. Troen stoler pŒ at syndene tilgis forKristi skyld,...Ó(CA XII)

 

IX

 

Gud godtaringen tapsprosent!

 

Gud elsker deg.Det har han vist ved Œ sende sin S¿nn til verden for Œ tale med deg, d¿ fordeg, og stŒ opp igjen for deg. Denne Guds kj¾rlighet sitter ikke bare ihimmelens palass og sender varme tanker til alle. Nei, Gud gŒr etter deg. Hanf¿lger deg. Han leter etter deg. Han venter pŒ deg. Han ¿nsker oppriktig atingen ting skal skille deg fra ham.

 

Gud tvinger segikke innpŒ noen. De som vil holde Gud fra livet, vil lykkes. Han tŒler Œ seryggen til den som vender seg bort, selv om det smerter ham.

 

Men vender dudeg til Gud og tar imot den kj¾rlighet og nŒde han viser i Kristus, da kaningen makt i universet skille deg fra Hans kj¾rlighet.  (Fra andaktsboka "N¾rmere" av Asbj¿rnKvalbein.)

 

S¾rlig liggerdet meg pŒ hjertet i dag Œ tale til deg som er kristen. Som har tatt i motJesus. H¿rt Evangeliet om syndenes forlatelse om og om igjen. Men sŒ kommeranfektelsen. VŒrt eget kj¿d vil jo ikke tro, kan ikke tro. Men sŒ kommerdjevelen og hvisker i ¿ret. ÇJa, jeg vet de sier at Jesus d¿de for deg. Men detkan nok ikke gjelde deg. Du gj¿r jo den synden om og om igjen!È

 

Kj¾re venn! H¿rOrdet! H¿r Ordet om Jesus!

 

ÇFor vŒrskyld trer fram for Guds ansikt.È(Hebr.9,24)

 

ÇMen Jesushar et prested¿mme som ikke tar slutt, fordi han er og blir til evig tid.Derfor kan han ogsŒ fullt og helt frelse dem som kommer til Gud ved ham, fordiHan alltid lever, og gŒr i forb¿nn for dem.È(Hebr.7,25c)

 

Overfor slikeOrd mŒ Satan gi tapt!

 

X

 

Vi h¿rte atgutten fikk fine kl¾r, ring pŒ fingeren, sko pŒ f¿ttene. Og festmŒltid! Med denflotteste mat!

 

Vi har enda ikkesagt noe om festmŒltidet i dag. Det stŒr jo at faren sa: ÒSŒ vil vi spise ogglede oss. For denne s¿nnen min var d¿d og er blitt levende, han var kommetbort og er funnet igjen.Ó(Luk.15,24)

 

Her pekes detnok pŒ festen i Himmelen bŒde nŒr en synder vender om, men ogsŒ nŒr tilgittesyndere vender hjem, altsŒ ved tidens slutt.

 

Men her er endamer Œ si. For bŒde nŒ og framme i Himmelen kler Han oss i sin rettferdighetsdrakt, som Jesus har vunnet for oss. Og ber oss til bords:

 

ÒSŒ vil vispise og glede oss!Ó (Luk.15,20)

 

Det gj¿r HanogsŒ i dag.

 

For bordet er allerededekket. Dekket til fest. Fest for de hjemvendte. Og for de som er hjemme. Ilovsang og takknemlighet til Ham som har forl¿st oss.

 

I nattverdenskjenker Han oss sitt Hellige legeme og blod til soning for alle vŒre synder.Alt vŒrt oppr¿r, all vŒr utlendighet, alt Òvilt livÓ. Og Han setter i stand altsom var Òsatt over styr,Ó ved Œ gi oss syndenes forlatelse, og seier over d¿denog djevelen i Jesu Navn.

 

Til ®re forFaderen, og S¿nnen, og Den Hellige nd, som var, er, og blir, EN Sann Gud, fraEvighet til Evighet! Amen.

 

svennam@hotmail.com