5.s.e.pinse T

1.Mos.4,3-15

Gudsteneste

 

 

I

Hvordankan det vonde skje?

F¿rst etoppslag fra Denver Rocky Mountain News for 28 April 1999:

Ç20.aprili Œr rammet tragedien Columbine High School i Littleton, Colorado. Noen eleverpŒ skolen som kalte seg ÇTrenchcoat-mafiaenÈ skj¿t plutselig vilt rundt segmidt i skoletiden og drepte 12 medelever og l¾rere.

Blant deomkomne var Cassie Bernall. Med hevet vŒpen foran seg hadde 17-Œringen fŒtt sp¿rsmŒlom hun trodde pŒ Herren. ÇJa, det gj¿r jeg,È svarte hun, og d¿de sŒ som kristenmartyr.

Ibegravelsen i West Bowles Community Church var  2,500 mennesker tilstede. Der sa presten, the Rev. GeorgeKirsten: Vi vil feire at Cassie er kommet hjem til Himmelen. Og ungdomsprestDave McPherson kalte gudstjenesten et bryllup. Kristus er brudgommen, og nŒ harHan hentet Cassie hjem til bryllups i Himmelen. ÇI ditt tilfelle ble troen ikkebare snakk, Cassie,È sa ungdomspresten.

Cassiesmor, Misty Bernall, talte ved bŒren: ÇJeg vet at Jesus er glad for Œ ha fŒttdeg hjem til seg. Ditt mot og din bestemmelse om Œ f¿lge Jesus har gitt deg enplass i Himmelen, og jeg er stolt av at du er min datter!È

Enreklamevideo for kirken som ble tatt opp to dager f¿r ugjerningen rammet SouthJefferson County ble vist. Her talte den unge jenta fra DenveromrŒdet selv:

ÇAlthykleri mŒ bort. Jeg vil bare leve for Jesus.È

 

II

Hvordankan det vonde skje?

ValeenSchnurr var medelev med Cassie.

Da en avattentatmennene n¾rmet seg stedet hun gjemte seg, klarte hun ikke Œ holde seg,og ropte ut: ÇMin Gud, min Gud!È

"Gud!"sa han. ÇTror du virkelig pŒ Gud?!È Valeen hadde sett hva som skjedde medCassie bare noen ¿yeblikk pŒ forhŒnd. SŒ hun n¿lte f¿r hun svarte, men svarte sŒ:ÇJa!È

ÇHvorfordetÈ, sa den unge mannen, mens han ladet om. ÇJo, jeg tror. Det har far og morl¾rt meg, og det holder jeg fast pŒ.È SŒ avfyrte han 9 skudd. Men som ved etunder overlevde Valeen.È

Etter ÇYourcourage and commitment to Christ have gained you a special place in heavenÈ, ogÇGirl did not forsake God. Teen-ager who suffered nine gunshot wounds isrecovering through Çdivine interventionÈ, Av Carla Crowder og Rebecca Jones,Denver Rocky Mountain News Staff Writers , 28. April 1999.

 

III

Hvordankan det vonde skje?

En dramatiskstart pŒ prekenen denne gangen, med de unge martyrene i Littleton som ingress,men sŒ er det ogsŒ selve den sterke beretningen om Kain og Abel, med ÇbrodermordetÈsom er prekentekst.

Siden det kanv¾re lenge siden noen hver av oss bŒde har h¿rt eller lest teksten, skal vi tanoen minutter til fors¿ke Œ forklare litt om bŒde sammenheng og deler iteksten.

Den er en delav Bibelens urhistorie, som utgj¿r de 11 f¿rste kapitler av 1.Mosebok, f¿r daselve Frelseshistorien begynner med Abraham i kapittel 12. I Bibelens f¿rstedel stŒr beretningen om Skapelse og Syndefall i kapittel 1-3 helt sentralt.

I Kap.4 m¿tervi sŒ Kain og Abel. De var s¿nner av de f¿rste mennesker, Adam og Eva. De fŒr f¿rstKain, sŒ Abel. S¿nnene driver gŒrdsbruk, Kain kunne vi si styrer med markens gr¿de,mens Abel steller med sauene.

SŒ skalguttene b¾re fram takkoffer til Herren. Og uten at vi fŒr noen tydeligforklaring viser det seg at Herren ikke godtar Kains offer. ÇKain og hansgave enste han ikke.È(4,5a)

Kain blirmeget sint, og det stŒr at han Çstirret ned for seg.È(4,5b)

SŒ fŒr vi enindikasjon pŒ hva som er galt idet Herren sier til Kain: ÇHvordan er det?Har du godt i sinne, kan du l¿fte blikket. Men har du ikke godt i sinne, liggersynden pŒ lur ved d¿ren. Den vil ha makt over deg, men du skal v¾re Herre overden.È(4,7)

Av en ellerannen uforklarlig grunn skj¿nner vi at Kain hater sin bror Abel. Og sŒforteller Guds Ord oss i klare ordelag om det helt uh¿rte som skjedde mellom deto br¿drene.

 

IV

Hvordankan det vonde skje?

Syndefallethadde skjedd. Slangen fristet, og mennesket tok det skjebnesvangre valget. Gudsbefaling ble ikke adlydt. Mennesket mŒtte ut av Edens Hage. Det ble brudd mellom Gud og mennesket.Likevel bryr Gud seg, ja, Han gŒr tungt inn i striden mellom br¿drene. F¿rstforh¿rer Han altsŒ Kain, ja, til og med formaner ham:

Ç...duskal v¾re Herre over synden.È(4,7)

Og nŒrtragedien er et faktum, roper Gud pŒ Kain:

ÇHvor er dinbror Abel?È(4,9)

Kains l¿gn ogansvarsfraskrivelse hjelper ikke. Herren gŒr pŒ:

ÇHva er detdu har gjort? H¿r, din brors blod roper til meg fra jorden!È(4,10)

Overfor denHellige Gud, som alene er Herre over liv og d¿d, ja, selve Rettens Herre, mŒKain ta imot sin uungŒelige straff. Likevel drister han seg til Œ klage.

At Herren sŒpŒ slutten av beretningen verner Kain, Çfor at ingen som m¿tte ham skulledrepe ham,È(4,15) er oppsiktsvekkende, og sv¾rt sŒ talende.

For Œoppsummere:

I dagenstekst m¿ter vi pŒ den ene siden den mest gruoppvekkende handling. Men pŒ denandre siden m¿ter vi Herren. Han fors¿ker hele tiden Œ hindre det vonde Œutfolde seg.

Han formanertil

#Œkontrollere syndens krefter

Hanappellerer til

#brorskallet

Han viser til

#samvittighetenbundet i at Han er vitne til vŒrt liv

Han ut¿ver

#sin Helligerett

Han verner

#Œ mennesketsverd i ytterste konsekvens.

 

V

Hvordankan det vonde skje?

NŒr vi skalanvende teksten kan vi i utgangspunktet synes det er langt fra bŒde Littleton,Colorado, og et drap i Midt-¯sten i en fjern fortid til oss i dag.

Og likevel vetvi at teksten er skremmende aktuell ogsŒ her pŒ berget.

I flere Œrhar de mange filmene pŒ TV-kanalene brakt oss mer og mer voldsscener, ja, i dengrad at vi ofte mŒ snu oss bort fra skjermen i vantro, om vi da i det hele b¿rbruke tid pŒ den slags Çunderholdning.È

Og sŒ er detselve virkeligheten.

Dette Œrhundrethar gitt oss bŒde Hitlers, Stalins og Pol Pots folkemord. SŒ skriver vi pr.27.juni 1999 meget snart det siste halvŒret av ogsŒ Œrtusenet. Verden skulle joha l¾rt, men sannelig har vi bare i vŒr egen verdensdel pŒ 90-tallet fŒtt trenye av sorten. Kroatia, Bosnia og nŒ Kosovo.

Vi fors¿ker Œskjerme oss, men unngŒr ikke TV-bildene etterhvert som krigsforbrytelsenebrettes ut, senest med bildene sist fredag fra Pec, Kosovos nest st¿rste by.

Allerede imange Œr er vi blitt vant til l¿ssalgsavisenes krigsoverskrifter om vold ogdrap pŒ forskjellige steder i vŒrt eget land.

Vi mŒ si atdet er alt for stor fokusering pŒ bŒde volden i seg selv og for meget forhŒndsprosederingom forl¿p og skyld i media. For journalistikken og for samfunnet hadde det v¾rtsunnere og mer edruelig om en av og til hadde n¿yet seg med en notis ‡ la denklassisk engelske BBC-stilen: ÇA man is helping the Police with theirinquiries.È ÇEn mann hjelper politiet med sine unders¿kelser.È En mistenkt blirheller ikke forhŒndsd¿mt pŒ denne mŒten.

Og likevelvet vi alle om tragediene som har skjedd, med stikkord Stenersen og Therese franoen Œr tilbake, til det dagsaktuelle med stikkord S¿rum og LindŒs.

Vi mŒ ikkeundervurdere all den sorg som ligger i kj¿lvannet, og er konsekvensen av sliketragedier.

Og vi mŒ ikkev¾re uforstŒende til at mennesker overfor, ja, midt i det traumatiske bŒde kanstille sp¿rsmŒlstegn ved Guds eksistens, og endog kan ville forkaste troen pŒen kj¾rlig Gud, ja, Gud i det hele.

VI

Hvordankan det vonde skje?

Bibelen giross ikke alle svar. Heller ikke Herren.

Men vi m¿teri dag Den Hellige, og Levende Gud. Som kaller oss til

#Œkontrollere syndens krefter

ved Œappellere til

#brorskallet

ved Œ visetil

#samvittighetenbundet i at Han er vitne til vŒrt liv

ved Œ kalleoss til Œ ut¿ve

#Hans Helligerett

ved Œ kalleoss til Œ

#vernemenneskets verd fra mors liv til det siste sukk.

 

VII

Hvordankan det vonde skje?

Denne dagener vi s¾rlig minnet pŒ det Œ v¾re mor og far, i det hele Œ leve sammen ifamilie. PŒ at bent fram

det gode skalskje!

Kj¾re venner.Kj¾re foreldre!

I dŒpssamtalenehender det rett som det er at vi deler bŒde gleder og sorger, lykke og angst iforbindelse med det Œ v¾re foreldre.

Vi erinderlig glade og takknemlige for Œ ha v¾rt med Œ lage barn, og sette dem tilverden.

ÇMen det Œ fŒbarn er en overmŒte sterk opplevelse. Slik er det for fedre, onkler, tanter,faddere, besteforeldre. Eller for stores¿sken som fŒr lillebror eller lilles¿ster.Det er nok likevel mor, hun som f¿der, som opplever det sterkest. BŒde smerten.Men ogsŒ gleden.

Men ogsŒ enfar kan oppleve en f¿dsel sterkt. Jeg husker sŒ godt da tvillingene vŒre skullekomme.

Det er joalltid noe med det Œ fŒ barn, bli foreldre. For alle. Og alle gj¿r vel sinetanker og erfaringer i denne fasen. Men jeg syntes nŒ det var sv¾rt spennende ivŒrt tilfelle:

 

VIII

Det er nesten20 Œr siden. Men jeg husker det som om det var i gŒr. Jeg var nylig blittsokneprest til Bud og Hustad. SŒ kom sp¿rsmŒlet opp: Skal vi virkelig bliforeldre for f¿rste gang?

Legenbekrefter det. Utviklingen f¿lges, det blir ultralydunders¿kelse.

Legen sier:Her er visst bare Žn. SŒ utbryter han: Nei, her er to! Se der! Og ganske riktig,nŒ ser vi det ogsŒ. To barn i mors liv, som sv¿mmer omkring der inne i voldsomaktivitet.

Det er jo tosom skal komme, sŒ lege mŒ v¾re med ved selve f¿dselen.

Det erforresten sŒvidt faren fŒr v¾re med. Slik var det da. ÇBlir det noe tull, erdet rett ut.È

Gleden varstor da vi alle fire kunne toge inn i prestegŒrden. To var med ett forandrettil en dobbelt sŒ stor familie!

Det er nŒ detbegynner! Det stemmer godt Œ si det.Vi er unge og uvante, men nŒ mŒ vi bare trŒtil. Vi mŒ sove pŒ skift, for Œ klare dagene og nettene.

Og likevel:Om vi har lite krefter, og engster oss for bŒde det ene og det andre, sŒ er visŒ inderlig stolte og glade over de to som ligger der i sengene sine. Og gladei hverandre.

Fra ÇDen dypesammenheng,È FS Trygve ¯vsteb¿, 240993)

 

IX

I denne vondeverden med vold og n¿d rundt oss nesten hvor vi snur oss, kjenner vi som erforeldre at det dirrer i hver trevl av oss. Og vi sier om vŒre barn: MŒ barnetfŒ leve! MŒ det fŒ vokse opp!  Ogtanken pŒ at det skal skje dem noe vondt er jo helt uutholdelig.

Men akkuratsom foreldrene kan stŒ stolte, men engstelige, ved barnesengen, vil jeg nŒ malebildet av Herren, Livets Herre, ved den samme sengen. Han som tenkte pŒ osshelt fra Begynnelsen. Som vet om vŒr glede, men ogsŒ vŒr angst. Han som er VŒrHimmelske Far. VŒr Skaper, Oppholder; men ogsŒ vŒr Frelser og Forl¿ser.

For i d¿densverden har Livets Herre steget inn, Jesus Kristus, VŒr Herre og Frelser.

ÇOg Hantok dem inn til seg, la hendene pŒ dem, og velsignet dem.È(Mk.10,16)

For du harskapt mitt indre,

du harvevd meg i mors liv.

Jeg takkerdeg fordi jeg er skapt

pŒskremmende, underfull vis.

Underfulleer dine verk,

det vetjeg sŒ vel.

Mine benvar ikke skjult for deg

da jeg bleskapt i l¿nndom

og bleformet i jordens dyp.

Du sŒ megden gang jeg var et foster,

i din bokble alt skrevet opp,

mine dagerble dannet

f¿r eneneste av dem

varkommet.

Gud, hvorh¿ye dine tanker er,

hvorveldig summen av dem!

Vil jegtelle dem,

er de tall¿sesom sand,

blir jegferdig med det,

er jeg ennŒhos deg.È

(Sal.139,13-18)

(Fra ÇDendype sammenheng,È FS Trygve ¯vsteb¿, 240993)

 

X

Hvordankan det vonde skje?

Bibelen giross ikke alle svar. Heller ikke Herren.

Men bŒde somSkaper og Frelser setter Den Hellige, og Levende Gud sitt evige Rike ved sidenav vold og rŒskap.

Og sŒ fŒr vi,som foreldre, barn og familie, i aftenb¿nnen, bordb¿nnen og samlingen om Jesushjemme v¾re trygge i det vi overgir oss til Ham som ikke bare vil

#kontrolleresyndens krefter, kalle oss til Œ v¾re gode med hverandre, forankre vŒrsamvittighet i Sin Hellige rett, og verne vŒrt h¿ye verd som mennesker.

#Han vil ogsŒFrelse oss og forl¿se oss.

Abels blodsom ved brodermordet roper til Herren fra jorden om soning og straff, lar Gud isin nŒde bli til forbilde pŒ, l¿fte opp, Çsnu omÈ til Kristi blod som roper tiloss fra Golgata om soning og tilgivelse for alle som tror:

ÇDet erfullbrakt!È(Joh.19,30)

Men Kristilegeme og blod i br¿dets og vinens skikkelse roper ogsŒ til oss i den helligeeukjaristien, nattverden, om soning og tilgivelse for alle som tror og tarimot:

ÇHan avv¾pnetmaktene og myndighetene og stilte dem fram til spott og spe da han triumferteover dem pŒ korset.È(Kol.2,15)

Det var Çprikkenover iÈ-en Jesus gjorde der, etter at Han

Ç..ble sŒretfor vŒre overtredelser og knust for vŒre misgjerninger. Straffen lŒ pŒ Ham forat vi skulle ha fred, og ved Hans sŒr har vi fŒtt legedom. Vi for alle vill somsauer, vi vendte oss hver sin vei. Men skylden som vi alle hadde, lot Herrenramme ham! Han ble mishandlet, men bar det ydmykt; han Œpnet ikke sin munn, liklammet som f¿res bort for Œ slaktes, lik lammet som tier nŒr den klippes...È

(Jes.53,5-7)

Gud er densom i denne Jesus Kristus, vŒr Frelser frelser oss inn i sitt evige Rike i dŒpenshellige sakrament sier Paulus til Titus i kap. 3,4-7. Fordi Gud er god, fordiHan er glad i oss, fordi Han viser oss miskunn. Og DER, i dŒpens hellige badgir Han oss et nytt liv. Det evige liv. Ved HelligŒnden. For at vi skal bliarvinger til, for at vi skal vinne det evige liv! I dŒpssakramentet fŒr vi bŒdeDet evige livet ved dŒpen, og vi blir kalt til Œ nŒ vŒr frelses hŒp: Det evigeLivet i Himmelen!

MŒ barnet fŒleve! MŒ det ha liv i meg! MŒ det fŒ vokse opp! MŒ det fŒ vokse opp sammen medmeg! Slik tror jeg Herren sier om de barn som Han lar f¿des pŒ nytt ved vann ognd.

(Fra ÇDendype sammenheng,È FS Trygve ¯vsteb¿, 240993)

SŒ sender HanogsŒ sin Hellige skytsengel til deres hjem, til deres barn:

Jesus sier:

ÇPass derefor Œ se med forakt pŒ en eneste av disse smŒ! For jeg sier dere: Deres engleri himmelen ser alltid min himmelske Fars Œsyn.È(Matt.18,11)

 

XI

Hvordankan det vonde skje?

Det er oftefor vanskelig Œ svare. Men sikkert er at Evangeliet om Jesus gir tr¿st og hŒp.Han presser seg ikke frem med makt. Men tydelig er Han tilstede i verdengjennom sitt Ord og sine Sakramenter. Der kan Han finnes for den som tror.

Men derkaller Han oss til Œ v¾re gode mot hverandre. Til Œ ikke velge Kains vei, menheller sette vŒre liv inn i Tjenesten for Ham.

For gjennom KristiKirkes Mysterium er det bŒde at

#syndenskrefter kan holdes i sjakk, at kj¾rligheten og retten kan vinne der hatet rŒr,og menneskets fulle verd kan nŒs, som bŒde skapt og frelst.

I Coloradosom pŒ Sotra, uansett omstendigheter, gjelder det:

ÇOm vilever, sŒ lever vi for Herren, og om d¿r, sŒ d¿r vi Herren til.È(Rom.14,8)

#Og gjennomHans skjulte n¾rv¾r i sin sanne og Apostoliske KIrke skal vi sŒ bli holdt fasti troen, og nŒ mŒlet i Himmelen.

Derfor er detmitt kall og min glede som prest i Kristi Kirke pŒ jord Œ b¾re fram det helligeog Apostoliske kall sist i prekenen i dag:

ÇVed Gudsbarmhjertighet formaner jeg dere, br¿dre, til Œ b¾re legemet fram som etlevende og hellig offer som er til Guds behag. Det skal v¾re deres Œndeligegudstjeneste. Og la dere ikke lenger prege av den nŒv¾rende verden, men la dereforvandle ved at sinnet fornyes, sŒ dere kan d¿mme om hva som er Guds vilje:det gode, det som er til Hans behag, det fullkomne.È(Rom.12,1-2)

Til ®refor Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som var er, og vere skal, EIN SannGud,frŒ ®ve til ®ve!

 

svennam@hotmail.com