1.s.i advent II

Luk.4,16-22

Familiemesse

 

S¿ndag med Guds Ord

 

I

 

Godt NyttŒr!

 

Kanskje synes dere presten er litt rar nŒ.

 

¯nske Godt NyttŒr?! Det er jo over 1 mŒned til vi kan skrive2006 i stedet for 2005!

Ja, jeg vet det, men likevel ¿nsker jeg dere Godt Nytt r!

 

Godt nytt kirkeŒr, nemlig.

 

For kirken har en annen mŒte Œ regne Œr pŒ enn den vanlige.Kirkens Œr begynner med 1.s¿ndag i advent, og slutter med Domss¿ndagen forriges¿ndag,

 

Men advent vet du jo hva betyr?! Riktig, det betyr komme.Mange tror det har med Œ vente Œ gj¿re, og det forstŒr jeg, for i advent venter vi pŒ julen. Men advent betyr komme, eller ankomst.Og nŒr kirkeŒret har sin adventstid er det Jesu ankomst det gŒr i.

 

Ja, Jesus som kom til vŒr jord, skal komme igjen! Men kommerogsŒ til oss i kirken her og nŒ.

 

Og derfor vil vi si hverandre et velsignet og godt kirkeŒri Jesu Navn!

 

PŒ denne adventss¿ndagen er ellers temaet vŒrt:

 

S¿ndagmed Guds Ord

 

 

II

 

I Evangeliet dag m¿ter vi Jesus pŒ bes¿k i hjembyen sin. Ó Han kom ˜g til Nasaret, der hanvar oppvaksenÓ(Luk.4,16a), stŒr det. Men han var ikke bare hjemmehos Josef og Maria, nei, ÓpŒsabbaten gjekk han inn i synagogen, som han brukte Œ gjera.Ó(4,16b)

 

Her ser vihvordan Jesus pleide Œ gj¿re det pŒ helligdagen.

 

Han haddedet med seg hjemmefra. Der hadde Han l¾rt de 10 Bud, og det vi kjenner som det3. av dem:

 

ÒDu skalhalde kviledagen heilag.Ó

 

Tidligere iLukasevangeliet h¿rer vi at ÒÉdŒ han var tolv Œr, drog dei som vanleg opptil (tempelet i Jerusalem) til (pŒske)h¿gtida.Ó (2,42)

 

Jesus ogfamilien visste hvor det var viktig Œ v¾re i helg eller Žn av Œrets store h¿ytider:Der hvor Guds Ord ble talt.

 

Og Pauluslevde i samme m¿nsteret:

 

ÒÉiTessalonikaÉhadde j¿dane ein synagoge. Paulus gjekk dit, som han var van med.Ó(Apg.17,1)

 

Men Bibelentaler ogsŒ om at det fins dŒrlige vaner i forbindelse med kirkegang i helg og h¿ytid:

 

ÒLat ossikkje halda oss borte nŒr forsamlinga vŒr kjem saman, som nokre har for vane,men lat oss setja mot i kvarandre, og det sŒ mykje meir som de ser at dagen n¾rmarseg.Ó(Hebr.10,25)

 

Slik mŒ detikke v¾re sier Hebreerbrevet, vi skal jo

 

ÒÉvedJesu blod, ha frimod til Œ gŒ inn i heilagdomen.Ó I Jesus har vi Òein stor prest over Gudshus.Ó Og leser vimere, finner vi at det at vi m¿ter opp har med Òomtanke for kvarandreÓ, Œ gj¿re, slik at vi alle kan blioppgl¿dd Ò..til kj¾rleik og gode gjerningar,Ó og rett og slett greie Œ bekjenne troenoverfor hverandre og de som stŒr utenfor. (Fra Hebr.10, 19-24)

 

Vi skj¿nnerat Jesus selv, og de som fulgte Ham, hadde en regel de levde sitt liv etter, ogda var det selvsagt at det vi kan kalle

 

S¿ndagmed Guds Ord

 

h¿rte med.

 

III

 

Men det ernok stor forskjell til oss.

 

For mangeer s¿ndagen nŒ sovedagen, da en f¿ler en mŒ ta igjen hardt tiltrengt s¿vn fraen uke der bŒde mor og far f¿r jobb mŒ kj¿re barna til dagmamma, barnehage, ogpŒ skolen, f¿r en ny kj¿rerunde begynner-til barnas ettermiddagsaktiviteter, ogsŒ blir det kanskje ogsŒ en kj¿retur til egne gj¿remŒl om kvelden.

 

SŒ er detogsŒ noen som skal sove ut rusen fra sŒkalte ÒfesterÓ, dagen og natten f¿r, ihjem eller pŒ utesteder. Og noen har ogsŒ sovet der de ikke skulle sovet.

 

Mer og merblir ogsŒ s¿ndag-og helligdagene handelstandens og de ideelle organisasjonersdag, med Òs¿ndagsŒpentÓ og utstillinger av alt fra firbente til frimerker.

 

Og pŒpolitisk hold h¿rer vi om helligdager, gamle kirkefester som stŒr for fall.

 

Og ikristne sammenhenger er vi vel ikke helt fri heller?

 

Vi har jo l¾rtdet vi ogsŒ:

 

ÒDu skalhalde kviledagen heilag.Ó

 

Det som vi har l¾rt hjemmefra betyr: ÓVi skal ottast ogelska Gud sŒ vi ikkje vanv¿rder samlinga om Guds ord, men held Ordet heilagt,gjerne h¿yrer og l¾rer det.Ó

 

Lenge oppepŒ l¿rdag kveld-s¿ndag morgen, produserer dŽt kirkegang? Kanskje ikke, er jegredd.

 

Heldigviser ikke alt sagt med dette. Jeg husker selv fra tenŒrene hvor kjekt vi haddedet pŒ l¿rdagssamlinger i det kristne ungdomsarbeidet i Fana, med skolelaget,ungdomsklubb og Unge Voksne. Etterhvert ble det en stor gruppe ungdommer ikirken. Vi hadde egne benker, hvor vi visste at vi traff de andre i gjengen.Lederne var forbilder og sa: I morgen m¿tes vi i kirken. S¿ndag er kirkedag.

 

S¿ndagmed Guds Ord

 

III

 

 

Jeg vet atda jeg som 13-14 Œring ble m¿tt av Herren, sŒ var det det at Han kalte meg til ŒgŒ til Fana kirke som var avgj¿rende.

 

Jeg eroverbevist om at Herren begynte noe der vinteren 1965, noe Han alt hadde begynthjemme i Himmelen, og senere i dŒpen i Lillestr¿m kirke i 1951, og som har bŒretpresten deres like til i dag. Og jeg tror at Han skal bevare meg i det i liv, d¿dog i evighet.

 

Det varikke sŒ helt lett Œ gŒ i kirken uten videre. Der vi bodde var det fŒ andre somgikk, og jeg mŒtte gjennom et boligomrŒde som hadde sine sider. Etterhvert fikkjeg tilnavnet ÒReserve-JesusÕen.Ó

 

Men det vargodt Œ komme i kirken selv om jeg forstod lite av liturgi og preken. Og jegmerket godt at prestene Hovda og Zachariassen talte om Jesus, og jeg fikk medmeg at det gjaldt Œ f¿lge ham. Jeg var ogsŒ eneste ungdom blant en 15-20 eldrei den store Fanakirken. Og til tross for tabber som Œ snu nattverdkalkenopp-ned sŒ ble jeg. Liturgien var det ingen som forklarte meg, men jeg fant denselv bakerst i Nynorsk Salmebok, og etterhvert kjente jeg at jeg hvilte i den.

 

Det Œ levelivet sitt slik i et m¿nster som vi h¿rer om i dag, er det samme som Œ kommetil Jesus og Œ v¾re hos Ham.

 

Og dette m¿nstereter det viktig at dere barn, konfirmanter, ungdommer, voksne og eldre l¾rer.

 

Jesus gikketter sedvane inni synagogen stŒr det i den gamle bibeloversettelsen.

 

La det blien vane for deg ogsŒ:

 

S¿ndagmed Guds Ord

 

IV

 

For et par Œrsiden lanserte Glava TV-reklame med Viggo Sandvik for isolasjonsmattene sinemed slagordet: ÒRull nÕ ut.Ó Og sykkelfolket syntes dette ogsŒ kunne v¾re et bra slagord for Œoppfordre folk til Œ bruke sykkel.

 

Det erviktig Œ ha tette hus og ikke fryse, og Œ fŒ mosjon.

 

Men allerviktigst er Guds Ord.

 

I dag l¾rerJesus oss en tredje anvendelse for dette slagordet. Hos j¿dene har de nemligbibelb¿kene i ruller. Og det stŒr videre i teksten at ÒÉJesus reiste seg forŒ lesa frŒ Skrifta, og dei gav han boka til profeten JesajaÉÓ(4,17)

 

SŒrullet Jesus ut Bibelen!

 

For det stŒr:ÒHan opna bokrullen.Ó

 

I dag viljeg til slutt gjerne male Jesus for deg som den som Œpner Bibelen.

 

Han ÒrullerutÓ Bibelen med seg selv i hovedrollen. For det er aHan

Han, Jesus,som

 

forkynner ein god bodskap for fattige.

 

Han som

 

roper ut...eit nŒdeŒr frŒ Herren.(4,18)

 

Det nye kirkeŒret betyr derfor et nytt nŒdeŒrfra Jesus, for deg!

 

Kj¾re vennsom strever i den kristne livet, med Guds kall, som synes at Gud er langtborte, og f¿ler du ikke klarer Œ tro:

Advent er at Jesuskommer! At Han Òruller utÓ, Œpner Bibelen for deg! Og at du skal fŒ komme tilHam med alt ditt, alle dine, alt du og dere strever med.

 

Og Han somroper ut et nŒdens Œr, Han roper ogsŒ ut kallet til nŒdens bord.

 

Hvem kanforstŒ at Jesus kommer til meg i br¿d og vin?

Hvem kanforstŒ at Jesus kommer til meg syndenes forlatelse til hver den som tror?

Og hvem avoss kan forstŒ at du og jeg skal fŒ komme til Ham?

 

Nattverdener et under.

 

Men det erdu som er d¿pt og regner med Jesus ogsŒ velkommen til Œ ta del i.  Velkommen til nattverd i Jesu Navn.

 

Slik erevangeliet om

 

Advent:

 

S¿ndagenmed Guds Ord.

 

Til ®refor Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, som var, er og vere skal, Žin sannGud, frŒ ¾ve til ¾ve.

 

 

svennam@hotmail.com