2.PŒskedag I
HM/Bl
280305
Luk.24,13-35
(Brukt H/200487, Tur¿y/170495, her bearbeidet.)
I
Litt
om St.Basilios den store f¿rst i dag.
Han ble f¿dt ca.
Œr 330 i C¾sarea, hovedstaden i den romerske provinsen Kappadokia i det
nŒv¾rende Tyrkia. Han regnes som den st¿rste av de tre
Òkappadokiske kirkefedreneÓ. Han og en annen av
disse, vennen Gregor av Nazianz er ogsŒ to av Kirkens fire store greske
kirkel¾rere sammen med Johannes Krysostomos og Athanasius.
Han
er en av dem vi kan takke for at Bibelens l¾re om
Kristus ble rŒdende i kirken, i det Òhan sto som en pŒleÓ mot arianerne, de som
hevdet at Jesus bare var et menneske. For to Œr etter hans d¿d ble den nikenske
trosbekjennelse endelig fastsatt pŒ konsilet i Konstantinopel.(381)
Basilios
ble presteviet i 363/64, og i 370 valgt til
erkebiskop. Som biskop mŒtte han forsvare de
rettroende kristne i Konstantinopel mot keiserens forf¿lgelser. Han ble stevnet
for prefekten for Œ rettferdiggj¿re seg, og han var sŒ
frimodig at prefekten ble forbl¿ffet over hans dristighet. Han ble truet med
avsettelse, forvisning og til og med d¿dsstraff.
Basilios svarte at han bare eide noen filler til kl¾r
og noen b¿ker, sŒ avsettelse var ingen trussel. Det var heller ikke forvisning,
ettersom han levde som en fremmed pŒ jorden, pŒ veien
til Guds rike. NŒr det gjaldt tortur og d¿d, innr¿mmet
Basilios at han var svak. Men, sa han: ÇBare det
f¿rste slaget vil gj¿re vondt. NŒr det gjelder d¿den, vil den gagne meg, ved Œ bringe meg enda n¾rmere til min Gud, som jeg
lever fullstendig forÈ. Prefekten bestemte seg da for Œ la
ham v¾re.
Mye
av det vi vet om Basilios' liv stammer fra hans egne
brev, avhandlinger og prekener. Hans omfattende korrespondanse gir et levende inntrykk av en mangesidig personlighet og
storhet.
Han
gjorde seg sterkt bemerket som predikant, liturg, teologisk skribent og velgj¿rer. Han hadde ekte sympati for de fattige og undertrykte og var skŒnselsl¿s overfor de rikes overflod.
Han ekskommuniserte dem som var involvert i den omfattende
prostitusjonstrafikken i Kappadokia.
Andre
sider av hans pastorale omsorg var syn for ungdommen,
rehabilitering av tyver og prostituerte og korreks overfor geistlige som var
for tett pŒ politikk eller et usedelig liv, og av rettsvesenet, nŒr dette d¿mte
for hardt.
Han
prekte bŒde morgen og kveld til enorme forsamlinger og
innf¿rte faste tider for felles b¿nn Œtte ganger hver dag. Han
skrev Philokalia, Çden store munkeregelenÈ, som trakk opp prinsippene for
klosterlivet. Han redigerte ogsŒ den nattverdliturgien som b¾rer hans navn. Her er et utdrag fra
nattverdb¿nnen:
Heilage
Gud og Far,
til minne om din
Son si liding,
hans oppstode frŒ
dei d¿de,
hans himmelferd
til din h¿gre hand,
mens vi ventar pŒ
at han kjem att i herlegdom,
ber vi fram for
deg disse dine eigne gŒver,
dette br¿det og
denne kalken,
i takkseiing for
alt og i b¿n for alle.
Herre,
du som elskar alle menneske og
utan ende syner
oss din godleik,
vi syndarar ber
deg:
Lat
din heilage Ande koma over oss og desse dine gŒver.
Gjev
alle dei som samlast for Œ fŒ del i
Kristi lekam og blod, Œ bli eitt ved Den heilage Ande,
sŒ vi kan helgast
som eit levande og
heilagt offer, til
hugnad for deg.
Et slikt takke-og
lovprisningsoffer som Basileos den Store, men f¿r ham Paulus taler om i begynnelsen av Rom.12 er vi i dag, sammen med
Emmausvandrerne, hele den hellige kirke i himmel og pŒ jord, og over hele
jorden pŒ denne 2.PŒskedag.
II
Til teksten:
To disipler er pŒ
vei fra Jerusalem til Emmaus. Skandalen
har skjedd. Den Jesus de hadde fulgt var d¿d: ÇHan var ein profet, mektig i ord og gjerning for Gud og heile folket. Men overprestane og rŒdsherrane vŒre fekk d¿mt han til d¿den og krossfeste
han. Vi vona at han var den som skulle fria ut Israel! (24,19b-21). Ut fra det de fortalte Jesus kan vi slutte at samtalen ikke var
s¾rlig lystelig.
Tvert imot kan vi slutte at de var ganske slŒtt ned i st¿vlene som det
heter pŒ fotballsprŒket. Verken kvinnenes vitnesbyrd om
den tomme grav eller englesynet hadde tydeligvis etterlatt noe varig og
avgj¿rende inntrykk, selv om begge hadde h¿rt om pŒskemorgens dramatiske
begivenheter.
Det er
"baksiden" av pŒsken vi m¿ter i dag. Hva
skal du og jeg gj¿re som ikke "fŒr til" Œ
tro det som er skjedd i pŒsken? Vi h¿rer at presten og
predikanten sier det: Jesus d¿de for dine synder. Jesus er stŒtt opp. Du har
sunget det f¿r, og du synger det nŒ, i pŒskesalmene.
Men det er sŒ vanskelig Œ tro det!
SŒ er du kanskje
en Emmausvandrer du ogsŒ. Du er d¿pt, vil tro i ditt hjerte, og
v¾re med Jesus. Det var stunder, i kirken, pŒ bedehuset da du opplevde Guds
kall sterkt og klart, og du visste at nŒ kaller Herren
pŒ deg.
Men sŒ
ble det hverdag. Du skulle pŒ jobben igjen pŒ mandag,
akkurat som vi kan anta var tilfellet med de to vi
m¿ter i teksten idag. SŒ var det hellige, alvoret som blŒst
bort.
Du m¿tte mennesker
som lo av Kirken, og dem som ville ta alvorlig det Gud
har sagt.
Det ble
vanskelig. Om Jesus hadde stŒtt opp, slik som Emmausvandrerne tross alt
hadde h¿rt, og som du har h¿rt mange ganger, skulle
Han ikke da VISE denne seiren, litt, i allefall?
Hvorfor ble det sŒ
vanskelig Œ ta kallet fra Herren pŒ alvor? En ting er
nŒr mennesker som stŒr utenfor presser og tapper oss
for frimodighet. Og sŒ er det vanskelig Œ leve et
SEIRENDE kristenliv.
Disiplene r¿mte fra Jesus etter tilfangetagelsen. Den frimodige bekjenner,
Peter, bante pŒ at han ikke kjente ham. Og Judas hadde gjort slutt pŒ det hele. Og du og jeg forrŒder jo Jesus daglig!
Vanskelig er det Œ
fŒ tid til Œ lese Ordet, liten lyst finnes det til Œ be, kanskje, og til kirken, nei, jeg orker ikke nŒ...
Emmausvandring? Ja, sŒ menn.
III
Det er nok flere
av oss som er i akkurat samme situasjon som de som gikk langs
den veien som i dag f¿rer til byen Lod, utenfor Tel Aviv, med Ben Gurion-flyplassen.
Hvordan skal det
bli alvor med troen?Hvordan skal pŒskens glede bli din
og min? PŒ alvor altsŒ. ikke
noe utenpŒklistret
Da er det godt Œ
tenke pŒ:
1. Jesus hadde stŒtt opp. Det vitnet
kvinnene om. Graven var tom. Javisst kunne man bli forvirret over mindre. Men f¿lelser kan ¿delegge for oss. Faktum stŒr fast: Jesus lever!
2. Den oppstandne Jesus kom og
slo seg i lag med dem. Jesus kommer til to alminnelige mennesker pŒ en
st¿vete landevei. Midt i hverdagen. Hvorfor da Emmaus?
Byen ligger mellom 10 og 20 km fra Jerusalem. Her kan v¾re flere forklaringer, som f.eks. at
Jesus etter oppstandelsen ikke i det hele tatt skal kobles sammen med graven.
En annen grunn: Vi skal skj¿nne at Han er allestedsn¾rv¾rende. At Han kan komme til alle hvor som helst. OgsŒ
her i kveld. Til folk pŒ Toft¿y, pŒ Rong og i
BlomvŒg, til dere i Ona, til dere fra Hjelme sokn.
3. Jesus kom midt i hverdagen. Han kan komme til alle. OgsŒ alle tiders
Emmausvandrere, som ikke fŒr til dette med troen. Som ikke fŒr til Œ
leve som en kristen. Men han
kom ikke til Pilatus, som hadde vasket sine hender og sagt "Hva er
sannhet", enda Han som er Sannheten sto rett foran ham. Han kom ikke til
Overprestene og de skriftl¾rde, som var opptatt av Œ
overbevise seg selv og andre om at Jesus bare var en bedrager, at noen hadde
stjŒlet liket, og som i egen interesse, for Œ redde sitt eget skinn satte ut
falske rykter.
Han kom
til Emmausvandrerne. Hvorfor? Fordi de samtalte om Jesus!
ÒDei som har age for Herren, tala dŒ saman,
og
Herren lydde etter og h¿yrde kva dei sa.
HjŒ
han vart det skrive ei minnebok
om
dei som ottast Herren og ¾rar hans namn.Ó(Mal. 3, 16)
Det er det Luther
kalte "br¿dres, altsŒ kristnes gjensidige tr¿stesamtale', noe som han nesten sidestilte med skriftemŒlet og
sakramentene nŒr det gjelder velsignelse.
Og det
var nettopp velsignet de skulle bli disse to. Selv om de ikke f¿lte det slik, selv om det ikke forsto sŒ mye.
Men her er mer Œ
si. For, nŒr Jesus hadde kommet, sŒ talte Han med dem og
Òtok til Œ
leggja ut for dei det som stŒr om han i alle skriftene, heilt frŒ Moses og hjŒ
alle profetane.Ó(24,27)
Og de
lot seg tiltale. Og, nŒr de n¾rmer seg Emmaus, og han later som om han skal dra videre, sŒ n¿der de ham,
ber ham inntrengende om Œ bli.
Og alt mens de var
bŒde uforstandige, trege og forvirret, bedr¿vet og
skamfulle.
De hadde talt om Jesus. Og det var altsŒ ikke en samtale
der Jesus ble diskusjonstema. De delte Jesu storhet, "Han var ein profet, mektig i ord og gjerning for Gud og heile folket,"(24,19) forteller de i
sin sorg.
De
hadde latt seg tiltale av Jesus. H¿rt pŒ hva Han hadde Œ si.
Og de hadde bedt
Ham om Œ bli, da han skulle gŒ videre Alle disse tre
fasene i
Emmausvandringen
er viktige, men det stŒr fast: Jesus hadde gŒtt videre om
de ikke hadde bedt ham om Œ bli.
IV
Kjenner
du deg selv igjen? Jeg sp¿r deg som gjerne skulle ha blitt en
kristen, pŒ alvor.
Jeg er sikker pŒ
at Jesus i allefall av og til er en del av din
oppmerksomhet. Du leser kanskje i Bibelen, du gŒr av og
til til kirke, kanskje du er innom bedehuset ogsŒ.
NŒ i pŒsken er
Jesus gjerne i oppmerksomhetsbildet pŒ mange mŒter i media. Det er
gudstjenestene, det er kirkemusikk, det er barnas programmer.
I gŒr
h¿rte jeg ¯yvind Pharo pŒ ÒCowboy og IndianerÓ pŒ NRK P1. Sangen
ÒJesus on the mainlineÓ med Ry Cooder ble spilt:
I know Jesus is on that mainline
Tell Him what you wantÉ
Call Him up and tell Him what you want
Well, the line ain't
never busy
Tell Him what you wantÉ(trad.)
SŒ sa Pharo, Òjeg er sikker pŒ at mange har Jesus is on the mainline nŒ i forbindelse med
flodb¿lgekatastrofenÉÓ
Men, sŒ gjelder
det da ÒŒ ringe ham opp.Ó Han mŒ fŒ tale til oss. Tale
til hjerte og sinn. Du mŒ la Jesus fŒ lov til Œ legge
ut for deg om hvem Han er, og om hvorfor Han mŒtte d¿
og stŒ opp. Les Bibelen, GŒ og h¿r Guds Ord, ofte og gjerne.
Men Žn
ting mangler nok ennŒ. For Jesus gŒr videre, om ikke du nŒ ber
Ham om Œ bli hos deg. Jeg undres pŒ om ikke mange har kommet sŒ langt som
dette, men ikke har bedt Jesus slik bokstavelig om Œ komme inn i sitt liv.
Kanskje
du denne pŒsken skulle gj¿re det.
V
Men her er en ting
til Œ si.
De
hadde h¿rt Ordet. De hadde bedt Jesus om
Œ bli hos seg. Om de ikke forsto s¾rlig mye av Ham.
Det var jo f¿rst senere at de virkelig kjente Ham igjen!
SŒ er det at
Herren gj¿r noe merkelig. ÒOg medan han sat til bords med dei, tok han br¿det, bad
takkeb¿na, braut det og gav dei.Ó (24,30) Da er
det at: ÒDŒ vart augo
deira opna, og dei kjende han att; men han vart
usynleg for dei.Ó
(24,31)
Psykologene
forteller at vi mennesker har et "bildeskapende
sjikt" i vŒr bevissthet. Det er der ord og
handlinger liksom kommer pŒ "innsiden" av oss det er der noe blir
alvor, det er der det begynner Œ gjelde oss personlig. Det er der noe blir mer
enn ord.
Jesus vet om dette. Han vet at vi mennesker
trenger Œ h¿re slik at det kommer pŒ innsiden av oss. Det var derfor han underviste Kleopas og den andre sŒ grundig pŒ
Emmausveien. Og, som vi h¿rte, det ble sŒ viktig for
dem at de bad Jesus om Œ bli.
Men Jesus vet ogsŒ
at vi trenger Œ se, fŒ vŒre ¿yne Œpnet. Han vet vi
trenger Œ kjenne-med vŒre fingre, smake med vŒr munn, for at Han skal virkelig
ta plass i vŒr bevissthet, i vŒrt hjerte, som Bibelen sier .
ÒOg medan han sat til bords med dei, tok han br¿det, bad
takkeb¿na, braut det og gav dei.Ó (24,30)
Emmausvandrerne fikk oppleve det. De grep sjansen: ÒÉDei n¿ydde han
og sa: Ver hjŒ oss! Det lid mot kveld, og dagen hallar.
DŒ gjekk han inn og gav seg til hjŒ dei.Ó(24,29) Han vil
at du ogsŒ skal fŒ oppleve det. Og nŒ tenker Jesus spesielt pŒ deg som har sŒ
vanskelig for Œ leve som en kristen.
St.Basileos den
stores og andre nattverdb¿nner i kirkens lange
tradisjon er slike Òn¿dingerÓ av Jesus. Om at Han mŒ bli, og
ikke gŒ. Store teologer og biskoper som ham er ingen
av oss. Men vi kan istemme hans b¿nn, og be vŒr egen.
ƒn linje er nok, slik som i Emmaus f¿rste gang. ÒAbide with me, fast falls the
eventideÓ, kjent pŒ norsk som ÒO bli
hos meg, nŒ er det aftentidÓ var den anglikanske
sokneprest Henry F.Lytes mŒte Œ si det pŒ. Han
var plaget av bŒde astma og tuberkulose. Da han prekte siste gang, 4. september
1847, var han en d¿ende mann og mŒtte n¾rmest krabbe opp pŒ talerstolen. Det
var i denne forbindelse at salmen vi er sŒ glad i ble
til.
N¿d Jesus til Œ
bli hos deg du ogsŒ. Sett deg ned ved Hans bord. Ta i
mot br¿det med dine svake fingre og smak det som b¾rer
Hans fullkomne soning av din synd og skyld, Hans seier over synd, djevel og
d¿d.
Det er da du
bokstavelig talt fŒr kjenne Jesus. Selv om f¿lelsene
gŒr i mot. Det er der oppstandelsesgleden er. Velkommen i
Jesu Navn.
Til
¾re for Faderen, og Sonen, og Den Heilage Ande, som
var er, og vera skal, EIN Sann Gud, frŒ ®ve til ®ve!
Kilder:
katolsk.no
livetskilde.org