Midtfaste
Joh. 6, 1-15.
H¿gmesse
Der de sultne blirmette.
I DAG SKAL VI TILBAKE TIL GALILEA. Du husker kanskje fornoen uker siden, da vi hadde teksten i Jesus som stilte stormen? Da tenkte vioss at vi var pŒ turistreise til Israel, og bodde pŒ hotell i Tiberias undervŒrt opphold i Galilea. FrŒ hotellvinduet sŒ vi ut over den vakre blŒ sj¿en,som ligger der som et ¿ye mellom fjellene, dypt nedsunket i Jordandalen.
I teksten i dag kalles den Tiberias-sj¿en, og det var i densnordlige ende at br¿dunderet skjedde.
La oss tenke oss at vi drar dit. Vi legger veien nordovermot Rosh-Pinna, hvor Israels milit¾radministrasjon la f¿r 6-dagerskrigen. Deter en mil til Tabgha, der br¿dundret trolig skjedde, men f¿r vi kan ta av frŒhovedveien ned dit, passerer vi Migdal. der Maria Magdalena var fra, og krysserGinossar-dalen, som er meget fruktbar.
Det er varmt i Galilea, men det er vakkert her!
Tabgha er et arabisk navn pŒ det stedet vi skal. Det betyrde sju kilder. Her er vŒrt mŒl. Det er det bygget en kirke her over noenuendelig vakre mosaikker. I heten brenner bildet seg inn i netthinnen: En kurvmed 5 br¿d i midten, og pŒ hver sin side to fisker.
Men Tabgha har mer: Her er ogsŒ St. Peterskirken.Tradisjonen forteller nemlig at det var her Jesus Œpenbarte seg for disiplenepŒ stranden etter oppstandelsen, og sa til Peter: ÇF¿ mine lam!È (Joh. 21)
ÇHerrens bord.È
Her har v¾rt folk f¿r oss. Men i likhet med oss var de pŒnoe mer enn turistreise. Vi er pŒ vandring. PŒ vandring gjennom ¿rkenen. PŒ veimot mŒlet i vŒrt Kanaan, i Himmelen.
Herren f¿rte oss igjennom det store hav, i dŒpen, og satte osspŒ veien hjemover. PŒ veien gjennom verdens ¿rken, dens kvelende hete ogmotstand. Men for pilegrimer f¿r som nŒ faller mannaen pŒ marken: ÇDette erdet br¿det Herren har gitt dere til mat.È (2. Mos.16,15)
For Herren dekker bord for sine venner som er pŒ vei. Og Hanvil sŒ inderlig gjerne i dag at du og jeg skal stoppe opp for Œ fŒ Livets br¿d,sŒ vi kan nŒ det mŒlet
Han har kalt oss til.
II
Derfor vil vi i dag tale om Herrens Bord. og f¿rst da:
Hvorfor det dekkes.
Du har vel kanskje som meg flere ganger undret deg over denmerkelige underfundigheten i Johannesevangeliet. Evangelisten vil ofte ha ensak sagt slik at den borer seg inn i oss og blir vŒr pŒ en spesiell mŒte. Sliker det ogsŒ i evangeliet om br¿dundret, for i teksten stŒr det: ÇPŒsken,j¿denes h¿ytid var n¾r.È (6,4) Dette erikke bare en tidsangivelse, og slett ikke en tilfeldig en, for det er Guds egentidsregning som her bryter inn i vŒr verden.
Jeg vet ikke hvordan du har det med tiden din. Er ikkekonklusjonen lett for oss mennesker i dag at ÇJeg har ikke tid!È SŒ tenker vitilbake pŒ vŒr barndom og
sukker oppgitt: ÇDA hadde jeg tid til alt mulig!È —Men det er den samme tiden vi har til rŒdighet, da som nŒ.
PŒsken, j¿denes h¿ytid var n¾r. Det var ikke bare denkommende pŒsken evangelisten talte om. Det var rett f¿r denne det skjedde, somvi h¿rer om i dag, men
Johannes vil ha oss til Œ sette det i forbindelse med denAVGJ¯RENDE PŒsken; Çliksom Moses l¿ftet opp slangen i ¿rkenen, slik skalogsŒ Menneskes¿nnen l¿f-
tes opp, for at hver den som tror pŒ Ham, skal ha evigliv.È (3,14-15.)
Det er det store offeret pŒ Golgata som ligger og dirrer ihver en trevl av teksten, da Gud Faderen ofret Gud hver en trevl av teksten, daGud Faderen ofret Gud S¿nnen i ditt og mitt sted, for at Han skulle sone Gudsrettferdige vrede over din og min synd og skyld.
Kan noen overleve i en ¿rken uten n¾ring? Noen hver av osskjenner vel et klassisk motiv fra det hvite lerret: Vandreren som segneferdigstavrer seg fram over endel¿se sanddyner og sletter. SŒ langt i det fjerne serhan farger, Gr¿nne palmer, og-det blinker i asurblŒtt vann.
Han mobiliserer sine siste krefter, bare for Œ oppleve atoasen var en luftspeiling. Han synker fortvilt sammen, d¿den n¾r.
Det er ikke selvsagt at den som er pŒ vandring skal nŒ fram.Slik var det heller ikke for Israels folk. Hebreerbrevet taler om dette: (3,7-10aog 4,11.)
Det gŒr an Œ bli igjen langs veikanten. Det gŒr an Œ aldrikomme inn til hvilen, selv om du aldri sŒ mye har blitt reddet gjennom havet,dŒpen, fra Guds fienders, syndens, d¿dens og djevelens makt.
Og var det ikke fordi Jesus kom, og ble vŒr Forsoner, sŒhadde du og jeg for alltid v¾rt forvist til fortapelsens ¿rken. Men Gudsbrennende kj¾rlighet til deg og meg br¿t igjennom Hans brennende vrede, ogsendte S¿nnen Jesus Kristus til offerstedet, for Œ sone br¿den, drepe d¿den, oglegge djevelens rike ¿de.
Du husker beretningen om da Abraham fikk bud om Œ ofre Isak,sin eneste s¿nn, som han var sŒ glad i, i Moria-¿rkenen? Du fŒr lese det selv i1. Mos. 22. Abraham slapp Œ fullf¿re. ÇGud vil nok selv se seg ut etofferlam.È PŒ Golgata mŒtte Jesus, GudsenbŒrne S¿nn ofres. Han ogsŒ elsket av sin Far. Men Han var offerlammet Gudhadde utsett seg! PŒsken, j¿denes h¿ytid var n¾r.. .
ÇJeg er livets br¿dÈ,sier Jesus lenger ute i kapitlet vŒrt. ÇJeg er br¿det som kommer ned frahimmelenÈ.
ÇDet br¿d jeg vil gi, er mitt legeme som jeg gir til livfor verden. È (6, 51b)
PŒsken, j¿denes h¿ytid var n¾r. Her, ved Tabgha, gir Jesus idet store under det under som er enda st¿rre:
Sitt legeme, som Faderen frembar en gang for alle da GudsLam ropte ut i smerte: ÇDet er fullbrakt!È
SŒ flyter fortid, nŒtid og framtid sammen i ett. Der, pŒslettene ved Tiberiassj¿en rykker Guds tid inn i vŒr tid, og blir vŒr tid oganledning, vi som tror vi ikke har tid.
Han vil gi oss mat, reisekost pŒ veien!
Ved Herrens Bord. Der gjelder det Œ stoppe opp. For - Hvagis ved bordet? Det er det neste vi skal tale sammen om i dag.
III
Her var br¿d- av bygg, som var de fattiges mat. Her vart¿rket fisk, smŒfisk egentlig, heller ikke mat for storfolks bord. Og her varlite. Altfor lite til sŒ mange. Flere enn 5000 var der nok ogsŒ. Kvinnene ogbarna var ikke med i det tallet.
La folket sette seg ned, sier Jesus. Han tar br¿dene, bertakkeb¿nnen og deler ut. Himmelens matematikk trer i aksjon. Guds tid blirmenneskers tid. Det som ikke kunne skje, det skjedde likevel, ved Herrens Ord,ved Hans l¿fte og mysterium.
Mer enn 5000 mennesker fikk nok, og enda var det 12 kurver,fulle av br¿d tilbake. Helhetens tall.
Fattige mennesker ble mette! Fattige mennesker som varsultne, og som i sin sult opps¿kte Jesus.
Ved Herrens Bord skjer underet! I dag igjen samles vŒr lilleflokk her ved havet som er pŒ vandring hjem.
Vi samles om Herrens Ord, Ord fra Himmelen kledt imenneskelig sprŒk og dialekt, trykt pŒ menneskelig papir.
Et utskjelt ord.. . For mange mennesker er de prester ogpredikanter dumme som vil holde seg til Ordet og stŒ pŒ det. Og hoderysting oglikegyldighet blir dem til del som vandrer med daglig manna - med Ordet somf¿de pŒ himmelveien.
Og likevel er det sant; den som fŒr sette seg ned og lyttetil Herrens Ord, han og hun fŒr spise seg mett av Guds overflod.
Det fŒr vŒge seg at det ikke er popul¾rt. NŒr du og jeg fŒrsamles om Ordet i kirken og bedehus, da fornyes hŒpet, troen styrkes, og vi fŒrmŒlet klarere i sikte.
Og, nŒr du og jeg hver dag fŒr v¾re stille om Bibel og B¿nn,da fŒr vi bli hentet inn igjen pŒ veien om vi har stŒtt Herrens Ord imot, vifŒr korrigert kursen, og fŒr styrke til neste etappe i ¿rkenens hete, enten detnŒ er fristelser og fall, frykten for d¿den, eller djevelens gjerninger rundtom i vŒr verden vi fŒr mest Œ stri med.
Ved Herrens Bord. Akkurat som rettene ved vŒre middagsbordkan variere i utseende, slik er det ogsŒ hos Gud. Mat og n¾ring pŒ veien er detogsŒ i h¿yeste grad nŒr Livets Br¿d kommer til oss i nattverden.
Og det er vel meget mulig at det nettopp er gavene vedalterbordet som Herren s¾rlig vil tale med oss i dag.
IV
Vi snakket om JohannesÕ underfundighet tidligere i dag. Denkommer ogsŒ til uttrykk nŒr det gjelder ordbruken ved br¿dunderet. ÇDa tokJesus br¿dene, bad takkeb¿nnen...È
Det er nesten ord-for-ord det som sies om innstiftelsen avnattverden, ja, det er mulig at det nettopp er slik Johannesevangelietforkynner om nattverden.
Og, mens den midtre delen av Johannes 6 taler mere genereltom Livets br¿d som kom til vŒr jord, og om LIVET som gis her, sŒ taler sluttenav kap. 6 uten tvil om
nattverden (6, 54 og 57c).
NŒr Jesus ved nattverdinnstiftelsen tok br¿det og knyttetsitt legeme og sin offerd¿d sammen med det, fikk br¿dunderet en helt bestemtbetydning.
Ved Herrens Bord. Vi som er pŒ vandring trenger mat. Gudtrenger Œ stoppe oss opp i vŒr heseblesende mangel pŒ tid, og skjenke oss sintid, Kristi legeme og blod, i, med og under br¿det og vinen.
Det betyr, at Guds gave i Kristus, syndenes forlatelse,virkelig ER i br¿det og vinen, men gis med dem, slik at de enkle og fattigsligeelementene forblir br¿d og vin, men ogsŒ gis under dem, slik at detguddommelige er skjult under det jordiske ytre.
Kristi hemmelighetsfulle n¾rv¾r i menneskelige midler... Herm¿tes tid og evighet. Markens gr¿de, korn og druer, bearbeidet og foredlet tilbr¿d og vin tar Herren, og vever det sammen med Guds frelsesplan, med Lammetsr¿de blod pŒ Golgata som trŒd - DETTE ER MITT LEGEME! DETTE ER JESU BLOD! HerstŒr tiden
stille.!
Vi ser Ham ikke pŒ vŒr vandring. Men Herren Jesu Kristi n¾rv¾ri sakramentet har noen fors¿kt Œ uttrykke ved f¿lgende bilde:
La folket sette seg ned! Kom du ogsŒ. Sett deg ned, fall pŒkne for Ham, bli hos Ham og opplev enheten med de andre som er pŒ vandring.
ÇBr¿det som vi bryter, gir ikke det del i Kristi legeme?È(1. Kor. 10.16)
Vi som tror pŒ HAM er ogsŒ pŒ underfull mŒte Hans legeme. Ogfra alterbordet sendes du og jeg ut i verden som Hans legeme, for at vi skal fŒandre med oss pŒ
vandringen, for at Livets Br¿d skal mette de som sulteretter Herren og vil komme til HAM, men ogsŒ for at Livets br¿d skal minne osspŒ det daglige br¿d, som sŒ mange mangler i dag.
Hvordan kan den som Herren fŒr mette ved sitt bord, ellerved middagsbordet, lukke
sitt ¿re for den sultendes og arbeidsl¿ses rop?
Vi mŒ vel si: Hvem er jeg, hva er vi til sŒ mange? Heldigvisregner Herren annerledes. Akkurat som Han tok br¿det og fiskene, og br¿det ogvinen, lite og uunseelig i seg selv, kan Han ta deg og meg, vŒr lille, redde ogsvake menighet i sin mektige hŒnd, tale sitt Skaperord, og gj¿re alle ting nye,gj¿re underfulle verk i ditt nabolag ved ditt stammende vitnesbyrd om Herren.Vi er sŒvisst ikke 5000, men han kan forflere vart tall pŒ underfull vis.
Og dine og mine b¿nner, penger og smŒ krefter og smŒ krefterkan Han bruke. Hva er det til sŒ mange? Svaret er: Sett deg ned hos Herren, sŒskjer underet. Hans under med deg!
®re v¾re Faderen og S¿nnen og Den Hellige nd, som var,er og blir Žn sann Gud, fra evighet til evighet!
Denne prekenen var en del av PHU- Pastoral-homiletiskutdanning i Presteforeningen i M¿re Bisped¿mme. Jeg var en av flere prester somvar med pŒ kurset, ledet av stiftskapellan Ottar S.Myrseth og bestyrer OdvarHalgunset.
[1]
ÓDetaller mest sentrale i tjenesten som prest er Œ forkynne Herrens Ord, ogforvalte Hans sakramenter. Ingen av delene er lette, men den som fŒr holde segtil at Bibelen er Guds Ord, og at den taler sant og forpliktende om l¾re ogliv, han stŒr trygt pŒ prekestolen, og fŒr frimodig holde seg til Kristiinnstiftelse av dŒpen og nattverden.
Detbetyr at jeg mŒ fordype meg i Skriften, slik at jeg fŒr levende kontakt med denvirkelighet som Guds Ord er b¾rer av. Jeg mŒ kunne si etter Jes. 50,4 at ÇHerrenmin Gud har gitt meg en disippels tunge, sŒ jeg med mitt ord kan styrke dentrette...Ó
Detvar nettopp dette jeg ¿nsket med den prekenen som nŒ f¿lger. Den er blitt til isterk anfektelse over at den Kirke som skulle v¾re Jesu Kristi egen eiendom,Hans Hellige og udelelige legeme, stŒr splittet, taler med flere tunger, ogdrar i flere retninger, her pŒ Romsdalshalv¿ya. Men Herren bevarer sitt folk.BŒde prest og lekmann som klynger seg til Hans Ord og l¿fte. Da Herren haddefŒtt arbeidet sŒ mye med meg at jeg for alvor fikk se at Han hadde bevart bŒdemeg og de to inderlig kj¾re menigheter som jeg har hatt ansvar for i snart 10Œr, ble denne prekenen skrevet.
Dener samtidig en spesiell hilsen til mine to menigheter i Bud og Hustad. Skullejeg noen gang gi dere en Œndelig testamente, tror jeg det mŒtte bli dette...Ó
(FraBud kirke 29. mars 1987, ogsŒ holdt pŒ Radio Hustad 11. mars 1988. F¿r prekenensang vi NoS 589: Herre, samle nŒ oss alle.
Etterprekenen sang vi NOS 104: Vi skal se deg Herre Jesus. Vi brukte tonen fra
[2]