Helgetorsdag

Luk.24,46-53

H¿gmesse

 

TRONTALEN.Kursen vi skal styre etter.

 

I

 

DetteHellige Evangelium leser vi etter Lukas i det 24.Kapittel:

 

"Jesussa til dem: "Slik stŒr det skrevet: Kristus skal lide og stŒ opp fra ded¿de tredje dag, og i hans navn skal omvendelse og tilgivelse for syndeneforkynnes for alle folkeslag; dere skal begynne i Jerusalem. Dere er vitner omdette. Jeg sender over dere det som min Far har lovet. Men dere skal bli i byentil dere blir utrustet med kraft fra det h¿ye." SŒ f¿rte han dem ut motBetania, og han l¿ftet sine hender og velsignet dem. Og mens han velsignet dem,skiltes han fra dem og ble tatt opp til himmelen. De falt pŒ kne og tilbad hamog vendte sŒ tilbake til Jerusalem i stor glede.Siden var de stadig i templetog lovpriste Gud."(LUK 24,46-53)

 

Hverh¿st holder Kong Harald en tale i Stortinget. Veldig h¿ytidelig skjer det:Kongen kommer  fra Slottet med sittf¿lge. Alle Stortingsrepresentantene sitter og venter sammen med andre landsambassad¿rer. SŒ gir Statsministeren kongen et manuskript. Der sier han hvaRegjeringen vil gj¿re i den kommende perioden. Kongen leser. TRONTALEN. Kursenlandet skal styres etter.

 

Iteksten i dag holder Jesus Kristus sin TRONTALE. Det er interessant Œ lese Lukasom siste delen av Jesu jordeliv. Og da mener jeg ogsŒ begynnelsen avApostelgjerningene, som er "bind 2" av det Lukas nedtegner omhendelsene rundt Jesus og urkirken. Vi husker beretningen om Emmausvandrerne,som var tekst pŒ 2.PŒskedag i Œr. La oss fors¿ke Œ rekapitulere hva som sŒskjedde:

 

"Dable ¿ynene deres Œpnet, sŒ de kjente ham igjen; men han ble usynlig for dem. Dasa de til hverandre: "Brant ikke vŒre hjerter i oss da han talte til osspŒ veien og Œpnet skriftene for oss?" Og de br¿t opp med en gang og vendtetilbake til Jerusalem. De fant der de elleve og vennene deres samlet, og dissesa: "Herren er virkelig oppstŒtt og har vist seg for Simon." Selvfortalte de to om det som hadde hendt pŒ veien, og hvordan de hadde kjent hamigjen da han br¿t br¿det.(24,31-35)

 

Vier altsŒ i Jerusalem igjen. Og der fortsetter evangelieberetningen med at Jesusviser seg for altsŒ "de elleve og vennene deres":

 

"Mensde talte om dette, stod Jesus midt iblant dem og sa: "Fred v¾re meddere!" De ble forskrekket og redde, for de trodde de sŒ en Œnd. Men han satil dem: "Hvorfor er dere forferdet, og hvorfor lar dere tvilen stige oppi dere? Se pŒ mine hender og mine f¿tter; det er meg. Ta pŒ meg og se! En Œndhar da ikke kj¿tt og ben, som dere ser at jeg har." Dermed viste han demsine hender og f¿tter. Men enda kunne de ikke tro for bare glede og undring. Daspurte han: "Har dere noe Œ spise?" De gav ham et stykke stekt fisk,og han tok det og spiste mens de sŒ pŒ."(24,36-43)

 

Jesusgir sŒ et teologisk grunnlag for alt som har skjedd, og for oppstandelsenis¾r-Det er oppfyllelsen av alt som stŒr skrevet:

 

"Detvar dette jeg talte om da jeg ennŒ var sammen med dere og sa at alt mŒtteoppfylles som stŒr skrevet om meg i Moseloven, hos profetene og iSalmene." Da Œpnet han deres forstand sŒ de kunne forstŒskriftene..."(24,44-45)

 

SŒf¿lger det som er dagens tekst. Men det er ogsŒ l¾rerikt Œ se hva begynnelsenav "Lukas, bind 2", nemlig Apostelgjerningene sier:

 

"Imin f¿rste bok[1], Teofilus,skrev jeg om alt det Jesus gjorde og l¾rte fra begynnelsen av og til den daghan ble tatt opp til himmelen, etter at han ved Den Hellige nd hadde gitt sinepŒbud til de apostler han hadde utvalgt. Han stod fram for dem etter sinlidelse og d¿d og gav dem mange klare bevis for at han levde; i f¿rti dagerviste han seg for dem og talte om det som har med Guds rike Œ gj¿re. En ganghan spiste sammen med dem, sa han: "Dere skal ikke forlate Jerusalem, menvente pŒ det som Faderen har lovt og som jeg har talt om. For Johannes d¿ptemed vann, men dere skal om noen fŒ dager d¿pes med Den Hellige nd. Mens de varsamlet, spurte de ham: "Herre, vil du pŒ den tid gjenreise riket forIsrael?" Han svarte: "Det er ikke deres sak Œ kjenne de tider ogstunder Faderen har fastsatt av sin egen makt. Men dere skal fŒ kraft nŒr DenHellige nd kommer over dere, og dere skal v¾re mine vitner i Jerusalem og heleJudea, i Samaria og like til jordens ender." Da han hadde sagt dette, blehan l¿ftet opp mens de sŒ pŒ, og en sky skjulte ham for ¿ynene deres. Da destod og stirret opp mot himmelen og sŒ etter ham idet han drog bort, stod medett to menn i hvite kl¾r foran dem og sa: "Galileere, hvorfor stŒr dere ogser opp mot himmelen? Denne Jesus som ble tatt opp til himmelen fra dere, hanskal komme igjen pŒ samme mŒte som dere har sett ham fare opp tilhimmelen." Da vendte de tilbake til Jerusalem fra den h¿yden som heterOljeberget og ligger en sabbatsreise[2] fraJerusalem."

 

Lukasstedfester altsŒ disse siste hendelsene, etter scenen ved den tomme grav, og pŒveien til Emmaus til:

 

1.Jerusalem

2."utmot Betania", og

3."denh¿yden som heter Oljeberget".

 

Ogtankevekkende nok omkranses alt dette av beretningen om kvinnenes og Petersm¿te med den tomme grav, og pŒ den andre siden: Disse to ordene:

 

"Innei byen gikk de opp pŒ den salen hvor de pleide Œ holde til."(Apg.1,13)

"Sidenvar de stadig i templet og lovpriste Gud."(Luk.24,53)

 

II

 

Disiplenehadde altsŒ m¿tt Ham flere ganger etter oppstandelsen. Han hadde m¿tt MariaMagdalena. Han hadde m¿tt de to Emmausvandrerne. Han hadde m¿tt disiplene.Tvileren Tomas og Fornekteren Peter. De fiskende displene i Galilea. 500disipler pŒ en gang, som Paulus sier i 1.Kor.15. De hadde fŒtt ta pŒ og setthans hender og f¿tter. De hadde sett Ham spise. Jesus var ikke lenger d¿d! Hanlever!

 

Jesusskal nŒ bestige tronen i sitt Himmelske Rike. NŒ er Hans jordiske oppgavefullf¿rt. Han ble f¿dt inn i vŒr verden. Han gikk omkring og forkynte om GudsRike. Han led og d¿de for vŒre synders skyld. Han sto opp fra de d¿de. Seiretover den ondes makt. Veien til Gud er Œpen, for hver den som gŒr veien!

 

Detvar ikke mange der utenfor Jerusalem. De fleste der i byen hadde vel en mŒnedf¿r ropt: ÓKorsfest, Korsfest.Ó De hadde bedt om Œ fŒ Barabbas, en r¿verfrigitt i stedet for Jesus. Til og med de som hadde fulgt Jesus gjennom 3 Œrhadde sviktet, forrŒdt, fornektet.

 

MenJesus hadde hentet dem inn igjen. Unntatt den av dem som hadde r¿mt fratilgivelsen, Judas. NŒ sto de og h¿rte Ham tale.

 

OgnŒ ville Han noe med dem!

 

Deter det Han sier til dem i-TRONTALEN.

 

MenJesus holder ogsŒ sin TRONTALE til oss. Selv om vi ikke er pŒ Oljeberget. Forden saks skyld heller ikke i Stortinget, men pŒ Vik bedehus. Selv om vi ikkevar "tett pŒ" da alt skjedde, slik som Lukas forteller om "Peterog Johannes, Jakob og Andreas, Filip og Tomas, Bartolomeus og Matteus, Jakob,s¿nn av Alfeus, Simon seloten og Judas, s¿nn av Jakob...ogsŒ kvinnene og Maria,Jesu mor, og hans br¿dre..." (APG 1,13-14)

 

Og,mens Statsministeren gir Kongen talen i Stortinget, skjer det motsatte her.Kongen, Jesus, som har all makt i himmel og pŒ jord, gir presten talen:TRONTALEN.

 

OgnŒ vil Han noe med oss som er her i dag!

 

III

 

TRONTALEN.Kursen vi skal styre etter.

 

Idag, pŒ Helgetorsdag, Kristi Himmelfarts Dag har teksten vŒr pussig nokoverskriften Oppdrag og Avskjed i Bibelen.

 

I40 dager hadde Jesus latt seg se. Men "ut mot Betania" den f¿rsteKristi Himmelfarts Dag var det forel¿pig siste gang. Han ble tatt opp tilHimmelen. Det betyr selvagt ikke at Guds Rike ligger et eller annet stedovenfor oss i rom. Men det ligger over oss i rang! Utenfor vŒr fatteevne! Og daGud skapte himmelen som hvelver seg over oss, gav Han universet noe av detveldige og majestetiske som minner oss om hans evige Rike, om lyset ogklarheten der oppe.

 

Derforer det naturlig for oss Œ rette blikket oppover nŒr vi l¿fter vŒre hjerter tilGud. Han er h¿yt opph¿yet og troner over oss. Derfor ble ogsŒ Jesus tatt opp pŒdenne mŒten slik at alle kunne forstŒ at han hadde vendt tilbake til sin Far iHimmelen.

 

Helgetorsdag,Kristi Himmelfarts Dag, er virkelig en milep¾l i verdenshistorien. NŒ setterHan seg ved Faderens h¿yre side. Det betyr at Han har fŒtt all makt i Himmel ogpŒ jord. Han kan nŒ v¾re alle steder, og gripe inn over alt, og frelse og utfrimennesker fra ¯ygarden, Vik, ja, like til verdens ender.

 

SŒinnvarsler ogsŒ Kristi Himmelfart at Den Hellige nd skulle komme. Om Hanskomme har vi nŒ h¿rt noen s¿ndager i kirken. Pinsen stŒr for d¿ren. SŒ betyrikke dette at Kristus erstattes av en annen, at Jesus blir ÓborteÓ. Tvert imot.Jesus skal komme pŒ en ny mŒte! Han skal komme ved HelligŒndens formidling. OgHan bruker menneskelige midler. Bibelen. DŒpen., Nattverden. Der vil Han v¾relike levende og virkelig som da Han vandret pŒ jord. ÓKelnerenÓ ÓAdvokatenÓ

 

IV

 

TRONTALEN.Kursen vi skal styre etter.

 

NŒrvi tenker avskjed handler det gjerne om at noen reiser, eller at noen d¿r. Deter en situasjon som gjerne ikke er hyggelig. Men Jesus for ikke opp tilHimmelen for Œ v¾re lite hyggelig: "Men jeg sier dere sannheten: Det erdet beste for dere at jeg gŒr bort. For dersom jeg ikke gŒr bort, kommer ikketalsmannen til dere. Men gŒr jeg bort, da kan jeg sende ham til dere."(Joh, 16,7a)Den Hellige nd skulle komme for at vi skulle kunne bli frelst. Uten DenHellige nd ingen kristen tro, ingen kirke.

 

MennŒ kom Den Hellige nd! Ved Ham kan dette skje: "...I Jesu navn skalomvendelse og tilgivelse for syndene forkynnes for alle folkeslag."  (24,47a). Jesus lever!SŒ egentlkig er avskjeden ingen avskjed. Da Jesus tok avskjed tok Han ikkeavskjed, men Han skulle komme pŒ en ny mŒte! Kristi avskjed pŒ KristiHimmelfarts Dag betyr; Kristus kommer, og Han kommer til deg!

 

KristiHimmelfart inneb¾rer ikke at Jesus blir borte, bare at Han blir skjult for vŒre¿yne. Han lever like mye i dag som den gang!

 

Jesusforsvinner ikke som en fugl som l¿fter seg h¿yere og h¿yere, for sŒ Œforsvinne. Han forsvinner ikke som en astronaut som begir seg ut pŒ reise tilen romstasjon langt ute i verdensrommet.

 

IApost elgjerningenes versjon av Himmelfarten stŒr det: "En sky skjulteHam".(Apg.1,9) Skyenbetyr i Bibelen: Guds n¾rv¾r. Gud omgir seg flere steder med en sky! Slik vardet da Moses fikk De 10 Bud. Slik var det nŒr Gud ledet sitt folk gjennom¿rkenen. Slik var det ved forklarelsen pŒ berget. Matt.17.

 

V

 

TRONTALEN.Kursen vi skal styre etter.

 

KristiHimmelfart inneb¾rer at neste etappe i frelseshistorien kan begynne. NŒ skalHan komme til oss pŒ en helt ny mŒte. i sItt Ord. I dŒpens bad. I nattverden.Det er bare ved disse nŒdens midler at vi kan fŒ holde oss til Ham, v¾re hosHam.

 

IdŒpen tar Han oss inn i sitt Rike. I Guds Ord og ved alterbordet styrker Hanoss, og hjelper oss til Œ holde kursen som TRONTALEN legger opp til.

 

Hvisdu inne i deg egentlig tror pŒ Jesus som din Herre og Frelser, da vil jeg i daggjerne invitere deg til Œ gj¿re alvor av det: "For hvis du bekjennermed din munn at Jesus er Herre, og tror i ditt hjerte at Gud har oppreist hamfra de d¿de, skal du bli frelst. Med hjertet tror vi sŒ vi blir rettferdige forGud, med munnen bekjenner vi sŒ vi blir frelst. Skriften sier: Ingen som trorpŒ ham, skal bli til skamme.(Rom.10,9-11)

 

Hankaller  deg til Œ bli sin! PŒalvor! PŒ ordentlig, for evig.

 

Menda mŒ du la Ham fŒ sjansen til Œ slippe til! Ved at du bruker Bibelen og deandre nŒdens midler.

 

NŒrmange mennesker oppfatter troen som livsfjern og uaktuell, sŒ har det vel medat Guds Ord ikke blir h¿rt, lest og tatt imot. Men det er ingen som kan tro avseg selv! ÒEg trur at eg ikkje av eige vit eller eiga kraft kan tru pŒ JesusKristus min Herre, eller koma til Han. men den heilage Ande har kalla meg vedEvangeliet, opplyst meg med sine gŒver, helga meg og halda meg fast i den sannetrua.Ó (Forkl. til 3.art.)

 

Og:Det Œ v¾re d¿pt inneb¾rer Œ leve med Jesus! Det betyr Œ v¾re Hans disipppel!

Derforer det sŒ viktig for oss Œ gj¿re som disiplene:

 

"Sidenvar de stadig i templet og lovpriste Gud."(Luk.24,53)

 

Fordet er slik vi gŒr den veien som Han Œpnet for oss pŒ korset, og da Han sto oppfra de d¿de!

 

VI

 

TRONTALEN.Kursen vi skal styre etter.

 

Deter ofte vanskelig for oss at Jesus er skjult for vŒre ¿yne. Det kan bety at viav og til ikke forstŒr Ham. Hvordan kan Han tillate at...Du kan fylle ut selv.

 

Menselv hvor m¿rkt og uforstŒeklg livet kan v¾re, sŒ skal vi fŒ lov til Œ regnemed at Han er n¾r selv om Han ikke viser alle sine kort.

 

Jesusikke borte. Han lever i dag.

 

HangŒr ved min side

Hanleder min gang

Hanblir ikke trett Han som jeg

OgnŒdig Han vokter meg livsdagen lang

Hansviker ei svikter meg ei

 

VII

 

TRONTALEN.Kursen vi skal styre etter.

 

Tilslutt:

 

NŒrvi mediterer over og h¿rer dagens tekster, mŒ vi tenke pŒ profetien omMenneskes¿nnen i Danielsboken:

 

"VideresŒ jeg i mine nattsyner:

Se,med himmelens skyer

komdet en som var lik

enmenneskes¿nn.

Hann¾rmet seg

dengamle av dager

ogble f¿rt fram for ham.

Hanfikk herred¿mme,

¾reog rike:

fokog stammer

medulike sprŒk,

allefolkeslag skal tjene ham

Hansvelde er et evig velde

detskal ikke forgŒ

hansrike gŒr aldri

tilgrunne.(Dan.7,13-14)

 

Hverh¿st holder Kong Harald en tale i Stortinget NŒr Guds h¿sttid er inne skal detOrdet taler om at Jesus skal komme igjen gŒ i oppfyllelse. Han skal pŒny settefoten pŒ Oljeberget. Men samtidig skal ogsŒ dette Jesu Ord gŒ i oppfyllelse: "V¾rogsŒ dere beredt! For Menneskes¿nnen kommer i den time dere ikke venterdet.  For likesom lynet, nŒr detblinker, lyser fra himmelbryn til himmelbryn, slik skal det v¾re nŒrMenneskes¿nnen kommer til syne pŒ sin dag." (LUK 12,40+17,24)

Daskal Jesus gj¿re slutt pŒ alt vondt, all sorg, all synd og pŒ d¿dens makt. Ogmens vi venter utfordrer Han oss alle til Œ bli og v¾re Hans vitner. Til Œ levei kraften fra det h¿ye. For Han har seiret og skal seire til slutt. Sats dittliv pŒ Ham.

 

 

Til®re for Faderen og Sonen og Den Heilage Ande, som var, er og vere skal, EINSann Gud, frŒ ®ve til ®ve.

 

svennam@hotmail.com

 

 

 

 

 



[1] min f¿rste bok:Evangeliet etter Lukas. Se Luk 1, 1ff

[2] en sabbatsreise: sŒlangt som loven tillot j¿dene Œ gŒ pŒ sabbaten, ca. 1 km