1.s.i
advent/II
FM/Hjelme
Innsetjingsgt.
301103
Luk.4,16-22a
Han som Œpner boken.
Antikvariater kan v¾re
fascinerende butikker Œ bes¿ke. Her er stedet for dem som ser etter en gammel
bygde-eller Bergensbok, oppbyggelig litteratur, god krim, Illustrerte
Klassikere, Donald Duck&Co, eller en av de gamle barneb¿kene-en som er gŒtt
i stykker eller er mistet.
Jeg synes det er morsomt Œ fremdeles bla i
gutteb¿kene. Stompa, Hardy-Guttene og Jules Verne.
De er kilde for latter, spenning, eller rett og slett en god historie. Og sŒ holder de
oss voksne unge i sinn.
Dere som er barn og unge: Hva leser dere? Ja, for dere ser vel ikke bare pŒ TV eller spiller data?
Blant de gutteb¿kene jeg
liker best, er de som ble skrevet av Sverre D.Husebye, som bl.a var prest i
Sandviken i Bergen.
Han skildrer en kameratflokk i Oslo for 70 Œr siden, som starter ÒDen eksentriske klubbÓ: Liga for
skolegutters menneskerettigheter.
Helt fram til 60-tallet skrev Husebye spennende b¿ker
om DikterÕn,
Strutsen, ÒR¿mlingen fra 1001 Natt,Ó ÒEpleÓ, ÒSj¿mannÓ,
TilhengerÕnÓ og ÒPadlikano.Ó Og om presten Robert
Wegge, som pŒ mange mŒter blir den gode autoriteten for guttene, og gj¿r at det
gŒr bra med dem til slutt.
Wegge er sterkt inne i bildet ogsŒ i en bok som f¿lger et litt annet spor: ÒH¿yere opp, og lenger
framÓ, som handler om gutten Svein Jansens problemer bŒde pŒ skolen og hjemme,
inntil tingene ordner seg, og Svein blir Norgesmester bŒde i spesielt hopp og i
fri-idrett. Men sŒ blir det ÒDypere inn, og lenger ut.Ó,
for Gud kaller Svein til Œ bli misjon¾r.
Husebye-b¿kene er sterkt anbefalelsesverdige, og kanskje kan en v¾re heldig Œ finne Žn eller flere i-et
antikvariat. Det er noe som skjer-nŒr vi
Œpner boken.
II
I dag skal vi stoppe ved
b¿ker som Œpnes.
Jesus gikk til
gudstjeneste i hjembyen sin, Nasaret.
Og der ble han bedt om Œ v¾re tekstleser ved den
2.lesningen. De hadde alt lest fra Moseb¿kene, og nŒ
ble Jesus gitt en tekst fra profetene.
Man hadde bibelb¿kene i ruller, og
sŒ kan vi tenke oss at Jesus ruller opp boken og begynner Œ lese.
Og lesningen den var fra
Jesaja kap.61: Men Jesus legger ogsŒ noe til, fra kap.58.
Men tilh¿rerne mŒtte
undre seg. Jesus hopper ogsŒ
over noe. Han skal forkynne et nŒdens Œr, et
velbehagelig Œr fra Herren, sier han, men stopper f¿r det ogsŒ stŒr om et
hevnens Œr. Var Jesus kanskje lite skrifttro, en liberal
teolog, en som tar bort noe, omtolker, eller legger en annen mening i sakene?
Nei, Han stŒr der
nettopp som oppfylleren av Skriften.
III
Han Œpner boken.
Alt ligger gjemt i Guds store plan. Den er full av
detaljer, og mange ganger er den vanskelig Œ forstŒ,
et virkelig mysterium.
Men det handler om Gud har
utvalgt et folk, frelst det fra fangenskap, og om Hans brennende kj¾rlighet til
folket.
Den f¿rste Messias var kong
Saul. Men han var ulydig mot Gud, og ble forkastet. SŒ
ble David konge og Messias, den salvede kongen. Men
folket og kongene etterpŒ var mange ganger ulydige, og
s¿kte andre guder. SŒ kom Guds sendebud og kalte til
omvendelse. Det
kunne komme gode konger, det kunne bli vekkelse, men til slutt gikk det gale
veien. Kongen ble styrtet, landet ble delt, og
folket bortf¿rt av krigerske stormakter.
Men Gud glemmer ikke sitt folk og
sin plan. Og dypest sett har Han mer enn Israel og en
enda st¿rre frelse enn redning fra stormakter i tankene.
Tidligere i Jesajaboken ser vi det beskrevet ved to
navnevalg.: F¿rst mŒ profeten gi s¿nnen sin et
spesielt navn: Jesjar Jasjuv betyr: Det er en rest som omvender seg. Og Jesaja
mŒ gŒ til kongen; Messias og kalle ham til Œ f¿lge
Herrens Bud.
Det gikk ikke. Kongen har fromme utflukter, men omvender seg ikke.
Der og da vrir Gud sin plan:
ÒSe, en jomfru blir med barn, og
hun skal gi Ham navnet Immanuel: Gud med Oss!Ó(Jes.7,14)
Han vil kvitte seg med hele kongehuset til fordel for
en ny og annerledes konge, med et merkelig navn:
Immanuel. Og sŒ skal han v¾re et lite barn som skal
f¿des av en jomfru
Men av Davids ¾tt skal han
v¾re: For en spire skal vokse opp av Isais stubbe. Jes. 11.
Og herfra gŒr linjen videre. I Œrene som f¿lger dras
teppet sakte men sikkert til side pŒ historiens scene.
Derfor er det at Jesus stŒr i synagogen i Nasaret, og roper ÒHerrens Ande er over meg, fordi Han har salva
meg.Ó(4,18) Her er Skriftens mŒl og mening, Guds
sanne Messias, Guds Salvede, den rette Kongen! I Ham er alle l¿fter om Messias som skulle komme oppfylt.
IV
Han Œpner boken.
Jeg er blitt sŒ glad i uttrykket Òopna bokrullenÓ
(4,17) i dagens evangelium.
Det er sammr sak i dagens lektietekst fra p.5, fra det budskapet, det synet som Jesus gav
Johannes i hulen pŒ ¿ya Patmos.
ÒEg sŒg at han som sat pŒ
kongsstolen, hadde ein bokrull i h¿gre handa. Det var skrive pŒ rullen, bade
inni og utanpŒ, og han var forsegla med sju
segl.Ó(p.5,1)
Her blir tilv¾relsen, med fortid, nŒtid og fremtid fremstilt som en forseglet bokrull, og vi fŒr
h¿re at dens mening og mŒl ligger i den allmektige Guds hŒnd.
Og bra var det, for Johannes mŒ erkjenne: ÒDŒ gret
jeg sŒrt, for ingen vart funnen verdig til Œ opna boka, eller sjŒ i
henne.Ó(5,4)
Men det er ikke noe som er sŒ vanskelig og innfl¿kt at ikke Gud Herren Jesus Kristus forstŒr seg pŒ
det!
ÒGrŒt ikkje! For L¿va av Juda ¾tt,
Davids rotrenning, han har sigra og er den som kan opna boka..Ó
Og eg sŒg eit Lam,(som) sto midt...mellom truna og de
fire skapningane og dei eldste, og Lammet sŒg ut som det var slakta...
Lammet kom bort til Han som satt pŒ
kongsstolen, og tok imot boka frŒ Hans h¿gre hand. Da
det tok boka, fall de fire skapningane og dei tjuefire
eldste ned for Lammet,Ó(Utdrag fra 5,5b-8a)
Her er Han som har fortid, nŒtid og
fremtid i sin hŒnd. Her er Han som har n¿kkelen til tilv¾relsens, til
historiens gŒte. Her er Han som Œpenbarer meningen med historien og tilv¾relsen.
Din og min
tilv¾relse.
Han er bŒde en L¿ve og et
Lam. Han er den som led og d¿de. Men Han er ogsŒ den som stod opp, og lever i dag.
Jesus er Lammet, som bar all verdens synder. Han tok
dine og mine synder med opp pŒ Golgata! Der Guds Lam
ble slaktet, og hvor Hans blod rant til soning for
alle dine og mine synder.
Men Jesus er ogsŒ L¿ven. Som seiret! PŒskedag sto Jesus opp av graven. Ingen
kunne stanse Ham. Soningens kalk var t¿mt. Den
kongekronen som gikk tapt i det gamle Israels fikk Han, men det er en krone med
torner! For korset var Hans trone!
Jesu Kristi person og verk
sprenger alle vŒre forestillinger. Og: At Han er L¿ve og
Lam er da heller ikke det som stemmer best ut fra vŒr fornuft. Men slik taler
Guds Ord for Œ fŒ fram det som er helt avgj¿rende for oss: At Gud steg inn i vŒr verden i
Jesus Kristus, for Œ frelse hver eneste en av oss, og for Œ f¿re oss hjem til
Himmelen ved seg.
V
Han Œpner boken.
Hvis livet ikke hadde noen
mening eller noe mŒl ville det v¾re en helt uutholdelig tanke for oss alle. De som forkaster den kristne tro, skynder seg da ogsŒ ofte Œ finne en ny og annen mening med livet. De fors¿ker
Œ tolke tilv¾relsen i sitt bilde.
Det blir sŒ lett til det at bŒde
ungdom og voksne etter jul f¿ler at vi er tilbake i hverdagens strev og mas,
hvor det kanskje ikke er vi som styrer med mange gj¿remŒl, men mange gj¿remŒl
som styrer med oss! At det gŒr som dikteren Rudolf Nilsen sa:
ÒAlle var glade, men ingen forandret!Ó
Advent mŒ i Œr bli mer
for oss enn f¿r. For hvor stŒr vi i julen og etter jul om vi ikke har tatt imot den Jesus
som julen handler om? Ja, Han som er selve julen?
Advent er at Jesus kom inn i historien! Han vil komme inn
i din og min historie! Advent er at Jesus er n¾r!
Jesus har ikke glemt deg!
SŒ sliter vi alle med vŒre
synder. VŒre feil og vŒre fall. Men i en av profetiene
om Jesus beskrives Han ikke bare som konge, men ogsŒ
som prest:
Òhan ble sŒret for vŒre overtredelser og knust for vŒre
misgjerninger.Straffen lŒ pŒ Ham for at vi skulle ha fred, ved Hans sŒr har vi
fŒtt legedom.Ó(Jes.53,5)
Du, Jesus kommer TIL DEG
i dag. Han som ogsŒ heter L¿ven og
Lammet! Denne Jesus vil i dag sette deg i forhold til Ham.
I rett forhold.
Han vil inn i din historie. Din livshistorie. Og ta
hŒnd om den, ta hŒnd om deg slik Han tok hŒnd om
bokrullen. Han var den eneste som kunne. Han er ogsŒ
ditt og mitt eneste hŒp.
Han som sto der i synagogen i Nasaret-Han stŒr her i
dag i sin menighet fordi HelligŒnden b¾rer Ham til oss ved og
fra den Œpne boka. Og fordi Han er Her, kan du ta din
tilflukt til ham. Du trenger Ham, uten er du fortapt!
Advent er ogsŒ at Jesus kommer snart igjen! Ofte
tenker vi at advent betyr venting, og det er jo ikke
sŒ dumt, men ordet betyr komme. Jesus, som profetene fortalte
skulle komme. Han kom. Han kommer i dag, Han kommer i
julen, men skal ogsŒ komme igjen.
SŒ skal vi vente pŒ Hans
komme. Vente pŒ Ham! Og ta imot Ham!
Det skal vi ogsŒ fŒ gj¿re ved
den store takksigelsen, eukaristien, ved nattverdens sakrament. Her er det ikke
bare en Œpen bok, men en Œpen d¿r til det fullbrakte
offer fra Golgata. For her fŒr vi Jesu legeme og blod
under br¿ds og vins skikkelse, til alle vŒre synders nŒdige forlatelse.
Velsigna vere Han som kjem i Herrens Navn!
Til ®re for Faderen og Sonen
og den Heilage Ande, som var, er og blir, ein sann Gud, frŒ ¾ve og til ¾ve.
Amen.
svennam@hotmail.com