Av Asle Dingstad
Jeg har nettopp kommet hjem
fra messe i Den nordisk katolske kirke. I 2 turbulente Œr av mitt liv, mens min
fortsatte tjeneste som prest i Den norske kirke ble vurdert i L¾renemda, har
jeg fŒtt gŒ der regelmessig til
gudstjeneste. Ved Ordet og nattverdens sakramente er jeg blitt bevart i troen
og fastholdt i hŒpet om det evige liv. Som vanlig, kommer jeg hjem med glede i
hjertet. Det er godt Œ ha et Œndelig hjem. Sammen med menigheten har jeg feiret
Jesu d¿d og oppstandelse og h¿rt det ord som gj¿r et menneske salig.
Vi l¿ftet vŒre hjerter til
Herren og tok del i den store lovsangen sammen med Guds menighet i himmelen og
pŒ jorden. PŒ Jesu ord og l¿fte gjorde vi i stand br¿det og vinen og ba
bordb¿nnen som er en del av vŒr j¿diske arv: ÓVelsignet v¾re du, Herre, all
skapnings Gud. Av din rikdom har vi mottatt dette br¿d (denne vin) som vi b¾rer
frem for deg, en frukt av jorden og av menneskers arbeid, som for oss blir
livets br¿d (frelsens kalk)Ó. Og i glede og takk for Guds gaver svarte vi
tilbake: ÓVelsignet v¾re Gud i evighet!Ó. Vel vitende om at vi ikke har noe Œ
gi Gud som vi ikke f¿rst har mottatt, bad vi ogsŒ f¿lgende b¿nn: ÓHerre Gud,
himmelske Far, din er jorden og alt det som fyller den. Av ditt eget gir vi deg
tilbake. Ta imot oss og vŒre gaver for Jesu Kristi skyld!Ó
Vi gjorde som Jesus b¿d oss, vi tok br¿det, takket og br¿t
det og leste innstiftelsesordene. Vi knelte ned for frelsesens mysterium i
troen pŒ at Jesus var tilstede i br¿det og vinen pŒ alteret, det legeme og blod
Óhvormed han har gjort fyldest for alle vŒre synderÓ. ÓI Ham og ved Ham og til HamÓ bar vi frem vŒre gaver –
vŒrt eget liv og vŒr lovsang – og vŒre forb¿nner. Og sangen som tonet
inni meg var Brorsons: ÓJeg for Gud kan intet bringe, uten deg og dine sŒr;
under din forsonings vinge, jeg for Gud frimodig stŒrÓ. Det offer Jesus gav en
gang for alle, er et evig offer, et offer som gjelder i dag, slik vi synger i
pŒskesalmen: ÓAt hans d¿d og blod skal gjeldeÓ. Det var virksomt ogsŒ i dag, pŒ
Adamstuen! Takk og lov! Og da jeg kom frem og fikk ta imot Jesu legeme og blod
til syndenes forlatelse og ble forenet med Ham, da fikk jeg ogsŒ lov til Œ gi
mitt liv tilbake til ham for at jeg skal leve for ham i hverdagen og holde ut i
kampen mot synden og vokse i et hellig liv. Ja, sŒ bokstavelig fikk vi tro Jesu frelsende n¾rv¾r, at vi
l¿ftet det innviede br¿det og vinen opp og sang vŒr bekjennelse til Jesus i
presens: ÓSe, Guds lam, som b¾rer verdens synderÓ! Ja, tenk, han gj¿r det i
dag! Og sŒ avgj¿rende for oss var det at vi sŒ Œ si fikk skyve Jesus foran oss
for Faderen, at vi minnet Gud Fader om hans velgjerninger for oss i Kristus.
Ordene vi brukte var disse: ÓHellige Far, med dette br¿d og denne kalk pŒminner
vi deg om din S¿nns lidelse og d¿d til vŒr frelse. Og i troen pŒ hans
oppstandelse forkynner vi hans gjenkomst i herlighetÓ! Og jeg gledet meg over Œ
gjenkjenne salmistens ord i Salme 25, 7: ÓKom ikke min ungdoms synder og mine
misgjerninger i hu! Kom meg i hu etter din miskunnhet for din godhets skyld,
Herre!Ó Er det ikke godt at
ÓihukommelsenÓ ikke er avhengig av vŒr egen ÓhuskÓ, men av at Jesus virkelig i
dag lever og stŒr for Gud som en evig pŒminnelse om hva han har gjort for oss?
Og jeg sp¿r avisen Dagen,
etter den temmelig grove beskyldningen i lederartikkelen forleden, hva er
blasfemisk (gudsbespottende) i dette?
PS
Om det er ÓlutherskÓ eller
ikke, blir kanskje en litt for snever innfallsvinkel. Lutherdommen er slett
ikke sŒ ukjent med en slik forstŒelse av nattverden som lederartikkelen kan gi
inntrykk av. Selveste Herman Sasse, som var l¾rer til min l¾rer i dogmatikk,
Leiv Aalen, kunne skrive at Det nye testamentets klare l¾re er at nattverden
inneb¾rer "Œ gj¿re n¾rv¾rende ("VergegenwŠrtigung") Jesu Kristi
offer og det virkelige tilbudet om alt som dette offeret har brakt til
veie". Det er ogsŒ min tro!