Momenter
til uttalelse etter pressekonferansen tirsdag 14. mars
Mitt
utgangspunkt har v¾rt et pastoralt behov for avklaring om homofilisp¿rsmŒlets
status i DNK. Det har dreid seg om med hvilken autoritet jeg som prest og prost
har i dette sp¿rsmŒlet nŒr jeg skal forkynne Guds ord til frelse for mennesker,
veilede til et liv i overenstemmelse med Guds gode vilje og forvalte n¿klene i
skriftemŒlet.
For Œ fŒ
til en slik avklaring har jeg gŒtt til yttergrensene av hva en kirke kan
akseptere, nemlig Œ bryte kommunionen med min biskop og avvise hans rett til Œ
f¿re tilsyn med meg.
Jeg har v¾rt
meg bevisst at en slik handling bare kan forsvares dersom biskopen har innf¿rt
en l¾re som bryter med Guds ord og den apostoliske l¾retradisjon i kirken. Her
har jeg vist til vŒr kirkes bekjennelse (CA 7 og 28) som igjen viser til
Bibelens ord og autoritet. Dersom jeg har brutt med biskopen og med det
kirkelige fellesskap pŒ andre kriterier, er min handling selv Œ betrakte som en
kirkesplittende. I tilknytning til CA 7 har jeg derfor bedt L¾renemda om Œ
avklare hvorvidt Sigurd Osbergs l¾restandpunkt og offentlige veiledning er Ói
overensstemmelse med evangelietÓ og dermed ligger innenfor de grenser som
definerer kirkens enhet.
Den norske
kirkes L¾renemd har nŒ avsluttet saken og gitt sin kjennelse. Den har sŒ langt
jeg kan se tatt min problemstilling pŒ alvor og s¿kt Œ gi den en behandling som
svarer til det alvor saken har. Jeg synes ogsŒ nemda i hovedsak fremstiller og
tolker mine fremlagte synspunkter pŒ en saksvarende mŒte.
Konklusjonene
i flertallsuttalelsen er tydelige og gir svar pŒ det hovedsp¿rsmŒl jeg har
stilt. PŒ forskjellige mŒte og pŒ flere punkter gir nemda et sterkt uttrykk for
at det finnes absolutte grenser for hvilken l¾re som kan aksepteres innenfor en
kristen kirke. Evangeliet om syndenes forlatelse skal og mŒ forkynnes pŒ
bakgrunn av loven (Guds bud og krav) og formaningene til et hellig liv skal
f¿lge pŒ. Det finnes med andre ord holdninger og handlinger som bryter med Guds
ord og som derfor ikke h¿rer hjemme i kirken. Nemda begrunner ogsŒ pŒ en
overbevisende mŒte at homofilisp¿rsmŒlet ikke bare er et isolert etisk
sp¿rsmŒl, men tvert om mŒ behandles som et l¾resp¿rsmŒl i kirken.
PŒ denne
bakgrunn blir nemdas konklusjoner desto tydeligere og mer avklarende. Homofil
praksis h¿rer med til de ting som kan sies Œ h¿re hjemme i kirken uten at den
grunnleggende enhet omkring Ord og sakrament brytes. Det betyr at homofil
praksis ikke er Œ betrakte som synd som en mŒ bekjenne og gj¿re opp for Œ ha
visshet om syndenes forlatelse.
Flere av de
konservative biskopene vil ha problemer med Œ definere homofilsp¿rsmŒlet som et
adiaforon. Ikke desto mindre mŒ homofil praksis fra nŒ, innenfor rammen av DNK,
anses Œ v¾re i overenstemmelse med evangeliet slik vŒr kirkes bekjennelse
forstŒr uttrykket i CA 7 og dermed Œ v¾re i pakt med vŒr kirkes l¾regrunnlag.
Noen av biskopene har tidligere skrevet og sagt at slik praksis er synd.
Allikevel stŒr de nŒ enstemmig sammen med de liberale biskopene som har brutt
med Guds ord og kirkens tradisjon i alle konklusjoner. PŒ denne mŒten gir de Tunsberg
biskop rett nŒr han tidligere har slŒtt fast at mitt brudd med ham er et brudd
med alle biskopene. Med flertallet i nemda er de nŒ beredt til Œ legge ansvaret
for Œ ha brutt kirkens enhet pŒ meg og aksepterer at mindretallsbiskopene
opererer innenfor kirkelig legitime grenser.
Alle
biskoper, med unntak av en, aksepterer med dette en kirkelig praksis der en kan
forkynne rettferdiggj¿relsesl¾ren ved troen alene pŒ en slik mŒte at mennesker
som i sin livsf¿rsel bryter med Guds ord og vilje kan ha frelsesvisshet uten Œ
gj¿re bot. En slik avgj¿relse er et hogg like inn i hjertet i en luthersk kirke
som sies Œ ÓstŒ og falleÓ med rettferdiggj¿relsen, DNK fremtrer etter dette i strid bŒde med reformasjonen og
med den luthersk-pietistiske vekkelsestradisjon. Den bryter ogsŒ med en
enstemmig ¿kumenisk l¾retradisjon. Dersom noen etter dette fortsatt tror at
dette dreier seg om en ÓDingstad-sakÓ, tar de farlig feil.
Professor
Ola Tj¿rhom har utarbeidet en s¾ruttalelse som stŒr pŒ egne ben. Det er
gledelig og oppmuntrende at nettopp en som representerer et ¿kumenisk
perspektiv avlegger et slikt vitnesbyrd. Det bekrefter at DNK er i ferd med Œ
fjerne seg fra den store kirkelige tradisjon og konsensus i viktige etiske
sp¿rsmŒl. Han har tydeligvis
mŒttet tŒle sterkt press for sine standpunkter i nemda. Ved sin s¾ruttalelse la
han ogsŒ muligheten til rette for at M¿re biskop i siste instans hadde et
alternativ Œ hoppe over pŒ. At det er bispem¿tets preses som velger Œ gj¿re
dette, gir dette votum en ekstra tyngde. Bondevik har vist stort mot og satt de
andre biskopenes stemmeavgivning i klar relieff. Hvordan Bondeviks
stemmeavgivning skal forstŒs og hvilke hŒp som ligger i den for fremtiden, er
fortsatt uavklart. Men slik den nŒ foreligger, er mindretallsuttalelsen en
sterk teologisk og moralsk st¿tte til mitt anliggende. Den bekrefter at jeg har
handlet pŒ vegne av mitt kirkelige embede for Œ bevare kirkens enhet pŒ
apostolisk og almenkirkelig grunn.
Jeg har
ikke hatt et ¿nske om Œ kjempe for min rett som prest og prost. Min hensikt har
v¾rt Œ s¿ke avklaring pŒ embedets og kirkens vegne. Det mŒ kunne slŒs fast at
det har jeg nŒ fŒtt. Jeg har rett til Œ vende tilbake til mitt embede som
sokneprest i Larvik prestegjeld og prost i Larvik prosti. Dette forutsetter
imidlertid vilje til Œ fŒ min sak pr¿vet i rettsapparatet. For meg er ikke det
veien, ikke fordi jeg ikke mener at jeg har rett eller ikke er villig til de
personlige omkostninger som f¿lger med. Men simpelthen fordi jeg ikke tror at
sannheten har noe Œ vinne med en slik avskjedsak. En slik vei ville ogsŒ skape
ytterligere uro og konflikter i lokalmilj¿et. Det forutsetter ogsŒ et syn pŒ
prestetjenesten som jeg ikke har, som skulle gi presten som statsembedsmann en
selvstendig rett til Œ kjempe for sitt embede, mer eller mindre l¿st fra
menighet og kirke. Jeg mŒ ogsŒ sp¿rre: Hvilken moralsk rett har jeg til Œ
trenge meg pŒ en menighet/et prosti som ikke ser denne konflikten som sin egen?
Dette betyr
at det ikke gŒr noen vei for meg tilbake til Larvik menighet/Larvik prosti. Om
kort tid vil jeg derfor s¿ke avskjed fra embedene som sokneprest i Larvik
prestegjeld og som prost i Larvik prosti.
NŒr det
gjelder sp¿rsmŒlet om en videre fremtid i DNK kirke som prest, vil jeg la dette
bero en tid f¿r jeg trekker en endelig konklusjon. NŒ blir viktig for meg Œ
lytte til den debatt som l¾renemdas uttalelse vil avstedf¿re i kirken. Et
viktig element blir ogsŒ sp¿rsmŒlet om hva biskop Bondeviks dissens betyr med
tanke pŒ fremtiden, med andre ord hvilken kirkelig status den fŒr og hvilke
kirkerettslige ordninger som kan etableres. I pŒvente av en avklaring stiller
jeg mine ordinasjonsfullmakter i DNK i bero inntil videre.
Til slutt
vil jeg ikke unngŒ Œ nevne at jeg kjenner sterk at denne saken ogsŒ mŒ ha v¾rt
en belastning for mange homofile. Det mŒ f¿les vondt at deres vanskelige
livssituasjon blir gjort til en ÓsakÓ som skal avgj¿res i en kirkelig l¾renemd
og at det brukes sterke ord som lett kan forstŒs som en ford¿mmelse av deres
liv. Jeg er imidlertid overbevist om at den uklarhet som kirken har skapt, og
dermed den dobbeltmoral som flere av de kirkelige avgj¿relser legger opp til, i
lengden vil v¾re inneb¾re den st¿rste belastning. Det er dypest sett inhumant Œ
overlate sp¿rsmŒlet om synd til den enkeltes samvittighet. Skal kirken forkynne
syndenes forlatelse med troverdighet, mŒ den ogsŒ ta ansvar for Œ avsl¿re og
fastholde brudd pŒ Guds gode vilje, ikke pŒ kj¿lig avstand, men i kj¾rlighet og
solidaritet til mennesker som pŒ en spesiell mŒte har fŒtt byrder Œ b¾re. Her
gjelder apostelens formaning fremfor alt: ÓB¾r hverandres byrder og oppfyll pŒ
den mŒte Kristi lovÓ (Gal 6,2).