Enhet og sannhet etter L¾renemnda

                                                      Fjellhaug, 15. februar 2006

                                                                 Knut AlfsvŒg

 

1.         Innledning

 

I dette foredraget skal jeg si litt om fire ulike problemstillinger.  Jeg skal f¿rst si litt om kriteriene for kirkelig enhet if¿lge kirkens bekjennelse.  SŒ skal jeg si litt om homofilisakens historie i Den norske kirke s¾rlig i forhold til sp¿rsmŒlet om enhet og splittelse, og kommentere hvordan L¾renemndas uttalelse plasserer seg i dette bildet.  Til slutt vil jeg si noe om hva som etter mitt skj¿nn mŒ gj¿res nŒ for Œ sikre rom for en autentisk kristen tro innenfor Den norske kirke.

 

2.         Kriterier for kirkelig enhet

 

Det selvf¿lgelige utgangspunktet her er CA 7: Òenighet om evangeliets l¾re og om forvaltningen av sakramentene.Ó  Det er enighet om at dette ikke skal forstŒs antinomistisk;[1] likevel er CA 7 Œpenbart flertydig ved at det som her stŒr, legges til grunn for ulike syn pŒ homofilisakens kirkesplittende potensiale. Det er da n¾rliggende Œ pr¿ve Œ presisere denne artikkelen ved hjelp av det som CA ellers sier om enhet og splittelse i kirken. 

            CAs mŒlsetting er Œ fremme kirkens enhet pŒ grunnlag av Òden enkle sannhet og den kristne enighet, etter at det i skriftene som pŒ begge sider er blitt behandlet galt, er blitt rettet.Ó[2]  Med det som utgangspunkt tar CA bŒde avstand fra praksis som var blitt innf¿rt i kirken uten bibelsk begrunnelse (nattverd sub una specie, s¿libatsplikt for prester, messeoffer-praksis, skriftemŒlstvang, fasteregler og munkel¿fter; CA 22-27), men ogsŒ fra avvisning av veletablert kirkelig praksis hvor denne avvisningen ikke har entydig bibelsk begrunnelse.  Det viktigste eksempelet her er gjend¿perne (CA 9).

            Utgangspunktet for CAs enhetsforstŒelse er derfor Òden kristne enighetÓ, altsŒ det som den kristne kirke alltid og samstemt har l¾rt.  Dette kriteriet for enhet kan vi kalle det ¿kumeniske eller det katolske, og det foreligger i klassisk form i de oldkirkelige bekjennelser og i de sentrale vedtak ved de ¿kumeniske konsiler, men er ikke begrenset til de sp¿rsmŒl disse uttaler seg om.  Dette kriteriet er imidertid i CA ikke absolutt, fordi en vil alltid kunne regne med feil i den kirkelige overlevering.  Disse feil mŒ sŒ korrigeres ved hjelp av sakssvarende utleggelse og anvendelse av Guds ord; det er det kriterium vi kan kalle det apostoliske, og som er det CA 7 fokuserer pŒ. 

            Problemer i forhold til kirkens enhet oppstŒr der en foretar endringer i forhold til Òden kristne enighetÓ, altsŒ det ¿kumeniske, uten Œ ha et entydig grunnlag i Bibelen, altsŒ i det apostoliske.  Det har de romerske gjort bl. a. ved en meritum-orientert messeofferpraksis, men det har ogsŒ gjend¿perne gjort ved Œ avskaffe barnedŒpen selv om det ikke er et eneste sted i NT som forbyr oss Œ d¿pe barn.  Bevisbyrden ligger derfor ut fra CA entydig pŒ dem som foreslŒr endringer i forhold til det ¿kumeniske.  Kan den aktuelle endring ikke gis en entydig bibelsk begrunnelse, og er den sŒ vesentlig at den problematiserer Òden enkle sannhet og den kristne enighetÓ, da anfekter den kirkens apostoliske og ¿kumeniske enhet, og kan ikke gis rom i kirken.

            NŒ er det ikke alltid uten videre enkelt Œ definere Òden kristne enighetÓ fordi kirkene pŒ mange punkter er uenige om vesentlige l¾resp¿rsmŒl; den ene, katolske kirke vi hadde i 1530, i hvert fall i Vest-Europa, er siden blitt splittet pŒ en slik mŒte at situasjonen nŒ i noen grad er mer komplisert nŒ enn den var da.  Men i forhold til homofili-sp¿rsmŒlet er den ikke det.  NT fastslŒr klart at det monogame, livslange ekteskapet mellom mann og kvinne skal v¾re rammen om det seksuelle samliv; det bibelske alternativ til ekteskap er avholdenhet.  PŒ dette punktet er bŒde Bibelen og Òden kristne enighetÓ forstŒtt som de ulike konfesjoners ekteskapsetikk helt entydig.  En alternativ kirkelig praksis begrunnet i en alternativ l¾re pŒ dette punkt kan da ut fra CA kun aksepteres dersom det kan pŒvises at den overleverte enighet pŒ dette punkt er i strid med den bibelske Œpenbaring.[3]  Noe seri¿st fors¿k pŒ Œ levere en slik begrunnelse har, sŒ vidt jeg vet, ingen gjort.  Argumentasjon for og innf¿ring av en alternativ kirkelig praksis pŒ dette punkt er derfor prinsipielt problematisk i forhold til CAs, og dermed Den norske kirkes, kriterier for kirkelig enhet.

 

3.         Homofili-sp¿rsmŒlet og enheten i Den norske kirke

 

Bispem¿tet i Den norske kirke ble, sŒ vidt jeg vet, f¿rste gang delt i et vesentlig l¾resp¿rsmŒl i og med behandlingen av homofilisp¿rsmŒlet i 1995.[4]  Mindretallet pŒstod da at det ut fra Òdet lutherske skriftprinsippÓ (!) ikke var grunnlag for Œ si at homofilt samliv er synd, og at kirken derfor burde Œpne for tilsetting av homofilt samboende i vigslede stillinger og for forb¿nn for homofile partnerskap.  Flertallet var enig i Òat det ikke [er] mulig Œ opprettholde en ensidig ford¿mmelse av homofilt samliv som s¿kes realisert i trofaste og varige forholdÓ, men ville ikke Œpne for tilsetting og forb¿nn Òfordi advarselen [i Bibelen] mot homoseksuell adferdÓ ikke kan settes ut av kraft.  Flertall og mindretall stod imidlertid sammen om to ting: Praksis skal ikke endres, og under den forutsetning er uenigheten ikke kirkesplittende.[5]

            I en luthersk kirke mŒ vi selvsagt kunne diskutere viktige teologiske sp¿rsmŒl uten at uenighet umiddelbart skal oppfattes som en trussel mot kirkens enhet.  Flertallsuttalelsen fra Bispem¿tet i 1995 er likevel uklar og problematisk pŒ flere punkter.  Det skille en her foretar mellom homofilt samliv (som pŒ visse premisser aksepteres) og tilsetting av homofilt samlevende er ikke godt begrunnet og antagelig selvmotsigende; det samme er flertallets noksŒ ubeskyttede forsikring til mindretallet om at det ikke opptrer kirkesplittende til tross for en ganske klar pŒvisning av at det som sies er ubibelsk.  Med noen presiseringer er det likevel dette standpunktet, som vi kan sammenfatte som Òingen enighet, ingen endring,Ó som har bestemt Den norske kirkes holdning til homofilisp¿rsmŒlet fra 1995 til i dag.

            Den f¿rste presisering kom gjennom Kirkem¿tets vedtak h¿sten 1995 som slŒr fast at en ikke finner Òat det er gitt tilstrekkelig overbevisende teologiske grunner for at Den norske kirke kan endre sin nŒv¾rende praksis med hensyn til tilsetting av personer som lever i homofilt samlivÓ og nŒr det gjelder forb¿nnshandling.[6]  Praksis kan ikke endres uten at det er gitt overbevisende grunner for Œ gj¿re det, et syn som skulle v¾re godt i samsvar med CAs enhetsforstŒelse.  I en utredning til Bispem¿tet i 1997 ble det sŒ presisert at nŒr flertallet i 1995 ikke ville anvende begrepet vrangl¾re om mindretallets standpunkt, forutsetter det at en stŒr sammen om Œ oppfatte ekteskapet som overordnet norm, og at mindretallets Œpenhet for homofili kan tolkes som Òen n¿dl¿sning uten normativ verdiÓ.[7]  Med den presiseringen fastslŒr sŒ Bispem¿tet at uenighet i denne saken ikke kan aksepteres som grunnlag for tilsynsfraskrivelse.[8]

            Etter beste evne fors¿kte Bispem¿tets flertall Œ fastholde dette syn gjennom de noe turbulente Œr som fulgte: penhet for diskusjon, ingen endring av praksis og ingen Œpenhet for tilsynsbrudd sŒ lenge praksis ikke endres.  PŒ Bispem¿tet i 1999 ble Hamar biskops brudd med dette vedtaket (Siri Sunde-saken) skarpt pŒtalt av flertallet, som har forstŒelse for at biskopens brudd med Òingen enighet, ingen endringÓ-prinsippet f¿rer til tilsynsfrasigelse.  Samtidig skjerpet mindretallet motsetningene ytterligere ved nŒ ogsŒ Œ argumentere ut fra hensynet til homofiles menneskeverd.[9]  Det er likevel fremdeles Òingen enighet, ingen endringÓ-prinsippet som ligger til grunn for flertallets konklusjon ved LNs behandling av Dingstad saken, offentliggjort i mars 2000, hvor det heter: ÒUenigheten her er ikke av en slik art at den n¿dvendigvis mŒ f¿re til brudd i fellesskapet om Ord og sakrament.Ó  Samtidig ¿nsker en Œ gi rom ogsŒ for Dingstads handlemŒte ved Œ fastholde at han ved sitt kommunionsbrudd ikke Òer i konflikt med kirkens l¾re pŒ en slik mŒte at han stŒr utenfor kirkens fellesskap.Ó[10]  Det er slik en interessant parallell mellom vurderingen av homofilt samliv i  i BM 2/95 og flertallets vurdering av Dingstads handlemŒte i LN 2000: Begge deler oppfattes som hverken anbefalelsesverdig eller n¿dvendigvis galt.  Jeg har i annen sammenheng s¿kt Œ pŒvise at dette henger sammen med et prinsipielt syn pŒ nytestamentlige formaninger som gode rŒd, hvor det alvor apostlene selv legger i sine formaninger, ikke kommer til sin rett.[11]

            Mindretallet i LN (Ola Tj¿rhom, med st¿tte fra Bondevik nŒr det gjelder konklusjoner og argumentasjonens hovedpoeng) tar imidlertid utgangspunkt i en forstŒelse av kirkens enhet som ligger adskillig n¾rmere den jeg her har gjort redegjort for ut fra CA.  Dingstad argumenterer ut fra et syn pŒ homofili som er i overensstemmelse med Skriften og den ¿kumeniske tradisjon, hevdes det her; det er derfor vesentlig ÒŒ finne fram til ordninger som muliggj¿r full deltakelse for Dingstad (og hans meningsfeller) i det kirkelige liv,Ó om n¿dvendig ved Œ etablere Òetablere alternativt biskoppelig tilsyn . . . i pŒvente av en grunnleggende teologisk avklaring og mer varige l¿sninger.Ó[12]  Selv om vi kan mŒtte leve bŒde med spenninger og uavklarte sp¿rsmŒl, kan vi ikke stelle oss slik at argumentasjon ut fra de klassiske kriterier for kirkelig enhet gj¿res hjeml¿s i kirken; omtrent slik tror jeg vi kan gjengi mindretallets argumentasjon.

            For Œ oppsummere sŒ langt: Prinsippene fra BM 2/95 (ingen enighet, ingen endring, ingen tilsynsbrudd) har slŒtt en del sprekker i Œrene som er gŒtt.  Noen biskoper har Œpnet for endret praksis i strid med enstemmige vedtak i kirkens ¿verste organer, samtidig som vi vel mŒ kunne si at mindretallet i LN 2000 (og kanskje ogsŒ flertallet i komitŽinnstillingen fra 1997) dokumenterer at Òingen enighet, ingen endringÓ-prinsippet ikke uten videre gj¿r rett overfor uenighetens mulige kirkesplittende konsekvenser.  Det var altsŒ situasjonen da LN tok fatt pŒ sitt arbeid med homofilisp¿rsmŒlet i 2002.

 

4.         LN 2006 og enhetssp¿rsmŒlet

 

LN 2006 er etter min vurdering reelt klargj¿rende i forhold til mange sider av debatten.  Alle er enige om at de aktuelle bibeltekstene er klart avvisende til homoseksuelle handlinger.[13]  En er ogsŒ langt pŒ vei enig om at det er mulig Œ hevde kirkens tradisjonelle restriktive holdning til samkj¿nnet sex uten dermed Œ krenke homofiles integritet og menneskeverd;[14] det kan derfor se ut som en sŒ godt som enstemmig her markerer en viss avstand til argumentasjonen fra Bispem¿tets mindretall i 1999.  Og de ti som fastholder kirkens syn, gir etter mitt skj¿nn en god og grundig argumentasjon for sin konklusjon; slik sett er dette et dokument som er blitt et godt orienteringspunkt for den videre debatt.

            I forhold til enhetsproblemet er LN 2006 imidlertid noe mer tvetydig.  PŒ den ene side fastholdes det at Òden uenighet som er avdekket i nemnda, ikke beh¿ver Œ f¿re til at en ikke kan ha gudstjenestefellesskap,Ó[15] og kommunionsbrudd vurderes i samsvar med LN 2000 som en form for kirkelig uorden som til n¿d kan tolereres.[16]  PŒ den annen side dokumenterer Jostein dna at argumentasjonen fra deres side som ¿nsker Œ endre kirkens praksis i realiteten gj¿r deres holdning til Bibelens autoritet sv¾rt problematisk,[17] og alle ti som vil fastholde kirkens syn hevder at vi stŒr overfor Òto uforenlige synÓ; begge kan derfor ikke v¾re Òretningsgivende for l¾re, ordninger og liturgiÓ.[18]

            Dette kan forstŒs slik at det i hovedsak er Òingen enighet, ingen endringÓ-konklusjonen fra BM 1995 og LN 2000 som videref¿res.  Men antagelig er det berettiget Œ forstŒ det som her sies slik at en nŒ pr¿ver Œ v¾re mer presis.  Mens en tidligere har hevdet det ikke uproblematiske syn at uenigheten ikke truer enheten sŒ lenge praksis ikke endres, gŒr den restriktive del av LN nŒ sv¾rt langt i retning av Œ si at praksis ikke kan endres uten at det fŒr f¿lger for kirkens enhet.  Det er i sŒ fall den f¿rste klare markering fra et viktig kirkelig organ av at homofili-sp¿rsmŒl er en reell trussel i forhold til den l¾remessige enhet i Den norske kirke, om ikke f¿r sŒ i hvert fall nŒr det eventuelt tas konkrete skritt for Œ endre den kirkelig praksis.  Det er en markering som n¿dvendigvis mŒ fŒ f¿lger for sakens videre utvikling.

 

5.         Den kirkelige enhet og veien videre

 

Dersom en legger til grunn den forstŒelse av kriteriene for kirkens enhet som jeg her har redegjort for, og som ogsŒ ligger til grunn for mindretallets konklusjon i LN 2000, vil konklusjonen pŒ arbeidet med LN 2006 fram til Kirkem¿tet i 2007 bli helt entydig: Det kirkelige syn pŒ og den kirkelige praksis i forhold til samkj¿nnet sex kan ikke endres.  Det f¿lger med absolutt entydighet ut fra premissene.  Det er ikke godtgjort at det syn den ¿kumeniske kirke har gjort gjeldende pŒ dette punkt siden aposteltiden er i strid med Bibelens tekster.  Tvert imot har en enstemmig LN konkludert med at det er dette syn som er best i samsvar med de aktuelle tekstene, og det er pŒ en grundig og faglig meget kompetent mŒte redegjort for at det ikke lar seg gj¿re Œ se bort fra disse tekstenes konklusjoner i lys av eventuelle overordnede prinsipper.

            Det viktigste vi som kirke kan gj¿re nŒ, er derfor etter mitt skj¿nn Œ appellere til tilhengerne av en endring i kirkens praksis i forhold til homofilt samliv om at de av hensyn til kirkens enhet lar v¾rt Œ arbeide for en endring av kirkens praksis og kirkens l¾re.  Vi er simpelthen ikke i n¾rheten av en omforent forstŒelse av et holdbart teologisk grunnlag for en slik endring, og da kan kirkens syn ikke endres.  Det vi kan gj¿re med autoritet og troverdighet som kirke, det mŒ vi gj¿re sammen.  Men ut fra de konklusjoner som i dag foreligger i homofili-debatten bŒde i LN 2006 og internasjonalt, stŒr vi fremdeles n¿yaktig der Kirkem¿tet stod da det i 1995 fattet sitt vedtak om at Òdet [ikke] er gitt tilstrekkelig overbevisende teologiske grunner for at Den norske kirke kan endre sin nŒv¾rende praksisÓ i denne sak.  Kirkens enhet lar seg umulig fremme ved Œ gjennomf¿re en praksis som halvparten av kirkens LN fastslŒr det ikke er rom for i kirken.  Om denne konklusjonen burde det nŒ v¾re mulig Œ samle Den norske kirke, og biskopene b¿r her gŒ foran, rett og slett fordi det if¿lge vŒr kirkeordning pŒligger biskopene et s¾rlig ansvar for Œ Òlegge vinn pŒ Œ fremme og bevare enheten i Guds kirkeÓ.[19]

            Men selv om det skulle skje, er ikke de problemer homofilisp¿rsmŒlet reiser uten videre l¿st.  Som mange har pŒvist, er Òingen enighet, ingen endringÓ-tenkningen notorisk problematisk og langt pŒ vei selvmotsigende.  Vi kan ikke uten videre og i det lange l¿p legge kirkens rom Œpent for framf¿ring av synspunkter om undergraver apostoliske formaninger og n¿dvendigvis skaper store splittelser, om ikke f¿r, sŒ i hvert fall den dag de eventuelt omsettes i praksis.  Men vi mŒ antagelig realistisk regne med at ikke alle, kanskje til og med stadig f¾rre, lar seg overbevise om dette.  Det er derfor n¿dvendig Œ fŒ fortgang i arbeidet med Œ utrede og iverksette alternative tilsynsordninger for menigheter og prester som finner det vanskelig Œ samarbeide med biskoper og andre som i liv og l¾re undergraver bibelsk ekteskaps- og seksualetikk.  Bispem¿tet kan vanskelig kreve en enhetlig og monolittisk tilsynsmodell nŒr vi nŒ har fŒtt det helt entydig dokumentert at det i Bispem¿tet selv fins uforenlige oppfatninger.  De till¿p vi her har fŒtt med de utredninger om alternativt tilsyn som Bispem¿tet tok initiativ til for noen Œr siden,[20] er etter LN 2006 Œpenbart utilstrekkelige.  Og kan Bispem¿tet selv ikke gj¿re dette bedre, fŒr andre ta initiativet.

            Antagelig mŒ vi ogsŒ regne med og derfor planlegge i forhold til den mulighet at bŒde biskoper og andre, til tross for den argumentasjon jeg her har framf¿rt, kommer til Œ arbeide for Œ endre kirkens l¾re og praksis; kanskje de ogsŒ vil lykkes.  Da vil vi stŒ overfor en situasjon som er radikalt anderledes enn den som foreligger i dag.  For den biskop og kirkeleder som gŒr inn for Œ endre kirkens praksis der det ikke foreligger velbegrunnet enighet om at det er det som mŒ gj¿res, opptrer nemlig ikke bare problematisk i forhold til tanken om kirkens enhet, men direkte skismatisk ved Œ fremme andre kriterier for kirkelig enhet enn dem som ligger til grunn for kirkens bekjennelse.  Ved i den nŒv¾rende situasjon Œ argumentere for endring av kirkens praksis, foreslŒr en nemlig Œ erstatte den ¿kumeniske resepsjon av det apostoliske fundament som grunnlag for kirkens enhet.  I stedet setter en da en privatiserende Bibel-tolkning som tillater seg Œ dispensere fra konkrete bud og formaninger i lys av generelle, og dermed radikalt flertydige prinsipper.  Og da dreier det seg vi ikke lenger om uenighet om teologiske enkeltsp¿rsmŒl, men uenighet om hva det er som gj¿r kirken til kirke.

            Men ogsŒ om den situasjonen skulle oppstŒ, er det viktig at vi vet hva vi gj¿r og hvorfor, og derfor i st¿rst mulig grad klarer Œ opptre samlet.  Vi har bŒde i prosessen fram mot og i kj¿lvannet av LNs uttalelse sett en del spontane aksjoner i form av isolerte protestaksjoner og utmeldelser.  Det er ikke uten videre tjenlige virkemidler om det vi ¿nsker er Œ bevare et rom for apostolisk og autentisk kristentro i Den norske kirke.  Noe av det viktigste vi kan gj¿re nŒ, er derfor Œ etablere fora for dialog mellom biskoper, prester og representanter for organisasjonene, slik at vi i st¿rst mulig grad kan fŒ en gjennomarbeidet og samlet strategi for veien videre.

            Jeg ser altsŒ for meg en tredelt strategi: Appell om enhet, en ny gjennomgang av sp¿rsmŒlet om alternativt kirkelig tilsyn som bedre kommer til rette med realitene i situasjonen, og en realistisk gjennomtenkning av hva vi gj¿r den dagen den formelt enhetlige praksis Den norske kirke i dag har nŒr det gjelder homofilt samliv, eventuelt er blitt erstattet av en annen.  Disse sp¿rsmŒlene mŒ noen nŒ tenke gjennom med sikte pŒ Œ komme fram til retningslinjer som i st¿rste mulig grad kan v¾re felles for alle som ser problemene og ¿nsker Œ gj¿re noe med dem. ForhŒpentlig kan vŒrt m¿te i dag v¾re et viktig f¿rste skritt pŒ veien.

                                                                                               
Aktuell dokumentasjon

 

BM 2/95 Homofiliutredningen: ÒHomofile i kirkenÓ,

http://www.kirken.no/Besluttende_organer/nyhetDet.cfm?pNyhetId=181&pNyhetKat=2&pVedtakId=63

KM 15/95 Homofile i kirken,

            http://www.kirken.no/nyheter/nyhetDet.cfm?pNyhetId=164&pNyhetKat=Tema&pMainNyhetId=145

ÒKirkens enhet og troens fundamenter,Ó i Betenkninger til bispem¿tet 1997, Oslo 1997, s. 41-85.

BM 15/97 Kirkens enhet og troens fundamenter,

http://www.kirken.no/nyheter/nyhetDet.cfm?pNyhetId=162&pNyhetKat=Tema&pMainNyhetId=145

 BM 12/99 Homofilisaken,

http://www.kirken.no/Besluttende_organer/nyhetDet.cfm?pNyhetId=65&pNyhetKat=2&pVedtakId=50

Uttalelse fra L¾renemnda i Tunsberg-saken, Oslo 2000,

            http://www.kirken.no/materiell/larenem01.cfm

Modeller for alternativt tilsyn, Oslo 2000,

            http://www.kirken.no/Besluttende_organer/Tilsynsmod.doc

Lokalt pastoralt tilsyn, Oslo 2002,

            http://www.kirken.no/Besluttende_organer/Lokaltpastoralt.doc

SkriftforstŒelse og skriftbruk med s¾rlig henblikk pŒ homofili-saken, Oslo 2006,

http://www.kirken.no/larenemnd/laeren06/index.html

 

Enhet og splittelse i kirken: Teologiske perspektiver pŒ homofilisp¿rsmŒlet, MHS1997

H¿ringsuttalelse fra MFs l¾rerrŒd til ÒKirkens enhet og troens fundamenterÓ,

http://www.mf.no/dokumenter/MF%20dokumenter/LR/Kirkens_enhet_og_troens_fundamenter-1997.html

 



[1]Uttalelse fra L¾renemnda i Tunsberg-saken, Oslo 2000 (heretter LN 2000), 3.3.3 ; SkriftforstŒelse og skriftbruk med s¾rlig henblikk pŒ homofili-saken, Oslo 2006 (heretter LN 2006), 3.9, s. 122.

[2]Fortalen 3, Konkordieboken, Oslo 2000, s. 26.

[3]Ut fra Matt 16,18b (d¿dsrikets porter skal ikke fŒ makt over den [kirken]), kan det diskuteres om en slik pŒvisning i det hele tatt er mulig om overleveringen pŒ dette punkt er sŒ entydig som jeg her antyder.

[4]Den n¾rmeste historiske parallell er antagelig uttalelsen fra seks av biskopene i anledning den f¿rste ordinasjon av en kvinnelig prest i Norge.  Se

http://www.fbb.nu/bibliotek_vis_dokid.php?dokid=794a412656ef667cbbd434109e9348c3

[5]BM 2/95 Homofiliutredningen: ÒHomofile i kirkenÓ.

[6]KM 15/95 Homofile i kirken.

[7]ÒKirkens enhet og troens fundamenter,Ó  s. 68.  Til grunn for denne betenkningen lŒ en h¿ringsrunde der bŒde MFs og MHSÕ l¾rerrŒd gŒr langt i Œ tillegge homofili-saken kirkesplittende konsekvenser, men ikke uten videre vil knytte en slik konklusjon direkte til argumentasjonen hos Bispem¿tets mindretall.

[8]BM 15/97 Kirkens enhet og troens fundamenter.

[9]BM 12/99 Homofilisaken.  Motsetningene ble siden ytterligere skjerpet f¿rst og fremst ved klare brudd med Bispem¿tets og Kirkem¿tets enstemmige vedtak s¾rlig i Oslo: Tilsetting av Jens T. Olsen i juni 2000 og ordinasjon av Nils J¿ran Riedl i desember 2001.

[10]LN 2000, punkt 5.

[11]Se min artikkel ÒHomofili-sp¿rsmŒlet og formaningsforkynnelsen,Ó Fast Grunn 1/2004, s. 6-12.

[12]LN 2000, S¾ruttalelse fra Ola Tj¿rhom.

[13]LN 2006, 3.5, s. 59.

[14]LN 2006, 3.6, s. 86; Hafstad protesterer i en merknad s. 86-87 mot denne konklusjonen.

[15]LN 2006, 3.9, s. 124; den eneste som har reservert seg mot denne konklusjonen, er G. Hages¾ther.

[16]S. 126; om dette stŒr LN samlet.

[17]S. 123-124; beklageligvis stŒr han alene om denne merknaden.

[18]S. 125; jfr. her ogsŒ s¾ruttalelsen s. 137.

[19]Fra vigslingsliturgien for biskoper, Gudstjenestebok for Den norske kirke II, s. 210.

[20]Modeller for alternativt tilsyn, Oslo 2000; Lokalt pastoralt tilsyn, Oslo 2002.