Enhet
og sannhet etter L¾renemnda
Fjellhaug,
15. februar 2006
Knut
AlfsvŒg
1. Innledning
I dette foredraget
skal jeg si litt om fire ulike problemstillinger. Jeg skal f¿rst si litt om kriteriene for
kirkelig enhet if¿lge kirkens bekjennelse.
SŒ skal jeg si litt om homofilisakens historie i Den norske kirke s¾rlig
i forhold til sp¿rsmŒlet om enhet og splittelse, og kommentere hvordan
L¾renemndas uttalelse plasserer seg i dette bildet. Til slutt vil jeg si noe om hva som etter
mitt skj¿nn mŒ gj¿res nŒ for Œ sikre rom for en autentisk kristen tro innenfor
Den norske kirke.
2. Kriterier
for kirkelig enhet
Det selvf¿lgelige
utgangspunktet her er CA 7: Òenighet om evangeliets l¾re og om forvaltningen av
sakramentene.Ó Det er enighet om at
dette ikke skal forstŒs antinomistisk;[1]
likevel er CA 7 Œpenbart flertydig ved at det som her stŒr, legges til grunn
for ulike syn pŒ homofilisakens kirkesplittende potensiale. Det er da
n¾rliggende Œ pr¿ve Œ presisere denne artikkelen ved hjelp av det som CA ellers
sier om enhet og splittelse i kirken.
CAs
mŒlsetting er Œ fremme kirkens enhet pŒ grunnlag av Òden enkle sannhet og den
kristne enighet, etter at det i skriftene som pŒ begge sider er blitt behandlet
galt, er blitt rettet.Ó[2] Med det som utgangspunkt tar CA bŒde
avstand fra praksis som var blitt innf¿rt i kirken uten bibelsk begrunnelse
(nattverd sub una specie, s¿libatsplikt for prester, messeoffer-praksis, skriftemŒlstvang,
fasteregler og munkel¿fter; CA 22-27), men ogsŒ fra avvisning av veletablert
kirkelig praksis hvor denne avvisningen ikke har entydig bibelsk
begrunnelse. Det viktigste
eksempelet her er gjend¿perne (CA 9).
Utgangspunktet
for CAs enhetsforstŒelse er derfor Òden kristne enighetÓ, altsŒ det som den
kristne kirke alltid og samstemt har l¾rt.
Dette kriteriet for enhet kan vi kalle det ¿kumeniske eller det
katolske, og det foreligger i klassisk form i de oldkirkelige bekjennelser og i
de sentrale vedtak ved de ¿kumeniske konsiler, men er ikke begrenset til de
sp¿rsmŒl disse uttaler seg om.
Dette kriteriet er imidertid i CA ikke absolutt, fordi en vil alltid
kunne regne med feil i den kirkelige overlevering. Disse feil mŒ sŒ korrigeres ved hjelp av
sakssvarende utleggelse og anvendelse av Guds ord; det er det kriterium vi kan
kalle det apostoliske, og som er det CA 7 fokuserer pŒ.
Problemer
i forhold til kirkens enhet oppstŒr der en foretar endringer i forhold til Òden
kristne enighetÓ, altsŒ det ¿kumeniske, uten Œ ha et entydig grunnlag i
Bibelen, altsŒ i det apostoliske.
Det har de romerske gjort bl. a. ved en meritum-orientert
messeofferpraksis, men det har ogsŒ gjend¿perne gjort ved Œ avskaffe barnedŒpen
selv om det ikke er et eneste sted i NT som forbyr oss Œ d¿pe barn. Bevisbyrden ligger derfor ut fra CA
entydig pŒ dem som foreslŒr endringer i forhold til det ¿kumeniske. Kan den aktuelle endring ikke gis en
entydig bibelsk begrunnelse, og er den sŒ vesentlig at den problematiserer Òden
enkle sannhet og den kristne enighetÓ, da anfekter den kirkens apostoliske og
¿kumeniske enhet, og kan ikke gis rom i kirken.
NŒ
er det ikke alltid uten videre enkelt Œ definere Òden kristne enighetÓ fordi
kirkene pŒ mange punkter er uenige om vesentlige l¾resp¿rsmŒl; den ene,
katolske kirke vi hadde i 1530, i hvert fall i Vest-Europa, er siden blitt
splittet pŒ en slik mŒte at situasjonen nŒ i noen grad er mer komplisert nŒ enn
den var da. Men i forhold til homofili-sp¿rsmŒlet
er den ikke det. NT fastslŒr klart
at det monogame, livslange ekteskapet mellom mann og kvinne skal v¾re rammen om
det seksuelle samliv; det bibelske alternativ til ekteskap er avholdenhet. PŒ dette punktet er bŒde Bibelen og Òden
kristne enighetÓ forstŒtt som de ulike konfesjoners ekteskapsetikk helt
entydig. En alternativ kirkelig
praksis begrunnet i en alternativ l¾re pŒ dette punkt kan da ut fra CA kun
aksepteres dersom det kan pŒvises at den overleverte enighet pŒ dette punkt er
i strid med den bibelske Œpenbaring.[3] Noe seri¿st fors¿k pŒ Œ levere en slik
begrunnelse har, sŒ vidt jeg vet, ingen gjort. Argumentasjon for og innf¿ring av en
alternativ kirkelig praksis pŒ dette punkt er derfor prinsipielt problematisk i
forhold til CAs, og dermed Den norske kirkes, kriterier for kirkelig enhet.
3. Homofili-sp¿rsmŒlet
og enheten i Den norske kirke
Bispem¿tet i Den
norske kirke ble, sŒ vidt jeg vet, f¿rste gang delt i et vesentlig l¾resp¿rsmŒl
i og med behandlingen av homofilisp¿rsmŒlet i 1995.[4] Mindretallet pŒstod da at det ut fra
Òdet lutherske skriftprinsippÓ (!) ikke var grunnlag for Œ si at homofilt
samliv er synd, og at kirken derfor burde Œpne for tilsetting av homofilt
samboende i vigslede stillinger og for forb¿nn for homofile partnerskap. Flertallet var enig i Òat det ikke [er]
mulig Œ opprettholde en ensidig ford¿mmelse av homofilt samliv som s¿kes
realisert i trofaste og varige forholdÓ, men ville ikke Œpne for tilsetting og
forb¿nn Òfordi advarselen [i Bibelen] mot homoseksuell adferdÓ ikke kan settes
ut av kraft. Flertall og mindretall
stod imidlertid sammen om to ting: Praksis skal ikke endres, og under den
forutsetning er uenigheten ikke kirkesplittende.[5]
I
en luthersk kirke mŒ vi selvsagt kunne diskutere viktige teologiske sp¿rsmŒl
uten at uenighet umiddelbart skal oppfattes som en trussel mot kirkens
enhet. Flertallsuttalelsen fra
Bispem¿tet i 1995 er likevel uklar og problematisk pŒ flere punkter. Det skille en her foretar mellom
homofilt samliv (som pŒ visse premisser aksepteres) og tilsetting av homofilt
samlevende er ikke godt begrunnet og antagelig selvmotsigende; det samme er
flertallets noksŒ ubeskyttede forsikring til mindretallet om at det ikke
opptrer kirkesplittende til tross for en ganske klar pŒvisning av at det som
sies er ubibelsk. Med noen
presiseringer er det likevel dette standpunktet, som vi kan sammenfatte som
Òingen enighet, ingen endring,Ó som har bestemt Den norske kirkes holdning til
homofilisp¿rsmŒlet fra 1995 til i dag.
Den
f¿rste presisering kom gjennom Kirkem¿tets vedtak h¿sten 1995 som slŒr fast at
en ikke finner Òat det er gitt tilstrekkelig overbevisende teologiske grunner
for at Den norske kirke kan endre sin nŒv¾rende praksis med hensyn til
tilsetting av personer som lever i homofilt samlivÓ og nŒr det gjelder
forb¿nnshandling.[6] Praksis kan ikke endres uten at det er
gitt overbevisende grunner for Œ gj¿re det, et syn som skulle v¾re godt i
samsvar med CAs enhetsforstŒelse. I
en utredning til Bispem¿tet i 1997 ble det sŒ presisert at nŒr flertallet i
1995 ikke ville anvende begrepet vrangl¾re om mindretallets standpunkt,
forutsetter det at en stŒr sammen om Œ oppfatte ekteskapet som overordnet norm,
og at mindretallets Œpenhet for homofili kan tolkes som Òen n¿dl¿sning uten
normativ verdiÓ.[7] Med den presiseringen fastslŒr sŒ
Bispem¿tet at uenighet i denne saken ikke kan aksepteres som grunnlag for
tilsynsfraskrivelse.[8]
Etter
beste evne fors¿kte Bispem¿tets flertall Œ fastholde dette syn gjennom de noe
turbulente Œr som fulgte: penhet for diskusjon, ingen endring av praksis og
ingen Œpenhet for tilsynsbrudd sŒ lenge praksis ikke endres. PŒ Bispem¿tet i 1999 ble Hamar biskops
brudd med dette vedtaket (Siri Sunde-saken) skarpt pŒtalt av flertallet, som har
forstŒelse for at biskopens brudd med Òingen enighet, ingen endringÓ-prinsippet
f¿rer til tilsynsfrasigelse.
Samtidig skjerpet mindretallet motsetningene ytterligere ved nŒ ogsŒ Œ
argumentere ut fra hensynet til homofiles menneskeverd.[9] Det er likevel fremdeles Òingen enighet,
ingen endringÓ-prinsippet som ligger til grunn for flertallets konklusjon ved
LNs behandling av Dingstad saken, offentliggjort i mars 2000, hvor det heter:
ÒUenigheten her er ikke av en slik art at den n¿dvendigvis mŒ f¿re til brudd i
fellesskapet om Ord og sakrament.Ó
Samtidig ¿nsker en Œ gi rom ogsŒ for Dingstads handlemŒte ved Œ
fastholde at han ved sitt kommunionsbrudd ikke Òer i konflikt med kirkens l¾re
pŒ en slik mŒte at han stŒr utenfor kirkens fellesskap.Ó[10] Det er slik en interessant parallell
mellom vurderingen av homofilt samliv i
i BM 2/95 og flertallets vurdering av Dingstads handlemŒte i LN 2000:
Begge deler oppfattes som hverken anbefalelsesverdig eller n¿dvendigvis
galt. Jeg har i annen sammenheng
s¿kt Œ pŒvise at dette henger sammen med et prinsipielt syn pŒ nytestamentlige
formaninger som gode rŒd, hvor det alvor apostlene selv legger i sine
formaninger, ikke kommer til sin rett.[11]
Mindretallet
i LN (Ola Tj¿rhom, med st¿tte fra Bondevik nŒr det gjelder konklusjoner og
argumentasjonens hovedpoeng) tar imidlertid utgangspunkt i en forstŒelse av
kirkens enhet som ligger adskillig n¾rmere den jeg her har gjort redegjort for
ut fra CA. Dingstad argumenterer ut
fra et syn pŒ homofili som er i overensstemmelse med Skriften og den ¿kumeniske
tradisjon, hevdes det her; det er derfor vesentlig Ҍ finne fram til ordninger
som muliggj¿r full deltakelse for Dingstad (og hans meningsfeller) i det
kirkelige liv,Ó om n¿dvendig ved Œ etablere Òetablere alternativt biskoppelig
tilsyn . . . i pŒvente av en grunnleggende teologisk avklaring og mer varige
l¿sninger.Ó[12] Selv om vi kan mŒtte leve bŒde med
spenninger og uavklarte sp¿rsmŒl, kan vi ikke stelle oss slik at argumentasjon
ut fra de klassiske kriterier for kirkelig enhet gj¿res hjeml¿s i kirken;
omtrent slik tror jeg vi kan gjengi mindretallets argumentasjon.
For
Œ oppsummere sŒ langt: Prinsippene fra BM 2/95 (ingen enighet, ingen endring,
ingen tilsynsbrudd) har slŒtt en del sprekker i Œrene som er gŒtt. Noen biskoper har Œpnet for endret
praksis i strid med enstemmige vedtak i kirkens ¿verste organer, samtidig som
vi vel mŒ kunne si at mindretallet i LN 2000 (og kanskje ogsŒ flertallet i
komitŽinnstillingen fra 1997) dokumenterer at Òingen enighet, ingen
endringÓ-prinsippet ikke uten videre gj¿r rett overfor uenighetens mulige
kirkesplittende konsekvenser. Det
var altsŒ situasjonen da LN tok fatt pŒ sitt arbeid med homofilisp¿rsmŒlet i
2002.
4. LN
2006 og enhetssp¿rsmŒlet
LN 2006 er
etter min vurdering reelt klargj¿rende i forhold til mange sider av
debatten. Alle er enige om at de
aktuelle bibeltekstene er klart avvisende til homoseksuelle handlinger.[13] En er ogsŒ langt pŒ vei enig om at det
er mulig Œ hevde kirkens tradisjonelle restriktive holdning til samkj¿nnet sex
uten dermed Œ krenke homofiles integritet og menneskeverd;[14]
det kan derfor se ut som en sŒ godt som enstemmig her markerer en viss avstand
til argumentasjonen fra Bispem¿tets mindretall i 1999. Og de ti som fastholder kirkens syn, gir
etter mitt skj¿nn en god og grundig argumentasjon for sin konklusjon; slik sett
er dette et dokument som er blitt et godt orienteringspunkt for den videre
debatt.
I
forhold til enhetsproblemet er LN 2006 imidlertid noe mer tvetydig. PŒ den ene side fastholdes det at Òden
uenighet som er avdekket i nemnda, ikke beh¿ver Œ f¿re til at en ikke kan ha
gudstjenestefellesskap,Ó[15]
og kommunionsbrudd vurderes i samsvar med LN 2000 som en form for kirkelig
uorden som til n¿d kan tolereres.[16] PŒ den annen side dokumenterer Jostein
dna at argumentasjonen fra deres side som ¿nsker Œ endre kirkens praksis i
realiteten gj¿r deres holdning til Bibelens autoritet sv¾rt problematisk,[17]
og alle ti som vil fastholde kirkens syn hevder at vi stŒr overfor Òto
uforenlige synÓ; begge kan derfor ikke v¾re Òretningsgivende for l¾re,
ordninger og liturgiÓ.[18]
Dette
kan forstŒs slik at det i hovedsak er Òingen enighet, ingen
endringÓ-konklusjonen fra BM 1995 og LN 2000 som videref¿res. Men antagelig er det berettiget Œ forstŒ
det som her sies slik at en nŒ pr¿ver Œ v¾re mer presis. Mens en tidligere har hevdet det ikke
uproblematiske syn at uenigheten ikke truer enheten sŒ lenge praksis ikke
endres, gŒr den restriktive del av LN nŒ sv¾rt langt i retning av Œ si at
praksis ikke kan endres uten at det fŒr f¿lger for kirkens enhet. Det er i sŒ fall den f¿rste klare
markering fra et viktig kirkelig organ av at homofili-sp¿rsmŒl er en reell
trussel i forhold til den l¾remessige enhet i Den norske kirke, om ikke f¿r sŒ
i hvert fall nŒr det eventuelt tas konkrete skritt for Œ endre den kirkelig
praksis. Det er en markering som
n¿dvendigvis mŒ fŒ f¿lger for sakens videre utvikling.
5. Den
kirkelige enhet og veien videre
Dersom en
legger til grunn den forstŒelse av kriteriene for kirkens enhet som jeg her har
redegjort for, og som ogsŒ ligger til grunn for mindretallets konklusjon i LN
2000, vil konklusjonen pŒ arbeidet med LN 2006 fram til Kirkem¿tet i 2007 bli
helt entydig: Det kirkelige syn pŒ og den kirkelige praksis i forhold til
samkj¿nnet sex kan ikke endres. Det
f¿lger med absolutt entydighet ut fra premissene. Det er ikke godtgjort at det syn den
¿kumeniske kirke har gjort gjeldende pŒ dette punkt siden aposteltiden er i
strid med Bibelens tekster. Tvert
imot har en enstemmig LN konkludert med at det er dette syn som er best i
samsvar med de aktuelle tekstene, og det er pŒ en grundig og faglig meget
kompetent mŒte redegjort for at det ikke lar seg gj¿re Œ se bort fra disse
tekstenes konklusjoner i lys av eventuelle overordnede prinsipper.
Det
viktigste vi som kirke kan gj¿re nŒ, er derfor etter mitt skj¿nn Œ appellere
til tilhengerne av en endring i kirkens praksis i forhold til homofilt samliv
om at de av hensyn til kirkens enhet lar v¾rt Œ arbeide for en endring av
kirkens praksis og kirkens l¾re. Vi
er simpelthen ikke i n¾rheten av en omforent forstŒelse av et holdbart
teologisk grunnlag for en slik endring, og da kan kirkens syn ikke endres. Det vi kan gj¿re med autoritet og
troverdighet som kirke, det mŒ vi gj¿re sammen. Men ut fra de konklusjoner som i dag
foreligger i homofili-debatten bŒde i LN 2006 og internasjonalt, stŒr vi
fremdeles n¿yaktig der Kirkem¿tet stod da det i 1995 fattet sitt vedtak om at
Òdet [ikke] er gitt tilstrekkelig overbevisende teologiske grunner for at Den
norske kirke kan endre sin nŒv¾rende praksisÓ i denne sak. Kirkens enhet lar seg umulig fremme ved
Œ gjennomf¿re en praksis som halvparten av kirkens LN fastslŒr det ikke er rom
for i kirken. Om denne konklusjonen
burde det nŒ v¾re mulig Œ samle Den norske kirke, og biskopene b¿r her gŒ
foran, rett og slett fordi det if¿lge vŒr kirkeordning pŒligger biskopene et
s¾rlig ansvar for Œ Òlegge vinn pŒ Œ fremme og bevare enheten i Guds kirkeÓ.[19]
Men
selv om det skulle skje, er ikke de problemer homofilisp¿rsmŒlet reiser uten
videre l¿st. Som mange har pŒvist,
er Òingen enighet, ingen endringÓ-tenkningen notorisk problematisk og langt pŒ
vei selvmotsigende. Vi kan ikke
uten videre og i det lange l¿p legge kirkens rom Œpent for framf¿ring av
synspunkter om undergraver apostoliske formaninger og n¿dvendigvis skaper store
splittelser, om ikke f¿r, sŒ i hvert fall den dag de eventuelt omsettes i
praksis. Men vi mŒ antagelig
realistisk regne med at ikke alle, kanskje til og med stadig f¾rre, lar seg
overbevise om dette. Det er derfor
n¿dvendig Œ fŒ fortgang i arbeidet med Œ utrede og iverksette alternative
tilsynsordninger for menigheter og prester som finner det vanskelig Œ
samarbeide med biskoper og andre som i liv og l¾re undergraver bibelsk
ekteskaps- og seksualetikk.
Bispem¿tet kan vanskelig kreve en enhetlig og monolittisk tilsynsmodell
nŒr vi nŒ har fŒtt det helt entydig dokumentert at det i Bispem¿tet selv fins
uforenlige oppfatninger. De till¿p
vi her har fŒtt med de utredninger om alternativt tilsyn som Bispem¿tet tok
initiativ til for noen Œr siden,[20]
er etter LN 2006 Œpenbart utilstrekkelige.
Og kan Bispem¿tet selv ikke gj¿re dette bedre, fŒr andre ta initiativet.
Antagelig
mŒ vi ogsŒ regne med og derfor planlegge i forhold til den mulighet at bŒde biskoper
og andre, til tross for den argumentasjon jeg her har framf¿rt, kommer til Œ
arbeide for Œ endre kirkens l¾re og praksis; kanskje de ogsŒ vil lykkes. Da vil vi stŒ overfor en situasjon som
er radikalt anderledes enn den som foreligger i dag. For den biskop og kirkeleder som gŒr inn
for Œ endre kirkens praksis der det ikke foreligger velbegrunnet enighet om at
det er det som mŒ gj¿res, opptrer nemlig ikke bare problematisk i forhold til
tanken om kirkens enhet, men direkte skismatisk ved Œ fremme andre kriterier
for kirkelig enhet enn dem som ligger til grunn for kirkens bekjennelse. Ved i den nŒv¾rende situasjon Œ
argumentere for endring av kirkens praksis, foreslŒr en nemlig Œ erstatte den
¿kumeniske resepsjon av det apostoliske fundament som grunnlag for kirkens
enhet. I stedet setter en da en
privatiserende Bibel-tolkning som tillater seg Œ dispensere fra konkrete bud og
formaninger i lys av generelle, og dermed radikalt flertydige prinsipper. Og da dreier det seg vi ikke lenger om
uenighet om teologiske enkeltsp¿rsmŒl, men uenighet om hva det er som gj¿r
kirken til kirke.
Men
ogsŒ om den situasjonen skulle oppstŒ, er det viktig at vi vet hva vi gj¿r og
hvorfor, og derfor i st¿rst mulig grad klarer Œ opptre samlet. Vi har bŒde i prosessen fram mot og i
kj¿lvannet av LNs uttalelse sett en del spontane aksjoner i form av isolerte
protestaksjoner og utmeldelser. Det
er ikke uten videre tjenlige virkemidler om det vi ¿nsker er Œ bevare et rom
for apostolisk og autentisk kristentro i Den norske kirke. Noe av det viktigste vi kan gj¿re nŒ, er
derfor Œ etablere fora for dialog mellom biskoper, prester og representanter
for organisasjonene, slik at vi i st¿rst mulig grad kan fŒ en gjennomarbeidet
og samlet strategi for veien videre.
Jeg
ser altsŒ for meg en tredelt strategi: Appell om enhet, en ny gjennomgang av
sp¿rsmŒlet om alternativt kirkelig tilsyn som bedre kommer til rette med
realitene i situasjonen, og en realistisk gjennomtenkning av hva vi gj¿r den
dagen den formelt enhetlige praksis Den norske kirke i dag har nŒr det gjelder
homofilt samliv, eventuelt er blitt erstattet av en annen. Disse sp¿rsmŒlene mŒ noen nŒ tenke
gjennom med sikte pŒ Œ komme fram til retningslinjer som i st¿rste mulig grad
kan v¾re felles for alle som ser problemene og ¿nsker Œ gj¿re noe med dem.
ForhŒpentlig kan vŒrt m¿te i dag v¾re et viktig f¿rste skritt pŒ veien.
Aktuell dokumentasjon
BM 2/95
Homofiliutredningen: ÒHomofile i kirkenÓ,
http://www.kirken.no/Besluttende_organer/nyhetDet.cfm?pNyhetId=181&pNyhetKat=2&pVedtakId=63
KM 15/95 Homofile i
kirken,
http://www.kirken.no/nyheter/nyhetDet.cfm?pNyhetId=164&pNyhetKat=Tema&pMainNyhetId=145
ÒKirkens enhet og
troens fundamenter,Ó i Betenkninger til bispem¿tet 1997, Oslo 1997, s.
41-85.
BM 15/97 Kirkens enhet
og troens fundamenter,
http://www.kirken.no/nyheter/nyhetDet.cfm?pNyhetId=162&pNyhetKat=Tema&pMainNyhetId=145
BM 12/99 Homofilisaken,
http://www.kirken.no/Besluttende_organer/nyhetDet.cfm?pNyhetId=65&pNyhetKat=2&pVedtakId=50
Uttalelse fra
L¾renemnda i Tunsberg-saken, Oslo 2000,
http://www.kirken.no/materiell/larenem01.cfm
Modeller for
alternativt tilsyn,
Oslo 2000,
http://www.kirken.no/Besluttende_organer/Tilsynsmod.doc
Lokalt pastoralt
tilsyn, Oslo
2002,
http://www.kirken.no/Besluttende_organer/Lokaltpastoralt.doc
SkriftforstŒelse og skriftbruk med s¾rlig
henblikk pŒ homofili-saken, Oslo 2006,
http://www.kirken.no/larenemnd/laeren06/index.html
Enhet og splittelse
i kirken: Teologiske perspektiver pŒ homofilisp¿rsmŒlet, MHS1997
H¿ringsuttalelse fra
MFs l¾rerrŒd til ÒKirkens enhet og troens fundamenterÓ,
http://www.mf.no/dokumenter/MF%20dokumenter/LR/Kirkens_enhet_og_troens_fundamenter-1997.html
[1]Uttalelse fra L¾renemnda i Tunsberg-saken, Oslo 2000 (heretter LN 2000), 3.3.3 ; SkriftforstŒelse og skriftbruk med s¾rlig henblikk pŒ homofili-saken, Oslo 2006 (heretter LN 2006), 3.9, s. 122.
[2]Fortalen 3, Konkordieboken, Oslo 2000, s. 26.
[3]Ut fra Matt 16,18b (d¿dsrikets porter skal ikke fŒ makt over den [kirken]), kan det diskuteres om en slik pŒvisning i det hele tatt er mulig om overleveringen pŒ dette punkt er sŒ entydig som jeg her antyder.
[4]Den n¾rmeste historiske parallell er antagelig uttalelsen fra seks av biskopene i anledning den f¿rste ordinasjon av en kvinnelig prest i Norge. Se
http://www.fbb.nu/bibliotek_vis_dokid.php?dokid=794a412656ef667cbbd434109e9348c3
[5]BM 2/95 Homofiliutredningen: ÒHomofile i kirkenÓ.
[6]KM 15/95 Homofile i kirken.
[7]ÒKirkens enhet og troens fundamenter,Ó s. 68. Til grunn for denne betenkningen lŒ en h¿ringsrunde der bŒde MFs og MHSÕ l¾rerrŒd gŒr langt i Œ tillegge homofili-saken kirkesplittende konsekvenser, men ikke uten videre vil knytte en slik konklusjon direkte til argumentasjonen hos Bispem¿tets mindretall.
[8]BM 15/97 Kirkens enhet og troens fundamenter.
[9]BM 12/99 Homofilisaken. Motsetningene ble siden ytterligere skjerpet f¿rst og fremst ved klare brudd med Bispem¿tets og Kirkem¿tets enstemmige vedtak s¾rlig i Oslo: Tilsetting av Jens T. Olsen i juni 2000 og ordinasjon av Nils J¿ran Riedl i desember 2001.
[10]LN 2000, punkt 5.
[11]Se min artikkel ÒHomofili-sp¿rsmŒlet og formaningsforkynnelsen,Ó Fast Grunn 1/2004, s. 6-12.
[12]LN 2000, S¾ruttalelse fra Ola Tj¿rhom.
[13]LN 2006, 3.5, s. 59.
[14]LN 2006, 3.6, s. 86; Hafstad protesterer i en merknad s. 86-87 mot denne konklusjonen.
[15]LN 2006, 3.9, s. 124; den eneste som har reservert seg mot denne konklusjonen, er G. Hages¾ther.
[16]S. 126; om dette stŒr LN samlet.
[17]S. 123-124; beklageligvis stŒr han alene om denne merknaden.
[18]S. 125; jfr. her ogsŒ s¾ruttalelsen s. 137.
[19]Fra vigslingsliturgien for biskoper, Gudstjenestebok for Den norske kirke II, s. 210.
[20]Modeller for alternativt tilsyn, Oslo 2000; Lokalt pastoralt tilsyn, Oslo 2002.