11.mars
2005
pent
brev til Domprost Elseth
Tilsvar
til oppslag i BA
Gjelder BA mandag
7.mars 2005.
http://www.ba.no/nyheter/article1492123.ece
Kj¾re herr
Domprost,
En
protest
Jeg protesterer pŒ
bl.a dette utsagnet fra Domprosten:
"...Det
rŒder enkelte steder en oppfatning om at Bj¿rgvin har fordommer mot kvinnelige
prester. Det finnes nok enkeltpersoner ogsŒ i vŒrt bisped¿mme med slike
oppfatninger, men det samlede budskapet fra oss er at vi ¿nsker dyktige
kvinnelige prester,...."
Med forbehold for
at du er blitt feilsitert opplever jeg at vi som har det klassisk lutherske og
katolske synet i "embetssp¿rsmŒlet" her blir sagt Œ ha fordommer, og
en jeg har snakket med i dag sier endatil at han opplever at vi blir
sykeliggjort som "kasus".
Jeg kan
likevel ikke tro at du mener noe slikt, og vil pŒpeke at dette i tilfelle vil v¾re
et meget uriktig standpunkt Œ innta.
Et
stort mysterium
La meg uansett si
litt i sakens anledning:
PŒ min side har jeg
full respekt for dem som vil forsvare kvinnelige prester, eller innehar en slik
tjeneste. Det skal ogsŒ erkjennes at i det vŒr leir har v¾rt holdninger som
ikke har fremmet Bibelens tanke om likeverd mellom kvinne og mann. Selv om ogsŒ
jeg forsvarer uttrykket "underordning",(Ef.5) lar det seg ikke komme
forbi at man innenfor dette feltet stundom kan st¿te pŒ tanker som kan se ut
til Œ v¾re mer makt-enn Œndsbasert.
Som vi alle vet
finnes det jo ogsŒ mange felt i livet hvor kvinnene nok bŒde er dyktigere eller
gj¿r en minst like god jobb som mange menn. Og det skal v¾re rettferdighet i
arbeidslivet, ogsŒ i forholdet mellom de to kj¿nn.
Men
"embetssp¿rsmŒlet" (rundt forstŒelsen av begrepene
tilsynsmann/biskop. eldste/prest og hyrde/pastor) ligger pŒ et annet plan.
Jeg vil si det
samme som den Hellige Apostel: "Dette er et stort
mysterium."(Ef.5,31-32). Meningen er at ved siden av Kristi
sakramentale n¾rv¾r i Kirken(brudgommen hos bruden) finnes et analogt
sakramentalt n¾rv¾r, nemlig mannen og kvinnen hos hverandre i det hellige
ekteskapet: "Hans banner over meg er kj¾rlighet."(H¿ys.2,4b)
ÒMin kj¾re, du
som vaktar
Di hjord bland
liljor hist,
Du er min brudgum
eine,
Og eg er din for
visst...Ó
Sokneprest
Johannes Barstad
(ÒSongbok
for sundagsskule og uppbyggjingsm¿teÓ,nr.195)
At Guds Ord
setter disse ved siden av hverandre omlag som skuffer i samme reol ER et
mysterium med alt hva det inneb¾rer, men selv om saken kanskje er lite
konkretisert i Guds Ord, mener jeg at vi ser den uttrykt i Kristi eget valg av
de 12, og dernest ved valget av den 13.apostel, der Guds Mor(den nok i s¾rklasse
mest kvalifiserte som apostel etter Judas) ikke velges til
Tilsynsmann, heller ikke de andre kvinner i Jesu f¿lge(Luk.8,1-3) derimot
velges en tilsynelatende helt ukjent "mann" som hette Mattias. Apg.
1,23-26.
Det er langs
denne linjen vi mŒ forstŒ tekstene i 1.Kor.14, Ef. 5, 1.Tim.2,3,4, 2.Tim.1,
Tit.1(som jeg altsŒ mener har flere sider enn det tidsbestemte) og den
apostoliske og katolske tradisjon deretter. Og slik mŒ ogsŒ vŒrt standpunkt i
embetssp¿rsmŒlet forstŒs som stŒr i denne kirkelige tradisjon.
Men ogsŒ f.eks.
den lavkirkelige protestantiske tradisjon som i mange Œr hadde den igrunnen
ganske kirkelige prof.Carl Fredrik Wisl¿ff som faneb¾rer vil nok med henvisning
til Skriftprinsippet v¾re enig med oss, "i hovedsak og konklusjon,"
MFs L¾rerrŒds mindretallsuttalelse 1973.
Det
er jo interessante eksegetiske saker dette, f.eks. betydningen av Herrens ENTOL®
i 1.Kor.14, og HYPOTASSO/HYPOTAG® i 1.Kor og Ef.5, som nok gŒr tilbake til
uttrykket CHOQ(ordning/grense), som M.S¾b¿ tar opp i sin skapelsesteologi bl.a
ut fra Job 38. I begge eksegetiske sp¿rsmŒl finnes interessante arbeid av
Sverre Aalen, (som nok ikke alltid var like heldig da han skulle dra
konsekvenser av sitt syn).
For
¿vrig henvises til det nye websted
http://www.mannogkvinne.info/artikler.htm
http://www.mannogkvinne.info/dok/artikler/0010holder_motargumentene.htm
Her
er det gode muligheter til Œ oppdatere seg for den som er interessert!
Vi kan ikke forstŒ
at Kristus og apostlene har villet det slik. Men det er min mening at vi fŒr ta
hele pakken om vi skal etterf¿lge Kristus, slik du fint og frimodig talte om
den 1.januar. Som du vet sa Maria i bryllupet i Kana: "Det Han sier
dere skal dere gj¿re."(Joh.2,5) Og for Œ si det
med Peter Halldorf pŒ Biskopens Stiftsm¿te siste Œr: Gud har drysset ut
vanskeligheter gjennom hele Skriften for Œ minne oss pŒ Hans storhet og
hellighet.
Din
rett og min rett
Det er din og
deres rett i Œ arbeide for flere kvinnelige prester. Greit nok. Jeg har ikke
problemer ved at noen mener noe annet enn meg. Du mŒ ogsŒ gjerne v¾re
begeistret over de kvinnelige presters innsats. Jeg vet ogsŒ pŒ min side noe om
at det blant dem finnes edle personligheter og ¾rlige sjeler. Uansett skal de m¿tes
med respekt og kj¾rlighet.
Men vi mŒ fŒ si
at vi mener bakgrunnen for reformen er en feiltolkning av Guds Ord uten Œ fŒ h¿re
at vi har fordommer eller endatil er et slags B-lag i kirken. Det ser ut for
meg som om dere pŒ tilhengersiden stundom kan ha et problem i noe som kan minne
om en blanding av kristelig fromhet og "stalinisme". Avisoppslaget
med deg fungerer nemlig lett i vŒr positivistiske kirkerett-tradisjon som
bindende for oss, og et de facto yrkes-forbud for prester og kirkelige ansatte
kan ligge n¾r. Dette vil vi ha oss frabedt. Men jeg vil v¾re tydelig pŒ at vŒrt
syn pŒ saken ikke lar seg overse eller stille og rolig vil d¿ ut med oss. Vi
kan ikke organiseres bort, og jeg forutsetter ogsŒ som selvsagt at vi skal ha
samme mulighet som dere andre til Œ bekle bŒde alminnelige prestestillinger,
proste-og bispeembeter, samt andre kirkelige stillinger.
Og vi mŒ ha en
arbeids-og kirkerett som gjenspeiler den klassiske embetsforstŒelsen.
Dere b¿r da ikke
bevisst eller ubevisst, med hensikt, eller i vanvare definere hvorledes vŒrt
syn skal implementeres i kirken.
Vi er ikke pŒ
noen fl¿y, stŒr midt plantet i kirken, etterf¿lger den kirkelige tradisjon, og
vŒrt syn stŒr, som alle b¿r vite, ¿kumenisk sett sv¾rt sterkt.
NŒv¾rende
biskop har tatt hensyn
Biskop Hages¾ther
har nok med vanlig velvilje fors¿kt Œ ta hensyn og gi ryggdekning til dem som
har det klassiske synet.
Vi er takknemlige
for dette.
Men verken han
eller biskopene Wagle eller Bondevik eller hvem som helst i hans generasjon kan
love oss hvem som skal bli deres etterf¿lgere om noen Œr. (Utnevnelsen av
Kvarme til Oslo-som isolert sett er uangripelig-vil nok slŒ kraftig tilbake i
kommende bispevalg med en formodet sosialistisk regjering fra h¿sten av.)
Hvor meget bedre
er det vel ikke-istedet for da Œ finne kandidater som er "samlende"
nok-Œ finne tydelige og gode l¿sninger for begge parter? Dette vil nok ogsŒ
kunne ¿ke trivselen i tjenesten for prestene og fŒ ned sykefrav¾ret pŒ begge
sider! Dette forekommer meg dertil Œ v¾re en organisatorisk og kristelig sett
meget bedre l¿sning enn den Domprosten nŒ i avisoppslaget ser ut til Œ legge
opp til, og som du vel ogsŒ var mann for som fung.biskop pŒ NyttŒrsmottakelsen
der flere av oss jo ikke kunne motta sakramentet, men mŒtte gŒ hjem etter i og
for seg velsmakende kaffe og kaker.
En
alternativ bispetjeneste er n¿dvendig
PŒ vegne av mine
meningsfeller og et klassisk syn pŒ presteembetet vil jeg pŒpeke at bŒde de sp¿rsmŒl
som her stŒr til diskusjon og flere andre fordrer et alternativt bispeembete i
Dnk, slik som foreslŒtt i mindretallsuttalelsen, "Tunsbergsaken"
LN-2000.(Tj¿rhom/Bondevik) Denne mŒ med vŒr positivistiske kirkerett anses for Œ
v¾re-kirkerett.
Med dette
reiser jeg det sp¿rsmŒlet i Presteforeningen.
Det ville v¾re
meget velkomment og klokt om BBD ville v¾re Œpen pŒ at det er to syn pŒ denne
saken som begge skal respekteres og ha en kirkelig rett.
Vi pŒ vŒr side
stiller ellers gjerne en velskodd delegasjon til et m¿te med ledelsen i stiftet
om disse sp¿rsmŒl, som det ellers er all grunn til Œ tro vil bli fokusert i
tiden fremover.
med mange gode ¿nsker
for din tjeneste i JK
Svenn Martinsen
Sokneprest i ¯ygarden
Prestegjeld
Kj¾re Svenn Martinsen
F¿rst har jeg lyst til Œ si deg
takk for at du henvendte deg direkte til meg og sa det som du hadde pŒ hjertet.
Det setter jeg pris pŒ, og jeg ¿nsker at folk sier det de tenker til den det
gjelder. Klarer vi det i Kirka vŒr, har vi kommet flere skritt videre i en god
retning. Dernest vil jeg ogsŒ si deg en takk for tonen i brevet. Jeg har ikke fŒtt
svart deg f¿r nŒ, da jeg har v¾rt opptatt med reise og bispem¿te.
Fra min side vil jeg understreke f¿lgende:
1. Saken kom opp fordi Bj¿rgvin
bisped¿mmerŒd - i trŒd med vanlig praksis - sendte ut sakspapirer til pressen
ang. bisped¿mmerŒdsm¿tet 8.mars. Her var en av sakene en dr¿ftingssak hvor
overskriften var: Kvinner i prestetjeneste. Her hadde bisped¿mmerŒdet invitert
Kapellan Kristin Litlere til Œ komme med innspill i saken som gjaldt hvordan Bj¿rgvin
bisped¿mme kunne legge til rette bŒde for flere kvinner som prester i Bj¿rgvin
og for at de som var der, skulle fŒ sin tjeneste godt tilrettelagt.
2. S¿ndag 6.mars - etter kirketid -
ringer BA meg for kommentar. Jeg gŒr ut fra at det skjer fordi jeg da var
fungerende biskop og dessuten skulle m¿te i bisped¿mmerŒdet. Avisoppslaget ble
som du kjenner til. Vi har fŒtt mange positive tilbakemeldinger pŒ det, men det
er ogsŒ rett at noen - som du - har reagert negativt.
3. Et poeng i det du skriver til
meg, er at du reagerer pŒ en avisartikkel som synes Œ si at motstand mot
kvinnelige prester er noe som bygger pŒ fordommer. Jeg leser ikke artikkelen
slik, men vil for ordens skyld presisere hva jeg mener:
a. Det er en fordom at mange (f.
eks i kretser pŒ ¿stlandet) gir uttrykk for at kvinner ikke er v elkommen som
prester i Bj¿rgvin. Det er en fordom fordi de kvinner vi har, forteller noe
annet. Nemlig at de jevnt over blir sv¾rt positivt mottatt av sine lokale
menigheter. Kapellan Kristin Litlere ga eksplisitt uttrykk for det i sitt
innlegg for bisped¿mmerŒdet.
b. Jeg vil ogsŒ tenke at noe av den
motstanden det gŒr an Œ finne mot kvinnelige prester, kan ha preg av fordommer
fordi man ikke har egen erfaring med kvinnelig prestetjeneste. Det erfarte jeg
konkret i Borg da jeg var RŒdgiver for biskopen der og sŒ at det i omrŒder hvor
mange hadde v¾rt skeptiske til kvinnelige prester, ble annerledes etter at de
over tid hadde hatt en kvinnelig prest i sin menighet som de kjente seg hjemme
i forkynnelsen til.
c. Jeg mener selvsagt ikke at alle
som er motstandere av kvinnelig prestetjeneste er det ut fra fordommer. Tvert
imot har jeg stor respekt for mange kollegaer som har en annen oppfatning enn
meg. Jeg vet at de har arbeidet grundig med sin teologi, og jeg vet at dette
ikke er en lettkj¿pt oppfatning. Jeg har gode kollegaer tett innpŒ meg i
Domprostiet som har dette synet og som jeg selvf¿lgelig vil m¿te med den st¿rste
respekt. Detr hŒper jeg ogsŒ atb disse kan bekrefte.
4. NŒr det gjelder NyttŒrsmottakelsen,
var det en gjennomtenkt handling. Det er viktig Œ synliggj¿re kvinnelig
prestetjeneste. Vi opplyste derfor
- pŒ en diskret mŒte - om hvem som skulle v¾re med slik at ingen beh¿vde
Œ bli stilt i forlegenhet. Jeg vil anta at det ogsŒ ved andre samlinger for Bj¿rgvin
bisped¿mme med jevne mellomrom vil bli gjort pŒ samme mŒte.
Med de beste ¿nsker
¯rnulf Axel Elseth
4. april 2005
Kj¾re ¯rnulf
Elseth.
NŒr det gjelder
det du sier om fellesarrangement i bisped¿mmet registrerer jeg det du sier, og
skj¿nner at 1.januar ikke blir siste gang om det stŒr til deg.
OK. Dette kommer
vi selvsagt til Œ forholde oss til slik situasjonen mŒtte kreve.
Jeg beklager
ellers at du ikke kommer inn pŒ saken det gjelder slik jeg inviterte til.
Men egentlig er
mitt poeng arbeidsretten.
Vi aksepterer at
dere har et annet syn. Det er deres rett, og det tar dere ansvar for.
Men det blir feil
om vi skal mŒtte v¾re med pŒ det toget.
Vi har ogsŒ en
rett. Eller??
Dette er en
typisk "gŒ hver sin vei" situasjon, og siden vŒr kirke ikke bare er
deres, men ogsŒ vŒr, med alt hva det inneb¾rer, finnes det ingen annen l¿sning
enn at vi pŒ vŒr side fŒr en alternativ biskop slik mindretallet i LN-2000 gŒr
inn for.
Siden vi har en
positivistisk kirkerett i statskirken er det min pŒstand at Bondeviks og Tj¿rhoms
uttalelse allerede ER norsk kirkerett.
NŒ handler det
bare om den gode viljen fra de som styrer i kirken for tiden.
Andre aktuelle
saker i kirken peker ogsŒ i den retning.
1.januar gav oss
et ytterligere argument.
Her gir vi oss
ikke.
med vennlig
hilsen
Svenn Martinsen