Arbeidsdagene i Bergen - et forum fordialog
Uttrykket "å ri kjepphester"brukes gjerne for å karakterisere mennesker hvis stahet overgår evnen
til å lytte til andre. På den annen sidelærer et annet ordtak oss at "kun døde fisk flyter med
strømmen". Den siste innsikt er ikkeproblemet for motkulturelle bevegelser. De trekker til seg
nettopp mennesker som har tilstrekkeligindre styrke til å gå egne veier. På den annen side har
protestbevegelsen en tendens til å flisesopp i indre spittelse eftersom mennesker med sterke
meninger ikke har lett for å samarbeide medandre.
Et slikt perspektiv gir oss efter mitt synmulighet til å forstå noen av de viderverdighetene som
rammet SKG i 1996. Vi skal på mange måterprise oss lykkelig over "prinsipp-rytterne" i vår
midte. For skal man våge og makte å stå oppimot trendene i såvel samfunnet som kirken, kreves
det nettopp selvstendighet og uavhengighet.Problemet er den form for uavhengighet som ikke har
noen innrømmelse å gi andre. Behovet for etrimemlig kompromiss melder seg nemlig også innad
i det øyeblikket protesten skal vendes tilfelles samling blant de protesterende. For enhver
protestbevegelse er det lettere å samles iavvisning av det man er imot, enn å forenes om hva man
skal sette i stedet. Slik var detutfordringen for SKG i det forgangne år å få vendt den felles kritikk
av Den norske kirkes feilutvikling tilfrigjørende samhandling av krisen.
I utgangspunktet var aktørene i debatten omvein videre enige om at basis for arbeidet ikke kunne
være et billig kompromiss i form av etminste felles multiplum mellom de gitte synspunkt.
Visjonen måtte være tydelig i målangivelsen,og om nødvendig måtte man velge mellom ulike
strategier. Ved at Landsrådet med stortflertall valgte en kirkerettslig konfliktlinje for arbeidet i
stedet for isolasjonslinjen som mindretalletforfektet, blusset gamle motsetninger blant såkalte
"konservative" opp på nytt.Tilhengerene av Calmeyergatelinjen meldte seg da ut. I eftertid er det
kanskje lett å konstatere at det måtte kommetil et slik brudd. Når det kom til stykket, gjaldt
samholdet i SKG mer samholdet i protestenenn enheten i den byggende handling.
Men selvom bruddet var smertefullt, kan viglede oss over at konflikten i det store og hele forløp
som uenighet blant venner. En slikbroderlige atmosfære er langt fra selvsagt, når mennesker med
sterke meninger strides. Videre kan beggeparter glede seg over at den faktiske uenighet ikke ble
tilslørt med flotte, men tommeformuleringer. En slik tilsløring hadde ført oss inn i en endeløs
fraksjonskamp fra sak til sak. I uenighetengav det realisme til den saklige debatten. Begge sider
tilstrebet langsiktige, bærekraftigeløsninger på krisen i vår kirke.
At da vi "prinsipp-ryttere" trossalt maktet å skilles i broderlighet, skyldtes ikke minst
Arbeidsdagene i Bergen i juni 1996. Her bleveivalgene for SKG presentert og debattert i rolige
former, slik at forsamlingen kunne gjøre segadekvat mening om hva som stod på spill. Samtalen
var så saklig at den, hvis situasjonenskulle tilsi det, kan gjenopptas der den slapp.
Ved årets arbeidsdager i Bergen skal vifokusere et annet kontroversielt punkt i arbeidet med å
utmynte SKG´s positive visjon, nemlig gudstjenestelivet. Også om dette spørsmål befinner vi oss
i den situasjon hvor vi ikke kan nøye ossmed billige "politiske kompromiss". Derfor plikter vi å
lytte til hverandre med sikte på å oppnåenighet i det vesentlig slik at vi kan samles om langsiktige
visjoner. Foredragstemaene ogforedragsholderne er valgt for å fremme en konstruktiv
meningsbrytning. For den videre behandlingav SKG-liturgien har Landsrådet ellers lagt opp til en
prosedyre slik at samtalen kan fortsetteefter møtet i Bergen. Alle vi "prinsipp-ryttere" - uansett
syn - får altså rikelig anledning til debattog dialog.
La oss derfor sette hverandre i stevne iBergen slik at vi kan lære av hverandre. Vår alles oppgave
er å vende protesten til en felles visjonfor vår tjeneste i lydiget mot Guds kall.
Lederartikkel av Roald Flemestad.(Synodebladet,mars 1997)